صفحه 1:
0 oe)
رحلت پیامبر (ص) و واقعه سقیفه
Ars oe elas ass
۳
صفحه 2:
۳7 ود
پیغمبر (ص)
صفحه 3:
بيغمبر در سال دهم هجري عازم حج شد در لين سفر بود كه احكام حج را به مردم تعليم داد قريش بيش
از اسلام براي خود اختياراتي درست کرده بود از جمله در آداب زیارت نیز خود را جدا از دیگران
ميدانست در اين سفر پیغمبر آنچه را قریش در زیارت خانه خدا براي خود امتيازي ميشمرد ازمیان
ACP ew hee tiene ten iE Loe Tonnes is ce) oy)
صفحه 4:
petro Se Be Cm NE CEE is rene) ا ا
در بازگشت ازسفر حج به سمت مدینه در منزل جحفه در موضعي که بنام غدیر خم
معروف شده امر خدا به او رسید که باید علي را به جانشيني خود نصب
eS Se ieee Cole Sot Son te ceed
000 521000101000000
فرمود:
۱ genet Wa)
صفحه 5:
بس ان بازكشت از حج در حالي كه قوت و شوكت اسلام روزافزون شده بود تندرستي بيامبر به
Sion. ا ما م ا ا ا ۱
كرد ولي بيش از آنكه اين سياه به ماموريت برود بيامبر به ديدار بروردكار خود رفت و وقتي
| vet Se
را در مدخل 0 امپراطوري ایران و روم آورد.براي بعضي از مسلمانان وتازه مسلمانان مرگ
بيغمبر باور كردني نبود به جشم خود ديدند مردي بنام خدا برخاست. عربستان براكنده » بريشان»
وحشت زده را مستعد ساخت» قبيلههاي گوناگون را جز کشتن» غارت کردن هنري نداشتند يکي
0 oT OM isy Sor SY er ye Terre rect Sey
صفحه 6:
1 Yee eres Eee: ON Poe vere yes ere
نکرده بود پس چگونه ممکن بود مردمي با چنین كارهايي معجزهآسا هم چون دیگر مردمان زندگي
کند و بمیرد» نه چنان چيزي امکان ندارد او نميمیرد و جاودان است. اين پندار گروهي از مردم
Ley ا مل ا ا اا
پیغمبر را شنید گفت سخني دروغ است لیکن» ابوبکر خود را به او رسانید و آیه قرآن را که
ميگوید: انك میثْ و انهم میتون را براي او خواند.
صفحه 7:
| SSS ee eee TS Tes fat ene Det Sis Une traTSy
ميان آنان نيست. حال مسلمانان جه كنند؟ اين حكومت يهناور را جه كسي بايد اداره كند؟
مسلماً مردم از اين بس رهبر ديني يعني بيغمبر نخواهند داشت زيرا محمد كفته بود بس از من
بيغمبري نيست. قرآن هم مسلمانان را خبر داده كه محمد خاتم بيغمبران است(سوره احزاب آيه 0 6)
پس رهبري امت اسلامي را چه كسي باید به عهده بگیرد.سقیفه اولین و مهمترین رویداد در
خصوص جانشيني پیغمبر و سرپرستي امت اسلام بود.
صفحه 8:
مس
۱
و بني هاشم سرگرم مراسم خسل پیفمبر بودند بعضي سران قوم بيتوجه بدانکه در ماه پیش پیفمبر چه گفته
است (واقعه غدیرخم) به فکر افادند که بایدتکلین رئیس امت را تعیین کنند
كروهي از مردم مكه(مهاجران) و مدينه(انصار) در جايي كه بنام سقيفه و بني ساعده معروف بود كرد
nen Serta ak ei om ical ل ا ل
اسلام(ص) به مناقشات سياسي براي تعیین جانشین ایشان آغاز شد.
سقيفه به انصار تعلق داشتء ولي اين امر مانع حضور كروهي از مهاجرين و كفتكو درباره آينده دولت
IE SEE Peo الل ا ۳
Toad م ا ا اا ا م ا ا lee
RSE Se ee Se Sw iTS)
صفحه 9:
البته بني هاشم غايبان بزركى جامعه ا ۱ است
در
صورت حضور آنان و در راس ايشان حضرت علي (ع) داماد و برادر زاده يبامبر(ص). روال
استدلالات و گفتگوها سمت و سويي ل Pee eye a Sire
مي كرد.
0 م ا ا ال wer
|۱۳ ا ا nery ee keP eo)
Ep RS tl Sr SS TTS LO) hr LiL ows nn)
مهاجرین از لحاظ گروه بندي اجتماعي؛ دو گروه اصلي تشکیل دهنده امت
1 Cm TEtT > BARTON PrN PCRS M)
پس از رحلت آن حضرت دعاوي حكومتي بر همین دو گروه متمرکز باشد.
