صفحه 1:
رهبری

صفحه 2:
‎V‏ درس از تشکیل شکل

صفحه 3:
رهبری »عبارت از تأثیر گذاشتن بر افراد جهت وادار نمودن یا ترغیب نمودن آنها به کوشش دلخواه به . سمت هدف های گروهی است یا به عبارت دیگر رهبری ف رآیند نفوذ در دیگران است به گونه ای که آنها با اشتیاق و جدیت در دستیابی به اهداف سازمانی تلاش نمایند

صفحه 4:
KS pomp » : تعریف رهبری زوین كسي ات كة واجد بهتریق نشتاخت آننسیت یه هنجازجاني باسند که دق ,09 « بیشترین ارزش را دارد هم تور او بالاترین رتبه را نصیبش مي کند و اين موجب جذب مردم . میشود و به طور ضمني حق کنترل گروه را براي او يديد مي آورد . رهبري به کاربردن اختیار و تصمیم گيري است رهبري ابتکار فعاليتهايي است که منجر به الگوي سازگار تعامل گروه به . سوي حل مسائل متقابل گردد رهبري شخصي است که موثرترین تفییر را در عملکرد گروه پدید مي . آورد

صفحه 5:
بطور كلي رهبري فراگرد تاثیر گذاري بر فعاليتهاي يك فرد یا گروه است که در وضعیت معین در جهت تحقق هدفي کوشش میکنند . از این تعریف استنباط مي شود که فراگرد رهبري تابعي از متفيرهاي رهبر, پیرو و . سایر متغيرهاي وضعيتي است : نقش و وظیفه رهبری ۲ نقش رهبر یا رهبران را مي توان با خلاصه اي از وظایف آنها در شرایط ووضعیت هاي مختلف توضیح داد . طبيعي است که وظایف رهبري در ارتباط با نوع گروه یا ساختار آن مشخصات خارجي و داخلي گروه تفاوت خواهد کرد , ولي معمولا" رهبران گروه ها و سازمان هاي . اجتماعي مجموعه اي از وظایف مختلف را به عهده دارند

صفحه 6:
«وظلیفیهر » مجري: رهبر يك‌گروه با سازماناعم لینکه خود سیاستهایگروه و با سازمان-1 را تعيب ‎ates‏ ننماید , مسئوليتهايب ازبینیو اجرایلین‌سیاستها را به عهدم . خواهد داشت ‎owe‏ ‏او سعي مي کند در قالب ظرفیت اجرايي خود انجام کارها را به اعضاي گروه واگذار نمايد و خود كمتر در فعالبتهاي اجرابي كروه دركبر يشود , زیر در ابن صورت وى . مانع از واگذاري و توسعه مسئولیت میان اعضاي گروه و سازمان مي نامه ییز : یکیاز وظایف یهبر كيريد مود تفي رهدفها و تخاب و چگونگي نیل به آن اهداف این تصمیم ها مي تواند مربوط به برنامه ريزي هاي کوتاه مدت ا بلند مدت:باشد . طبیعي آییتت که:زهر پیش:از سایر اعضا اطلاعات ‎gs cones aly ee) GUN alee‏ برنامه ربزی هايزبلتد مدت زا ون . اختیار داشته باشد تحص ونر کر فتتهای‌قیر وش ‎SEN, OUR Ra‏ لقنتل ‎BGA 5 KUN‏ ليدم را در خصو مدال جر وطايه لركترية دار دونه نولل هبر ليمي و گروه : رهبر معمولا" بیشتر از ساير افراد از هدفها و برنامه هایگروه - ذه دبنه عار دعواشته هادان شنار ارد . لنا ‎Sa use ae‏ مایت پاسخگویی‌گروه در خارج از گروه یا سايمانخولهة داشت

صفحه 7:
تنظیم كنندم رولبط : با تسوجه بسه میدان‌اشرلفي‌که رهبر نسبتبه اعضای‌گ روم و -5 رولبط گروهي‌دارد » میتولند نسبتبه تنظیم وکنترل‌رولبط دلخلي‌گروم نقش‌مهم . وسازنده لودلشته باشد ابدهندم : برليآغاز يا لفزليشيكحركسّو يا ليجاد تحركدر يك‌سازمان‌بسه يك -6 انيرو ويا شدتصلينياز خولهد بود كه ليننيرو باعثبر لنكيختكيو تحرككاركنان . شود شوق: ر هبران‌مي‌تولنند از طریقت-شویقو ستایش‌صادقانه نيازهاي‌لنساني 7 تشخيصء لحترلم و شناساييتاميننمايد 8- ‏داور : با توجه به قدرتقشويقو تنبيه كه در لختيار رهبرواستفقشاو‎ Gail به عنوانيكميانجيیا داور در حلتضادهايداخلي‌گروه و لفراد از لهمیتتخاص . بسرخوردار لست او مي تواند دسته بندي هاي داخل گروه را تقلیل دهد و يا تشديد نمايد . وي براي قضاوت كردن بين افراد گروه و آشتي دادن آنها بیش از دیگران توانايي دارد

صفحه 8:
اد گرفه :در برخیاز گترچه ها همانطور گنه علائتن _ظیر نیا-8 ‎iors‏ اشکلتام ها و جركاخاصدر'شعاسلييآن؟ زوه يا مجموعة : و قش‌دارد رهبر به عنوان سمیل در شناخت آن گروه نقش پیدا مي کند به خصوص موقعي کة رهبر براي مذت طولاني دز حیات آن مجموعة وجوة داشته . باشد آیوه راز موحرم روظیفهر آق یر موفع یواست ورس انس 0 3 . عقيدتیو ایدئولوژیگروه را عهده دار می‌گردد زترا قر ابن ضورت او نع عتوان‌فنن: اعتعادات ..آرزس ها او مهیارهای آفراد . داخل گروه متجلي خواهد شد

صفحه 9:
« خصوصیانیل وهبر حوفق» رهبر به عنولن« ی کماز ما» : رهبر باید عضو گروه باشد و به عنوان-1 . یل عامل‌خارجی_لقي:_گردد رهبر به عنولن«ب یشترین‌ما» : رهبرييكگروه علاوه بر لینکه -2 بایستی‌عضویاز گروه محسوبگردد , لام استدر گروه نقش‌محوري ..قلشته وش حصيو لنعکاشجامعیاز مغیای‌ها و ارز هایگ رفه بانشد یره عون توت رپن‌خاة : سدين ب انسقيا ان ظر معلوواییز به ناج . عنواني ك‌متخصص‌و عضو برتر در گروه شناخته شود به عبارت دیگر باید از بهترین ما باشد , تا بتواند نقش هماهنگي را بهتر از هر کس ایفا نماید - در غير اين صورت هدفهاي گروه با پیشترین كارآيي . تحقق پیدا تخواهد کرد رهبر به عنولن«برآورنده لنتظارات : رهران‌در صورتیکه بخواهند در -4 نحقق‌هدفهاي‌خود موفق‌گردند , ناگریز از احترام در جهنفامین ففاستته هاق_یروان‌خود میت انفنند

صفحه 10:
« تسعویفسبالوهبري» سبكم رفعاز رهبری عیارت است‌ار کیک هاي موردآسفاذه جهت . اعمال تفوة و جهت:دادن فعاليت دركران نكرش رفتاري بر اين فرض استوار است كه قدرت رهبري و تمايل به ييروي كردن به سيك رهبري را عامل اصلي در عملكرد و . نگهداري منابع انساني مي داند این نظریم:ها به‌بجاي:‌پرداختن به صقات مشقصد زهیران:زفبازها و . اعمال آنان را مورد بررسي قرار مي دهند زیرا صفات مشخصه در رفتار بروز و نحو پیدا مي کند و سرانجام افراد. رهبري را بر اساس رفتارهایشان ارزيابي کرده و تصمیم به . پيروزي از آنان مي ‎SHS‏

صفحه 11:
تئوریها و رویکردهای رهبری

صفحه 12:
تئوریهای رهبری دسته ی اول: - تئوری های شخصیتی که رهبری را به علت ویژگی های شخصیتی می داند. دسته ی دوم: - تئوری های رفتاری که رهبری را به داشتن ویژگی های رفتاری خاص مى داند (رفتار بروز خارجی شخصیت است.) دسته ی ‎Tage‏ - تئوری های اقتضایی که رهبری را در نتیجه ی ویژگی های شخصیتی رهبر و پیروان او و اقتضائات و شرایط زمانی و مکانی می داند. دسته ی چهارم: - رهبری کاریزماتیک (پرجاذبه» پرابهت و فرهمند) است.

صفحه 13:
سیکهای‌بهبری-4 مديز :سيك رسبرى رآنا آين سدق انتخابمزکید که‌ینوانه بهعتوان:يك زهتن .بيشترين تاثير را بر كاركنان داشته باشد :ينج نوع سبك رهبري بهبریلهتد پک-1 رهبر اقتدار گراقدرت خود رااز منايعي مثل مقام-دانش-زور یا توانايي تشویق وتنبیه میگیرد.این قدرت را به عنوان يك اصل براي انجام .اموربه کار مي برد :رهبر اقتدارگرا آنچه را که میخولهد میداند - .کار هرفردرامشخص‌میکند - .تقاضاي| واطاعتبیچون‌وچرایپ پروان‌میباشد -

صفحه 14:
:بهبر ب وروكرلتيك2 .مثل رهبراقتدار كرابه مردم ميكويد كه جه انجام دهندوجكونه انجام دهند :بهبردييلماتيك3 هنرپيشه اي است که مثل فروشنده با استفاده ازهنرخود براي متقاعد .کردن دیگران زندگي میکند تبهبر مظابکتی 4 به صورت باز مردم رابه شرکت درتصمیم گیریها-تعیین روشهاي اجرايي .براي زمینه هایمحدود یا گسترده دعوت میکند :بهبربها کرده یا لجام گسیفته-5 زهبر زهاکرده را به انسبي شبیه کرده انداگه دهبه اشل:بازشده است.اوبراي پیروانش يك هدف را مشخص میکندوعوامل مشخص ان مثل سیاست - زمان انجام وبودجه ان راتعیین میکندوسپس کنترل .انها رایدون هدایت وکنترل بیشتررها میسازد

صفحه 15:
تفاوت مدیریت و رهبری 0 . قلمرو مدیریت» سازمان است. در حالی که رهبری قلمرو محدودی به خود نمیگیرد . 0 . مدیریت تابع سلسله مراتب است» در صورتی که در رهبری سلسله مراتب رسمی مطرح نیست . . در مدیریت» هدفهای سازمان ملاک است. در حالی که در رهبری ممکن است اهداف گوناگون مطرح باشند .

صفحه 16:
تفاوت مدیر و رهبر از دیدگاه دیگر "رهبر آنست که کارهای خوب و درستی را انجام می دهد» درحالیکه مدیر کسی است که کارها را به خوبی انجام می دهد" رهبری توانمند مسیر را نشان میدهد و مدیریت توانمند مسیر صحیح را درست طی میکند بدون رهبری صحیح» درستی مسیر نأمشخص خواهد بود بدون مدیریت صحیح» مسیر درست بصورت غلط طی میشود بدین ترتیب رهبری و مدیریت لازم و ملزوم یکدیگرند

صفحه 17:
تفاوت مدیر و رهبر از دیدگاه دیگر * در اصل رهبر کسی است که وضعیت موجود را آنگونه که هست نمی بیند» بلکه آن را طوری می بیند که باید باشد. - همین امر اولین قدم برای احراز نقش رهبری است. - دومین قدم اینست که فرد بتواند دیگران را منقاعد کند که ایده جدید با ویژگیهای خاص ضروری است. - قدم سوم این است که فضایی را ایجاد کند که درآن علاقه مندان به وضعیت و شرایط ایده آل روی چگونگی عملی کردن پروژه فکر کرده و هر یک گوشه ای از کار را بگيرند. - قدم چهارم تعيين مدیران است که بتوانند با استفاده از منابع مالی و پرستلی موجود؛ طرح را دقيقا مطابق نقشه طراحی شده اجراء کند

صفحه 18:
تفاوت مدیر و رهبر از دیدگاه دیگر * با توجه به این موارد می توان نتیجه گرفت که اولا رهبری بدون مدیریت مانند خوابی است که هیچوقت تعبیر نمی شود و * مدیریت بدون رهبری نیز مانند رها کردن تیری در تاریکی است که احتمال عدم توفیق آن در رسیدن به اهداف مورد نظر بسیار است. * بدین ترتیب مدیران الزاما رهبر نیستند و رهبران نیز حتما لازم نیست که در جایگاه مدیریت باشند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان