کسب و کارمنابع انسانی و مشاغل

رضایت شغلی وپیامدهای آن

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
:علي (ع) ‎dad‏ کل امراء مایحسنه ارزش هر انساني به آن چيزي است كه آنرا نيكو مي‌دارد ۰ به کار مي‌برد

صفحه 4:
هر سازمانی با نیروی انسانی ایجاد و ‎gro OF Og»‏ سازمانی قادر به ادامه هیات نفواهد بود. بنابراین شنافت نیازهاء انگیزه‌ها. تمایلات. عوامل رضایت و عدم رضایت کارمندان نه تنها لازم است بلکه جهت اتفاذ سیاست‌های صهیح. راهبردهای مناسب و برنامه‌های مدْثر ضروری می‌باشد.

صفحه 5:
* | تعاریف شغل رضایت‌بخش چیست؟ ۴ نظريه‌هاي رضایت شغلي * 0 عوامل مؤثر بر رضايت شغلي ۸ ليم *"0 بيامدهاي رضايت شغلي و عدم رضايت شغلي ® رضايت شغلي و عملكرد * . رضایت شغلي و مشتريان سازمان 3 سیستم اندازه گيري رضایت شغلي ‎i‏

صفحه 6:
یکی از نخستین تعاریف مربوط به رضلیت شغلی متعلق به هرزبرگ (1959) و همکاران أوست. به اعتفاد هرزيرك» رضايت شغلي دراي دو بعد جداگلنه ست. کي از اين ابعاد كه به عامل بهداشت معروف است دربردارنده ويزكيهاي محيطي شفل و جنبه هاي بيروني مانند سرپرستي, حقوق, روابط بين فرديء شرایط و موقعيتهاي است. ‎eat 7‏ نک اک كه در وف عواسل اند وتف ‏دومین بعد معروف به غوامل برا محتواي شفل و جنبه هاي دروني لن و در بردارنده جنبه هابي مانند اهميت دادن به ‏ل اشير ور ات ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
به همین دلیل هرزبرگ معتقد است رضایت شغلي را نمي توان تحت عنوان قطبهاي منضاه یک پیوستار مسفرد و ممقطیی که نفطه ای حدنی (ه رضایت و نه تارضایتی) در مرکز ن است. مورد مطالعه قرار ‎ss‏ زيرا جنده 5 ‎co‏ ایدارمربوظ به رضایت و نارضایت oS eee ea ‏اتباط با همان و‎ ee ree ee ise Ae

صفحه 8:
اگر انگيزه‌هاي اصلي و مهم فرد در زمینه شغل او با كارهايي که انجام مي‌دهد ارضاء شوند رضایت شفلي نیز زیاد خواهد بود. ۲ ۲ ‎ee eer oa‏ او وه رضایت شغلي را مفهومي پیچیده و چنديعدي تعریف مي‌کند که با عوامل ‎saclay‏ ‏جسماني و اجتماعي ارتباط دارد. تنها يك عامل موجب رضایت شقلي نمي‌شود بلکه ترکیب معيني از مجموعه عوامل گوناگون سبب مي‌گردند که فرد در لحظه معيني از زمان از شغلش احساس رضایت تما فرد با تأكيدي که بر عوامل مختلف از جمله درآمد. ارزش اجتماعي شفل. شرایط کار و فرآورده‌هاي اشتفال در زمان‌هاي متفاوت دارد. بدطرق گوناگون احساس رضایت از شفلش مي‌نماید.

صفحه 9:
شغل رضایت‌بخش جیست؟

صفحه 10:
شما احساس میک به نظرات و پیشنهادات شما توجه مي‌شود. شما با افرادي که دوستشان دارید کار مي‌کنید از اينكه به سر کار مي‌روید خوشحال و راضي هستید. 3 تعادلي بین کار و زندگي در منزل‌تان برقرار است. کارهاي روزانه شما و وظیفه‌تان متنوع است. ارزش کار کارفرماي شما به ارزش کار شما نزديك است شما احساس زيركي و باهوشي هنكام كار ميكنيد. آيا روابط تان با موسسهاي كه در آن كار ميكنيد خوب ا آنجه كه انجام ميدهيد ارزشمند و متفاوت از ساير كارهاست. آيا وضعيت كاري خوبي دلريد و حقوق خوبي نيز دريافت ميكنيد؟ با فرصتهاي آموزشي راهي براي رشد و ييشرفت كردن داريد. شغل شما در درازمدت باعث رسیدن به اهدافتان مي‌شود.

صفحه 11:
نظريه‌هاي رضایت شغلي مس انيازها > جد ‎loa i‏ اذكيزش و رضايت شغلي ‎ ‎ ‏"2 نظريه و لامك گریگور ‎ *‏ نظریه 12162 ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
مقایسه نظريه‌هاي رضایت شغلي

صفحه 13:

صفحه 14:
حقوق و دستمزد فیعات تغییر مثبت در حقوق (حقوق بالاتر)» جالش كاري بيشترء مسئولیت بیشتر و آزادي در تصميمگيري است. بعلت اینکه ارتقاء میزان لرزش فرد را براي سازمان نشان میدهد (بویژه در سطوح عالیتر)» ترفیع فرد منجر به افزایش روحیه وي میگردد. خط مشبهاي سازماني * ساختار سازماني * خط مشيهاي سازماني

صفحه 15:
سبك سرپرستي رفتار حمايتي و دوستانه كروه كاري * اندازه كروه و كيفيت ارتباطات متقابل شخصي در كروه. نقش مهمي در خشنودي کارکنان دارد. هر چه گروه كاري بزرگتر باشد رضایت شفلي نیز کاهش مییابد. ات متقابل شخصي ضعیفتر شده و احساس همبستگي کم رنگتر و در اخت تمامي افراد مشکل ميشود. هر چه شرایط كاري مطلوبتر باشد باعث رضایت شغلي ميشود, چرا که در شرایط کاري مطلوب. آرامش فيزيکي و رواني بهتري براي فرد فراهم ميشود.

صفحه 16:
کار به خودي خود نقش مهمي در تعیین سطح رضایت شغلي دارد. \y

صفحه 17:

صفحه 18:
پیامد‌های ر ضایت شخ پيامدهاي رضایت شغلي ۴ افزایش بهره وري فرد . * تعهد سازماني فرد. ۴ تضمین سلامت فيزيکي و ذهني فرد. ‎a oe‏ ۰ افزایش رضایت از زندگي و * افزایش سرعت آموزش مهارتهاي کر ِ جدید شغلي.

صفحه 19:
* کاهش روحیه کارکنان

صفحه 20:
رضابت شغلي و عملکرد سه دیدگاه مختلف در این مورد وجود دارد: * رضایت شغلی باعث افزایش عملکرد می شود. * عملکرد شغلي موجبا یت شغلي را فراهم مي آورد. * ارتباط ذاتی بین رضایت شغلی و عملکرد وجود ندارد» بلكه پاداشهاي متغيری هستند که مداخله می کنند.

صفحه 21:
رضایت شغلي و مشتریان سازمان وقتي شرکتها به دنبال یافتن راههاي بهبود در ارائه خدمات به مشتري مي افتند معمولا سعي مي کنند امکانات بيشتري دراختیار مشتري قرار دهند و نيازهاي آنان را سریعاً برطرف سازند. اما سازمانهاي هوشمند و آینده نگر قبل از هر اقدامي در نحوه رفتار و ارتباط با کارکنان تجدیدنظر مي کنند و درگام اول آنان را راضي نگه مي دارند. مطالعات نشان مي دهد رضایت کارکنان يعني رضایت مشتري. 0 سیم من مشتري و کارکنان مطالعات شرکت آي. .ام كه هرساله مطالعه اي در زمینه سنجش میزان رضایت. مشترى و ۱ 2 «كويرز» و «لاي براند» در سالهاي 6 و 1997 با بررسي بسياري از شركتهاي بزرك به اين نتيجه رسيدند

صفحه 22:
سیستم اندازه گيري رضایت شغلي

صفحه 23:

صفحه 24:
عوامل محيط كاري همچون سبك سرپرستان. * خط مشي ها و ‎tle aig,‏ تعلق كروه كاريء شرايط كاري و " مزاياي شغلي است.

صفحه 25:
پرداخت: میزان حقوق دريافتي و انصاف و برابري در پرداخت. * شفل: حدي که وظایف شفلي, فرصت را براي آموزش و پذیرش مسئولیت فراهم مي آورد. * فرصتهاي ارتقاء: قابلیت دسترسي به فرصتها براي پیشرفت. سرپرست:توانايي هاي سرپرست براي نشان دادن علاقه و توجه به كاركد * همکاران: حدي که همکاران. دوستانه. شايسته و حمايتي هستند.

صفحه 26:
نمونه سیستم سنجش رضایت شغلي تهیه "گزارش عوامل موثر در رضایت شغلي “

صفحه 27:
کار حقوق و مزایا همکاران مدير امكاناتي كه شغل فعلي براي پیشرفت به يستهاي بالاتر امكاناتي که براي ارتقاء به گروه‌هاي بالاتر وجود دارد شغل مورد تصدي بهبود کیفیت کار و بازدة کار

صفحه 28:
فرهنگی ۱۳/۶ حسينى زاده. علىاكبر. باياننامه بررسى عوامل موثر بر رضایت شغلى كارمندان دانشكاء ‎wa‏ فتوت. احمدرضا. مقاله روانشناسی صنعتی و سازمانی (روانشناسی کار) نشریه علمی. پژوهشی. اطلاع‌رسانی مدیریت انجمن مدیریت ابان شماره ۳۵ سال دم اردیبوشت ۱۳/۸ دیویس .کیت جان نیواستورم. «رفتار انسانی در کار: رفتارسازمانی, ترجمه محمد علی طوسی. مرکز آموزش مدیریت دولتی, چاپ دوم. ۰۱۳۷۲ رابينز. استيفن بى ‎٠‏ مديريت رفتار سازمانى . ترجمه على بارسابيان و سيد محمد اعرابى, مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرکانی ‏ ۱۳۷۴ هرسی. پل و بلانجارد. كنت. مديريت رفتار سازماتى و كاربرد منايع انسانى ترجمه على علاقهبند. انتشارات ‎MVE set‏ ساعتچی, محمود. مقاله نكرش كاركنان درباره عوامل موثر در رضايت شفلى و مركز خدمت مطالعات مديريت ۱۳۳ رابینز .| ستیفن,تلوری سازمانی۰ ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد, نتشارات مرواریده ۱۳۲۲ يرهيزكار. كمال. روابط انسانی در مدیریت انتشارات اشراقی چاپ اول تهران ۱۳۶۸

صفحه 29:
مورهد. ج و ركريفين. #رفتار سازماني»؛ مترجمان سبكسسهدفي الواني و غلامرضا معمارزاده. انتشارات مرواريد.1374. استيقن. رفتار سازماني. مقاهيم. نظريفها و كاربردها جلد اول ترجمه علي بارسابيان و سيد محمد اعرابيه انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگي. 1377 ۲ خشوبي ‎٠‏ بيمانه . رضايت شفلي كاركتان وزارت داريي:1382. كلهري. محسن. «تجزيه و تحليل عوامل مؤثر بر رضايت شغلي كاركنان» سازمان تبليغات اسلامي . 1374 متاني. مهرداد. مقاله بررسي زمينهها و علل ضعف اشتیاقبه کر در سازمان‌هاي دولتي در ايران. نشريه علمي يزوهشي اطلاعرساني مدیریت آنجمن مدیریت ایران شماره ۰45 ۰1379 1 را ميجل. ترانس آرء «مردم در سازمانها؛ مترجم حسین شکر شکن. تهرن, نار جني تسرين مديريت منايع لنساني؛ نر ني» 1378: بیره شماره 105. 1380 شماره 1379۰110 شماره 77. 1376 . شفلي » تدبیر شماره 7.1376 محمدي, رخشنده. مقاله به كارگيري ‎Dyn‏ ‏شاكري ن يرج .«امنيت و ره طالبان. محمدرضاء «سطح شغل بيگنگي : نسبت به کار و

صفحه 30:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
12,000 تومان