Roshd_va_takamol_harekati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رشد و تکامل حرکتی”

رشد و تکامل حرکتی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم رشد و تکامل حرکتی ( تربیت بدنی و علوم ورزشی ) نام منبع:رشد و تکامل حرکتی نام مولف : دکتر حسن خلجی تعداد واحد:2 واحد دکتر محمد رضا اسد

اسلاید 2: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل اول کلیات رشد و تکامل حرکتی

اسلاید 3: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور هدفهای رفتاریمفاهیم رشد ، نمو و بالیدگی و رشد و تکامل حرکتی را تعریف کنید .سه نفر از پیشگامان رشد را نام ببرید .اصطلاحات حرکت ، الگوی حرکتی ، شکل و عملکرد مهارت حرکتی پایه ، الگوی حرکتی پیشرفته و مهارت ورزشی را توضیح دهید .تفاوت الگوهای حرکتی پیشرفته و الگوی حرکتی تکاملی را بازگو کنید .عوامل مهمی را که در رشد و تکامل حرکتی توضیح دهید .روشهای مطالعه در پژوهشهای رشد و حرکتی را نام ببرید و توضیح دهید .دیدگاههای نظری در رشد حرکتی را توضیح دهید .رابطه علم بیومکانیک را با حرکات انسانی شرح دهید .شیوه های مختلف ارزیابی حرکت اساسی را توضیح دهید .

اسلاید 4: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورروند تکامل حرکات در انسانتعاریفالف) رشد: دلالت بر فرآیند تغییری می‌کند که دائمی است و به ظرفیت عملی سازماندار و خاصی منجر می‌شود یعنی حالتی که فرد می‌تواند به طور کامل نقش مورد نظر را انجام دهد. تغییرات در رشد می‌تواند کمی و کیفی باشد.ب) نمو: نمو افزایش کمی در اندازه است. منظور از نمو افزایش توده یا اندازه جسم از طریق زیاد شدن واحدهای کامل زیستی است.

اسلاید 5: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورج) بالیدگی: پیشرفت کیفی در ساختارهای زیستی است و امکان دارد به یاخته، اندام یا پیشرفت یک سیستم در ترکیب بیوشیمیایی آن مربوط شود تا فقط به اندازه آن. بالیدگی عموما از پیشرفت در راستای بالیدگی جسمی ناشی می‌شود که در واقع حالت بهینه یکپارچه شدن سیستم‌های مختلف بدن یک فرد و توانایی برای تولید مثل است.د) رشد و تکامل حرکتی : فرایند متوالی و مداوم تغییر رفتار حرکتی در طول حیات که به پیشرفت‌های فردی از حرکات ساده، غیر نظامدار، و حرکات غیر ماهرانه تا پیشرفت مهارت‌های حرکتی پیچیده و سازماندار عالی و بالاخره به مهارت‌هایی که با کهنسالی همراه‌اند مربوط است.

اسلاید 6: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- جهات رشد دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 7: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور4- تعاریفالف) حرکت : عمل و تغییر، حرکت تغییر در وضع بدن است.ب) الگوی حرکتی : زنجیره‌ای از حرکات است که با توالی فضایی – زمانی خاصی انجام می‌شود. و به عناصر مشترکی دلالت دارد که در مهارت‌های زیادی با سطحی مشابه ارائه می‌شوند.ج) شکل : راهی برای انجام دادن، روش کار و طرح عملکرد است.

اسلاید 8: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورد) عملکرد : نتیجه حرکت، عملکرد برای وقوع عمل و نتیجه آن به کار می‌رود.و) مهارت‌ حرکتی پایه: یک نوع فعالیت حرکتی عمومی است که هدفی مشترک دارد و پایه‌ای است برای فعالیت‌های حرکتی عالی و پیشرفتهن) الگوی حرکتی پیشرفته: مهارتی اساسی است مرکب از عناصری مشترک که به وسیله بازیکنی ماهر اجرا می‌شود.و) الگوی حرکتی تکاملی: نوعی الگوی حرکتی است که در عملکرد مهارت اساسی به کار می‌رود و با کمی مهارت آشکار می‌شود. اما به صورت الگوی پیشرفته انجام نمی‌شود.هـ) مهارت ورزشی : به صورت پیشرفه و پالایش یافته مهارت اسای است که به روش خاصی در ورزش معینی به کار می‌رود.

اسلاید 9: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- طرح‌های تحقیقی در زمینه‌ی رشد

اسلاید 10: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 11: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور6- دیدگاه‌هاي نظری در رشد حرکتی

اسلاید 12: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 13: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 14: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور مفاهیم اساسی فصل اول 1) نموافزایش در اندازه‌ی بدن به عنوان یک کل یا اندازه‌ی کسب شده توسط بخش‌های ویژه‌ای از بدن تغییرات در اندازه، نتیجه‌ی سه فرآیند زیر بنایی سلولی است: الف) افزایش در تعداد سلول یا پریاختگیب) ا فزایش در اندازه‌ی سلول یا بزرگ شدن عضوج) افزایش در مواد داخل سلولی، یا افزایش رشد پیوسته.

اسلاید 15: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور2) رشدتمایز سلول‌ها در جهت اختصاصی شدن کارکرد است یا فرایند مستقیم تغییر است و به پختگی وضعیف ظرفیت کارکردی دستگاه‌های بدن دلالت می‌کند.3) بالیدگیفرایندی از بالیده شدن، یا پیشروی به طرف وضعیت بالیده تعریف می‌شود در واقع حالت بهینه یکپارچه شدن سیستم‌های مختلف بدن یک فرد و توانایی برای تولید مثل.

اسلاید 16: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور4) رشد و تکامل حرکتیتغییر در رفتار حرکتی در طول زندگی که علاوه بر پیشرفت حرکات پایه در کودکی و تغییرات پیشرونده در یادگیری مهارت‌های حرکتی یا ورزش، شامل حرکات در کهنسالی نیز هست.5) حرکتحرکت معمولا به عمل و تغییر اشاره می‌کند. حرکت تغییر در وضع بدن است.

اسلاید 17: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور6) شکل راهی برای انجام دادن روش کار و طرح عملکرد است.7) عملکردعملکرد نتیجه‌ی حرکت را نشان می‌دهد.

اسلاید 18: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور8) الگوی حرکتیترکیبی از حرکات سازماندار با توالی و تسلسل زمانی – مکانی الگوی حرکتی را تشکیل می‌دهند. الگوهای حرکتی از ترکیبات حرکتی ساده در قطعه‌ای تا حرکات سازماندار و متوالی پیچیده وسعت دارند.9) مهارت حرکتی پایهمهارت‌های بنیادی – فعالیت‌های حرکتی عمومی همراه با الگوهای ویژه‌ای هستند. این مهارت‌های بنیادی و عمومی، پایه و اساسی برای فعالیت‌های حرکتی پیشرفته و اختصاصی‌تر مانند مهارت‌های ورزشی هستند.

اسلاید 19: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور10) الگوی حرکتی تکاملیلگوهایی هستند که با حداقل مهارت در اجرای یک مهارت بنیادی استفاده می‌شوند ولی تا حد یک الگوی حرکتی کامل نیستند. بنابراین همه الگوهای حرکتی تکاملی و نسبتا نابالغ هستند و پایین‌تر از شکل مهارتی اجرا می‌شوند.11) الگوی حرکتی پیشرفتهالگوی حرکتی کامل ترکیبی از عناصر مشترک در شکل مهارت است و به وسیله مجریان ماهر اجرا می‌شود.

اسلاید 20: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور12) مهارت ورزشیمهارت‌های مورد استفاده در ورزش، نسخه‌های پیشرفته مهارت‌های بنیادی هستند که با شکل و روش‌های ویژه‌ای استفاده می‌شوند.

اسلاید 21: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمنابع اساسی فصل اول 13) جهات رشدالف) جهت سری- پاییبر پایه این اصل نمو جسمانی و کنش یا کارکرد بدنی از طرف سرء پا جریان دارد. در مراحل نخست رشد، ابتدا سرشکل می‌گیرد و بعد جوانه‌های دست قبل از پا بوجود می‌آیند.ب) جهت مرکزی – پیرامونیبراساس این اصل، رشد از درون به بیرون ادامه دارد به عبارت دیگر از مرکز بدن به طرف محیط بدن پیشرفت می‌کند.ج) جهت عام به خاصبر پایه این اصل کودک کنترل عضلات بزرگ را پیش از عضلات کوچک و ظریف به دست می‌آورد و مهارت یا حرکات گروه‌های عضلانی بزرگ را قبل از هماهنگی‌های ظریف عضلانی انجام می‌دهد.

اسلاید 22: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور- مهارت‌های اساسی Basic skillآن دسته از الگوهای حرکتی هستند که در ابتدای کودکی فراگرفته می‌شوند. مانند راه رفتن .2- علم بیومکانیکعلمی است که نقش نیروهای درونی و بیرونی در بدن انسان و نیز اثرات به وجود امده از طریق این نیروها را بررسی می‌کند.جهات رشد

اسلاید 23: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- جهت سری – دمی یا سری- پایی cephalocaudalبر پایه این اصل، نمو جسمانی و کنش یا کارکرد بدنی از طرف سر به پا جریان دارد. در مراحل نخست رشد ابتدا سر شکل می‌گیرد و بعد جوانه‌های دست قبل از پا به وجود می‌آید. دستگاه عصبی نیز از مغز به طرف پایین رشد می‌کند.4- جهت مرکزی – پیرامونی proximodistalبر اساس این اصل، رشد از درون به بیرون ادامه دارد و به عبارت دیگر از مرکز به طرف محیط بدن پیشرفت می‌کند. برای نمونه بازوی کودک پیش از کف دست او ارادی می‌شود.

اسلاید 24: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- جهت عمومی – اختصاصی general-to-specificکودک کنترل عضلات بزرگ را پیش از عضلات کوچک و ظریف به دست می‌آورد و مهارت یا حرکات گروه‌های عضلانی بزرگ را قبل از هماهنگی‌های ظریف عضلانی انجام می‌دهد. او در حرکات ابتدا کل تنه یا کل اندام را فعال می‌کند و به تدریج با رشد عصبی- عضلانی لازم یاد می‌گیرد که یک قسمت از بدنش را بدون درگیری قسمت‌های دیگر به حرکت در آورد.

اسلاید 25: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 26: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورسؤالات تستی مربوط به فصل اول 1- . . . . . . . . . افزایش در اندازه یا توده‌ی بدن در نتیجه‌ی افزایش در واحدهای زیستی است.الف) رشدب) نموج) بالندگید) رشد و تکامل2- اینکه عضلات ساعد پیش از عضلات انگشتان دست ارادی می‌شوند بیانگر کدام یک از جهات رشد است؟الف) جهت سری- دمیب) جهت مرکزی – پیرامونیج) جهت عمومی – اختصاصید) جهت سری- پایی

اسلاید 27: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- . . . . . . . . . یک نوع فعالیت حرکتی عمومی است، که هدفی مشترک دارد و پایه‌ای است برای فعالیت‌های حرکتی عالی و پیشرفته‌تر.الف) الگوی حرکتی پیشرفتهب) الگوی حرکتی تکاملیج) مهارت ورزشید) مهارت حرکتی اساسی4- چه دوره‌ای در حیات مهارت‌ها پالایش می‌یابند؟الف) سال‌های اولیه‌ی دبستانب) پنج سال اول زندگیج) دوره‌ی نوجوانید) دوره‌ی جوانی

اسلاید 28: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- در کدامیک از روش‌های مطالعه‌ی رشد حرکتی، جمع‌آوری داده‌ها از گروه‌های آزمودنی سطوح سنی مختلف و از طریق ترکیب کردن آن داده‌ها بدست می‌آید؟الف) طولیب) مقطعج) زنجیره‌اید) گروهی6- در کدامیک از روش‌های مطالعه رشد حرکتی، تحلیل‌های آماری به عنوان یکی از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید؟الف) طولیب) عرضیج) مقطعید) زنجیره‌ای

اسلاید 29: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- در کدامیک از نظریه‌های رشد دستگاه عصبی به عنوان تنها دستگاهی که پیشرفت رفتار را راه‌اندازی می‌کند می‌نگرد و نقشی برای سایر دستگاه‌ها قایل نیست؟الف) بالیدگیب) رفتاریج) شناختید) پردازش اطلاعات8- متخصصان دیدگاه . . . . . . . . . ، بسیاری از جنبه‌های عملکرد حرکتی از قبیل توجه، حافظه و اثر بازخورد در سطوح مختلف سنی را مطالعه کرده‌اند.الف) توصیفیب) پردازش اطلاعاتج) شناختید) بالیدگی

اسلاید 30: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- اینکه حتی ساده‌ترین حرکت مستلزم هماهنگی دستگاه‌های زیادی در بدن است جزء نظرات کدامیک از نظریه‌های زیر است؟الف) زیست – مکانیکیب) بوم شناختیج) بالیدگید) شناختی10- «گزل» جزء پیشگامان کدامیک از دیده‌گاه‌های رشد حرکتی است؟الف) بالیدگیب) بوم شناختیج) پزداش اطلاعاتد) رفتاری

اسلاید 31: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ سؤالات تستی مربوط به فصل اول1- گزینه ب2- گزینه ب3- گزینه د4- گزینه الف5- گزینه ب6- گزینه د7- گزینه الف8- گزینه ب9- گزینه ب10- گزینه الف

اسلاید 32: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل جسمانیفصل دوم

اسلاید 33: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمفاهیم اساسی فصل دوم مراحل مختلف رشد و نمو قبل از تولد الگوهای نموی جنین‌های ناقص ارزیابی نمو مقیاس‌های نموی- مقیاس‌های بالندگی رشد و نمو دستگاه اسکلت رشد نمو دستگاه عضلانی رشد و نمو دستگاه عصبی عوامل محیطی مؤثر بر نمو بعد از تولد

اسلاید 34: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوربرای تعیین وضعیت و توان اجرای مهارت‌های حرکتی در هر سن باید نمو جسمی و با لیدگی کودک را در نظر گرفت که شامل میزان نمو و بالیدگی دستگاه‌های مختلف بدن می‌شود.در این فصل رشد و تکامل جسمانی مورد توجه قرار گرفته فرایند نمو از لحظه تشکیل نطفه آغاز می‌شود. رشد اولیه تحت کنترل ژن‌ها اتفاق می‌افتد. ژن‌ها هم جنبه‌های هنجار رشد و هم جنبه‌های ناهنجار آن را تعیین می‌کنند.

اسلاید 35: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورعوامل محیطی به طور مثبت و منفی روی نمو و بالیدگی اندام‌های تاثیر می‌گذارند بعد از عمل لقاح و آمیزش گامت‌های نر و ماده یک سلول با 46 کروموزوم بوجود می‌آید که این سلول منشاء پیدایش ارگانیسم انسان می‌شود. این سلول که زایگوت نامیده می‌شود بعد از 30 ساعت به مرحله دو سلولی و در 40 تا 50 ساعت به مرحله چهار سلولی می‌رسد. روز سوم و چهارم به مرحله 12 تا 16 سلولی می‌رسد که به آن مرولا می‌گویند.توده داخلی مرولا، آمبریو بلاست و توده خارجی مرولا، ترفوبلاست نام دارد.

اسلاید 36: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر پایان هفته اول با نفوذ این سلول در سلول‌های اپی تلیال رحم رشد و نمو خود را ادامه می‌دهد.در ادامه سلول‌های آمبریوبلاست سه لایه بنیادین جنین را که شامل اکتودرم (لایه خارجی). مزودرم (لایه میانی) و آندودرم (لایه داخلی) است را بوجود می‌آورد.از لایه اکتودرم دستگاه عصبی مرکزی و محیطی، چشم و گوش و غده هیپوفیزاز لایه مزودرم غضروف، استخوان، قلب و عروق، کلیه، کبد، غدد جنسی و عضلاتاز لایه آندودرم امعا و احشا، مثانه، لوزه‌ها، مجاری عروق بوجود می‌آید.

اسلاید 37: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمهمترین وقایع رشد و نمو جنینی دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 38: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 39: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراقبت‌های بارداریعلاوه بر اکسیژن و مواد مغذی که برای حیات و نمو جنینی ضروری است، عفونت‌های ویروسی، داروها، میزان نامناسب مواد مغذی و هورمون‌ها می‌توانند از طریق جفت انتقال می‌یابند.جنین در مرحله اولیه رشد (شانزده هفته اول) آسیب‌پذیری ویژه‌ای دارد. که لزوم مراقبت‌های بهداشتی در این دوره توجه جدی لازم دارد.

اسلاید 40: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوربرخی عوامل ناهنجاری و اثرات احتمالی آن‌ها بر روی جنین دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 41: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوربرخی عوامل دیگر وجود دارند که از طریق دستگاه تغذیه‌ای بر جنین اثر نمی‌گذارند که عبارتند از:1) فشارهای درونی و بیرونی روی جنین2) درجه حرارت محیط درونی3) استفاده از اشعه ایکس یا گاما4) کمبود اکسیژن برای جنین5) بالا بودن سن مادر6) صدمه یا ضربه در لحظه تولد7) زودرسی یا تولد زودتر از موعد مقرر

اسلاید 42: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورالگوی نموی بعد از تولد همان استمرار زندگی قبل از تولد است که قابل پیش‌بینی است اما خطی نیست. بعد از تولد منحنی‌های قد و وزن نمو سریعی دارند و بعد نمو،یکنواخت دوره‌ای و تدریجی ادامه می‌یابند. در دوره نواجوانی مجددا نمو سریع شده و در نهایت افت می‌کند. بنابراین منحنی نمو به صورت (اسs) شکل است. سریعترین دروه‌های توسعه نمو، دوره‌ی نوباوه‌ گی و اوایل دوره‌ی نوجوانی است.

اسلاید 43: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتفاوت‌های جنسی در رشد و نمو وجود دارد که در سراسر کودکی این تفاوت‌ها ناچیز اما در دوره‌ی نواجوانی تفاوت‌ها آشکار می‌شود.در سراسر کودکی دختران غالبا سریعتر از پسران رشد می‌کنند.تغییرات تناسب بدن بعد از تولددر تولد سر به اندازه یک چهارم قد است اما در بزرگسالی این اندازه به یک هشتم قد می‌رسد. پاها در لحظه تولد در حدود سه هشتم قد است. در حالی که در بزرگسالی تقریبا به نصف بدن می‌رسد.

اسلاید 44: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورشاخه‌ای از علم که برای اندازه‌گیری اندام‌های بدن و نمو بدن انسان به کار می‌رود. علم اندازه‌گیری یا تن سنجی نام دارد.دو مقیاس اساسی جهت ارزیابی تغییرات رشدی وجود دارد.الف) مقیاس‌های نمویب) مقیاس‌های بالندگیمقیاس‌های نموی شامل : قد وزن3.محیط اعضا4. پهنا و طول مقیاس‌های بالندگی شامل :1- سن استخوانی2- ظهور دندان‌ها3- ظهور ویژگی‌های جنسی ثانویه

اسلاید 45: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و نمو دستگاه‌های حرکتی- استخوان‌بندیدر اوایل زندگی رویانی دستگاه استخوانی به صورت «مدل غضروفی» است. در جنین دو ماهه مراکز استخوان‌سازی در بخش میانی استخوان‌های بلند مانند بازو و ران تشکیل می‌شود. پس از تولد رشد و نمو استخوان از مراکز ثانویه در دو انتهای تنه‌ی استخوا‌ن‌های بلند رخ می‌دهد که به آن «صفحه‌ی نموی» یا «صفحه‌ اپی فیزیال» گویند.در لحظه تولد حدود 400 مرکز استخوان‌سازی وجود دارد و 400 مرکز دیگر بعد از تولد به وجود می‌آیند. این مراکز از قطر زمانی در دختران زودتر از پسران آشکار می‌شوند. تقریبا تمام صفحه اپی نیزیال در سن 18 تا 19 سالگی از بین می‌رود.استخوان‌ها همانطور که از طول رشد می‌کنند از عرض نیز رشد کرده که به آن «نمو بدلی» گویند.

اسلاید 46: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور- پوکی استخوان از جمله ناهنجاری‌هایی است که به بافت استخوان صدمه می‌رسد. پوکی استخوان بر اثر تحلیل توده‌ی استخوانی در شخص بوجود می‌آید که قدرت استخوان کاهش می‌یابد. استخوان پوک شده به طور طبیعی منفذ و خلل پیدا می‌کند و موجب بزرگ شدن مجاری استخوانی می‌شود که در این موقعیت خطر شکستگی افزایش می‌یابد.عوامل پوکی استخوان عبارتند از: ( الف) ضعف کلسیم در رژیم غذایی( ب) کاهش فسفر (ج) کمبود ویتامین (د) بر هم خوردن میزان استروژن زنان بیشتر از مردان به عارضه پوکی استخوان دچار می‌شوند. با رعایت یک برنامه غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D و فلوراید و فعالیت بدنی منظم می‌شود این عارضه را درمان نمود.D

اسلاید 47: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردستگاه عضلانیالیاف عضلانی قبل از تولد بر اثر تزاید رشد می‌کنند و به این ترتیب که به تعداد سلول‌های عضله و در نتیجه حجم و اندازه‌ی آن‌ها اضافه می‌شود.در هنگام تولد توده عضلانی 23 تا 25 درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد.تفاوت‌های جنسی مربوط به توده عضلانی و تعداد تارهای آن در کودکی ناچیز است. با این تفاوت که توده‌ی عضلانی پسران به طور نسبی وزن آن‌ها را زیادتر نشان می‌دهد.در دوره‌های نوجوانی و جوانی تفاوت‌های جنسی مشخص می‌شوند. توده عضلانی پسران تا سن 17 سالگی افزایش یافته و نهایتا به 45 درصد وزن بدن می‌رسند.تفاوت‌های جنسی مربوط به توده عضلانی به اثر هورمون‌های جنسی هم بستگی دارد.

اسلاید 48: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردستگاه عصبیدر ابتدا دندریت‌ها و اکسون‌ها تشکیل و سپس شاخه زدن شروع می‌شود. پس از تمایز یافتن سلول‌های عصبی بافت پوشاننده غلاف میلین بر روی آن‌ها تشکیل می‌شود. تکثیر و تغییر سلولی اثر نواحی دستگاه اعصاب غالبا قبل از تولد رخ می‌دهد و اکثر سلول‌ها شاخه زدن و میلینی شدن را بعد از تولد آغاز می‌کنند.حرکات ارادی زمانی در نوزاد اتفاق می‌افتد که قشر مغز به کارکرد طبیعی خود برسد و کنترل خود را روی حرکات داشته باشد که معمولا اولین حرکات ارادی بعد از تولد در 4 یا 5 ماهگی است.مسیر خارج هرمی در سال تکانش‌ها و پیام‌های عصبی به قشر مغز که در روزهای بعد از تولد آغاز شده و برای اجرای فعالیت‌های اتفاقی و حرکات قامتی بوجود می‌آید.مسیر هرمی ارسال پیام‌های عصبی از قشر حرکتی مغز به قسمت‌های مختلف بدن که بعد از تولد و 4 یا 5 ماهگی بوجود می‌آید (زمانی که سلول‌های عصبی میلینی می‌شوند) و رفتارهای ارادی را در نوزاد باعث می‌شود.

اسلاید 49: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمفاهیم اساسی فصل دوم1 ) مراحل مختلف رشد و نمو قبل از تولدرشد و نمو قبل از تولد در سه بخش زیر خلاصه می‌شود.الف) دوره پیش رویانی که از زمان تشکیل سلول تخم تا لانه گزینی در دیواره رحم به طول می‌انجامد که حدود 2 هفته طول می‌کشد.ب) دوره رویانی که از هفته دوم تا هفته هشتم به طول می‌انجامد.در این دوره سه لایه اصلی اکتودرم، مزودرم و آندودرم ایجاد می‌شود که از لایه اکتودرم: دستگاه‌های اعصاب چشم و گوش و غده هیپوفیز بوجود می‌آید.لایه مزودرم قسمت‌های غضروف، استخوان، قلب، عروق خونی، کلیه، غدد جنسی کبد و عضلات را می‌سازند.ولایه آندودرم: امعا و احشاء، لوزه‌ها، مجاری عروق را بوجود می‌آورد.

اسلاید 50: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 51: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورج) دوره جنینی، این دوره از هفته نهم تا تولد ادامه می‌یابد. در این دوره نمو و رشد بیشتر ادامه می‌یابد و تمایز سلولی اتفاق می‌افتد و نهایتا به ایجاد ظرفیت کارکردی منجر می‌شود.

اسلاید 52: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور2) الگوهای نمویالگوی نموی بدن به صورت (S اس) شکل است که در ابتدا رشد به سرعت اتفاق می‌افتد در دوره‌ای نمو دوره‌ای و تدریجی می‌شودو در اوایل دوره نوجوانی نمو مجددا سرعت می‌یابد و در نهایت رشد افت می‌کند.3) جنین‌های ناقصعفونت‌های ویروسی، داروها، میزان نامناسب مواد مغذی، هورمون‌ها، فشارها به جنین درجه حرارت بالای محیط داخلی،‌ اشعه X یا گاما، کمبود اکسیژن،‌ سن بالای مادر عواملی است که باعث بوجود آمدن جنین‌های ناقص می‌شود.

اسلاید 53: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور4) ارزیابی نموارزیابی منظم نمو در کودکان و نوجوانان و مقایسه نتایج آن با مقادیر متوسط در هر سن می‌توانند در کشف نمو بدنی ناهنجار به ما کمک کند.5) مقیاس‌های رشدینمو جسمی و بالیدگی را می‌توان به طریقه‌های مختلف اندازه‌گیری کرد دو نوع مقیاس وجود دارد.الف) مقیاس‌های نموی شامل: قد، وزن، محیط اعضاء و پهنا و طول ب) مقیاس‌های بالیدگی شامل: سن استخوانی، ظهور دندان‌ها، ویژگی‌های ثانویه جنسی

اسلاید 54: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور6) رشد و نمو دستگاه‌های مختلفالف) رشد و نمو دستگاه اسکلتب) رشد و نمو دستگاه عضلانیج) رشد و نمو دستگاه اعصاب7) عوامل محیطی مؤثر در نمو بعد از تولدرشد و نمو بعد از تولد عوامل متعدید متأثر می‌شوند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:الف) تغذیهب) ویژگی‌های محیطی1- آب و هوا2- فصل‌های سال3- ارتفاعج) تمرین و فعالیت‌های بدنی

اسلاید 55: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردروه‌ی رویانی embryoمرحله‌ای از دوران جنینی است که از هفته دوم تا هشت هفتگی طول می‌کشد. ساختارهای اولیه و ابتدایی اندام‌ها در این مرحله ظهور می‌کند و توده داخلی جنین به سه لایه خارجی (اکتودرم)، میانی (مزودرم)، داخلی (آندودرم) تقسیم می‌شود که از هر لایه قسمت‌های مختلف بدن ساخته می‌شود.2- میوز meiosisنوعی تقسیم سلولی که موجب تشکیل سلول‌های جنینی و کاهش تعداد کروموزوم‌ها به نصف کروموزوم‌های موجود در یک سلول معمولی می‌شود.

اسلاید 56: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 57: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 58: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- سارکومر sarcomereبه فاصله متوالی دو خط z در تار عضله گفته می‌شود.4- دندریت dendriteانشعابات کوتاه سلول عصبی5- آکسون axonانشعابات بزرگ سلول عصبی

اسلاید 59: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 60: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 61: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 62: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 63: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 64: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 65: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 66: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 67: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور6- مسیر خارجی هرمی Extra Pyramidalاین مسیر تکانش‌ها را از لغزش به نخاع و قسمت‌های پایین بدن می‌فرستد. این مسیر نیز مانند راه‌های حسی و مغزی زود میلینی می‌شوند که در حرکات تصادفی و وضعیتی فعال هستند.7- مسیر هرمی Pyramidalاین مسیر بعد از تولد میلینی می‌شوند و احتمالا با شروع رفتارهای ارادی در 4 یا 5 ماهگی کنش خود را آغاز می‌کنند.

اسلاید 68: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور8- ویژگی‌های جنسی ثانویه‌ی secondary sex characteristicجنبه‌هایی از شکل یا ساختار مناسب برای مردان یا زنان که اغلب به منظور ارزیابی بالیدگی در دوران بلوغ و جوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.9- صفحه اپی فیزیال epiphyseal plateسطحی نزدیک در انتهای استخوان‌های بلند که بین اپی فیزوته استخوان قرار گرفته است. در این سطح است که سلول‌های استخوانی، ذخیره و سخت شده و موجب طویل شدن استخوان می‌شود.

اسلاید 69: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورسؤالات تستی مربوط به فصل دوم1- در روز سوم و چهارم بعد از لقاح زایگوت به مرحله 12 تا 16 سلولی می‌رسد که به آن . . . . . . . . . می‌گویند.الف) آمبریوبلاستب) مرولاج) ترفو بلاستد) بلاستوسل2- منشأ دستگاه‌های استخوان- قلب و کلیه کدامیک از لایه‌های جنینی است؟الف) اکتودرمب) لایه بنیادینج) مزودرمد) آندودرم

اسلاید 70: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- کدامیک از گزینه‌های زیر در مورد مرحله رویانی صحیح است؟الف) از لقاح تا هفته دومب) از هفته دوم تا هفته هشتمج) از هفته هشتم تا هفته شانزدهمد) از هفته شانزدهم تا تولد4- مصرف کدامیک از دارو‌های توسط مادر بین هفته‌های سوم تا هشتم بارداری باعث نقص عضو در جنین می‌شود؟الف) آنتی بیوتیکب) LSDج) سيگار و نیکوتیند) تالی دومید

اسلاید 71: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- در لحظه تولد پاها در حدود . . . . . . . . . طول قد نوزاد است.الف) یک ، دومب) یک ، چهارمج) سه ، هشتمد) یک ، هشتم6) کدامیک از گزینه‌های زیر جزء مقیاس‌های بالندگی نیست؟الف) محیط اعضاءب) سن استخوانیج) ظهور دندان‌هاد) ویژگی‌های ثانویه جنسی

اسلاید 72: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- در هنگام تولد توده عضلانی چند درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد؟الف) 10 تا 15 درصدب) 23 تا 25 درصدج) 32 تا 35 درصدد) 40 تا 43 درصد8- علت اصلی پوکی استخوان در زنان یائسه چیست؟الف) کاهش هورمون استروژنب) کاهش کلسیمج) کاهش ویتامین Dد) کاهش فعالیت

اسلاید 73: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- نمودار زیر مربوط به رشد کدامیک از دستگاه‌های بدن است؟الف) مغزب) غده فوق کلیویج) تیموسد) عضلاتشکل 210- در هفته چندم جنینی،‌ جنس از بیرون قابل شناسایی است؟الف) 4ب) 8ج) 12د) 16

اسلاید 74: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل سومرشد و تکامل حرکتی مقدماتی

اسلاید 75: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمفاهیم اساسی فصل سوم1- بازتاب2- بازتاب‌های نوباوگی3- بازتاب ابتدایی4- بازتاب وضعی5- بازتاب جابه‌جایی6- نقش بازتاب‌ها7- رشد و تکامل حرکات ابتدایی8- سینه خیز رفتن9- چهار دست و پا رفتن10- حرکات دستکاری11- دسترسی12- گرفتن13- رها کردن14- محیط و رشد حرکتی

اسلاید 76: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور اکثریت بازتاب‌ها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع، بصل‌النخاع، ساقه مغز و برجستگی‌های حلقوی کتنرل می‌شوند.نخستین شکل حرکات انسان حرکات بازتابی است. در طول چهار ماه آخر حیات قبل از تولد و چهار ماه نخست بعد از تولد حافظه حرکتی انسان به طور عمده از حرکات بازتابی تشکیل شده است.

اسلاید 77: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور اکثریت بازتاب‌ها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع، بصل‌النخاع، ساقه مغز و برجستگی‌های حلقوی کتنرل می‌شوند.

اسلاید 78: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 79: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 80: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورانواع بازتاب‌ها در دوره نوباوگی دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 81: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورنقش بازتاب‌ها دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 82: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل حرکات ابتداییاغلب حرکات ابتدایی را در سه گروه طبقه‌بندی می‌کنند.1) حرکات استواری2) حرکات جابه‌جایی3) حرکات دستکاری- حرکات استواری یا کنترل وضعیت بدن شامل دامنه وسیعی از حرکات ارادی، از کنترل سر تا کسب وضعیت قائم است.- حرکات جابه‌جایی، طبقه‌ای از حرکات مانند چهار دست و پا رفتن، سینه خیز رفتن است.حرکات دستکاری مستلزم استفاده ارادی از دست هاست که منجر به کسب توانایی دسترسی، چنگ زدن و رها کردن پیشرفته می‌شود. جابه‌جاییتوانایی جابه‌جایی در نوزاد با به دست آوردن حفظ وضعیت بدن برای حرکت از یک موقعیت مکانی به موقعیت دیگر آشکار می‌شود. در جابه‌جایی سه تغییر مهم ایجاد می‌شود.

اسلاید 83: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراحل جابه‌جایی از حالت خوابیده به شکم دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 84: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورحرکات دستکاریحرکات دستکاری عبارتند از:- دسترسی- گرفتن- رها کردنهدف دستکاریکودک را قادر به جستجو و اکتشافات بیشتر و متنوع تر می‌سازد. این شیوه جدید جستجو، امکان کشف خواص اشیاء‌را استفاده از آن‌ها به عنوان ابزاری جهت شناخت اشیاء را برای کودک فراهم می‌کند.

اسلاید 85: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورانواع دسترسی دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 86: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورویژگی‌های مرحله اول و دوم دسترسی دستیابی به مهارت‌های بدنی نظیر نشستن، دسترسی، سینه خیز رفتنچهار دست وپا راه رفتن بستگی به رسیدگی عضلانی، عصبی و رسیدگی قسمت‌های دیگر بدن دارد. دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 87: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور1- دسترسی reachingرساندن دست به اشیاء پیرامون را دسترسی گویند.2- حرکات دستکاری manipulativeمهارت‌های عمده دست یا پاها در نیرو وارد کردن به اشیاء یا گرفتن نیرو از آن ها .3- سینه خیز رفتن crawlingجابه‌جا شدن در وضعیتی که شکم و تنه با زمین در تماس است. پاها یا زانوها بدن را به جلو هل می‌دهد و دست‌ها آن را به جلو می‌کشد.

اسلاید 88: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور4- چهار دست و پا رفتن creepingجابه‌جایی روی دست‌ها و زانوها، وقتی که تنه از زمین جداست. الگوی پیشرفته آن حرکات همزمان دست و پای مخالف است.5- بازتاب reflexپاسخ غیر ارادی سیستم عصبی مرکزی به یک محرک ویژه6- بازتاب مورو moro reflexپاسخ بازتاب کودک به یک صدا، تکان، عطسه ناگهانی یا افتادن از ارتفاع کم. این بازتاب شامل کشیده شدن ستون فقرات و دور شدن دست‌ها از بدن در سطح افقی و سپس نزدیک شدن آنها به بدن می‌شود. به آن «بازتاب باز و بسته شدن دست‌ها» نیز گفته می‌شود.

اسلاید 89: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- بازتاب های نوباوگی infantile reflexesپاسخ‌های غیر ارادی به محرک‌های ویژه که در دوران قبل از تولد و نوزادی یا هر دو مشاهده می‌شود. این رفلکس‌ها همزمان با رشد و بالیدگی طفل ناپدید یا خنثی می‌شود. به آن‌ها (رفلکس‌های نوزادی) نیز گفته می‌شود.8- بازتاب‌های ابتدایی primitive reflexesطبقه‌ای از بازتاب‌ها که در دوران پیش از تولد و اوایل تولد مشاهده می‌شود. این بازتاب‌ها اغلب برای حفظ حیات انسان ضروری است و نوعا بوسیله مراکز پایین مغز کنترل می‌شود.

اسلاید 90: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- بازتاب‌های جابه‌جای Locomotor reflexesگروهی از بازتاب‌ها از نظر الگوهای فضایی- زمانی مشابه مهارت‌های جابه‌جایی ارادی است. ولی به طور غیر ارادی انجام می‌گیرد مثل رفلکس راه رفتن.10- بازتاب‌های وضعی postural reflexesگروهی از بازتاب‌ها که با پاسخ‌های خودکار جهت بدن یا قامت را تغییر می‌دهند. به آن‌ها «بازتاب‌های گرانشی» نیز گفته می‌شود.

اسلاید 91: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورسؤالات تستی مربوط به فصل سوم1- کدامیک از گزینه‌های زیر در خصوص حرکات بازتابی صحیح است؟الف) حرکات ارادی در هفته‌های ابتدایی تولدب) کنترل حرکات بازتابی توسط قشر مغز است.ج) از حدود هفته چهارم بعد از تولد بازتاب‌ها شروع می‌شوند.د) مراکز زیر قشر مغز مانند نخاع و بصل‌النخاع پاسخ‌های بازتابی را باعث می‌شوند.2- کدامیک از بازتاب‌های زیر به اولین دم در تنفس نوزاد کمک می‌کند؟الف) موروب) لابیرنتیج) با بینسکید) عروسکی

اسلاید 92: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- کدامیک از گزینه‌های زیر جزء بازتاب‌های ابتدایی نیست؟الف) متقارن گردنب) عروسکیج) مورود) تعادل بدن4- یکی از عمومی‌ترین بازتاب‌ها، . . . . . . . است که برای کشف کارکرد عصب شناختی نامناسب در نوزاد به کار می‌رود.الف) بازتاب موروب) بازتاب چتربازیج) بازتاب راه رفتند) بازتاب تعادل بدن

اسلاید 93: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- اولین حرکات و تلاش‌های جابه‌جایی هدفمند در نوزاد چیست؟الف) دسترسیب) سینه خیز رفتنج) چهار دست و پا رفتند) راه رفتن6- حرکات چهار دست و پا رفتن معمولا در چند ماهگی آشکار می‌شود؟الف) 3 تا 5 ماهگیب) 5 تا 7 ماهگیج) 7 تا 9 ماهگید) 9 تا 10 ماهگی

اسلاید 94: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- حرکات دستکاری عبارتند از:1) . . . . . 2) گرفتن3) رها کردنالف) ضربه زدنب) دسترسیج) بینایید) کنترل گرفتن8- دست یابی به مهارت‌های بدنی بستگی به تکامل دستگاه عضلانی و . . . . . . دارد.الف) عصبیب) بیناییج) تعادلد) اسکلتی

اسلاید 95: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ سؤالات فصل سوم1- گزینه د2- گزینه الف3- گزینه د4- گزینه الف5- گزینه ب6- گزینه ج7- گزینه ب8- گزینه الف

اسلاید 96: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل راه رفتنفصل چهارم

اسلاید 97: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاریچرخهای الگوی را رفتن را بیان کنیدنظامهای دخیل در الگوی راه رفتن را شرح دهید .مراحل شرلی را در الگوی راه رفتن ذکر کنید .روندهای تکاملی سازه های گام زدن ، مانند طول گام ، تماس پا ، اتکای پویا ، زاویه پا ، باز و بسته کردن لگن خاصره ، سازوکار زانو و مچ پا ، چرخش و کج شدن لگن خاصره ، تمایل بالاتنه و عمل دست را شرح دهید متغیرهای مهم را در ارزیابی راه رفتن توضیح دهید .جریان عمل الگوی راه رفتن پیشرفته شرح دهید .اثر سرعت ، جنس و سن را در راه رفتن بیان کنید .اصول مکانیکی الگوی راه رفتن را توضیح دهید .

اسلاید 98: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل راه رفتن- راه رفتن شکل طبیعی جابجایی عمودی است.- چرخه گام در هر گام شامل یک مرحله‌ی نوسان و یک مرحله اتکاء در هر پاست. لحظه‌ای که هر دو پا با سطح اتکاء در تماس است در راه رفتن حائز اهمیت است.- میزان پیشرفت کودک در توانایی راه رفتن به میزان رشد یا بلوغ او بستگی دارد. حداقل توانایی‌های جهت پیشرفت در راه رفتن:1- رشد2- بلوغ3- حداقل قدرت4- ایجاد بازتاب‌های خنثی کننده نیروهای جاذبه5- حداقل تعادل

اسلاید 99: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تحقیقات آقایان برنت و جانسون در خصوص تفاوت‌های راه رفتن این نتایج را به دنبال داشت: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 100: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور- مراحل رشد و تکامل راه رفتن از دیدگاه شرلی(1) کودک مرحله آهسته را علیه سطح اتکاء انجام دهد.(2) کودک با کمک دیگری می‌تواند بایستد(3) کودک در حالی که بوسیله دو دست حمایت می‌شود راه می‌رود.(4) کودک به تنهایی راه می‌رود.برای نشان دادن حداقل پیشرفت راه رفتن تعداد قدم‌های متوالی کودک مهم است.

اسلاید 101: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورنتایج تحقیقات آقایان برنت و جانسون در بررسی مراحل مختلف راه رفتن دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 102: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورروندهای تکاملی در عوامل گام زدنطول گام در خلال رشد،‌ طول گام افزایش می‌یابد. - بین طول گام و اندازه‌های بدن رابطه مثبت وجود دارد. افزایش طول هر گام با افزایش عضو رابطه مستقیم دارد.

اسلاید 103: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر ابتدا کودک با سطح اتکای عریضی گام برمی‌دارد.زاویه پابا افزایش سن سطح اتکاء‌،کاهش یافته و علتش افزایش طول پاهاست.در اوایل سال اول راه رفتن به میزان متوسط درجه‌ی انحراف پنجه‌ها به بیرون کاهش می‌یابد و سپس با پیشرفت سن ثابت باقی می‌ماند.اتکای زاویه

اسلاید 104: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر الگوی ابتدایی راه رفتن بیشتر بر خم کردن لگن خاصره تأکید می‌شود تا باز کردن زانو و مچپیشرفت این مکانیسم تا حد زیادی تحت تأثیر پیشرفت گام زدن است.علت فقدان باز شدگی زانو در سال اول این است که عضلات خم کننده کف پایی در مچ پا قدرت کافی ندارند.لگن خاصره زانو

اسلاید 105: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتمایل لگن خاصرهدر ابتدای راه رفتن معمولا کجی جانبی در لگن خاصره وجود دارد و با افزایش سن این کجی بیشتر می‌شود. در سن 2 سالگی معمولا شبیه به وضعیت بزرگسالی است. چرخش لگن خاصره بعد از راه رفتن مستقل این چرخش آغاز می‌شود و به دو عامل سرعت و رشد ساق بستگی دارد. چرخش لگن خاصره تمایل بالا تنه

اسلاید 106: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورعمل دست‌هابازشدگی دست‌ها از حالت جمع شدگی در بالا آغاز می‌شود و به تدریج حالت خمیدگی آرنج پایین‌تر می‌آید و در طرفین بدن نگه داشته می‌شود.عمل دست‌ها

اسلاید 107: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمقایسه راه رفتن تکاملی (ابتدایی) با راه رفتن پیشرفته دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 108: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپیشرفت در الگوی راه رفتن را می‌توان بر اساس مقدار و انطباق زمانی حرکات ارزیابی کرد.نکته اکامتو okamotoبرای مطالعه و بررسی پیشرفت مهارت در راه رفتن روش الکترومیوگرافی را به کار می‌برد. که بر اساس تغییر سازوکارهایی که در عضلات بکار می‌رود اندازه‌گیری به عمل آورد و نتیجه گرفت کودکان در ابتدا از عضلات خود به طور غیر مؤثر در راه رفتن استفاده می‌کنند. او عنوان کرد مهمترین دوره برای انتقال به الگوی بزرگسالی حدود 3 سالگی است و ممکن است انقباضات غیر ضروری عضلات تا 6 سالگی ادامه داشته باشد.

اسلاید 109: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور زوایای مفصلی و هماهنگی بین پاها و دست‌ها در الگوی پیشرفته راه رفتن معمولا در سن 3 سالگی قابل مشاهده است.برای اندازه‌ گیری میزان پیشرفت در الگوی راه رفتن می توان از متغیرهای زیرا ستفاده کرد.نکته

اسلاید 110: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر الگوی پیشرفته راه رفتن وزن بدن به طور متناوب به وسیله پاهایراست و چپ حمایت می‌شود و هر دو پا در خلال مرحله انتقال برای حمایت وزن بدن شرکت می‌کنند . تغییر منظم اتکاء از پای راست به هر دو پا و سپس پای چپ وبرگشت به هر دو پا در مرکز ثقل یک حرکت سه بعدی ایجاد می‌کند.

اسلاید 111: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور با افزایش سرعت در راه رفتن این تغییرات ایجاد می‌شود.زمان صرف شده در کلیه مراحل راه رفتن کاهش می‌یابد.پهنای گام افزایش می‌یابد.کاهش در میزان خارج قرار دادن انگشتان پا.خمیدگی ران و زانو افزایش می‌یابد.در خمیدگی قوزک در مرحله توقف کاهش و در مرحله نوسان افزایش بوجود می‌آید.12345پهنای گام افزایش می‌یابد.6

اسلاید 112: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور- نقش عوامل جنسیتی در راه رفتن- مردان و زنان بزرگسال در شکل الگوهای گام زدن مشابه‌اند.- طول دو گام متوالی مردان 106 درصد قدشان و طول دو گام متوالی زنان 93 درصد قدشان است.تغییرات ایجاد شده در راه رفتن افراد مسن1- کاهش سرعت حرکت2- کاهش طول گام3- کاهش چرخش‌های سهمی ران- زانو- قوزک4- افزایش عرض گام و به طرف خارج گذاشتن انگشتان

اسلاید 113: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور اصول مکانیکی راه رفتن دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 114: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور1- قفل شدن مضاعف زانو double-knee lockالگویی از راه رفتن یا دویدن که در آن مفصل زانو از حالت کشیده (کاملا باز) با یک ضربه‌ی پا خارج می‌شود و تا میانه گام خم می‌شود و مجددا به حالت کشیده در می‌آید.2- مرحله اتکاء support phaseبخشی از حرکت جابه‌جایی بین مقاطع پرواز که در آن یک یا هر دو پا با زمین تماس پیدا کرده وزن بدن را تحمل می‌کند.

اسلاید 115: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- واپس روی regressionظهور یک الگو یا فن حرکتی که قبلا فرد آن را تقویت یا سرکوب کرده است. اما چنین به نظر می‌رسد که او تلاش می‌کند تا مهارت جدیدی را یاد بگیرد. یا ظهور مجدد پاسخی که پس از تنبیه خاموش شده است.4- خارج گذاشتن انگشتان out-toeingنوعی راه رفتن که در آن تمام کف پا به طور مایل با زمین تماس دارد و پنجه‌ها به سمت جلو و خارج بدن است. که برای افزایش سطح اتکا و حفظ بیشتر تعادل این تغییر صورت می‌گیرد.

اسلاید 116: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- پای نوسان (پای در حال پرتاب) swing legپایی که در مهارت جابجایی عمل پوشش را انجام می‌دهد. این عمل معمولا از باز شدن پاها برای جلو بردن بدن تا رسیدن به وضعیت تحمل وزن بدن ادامه می‌یابد. عمل پا از لحظه جدا شدن از زمین تا تماس مجدد آن.6- جدا شدن پنجه toe-offلحظه‌ای که پنجه‌ها هر یک از پاها از زمین جدا می‌شود. لحظه‌ای در یک مهارت جابه‌جایی که اندام‌های اتکاء به منظور قرار دادن بدن در وضعیت پرواز با پرتاب آن به بالا از زمین جدا می‌شوند.

اسلاید 117: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- چهار دست و پا رفتن creepingجابجایی روی دست‌ها و زانوها، وقتی که تنه از زمین جداست. اگر چه حرکت هر عضو در یک زمان یا حرکت دست و پای موافق از مشخصه‌های اولین تلاش‌های کودک در این الگو است. الگوی پیشرفته آن حرکت همزمان دست و پای مخالف است.8- سینه خیز رفتن (خزیدن) crawlingجابجا شدن در وضعیتی که شکم و تنه با زمین در تماس است. پاها یا زانوها بدن را به جلو هل می‌دهد و دست‌ها آن را به جلو می‌کشد.

اسلاید 118: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- طول گام stride lengthفاصله‌ای افقی که هنگام اجرای مهارت جابجایی با یک گام در طول مسیر حرکت به جلو طی می‌شود.10- مرحله نوسان (تاب دادن) swing phaseبخشی از قدم در یک الگوی جابجایی که طی آن یک پا از وضعیت باز شدن برای جلو بردن بدن به وضعیتی در می‌آید که می‌تواند مجددا وزن بدن را تحمل کند. زمان بین جدا شدن پا از زمین تا لحظه فرود آمدن آن.