صفحه 10:
۱ را Tere Com ices ver ier)
coe Se CenE Ce Tee ow Teer ccc nts ever)
20 enor PTS SCOTT ee)
2-3000
منزديكي به بيامبر(ص) (ما خويشاوندان لو هستيم)
0 ام eee Tec)
۱ ye Tw Ree Kets o)
Teo Tee ee ese ea ee Te Te to aa
صفحه 11:
تصور عمومي انصار بر این بود که آنان پناه دهندگان پیامبر(ص) هستند» ميگفتند مکه
دعوت محمد(ص) را نپذیرفت با او به مقابله و دشمني بر حالت» چندانکه توانست او را آزار
داد ناوي ناكزير مكه ترك كفت و نزد ما به يثرب آمدء اين ما بوديم كه او را ياري كرديم و
Be CN ee Ye Pee Pee eS rte In Ey CO)
مثبت نمينگريستند. كوتاهي در اعزام سپاه اسلام به دلايلي چند به هنگام بيماري منجر به
رحلت پیامبر» سبب ایجاد سوءظن در میان انصار شده بود. از این رو آنان براي تثبیت
Ben Oe OSE Et ee Yon ET En Tae
انصار بركزيده شود.
صفحه 12:
ee Ee Le geod ل ل
pte ee en oP ab we ort no ee Soren (ari teers OS)
سعد ©-وسالم موسي ابن حذيفه؛ به محاجه با انصار برخاستند محاجه (دليل آوردن» حجت
(OST ا ا ا Stee ee hwo
ا وزارت
مطمتن باشند» روایت مورد استناد ابوبکر با توجه به دعاوي عمومي انصار» کارساز شد و انصار
صفحه 13:
در حالي که از دعوي قبلي خود گامي به عقب نهاده بودند. خواهان تشکیل حكومتي متشکل
از اميرء يكي از مهاجرين و ديكري از انصار شدند(منا اميرٌ و مبكم امير). (از ما اميري و
از مهاجرین اميري). بار دیگر ابویکر به روايتي دیگر ازپیامبر(ص) استناد کرد که در آن
بر تقدم و برتري قريش تصريح شده بود(قدموا قريشاً و لما تقدموها) و در نهايت انصار به
0 عا ا ا ا ا Cee or ee
خواست يكي از آن دو را ل ل هر دو ازپذیرش این درخواست امتناع
کردند و متقابلاً ابوبکر را نامزد خلافت خواستند)
صفحه 14:
Cre eee! Be Ye Teele a ie eee ا eer
راست شد. از نكاتي كه عمر در ارجح دانستن ابوبكر اقامه دليل كرد:
-سبقت ابويكر در اسلام
See lo) enw Caw]
ا پیامبر(ص) بود.
صفحه 15:
(به نظر ميآيد كه عوامل ذيل در تمكين انصار از دلايل و مواضع به مهاجر كه ابوبكر از آنان بود
510000
1 Tor Tom Fer Enh
احاديثي از بيامبر اشاره كند در حاليكه انصار فقط به دعاوي عمومي در منزلت
تک
Beers
oe Serr EE SEB ee sy eo ire Teer)
كوچكي که در سقیفه جمع شده بودند هماهنگي در مواضع چشمگیر بود)
صفحه 16:
۹
حضور این افراد به استدلالت عمومي در برتري قریش آسیب وارد نميشد. بلکه
ار ۱
هسومین دلیل برتري موضع صحابه مهاجرتست به انصار» شخصيتهاي برجسته
مهاجرین حاضر در سقیفه بود
صفحه 17:
1۱ NEE fe PLCEO Ce Rare koa ptt ol Ore oo" Ios
رابطه خويشاوندي آنها با پیامبر همگي در ایجاد تمایل عمومي حاضران در سقیفه به نفع
مهاجرین و شخص ابوبکر مثر بود.
نظریه اهل «حل و عقد» در انعقاد خلافت و پذیرش خلیفه را شاید بتوان بزرگترین دستاورد
۱ net Mire Nene ey )
eevee tel SS Ss nebo)
صفحه 18:
۱ Eh «eye S Sere S TESTO
گفتگوي بسياري صورت گرفته است. براي مثال برخي اين تعداد را حداقل 0 نفر و
BS Lee EL Se sete ome sos it Sir ee Lon oy
براي انعقاد خلافت كافي تلقي کردهاند. البته به شرط اينکه اين فرد از شوکت لازم
برخوردار باشد.
با بیعت مردم با ابوبکر کار تعیین زمامدار هم به ظاهر پایان یافت اما این طرز انتخاب
Bye eS ا Bea eae Re Sows Ferien gr Ve ee Coe Ts
نبود و هر چه مردم از آن سالها دورتر شدند آثار نامطلوب آن بیشتر پدیدار شد. درست
است به ظاهر اختلاف مهاجر و انصار بر سر مسئله زمامداري در سقیفه پایان Ua cally
بارقهاي از این شیوه خلاف در دل دستهاي باقي ماند و پس از گذشت يك قرن به
1
صفحه 19:
و امّا مهمترین انحراف در جریان سقیفه که بعدها منجر به بروز خیانتها و اختلافهاي
blob eI Dy em nr EC TT Snr) ا 9
در خدیر خم ميني بر جانشيني علي(ع) به جاي خود بوده چرا که علي(ع) شلیستهترین
ee te ee Sek TSE BE en Ieee) ۱
نحو احسن ادامه داده و جهان اسلام را از مواجه شدن با فرقگرايي جدا شدن مسلمانان
Pep ern COP SY as as PD ORR ETE TC pe Is oe oI
علی(ع) بود.
صفحه 20:
منایع :
انديشه هاى سياسى در ايران و اسلام (دكتر حاتم قادرى)
تاریخ تحلیلی اسلام(سید جعفر شهیدی)
فروغ ابدیت(جعفر سنجانی)
منابع اينترنتى :
www.movood.com
www.hoeseh.net
aaa ata OnE