صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
« طرح درس »
wie | ل 60
©- بيش آزمون از ( بيشدانسته هاى درس )
6 ارائه اهداف كلى و رفتارى درس
6- توضيحات روى اسلايدها
صفحه 4:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
6- برسش و ياسخ
520
2 آزمون تكوينى از مطالب بحث شده
©- مقايسه بيش آزمون و آزمون تكوينى
صفحه 5:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
9- ارزیابی پایانی بخش اول
۱
شده,
صفحه 6:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
| ا ل ie
از دروس تخصصی رشته علوم تربیتی در گرایش
مديريت و برنامه ريزى آموزشى است.هدف اين
درس آشنايى مديران و دست اندركاران سازمان
هاى آموزشى با جكونكى برقرار كردن ارتباط
های انسانی در سازمانهای آموزشی است.
صفحه 7:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
بيش نيازهاى اين درس ؛ دروس مقدمات و اصول
آموزشى است.
صفحه 8:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
hrere) 1 ا ا 0 كت
ييرامون تاريخجه بيدايش و تكامل روابط انسانى
می پردازد. در فصل دوم » ساختار روابط انسانی
Pee eee ee
ل 0
صفحه 9:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل سوم اختصاص به ارتباطات » اهميت و
ماهیت آن دارد. تتوریها و نظریه های مدیریت در
Te et Sc tenn
صفحه 10:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
و بالاخره در فصل ينجم نقش كروه در سازمان و
SESS Te Cees ۱
قرار خواهد گرفت.
صفحه 11:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
در پایان هر فصل تعدادی سوال عینی چهار گزینه
te Ter See ere) ( ۲
Metirs] ۱
صفحه 12:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
my ا Care
از دانشجو انتظار مى رود بعد از مطالعه اين درس بتواند
به سؤالات زير ياسخ كويد:
اا 0 ل 0
صفحه 13:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
© حشر ميت تكامل ر رابظ اندي را تطيل كند
©- ساختار روابط انسانى در مديريت را شرح دهد.
“#-نقش مديريت در روابط انسانى را تشريح كند.
ا ل ۶
صفحه 14:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
Pe TBO Be OY tan eo)
2 D)S yee E SE Ore BO at) BY Ete
عناصر و ویژگیهای آن را برشمرد.
YSCS TSS YSc Ec) دك
©- جايكاه كروه در روابط انسانى را تجزيه و تحليل كند.
صفحه 15:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل 0 تاريخجه بيدايش و تكامل روابط انسانى
- روابط انسانی از. آغاز تمدن بشری وجود داشته است.
۱
صفحه 16:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص ©ه؛
- در امپراطوری سومری » سازمان ملوک الطوایفی » وسیله
حفظ نظام شاه بود.
- در دستكاه شاهى و زمينداران يك رشته از قوانين وجود داشت.
صفحه 17:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص cS
ل ۱
00 ل EC WEN EO Es
صفحه 18:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص ج؛
« مصر قدیم »
- در مصر قدیم قوانین مدنی و جنایی تریقی کرده بود.
- فرعون خود را تا مقام الوهیت بالا برده بود.
- تمام مناصب به او ختم می شد.
صفحه 19:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص كن
۹9
- سهم بابل در تمدن جدید انکارناپذیر است.
- در قانون نامه حمورابى از بسيارى از مسائل مديريتى و
حكومت سخن به ميان آمده است.
صفحه 20:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
0
« قوم یهود »
مهم ترین قانون بهود » 0 فرمان است:
ار
RPO CE Sere ree bier tis ero)
صفحه 21:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
5
6- فرمان سوم » نماينده تقواى شديد فرد يهودى بود.
ca روز تعطیل هفتگی شنبه است.
6- خانواده تقديس مى شود.
0 كمال مطلوب بسيار سخت دست يافتنى است.
صفحه 22:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
0
ج>- ازدواج اساس خانواده است.
©- مالكيت فردى محترم شمرده مى شود.
۳
(00- به هيج جيز همسايه ات طمع نكن.
صفحه 23:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص ؛
ste ay 040
« عقايد كنفوسيوس »
به عقيده كنفوسيوس » شالوده حكومت همانند بنيادمنش انسانى »
صداقت و اخلاص است.
صفحه 24:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص م»؛
وظايف حكومت در ادوار باستان از « جو » :
جو: نخست وزير هشت نوع مقررات براى اداره امور دولت در دست
دارد:
0 مقررات مربوط به نحوه تشکیل سازمان
صفحه 25:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
0
ا لت
©- مقررات و شبكه هاى ارتباطى سازمان
<6©- خط مشى هاى ادارى
ct ا
صفحه 26:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
دا
©- نحوه كنترل دولت براى فراهم آوردن كمال دولت
2111116
©- حسابرسى و كنترل امور
صفحه 27:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص 6
« يونان باستان »
مردم يونان باستان بيش از هر ملتى فكر خود را در زمينه مسائل
5 ادارره اجتماعی آن بکار انداخته اند.
صفحه 28:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل 0
« افلاطون »
ا ا ل 0
- افلاطون هدف دولت را دو جيز مى دانست:
0 حفظ تشکیلات جامعه
©- تهذيب نفس شهروندان
صفحه 29:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص 6
ROOTES eRe PTB Oe ESTES
تفاوت های فردی انسانها می داند.
ال ا ا
صفحه 30:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
ل 0
« ارسطو »
روابط بین انسانها بر اساس جامعه طبقاتی تعیین می شود.
هر حکومتی در تربیت انسانها ید یکسان عمل کند.
صفحه 31:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:
SED كدق
ان ديدكاه رومى ها » مديريت و رهبرى آميخته با عظمت و جلال
است.,
RNP ا ا re cater SB Ie)
صفحه 32:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل اول:ص 2
RV VETS ل ل ل mer Cre
Ren CEOS Re UO CY See en nee
صفحه 33:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
« ساختار زوابط انسانی در مدیریت و تقش مدیرّیت در روابط انسانی »
۱ mb Peper oee
صفحه 34:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
are) دوم:
» اصوا fa روا ابط انسانی «
SS Enos i |
et eS Teo) ۱
0 eS once Ec)
صفحه 35:
روابط انسانى در سازمائهاى آموزشى
فصل دوم:
nts ا ا
شاخص هاى روابط انسانى
0- درك نيازها » استعدادها و مشكلات ديكران و تلاش
براى تأمين شکوفایی استعدادها
صفحه 36:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
AB eve eS)
© دوست داشئن ديكران
پذیرش افراد و خوب گوش دادن به آنها
۱7۳ 7 eee bio)
صفحه 37:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
ا
دانش روابط انسانی به بررسی و چگونگی مناسبات و دلبستگی ها
و احساسات افراد و ... در يك سازمان مى يردازد.
صفحه 38:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
۱ Were is
شود
- روحیه افراد در یک سازمان یکسان نیست و این یک اصل مهم
mere]
صفحه 39:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
« محثوای روابط انساتی >
مواضع زير تحت عنوان روابط انسانى مظرح مى شوند و با
ی
صفحه 40:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
1 انكيزش: اطلاع مدير ان فاكتورهاى انكيزشى هم براى خود و
هم کارکنان
ادراک: آسان شدن نحوه کار به واسطه درک صحیح موقعیت
ها
صفحه 41:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
۱ oes eee a)
0 SEES rag RB
WEN TUDE اي ل
صفحه 42:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
اختباز : مدیر باید بداند اختیار چگونه بر رفتار کارکنان تأثیر
می ۳۳3
or EES sD Le tS eee eae! سس
صفحه 43:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
م تصميم كيرى: مدير بايد مهارت لازم در اين امر را داشته
باشد.
رهبری: رهبری ذاتا یک رویه گروهی است و به نحوه
شخصيت مدير بستكى دارد.
صفحه 44:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
«روابط انسانى و انگیزه های آن «
- مدير براى اصلاح و هدايت رفتار به ست مطلوبيت و رضايت
داشتن از دو راه مى تواند بهريه جويد:
صفحه 45:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
are) دوم:
0 استفاذماز مدرك ها
©- تغيير محيط
9 کار دارد.
صفحه 46:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم :
استفاده 0 9 ک ها* ی[ ضا! ایت شغلی
راههاى رسيدن به رضايت شغلى از نظر يارسونز:
صفحه 47:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم :
ی
روبرو هستيم:
صفحه 48:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 60؛
«_ادراى و روابظ انساتى»
00 ل er atone as Fee
است.
ی ۱
کم
صفحه 49:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 ا
« روابط انسانی و ارتباطات »
- روابط انسانى در يرتو برقرارى ارتباط يديد مى آيد.
- ارتباط رويارو يكى از روشهاى مهم در برقرارى رابطه است.
- ارتباط مؤثر » رهبرى را آسان تر مى كند.
صفحه 50:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل ا
« روابط اتسانی و قدرت »
چند سوال مهم:
چرا اشخاص خود را تسلیم انضباط سازمانی می کنند؟
۱
صفحه 51:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 66؛
قدرت به مفهموم اختيار معنى مى دهد.
ا ل cr
اختیار. منبع عملیاتی سازمانی مدیر است.
صفحه 52:
فصل دوم:ص 90؛
0 منابع قدرت در سازمان »
صفحه 53:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 90؛
و« روابط انسانی و اختبار »
اختیار قانونی
Berar
كم
از دید ماکس وبر a
اختیار فرمندی
صفحه 54:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 دوم:ص 90؛
« ضرورت و-اهميت تفويضن اختيار »
اهميت تفويض اختيار را مى توان در موارد ذيل خلاصه كرد:
0 تمرکز مدیر. بر, کار در سازمان
he Nsw Eso] ۱۵
صفحه 55:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
©- رسیدگی به امور مهم به جای وارد شدن به جزئیات
<- تربیت مدیران شایسته برای سازمان
البته در تفویض اختیار باید به اصول آن توجه داشت:
صفحه 56:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
are) دوم:
« اصتل تفویض اختیار »
.أذ
انتقال اختارات ۰ مسئولیت تفویض کننده را سلب نمی کند
Be Ser ron ewe aerator Eso)
صفحه 57:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
ener. ۱
2 در تفویض اختیار با نظارت دقیق صورت پذیرد.
۱ ee be
صفحه 58:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
ا SS OO ae
- اختيار تفويضى ومسئوليت Rn
۲
اختیار کمتر از مسئولیت باشد.
صفحه 59:
روابط انسانی در late =
فصل دوم:ص 00؛ = 5 a a
حالت دوم: باحث انحراف می شود
صفحه 60:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 66؛
« محاسن و معایب تفویض اختیار »
فیفتر: م6۳
en Ee
افزایش بازدهی © تكامل فردى
ree cet y ees) 4Dle dey! -C
2 تقویت همکاری
صفحه 61:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 66؛
موانع تفویض اختیار
Bre ee Toe Te wee Keone |
ا ۱
dal ge 9 gible GLI ylaii -O كم
صفحه 62:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 66؛
< ملاحظات سپاسی
2 اعتقاد به اصالت قانون و برتری تمرکز اختیارات
صفحه 63:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 دوم:ص ©9؛
« روحیه در روابط انسانی »
روحیه به شرایط گروهی اطلاق می شود که هدف های
Pewee re era oD reer eee)
تلقی می شوند.
صفحه 64:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 00؛
« روحیه و مدیریت آموزشی ».
فراكرد روحيه را مى توان بر اساس نوع مديريت به جهار
Sere es |
3 Bere ee
مدير مستبد ۴ مدیر دموکراتیک -9
صفحه 65:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 ا
گروه های متعلق به مدیریت دموکراتیک به دلایل زیر بیشتر از انواع مدیریت دیگر
بازدهی دارند:
۱9 LORE Tere ete (|
a توجه به اهميت فرد در سازمان
صفحه 66:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
9- وجود فرصت ها و عرصه های ابتکار
و BCS pes
اجازه شرکت در ایجاد خط مشی
صفحه 67:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 ا
gee D) ی
TE ve ار
Kee ECON) SB VEER Vis ey kee ws ipo e)
ا اك
صفحه 68:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:س 66؛
« فرآیند تصمیم گیری »
6 تشخیص و تعریف مسأله یا مشکل
تعیین راه حل های گوناگون برای حل مشکل
©2- تعيين معيار براى ارزشيابى و تجزيه و تحليل راه حل ها
صفحه 69:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 دوم:ص ©9؛
تجزیه و تحلیل و ارزشیابی زاه حل ها
© انتخاب بهترين راه حل ممكن
ا ا BS
52303
صفحه 70:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
0
ee sep) ل
مدیر می تواند هم رهبر باشد و هم نباشد.
مدير اداره مى كند ولى رهبر هدايت مى كند.
مديريت مبتنى بر مقررات و رهبرى مبتنى بر حقايق است.
صفحه 71:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 إن
«سیک»هلی مختلف [ هی ]] ۷
0)- سبى خودمختار: بدون نظرخواقى از ديكران تصميم كيرى
Sey
ویژگیهای رهبران برخوردار از سبک خودمختار:
صفحه 72:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 إن
الك اجراى مقررات ۳ الزامی می دانند
ب: كمتر اجتماعى هستند
د: ارتباط كتبى برقرار مى كنند
هء مدیریت آنها عمدثا قابل تحمل نیست.
صفحه 73:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 6؛
ی
تمام اعضاى كروه را در تصميم كيريها شركت مى دهند:
ويزكى هاى اين قبيل رهبران:
0- اعتماد به زيردستان
0
صفحه 74:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
© دادن آزادى عمل به زيردستان
< تلاش برای ایجاد هماهنگی بین اعضاء
سعی در ایجاد محیطی دلپذیر
صفحه 75:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
« سبک پدرنما »
pvc Wo PDE Op eee eve SYS IAB)
ویژگی های این قبیل رهبران:
0 خوش مشرب بودن
صفحه 76:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
2 کمک به دیگران تصورت جدی
9 درستدان مشاوره
ا كك ان
© قدرشناس و شاكر
0 مشوق ولی کم برانیزاننده
صفحه 77:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
« تبک رفیق نما »
خود را مکمل پیروان می دانند:
ویژگیهای اين قبیل رهبران:
)- دوستدار زندكى جمعى
صفحه 78:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص ؛
2 جدی در مسئولیت
9- دور از قضاوت در خصوص پیروان
۴ کم هراس از سختی ها
6- ضعيفه در خصوص بيروان سركش
صفحه 79:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
« سبي تشخص گر ell
سعی می کنند گروه زیردستان متشخص و زبانزد خاص و عام
شوند:
ویژگیهای اين قبیل رهبران:
صفحه 80:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 دوم:ص 9؛
الف: قدریت پیش بینی دارند.
ب: ریسک پذیر هستند.
ج: بيشت شنونده اند تا كوينده.
صفحه 81:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
are) دوم:
a hm) Kos ا
BN Pee YS ee eB re BCs)
- معتقدند با اين روش خلاقيت زيردستان شكوفا مى شود.
-عمدتا براى فرار از مشكلات به اين عمل روى مى آورند.
صفحه 82:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
0ن
« ويزكيهاى رَهير ايده آل »
ا ا Pee Te eee eet
دارای حس مشورت خواهی از اعضای گروه
۱ ۱ 9 ۱9 ۶ د
صفحه 83:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
0ن
- دارای شخصیت محکم و مطمئن به خود
رح رف
eee ne) و
مقاوم در برابر ناملايمات
صفحه 84:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 ا
« مدیزیت »4
مدیر فردی است که بر دیگران تأثیر می گذارد و آنها را برای
ا م
كاركردهاى اصلى مديريت عبارتند از:
صفحه 85:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم
صفحه 86:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
re eee سس
در اين سبى , تأكيد بر مشاركت در تعيين اهدافى است كه قابل
eve Ee cere ia are|
صفحه 87:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
این سبک 00 سال پیش توسط « پیتر دراکر » ارائه شد:
دراكر: با استفاده از اهداف سازمان بايد افراد را تحريك و
در آنها ايجاد انكيزه كرد.
صفحه 88:
روابط انسائی در سازمانهای آموزشی
0
Sr Sire tv enter pee a CO
صفحه 89:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
0
شم
پایه و اساس این مدیریت De Bee yee
است.در این سبک کارکنان نیز از قدرت تضمیم گیری
برخوردارند.
صفحه 90:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل دوم:
مدیریت کیفیت ( داثره کیفیت )
Ree Se LS Pee ee rst]
گروه کیفیت به دنبال کشف علت های مسائل سازمانی و ارائه
راه حل براى آنهاست.
صفحه 91:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
{PP vale ss are)
Cee Sete eS)
اين مديريت كه در راستاى اثربخشى قرار دارد بر © محوز
اصلی استوار امتت:
صفحه 92:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
ow ی
۱ 2 آداب و رسوم
ela glu dale -O عوامل اجتماعی و تکنولوژیکی
صفحه 93:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:
« نقثن مشاوزه.ای مدیر »
وظیفه های مشاوره ای مدیر عمدتا عبارتند از:
اندرز دادن SD) 9
قوت قلب دادن دادن جهت جدید
از بين بردن تنشها ارتباط موثر برقرار کردن
صفحه 94:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:ص 66؛
اهمیت ارتباط گفت و شنودی با دیگران
مدیریت جبران خدمت
اهداف مدیریت جبران خدمت
صفحه 95:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل دوم:