صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
سورب مبارکه بقره al: الکرسی
في
السَّمَاوَاتِ وما فِي الأرضٍ مَن ذا الذي يَشْمَعْ عِنْدَهُ إلا بإِذْنهِ يَعْلَمُ
Spoil ob وَمَا حَلّْقَهُمْ Qo sini Dolan! Vs عِلْمِهِ إلا يما
شَاءَ وَسِع S358 Vs Gos isladl uw 3S حفْظَهْمَا وفو
الْعَلِيٌ الْعَظِيمٌ (700)لا إِكْرَاة LOH G87 35 oS Ga من الق
الْوْنّْقَى لا انْفِصَام لها وَاللّهُ سَمِيعٌ لیخ (-۲۵)
صفحه 4:
معنای لغوی رهبری
راهنمایی انسان ها و پیشگامی
به سوی اهداف خاص که در
عمل از طريق نفوذ در دیگران
و تغییر رفتار آن ها در جهت
1 2 en ee ee
صفحه 5:
be)
هارولد کونتز و سیرل اودانل
(Leader) 12) eS
(Follower) 9 ساير sla prio
(Situational Variables) sijziog
L=F(L,F,S)
صفحه 6:
ِ چارچوب ادراکی » درک رهبری
تمايلات در رابطه نقش is ویژگی ها و
“قدرت موقعيت رهبرى
"انگیزش پیروان *فن آوری
*وضوح نقش بيروان ais:
“توانايى پیروان “ساختار سازمانى
صفحه 7:
علایق يا زمینه های مدیران و رهبران
مدیران
صفحه 8:
علایق پا زمینه های مدیران و رهبران
منظور مجموعيياي از ويزكيهاي سازماني است کها ابعادي یر تعکز , بيجيدكي و سميت سر و کر درد و برخي از نها در مدا سازمنينشانداده میشوند. 1
اصول تفسيم كار و تخصصي سازي و هوجنين هماهنكي؛ 2. ويزكيهاي برجسته نمودار سازماني إسازماندهي وظيفداي. متمركزيا غير متمركز و غيره): 3. نحوه ارتباط
اقراد (رولبط مستقيم و غيرصستفيم)؛ 1 الكوهاي طبقدبندي و كنترل. كد عموماً جنين برسش هابي مطرح ميشود: سازمان متمركز است با غير متمركز؟ وظليف اصلي
جيستند؟ ننش بين وظليف كليدي جيسست؟ ساختار غير رسمي «ارتباطات مستقيم با رده بالاي سازمان. باندها و كروهها و كروءهاي غيررسمي تصميم كيري ) جكونه
ا ديهاي متنوع را اخسذ و يسه خروجيهاي
oot is
ot ره Fy Wg .لوا فرينهاي سس وغیر رس سلزمان دراتجام
نگ وتات ره نم صمیم وبا لالد eS
os ند دوه موز رز یسم نوی و تبي
le stage og چنینمکند؟! ۵ ویگیهی «استراتزي ١ | سیستمهاسه سيستههاي نقصیی منابع 6 سيسترهاي غير رسمي
ele athe an سازمان كدامد؟ 7 نحوه بركزاري جلسات؛ 8 بروتكل هاي
ieee slau, ارزشهاي: حل اختلافات و
نهدیدهایسازمان و اصول تعریف شده سلزمان, 3 وسعت. 0 2
سازمان:استرائؤي جهاني با ند عليتي وما ملي وبزكيهسا و تواتتد يهاي برجسسته بسسازمان وافواد آسن هر
fee fo |
رای ری (iia SSS pe .7 ويژگهايمعایزسازمان جیست!
ارشد سازمان»؟' . کارکنان اسازمان جه كاري وا يهتر از همه انجام مودهد!.
1 از بصد فرهنسک بسازماني! 1-1 ارزشهاو ۲ ۲ - چگون ويژگيهايمتمیز خود را حفظ ميکند!
اعتفادات مسلط 2.1 تمهي توسعهیافته که 0 as "برمسي مها تهاي: ارنباطات و فناوري ea
و شن سكم alfa, علي و حسابداري خدمات يس ل فروش »ماري < د
.میرن جه مي كويند
وچنه عصل ميكنند؟ 2-2. مدير وقت خودرا | متخصصان ونيروهاي كوناكون مورد نياز سازمان . نظير مهندسان . حسابداران . فروشندكان و كارشناسان 1.
جكينه مي كذرائد؟ 3-3 برروي جه موضوعات و مشخص اغغاي افراد سازمان از لحاظ (تحصسيلات. اص ول كاركردي. زميندهاي كاري]
موارديتمرکزميکند! 2 نعو مديريت متابح انساني 3 ودش شكلدهي ارزشهاي باد درجدب نبرو 4 سارهاي تخاب و ارت
كدامند؟ 5 مسيو شغلي و آبنده شقلي چگونهاست؟ 6. فرهنگ کر کنان چگونه است؟
صفحه 9:
رز متغیر اصلی بر رهبری تأتیر گذار از تد
صفحه 10:
سعی می کند تا
رهبری
4 هوس x
ali تلاش های
یک رهبر موفق
در جهت شکل
دادن به رفتار ,
در راستای
رسیدن به
اه
صفحه 11:
ينج دسته از پپروان (کلی1988)
بحرانی
صفحه 12:
ake
- لشگر گوسقندان که توسط یک شیر فرماندهی میشود میتواند
لشگر شیران راکه توسط گوسفند فرماندهی میشود شکست دهد.
صفحه 13:
تسار منت مت
58 شایستگی هاى 9
0 0 (فعال) و
مدیریتی پیروی موتر مختار
wy
صفحه 14:
پنج منبع اصلی قدرت رهبر (فرنج و راوین)
صفحه 15:
رهنمودهای قرنج و رآوین در رابطه با کسب آنر
قدرت
پاداش
چطور بدست می
«مشخص کنید مردم az نیاز دارند و چه می خواهند.
»کنترل بیشتری بر روی پاداش ها بعمل آورید.
*سعى كنيد تا افراد بدانند شما اين قدرت را داريد.
*“بيش از حد اختيار خود سخن
*باداش ها را در رآه هاى نادرست به كار تبريد.
*باداش ها را براف متفعت شخصى به كار تبريد.
«رفتار غیر معقول را شناسايى كنيد.
#اختيار در انخام تنبيهات را بدست أمزيد:
*تند و بى ملاحظه تهديد نكنيد.
*اجبار و فشار را از راه هاى نادرست به كار نبريد.
فقط وقتی تنبیه کنید که مشروعیت آنرا دارید.
«اجبار و فشار را برای منقعت شخصی به کار نبرید.
چگونه می توان آنرا اثر بخش
نمود
7(
باشد
”ياداش ها را اخلاقی و منصفانه پرداخت
کنید.
معیارها را برای بدست آوردن پاداش ها
بیان کنید.
ان کنید.
"پاداش ها را همانگونه که تعهد کرده
Gil ورذاكت كنيد
“#باناش ها را به طور سملک سنوان
تقويث كننده ى. رقتار دلخواه به كار
ببرید .
در مورد قوانین و مقررات اطلاعات
لازم رأ بدهید.
اعلام اخطار یا هشدار اولیه بنمایید .
۴ موقعبت را قبل از تتبیه درک کنید .
آرام و موثر باشید .
"برای اجتناب از تنبیه تشویق به بهبود
نمایید .
انطباق را در زندگی شخصی خود
رعایت کنید.
“مؤدبانة و واضخ در خوات.
۱۷
v
صفحه 16:
رهنمودهای قرنج و رآوین در رابطه با کسب آنر
نوع
قدرت
مرجعر
تخصص
إر ندست مى آيد چگوته می توان آنرازاثر رختت
ل و
ليت مثبت ا نشا 8
مقبوليت و تكرش مثيت خود را نشان دهية < ١ #نطر خواهى از مردم را در مواقع نياز يه
أز احساس مردم براى برترى خود استفاده نكنيد
از افرادی که به آنها علاقه دارید دز موافع alts کار نتزید
قاع كنيد
8 مقنولبی قوذ را حقظ کنو . “درخواستهاى مهم از شخص خود را
برای نشان دادن توجه و علاقه خود 2S WLLL شیاسایی کنید :
اشكال غير عمومی علم را به کار ببرید. “يك مثال از رفتار صحيح مهيا كنيد .
دلایل خود را برای یک درخواست شرح
دهید .
۰ سعی کنید تا دانش تخصصى بيشترى در ارتباط با وي زان | 0
مستئل بدست آورید. میزان اهمیت درخواست خود را بیان
* در مورد موضوعات فنی اطلاعات بدهید. a
اطلاعات خود را در موضوعات انحصاری افزایش
ne: شواهدی از یک شخص موفق نشده
* نمادهایی را به عنوان نمونه براى تخصص ارائه بيان كنيد .
دهید .
۰ شایستگی خود را برای حل مسائل نشان دهید .۰ با دقت به اهداف توچه
صفحه 17:
تفاوت رهبری زنان و مردان
بيشتر به شيوه ae مردم بيشتر طرفدار شیوه ی
سالارى(دموكراسى) توجه مى فرماندهى و دستور دهى و
کنند. كنترل هستند.
* همواره مشارکت اعضا را * همواره به اختیارات رسمی
تشویق می = قدرت سازمانی تکیه می
* قدرت و اطلاعاتی را که دارند کنند .
با دیگران در میان می گذارند . * با استفاده از پایگاه در صدد
* همواه مى كوشند زيردستان اعمال نفوذ در دیگران بر
را تقويت كنند كه براى شخص مى آيند.
خود ارزش قائل شوند .
ترجيه مى دهند به ويزكى هاى
خود , از نظر تحصص , برفرار
کردن تماس با دیگران ,
سيت فره مند و مهارت
رهبران زن La 3 رهبران مرد .
صفحه 18:
صفحه 19:
۰ سیستم مدیریت
دانشگاه اوهایو بار خصوصیت
تحقبقات Beso ares
دانشگاه ره هند
میشیگان ها
* شبکه مدیریت
رک
7 مدیریت و اوهایو
صفحه 20:
صفحه 21:
الف ) چهار خصوصیت شخصیتی
بنع (2) چهار )4(
لمجتماعيو 1 انسان گرايي
Say بت (مردم داري)
Ms
ee
صفحه 22:
(6) خصوصیات
)2( اجتماعي مانند
۳ ارتباطات
شسخصیت اجتماعي و
aw سياسي
عسوم
برونكرا
بودن
(5) خصوصيات
شغلي مانند
پشتکار, تلاش.
(4) زمينه
فرهنگي مانند
تحصیلات.
تجربیات و..
صفحه 23:
ننوری رهبر ثره مند
1- درهدف ت دارند و درعزم خود راسح
2- مي توانند دیدگاه یا هدف موردنظر رابه ان خودا
تفهیم کنند(سیستم ارتباطي (S38
5 ا و ل ان لعزش نشده و درراه
هدف ثابت قدمند. 5
4- از تواناييهاي خود آگاهي دارند و در آنها سرمایه
گذاريهاي کلان مي کنند.
1- اعتماد به نفس
2- تسلط بر خویش
3- اعتقاد راسخ به باورها و عقاید
۱- رهبران فره مند هدفهای آرمان گرایانه دارند که می خواهند آنها را تامین
۲- نسبت به امین هدف شخصا متعهد هستند و از روشهای متعارف استفاده نمی
۳- قدرت بیان و اعتماد به نفس دارند.
fee عنوان چمداران نهضت جدید که موجب تغییرات اساسی می شوند
شناخته شده اند.
صفحه 24:
صفحه 25:
پیوستار رقتار رهبری (رابرت تننبام و وارت
اشمیت
رهبر رهبر — رهبر
رهبر رهبر
صفحه 26:
صفحه 27:
2 دانشگاه اوها
در سلسله تحقیقاتی که در آخرین ساله های ۴۰ در دانشگاه ایالتی اوهایو به اجرا در
٠ امد . پژوهشگران ابعاد مستقل رفتار رهبری را شناسایی کردند
ابتکار عمل /ساخت دهی مراعات حال دیگران /ملاحظه گری
* اقداملتی که در جهت سازماندهی کار , روابط کاری و هدف * به زیر دستان کمک می کند مسایل شخصی خود را حل
ها صورت می گیرد. nas
* رهبری که ابتکار عمل دارد.
* کارهای مشخصی را برای اعضا تعیین می کند .
* انتظار دارد کارکنان از استانداردها استفاده کنند . 0 ْ ار
* بر ضرب الاجل ها تأکید می کند . روابط دوستانه بر قرار می کند
لين جنين عمل كند موجب بالا رفتن ترخ يا ميزان * رعایت مساوات و برابری
كاركنان . و كاهشٌ رضايت * اكر رهبر لين جنين عمل كند از نظر عملكرد نمى توائد
جنان موفق
* براى عقايد و نظرات زيردستان ارش قائل است .
* احساسات را مورد توجه قرار می دهد .
صفحه 28:
تئوری رهبری اوهایو (1945)
+
انسان محور ماندگار
ملاحظه گری / مراعات
بی لیاقت کار محور
صفحه 29:
تحقیقات دانشگاه میشیگان
کارمندگرا
* بر روابط بین افراد تأکید دارند
* به نیازهای شخصی زیر دستان توجه دارند .
* می توانند . میزان رضایت تولید و رضایت
شغلی افراد را بالا ببرند
می خواست وی ژگی های رهبری رهبران را تعیین کند . به گونه
.ای که بتوان اثربخشی عملکرد را سنجید با اندازه گیری کرد
تولیدگرا
* به جنبه های تخصصی و نی کار توجه می نمایند .
* تمام توجه آنان معطوف به کارکنان می شود.
* اعضای گروه به عنوان ابزاری برای تأمین اهدافند.
* میزان بازدهی , تولید و نیز رضایت شغلی
کارگران را کاهش می دهد .
صفحه 30:
تواند نتایج حاصل را نشان دهد و فقط نشان
. دهنده ی شیوه ی اندیشه ی رهبر می باشد
کار به
ازیاد <
استبدادی
صدور دستور و
.بخشنامه
کارها بايد دقيق اجرا
شود و افراد سازمان
توعی وسیله برای انجام
مدیریت تیمی
کارهابه وسیله ی افراد بسیار متعهد
انجام می شود .در سازمان.افراد روابط حسته شود و جو با شرایط صعینی
منافع مشترک دارند و وابستكى با
رویط متقابل آنهاموجب احترام
متقابل می گردد.
حساب می ایند
8
شبکه 2(Management Grid) Cw pido رابرت بليك و جين موتا
مدیریت باشگاهی
توجه عمیق و دقیق به نیازهای افراد :تا
و دوستانه بر سازمان حاکم گردد.
۵اه
مدیریت انسانی و سازمانی
همزمان . به عملکرد سازمان و و
رضایت شغلی کارکنان توجه می کمترین قدرت اعمال
شود مى شود و بدون
هم تولید و هم میزان رضایت نظارت مدیریت :
شفلی اعضای سازمان بالاست. رها نج مت
شود
صفحه 31:
1-9
يب تنورى رهبرى شبكه مديريت و3
صفحه 32:
صفحه 33:
شیوه رهبری
هدف این بوه تل4شخصوقو کر ارهیرفو انسهان توجه می
iS ir: گاید و کا
11ت Nee” با
لسرن ساختار نوع كار اعضا سار ان
صفحه 34:
- تئورى مسير- هدف رابرت هوس =
عبارت مسیر-هدف بر پایه ی این باور قرار دارد که رهبران اثر بخش راه را نشان می دهند و پیروان خود را
۰ یاری می کنند تا به هدف های مورد نظر دست یابند و آنان موانع و مشکلات را از میان بردارند
تأمین اهداف و سازگار کردن : کارکنان . گروه . سازمان
رفتارهاي رهبري از دید تثوري مسیر- هدف:
© ا هي ارم را
و زیردستان را هدایت مي کند.
وهیر مايتي: باز دستان رایطهای دوستانه دارد تبارهاي آهارا بر رف ی
کند.
* رهبرمشارکتي: بازیردستان مشورت مي کند وپیش از تصمیم گیریها ازنظرات و
ديدگاههاي آنان آگاه مي شود.
رهبرهدف گرا(درپي موفقیت): هدفهاي سخت و غیرقابل دسترس ت
8 شید مجه تام ۶
صفحه 35:
تئوری مسیر - هدف رابرت هوس
عوامل اقتضایی معیط :
*ساختار کار
رفتار رهبر
؟رشادی ادستوری :
"حمایتی :
*مشارکتی :
در پسی کسب
موفقیت :
عوامل اقتضایی زیردستان
"کانون کنترل (درونی و خارجى) |
ات
١ y
صفحه 36:
الگوی رهبری مشارکتی وبکتور رم و فیلیپ پتان(۱۹۷۳)
بیان این موضوع که ساختار کارهای یکنواخت با ساختار کارهای غیر یکنواخت متفاوت است . معتقد
.بودند که رفتار رهبر باید تغییر کند تا منعکس کننده ساختار کاری باشد که باید انجام شود
.این الگو حالت دستوری دارد
به تازگی رم و آرتوریا الگوی مزبور را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دادند:
Get ene cual ©
* اهمیت تعهد کارکنان * میزان تضاد و تعارض بین کارکنان
* وجود اطلاعات کافی تصمیم سازی برای رهبر
* نوع ساختار مسائل
وجود اطلاعات لازم تصمیم سازی برای زیردستان
محدودیت های زمانی موجود.
* میزان مشارکت کارکنان * قابل توجیه بودن هزینه های وسعت جغرافیایی
اهمیت زمان برای تصمیم سازی
* بهبود مهارت های زیردستان
صفحه 37:
کرده و به کارکنان اجازه
زيا Ss augio
دآمادگی کم آمادگی زیر آمادگی بالای | Poly SLI
منوا ees
تاتوان, بی علاقه و ناتوان ؛ ولی علاقه مندتوانا , ولی بی علاقه وا توناء علاقمتد و
| زیا امطمنن ان 3 نامظمتن ۳
bu eyes قدرت صلاخیت آقدرت خبرگی
:5 53586 و ریت ales
سرکوب و ارتباّك قانون و اطلاعا 787
مشروعیت 2
صفحه 38:
صفحه 39:
جایگزین هاي رهبری (لوتانر)
ویژگی های
سازمان
ویژگی ها
% تجزنه , توانایی و آموزنتن
" نگرش حرفه ای
۲ بی تفاوتی در برابر پاداش های
سازمان
"وظایف ساختاری و روزمره
"باز خوره در رابطه با Ui
“شغل فى نفسه ارضا كننده
” كروه هاى كار همبستكى
¥ اندک بودن قدرت منصب رهبری
زوابط رهق اداززق
” عدم انعطاف يذيرى
” جدايى فيزيكى رهبر از زير دستان
تأثیر بر رهبری
* جانشین رهبری ابزاری
۰ جانشین رهبری ابزاری و حمایتی
* خنثی کننده رهبری ابزاری و
حمایتی
+ جانشین رهبری ابزاری
* جانشین رهبری ابزاری
۰ جانشین رهبری حمایتی
* جانشین رهبری ابزاری و حمایتی
* خنثی کننده رهبری ابزاری و
حمایتی
* جانشین رهبری ابزاری
* خنثی کننده رهبری ابزاری
* خنثی کننده رهبری ابزاری و
حمایتی
صفحه 40:
نظریه اسنادي رهبری (رابینز)
صفحه 41:
L + osha و با
احترام قلبی و مبتنی بر اعتماد در
نزد پیروان داشتن .
الهام بخش: آرمان سازق 5
مقاصد نو را , مطرح ساختن .
ش بخشی: موجب افزایش
بصیرت پیروان می شوند .
* طلاعظات اتسانی لور
شخصی به مسائل رسیدگی می
کند و به کارکنان توجه نشان می
دهد و همانند یک مربی عمل می
نماید .
برداحتت باداش پراساس |
قرارداد و عملکرد به آن
مديريت بر
Pcs (فعال) : : انجام
کار طبق استاندارد و
مقررات و در صورت
انحراف ۰ انجام اقدامات
اصلاحی
صفحه 42:
صفحه 43:
وظایف رهبری : 14 وظیفه مختلف از نظر کرچج
2 cana bnaealica lta Via Al nag social can
صفحه 44:
نظریه وظایف رهبری : 14 وظیفه مختلف از نظر كرج
رهبر
بعنوان
The Leader
‘as Expert
صفحه 45:
تشويق و
Ps
The Leader as
Reward’end
Punishment
ر_ 0
aR
1
۳
aoe
۱ Arbitrator and
٠ که
رهبر
بعنوان
نمونه
The Leader as
Example
SS
صفحه 46:
نظریه وظایف رهبری : 14 وظیفه مختلف از نظر کرچ
The Leader as
Arbitrator and
١ مس 4 The
صفحه 47:
نظریه وظایف رهبری : 14 وظیفه مختلف از نظر کرچ
Scapegoat
SS و
صفحه 48:
صفحه 49:
سبى هاى رهبرى >
قدرت خود را از منابعی مثل مقام , دانش , زور یا و
توانایی سرکوب , تشویق و تنبیه می گیرند و این ی
قدرت را بعنوان یک اصل یا یک روش برای انجام ws
امور بكار مى برند .
6 ay
پایه ی دستورات وی انحصاراً سیاست ها , روش ها و
. دستورالعمل های سازمان است
. برای انان رهبران مطلق می باشند
از روى شرح وظايف عمل مى كند .
صفحه 50:
ی سبک های رهبری >
ترجیه می دهد با متقاعد کردن و از طریق برانگیختن افراد
عمل نماید .
در صورت لزوم به سبک اقتدار گرایانه بر می گردد . )
colli crane سک رازسی فروشی می نامندا Poy?
معمولا هدف های سازمانی را به نیاز ها و خواسته Bs ی
شخصی افراد ارتباط می دهد ۰ ی
به افراد خود آزادی های محدودی می دهد . کی
به ضورت باز مردم رابه شرکت در تصمیم گیری ها ۰
سیاست گزاری ها و تعیین روشهای اجرایی برای زمینه های
محدور يا كسترده دعوت تمايد ؟ >
یک رهبر دموکراتیک یا مشاوره ای است . رمه
رهبر دموکراتیک به گروه می پیوندد و از قبل مشخص می کی(
که بر سر تصمیم جمع , ایستاده است . کی
با افراد خود مشاوره می کند و آن ها را به شرکت موثر ی
بحث : مناظره و ارائه پنشتهاد دعوت می تماید .
صفحه 51:
= سبى هاى رهبرى 6
آن را به اسبی تشبیه کرده اند که
دهنش باز شده و به معنى كنار
گذاردن هو نوع کنترل نیست . ۱
برای پیروان خود یک هدف را ,793
مشخص می کند و سپس آن ها را حور
i ies
١ 5 | 5 2
ممکن است نقش رهبر حذف گردد 7 5
: ع
صفحه 52:
Refrence
صفحه 53:
Refrence
|
صفحه 54:
صفحه 55:
و آل محمد
اللهم صل على محمد و آل محمد