اسلاید 119: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 120: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخودآزمایی فصل چهارم1- کدامیک از ویژگی‌های زیر مربوط به الگوی ابتدایی راه رفتن در کودک نیست؟الف) سطح اتکای زیادب) خمیدگی بیش از حد رانج) چرخش لگن خاصرهد) تمایل تنه به جلو2- مرحله دوم راه رفتن کودک بر اساس طبقه‌بندی «شرلی» چیست؟الف) راه رفتن بوسیله حمایت دو دستب) راه رفتن با کمک دیگرانج) راه رفتن به تنهایید) راه رفتن آهسته بر سطح اتکاء

اسلاید 121: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- در الگوی راه رفتن افراد مسن کدامیک از تغییرات زیر صحیح نمی‌باشد؟الف) کاهش سرعت حرکتب) کاهش در طول گامج) افزایش عرض گامد) افزایش چرخش‌های سهمی ران – زانو – قوزک4- تغییرات مرکز ثقل افراد در راه رفتن پیشرفته چگونه است؟الف) یک پا، هر دو پا، پای دیگرب) یک پا، پای دیگر، هر دو پاج) هر دو پا، یک پا، پای دیگرد) هر دو پا، طرفین، یک پا

اسلاید 122: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- کدامیک از گزینه‌های زیر جزء ویژگی‌های الگوی اولیه راه رفتن کودکان نمی‌باشد؟الف) گام‌های کوتاهب) سطوح اتکای کمج) تماس کامل کف پاد) خارج بودن زاویه کف پا6- زنان و مردان بزرگسال در کدام ویژگی راه رفتن مشابهت دارند؟الف) عرض گامب) الگوی گام زدنج) طول گامد) چرخش‌های سهمی پا

اسلاید 123: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- اکامتو (okamoto) برای مطالعه و بررسی پیشرفت مهارت در راه رفتن از چه روشی استفاده کرده؟الف) روش انطباق الگوی زمانیب) روش مشاهده الگوج) روش الکترومیوگرافید) روش مقایسه با بزرگسالان8- پیشرفت در الگوی راه رفتن را بر اساس چه معیاری می‌توان ارزیابی کرد؟الف) راه رفتن متعادلب) مقدار انطباق زمانی حرکاتج) سرعت راه رفتند) طول گام‌ها

اسلاید 124: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- فقدان باز شدگی زانو در سال اول در الگوی راه رفتن ابتدایی کودک به علت چیست؟الف) عدم قدرت کافی در عضلات پاب) افزایش سطح اتکاءج) تماس کامل کف پا با زمیند) عدم رشد سیستم عصبی10- انتقال متوالی وزن از پاشنه به لبه‌های بیرونی و پنجه پا در هنگام راه رفتن چه مزیتی ایجاد می‌کند؟الف) جابه‌جایی مناسب مرکز ثقلب) تعادل مناسب در راه رفتنج) کاهش صدمات و جذب نیرود) افزایش طول و سرعت گام

اسلاید 125: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ خودآزمایی فصل چهارم1- گزینه ج2- گزینه ب3- گزینه د4- گزینه الف5- گزینه ب6- گزینه ب7- گزینه ج8- گزینه ب9- گزینه الف10- گزینه ج

اسلاید 126: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل مهارت دویدنفصل پنجم

اسلاید 127: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاریدویدن راتعریف کنید و دیدگاه اسلوکم و جیمز را در مورد دویدن بنویسید .روندهای عملکرد دویدن را توضیح دهید .تکامل مهارت دویدن با اشاره به یافته های برنت و جانسونسه مرحله تکامل دویدن پیشرفتهرا به طور خلاصه بیان کنیداصول اساسی دویدن پیشرفته را به طور مختصر بیان کنید .کیفیت تمایل بدن به جلو را در الگوی پیشرفته دویدن شرح دهید .اثر سرعت را در الگوی دویدن و سرعت گام و طول گام را در دویدن توضیح دهید .رابطه زمان گام را با سرعت گام بیان کنید .مطالعه ( رف ) را درباره دوندگان شرح دهید .منظور از زاویه در اندانمهای تحتانی را شرح دهید .اصول مکانیکی اساسی دویدن را ذکر کنید .شکل دویدن را تجزیه و تحلیل کنید .

اسلاید 128: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورکودک قبل از اینکه بتواند بدود راه رفتن مستقل را می‌آموزد. با کسب توانایی لازم و قدرت کافی قادر است بدود.تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت دویدن در پسران و دختران 5 تا 11 ساله دائما در حال افزایش است. پسران نسبت به دختران پیشرفت بیشتری نشان می‌دهند اما در 5، 6 و 7 سالگی عملکردشان مشابه است.دویدن عبارت است از یک رشته پرش‌های آرام و هماهنگ که به هنگام اجرای آنها وزن بدن به صورت معلق در هوا به ترتیب روی یک پا و سپس روی پای دیگر قرار می‌گیرد.

اسلاید 129: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورکودک قبل از اینکه بتواند بدود راه رفتن مستقل را می‌آموزد. با کسب توانایی لازم و قدرت کافی قادر است بدود.طبق نظر گزل اکثر کودکان قادرند با کسب حداقل توانائی‌ها لادویدن عبارت است از یک رشته پرش‌های آرام و هماهنگ که به هنگام اجرای آنها وزن بدن به صورت معلق در هوا به ترتیب روی یک پا و سپس روی پای دیگر قرار می‌گیرد.زم در دویدن در سن 2 سالگی بدوند.نکتهنکته

اسلاید 130: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور عوامل مهم در پیشرفت دویدنرشد یادگیری

اسلاید 131: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمقایسه دویدن ابتدایی و پیشرفته دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 132: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر دوی سرعت خمیدگی بدن به جلو کمی بیشتر از دوهای استقامت است.الت فلیچ افزایش زاویه تنه را از خط عمودی به طول گام‌ها وابسته دانست.در یک چرخه کامل الگوی دویدن هر دو پا یک مرحله‌ی « اتکا» و « راهنما» را تجربه می‌کنند.نکته

اسلاید 133: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور جیمز و بروبیکر اظهار داشتند که تمایل بیش از حد تنه به جلو تحرک‌پذیری مفصل ستون فقرات و لگن را کاهش می دهد و همچنین موجب محدودیت در خم شدن مفصل ران، متناسب با سطح دویدن می‌شود. و از طی کردن فاصله‌ی بهینه‌ توسط پای راهنما ممانعت می‌کند.

اسلاید 134: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورعمل دست در دویدن همگام و هماهنگ با پاهاست. دست‌ها نیز مانند پاها عمل قدرتمند‌مند را انجام داده مچ دست در حرکت به جلو تا موازات شانه بالا می‌آید و تا اندازه‌ای به داخل بدن نیز متمایل می‌شود. در برگشت آرنج‌ها به عقب می‌روند و در انتهای حرکت دست در پشت بدن قرار می‌گیرد.عمل دست‌ها

اسلاید 135: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپای اتکا در زیر مرکز ثقل با زمین در تماس است پس از تماس پا با زمین زانوی پای اتکا کمی خم می‌شود تا حرکت مرکز ثقل بدن به سمت پایین را متوقف کند و وزن را به آرامی به جلو براند و حرکت اضافی بدن به سمت بالا و پایین را به کمترین حد برساند.تماس پای اتکا با زمین

اسلاید 136: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورسرعت دویدن: به سرعت و طول گام بستگی دارد و هر افزایش در هر یک از آن‌ها با عث افزایش سرعت دویدن می‌شود. بزرگسالان تا سرعت 7 متر بر ثانیه طول گام خود را افزایش و بعد از آن این طول کاهش نشان می‌دهد.اگر محل برخورد پای اتکاء نسبت به مرکز ثقلیک نیروی بازدارنده بوجود می‌آید.دامنه حرکت نیروهای جلو برنده کاهش می‌یابد.

اسلاید 137: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررابطه سرعت گام با سرعت دویدن یک رابطه خمیده استهراندازه سرعت گام افزایش یابد زمان گام کاهش نشان می‌دهددر دویدن زمان صرف شده در مرحله اتکا کاهش و زمان معلق بودن در فضا افزایش می‌یابد. بالا آمدن بدن با سرعت دویدن ارتباط معکوس دارد. کاهش در نوسان عمودی مرکز ثقل عامل مؤثری در افزایش سرعت است.نکته

اسلاید 138: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر دوی:استقامت: پای اتکاء معمولا در جلوی مرکز ثقل بدن فرود می‌آید.سرعت: پای اتکاء معمولا زیر مرکز ثقل بدن فرود می‌آید. اصول مکانیکی در دویدن1- نیروی حرکتی آنی :عبارت است از حاصل ضرب جرم در سرعت: هر نوع افزایش در هر جزء باعث افزایش در نیروی حرکت آنی می‌شود.هر قدر نیروی حرکت آنی بیشتر شود برای تغییر مسیر یا تغییر سرعت نیروی مقاوم افزایش می‌یابد.

اسلاید 139: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور2- انتقال نیروی حرکت آنی: هر قدر اندام‌های مختلف عضلانی و طول و سرعت آنها بیشتر باشد نیروی حرکت آنی کل بدن بیشتر خواهد شد.3- شتاب: با نیرویی که آن را ایجاد می‌کند نسبت مستقیم و با جرم نسبت عکس دارد.

اسلاید 140: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور4- در هنگام دویدن در مسافت‌های قوس‌دار کوتاه‌تر کردن شعاع بدن، سبب افزایش سرعت چرخشw سرعت زاویه‌ای.r شعاع بدن. V سرعت خطی 5- جهت نیروی مخالف باید دقیقا عکس جهت نیروی بکار برده باشد.6- نیروی کل عبارت است از مجموع نیروهای به کار گرفته شده از اندام‌های مختلف .7- هر قدر اصطکاک بیشتر باشد پایداری بیشتر خواهد شد.

اسلاید 141: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور8- هر چه فاصله‌ی مرکز ثقل بدن نزدیکتر به سطح اتکاء باشد. بدن سریع تر می‌تواند در جهت مورد نظر به حرکت در آید.9- در هنگام حرکت برای توقف سریع یا تغییر مسیر حرکت باید توانایی کنترل نیروی حرکت آنی را داشته باشیم برای این کار لازم است سطح اتکاء را افزایش داده و مرکز ثقل را پایین بیاوریم.

اسلاید 142: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخود آزمایی فصل پنجم1- مطابق نظریه گزل در چه سنی اکثر کودکان قابلیت‌های لازم برای دویدن را بدست می‌آورند؟الف) 1 سالگیب) 18 ماهگیج) 2 سالگید) 3 سالگی2- «هر چه فاصله مرکز ثقل بدن نزدیکتر به سطح اتکاء باشد بدن سریعتر می‌تواند در جهت مورد نظر به حرکت در آید» اشاره به کدامیک از اصول بیومکانیکی دویدن دارد؟الف) نیروی کلب) نیروی جاذبهج) ناپایدارید) کنترل نیروی حرکت آنی

اسلاید 143: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- در دوی سرعت کدام‌یک از روابط زیر صحیح است؟الف) سرعت دویدن با سرعت و طول گام رابطه مستقیم دارد.ب) سرعت گام در دویدن با زمان گام رابطه مستقیم دارد.ج) بالا آمدن بدن با سرعت دویدن رابطه معکوس دارد.د) کاهش در نوسان عمودی مرکز ثقل ارتباط معکوس با افزایش سرعت دویدن دارد.4- در هنگام دویدن، برای توقف سریع یا تغییر مسیر حرکت، باید توانایی کنترل حرکت آنی را داشته باشیم برای این کار لازم است . . . . . . . . . الف) سطح اتکاء را افزایش داده و مرکز ثقل را پایین بیاوریم.ب) سطح اتکا را افزایش داده و مرکز ثقل را بالا بریم.ج) سطوح اتکاء را افزایش داده و مرکز ثقل را پایین بیاوریم.د) سطح اتکاء را کاهش داده و مرکز ثقل را بالا بریم.

اسلاید 144: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- طبق تحقیقات «جیمز» و «بروبیکر» تمایل بیش از حد تنه به جلو در دوهای سرعت باعث چه تغییری می‌گردد.الف) افزایش تحریک‌پذیری مفاصل ستون فقرات.ب) فشار کم به پا در هنگام برخورد با زمینج) فشار کم روی عضلات قامت برای حفظ تعادلد) ممانعت از طی کردن فاصله بهینه توسط پای راهنما6- کدامیک از ویژگی‌های زیر مربوط به مراحل ابتدایی نمی‌باشد؟الف) زمان معلق بودن در فضا بسیار کوتاهب) پنجه‌های پاها به طرف خارج است.ج) پاها در هنگام برخورد با زمین عقب‌تر از مرکز ثقل است.د) دست‌ها به صورت گارد تدافعی در بالا

اسلاید 145: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- کدامیک از گزینه‌های زیر در خصوص اصول مکانیکی پایه در دویدن صحیح است؟الف) نیروی حرکت آنی عبارت است از حاصل ضرب جرم در شتابب) شتاب با نیرویی که آن را ایجاد می‌کند رابطه معکوس و با جرم رابطه مستقیم دارد.ج) جهت نیروی مخالف باید دقیقا موافق جهت نیروی به کار برده شده باشد.د) هر چه فاصله مرکز ثقل بدن به سطوح اتکاء نزدیکتر باشد بدن سریعتر می‌تواند حرکت کند.8- سازگاری در اجرای دویدن نتیجه متقابل عوامل . . . . . . . و . . . . . . . . است.الف) رشد یادگیریب) رشد – تکرار مهارتج) یادگیری – تکرار مهارتد) یادگیری- حفظ تعادل

اسلاید 146: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- در هنگام دویدن افراد بزرگسال در صورتیکه پا عقب‌ تر از مرکز ثقل با زمین برخورد کند چه مشکلی در دویدن ایجاد می‌شود؟الف) یک نیروی بازدارنده بوجود می‌آید.ب) دامنه حرکت نیروهای جلو برنده کم می‌شود.ج) کارایی پاها در جلو راندن بدن کم می‌شود.د) تعادل در موقع دویدن از بین می‌رود.10- شتاب ایجاد شده در لحظه دویدن با نیروی نسبت . . . . . . . . و با جرم شخص نسبت . . . . . . . . دارد.الف) معکوس – مستقیمب) مستقیم – معکوسج) مستقیم – خطید) خطی – مستقیم

اسلاید 147: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ خودآزمایی فصل پنجم1- گزینه ج2- گزینه ج3- گزینه ج4- گزینه الف5- گزینه د6- گزینه ج7- گزینه د8- گزینه الف9- گزینه ب10- گزینه

اسلاید 148: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل ششمرشد و تکامل پریدن

اسلاید 149: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتارینحوه پیشرفت پربدن را در کودکان پیش دبستانی بیان کنید .شکل تکاملی پرش عمودی وپیشرفته آن را شرح دهید .فعالیت و عمل دست و پا را در پریدن توضیح دهید .شکل تکاملی پرش طول را به صورت جفت و ایستاده شرح دهید .وضعیت دولا شدن را در پرش توصیف کنید .اعمال مفاصل ران ، زانو و قوزک را قبل از خیز توضیح دهید .زاویه پرواز مناسب را ذکر کنید .اعمال مفاصل ران ، زانو و قوزک را قبل از خیز ، با عمل آنها بعد از خیز مقایسه کنید .اصول مکانیکی مهارت در پریدن را ذکر کنید .کاربرد الگوی اساسی پریدن را در مهارتهای ورزشی بیان کنیدشکل پریدن را تحلیل کنید .

اسلاید 150: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپرش مهارتی است حرکتی که طی آن بدن در فضا به وسیله‌ی فشار یک پا یا هر دو پا به جلو رانده می‌شود و سپس به روی یک پا یا دوپا فرود می‌آید. پرش

اسلاید 151: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپریدن ممکن است : دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 152: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورحداقل توانایی‌های لازم برای پریدن :پس از افزایش توانایی دویدن و زمانیکه کودک خودش را با یک پا به جلو و بالا حرکت می‌دهد و در حال دویدن با پای دیگر فرود می‌آید.مقدمه تلاش ابتدایی برای پریدن زمانی است که کودک به طور مستقل از پله پایین می‌آیدنکته

اسلاید 153: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتلاش‌های ابتدایی برای پریدن دارای ویژگی‌های زیر است:- ساق پا نسبتا راست و مستقیم- افزاشته شدن دست‌ها به طرفین- طول گام‌ها کوتاه- بالا کشیدن سریع ساق اتکا- افزایش مرحله پرواز- بالا بردن بیشتر دست‌ها- انقباض کم شانه‌ها

اسلاید 154: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورترتیب ظهور انواع پرش‌های کودکان بر حسب دشواری پیشرونده دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 155: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورطبق بررسی‌های جنکینزو ویلسون پسران در مهارت پریدن بر دختران برتری دارند.نکته

اسلاید 156: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمقایسه پرش عمودی ابتدایی (تکاملی) و پیشرفته دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 157: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورطبق تحقیقات آقای هیس بهترین زاویه برای پرش عمودی 90-65 درجه است.فعالیت مطلوب دست‌ها در پرش عمودی مرکز ثقل بدن را به بالاترین حد بالا می‌کشد و نوسان قوی دست به بالا نیروی بیشتری برای پیش راندن فراهم می‌سازد.نکتهالگوی حرکت دست به هدف پرش وابسته است.

اسلاید 158: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور پرش طول جفت در پرش طول جفت، مسیر نیرو از عمودی به سوی افقی جریان دارد. و ابتدایی‌ترین الگوی حرکت باز و ایجاد حرکت تقابلی بال زدن است.

اسلاید 159: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمقایسه پرش طولی جفتی ابتدایی (تکاملی) و پیشرفته دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 160: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور نکات مهم در پرش طول پیشرفته :1) دولا شدن عمیق‌تر، قبل از خیز، نیروی بشتری را تدارک می‌بیند. لذا فرد مسافت بیشتری را می‌تواند بپرد.2) نوسان دادن دست‌ها هدایت مرکز ثقل بدن به طرف جلو زمانی که دست‌ها به طرف جلو و عقب نوسان داده می‌شوند، انتقال وزن بدن در طرف جلو آغاز می‌شود.3) مفاصل ران، زانو و قوزک باز شدن متوالی و سریع مفاصل قبل از خیز با کندی صورت می‌گیرد اما بعد از خیز مفاصل فوراُ باز می‌شوند.

اسلاید 161: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور4) زاویه‌ی پرواز: از لحاظ نظری یک زاویه 45 درجه مؤثرترین زاویه برای ایجاد یک مسافت بهینه است.5) عمل مفاصل ران، زانو و قوزک در پرواز بدن به طور کامل باز می‌شود. سپس خم شدن پاها آغاز می‌شود و زمانی که فاصله‌ی آنها به 90 درجه می‌رسد خم شدن ران‌ها آغاز می‌شود.6) فرود: در فرود پاها جلو می‌آیند زانوها مستقیم و تنه به ران‌ها نزدیک می‌شود و باعث بالا نگه‌داشتن مرکز ثقل می‌شوند. در لحظه تماس پاها با زمین زانوها و قوزک خمیده شده و حرکت وزن بدن را به پایین منجر می‌شوند. بازوها به طرف جلو می‌آیند و به انتقال ثقل به جلو و پایین کمک می‌کنند.

اسلاید 162: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور اصول مکانیکی مهارت پریدناستمرار حرکت: در فعالیت‌هایی که دارای دو یا چند حرکت متوالی هستند و در اجرای مهارت در جهت مساوی عمل می‌کنند نباید هیچ‌گونه وقفه‌ای بین آن حرکات ایجاد شود.2) انتقال نیروی حرکت آنی :هر قدر اندام‌های بدن (اهرم‌ها) طویلتر و عضلانیتر باشند و همچنین سرعت آن‌ها بیشتر باشد مشارکت آن‌ها در نیروی حرکت آنی کل بدن بیشتر اثر خواهد داشت.3) شتاب :شتاب ایجاد شده با نیروی نسبت مستقیم و با جرم نسبت عکس دارد.

اسلاید 163: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 164: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور4) جهت نیروی عمل کننده : جهت نیروی عمل کننده درست برعکس جهت نیروی مخالف زمین است.5) جذب نیرو : نیروی وارد شده از یک ضربه را می‌توان با توزیع آن در زمان، مسافت و ناحیه یا هر دو آن‌ها کاهش داد. با خم کردن مفاصل جذب کننده‌ی ضربه در پاها، نیروی وارده را می‌توان در زمان و مسافتی طولانی‌تر پخش کرد.6) پایین‌آوردن مرکز ثقل : با پایین آوردن مرکز ثقل (خم کردن پاها در هنگام فرود) پایداری افزایش می‌یابد.

اسلاید 165: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7) توسعه سطح اتکاء: هرقدر سطح اتکاء بیشتر باشد به همان نسبت پایداری بدن بیشتر می‌شود (فاصله پاها از هم به اندازه عرض شانه باشد).9) اصطکاک : هرقدر اصطکاک بین سطح اتکاء بیشتر باشد پایداری و کشش بدن بیشتر خواهد شد.

اسلاید 166: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتجزیه و تحلیل مهارت پریدن دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 167: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخودآزمایی فصل ششم1- کدامیک از پرش‌های زیر در کودکان برحسب دشواری پیشرونده دیرتر حاصل می‌شود؟الف) پریدن از روی یک شی با دو پا و فرود با دوپاب) دویدن و پریدن به جلو با یک پا و فرود با پای دیگرج) پریدن با دوپا به بالا و فرود با دوپاد) پریدن با یک پا و فرود با همان پا2- این جمله بیانگر کدامیک از اصول مکانیکی در پریدن است؟«با خم کردن مفاصل جذب کننده‌ی ضربه در پاها نیروی وارده را می‌توان در زمان و مسافتی طولانی‌تر پخش کرد»الف) توسعه سطح اتکاءب) انتقال نیروی حرکت آنیج) استمرار حرکتد) جذب نیرو

اسلاید 168: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- اولین مرحله در الگوی پرش عمودی پیشرفته کدام است؟الف) کشیدن قدمی دست‌ها به طرف بالا و جلوب) تا شدن مفاصل ران زانو و مچ‌پاج) باز شدن قوی مفاصل ران، زانو و مچ پاد) فشار قوی دست آزاد یا مخالف به طرف پایین4- کدامیک از تغییرات زیر در شکل تکاملی پرش طولی جفتی روی می‌دهد؟الف) کاهش در خم شدن اولیهب) کاهش زاویه خیزج) کاهش باز شدن کل بدن در خیزد) کاهش تا شدن مفصل ران در خلال پرواز در فضا

اسلاید 169: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- علم دست‌ها در الگوی پیشرفته پرش عمودی چیست؟الف) عامل انتقال دهنده مرکز ثقلب) عامل جهت دهندهج) عامل انتقال نیرود) عامل تعدیل حرکت6- اولین مرحله در الگوی پیشرفته پرش طول کدام است؟الف) باز شدن مفاصل ران، زانو و قوزکب) نوسان دست‌ها به طرف عقب و جلوج) خم شدن مفاصل ران، زانو و قوزکد) تمایل وزن بدن به سمت جلو و عقب

اسلاید 170: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- از لحاظ نظری زاویه مطلوب در پرش طول چقدر است؟الف) 3/41 درجهب) 43 درجهج) 45 درجهد) 3/46 درجه8- کدامیک از گزینه‌های زیر مربوط به ویژگی‌های شکل تکاملی پرش عمودی است؟الف) حداقل خم شدن اولیه در پرشب) بر افراشته کردن دست‌ها به بالاج) تمایل زیاد بدن به جلو در لحظه خیزد) باز شدن مفاصل ران، زانو در لحظه خیز

اسلاید 171: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- ابتدایی‌ترین الگوی حرکت باز و در پرش طول تکاملی چیست؟الف) حالت گارد بازوب) حرکت تقابلی بال زدنج) گارد بازو در بالاد) نوسان دست در محور قدامی – خلفی10- کودک پس از افزایش توانایی در کدام مهارت قادر به پریدن است؟الف) دویدنب) راه رفتنج) پرتاب کردند) ضربه زدن

اسلاید 172: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ خودآزمایی فصل ششم1- گزینه د2- گزینه د3- گزینه ب4- گزینه ب5- گزینه ب6- گزینه ب7- گزینه ج8- گزینه الف9- گزینه ب10- گزینه الف

اسلاید 173: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل هفتمرشد و تکامل مهارت پرتاب کردن

اسلاید 174: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاریپرتاب کردن را تعریف کنید .نتایج بررسی رایان ، کیوج و همکارانش را بنویسید .نتایج بررسی فردریک را بیان کنید .شکل تکاملی پرتاب کردن توضیح دهید و نتایج بررسی ویلد را بنویسید .مراحل تکامل پرتاب کردن (دست از بالا) را بنویسید .الگوی مرحله پیشرفته پرتاب از بالا را شرح دهید .حرکات مرحله آمادگی را در پرتاب از بالا توصیف کنید .کیفیت گام برداشتن به طرف جلو و فعالیت پا را توصیف کنید .وضعیت چرخش تنه را در پرتاب به صورت عملی نمایش دهید .وضعیت حرکت را در پرتاب توضیح دهید .استمرار حرکت دست را در پرتاب تشریح کنید .کیفیت الگوی اساسی پرتاب را در پرتاب با نیزه و پاس بسکتبال شرح دهید .جنبه پرتاب از پایین را بیان دارید و شکل پیشرفته پرتاب از پایین تشریح کنید .اصول مکانیکی مهارت پرتاب کردن را توضیح دهید و شکل پرتاب از بالا را تجزیه وتحلیل کنید

اسلاید 175: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتعریف پرتاب کردن:هر حرکت زنجیره‌ای که شامل انداختن یک شی به فضا با استفاده از یک یا دو دست باشد.

اسلاید 176: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورطبق تحقیقات رایان و همکاران سطح عملکرد پرتاب کردن در بین پسران به طور قابل ملاحظه‌ای تکامل یافته‌تر از دختران است و ملاک ارزیابی مسافت پرتاب توپ بود.طبق تحقیقات فردریک با افزایش سن عملکرد پرتاب بهتر می‌شود و همچنین پسران نسبت به دختران برتری دارند و ملاک ارزیابی دقت پرتاب توپ بود.

اسلاید 177: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورغالبا مسافت پرتاب متد اول ‌ترین مقیاس اندازه‌گیری است.طبقه بندی انواع پرتاب‌ها1) پرتاب از بالا2) پرتاب از پاییننکته

اسلاید 178: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورالگویی که کودکان برای پرتاب کردن انتخاب می‌کنند بستگی به سن، قد و اندازه توپ دارد.انواع پرتاب از بالا:پرتاب دو دستی از مچپرتاب دو دستی با ساعدپرتاب دو دستی با ساعد به سمت جلوپرتاب دو دستی از بالای مفصل شانهپرتاب یک دستی با خم کردن ساعدپرتاب یک دستی از بالای مفصل شانه

اسلاید 179: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراحل پرتاب از بالای سرمرحله اول:- کودک عمل پرتاب را تماما با دست و در سطح قدامی – خلفی انجام می‌دهد.- بالا تنه به جلو خم می‌شود.- هیچ‌گونه چرخشی در بدن دیده نمی‌شود.- این ویژگی‌ها در بین کودکان 2 و 3 ساله دیده می‌شود.

اسلاید 180: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمرحله دوم:- چرخش بدن در سطح افقی - نوسان دست به عقب- چرخش بالا تنه به سمت دست پرتاب- این ویژگی‌ها در بین کودکان 3 تا 5 ساله دیده می‌شود.

اسلاید 181: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمرحله سوم:- افزایش در مرحله آمادگی- چرخش بالا تنه- باز شدن کامل مفصل آرنج در لحظه پرتاب- ادامه حرکت دست بعد از رها کردن- قدم برداشتن با پای موافق- این ویژگی‌ها در بین کودکان 5 و 6 ساله دیده می‌شود.

اسلاید 182: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمرحله چهارم:- حداکثر چرخش در مرحله آمادگی- انتقال وزن بدن روی پای عقب در مرحله آمادگی و روی پای جلو در مرحله پرتاب- در مرحله آمادگی دست به سمت پشت و بالا می‌چرخد و در مرحله پرتاب در سطح افقی عمل می‌کند.- باز شدن کامل آرنج در هنگام پرتاب- گام برداشتن به جلو بعد از پرتاب- ادامه حرکت دست بعد از پرتاب به سمت جلو و پایین

اسلاید 183: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورالگوی پیشرفته پرتاب از بالای سر1) حرکات مقدماتی:- در حالی که وزن بدن روی پای راست قرار دارد بدن به طرف راست می‌چرخد و دست پرتاب به طرف عقب و بالا نوسان می‌کند (راست دست‌ها)- در حرکات پرتابی، پای چپ به طرف جلو در جهت پرتاب گام بر می‌دارد.

اسلاید 184: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور- مفصل ران سپس ستون فقرات و کمربند شانه مخالفت جهت پرتاب به چرخش در می‌آیند و زمانی که دست پرتاب به نقطه پایان می‌رسد جمع می‌شوند.- دستی که در بالا قرار می‌گیرد به طرف وسط می‌چرخد و ساعد با یک عمل شلاقی باز می‌شود.- زمانی که دست تقریبا از آرنج باز شده توپ در نقطه‌ای در جلوی سر رها می‌شود.- تا زمانی که نیروی حرکت آنی وجود دارد حرکت استمرار می‌یابد.

اسلاید 185: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور2) گام برداشتن به طرف جلو و فعالیت پا:- حرکات به سمت جلو با گام برداشتن به جلو شروع می‌شدو.- زمانی که پای چپ به طرف جلو برداشته می‌شود وزن بدن از پای راست به جلو رانده می‌شود.- تمام حرکات پرتابی با ادامه گام برداشتن به جلو حرکت بدن به طرف جلو نیز آغاز می‌شود.

اسلاید 186: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3) چرخش تنه:- قبل از اینکه پای چپ با زمین تماس پیدا کند. لگن چرخیدن به طرف چپ را آغاز می‌کند و آنگاه به ترتیب به چرخش ستون فقرات و سپس چرخش شانه آغاز می‌شود.- در خلال چرخش تنه توده‌ی بدن حرکت به طرف جلو را ادامه می‌دهد.

اسلاید 187: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور4) حرکت دست:- زمانی که شانه‌ها در حال چرخیدن به جلو هستند . ساعد با قدرت به طرف عقب و پایین می‌آید. تا حدی که تقریبا در سطح افقی قرار می‌گیرد. اما آرنج به طور خمیده و در حدود زاویه قائم می‌ماند.- این چرخش جانبی بازو قبل از اینکه عمل شلاقی آغاز شود دست را به طرف راست شدن هدایت می‌کند. کندی کمی در دست ایجاد می‌کند و تا زمانی که تنه به طرف چپ می‌چرخد یک خط در سراسر شانه بوجود می‌آورد.

اسلاید 188: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5) عمل استمرار حرکت دست:- بعد از انکه توپ از دست رها شده دست پرتاب کنند. به طور مورب حرکت خود را به طرف جلوی پای اتکاء ادامه می‌دهد. این حرکت باعث گرفتن شتاب حرکت دست می‌شود و پایان آرام و سالمی را برای حرکت ایجاد می‌کند.

اسلاید 189: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراحل پرتاب دست از پایین :1) یک قدم به جلو با پای مخالف – خم کردن تنه به جلو و یک چرخش عقب بوسیله بازوی پرتاب، چرخش به سمت عقب لگن خاصره و ستون فقرات.2) چرخش لگن خاصره به جلو، سپس تا شدن بازو و چرخش قسمت فوقانی ستون فقرات.3) رها کردن توپ زمانی که دست بازوی پرتاب در نقطه‌ای درست در جلو خط عمودی کتف است.

اسلاید 190: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوراصول بیومکانیکی مهارت پرتاب کردن1) استمرار حرکت:در اجرای فعالیت‌هایی که دو یا چند حرکت متوالی شرکت دارند. معمولا هیچ‌گونه وقفه‌ای نباید بین حرکات بوجود آید.2) تماس با سطح اتکاء:هنگامی که برای پرتاب توپ نیرو به توپ وارد می‌شود لازم است یک یا دو پا با زدن یا کشیده شدن روی زمین با سطح اتکاء تماس داشته باشد تا نیرو به توپ منتقل شود.

اسلاید 191: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3) فاصله برای به کار بردن نیرو:اگر نیروی به کار برده شده ثابت باشد ولی فاصله آن افزایش یابد پیوسته سرعت ایجاد شده در حال افزایش خواهد بود، یعنی هر قدر مسیر حرکتی هر یک از اندام‌ها در عمل پرتاب بیشتر باشد نیرو بیشتر خواهد شد.4) انتخاب عضله شایسته:پرتاب کننده باید عضلاتی را که در عمل پرتاب بیشتر مؤثر هستند انتخاب کند.

