صفحه 1:
LONG-TERM ATHLETE DEVELOPMENT
TRAIN ABILITY IN CHILDHOOD AND
ADOLESENCE
رشد و تكامل طولانى مدت ورزشكار:تمرين يذيرى در دوران
كودكى و نوجوانى
روزنه هاى موفقيت و حداكثر تمرين يذيرى
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
۱۷۱۷۵۰۵۲ ed
اناهحاج و1 09۷6۱۵۵0860۲ عع۸۱۱ ۲6۲۲ ومما
achieving optimal training, competition
and recovery throughout an athlete's
و
Rs ole uted أمقأ)مممما
of young people.
۱۱ هت Ree CUE UE NLS Ue}
rote lca
صفحه 5:
LTAD PRINCIPLE (1)
Two ways in which performances
‘improve
;Growth & development ®
-Training ®
صفحه 6:
* قانون ده ساله یا ده هزار ساعت
"" براى ماهر شدن در هر رشته ورزشى به ده سال تمرين
شديد و تمام وقت نياز داريم
صفحه 7:
ا ا اتا
ا
anything” (4 simon, Nobel Laureate)
“10 years or 10,000 hours”
(Ericsson and Charness (1994) and Satmeta et al (1999))
10,000 ۱۱۵۱/۲5 1 10 ۲
20 ۳۵۷۵۲5 06۲ ۷۷۵6 ۱ 50 ۷۷۵8 6۲ ۲
صفحه 8:
LTAD key issues
The critical, fundamental phase is
often overlooked by coaches,
teachers and parents, who focus on
competition and winning rather than
the acquisition of basic skills and
۱۱۱9۰
4
صفحه 9:
Ter) ار ی ا
dramatic to please people in the
short term. It is to establish the
structure for long term success.”
(Chairman, Marks and Spencer 1999)
صفحه 10:
5000
" تاكيد بيش از حد بر رقابت در دوران اوليه تمرين عموما
باعت نقصان توانایی ورزشکار در اینده خواهد شد
صفحه 11:
"" اين مقاله تمرين يذيرى در دوران كودكى و نوجوانى ريا
مورد بحث قرار مى دهد
بيشتر مدلهاى تمرينى بر اساس سن تقويمى مى باشد
ا PSCC
شاخص مناسبی نیست چرا که پراکندگی زیادی در تکامل
فيزيكى و شناختى و عاطفى در اين دامنه سنى وجود دارد
صفحه 12:
The concept of
9۸
ی 0
" قابليت تمرين كودكان در مراحل مختلف نمو و باليدكى ياسخ دهى افراد در
حال رشد به محرك تمرين با مفاهيم امادكى و دوره هاى بحرانى ارتباط
دارد
* کودکان در دوره های سریع نمو در کسب آثار مفید تمرین معمولا
مستعدتر. از. نوجوانان می باشند
صفحه 13:
" حساسيت افراد برياى اموزش يا تهرين به عوامل متعددى مثل
wor و و ۱۵
Ore) ل ا ا ل foo (Eee
مهاريت قبل از اموزش يا تمرين»قدرت و توان هوازى و احتمالا
۱
لا
صفحه 14:
* در 0 تا سالگی اغلب ساختارهای عصبی تقریبا شکل
بزرگسالی را کسب کرده و اغلب الگوهای حرکتی بنیادی
تقريبا تثبيت شده است به طورى كه انتظار مى رود اين
سنين براى اموزيش و مهارتهاى حركتى يايه ايده ال مى
باشد
صفحه 15:
" بهتر اين است كه از سن بيولوزيكى استفاده شود
"" استفاده از 11117 به عنوان يك مرجع براى طراحى بهينه
eee eC er eee Mere sip Nec we eies
تمرين يذيرى در اين دوره استفاده شود
* قبل از ييدايش 21117 تفاوت جنسیتی وجود ندارد
صفحه 16:
LTAD Model for Girls
ae
19
0
>
-
نا
a
wi
Pa
تلا
ند
oa
E
ند
=
oa
3)
8 10 12 14 18 8
Age in years
صفحه 17:
LTAD Model for Boys
35
9
o
=>
nS
oa
a
w
i
0
ند
00
i=
ند
2
0
Oo
PS ۴4 وم
T T T T
T
8 10 12 14 16 18
Age in years
صفحه 18:
* پیدای ش ۳7۷ تحت تاثیر فاکتورهای ژنتیکی -محیطی -اب
و هوا-فرهنگ و محیط اجتماعی می باشد
| Pe SEE Oe I> ha
برلوتمرینسیستم لنرژوو عصبیف راهم میکند
* در طول دوران بهرانی و حساس تمرین پذیری کودکان
افزايش می یابد به شرط رعایت قانون ۳۲۲۲
صفحه 19:
LTAD Principles — Sport
Categories
EARLY 5 5
58 Gymnastics, Figure
SPECIALISATION Skating, Diving, Table
5 Tennis and
5۹80۳15 enh
Haute Athletics,
SPECIALISATION => combative sports,
Cycling, Rowing,
SPORTS * team sports.
BT C0: S aiNaes caret
صفحه 20:
مدل تخصصى ورزشهاى زود هنكام
Ne Berean (| ل 1ك
تمرین برای رقابت
۱20 5 8 lye GO
<باز نشستگم
صفحه 21:
۱3+ 0 ۰۲ ۳۱ Jaa
۳
2
" ©-مرحله تمرين براى امادكى و تعليم
" <6-مرحله تمرين براى رقابت
6مرحله تمرین برای موفقیت و پیروزی
و
صفحه 22:
EARLY SPECIALIZATION MODEL
صفحه 23:
LTAD principles
Athlete centred approach ®
Makes full use of the critical or sensitive ®
periods of adaptation (growth spurts)
Focuses on the need to develop PHYSICAL "
LITERACY in all young people
Recognises Training — Competition - Recovery ®
ratios i.e. Athletes need a life
Takes 10 to 12 years training to reach elite ®
ترا
Some sports require early specialisation ®
Model is flexible to meet needs of each sport FF
صفحه 24:
۱۳۷۰۹9
"" مرحله اول:مرحله يايه و مقدماتى
0 ا Heri
ل ل ل ce ae Ea
صفحه 25:
" مهارتهاى يايه و مقدماتى بايد با رويكرد تفريحى و تفننى
ار د ل ميق
يذيرى فريد بهتر و براى مدت طولانى ترى يك رشته
ورزشى تخصصى را دنبال كند
"" تكامل مهارتهاى حركتى يايه در سه مرحله تدوين مى شود
0
1
* ل له
صفحه 26:
ساختار تمرین در این مرحله باید مفرح و شادی بخش باشد
SETS
فرد در تمام رشته های ورزشی باید تا حد امکان شرکت
RIS
* در تمام موارد به5() ۸3 باید توجه داشت
صفحه 27:
" فاكتورهاى 51:17 بايد از طرريق بازيهاى مفرح و شادى
بخش توسعه يابد
" در طول اموزش تكنيكهاى صحيح دويدن -يريدن ويرتاب
كردن بايد به فاكتورهاى 281025 توجه شود
صفحه 28:
دوه برائ, سير عت برراى دنتران 6-كسال ر براى
ران فسن ماه
Eros eee lle cose Toe
oe
۴ -ستفاده از انواح باریهای مفرح که فاکتور مورد نظر در
ان زرد حافك باه
" -تمرين قدرت شامل تمرينهاى تحمل وزن بدن و توب
مدیسین بال و سویس یال
8 ار
صفحه 29:
#مرحله دوم:مرحله تمرین برای یادگیری
ا ا ۳ ۱3
* موضوع:یادگیری تمام مهارتهای ورزشی پایه
یکی از مهمترین دوره های تکامل مهارتی برای کودکان
سنین 19- سال می باشد
AS TED
حرکتی می باشد +
Sek <8) etn Sere ل ل
اموزش داده شود
صفحه 30:
One of the most important
periods of motor
development for children
ات و |
nine to 12. During this
tene children are develop-
mentally reacy to acquire
general overall sports
skills that are the corner-
stones of all athietic
development.
صفحه 31:
1
از توب مديسين بال و كارهاى روزمره و توسعه استقامت
از طرق تارجات نعلت ران رازه
ie" ie ois ا ا ل و
انعطاف يذيرى را مد نظر داشت
۳ 26۱ درصدرقابت و PO
درصد تمرین توصیه شده است
صفحه 32:
مرحله سوم:تمرین برای امادگی
* سن:پسران 16-6)سال ودختران 00-6 سال
" موضوع:ساخت بايه و بنياد سيستم هوازى: قدرت و تكامل
Dome etn ا ملم 0
تخصصی و تاکتیکهای ورزشی با همدیگر
صفحه 33:
۱۶ ۰7۱ 0 ا ا 2 St it
هوازی و قدرتی می باشد
* ظهور ۳7۷ و جهش نمو در اين مرحله می باشد
"" تاكيد بر تمرينات هوازى ضمن اينكه به مهارت-سرعت و
قدرت توجه مى شود
eee es ee Si
صفحه 34:
۴ در ابن مررحله بربای دختران دو دوره زیمانی سازگاری
برياى تمررينات قدرتى وجود دارد
* - سریعا بعد از ظهور ۳۳۲۷ و
0-ظهور اولین دوره قاعده گی:اين مورد برای دختران
9-60 ماه بعد از ۳۳۲۷ اتفاق می افتد
" توجه:تمرين يذيرى هوازى و قدرتى بستكى به سطح
باليدكى,زودرسى يا باليدكى دير رس زمان بندى متفاوتى را
در ريد يا تاييد فشار تمرين مى طلبد
لا
صفحه 35:
cE SE Te EES SLO CS Ie Es ie
مهمترین تمرکز بر یادگیربی حرکات و مهارتهای بنیادی می
كك
توجه زياد بر ريقابت زمان تمرين را تلف مى كند
© رقابت نكرردن به اندازه كافى هم افراد را از تمرين
مهارتهاى تكنيكى و تاكتيكى محروم مى كندو در جنين
حالتی فرد نمی داند چگونه از عهده چالشهای ذهنی و
فکری در طول رقابت براید
صفحه 36:
نسبت 06 درصد تمرین به 60 درصد رقابت توسیه
شده است
* (۳0) درصد رقابت شامل تمرینهای رقابتی و مسابقه می
باشد البته با توجه به نوع ورزش و تفاوتهای فردی
"" افرادى كه اين مرحله را به درستى طى نكنند به حداكثر
يتانسيل خود نخواهند رسيد
* نقش دبيران و مربيان در اين مرحله بسيار حساس است
صفحه 37:
*مرحله چهارم-مرحله تمرین برای رقابت
"" سن:مردان 123-06 سال و زنان 072)-©0) سال
" موضوع:بهينه كردن امادكى جسمانى فردى و وريزشى
فرد .وبهينه كردن عملكرد و مهارتهاى وير ه(بهينه
كردن موتور ورزشى)
ا" ی
این مرحله سفارش شده است
پآ
پیشرفت امادگی جسمانی مد نظر است
صفحه 38:
"" توجه ويزه به تمرينات اختصاصى بست 9
" ورزشكارى كه هم در مهارتهاى يايه و هم در مهارتهاى
teres) ل ف ete SE BE
مختلف به كار
3
" تاکید ویژه در اين مرحله بهینه کردن امادگی جسمانی بر
اساس الگوی تمرین و رقابت می باشد
[۱ epiees Fe gv eR SEO
بهبود تکنیک و تاکتیک از حالا به صورت
انفرادى طراحى مى شود
صفحه 39:
"" مرحله پنجم-مرحله تمرین برای پیروزی و موفقیت
سن:مردان ©)) سال و بالاتر و زنان © سال و بالاتر
موضوع به حداکثر رساندن امادگی جسمانی فردی ومهارتهای
er Re rraes) ۳-0
تمرين در اين مرحله به حداكثر رساندن عملكرد و اجراى
ورزشكار مى باشد
مشخصه اين دوره تمرينى تمرين با شدت و حجم بالا مى باشد
ic eaten} تمرين و sa pe رقابت توصيه
شده است
صفحه 40:
و 900
ع كن سك
موضوع:بازنشستگی ورزشکار برای مربیگریی و مدیریت
فعاليتهاى ورزيشى در اين مرحله ورزشكار رقابت را كنار
می گذارد
صفحه 41:
STAGES OF OPTIMAL TRAINABILITY
Ce eat)
MALE ی تس هم
تفت نی تلور نی لماحعمدلااناء
۱۳ cy 8-1115 كن 8605م elo}
0 ac a) ۳ ار pean an]
Training to Compete —-14-15yrs PSV 16-175 /اكم
nia) 16yrs+ 18۵+ نا
صفحه 42:
STAGES OF GROWTH &
DEVELOPMENT
LTAD Growth
Framework Development &
FUNdamentals Childhood
SwimSkills| Late Childhood
Training to Train Adolescence
Training to| Early Adulthood
Compete
Training to Win Adulthood
صفحه 43:
لديا مدا ل امت ال rere لظا eh ce A 2ض سيا لا
BALYI
(2002 — Late Specialization
LO دمم
217
eke ات
OO سس Red
Learciag to Prain*
۱۱ to Pract Gtr
۱۸ Ole a RGN od
ee Ni ral ODM Ged ended
صفحه 44:
صفحه 45:
Don't worry
a a
LTAD is not for everyone
صفحه 46:
۱
Training to Compete
Training to Train
Ssh sd
tae tg
صفحه 47:
eer cme
Comoe ما ای
وج رسن
pel Develop iron ا
yarn wt i موه هد )
Coane Deve pened 3
و
بو مسو ا
صفحه 48:
4) بوحسم - POO ued porticipation.
pet ec ل a)
Se Oe RCN VAC en Olas sR Rela
el CNN Da له ا
ee مه ل he a
(usiery oo vbjert)
ام PCKG: —
م
ل اال -—
۹
صفحه 49:
آلا كا نلا كا كا كا كا لكا آلا 8 8 5 8 6 ۶ ۶ ۶ ۲
صفحه 50:
CRITICAL PERIODS OF
TRAINABILITY FOR MALES
Balyi and Hamilton, 1999
آلا كا نلا كا كا كا كا لكا آلا 8 8 5 8 6 ۶ ۶ ۶ ۲
صفحه 51:
GROWTH AND
۱۷ 0 A
65و28
(Years)
yer ta yi
ent
و۳۳
۱
ent
Bott)
FUNdame
لمغص
+
Female: 5-
Male: 6-9
Movement
9
۳۹9
Speed (1)
اا یرت
5
Chrono/
Bio
Sion
8-11
۱/۳۱۱3
12
511
Developm
319
ABCs
Motor Co-
ordinatio
05
Berens
16 سته
1
تا
BB RSs
Male: 12-
16
2
Aerobic
DY
اه
عتطمععم
Refine
علافاو
Speed (2)
LTAD:
DE
Bertini
10
۳ عا
۱:۹
و
14-16
Male: 16-
18
9
hes
Physical
Dyas
28
۲۰۱» Cd
را
۲۰۱۰ تزار هن
cera
Training
16 سنتلا
۱۱
Female:
+16
+Male: 18
معنلهته»م5
tion
Performa
ععم
|
ent
عأطممع هسم
Strength
PX aCe
Core
صفحه 52:
Training
Rees toe
per)
(week
Training
و
per)
(week
Training
ععستله۷
per)
(week
LTAD: TRAINING
FUNdame
لمغص
General
yr ad
رت
كصملأووء5
را ae)
ry
ار تن
این
دا
وستستستورة:
مم
sessions
تست
65و /كستصد
Pool: 4-7
قط
Land: 1-2
hrs
عهو
km/wk
Training
3۹
7
ومو
cud
deo
تا
: 12-
Pee ey
ا
خط
Po
وممم
Pent
Leading
ها
eco
km/wk
Training
aro
Compete
Swimming
6-16
كصملووء5
deo
تا
Pool: 16-
Pra tet
Land: 3-4
عبط
رب یی
گرا
Training
3
7
049
Beaty
«eo
prt et
Pool: 20-
Pre tay
Land: 3-6
نا
0
km/wk
۱
00
specialism
صفحه 53:
LTAD: COMPETITION
Number
of
Competiti
or
Competiti
مه
Profiles
Competiti
مه
Targets
FUNdame
اما
vid یت
دا
726۵
training
9990
ره
ار
Training
to Train
opr ta
۱
12
erred
of
09
level
2
6 وط
11
1162-96
)2%(
SF-2% (1%)
|
1%)
Sy
Training
to
ری
6
ت۷۱
belowS
انیت
2
اس
م1
Heat-3%
(2%)
SF-2% (1%)
Final-1%(-
1%)
PT Te
Training
ستلالا م
د
كانه
below9
انیت
rim (avo ho)
0 عتامطة
18۷۵1
Heat-3%
(ex)
SF-2% (1%)
Final-1%(-
1%)
Pee
صفحه 54:
صفحه 55:
ار
00007
حميد زاهدى
اك
99