کودک و نوجوانسایرورزشی

رشد و تکامل طولانی مدت در ورزشکار

صفحه 1:
LONG-TERM ATHLETE DEVELOPMENT TRAIN ABILITY IN CHILDHOOD AND ADOLESENCE رشد و تكامل طولانى مدت ورزشكار:تمرين يذيرى در دوران كودكى و نوجوانى روزنه هاى موفقيت و حداكثر تمرين يذيرى

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
۱۷۱۷۵۰۵۲ ed اناه‌حاج و1 09۷6۱۵۵0860۲ عع۸۱۱ ۲6۲۲ ومما ‎achieving optimal training, competition‏ ‎and recovery throughout an athlete's‏ و ‎Rs ole uted‏ أمقأ)مممما ‎of young people.‏ ‎۱۱ ‏هت‎ Ree CUE UE NLS Ue} rote lca ‎

صفحه 5:
LTAD PRINCIPLE (1) Two ways in which performances ‘improve ;Growth & development ® -Training ®

صفحه 6:
* قانون ده ساله یا ده هزار ساعت "" براى ماهر شدن در هر رشته ورزشى به ده سال تمرين شديد و تمام وقت نياز داريم

صفحه 7:
ا ا اتا ا ‎anything” (4 simon, Nobel Laureate)‏ “10 years or 10,000 hours” (Ericsson and Charness (1994) and Satmeta et al (1999)) 10,000 ۱۱۵۱/۲5 1 10 ۲ 20 ۳۵۷۵۲5 06۲ ۷۷۵6 ۱ 50 ۷۷۵8 6۲ ۲

صفحه 8:
LTAD key issues The critical, fundamental phase is often overlooked by coaches, teachers and parents, who focus on competition and winning rather than the acquisition of basic skills and ۱۱۱9۰ 4

صفحه 9:
‎Ter)‏ ار ی ا ‎dramatic to please people in the‏ ‎short term. It is to establish the ‎structure for long term success.” (Chairman, Marks and Spencer 1999) ‎

صفحه 10:
5000 " تاكيد بيش از حد بر رقابت در دوران اوليه تمرين عموما باعت نقصان توانایی ورزشکار در اینده خواهد شد

صفحه 11:
"" اين مقاله تمرين يذيرى در دوران كودكى و نوجوانى ريا مورد بحث قرار مى دهد بيشتر مدلهاى تمرينى بر اساس سن تقويمى مى باشد ا ‎PSCC‏ شاخص مناسبی نیست چرا که پراکندگی زیادی در تکامل فيزيكى و شناختى و عاطفى در اين دامنه سنى وجود دارد

صفحه 12:
The concept of 9۸ ی 0 " قابليت تمرين كودكان در مراحل مختلف نمو و باليدكى ياسخ دهى افراد در حال رشد به محرك تمرين با مفاهيم امادكى و دوره هاى بحرانى ارتباط دارد * کودکان در دوره های سریع نمو در کسب آثار مفید تمرین معمولا مستعدتر. از. نوجوانان می باشند

صفحه 13:
" حساسيت افراد برياى اموزش يا تهرين به عوامل متعددى مثل ‎wor‏ و و ۱۵ ‎Ore)‏ ل ا ا ل ‎foo (Eee‏ مهاريت قبل از اموزش يا تمرين»قدرت و توان هوازى و احتمالا ۱ لا

صفحه 14:
* در 0 تا سالگی اغلب ساختارهای عصبی تقریبا شکل بزرگسالی را کسب کرده و اغلب الگوهای حرکتی بنیادی تقريبا تثبيت شده است به طورى كه انتظار مى رود اين سنين براى اموزيش و مهارتهاى حركتى يايه ايده ال مى باشد

صفحه 15:
" بهتر اين است كه از سن بيولوزيكى استفاده شود "" استفاده از 11117 به عنوان يك مرجع براى طراحى بهينه ‎eee eC er eee Mere sip Nec we eies‏ تمرين يذيرى در اين دوره استفاده شود * قبل از ييدايش 21117 تفاوت جنسیتی وجود ندارد

صفحه 16:
LTAD Model for Girls ae 19 0 > - ‏نا‎ ‎a ‎wi ‎Pa ‏تلا‎ ‏ند‎ ‎oa ‎E ‏ند‎ ‎= ‎oa ‎3) 8 10 12 14 18 8 Age in years

صفحه 17:
LTAD Model for Boys 35 9 o => nS oa a w i 0 ‏ند‎ ‎00 ‎i= ند 2 0 ‎Oo‏ ‎PS‏ ۴4 وم ‎T T T T‏ ‎T ‎8 10 12 14 16 18 Age in years ‎ ‎

صفحه 18:
* پیدای ش ۳7۷ تحت تاثیر فاکتورهای ژنتیکی -محیطی -اب و هوا-فرهنگ و محیط اجتماعی می باشد | Pe SEE Oe I> ha برلوتمرین‌سیستم لنرژوو عصبی‌ف راهم می‌کند * در طول دوران بهرانی و حساس تمرین پذیری کودکان افزايش می یابد به شرط رعایت قانون ۳۲۲۲

صفحه 19:
LTAD Principles — Sport Categories EARLY 5 5 58 Gymnastics, Figure SPECIALISATION Skating, Diving, Table 5 Tennis and 5۹80۳15 enh Haute Athletics, SPECIALISATION => combative sports, Cycling, Rowing, SPORTS * team sports. BT C0: S aiNaes caret

صفحه 20:
مدل تخصصى ورزشهاى زود هنكام ‎Ne Berean (|‏ ل 1ك تمرین برای رقابت ۱20 5 8 lye GO <باز نشستگم

صفحه 21:
۱3+ 0 ۰۲ ۳۱ Jaa ۳ 2 " ©-مرحله تمرين براى امادكى و تعليم " <6-مرحله تمرين براى رقابت 6مرحله تمرین برای موفقیت و پیروزی و

صفحه 22:
EARLY SPECIALIZATION MODEL

صفحه 23:
LTAD principles Athlete centred approach ® Makes full use of the critical or sensitive ® periods of adaptation (growth spurts) Focuses on the need to develop PHYSICAL " LITERACY in all young people Recognises Training — Competition - Recovery ® ratios i.e. Athletes need a life Takes 10 to 12 years training to reach elite ® ‏ترا‎ Some sports require early specialisation ® Model is flexible to meet needs of each sport FF

صفحه 24:
۱۳۷۰۹9 "" مرحله اول:مرحله يايه و مقدماتى 0 ‏ا‎ Heri ‏ل ل ل‎ ce ae Ea

صفحه 25:
" مهارتهاى يايه و مقدماتى بايد با رويكرد تفريحى و تفننى ار د ل ميق يذيرى فريد بهتر و براى مدت طولانى ترى يك رشته ورزشى تخصصى را دنبال كند "" تكامل مهارتهاى حركتى يايه در سه مرحله تدوين مى شود 0 1 * ل له

صفحه 26:
ساختار تمرین در این مرحله باید مفرح و شادی بخش باشد ‎SETS‏ فرد در تمام رشته های ورزشی باید تا حد امکان شرکت ‎RIS‏ * در تمام موارد به5() ۸3 باید توجه داشت

صفحه 27:
" فاكتورهاى 51:17 بايد از طرريق بازيهاى مفرح و شادى بخش توسعه يابد " در طول اموزش تكنيكهاى صحيح دويدن -يريدن ويرتاب كردن بايد به فاكتورهاى 281025 توجه شود

صفحه 28:
دوه برائ, سير عت برراى دنتران 6-كسال ر براى ران فسن ماه Eros eee lle cose Toe oe ۴ -ستفاده از انواح باریهای مفرح که فاکتور مورد نظر در ان زرد حافك باه " -تمرين قدرت شامل تمرينهاى تحمل وزن بدن و توب مدیسین بال و سویس یال 8 ار

صفحه 29:
#مرحله دوم:مرحله تمرین برای یادگیری ا ا ۳ ۱3 * موضوع:یادگیری تمام مهارتهای ورزشی پایه یکی از مهمترین دوره های تکامل مهارتی برای کودکان سنین 19- سال می باشد AS TED ‏حرکتی می باشد‎ + ‎Sek <8) etn Sere‏ ل ل اموزش داده شود

صفحه 30:
One of the most important periods of motor development for children ‏ات و‎ | nine to 12. During this tene children are develop- mentally reacy to acquire general overall sports skills that are the corner- stones of all athietic development.

صفحه 31:
1 از توب مديسين بال و كارهاى روزمره و توسعه استقامت از طرق تارجات نعلت ران رازه ‎ie" ie ois‏ ا ا ل و انعطاف يذيرى را مد نظر داشت ‏۳ 26۱ درصدرقابت و ‎PO‏ ‏درصد تمرین توصیه شده است

صفحه 32:
مرحله سوم:تمرین برای امادگی * سن:پسران 16-6)سال ودختران 00-6 سال " موضوع:ساخت بايه و بنياد سيستم هوازى: قدرت و تكامل ‎Dome etn‏ ا ملم 0 تخصصی و تاکتیکهای ورزشی با همدیگر

صفحه 33:
۱۶ ۰7۱ 0 ‏ا ا‎ 2 St it ‏هوازی و قدرتی می باشد‎ * ظهور ۳7۷ و جهش نمو در اين مرحله می باشد "" تاكيد بر تمرينات هوازى ضمن اينكه به مهارت-سرعت و قدرت توجه مى شود eee es ee Si

صفحه 34:
۴ در ابن مررحله بربای دختران دو دوره زیمانی سازگاری برياى تمررينات قدرتى وجود دارد * - سریعا بعد از ظهور ۳۳۲۷ و 0-ظهور اولین دوره قاعده گی:اين مورد برای دختران 9-60 ماه بعد از ۳۳۲۷ اتفاق می افتد " توجه:تمرين يذيرى هوازى و قدرتى بستكى به سطح باليدكى,زودرسى يا باليدكى دير رس زمان بندى متفاوتى را در ريد يا تاييد فشار تمرين مى طلبد لا

صفحه 35:
cE SE Te EES SLO CS Ie Es ie مهمترین تمرکز بر یادگیربی حرکات و مهارتهای بنیادی می كك توجه زياد بر ريقابت زمان تمرين را تلف مى كند © رقابت نكرردن به اندازه كافى هم افراد را از تمرين مهارتهاى تكنيكى و تاكتيكى محروم مى كندو در جنين حالتی فرد نمی داند چگونه از عهده چالشهای ذهنی و فکری در طول رقابت براید

صفحه 36:
نسبت 06 درصد تمرین به 60 درصد رقابت توسیه شده است * (۳0) درصد رقابت شامل تمرینهای رقابتی و مسابقه می باشد البته با توجه به نوع ورزش و تفاوتهای فردی "" افرادى كه اين مرحله را به درستى طى نكنند به حداكثر يتانسيل خود نخواهند رسيد * نقش دبيران و مربيان در اين مرحله بسيار حساس است

صفحه 37:
*مرحله چهارم-مرحله تمرین برای رقابت "" سن:مردان 123-06 سال و زنان 072)-©0) سال " موضوع:بهينه كردن امادكى جسمانى فردى و وريزشى فرد .وبهينه كردن عملكرد و مهارتهاى وير ه(بهينه كردن موتور ورزشى) ا" ی این مرحله سفارش شده است پآ پیشرفت امادگی جسمانی مد نظر است

صفحه 38:
"" توجه ويزه به تمرينات اختصاصى بست 9 " ورزشكارى كه هم در مهارتهاى يايه و هم در مهارتهاى ‎teres)‏ ل ف ‎ete SE BE‏ مختلف به كار 3 " تاکید ویژه در اين مرحله بهینه کردن امادگی جسمانی بر اساس الگوی تمرین و رقابت می باشد [۱ epiees Fe gv eR SEO ‏بهبود تکنیک و تاکتیک از حالا به صورت‎ ‏انفرادى طراحى مى شود‎

صفحه 39:
"" مرحله پنجم-مرحله تمرین برای پیروزی و موفقیت سن:مردان ©)) سال و بالاتر و زنان © سال و بالاتر موضوع به حداکثر رساندن امادگی جسمانی فردی ومهارتهای ‎er Re rraes)‏ ۳-0 تمرين در اين مرحله به حداكثر رساندن عملكرد و اجراى ورزشكار مى باشد مشخصه اين دوره تمرينى تمرين با شدت و حجم بالا مى باشد ‎ic eaten}‏ تمرين و ‎sa pe‏ رقابت توصيه ‏شده است

صفحه 40:
و 900 ع كن سك موضوع:بازنشستگی ورزشکار برای مربیگریی و مدیریت فعاليتهاى ورزيشى در اين مرحله ورزشكار رقابت را كنار می گذارد

صفحه 41:
STAGES OF OPTIMAL TRAINABILITY Ce eat) ‎MALE‏ ی تس هم ‏تفت نی تلور نی لماحعمدلااناء ‎۱۳ cy 8-1115 ‏كن 8605م‎ elo} ‎0 ac a) ۳ ‏ار‎ pean an] Training to Compete —-14-15yrs PSV 16-175 ‏/اكم‎ ‎nia) 16yrs+ 18۵+‏ نا ‎

صفحه 42:
STAGES OF GROWTH & DEVELOPMENT LTAD Growth Framework Development & FUNdamentals Childhood SwimSkills| Late Childhood Training to Train Adolescence Training to| Early Adulthood Compete Training to Win Adulthood

صفحه 43:
لديا مدا ل امت ال ‎rere‏ لظا ‎eh ce A‏ 2ض سيا لا BALYI (2002 — Late Specialization LO ‏دمم‎ ‎217 eke ‏ات‎ ‎OO ‏سس‎ Red Learciag to Prain* ۱۱ to Pract Gtr ۱۸ Ole a RGN od ee Ni ral ODM Ged ended

صفحه 44:

صفحه 45:
Don't worry a a LTAD is not for everyone

صفحه 46:
۱ Training to Compete Training to Train Ssh sd tae tg

صفحه 47:
eer cme ‎Comoe‏ ما ای ‏وج رسن ‎pel Develop iron‏ ا ‎yarn wt i‏ موه هد ) ‎Coane Deve pened 3 ‏و ‏بو مسو ا ‎

صفحه 48:
4) ‏بوحسم‎ - POO ued porticipation. pet ec ‏ل‎ a) Se Oe RCN VAC en Olas sR Rela el CNN Da ‏له ا‎ ee ‏مه ل‎ he a (usiery oo vbjert) ام ‎PCKG:‏ — م ل اال -— ۹

صفحه 49:
آلا كا نلا كا كا كا كا لكا آلا 8 8 5 8 6 ۶ ۶ ۶ ۲

صفحه 50:
CRITICAL PERIODS OF TRAINABILITY FOR MALES Balyi and Hamilton, 1999 آلا كا نلا كا كا كا كا لكا آلا 8 8 5 8 6 ۶ ۶ ۶ ۲

صفحه 51:
GROWTH AND ۱۷ 0 A 65و28 ‎(Years)‏ yer ta yi ent و۳۳ ۱ ent Bott) FUNdame ‏لمغص‎ + Female: 5- Male: 6-9 Movement 9 ۳۹9 Speed (1) اا یرت 5 Chrono/ Bio Sion 8-11 ۱/۳۱۱3 12 511 Developm 319 ABCs Motor Co- ordinatio 05 Berens 16 ‏سته‎ 1 ‏تا‎ ‎BB RSs Male: 12- 16 2 Aerobic DY ‏اه‎ عتطمععم ‎Refine‏ ‏علافاو Speed (2) LTAD: DE Bertini 10 ۳ ‏عا‎ ‎۱:۹ ‏و‎ ‎14-16 ‎Male: 16- 18 9 hes Physical Dyas 28 ۲۰۱» Cd ‏را‎ ‎۲۰۱۰ ‏تزار هن‎ cera Training 16 ‏سنتلا‎ ۱۱ Female: +16 +Male: 18 معنلهته»م5 ‎tion‏ Performa ‏ععم‎ | ent عأطممع هسم ‎Strength‏ ‎PX aCe‏ ‎Core‏

صفحه 52:
Training Rees toe per) (week Training ‏و‎ per) (week Training ‏ععستله۷‎ per) (week LTAD: TRAINING FUNdame ‏لمغص‎ General yr ad ‏رت‎ ‏كصملأووء5‎ ‏را‎ ae) ry ار تن این دا وستستستورة: مم ‎sessions‏ ‏تست 65و /كستصد Pool: 4-7 ‏قط‎ ‎Land: 1-2 hrs عهو ‎km/wk‏ Training 3۹ 7 ومو cud deo ‏تا‎ : 12- Pee ey ‏ا‎ ‏خط‎ Po وممم ‎Pent‏ ‎Leading‏ ‏ها ‎eco‏ ‎km/wk‏ Training aro Compete Swimming 6-16 ‏كصملووء5‎ ‎deo ‏تا‎ Pool: 16- Pra tet Land: 3-4 ‏عبط‎ رب یی گرا Training 3 7 049 Beaty «eo prt et Pool: 20- Pre tay Land: 3-6 ‏نا‎ 0 km/wk ۱ 00 specialism

صفحه 53:
LTAD: COMPETITION Number of Competiti or Competiti ‏مه‎ ‎Profiles Competiti ‏مه‎ ‎Targets FUNdame ‏اما‎ ‎vid‏ یت دا ‎726۵ ‎training ‎9990 ‏ره‎ ‏ار ‎ ‎Training ‎to Train ‎opr ta ۱ 12 ‎erred ‎of ‎09 ‎level ‏2 ‏6 وط 11 1162-96 )2%( ‎SF-2% (1%) | 1%) ‎Sy ‎ ‎Training ‎to ‏ری‎ ‎6 ‏ت۷۱ ‎belowS‏ ‏انیت ‎2 ‏اس ‏م1 ‎Heat-3% ‎(2%) ‎SF-2% (1%) Final-1%(- 1%) ‎PT Te ‎ ‎Training ‏ستلالا م‎ ‏د ‏كانه ‎below9‏ ‏انیت ‎rim (avo ho) ‏0 عتامطة 18۷۵1 ‎Heat-3% ‎(ex) ‎SF-2% (1%) Final-1%(- 1%) ‎Pee ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 54:

صفحه 55:
ار 00007 حميد زاهدى اك 99

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان