صفحه 1:
فسوي
a اه
ership:
| 22
عاك
صفحه 2:
تفاوتهاي رهبران با مدیران
* ثبات ونظم
٠ ديد كوتاه مدت
۰ تداوم بخش
* پذيراي وضع
موجود
* کار را خوب انجام
مي دهند
صفحه 3:
افراد را وادار می کند.
امر و نهي مي کند.
كارها را تصحيح مى كند.
ايده هاي خود را مطرح مي کند.
در قضاوت سریع است.
ایجاد ترس مي کند.
Tee ae ل لت
هميشه مي كويد : « من »
Root er err aS
SOD AE ا
صفحه 4:
* انكيزه مى دهد.
9 ار
* كارهاي صحيح را تأييد و هدايت مي كند.
* باعث ايجاد ايده مى شود.
در فهم مطلب و شرایط موفق است.
۱
2< مهلت می دهد تا افراد برنامه ريزي کنند.
* به شخصيت و اراده خود متكى است.
* مي يرسد جه جيزي مورد نيازشان است.
*؟ هميشه مى كويد : « ما »
ی را
صفحه 5:
تعریف رهبری
۰ فرایند تالیر گذاری رد بر افکار » دید گاهها » و رفتار
دیگربان .
٠ فرایندی که به کمک آن یک فرد افراد دیگرب را براى تلاش
در جهت دستیابی به هدف معین » تحث تاثير قرارمی دهد.
صفحه 6:
GIA)
رخزي جار اراك كار ولاك بين 1 Saye
موقعیت خاص است.
صفحه 7:
نظریه های متکی بر خود رهیر.
نظریه هایی که بر رابطه متقابل رهبر و پیرو تاکید دارند.
* نظریه هاي اقتضایی به ترتیب اهمیتی که به حوامل
موقعیتی قائل هستند .
نظريه هاي اقتضایی که اهمیت نسبتا یکسان به عرامل
رهبری یعنی رهبر» پیروان » و موقعیت قائل هستند.
صفحه 8:
+ نظریه مبتنی بر صفتها رس زوب»
0 نظريه تواناييهاى شناختى رموحد!ا"!/ جعدسمجج7) مويه ٠»
Leadership Ohils Dodel G8) clini Jue *»
صفحه 9:
نظریه مبتنی بر صفتها
رو ۳
براساس اين نظریه صفات شخصيتي رهبر در اثربخشي
رهبري وي نقش اصلي را بازي مي کند.
٠ برويژگيهاي شخصي رهبران تاکید داشته و معتقد است که
این ویژگیها رهبران خوب وبد را از هم متمایز مي سازد.
توجه اين نظریه به خود رهپر بوده و به هیچ رو به شرایط
وموقعيتي که رهبري در آن انجام مي گیرد ویا به پیروان »
توجه نمي کند.
صفحه 10:
a برد
صفحه 11:
نظریه مبتنی بر صفتها
اه
صفحه 12:
نظریه مبتنی بر صفتها م۳ ۳ - صفات مورد تاکید
اعتماد به نفس دانش مرتبط
تمايل به تاثير
كذاري برديكران
صفحه 13:
نظریه توانایپهای شناختی
Qesouves Vreory 0
۰ اين نظریه به چگونگی تأثبر تفکر ۰ تجربه ۰ و استرس بر
رهبری می پردازد.
٠ اثرات تفکر وتجربه رهبران را در تقابل با استرس
بررسی می کند.
۰ تفکر وتجریه قادر به ثفلیل اثرات استرس بر رهبریان
صفحه 14:
نظریه تواناییهای شناختی
Cognitive Resources Theory
صفحه 15:
مدل مهارئهای رهبری
beudershiy Ghils Model
٠ در اين مدل مهاريث هاى رهبر بعنوان عامل تعيين كننده در
رهبرى اثر بخش تلقى مى شود.
* از ديدكاه اين مدل دانش ومعلومات اصلى ترين مهارت
رهبرى است.
٠» از ديد كاه اين مدل نه كسى رهبربدنيا مى آيد ونه ميتوان از
تس ساخت. مهارت و توانایی رهبری حاصل کسپ
تجربه است.
صفحه 16:
Proasuriiocal beadershiy
+ نظریه تعاملات ارتباطی رهبر- عضو
و beader- Oewber Cackorge
Govid Cxckorge Mhevry نظریه تعاملات اجتماعی +
صفحه 17:
رهبری تراکنشی
۱
٠ اثربخشی اين مدل مرهون اين است که منافع پیروان ایجاب
نماید که از خواسته های رهب تبعیت کنند.
* در این مدل مبنای به انجام رسیدن هر كارى منوط به تبادل
منافع فی مابن رهبن وپیروان است .
* مبنای رهبری تراکنشی بده وبستانهای فى مابين رهبر و
پپروان می باشد » لیکن برتری و کنترل این رابطه در
دست ر هبر است.
صفحه 18:
نظریه تعاملات ارتباطی ربهبر- عضو
beader Dewber Caokunge Thevry
۰ رهبر مبادلات ارتباطی متمایزی با هس یک از پیروان دارد.
٠ اساس اين تئورى بر رابطه دوتایی فی مابین ر,هبریا تک
تک پیروان ۰ بطور جداگانه » قرارگرفته است.
صفحه 19:
نظریه تعاملات ارتباطی رهبر- عضو (ادامه..)
ertrece: heer (LOG) 0 را
۰ طبق اين نظریه یکی از دو نوع تعاملات ارتباطی ذیل فی ما
بين رهبر با هن يك ال پیروان شکل مى كيرد :
- گروه درونی ( اعتماد متقابل » احترام » وعلاقه ) - تعداد اندكى
از پیروان مورد اعتماد که رهبر با آنان مبادلات ارتباطی ویژه
داشته وآنان نقش دستیار ۰ نایب » و مشاور را نسبت به رهبر
اقا 2 كد
- كروه بيرونى ( عدم اعتماد متقابل وعلاقه ) - آندسته از پیروان
كه در خارج از كروه درونى هستند در اين طبقه قرارمى كيرند.
تاثير وتاثر فى ما بين رهبر وييروان دراين ككروه نسبتا اندک
است
صفحه 20:
نظریه تعاملات اجتماعی
Oovotedl Cxokcae Theory
این نظریه به حالتی می پردازد که فقط پیروان حضور داشته و در
عمل رهپر وجود ندارد.
در اين حالت یک سری تعاملات اجتماعی موجب می شود که فردی
بعنوان رهبر گروه بالا بپاید.
با بروزتواناییها وتعهد یکی از پیروان نسبت به گروه » انتظارات
دیگران در مورد نقش رهبری مورد انتظاراز وی شکل می گیرد.
از دید پیروان طرز فکر فرد مزبور اعتبار يافته » و از اين مرحله به
بعد تاثیر تصمیمات او بر پیروان مشهود است.
صفحه 21:
مدل اقتضایی فیدلر ال (۳0)) رین ع لس
مدل رهبری موقعیتی هرسی و بلانچارد
اط2) مورا مس @lrackard's 8 روا
نظریه رهبری مسیر- هدف هاوس
Aose’s Pal-(Bod Theory of beudershig
نظریه جانشین رهبری ربمت Lewdershp Gubsitute
مدل تصميم هنجارى وروم و يتون و جاگو
Ooreraive Devisioa Ovdet ول 6 ۷9 6 موم
صفحه 22:
* بسیاری از مدلهای رهبری به موازات توجه به | رتباطات رهبر/
پیروان » متغیرهای موقعیتی را درعملکرد رهبری دخیل می دانند.
این مدلها اقتضایی نامیده می شوند.
مدلهای اقتضایی بر این باورند که تاثیر رهبر بر پیروان » نه تنها به
رفتار رهبر » بلکه به ویژگیهای موقعیتی نیز وابسته است.
یک رهبراثر بخش دریک موقعیت خاص الزاما در تمامی
موقعیتها ثر بخش نیست.
صفحه 23:
مدل افتضاپی فرد فیدلر
Cvaiageay (LPC) Ovdel لت Cred
* مدل فیدار یک نظریه موقعیتی است که بر رابطه بين
ویژگیهای شخصیئی رهبر و موقعیت تاکید دارد.
٠ براساس اين مدل شخصيت رهبر و متغيريهاى موقعيتى
تعيين كننده شيوه ء رهبرى مورد اتخاذ رهبرمى باشد .
٠» بر اساس اين مدل الأربخشى بستككى به شخصيت رهبر و
موقعیث دارد.
صفحه 24:
مدل اقتضایی فرد فیدلر
Fred Fiedler’s Cae 006
صفحه 25:
مدل اقتضايى فرد فيدلر(ادامه 0(
(LeC) Ovdel مرول سول red
دراين مدل مقر بنام «همکار با کمترین بر ى» براى تعيين
شيومه مورد اتخلذ رهبر مورد استفاده قرارمى
با استفاده از مقیاس همکار با کمترین برتری » از رهبرخواسته می
شود که در باره فردی که بیشترین دشواری را در وادارکردن او به
کار دارد * باداشته اسب (هسکار با کمترین برتری ) انس + و
فرم مربوطه را که تلفیقی ازجنبه های شخصیتی رهبر و تأثیر
Gla ye موقعیتی برآن می باشد» تکمیل نماید.
نمره حاصله از فرم تکمیل شده » منعکس کنندهء عکس العمل
ور ی هر زر هر اد مانمی
رسیدن به اهداف تلقی می شود.
”
ده
صفحه 26:
ip Performance and Favorability of the Situation
Relationship-Motivated
(High-LPC)
‘Moderate
SITUATIONAL CHARACTERISTICS
strong
1
Findings on Leader
1
Task Motivated
(Low-LPO)
Socioindependent
(Mediurt-LPC)
AMOUNT OF CONTROL EXERCISED BY LEADER
Gee
Situation
Leader-Member
Relations
Task Structure
Position Power
صفحه 27:
مدل اقتضايى فرد فيدلر(ادامه 0(
(LeC) Ovdel مرول سول red
۰ آندسته از رهبران که در ارزیابی همکار با کمترین برتری ۰ شدت
بخرج دهند» نمره گمتری کسب می نمایند. فیدلر این دسته ازرهبران
را وظیفه گرا می نامد.
٠ برعکس آندسته از رهبران که علاقه مند به داشتن روابط میان
فردی نزدیک با دیگران هستند » در ارزیابی همکار با کمترین
برتری » نمره بیشتری کسب می نمایند. فیدلر اين دسته از رهبران
را مردم گرا ( رابطه گرا ) می نامد.
صفحه 28:
مدل رهبرى موقعيتى هرسى و بلانجاريد
Wersey & @krwkart’s Grudiowd Leadership Dodel
۰ تمرکز اين مدل روی پیروان می باشد.
۰ الگوی رفتاری رهبری مورد اتخاذ توسط رهبر بستگی به
درجه گمال پیرو( توانایی ۰ آمادگی » رغبت) دارد.
براساس این مدل توانایی » آمادگی » و رغبت پیرو جهت
انجام وظیفه » تعبین کننده شیوهء مورد اتخاذ جهت رهبری
می باشد. به عبارت دیگر رهبران به تناسب آمادگی پیرو»
شیوهء رهبری متناسب رااتخاذ می کنند.
صفحه 29:
مدل رهبری موقعیتی هرسی و بلانچارد(ادامه..)
Wersey & @lrackad’s Gituatiocd Leadership Oodet
۰ براساس اين مدل » رفتار رهبر میتواند وظیفه گرا . يا مردم گرا
(رابطه گرا) باشد:
۰ رفتار وظیفه گرا - رهبر بر کارایی ولثربخشی انجام وظایف
توسط پیروان متمرکز است. رهبر وظایف ومسئولیتهای گروه یا
هر یک از پیروان را اعلام »و رهنمود صادرنموده » واهداف
را تعیین می کند.
۰ رفتار مردم گرا - رهبر ارتباط دو یا چند طرفه با پپروان را
برمی گزیند . رهبر شنوا » مشوق » پشتیبان » و دلواپس آسایش
پیروان می باشد.
صفحه 30:
مدل رهبری موقعیتی هرسی و بلانچارد
Wersey & @loackard’s Gituatiocd Leadership Oodet
وظیفه گرا یی زیاد
we 1 (Cte 1)
صفحه 31:
مدل رهبری موقعیتی هرسی و بلانچارد(ادامه..)
Wersey & @krackord's Giuaicod Leudershiy Dodel
دسئوری 90)- وظیفه گرایی زیاد و مردم گرایی کم . شیوه
دستوری است و رهبر نحوه انجام وظیفه را تعیین و از نزدیک
عملکرد پیروان را زیر نظر دارد.
توجیهی 696 - وظیفه گرایی زیاد و مردم گرایی زیاد. شیوه
دستوری است ولی همراه با راهنمایی ومتقاعد سازی پیروان.
رهبر رهنمودهای زیادی در مورد انجام وظیفه ارائه می دهد »
ولیکن او بر روابط انسانی نیز تاکید دارد.
مشاركتى ©© - مردم گرایی زیاد و وظیفه گرایی کم . حالت
دستوری کم و بیشترهمکاری بین رهبر وپیروان برقراراست.شیوهء
رهبری شورانی و تصمیمات براساس تواثق جمع است.
تفویضی 668 - > مردم گرایی کم و وظیفه گرایی کج .رهبر
مسئولیت مربوط به تصمیم لیری وانجام و ظیفه را به یکی از
بيروان واكذار » وفقط در جریان پیشرفت ؛ كار قرارمی گیرد.
صفحه 32:
نظریه رهبرری مسیر- هدف:
Vheory oP beuership 0و @ak
* نظریهء مسیر - هدف جهت توضیح لحوهء اثرگذاری رفتار
رهبر ؛ بر رضایت و عملکرد هر یک از پپیوان ایجاد شدء
است.
۰ اين نظریه تاکید بر رابطهء فی مابین شیوهء مورد اتخاذ
رهبر با ویژگیها ومشخصات پیرو و موقعیث دارد.
٠ خلاصه اينکه ۰ رهبر با اتخاذ رفتار مثتاسب با نیازها و
موقعیت هر یک از پیروان ۰ پیرو مزبور ريا به مسيرهمسو
پا اهداف هدایت می کند .
صفحه 33:
Path -Goal Theory of نظریه رهبری مسیر- هدف
rship
ويزكيهاى بيروان
* باور آو به توآن خود در کنترل
* توان او در انجام وظیفه
* تمایل او به موفقیت
۶ تجربه او
* تمایل او به نظم وترتیب
رضایت شغلی پیروان
* پذیرش رهبرتوسط پیروان
* آنگیزش پیروان
* کار و وه 3
* سیستم مسئولیت
* عوامل مربوط به خود گروه کار
صفحه 34:
نظریه جانشین رهبری
beadershiy Gubsttue Thevry
شناسایی نمودهای موقعیتی که نیاز به رهبر را کاهش یا منلفی می
سازند ۰ در اين نظریه مورد بررسی قرارمی گيرند.
دونوع متغیر موقعیتی که نیاز به رهبر را تحت تاثير قرارمى
دهند ۰ در این نظریه مورد شناسایی قرارمی گیرد:
- چایگزینها - بعوض رهبرعمل نموده و نیاز به وجود رهبر را
متتقی م ار
- ختلی سازها - مانع از عملکرد اثر بخش رهبر می شوند.
صفحه 35:
نظريه جانشین رهبری
Leadership Substitute Theory
34 ساز- eS منخیر
Experience, Ability, Training
Professional Orientation
Indifference to Org. Rewards
Routine, Clear Task
Task Provides Feedback
intrinsically Satisfying Task
Low Leader Power
Explicit Goals & Responsibilities
Rigid Rules & Procedures
Remote Leader N
5
N
5
5
Cohesive Work Group 5
N
5
N
N
صفحه 36:
مدل تصمیم هنجاری وروم , تون . و جاگو
Oorevaive Devisioa Dudel مهول ۵ ۵ ۲ مزا
٠ بر اساس این مدل شیوهء مورد اتخاذ رهبر باید بتواند منجر
به بروز مشارکت مناسبی از طرف گروه پیروان در اتخاذ
تصمیمات گردد.
۰ اين مدل به رهبری بعنوان یک فرایند تصمیم گیری
نگریسته وتعیین می کند که رهبر در موقعیت های معین به
جه نحوى بايد عمل کند.
* اثربخشی نهایی تصمیمات بستگی به گیفیت تصمیماث و
مقبولیت تصمیمات دارد. مشارکت پیروان می تواند موجب
ارتفاء کیفیت و مقبولیت تصمیمات شود.
صفحه 37:
مدل تصميم هنجارى وروم . يتون . و جاكو
Oevisioa Dodel جتشصسن(0) موحل .8 , وماك" , Onww
اين مدل بنج شیوه تصمیم گیری را با دید مشارکتی در طی یک پیوستار مورد
شناسایی قرارمی دهد:
شیوهء خود محور 1- (0) ٩- عتسصصن()) _خودتا ن مسئله را حل کنید.
شیوهء خود محور 2- (10) -11 امرس( اطلاعات را از پیروان
اخذ » ولیکن همچنان خودتا ن تصمیم گیری کنید.
شیوهء مشورتگرای 1 < (21) - 1 Operative مسئله را بصورت
فردى با ييروان در ميان بكذاريد » سپس خودتان تصمیم گیری کنید.
شيوهء مشور تكراى 2- (0©044 - 1“ جمشه اجون( )) مسئله را بصورت
كروهى با ييروآن در ميان بكذاريد » سيس خودتان تصميم كيرى كنيد.
شیوهء گروه a )11-611 سم( مسئله را با پیروان بصورت
وهی در میان گذاشته و سعی کنید بر یک راه حل خاص به توافق و
رضایت جمعی برسید.
صفحه 38:
مدل تصمیم هنجاری وروم . بتون . و جاگو(ادامه.)
Oroow, ‘Yetod, & Jag Ooreaive Devisioa Dodet
۰ اين مدل شامل يك شجرهه تصمیم است که رهبر را
قادرمی سازد که موقعیت را وارسی و شیوه یا نوع دخالت
خود را برگزیند.
۰ با پرسش یک سری سوالات توسط رهبراز خودش درمورد
ماهیت مسئله » تصمیمات و نتایج » ربهبر قادر
به تعیین مقدار مشارکت مورد لزوم پیروان می شود.
۰ این سوالات از مرحله یک شروع وبا استفاده از شجرهء
تصمیم» رهبر میتواند به بهترین تصمیم » با توجه به
پاسخهای بعمل آمده جهت سوالات » نایل گردد.
صفحه 39:
| ۸11, 1
‘CHL, GIL
Gu
I, AIL, CI, CH, GIL
۱۳
تصميمات ٠ يذيرش بيروان
pre
آگر تصمیم را به تتهایی اتخاذ كنم » اين احتمال
وجود دارد که تصمیم من مورد قبول پیروآن قرارگیرد؟
صفحه 40:
Chorioxwatir Leadership Sls 18 Gok ۰
۰ رهبری تبدیلی ماما مساو(
Gervest Leadership رهبری خدمتگزار *
صفحه 41:
رهبری کاریزماتیک
beadership 0
٠ براساس این مدل رفتار سمبلیک رهبن دارد که پیروان را
چهت مثایعت از اهداف سازمانی پا نیات شخصی رهبر ء
متحول می سازد.
۰ رهیران کاریزماتیک با استفاده از توانایی های شخصی
شان ٠ قادر به تاثیر گذاری عمیق و خارق العاده در پیروان
٠ در این مدل رهبر داربای موهبتی ویژه تلفی شده و پیروان
او را در حد پرستش دوست داشته و ستایش می کند.
صفحه 42:
رهبری کاریزماتیک (ادامه..)
Ckorisxvatiz Leadership
٠ نمودهای رهبری کاریزماتیک:
- پیروان به صحت دیدگاههای رهبر اطمینان کامل دارند.
- پذیرش بی چون وچرای رهبر.
- علاقه پیروان به رهبر.
- رغبت پیروان به اطاعت از رهبر.
۰ حالنهای منفی ومثبث رهبری کاریزماتیک:
wih ٠
۰ تحکیم قدرت فردی رهبر,
۰ محوریت بخشیدن به خود توسط رهبر.
۰ مثبت
۰ تحکیم وتاکید بر قدرت جمعی,
۰ توانا سازی پیروان توسط رهبر.
صفحه 43:
رهبری تبدیلی
لك
٠ براساس اين مدل » رهبر وبيروان انكيزش و رروحيات
يكديكر را متقابلا ارثقاء می بخشند.
۰ رهبری تبدیلی بنیادهایی ایجاد می نماید که پیروان بیش
an انتظار تعالی می یابند.
۰ نمودهای رهبری تبدیلی
- تغییر وتحول در ارزشها » الزامات » و دیدگاههای پیروان
- توانا سازی پیروان
بیش از
- تغییر وتحول سازمان جهت تطا بق با محیط
صفحه 44:
رهبری تبدیلی (ادامه..)
ماصصص مورا موسوم
ویژگیهای رهبری تبدیلی
* کاریزما- ترسیم دور نما و ماموریت , القاء سربلندی » احترام »
اطمینان به پیروان.
+ الهام بخشی - ابراز انتظارات متعالی » استفاده از نمادها جهت
تمرکز تلاشها ۰ ابراز نیات با اهمیت با روشهای ساده.
٠ انگیزش ادراکی - ارنقاء درک » عقلانیت » و دقت در حل مسئله.
* توجهات فردی - ابراز احترام نسبت به پیروان » ارتباط فردی با
تک تک پیروان » تعلیم و توصیه به پیروان.
صفحه 45:
ابراز و به اشتراک
گذاشتن
دور نمای ترسیمی
صفحه 46:
نظریه عاملیت
اين نظريه بر مدل انسان اقتصادى استوار است
اين نظريه فرد كرا است
مديران ومالكان در تعارض نهادين اسيرند( هركدام
بدنبال نفع خود میباشند)
0 NU ese Ease CaS
بتازمان فعالیت می کنند
ee ae 9 اصلى قلمداد مى شوند و
مدیران دولتی عامل آنها هستند
صفحه 47:
نظريه انتخاب عمومى 17111110
((choice
Rare Ree PTW Oe Toe eC SM
تاکید بر این دارد که کارگزاران دولتی با انگیزه های
حداكثر سازى منافع فردى(حقوق و مزاياءاعتبار
دولتی»و قدرت و مقام)
صفحه 48:
سیستم نظارت در نظریه عاملیت
ل ا ne
* نظارت مجلس بر مديران دولتى
* ایجاد سیستم پاداش مبتنی بر عملكرد مديران
صفحه 49:
مقايسه مديريت خادم و كار كزار
0 ty env Ree eyy=t) vet POETS
220 مدل انسان
coco ole 85
انگیزش انگیزه درونی
نیاز ها نیاز های تانویه
اقساس هویت تعهد ارزشی بالا
تا 0 قدرت شخصی
مشارکت جو 52-5000
جمع گرا فاصله 2
00-0
صفحه 50:
رهبری خدمتگزار
Gervad beadership
براساس اين مدل اصلی ترین وظیفه رهبر خدمت به پیروان خود می
باشد.
براساس اين مدل وظیفه رهبر خدمت همراه با توجه به مسائل
اخلاقی و محیطی می باشد.
رهبران خدمتگذار به پیروان خود گوش فرا داده » در مقابل انان
پاسخگو بوده واز آذان حمایت می کنند. آنها موانع عملکرد مطلوب
پیروان را در محیط کار» برطرف می سازند.
رهبر خدمتگذار از رشد وتوسعه پیروان استقبال نموده ۰ و همزمان
با دنبال کردن انتظارات سازمان از عملکرد پیروان ۰ به مراقبت و
حمایت از آذان می پردازد.
صفحه 51:
صفحه 52:
شيوهء رهبري اثربخش
* هیچ يك ازرويكردهاي رهبري را نمي توان
4 ميتوان جنين انكاشت كه سبك يا رويكرد
رهبري خاصي مناسبت بيشتري براي
ال ا ان
رهبري مورد اتخاذ , با موقعیت مربوطه و
پیروان 0 وابسته 52
صفحه 53:
43 میتوانید aS) باشید
emu ER ROL Ty meet mC yr BET Trey my
erry استفاده
# شیوهء رهبری «خاص» خودتان راايجادكنيد. شيوه
ای ترکیبی ازنکات موثر شیوه ها و رویکردهای
۱1091
* به خاطر داشته باشید که رهبران اثر بخش دائما به
eipre seve ere ob» 0 0[
پردازند.
صفحه 54:
نگاهی اجمالی به عملکرد وویژگیهای رهبران اثر بخش
* خود بهساز و خود آگاه
2
0
ف 00
* ارتباط گر
8 ۱0۹
كك
صفحه 55:
ویژگیهای رهبرشایسته
صفحه 56:
22
a
: Ee