اسلاید 192: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5) کشش اولیه عضلانی:ممکن است نیروی انقباضی عضلانی با افزایش کشش اولیه عضلانی افزایش یابد.6) ادامه حرکت بعد از پرتاب:ادامه صحیح حرکت بعد از پرتاب مانع از آن می‌شود که قبل از کامل شدن حرکت پرتابی از سرعت کاسته شود. ادامه حرکت موجب حفظ تعادل جلوگیری از خطا نسبت به خط پرتاب قرار دادن بدن در یک وضعیت آماده برای حرکت حفاظت از مفاصل عضلات و بافت‌های پیوندی می‌شود.

اسلاید 193: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7) نیروی پرتاب:اثرات نیروی پرتاب بستگی به محل و جهت کاربرد نیرو دارد. برای بدست آوردن مسافت بیشتر در مرحله پرتاب باید نیروی پرتاب به مرکز ثقل توپ وارد شود.8) نیروی جاذبه:نیروی جاذبه سرعت بالارونده توپ را کاهش می‌دهد.9) زاویه پرتاب: زاویه مناسب پرتاب برای به دست آوردن حداکثر مسافت زاویه 45 درجه است.

اسلاید 194: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتجزیه و تحلیل شکل پرتاب از بالابرای پرتاب با درجه‌ی بالای مهارت این موارد باید رعایت شود.1) تنه در نقطه شروع از سمت پرتاب به خوبی چرخش داشته باشد.2) یک گام بلند و قوی با پای مخالف به سمت جلو داشته باشد.3) بازوی پرتاب در جریان گام به جلو به طرف پایین و عقب نوسان داشته باشد.4) توالی پرتاب رو به جلو و به طور انفجاری و سریع باشد ضمن اینکه خم شدن جانبی تنه نزدیک لحظه رها کردن توپ به کندی صورت می‌گیرد.

اسلاید 195: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتجزیه و تحلیل شکل پرتاب از پایینعمل پا 1) پاها در کنار همدیگر2) پای موافق به طرف جلو3) گام بلند به طرف جلو با پای مخالفهماهنگی بازو و پا 1) نوسان بازو به عقب قبل از عمل پا (هماهنگی یگانه)2) نوسان بازو به عقب، در خلال گام به طرف جلو (باز شدن)

اسلاید 196: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخودآزمایی فصل هفتم1- در ارزیابی مهارت پرتاب کردن کدام ویژگی عموما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟الف) شکل پرتابب) دقت پرتابج) مسافت پرتابد) سرعت رها کردن2- کدامیک از حرکات زیر در شکل پیشرفته پرتاب کردن از بالای سر دیده نمی‌شود؟الف) خم شدن بالا تنه به جلوب) گام برداشتن به جلوج) چرخش تنهد) استمرار حرکت دست

اسلاید 197: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- در الگوی پیشرفته پرتاب کردن کدامیک از مراحل زیر زودتر اتفاق می‌افتد؟الف) چرخش تنهب) حرکت دستج) گام برداشتن به جلود) استمرار حرکت4- الگویی را که کودکان برای پرتبا کردن توپ انتخاب می‌کنند بستگی به چه عواملی دارد؟الف) سن، قدرت، جنسب) سن، قد، اندازه توپج) جنس، اندازه توپ، قدرتد) جنس، قدرت، قد

اسلاید 198: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- آقای فردریک چه ویژگی را در پرتاب کردن کودکان 5/3 تا 5/5 سال سفید پوست و سیاه پوست بررسی کرد که در نهایت متوجه شد با افزایش سن عملکردها بهتر می‌شود؟الف) دقت پرتابب) مسافت پرتابج) عمل پرتابد) شکل پرتاب6- در ارزیابی الگوی پرتاب کردن کودکان توسط «رایان» و همکاران که نتیجه گرفتند پسران عملکرد قابل ملاحظه‌تری نسبت به دختران دارند ملاک ارزیابی پرتاب چه متغییری بود؟الف) شکل پرتابب) مسافت پرتابج) عمل پرتابد) شکل پرتاب

اسلاید 199: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- کدامیک از گزینه‌های زیر جزء اصول مکانیکی مهارت پرتاب کردن می‌باشد؟الف) هنگامی که برای پرتاب به توپ نیرو وارد می‌شود لازم است یک یا دو پا به زمین تماس داشته باشد.ب) اثرات نیروی پرتاب بستگی به محل و اندازه توپ و قدرت عضلانی دارد.ج) چرخش در توپ هنگام پرتاب پایداری توپ را کمتر می‌کند.د) در توالی حرکت پرتاب مکث بین مراحل حرکت باعث افزایش نیرو می‌شود.8- در شکل تکاملی مهارت پرتاب کردن توپ از پایین نیروی لازم برای پرتاب به مسافت بیشتر از چه طریقی ایجاد می‌شود؟الف) چرخش بیشتر تنه به عقبب) خم کردن بیشتر آرنج‌هاج) چرخش بیشتر شانه به عقبد) افزایش طول گام

اسلاید 200: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- یکی از اصول مکانیکی مهارت پرتاب کردن «نیروی پرتاب» است. اثرات نیروی پرتاب بستگی به محل و . . . . . . . دارد. برای بدست آوردن مسافت بیشتر در مرحله پرتاب باید نیروی پرتاب به . . . . . . توپ وارد شود. الف) اندازه توپ، مرکز ثقل ب) جهت کار برد نیرو، قسمت داخلی ج) اندازه توپ، قسمت داخلی د) جهت کاربرد نیرو، مرکز ثقل10- خم شدن بالا تنه به جلو و نبودن هیچ‌گونه چرخش در بدن هنگام پرتاب کردن در کودکان چه سنی مشاهده می‌شود؟الف) 2 و 3 سالهب) 3 و 5 سالهج) 4 و 5 ساله د) 5 و 6 ساله

اسلاید 201: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ خودآزمایی فصل هفتم1- گزینه الف2- گزینه الف3- گزینه ج4- گزینه ب5- گزینه الف6- گزینه 7- گزینه الف8- گزینه د9- گزینه د10- گزینه الف

اسلاید 202: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل هشتمرشد و تکامل مهارت گرفتن

اسلاید 203: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاری :مهارت ( گرفتن ) را تعریف کنید .کیفیت رشد و تکامل مهارت گرفتن را توضیح دهید .چهار مرحله گرفتن را ، که سی فلت و واجل وراسکلین پیشنهاد کرده اند ، شرح دهید .الگوی پیشرفته حرکات در عمل گرفتن را توضیح دهید .منظور از ( گرفتن یک مهارت جذب نیرو است ) را تحلیل کنیداصول مکانیکی پایه را در عمل گرفتن شرح دهید .شکل گرفتن را تجزیه و تحلیل کنید .

اسلاید 204: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتعریف گرفتن:زمانی که دست‌ها و بخش‌های دیگر بدن برای کنترل یا توقف توپ یا شیء بکار می‌رود آن مهارت اساسی گرفتن است.گرفتن :1) پیشرفته‌ترین شکل در طبقه مهارتی است.2) این مهارت در مقایسه با سایر حرکات آهسته‌تر پیشرفت می‌کند.3) گرفتن احتمالا در دو یا سه سالگی آغاز می‌شود.

اسلاید 205: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمتغییرهای مؤثر در اندازه‌گیری گرفتن1- اندازه توپ2- فاصله توپی که به طرف دریافت کننده ارسال می‌شود.3- روش پرتاب4- جهت توپ5- سرعت توپ6- تغییراتی که در مرحله قبل از گرفتن لازم است7- عمل بازوی گیرنده توپ8- عوامل ادراکی و حسی

اسلاید 206: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوراولین تجربه کودک در گرفتن باز کردن ساق پاها به طرفین و حبس کردن توپی که به آرامی به طرف او در حالت نشسته غلتانده می‌شود.ویژگی‌های مرحله تکاملی گرفتن 1) حبس کردن توپ2) چرخاندن سر به یک طرف3) خم شدن تنه به عقب4) بستن چشم‌ها

اسلاید 207: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورروند تکاملی مهارت گرفتن:ابتدا کودک دستهایش را جلوی تنه قرار می‌دهد و در آنها یک گودی برای توپ ایجاد می‌کند. در این حالت اگر توپ آهسته و به طور دقیق و از فاصله کم انداخته شود درون گودی دست او قرار می‌گیرد. گرفتن کودک بتدریج به بدن و بازوهایش وابسته می‌شود. سرانجام با بکار بردن انحصاری دستها مهارت گرفتن کامل می‌شود.

اسلاید 208: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراحل رشد و تکامل مهارت گرفتن1) مرحله اول:کودک با آرنج‌های باز شده و کف دست به طرف بالا بازوهایش را به طور مستقیم در جلوی خودش نگه‌می‌دارد.2) مرحله دوم:کودک با بازوهای قرارگرفته در جلوی بدن برای دریافت توپ آماده می‌شود سپس آرنج‌ها باز و به آرامی خم می‌شوند و توپ را در بالای بازو حرکت حلقه زدن را ایجاد می‌کنند.

اسلاید 209: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3) مرحله سوم:کودک با بازوهایی که کمی از شانه خم و به طرف جلو باز می‌شوند برای گرفتن آماده می‌شود که طبق یکی از الگوهای زیر انجام می‌شود.الف) اولین نقطه برخورد کودک با توپ چانه اوست که کودک برای نگهداری بهتر توپ از چانه، دست‌ها و بازوهایش استفاده می‌کند.ب) کودک برای گرفتن توپ با دست‌هایش تلاش می‌کند.4) مرحله چهارم:کودک با خم کردن آرنج‌ها و آوردن بازوها به جلو محور پیشانی برای گرفتن توپ آماده می‌شود5) مرحله پنجم:اختصاصات حرکتی این مرحله شبیه مرحله چهارم است مضاف بر اینکه کودک در این مرحله برای دریافت توپ وضعیت ثابت خود را تغییر می‌دهد.

اسلاید 210: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوراصول مکانیکی در مهارت گرفتن1) گام بلند برداشتن در مسیر جلو رونده‌ی توپ، پایداری بدن را افزایش می‌دهد.2) کشیدن شیء به طرف بدن بوسیله افزودن زمان و مسافت و هدر دادن نیروی توپ سرعت شی را کاهش می‌دهد این اصل را اصل نرم کنندگی یا جذب نیرو می‌نامند.

اسلاید 211: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخودآزمایی فصل هشتم1- کدام یک از متغیرهای زیر در اندازه‌گیری مهارت گرفتن دخالت ندارد؟الف) اندازه توپب) سرعت توپج) روش پرتابد) زاویه توپ2- کشیدن توپ به طرف بدن بوسیله افزودن زمان و مسافت و هدر دادن نیروی توپ، سرعت را کاهش می‌دهد. این اصل را . . . . . . گویند.الف) اصل نرم کنندگیب) اصل ناپایداریج) اصل نیرود) اصل کم کردن شتاب

اسلاید 212: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- مهارت گرفتن درگیرندگان ماهر شامل یک مرحله عقب نشینی است که درست قبل از لحظه تماس آغاز می‌شود. غالبا عقب‌نشینی در مفاصل . . . . . . . و آرنج اتفاق می‌افتد.الف) زانوب) ستون فقراتج) کمربند شانه‌اید) مچ پا4- در بین مراحل زیر پیشرفته‌ترین مرحله برای مهارت گرفتن کدام است؟الف) کودک در این مرحله برای دریافت توپ وضعیت ثابت خود را تغییر می‌دهد.ب) کودک با خم کردن آرنج‌ها و آوردن بازوها به جلوی محور پیشانی برای گرفتن آماده می‌شود.ج) کودک با بازوهایی که کمی از شانه خم و به طرف جلو باز می‌شوند برای گرفتن آماده می‌شود.د) کودک با آرنج‌های باز شده و کف دست به طرف بالا بازوهایش را به طور مستقیم در جلو نگه می‌دارد.

اسلاید 213: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- در مهارت پیشرفته گرفتن گام برداشتن در مسیر جلو رونده‌ی توپ چه مزیتی ایجاد می‌کند؟الف) پایداری بدن را افزایش می‌دهد.ب) نیروی توپ را کاهش می‌دهد.ج) سرعت توپ را کاهش می‌دهد.د) نیروی حرکت آنی را کاهش می‌دهد6- مهارت . . . . . . . نسبت به سایر حرکات آهسته‌تر پیشرفت می‌کند.الف) دویدنب) گرفتنج) ضربه زدن با دستد) ضربه زدن با پا

اسلاید 214: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- کدامیک از گزینه‌های زیر در مراحل ابتدایی گرفتن مشاهده نمی‌شود؟الف) بستن چشم‌هاب) گام برداشتنج) تمایل تنه به عقبد) چرخاندن سر به یک طرفپاسخ خودآزمایی فصل هشتم1- گزینه د2- گزینه الف3- گزینه ج4- گزینه الف5- گزینه 6- گزینه ب7- گزینه ب

اسلاید 215: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل نهممهارت ضربه زدن با دست

اسلاید 216: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاری :الگوی ضربه زدن را تعریف کنید .عملکرد کودکان در ضربه زدن با ذکر نتایج جانسون و هانسنعوامل ادراکی وبینایی مربوط به عملکرد ضربه زدنشکل تکامل مهارت ضربه زدنالگوی پیشرفته مهارت ضربه زدن شکل ضربه زدن با دست را تجزیه و تحلیل کنید .مهارتهای حرکتی را در ضربه زدن با دست به نمایش گذارید .

اسلاید 217: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتعريف ضربه زدن با دست: ضربه زدن مركب است از عمل نوسان و عمل ضربه زدن به يك شيءالگوهای ضربه زدن1) ضربه زدن از بالا2) ضربه زدن از پهلو دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 218: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوراطلاعات كمی از مهارت ضربه‌زدن در دست است و علت آن قابليت اندازه‌گيري كمتر اين مهارت نسبت به ساير مهارت‌هاست.عوامل ادراکی – بینایی مرتبط با عملکرد ضربه زدن

اسلاید 219: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور ابتدايي‌ترين شكل مهارت ضربه‌زدن از يك حركت ضربه از بالا مشتق مي‌شود كه در محور قدامي – خلفي رخ مي‌دهد.مراحل تكاملي حركات پا در ضربه زدن با دست ابتدا وضعيت پاها ثابت است. سپس با الگوي «بازو – ساق همسو» گام برداشتن به جلو آغاز می‌شود. سرانجام الگوی «بازو – ساق ناهمسو» اتفاق می‌افتد.

اسلاید 220: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 221: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورالگوی اولیه ضربه از پهلو با عمل بازو آغاز می‌شود و چرخش در ستون فقرات به صورت محدود ادامه می‌یابد.در الگوی تکاملی ضربه از بالا تنه به سمت جلو خم می‌شود و بازوها باز می‌شوند. پاها در امتداد همدیگر قرار دارند.

اسلاید 222: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراحل تکاملی ضربه زدن از پهلو: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 223: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورالگوی پیشرفته ضربه زدن شاملگام برداشتنچرخشنوسان

اسلاید 224: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتوصیف مراحل پیشرفته ضربه‌زدن:زمانی که شانه‌ها و بازوها در جهت مخالف جمع می‌شوند وزن بدن در جهت ضربه جابجا می‌شود.خاصره و ستون فقرات در یک توالی سریع در جهتی مشابه جهت وزن بدن به چرخش در می‌آید.بازوها به طور متوالی و نزدیک به یکدیگر حرکات چرخشی به اطراف و به طرف جلو نوسان می‌کنند.

اسلاید 225: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخودآزمایی فصل نهم1- اولین مرحله در الگوی پیشرفته مهارت ضربه زدن با دست کدام است؟الف) گام برداشتنب) نوسان دادنج) چرخشد) عمل بازو2- در تحقیقی که آقای مورن برای بررسی عملکرد ضربه زدن با دست انجام داده کدامیک از عوامل ادراکی – بینایی را مدنظر قرار داد.الف) اندازه توپب) انطباق زمانیج) رنگ توپد) سرعت توپ

اسلاید 226: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- در الگوی پیشرفته ضربه زدن با دست توالی اساسی شامل چه بخش‌هایی است؟الف) چرخش – گام برداشتن – ضربه زدنب) گام برداشتن – چرخش – نوسان دادنج) چرخش – نوسان دادن – ضربه زدند) گام برداشتن – نوسان دادن – چرخش4- نتیجه تحقیق آقای جانسون در مهارت ضربه زدن با دست بین کودکان کلاس‌های اول و دوم چه بود؟الف) پسران کلاس‌های اول و دوم در مقایسه با دختران طور قابل ملاحظه‌ای برتری دارند.ب) نمره میانگین آزمون ضربه‌زدن در دو گروه سنی مشابه است.ج) دختران کلاس‌های اول و دوم دارای میانگین بالاتری از پسران هستند.د) نمره میانگین آزمون ضربه‌زدن به انطباق زمانی با عملکرد ضربه زدن بستگی دارد.

اسلاید 227: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- ابتدایی‌ترین شکل مهارت ضربه‌زدن با دست چیست؟الف) ضربه از بالا که در محور قدامی – خلفی رخ می‌دهد.ب) ضربه از پهلو که در محور افقی رخ می‌دهد.ج) الگوی ضربه زدن از پایین که بوسیله‌ی هل دادن رخ می‌دهد.د) الگوی ضربه زدن چرخشی که با چرخش لگن خاصره رخ می‌دهد.6- چرا در مهارت ضربه زدن با دست از عملکردهای کودکان اطلاعات اندکی در دست است؟الف) پیشرفت نسبتا آرام در الگوی ضربه زدنب) مشخص نبودن کیفیت الگوی حرکتی در ضربه زدنج) قابلیت اندازه‌گیری کمتر نسبت به سایر مهارت‌هاد) درگیر بودن برخی از عوامل ادراکی و بینایی در ضربه زدن

اسلاید 228: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- کدامیک از گزینه‌های زیر جزء عوامل ادراکی – بینایی مؤثر در مهارت ضربه‌زدن نیست؟الف) رنگ توپب) شکل شیج) اندازه توپد) انطباق زمانی شیء8- عوامل مثل شکل شیء به حرکت شیء و انطباق زمانی شیء از جمله عوامل . . . . . . . هستند که با عملکرد ضربه زدن با دست مرتبطند.الف) حسی – شناختیب) بنیادی – شناختیج) ادراکی – بینایید) شناختی – بنیادی

اسلاید 229: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ خودآزمایی فصل نهم1- گزینه الف2- گزینه ج3- گزینه ب4- گزینه الف5- گزینه 6- گزینه 7- گزینه ج8- گزینه ج

اسلاید 230: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل دهمتکامل ضربه زدن با پا

اسلاید 231: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاری :عملکرد ضربه زدن کودکان را توضیح دهید .شکل تکاملی ضربه زدن با پا را شرح دهید .ضربه زدن به توپ در حال فرود را توصیف کنید .الگوی بنیادی ضربه زدن را در مهارتهای ورزشی بیان کنید .اصول مکانیکی ضربه زدن با پا را توضیح دهید .شکل ضربه زدن با پا را تجزیه و تحلیل کنید .مهارتهای حرکتی خود را در ضربه زدن با پا به نمایش بگذارید .نتایج بررسی دانشمندان را در زمینه ضربه زدن با پا به طور مختصر بنویسید .

اسلاید 232: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تعریف ضربه زدن با پا:شکل بی‌نظیری از ضربه زدن است که در آن برای انتقال نیرو به توپ از پا استفاده می‌شود.ضربه زدن با پادر بازی‌های خود انگیخته استفاده می‌شود.ضربه ثابت و در حال فروددر بازی‌های سازمان‌دار استفاده می‌شود.

اسلاید 233: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تحقیقات محققین در خصوص ضربه زدن با پا:را مطالعه کردند.گزلجنکینزهانس و ویلیامزفردریکمسافتسنتفاوت جنسیدقت ضربه

اسلاید 234: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورکودک بعد از توانایی در دویدن آماده ضربه زدن با پا می‌شود و سن آن حدود 18 ماهگی است.تعریف آقای دیچ از ضربه زدن با پا :ضربه زدن با پا آن حرکات ضربه‌ای است که ساق در طول یک قوس نوسان تا زمانی که در نقطه معینی از قوس با توپ تماس پیدا می‌کند از خود بروز می‌دهد.

اسلاید 235: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورانواع ضربه زدن با پا ویژگی‌های تکاملی ضربه زدن با پا دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 236: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور مراحل ضربه زدن با پا طبق تحقیقات دیچ1) حداقل حرکت به طرف جلو در ساق پا و همچنین حرکت کم در بازو و تنه2) آماده شدن برای بلند کردن پای ضربه زننده به عقب که موجب خمیدگی ساق می‌شود.3) افزایش در نوسان قوس در ساق پا و حرکت جبرانی بازوی مخالف.4) افزایش دامنه حرکت ساق، باز شدن بیش از حد ران ،حرکات جبرانی بازوها و تنه.

اسلاید 237: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردویدن جزء طبیعیت الگوی ضربه زدن پیشرفته است و فایده آن پیش از ضربه این است که نیروی بیشتری برای چرخش لگن خاصره و در نتیجه نیروی بیشتری برای ساق ضربه زننده در انتقال توپ فراهم می‌کند.ضربه با پا به توپ در حال فرود به هماهنگی بیشتری نیاز دارد زیرا بدن باید به جلو حرکتداده شود و توپ دقیق انداخته شود و قبل از تماس آن با زمین با پا به آن ضربه زده شود.

اسلاید 238: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورویژگی‌های پیشرفته ضربه زدن با پا : دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 239: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورضربه با روی پا:زننده توپ ابتدا یک گام کوتاه و سپس یک گام پرشی بر می‌دارد. بعد از گام پرشی انتقال وزن ضربه زننده با تکیه دادن به طرف ساق اتکاء این امکان فراهم می‌آید که ضربه زننده از یک زاویه خاص به توپ نزدیک شود. در لحظه نوسان دادن، زانو زاویه قائمه می‌سازد و ران حالت عمود به خود می‌گیرد و ساق باز شدن نیرومندش را آغاز می‌کند. تنه به آرامی به طرف پهلو و جلو استقرار می‌یابد و بازوی مخالف در واکنش به حرکت ساق ضربه زننده به طرف جلو نوسان دارد.

اسلاید 240: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراحل ضربه ثابت : مراحل ضربه در حال فرود: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 241: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوراصول بیومکانیکی مؤثر در ضربه زدن با پا1) نیروی متقابل در فعالیت‌های ضربه‌ای:مقدار نیرویی که برای اجرای یک ضربه به توپ وارد می‌شود بستگی به هماهنگی اجرای نیروی حرکت آنی و لحظه‌ی برخورد پا به توپ دارد. در هنگام برخورد با توپ و اجرای ضربه به هر طریقی که نیرویی از دست برود با عث کاهش نیروی جلو برنده می‌شود.

اسلاید 242: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور2) جهت نیروی بکار برده شده:تمام نیروهای بکار گرفته شده باید در جهتی استفاده شود که حرکت مورد نظر در آن جهت باشد.اصولی مانند: استمرار حرکت، انتقال نیروی حرکت آنیشعاع بدن در سرعت چرخشی، نیروی کل، کشش اولیه عضلانی، ادامه حرکت بعد از ضربه، زاویه ضربه ،اصطکاک ،فاصله جهت بکار بردن نیرو، تماس با سطح زمین در عمل ضربه زدن با پا مؤثر هستند.

اسلاید 243: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 244: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخودآزمایی فصل دهم1- در بازی‌های . . . . . . . غالبا از انواع ضربه زدن‌های با پا استفاده می‌شود ولی در بازی‌های . . . . . . بیشتر ضربه‌ی ثابت و در حالت فرود بکار می‌رود.الف) جمعی، انفرادیب) سازماندار، خود انگیختهج) انفرادی، جمعید) خود انگیخته، سازماندار2- پیشرفت قابل اندازه‌گیری تفکیکی در عملکرد کودک در مهارت ضربه‌زدن با پا بیشتر در چه سنی آغاز می‌شود؟الف) 18 ماهگیب) 2 سالگیج) 4 سالگید) 5 سالگی

اسلاید 245: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- دویدن قبل از ضربه زدن در الگوی پیشرفته ضربه‌زدن با پا چه کمکی به ضربه زننده می‌کند؟الف) نایل شدن به فاصله بیشترب) افزایش نیروی بیشتر برای ساق ضربه زنندهج) افزایش دامنه حرکت دست‌ها و بالا تنهد) افزایش کشیدن بدن به طرف بالا بعد از ضربه4- آخرین مرحله در ضربه زدن با پا در ضربه‌ی در حال فرود کدام است؟الف) نگه داشتن توپ به طرف جلو و شوت کردن آنب) ادامه‌ی حرکت پای ضربه به طرف بالا و خط وسط بدنج) برداشتن یک یا دو گام مقدماتید) به کار بردن عمل شلاقی ساق و بازوی مخالف

اسلاید 246: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- نتایج تحقیقات آقای «ویلیامز» روی عملکرد ضربه زدن با پا در کودکان چیست؟الف) افزایش سن، نمره میانگین ضربه را به طور متوالی افزایش می‌دهد.ب) پسران به طور معنی داری از دختران دقیق‌تر عمل ضربه زدن را انجام می‌دهند.ج) تفاوت‌های جنسی در دقت ضربه اثری ندارد.د) رفتار ضربه زدن با پا در سنین اولیه به طور قابل ملاحظه‌ای اتفاق می‌افتد.6- با توجه به گزارش آقای «گزل» کودک در چه سنی قادر است با پا به توپ ضربه بزند؟الف) یک سالگیب) 16 ماهگیج) 24 ماهگید) 3 سالگی

اسلاید 247: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- کودک بعد از کسب کدام مهارت قادر است ضربه زدن با پا را در مسافت کوتاه انجام دهد؟الف) راه رفتنب) دویدنج) ضربه زدن با دستد) گرفتن8- کدام دو عامل زیر عمل ساق ضربه زننده و اکثر انطباق‌های آن بوسیله بازوها و تنه را در عمل ضربه زدن با پا تعیین می‌کند؟الف) اندازه توپ، مسیر توپب) مسیر توپ، ارتفاع توپج) وزن توپ، انطباق زمانید) اندازه توپ، عمل استمرار حرکت

اسلاید 248: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- اولین مرحله در ضربه زدن با پا در ضربه ثابت کدام است؟الف) قرار گرفتن پای اتکاء در کنار توپب) عمل شلاقی ساق و بازوی مخالفج) نگهداشتن توپ به طرف جلود) برداشتن یک یا دو گام10- کدامیک از متغیرهای زیر در الگوی ضربه زدن با پا توسط آقای گزل بررسی شد؟الف) سنب) مسافتج) دقتد) جنس

اسلاید 249: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ خودآزمایی فصل دهم1- گزینه د2- گزینه د3- گزینه ب4- گزینه ب5- گزینه ج6- گزینه ج7- گزینه ب8- گزینه ب9- گزینه د10- گزینه ب

اسلاید 250: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل یازدهمتکامل ادراکی _ حرکتی

اسلاید 251: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاری :رشد و تکامل بینایی را توضیح دهید .انواع گیرنده های احساسی حرکتی را نام ببرید .رشد و تکامل گیرنده ها و ادراک احساس حرکتی را توضیح دهید .احساس و ادراک شنوایی را توضیح دهید .رشد و تکامل یکپارچگی حسی را توضیح دهید .

اسلاید 252: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل ادراکی – حرکتی تقریبا هر عمل حرکتی یک مهارت ادراکی – حرکتی است. برای عملکرد ماهرانه ادراک نقش مهمی دارد. در طول رشد و نمو، کارکرد ادراکی و احساسی در کودکان توسعه می‌یابد و در نتیجه مهارت‌های حرکتی در آن‌ها پیشرفت می‌کند.تعریف اصطلاح ادراکی – حرکتی:برای توصیف پیشرفت‌های ادراکی در طول سن به کار می‌رود. ادامه پیشرفت حرکات بر پیشرفت ادراکات استوار است. این توانایی در طول دوره بزرگسالی ثابت می‌ماند.

اسلاید 253: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردستگاه ادراکی - حرکتی دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 254: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردستگاه بیناییاین دستگاه در اکثر عملکردهای ماهرانه نقش عمده‌ای دارد. در خلال اولین ماه زندگی قدرت بینایی نوازد حدود 5 درصد قدرت بینایی بزرگسال است. از نظر قدرت بینایی در مقیاس اسنلن حدود است. در این زمان نوزاد اشیاء را از فاصله 50 سانتی متری تشخیص می‌دهد اما ویژگی‌های درونی اشیاء را درک نمی‌کند.با افزایش سن قدرت بینایی پیشرفت می‌کند که بیشتر به افزایش در تعداد ارتباطات عصبی در قشر بینایی مغز و تمایز سلول‌های عصبی در شبکیه مربوط می‌شود.قدرت بینایی در کودک یک ساله حدود تا . کودکان 5 ساله حدود و کودکان 10 ساله به سطح کامل یعنی می رسد .

اسلاید 255: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 256: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک بینایی : دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 257: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک ثبات اندازهیعنی توانایی بازشناسی اشیاء ثابت حتی اگر فاصله‌ی آن‌ها را مشاهده گر تغییر دهد که به همین سبب تصویر آن‌ها فضای متفاوتی را روی شبکیه اشغال می‌کند که این حالت تأثیری در ادراک فرد پدید نمی‌آورد.

اسلاید 258: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک طرح و زمینهیعنی توجه کودک به شیء از مجموعه‌ای از اشیاء این ادراک بعد از 8 سالگی به سطح بزرگسالی نزدیک می‌شود. ادراک کل و جزءتوانایی انفکاک جزیی از یک شیء یا یک تصویر از بقیه مشخصات آن که کودکان 9 ساله می‌توانند این قابلیت را داشته باشند.

اسلاید 259: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک عمقتوانایی ارزیابی فاصله اشیاء نسبت به بدن که کودک می‌تواند از طریق آن ماهیت سه بعدی اشیاء را بازسازی کند. اطلاعاتی که یک فرد برای قضاوت عمق نیاز دارد از طریق مقایسه دو تصویر که تفاوت کمی با هم دارند بدست می‌آید زیرا چشم‌ها موقعیت‌های متفاوتی دارند و هر چشم میدان بینایی با زاویه‌ی متفاوتی دارد. تفاوت میدان بینایی هر چشم را ناهمخوانی شبکیه‌ای می‌گویند. این قابلیت در سن 12 سالگی کامل می‌شود.

اسلاید 260: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک جهت‌یابی فضاییتوانایی بازشناسی جهت یک شیء یا آرایش فضایی آن است. چنانچه شیء به یک طرف کج شود و یا وارونه و یا در حال چرخش باشد نباید درک‌های متفاوتی از آن شود . ادراک حرکتتوانایی کشف و جستجوی اشیاء از طریق چشم در حال حرکت. در طول رشد قابلیت تعقیب اشیاء در دیگر مسیرهای فضایی بدست می‌آید این تحول ابتدا در مسیرهای افقی سپس عمودی بعد مورب و در نهایت به حرکت دورانی منتهی می‌شود. این توانایی در سن 12 سالگی به رشد کامل خود می‌رسد.

اسلاید 261: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردستگاه شنواییصدا غالبا به عنوان نشانه‌ی حساسی برای آغاز حرکات و دامنه زمانی آن‌هاست حس شنوایی شندین مطلق است و ادراک شنوایی، تشخیص و داوری صداست. قسمت‌های گوش عبارتند از گوش بیرونی، میانی و درونی. اولین بخشی که در گوش تکامل می‌یابد گوش درونی است که در سه ماهگی قبل از تولد به حد بزرگسالی نزدیک می‌شود حس شنوایی در هفته اول بعد ازتولد به علت وجود بافت‌های ژلاتینی در گوش درونی با نواقصی همراه است این بافت‌ها در طول این دوره جذب می‌شوند در نتیجه از هفته دوم پیشرفت شنوایی سرعت می‌یابد.

اسلاید 262: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک شنوایی ادراک موقعیتتوانایی درک جهت صدا و شناخت و تشخیص منبع آن تفاوت ادراک توانایی شناسایی تمییز در دو صدای زیر و بم. تن صدا و یا گویایی صدا مثل د، ت و پ که تکالیف تمییزی نامیده می‌شوند. دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 263: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک طرح و زمینهتوانایی توجه به صدای معین در مقابل بی‌توجهی به صداهای نامربوط دستگاه حسی-حرکتیاین دستگاه اطلاعاتی راجع به موقعیت نسبی قسمت‌های مختلف بدن، وضعیت بدن در فضا، آگاهی از حرکات بدن و ماهیت اشیایی که با بدن ارتباط دارند فراهم می‌کند. این اطلاعات از طریق گیرنده‌هایی که در سراسر بدن سرچشمه می‌گیرند فراهم می‌شود که عبارتند از دوک‌های عضلانی و اندام‌های وتری- گلژی (اندازه‌گیری میزان تنش)، پایانه‌اهی رافینی و پاسینی (گیرنده‌های مفصلی و رباطی) مجاری نیمدایره‌ای دهلیزی (ثبت حفظ تعادل)، اتریکول و ساکول (اطلاعات موقعیت بدن و نیروی ثقل)- گیرنده‌های پوستی (لامسه، حرارت،....)

اسلاید 264: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک حس حرکت ادراک موقعیت لمس شدهتوانایی تشخیص نقطه‌ای در بدن که لمس شده است این ادراک در سن 5 سالگی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارد . دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 265: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک نقاط لمس شده چندگانهتشخیص میان در نقطه لمس شده‌ی پوست نزدیک یکدیگر این ادراک را حد متوسط در 5/7 سالگی آشکار می‌شود. ادراک اشیاء دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 266: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک بدنتوانایی بازشناسی قسمت‌های مختلف و ابعاد متعدد بدن همچنین شناخت ابعاد فضایی بدن مثل بالا و پایین، جلو و عقب و طرفین. ادراک جهت‌یابی فضاییاین ادراک شامل موقعیت بدن و جهت‌یابی در فضا بدون استفاده از بینایی است. که توسط راه رفتن روی خط مستقیم با چشمان بسته ارزیابی و میزان انحراف از روی خط مستقیم را اندازه‌گیری می‌کنند.

اسلاید 267: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورادراک جهتتوانایی انتقال ابعاد فضایی بدن به فضای پیرامون است که غالبا به برتری جانبی مربوط می‌شود. کودکانی که در برتری جانبی ضعف حسی دارند عملا در جهت‌یابی نیز ضعیف‌اند. جهت یابی در سن 12 سالگی پالایش می‌شود. ادراک تعادل دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 268: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوربرتری جانبیکاربرد ترجیحی یکی از دست‌ها، پاها و چشم‌ها برتری جانبی است که اگر این اندام‌ها در یک طرف بدن باشند برتری خالص و در غیر این صورت مختلط است.ظهور برتری جانبی سن مشخص ندارد. اما معمولا در اکثر کودکان تا سن 4 سالگی این برتری مشخص شده است.علت برتری جانبی تسلط دماغی مغز است یعنی شخص راست دست دارای نیمکره‌ی چپ فعال‌تر و برعکس است.نطریه ادراکی – حرکتی دمن و دلاکاتو وجود برتری جانبی را از نوع خالص برای سلامت سیستم عصب شناختی ضروری می‌داند.

اسلاید 269: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوریکپارچگی حواسانسان براي سازمان دهي قضاوت‌هاي پيچيده به تركيب ادراك‌ها احتياج دارد. يكپارچگي ميان حسي براي اجراي كليه‌ي مهارت‌ها ضروري است. فرايند تكاملي يكپارچگي ميان حسی در سه سطح رخ مي‌دهد.سطح اول يكپارچگي خودكار محرك‌هاي حسي پايه است كه كاركرد آن سطح زير قشر مغزي است.سطح دوم يكپارچگي زماني كه جنبه‌هاي محركي از طريق دو حس تجربه مي‌شود مثلا دستكاري شي بدون استفاده از بينايي و مشاهده همان شيء از طريق بيناييسطح سوم انتقال مفاهيم در تمام وجود حسي به كار مي‌رود. يكپارچگي اين مرحله از طريق كليه‌ي تجارب دوره كودكي بوجود مي‌آيد.

اسلاید 270: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخودآزمایی فصل یازدهم1- توجه کودک به یک شیء از مجموعه‌ای از اشیاء بیانگر کدام یک از گزینه‌های زیر است؟الف) ادراک کل و جزءب) ادراک طرح و زمینهج) ادراک شکلد) ادراک عمق2- علت اصلی برتری جانبی در افراد چیست؟الف) تسلط دست – پا یا چشم در یک طرف بدنب) تسلط دماغی مغزج) جهت‌یابی فضایید) رشد و تکامل عضلانی

اسلاید 271: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- بازشناسی ماهیت سه بعدی اشیاء بیانگر کدام یک از قسمت‌های ادراک بینایی است؟الف) ادراک کل – جزءب) ادراک طرح و زمینهج) ادراک عمقد) ادراک شکل4- رشد و تکامل بینایی کودکان در چه سنی کامل شده ودر مقیاس اسنلن حدود می‌رسد؟الف) 8 سالگیب) 10 سالگیج) 12 سالگید) 13 سالگی

اسلاید 272: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- نظریه ادراکی حرکتی دمن و دلاکاتو در خصوص برتری جانبی چیست؟الف) نشان سلامت سازمان عصب شناختیب) تشخیص مناسب جهت‌یابی فضاییج) مقایسه رشد اندام‌های قرینه در بدند) آگاهی از رشد سیستم‌های داخلی6- دستگاه بینایی نوزاد در خلال اولین ماه زندگی از نظر کارکردی چند درصد قدرت بینایی یک فرد بزرگسال است؟الف) 5 درصدب) 15 درصدج) 23 درصدد) 28 درصد

اسلاید 273: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- برتری جانبی دست در اکثر کودکان در چه سنی ظاهر می‌شود؟الف) 2 سالگیب) 3 سالگیج) 4 سالگید) 5 سالگی8- توانایی تعقیب اشیاء توسط چشم کدام یک از مسیرهای زیر در کودکان زودتر اتفاق می‌افتد؟الف) افقیب) عمودیج) موربد) دورانی

اسلاید 274: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- اطلاعات مربوط به موقیعت بدن و نیروی ثقل توسط کدام یک از اندام‌های زیر تهیه می‌شود؟الف) دوک‌های عضلانیب) مجاری نیم دایرهج) پایانه‌های رافینید) اتریکول و ساکول10- ادراک موقعیت‌های لمس شده چندگانه در چه سنی آشکار می‌شود؟الف) 4 سالگیب) 5 سالگیج) 7 سالگید) 12 سالگی

اسلاید 275: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور11- اولین سطح در فرآیند تکاملی یکپارچگی میان حسی کدام است؟الف) انتقال مفاهیم در تمام وجود حسیب) یکپارچگی خودکار محرک‌های حسی پایهج) یکپارچگی زمانید) انتقال مفاهیم در دو حس متفاوت

اسلاید 276: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ خودآزمایی فصل یازدهم1- گزینه ب2- گزینه ب3- گزینه ج4- گزینه ب5- گزینه الف6- گزینه الف7- گزینه ج8- گزینه الف9- گزینه د10- گزینه ج11- گزینه ب

اسلاید 277: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل دوازدهمتکامل قدرت و عملکرد حرکتی

اسلاید 278: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاری :آزمونهای اندازه گیری قدرت و عملکرد حرکتی را به خوبی به کار ببرید .عملکرد حرکتی در دوره کودکی دوم را توضیح دهید .عملکرد حرکتی در دوره کودکی سوم ، و نوجوانی چون قدرت ایستا ، استقامت عضلانی ، پریدن ، پرتاب کردن ، دویدن انعطاف پذیری و تعادل را توضیح دهید .با استفاده از یکی از آزمونها روی یک گروه از کودکان یا نوجوانان ، منحنی آنها را ترسیم کنید .

اسلاید 279: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل قدرت و عملکرد حرکتی در دوره پیش دبستانی (6 یا 7 سالگی) الگوهای حرکتی پایه در کودک پیشرفت می‌کند. این الگوها با تمرین و آموزش پالایش می‌شوند. کیفیت و کمیت اجرا در آن‌ها بهتر می‌شود و در نهایت به مهارت‌های ورزشی در دوره بعد تبدیل می‌شوند.

اسلاید 280: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوربرای مشخص شدن سطح عملکرد حرکتی در کودکان از آزمون‌های زیر استفاده می‌شود.1- آزمون قدرت: توصیفی از نیروی عضلانی یا ظرفیت انفرادی تنش عضلانی در برابر یک مقاومت خارجی است.انواع قدرت: الف) قدرت ایستا (ایزومتریک) نیرویی که علیه مقاومت بیرونی بدون تغییر در طول عضله ایجاد می‌شود. مثل قدرت پنجه و ...ب) قدرت پویا نیرویی که از طریق انقباض مکرر عضلات ایجاد می‌شود مثل بالا کشیدن بدن

اسلاید 281: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور2- استقامت عضلانی:توانایی برای تکرار یا انقباض‌های مداوم عضلانی است که از طریق خم کردن آرنج روی میله‌ی بارفیکس آزمون می‌شود.3- تکالیف پریدن:برای انتقال بدن4- تکالیف پرتاب کردن:برای انتقال یک شیء در مسافت5- آزمون دوی سرعت:برای حرکت دادن بدن با سرعت ممکن از خط شروع تا پایان6- آزمون چابکی:دویدن رفت و برگشت برای توانایی تغییر ناگهانی

اسلاید 282: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- آزمون تعادل:که به دو صورت ایستا (تعادل روی تخته تعادل) و پویا (تعادل در حال حرکت) انجام می‌شود.8- آزمون انعطاف‌پذیری:دامنه‌ای از حرکت قسمت‌های مختلف در مفاصل گوناگون بهترین حالت اندازه‌گیری انعطاف‌،بخش تحتانی خلفی بدن و باسن است از طریق نشستن و رساندن دست به جلو

اسلاید 283: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورعملکرد حرکتی در کودکی اولیه با افزایش سن برای همه تکالیف به جز آزمون تعادل به صورت خطی پیشرفت می‌کند و معمولا تفاوت‌های جنسی کم است.ولی همواره عملکرد پسران در دویدن، پریدن و پرتاب کردن از دختران بهتر است. دختران در آزمون تعادل خصوصا در سن 6 سالگی عملکرد بهتری نسبت به پسران دارند.

اسلاید 284: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور پسران معمولا در تکالیفی که به قدرت و سرعت نیاز دارند مانند پریدن، پرتاب کردن و دویدن در حد بالاتری از دختران هستند. در حالیکه دختران در تکالیفی که به تعادل نیاز دارد مانند لی‌لی کردن بر پسران برتری دارند.

اسلاید 285: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور عملکردهای حرکتی در کودکان سوم قدرت ایستاقدرت ایستا در پسران در سن 13 و 14 سالگی به طور خطی افزایش می‌یابد ولی در 16 و 17 سالگی جهش ناگهانی دارد.قدرت ایستا در دختران در سن 16 و 17 سالگی پیشرفت می‌کند. استقامت عضلانیاستقامت عضلانی از سن 5 تا 13 و 14 سالگی در پسران پیشرفت می‌کند سپس جهش ناگهانی آشکار می‌شود. استقامت عضلانی در دختران نیز همراه با سن افزایش می‌یابد ولی جهش ناگهانی مثل پسران ندارند.

اسلاید 286: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپریدنبه طور متوسط عملکرد پرش جفت به طور خطی در طول رشد در هر دو جنس برای دختران تا 12 سالگی و برای پسران تا 13 سالگی افزایش می یابد. بعد از 12 سالگی پیشرفت در دختران به فلات می‌رسد و یا حتی کاهش می‌یابد. در حالیکه در پسران پیشرفت افزایش می‌یابد. و یک جهش ناگهانی در نوجوانی دارد. روندهای پیشرفت در پرش ارتفاع هم مثل پرش طول است ولی کندتر.

اسلاید 287: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپرتاب کردن دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

اسلاید 288: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور دویدنسرعت دویدن به طور خطی از 5 تا 17 سالگی در پسران بدون هیچ نشانه‌ی روشنی از جهش ناگهانی بهبود می‌یابد. سرعت دویدن دختران تا سن 11 تا 12 سالگی پیشرفت نشان می‌دهد و بعد از آن تا 17 سالگی تغییرات کمی نشان می‌دهد. چابکیچابکی در پسران و دختران از 5 تا 8 سالگی به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد و سپس با پیشرفت آرام‌تری ادامه می‌یابد. آهنگ پیشرفت تا 18 سالگی در پسران و تا 14 سالگی در دختران ثابت است. هیچ نشانه‌ای از جهش در پسران ملاحظه نمی‌شود و فلات نوجوانی در این نوع دویدن در دختران با دیگر مهارت‌های حرکتی سازگاری دارد.

اسلاید 289: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور انعطاف پذیریمیانگین امتیازات انعطاف‌پذیری از سن 5 تا 8 سالگی در پسران ثابت است و سپس همراه با افزایش سن کاهش می‌یابد. در سال‌های 12 و 13 سالگی به روند بی‌نظیری می‌رسد سپس تا 18 سالگی افزایش می‌یابد.در دختران از 5 تا 11 سالگی میانگین نمره‌ها پایدارتر است و سپس به فلات می‌رسد. دختران در تمام سنین از پسران انعطاف‌پذیرترند.تفاوت جنسی در طول جهش ناگهانی نوجوانی به بیشترین حد خود می‌رسد.

اسلاید 290: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تعادلاجرای تعادل با افزایش سن پیشرفت می‌کند. دختران در کودکی به طور متوسط تعادل بهتری دارند. به نظر می‌رسد هر دو جنس در دوره نواجوانی به فلات می‌رسند دوره نوجوانی دوره ناشیگری نامیده شده و علت آن ناهماهنگی رشد عضلانی و استخوانی است. زمان 5 تا 8 سالگی دوره انتقال توسعه قدرت و عملکرد حرکتی است. الگوهای حرکتی اساسی دراین زمان به شکل پیشرفته‌ای می‌رسند. افزایش تدریجی بهبود عملکرد از 5 سالگی تا کودکی سوم وجود دارد. که این بهبود ناشی از یادگیری و تمرین است. به طور متوسط دختران در دوره نوجوانی در عوامل گوناگون عملکرد حرکتی به سطح فلات می‌رسند و حتی کاهش نشان می‌دهند. در حالیکه قدرت به آرامی به افزایش سن در طول نوجوانی افزایش می‌یابد.

اسلاید 291: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورخودآزمایی فصل دوازدهم1- الگوهای حرکتی پایه معمولا در چه سنی به طور قابل ملاحظه پیشرفت می‌کنند؟الف) 4 تا 5 سالگیب) 5 تا 6 سالگیج) 6 تا 7 سالگید) 7 تا 8 سالگی2- دویدن رفت و برگشت برای سنجش کدام یک از قابلیت‌های زیر انجام می‌گیرد؟الف) سرعتب) چابکیج) قدرتد) توان

اسلاید 292: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور3- پیشرفت در طول سن برای همه‌ی تکالیف به جز آزمون . . . . . . خطی است.الف) تعادلب) انعطاف‌پذیریج) قدرتد) استقامت4- دختران در کدامیک از تکالیف زیر بر پسران برتری دارند؟الف) چابکیب) دویدنج) لی‌لی کردند) گرفتن

اسلاید 293: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور5- افزایش پیشرفت در دختران در چه سنی آشکار می‌شود؟الف) 13 تا 14 سالگیب) 14 تا 15 سالگیج) 16 تا 17 سالگید) 18 سالگی6- پریدن در چه سنی در دختران به فلات می‌رسد یا حتی کاهش نشان می‌دهد؟الف) 10 سالگیب) بعد از 12 سالگیج) بعد از 16 سالگید) 18 سالگی

اسلاید 294: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور7- . . . . . . . . . در پسران از 5 تا 8 سالگی ثابت است و سپس همراه با افزایش سن کاهش می‌یابد. در سال‌های 12 و 13 سالگی به روندی بی‌نظیر می‌رسد و سپس تا 18 سالگی افزایش می‌یابد.الف) قدرتب) استقامتج) انعطاف‌پذیرید) تعادل8- دوره . . . . . . را دوره ناشیگری نامیده‌اند.الف) پیش‌دبستانیب) کودکی اولج) نوجوانید) جوانی

اسلاید 295: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور9- دوره انتقال توسعه قدرت و عملکرد حرکتی کدام است؟الف) 5 تا 8 سالب) 8 تا 11 سالج) 12 تا 14 سالد) 16 تا 18 سال10- اجرای . . . . . . . . با افزایش سن پیشرفت می‌کند و دختران در کودکی به طور متوسط نمره بهتری دارند.الف) هماهنگیب) چابکیج) تعادلد) پریدن

اسلاید 296: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ خودآزمایی فصل دوازدهم1- گزینه ج2- گزینه ب3- گزینه الف4- گزینه ج5- گزینه ج6- گزینه 7- گزینه ج8- گزینه ج9- گزینه الف10- گزینه ج

اسلاید 297: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپایان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید