صفحه 1:
رهبری
صفحه 2:
V درس از تشکیل شکل
صفحه 3:
رهبری »عبارت از تأثیر گذاشتن بر افراد جهت وادار
نمودن یا ترغیب نمودن آنها به کوشش دلخواه به
. سمت هدف های گروهی است
یا به عبارت دیگر
رهبری ف رآیند نفوذ در دیگران است به گونه ای که آنها با
اشتیاق و جدیت در دستیابی به اهداف سازمانی تلاش نمایند
صفحه 4:
KS pomp »
: تعریف رهبری
زوین كسي ات كة واجد بهتریق نشتاخت آننسیت یه هنجازجاني باسند که دق
,09 « بیشترین ارزش را دارد
هم تور او بالاترین رتبه را نصیبش مي کند و اين موجب جذب مردم
. میشود و به طور ضمني حق کنترل گروه را براي او يديد مي آورد
. رهبري به کاربردن اختیار و تصمیم گيري است
رهبري ابتکار فعاليتهايي است که منجر به الگوي سازگار تعامل گروه به
. سوي حل مسائل متقابل گردد
رهبري شخصي است که موثرترین تفییر را در عملکرد گروه پدید مي
. آورد
صفحه 5:
بطور كلي رهبري فراگرد تاثیر گذاري بر فعاليتهاي يك فرد یا گروه است که
در وضعیت معین در جهت تحقق هدفي کوشش میکنند . از این تعریف
استنباط مي شود که فراگرد رهبري تابعي از متفيرهاي رهبر, پیرو و
. سایر متغيرهاي وضعيتي است
: نقش و وظیفه رهبری ۲
نقش رهبر یا رهبران را مي توان با خلاصه اي از وظایف آنها در شرایط
ووضعیت هاي مختلف توضیح داد . طبيعي است که وظایف رهبري در
ارتباط با نوع گروه یا ساختار آن مشخصات خارجي و داخلي گروه
تفاوت خواهد کرد , ولي معمولا" رهبران گروه ها و سازمان هاي
. اجتماعي مجموعه اي از وظایف مختلف را به عهده دارند
صفحه 6:
«وظلیفیهر »
مجري: رهبر يكگروه با سازماناعم لینکه خود سیاستهایگروه و با سازمان-1
را تعيب ates ننماید , مسئوليتهايب ازبینیو اجرایلینسیاستها را به عهدم
. خواهد داشت owe
او سعي مي کند در قالب ظرفیت اجرايي خود انجام کارها را به اعضاي گروه واگذار
نمايد و خود كمتر در فعالبتهاي اجرابي كروه دركبر يشود , زیر در ابن صورت وى
. مانع از واگذاري و توسعه مسئولیت میان اعضاي گروه و سازمان مي
نامه ییز : یکیاز وظایف یهبر كيريد مود تفي رهدفها و تخاب
و چگونگي نیل به آن اهداف این تصمیم ها مي تواند مربوط به برنامه ريزي هاي کوتاه
مدت ا بلند مدت:باشد . طبیعي آییتت که:زهر پیش:از سایر اعضا اطلاعات
gs cones aly ee) GUN alee برنامه ربزی هايزبلتد مدت زا ون
. اختیار داشته باشد
تحص ونر کر فتتهایقیر وش SEN, OUR Ra لقنتل BGA 5 KUN
ليدم را در خصو مدال جر وطايه لركترية دار دونه نولل هبر ليمي
و گروه : رهبر معمولا" بیشتر از ساير افراد از هدفها و برنامه هایگروه -
ذه دبنه عار دعواشته هادان شنار ارد . لنا Sa use ae
مایت پاسخگوییگروه در خارج از گروه یا سايمانخولهة داشت
صفحه 7:
تنظیم كنندم رولبط : با تسوجه بسه میداناشرلفيکه رهبر نسبتبه اعضایگ روم و -5
رولبط گروهيدارد » میتولند نسبتبه تنظیم وکنترلرولبط دلخليگروم نقشمهم
. وسازنده لودلشته باشد
ابدهندم : برليآغاز يا لفزليشيكحركسّو يا ليجاد تحركدر يكسازمانبسه يك -6
انيرو ويا شدتصلينياز خولهد بود كه ليننيرو باعثبر لنكيختكيو تحرككاركنان
. شود
شوق: ر هبرانميتولنند از طریقت-شویقو ستایشصادقانه نيازهايلنساني 7
تشخيصء لحترلم و شناساييتاميننمايد
8- داور : با توجه به قدرتقشويقو تنبيه كه در لختيار رهبرواستفقشاو Gail
به عنوانيكميانجيیا داور در حلتضادهايداخليگروه و لفراد از لهمیتتخاص
. بسرخوردار لست
او مي تواند دسته بندي هاي داخل گروه را تقلیل دهد و يا تشديد نمايد . وي براي قضاوت كردن
بين افراد گروه و آشتي دادن آنها بیش از دیگران توانايي دارد
صفحه 8:
اد گرفه :در برخیاز گترچه ها همانطور گنه علائتن _ظیر نیا-8
iors اشکلتام ها و جركاخاصدر'شعاسلييآن؟ زوه يا مجموعة
: و قشدارد
رهبر به عنوان سمیل در شناخت آن گروه نقش پیدا مي کند به خصوص
موقعي کة رهبر براي مذت طولاني دز حیات آن مجموعة وجوة داشته
. باشد
آیوه راز موحرم روظیفهر آق یر موفع یواست ورس انس 0 3
. عقيدتیو ایدئولوژیگروه را عهده دار میگردد
زترا قر ابن ضورت او نع عتوانفنن: اعتعادات ..آرزس ها او مهیارهای آفراد
. داخل گروه متجلي خواهد شد
صفحه 9:
« خصوصیانیل وهبر حوفق»
رهبر به عنولن« ی کماز ما» : رهبر باید عضو گروه باشد و به عنوان-1
. یل عاملخارجی_لقي:_گردد
رهبر به عنولن«ب یشترینما» : رهبرييكگروه علاوه بر لینکه -2
بایستیعضویاز گروه محسوبگردد , لام استدر گروه نقشمحوري
..قلشته وش حصيو لنعکاشجامعیاز مغیایها و ارز هایگ رفه بانشد
یره عون توت رپنخاة : سدين ب انسقيا ان ظر معلوواییز به ناج
. عنواني كمتخصصو عضو برتر در گروه شناخته شود
به عبارت دیگر باید از بهترین ما باشد , تا بتواند نقش هماهنگي را بهتر از
هر کس ایفا نماید - در غير اين صورت هدفهاي گروه با پیشترین كارآيي
. تحقق پیدا تخواهد کرد
رهبر به عنولن«برآورنده لنتظارات : رهراندر صورتیکه بخواهند در -4
نحققهدفهايخود موفقگردند , ناگریز از احترام در جهنفامین
ففاستته هاق_یروانخود میت انفنند
صفحه 10:
« تسعویفسبالوهبري»
سبكم رفعاز رهبری عیارت استار کیک هاي موردآسفاذه جهت
. اعمال تفوة و جهت:دادن فعاليت دركران
نكرش رفتاري بر اين فرض استوار است كه قدرت رهبري و تمايل
به ييروي كردن به سيك رهبري را عامل اصلي در عملكرد و
. نگهداري منابع انساني مي داند
این نظریم:ها بهبجاي:پرداختن به صقات مشقصد زهیران:زفبازها و
. اعمال آنان را مورد بررسي قرار مي دهند
زیرا صفات مشخصه در رفتار بروز و نحو پیدا مي کند و سرانجام
افراد. رهبري را بر اساس رفتارهایشان ارزيابي کرده و تصمیم به
. پيروزي از آنان مي SHS
صفحه 11:
تئوریها و رویکردهای رهبری
صفحه 12:
تئوریهای رهبری
دسته ی اول:
- تئوری های شخصیتی که رهبری را به علت ویژگی های شخصیتی می
داند.
دسته ی دوم:
- تئوری های رفتاری که رهبری را به داشتن ویژگی های رفتاری خاص
مى داند (رفتار بروز خارجی شخصیت است.)
دسته ی Tage
- تئوری های اقتضایی که رهبری را در نتیجه ی ویژگی های شخصیتی
رهبر و پیروان او و اقتضائات و شرایط زمانی و مکانی می داند.
دسته ی چهارم:
- رهبری کاریزماتیک (پرجاذبه» پرابهت و فرهمند) است.
صفحه 13:
سیکهایبهبری-4
مديز :سيك رسبرى رآنا آين سدق انتخابمزکید کهینوانه بهعتوان:يك زهتن
.بيشترين تاثير را بر كاركنان داشته باشد
:ينج نوع سبك رهبري
بهبریلهتد پک-1
رهبر اقتدار گراقدرت خود رااز منايعي مثل مقام-دانش-زور یا توانايي
تشویق وتنبیه میگیرد.این قدرت را به عنوان يك اصل براي انجام
.اموربه کار مي برد
:رهبر اقتدارگرا
آنچه را که میخولهد میداند -
.کار هرفردرامشخصمیکند -
.تقاضاي| واطاعتبیچونوچرایپ پروانمیباشد -
صفحه 14:
:بهبر ب وروكرلتيك2
.مثل رهبراقتدار كرابه مردم ميكويد كه جه انجام دهندوجكونه انجام دهند
:بهبردييلماتيك3
هنرپيشه اي است که مثل فروشنده با استفاده ازهنرخود براي متقاعد
.کردن دیگران زندگي میکند
تبهبر مظابکتی 4
به صورت باز مردم رابه شرکت درتصمیم گیریها-تعیین روشهاي اجرايي
.براي زمینه هایمحدود یا گسترده دعوت میکند
:بهبربها کرده یا لجام گسیفته-5
زهبر زهاکرده را به انسبي شبیه کرده انداگه دهبه اشل:بازشده
است.اوبراي پیروانش يك هدف را مشخص میکندوعوامل مشخص ان
مثل سیاست - زمان انجام وبودجه ان راتعیین میکندوسپس کنترل
.انها رایدون هدایت وکنترل بیشتررها میسازد
صفحه 15:
تفاوت مدیریت و رهبری
0 . قلمرو مدیریت» سازمان است. در حالی که رهبری قلمرو
محدودی به خود نمیگیرد .
0 . مدیریت تابع سلسله مراتب است» در صورتی که در
رهبری سلسله مراتب رسمی مطرح نیست .
. در مدیریت» هدفهای سازمان ملاک است. در حالی که
در رهبری ممکن است اهداف گوناگون مطرح باشند .
صفحه 16:
تفاوت مدیر و رهبر از دیدگاه دیگر
"رهبر آنست که کارهای خوب و درستی را انجام می دهد»
درحالیکه مدیر کسی است که کارها را به خوبی انجام می دهد"
رهبری توانمند مسیر را نشان میدهد و مدیریت توانمند مسیر صحیح
را درست طی میکند
بدون رهبری صحیح» درستی مسیر نأمشخص خواهد بود
بدون مدیریت صحیح» مسیر درست بصورت غلط طی میشود
بدین ترتیب رهبری و مدیریت لازم و ملزوم یکدیگرند
صفحه 17:
تفاوت مدیر و رهبر از دیدگاه دیگر
* در اصل رهبر کسی است که وضعیت موجود را آنگونه که
هست نمی بیند» بلکه آن را طوری می بیند که باید باشد.
- همین امر اولین قدم برای احراز نقش رهبری است.
- دومین قدم اینست که فرد بتواند دیگران را منقاعد کند که ایده جدید با
ویژگیهای خاص ضروری است.
- قدم سوم این است که فضایی را ایجاد کند که درآن علاقه مندان به
وضعیت و شرایط ایده آل روی چگونگی عملی کردن پروژه فکر
کرده و هر یک گوشه ای از کار را بگيرند.
- قدم چهارم تعيين مدیران است که بتوانند با استفاده از منابع مالی و
پرستلی موجود؛ طرح را دقيقا مطابق نقشه طراحی شده اجراء کند
صفحه 18:
تفاوت مدیر و رهبر از دیدگاه دیگر
* با توجه به این موارد می توان نتیجه گرفت که اولا رهبری بدون
مدیریت مانند خوابی است که هیچوقت تعبیر نمی شود و
* مدیریت بدون رهبری نیز مانند رها کردن تیری در تاریکی است که
احتمال عدم توفیق آن در رسیدن به اهداف مورد نظر بسیار است.
* بدین ترتیب مدیران الزاما رهبر نیستند و رهبران نیز حتما لازم
نیست که در جایگاه مدیریت باشند.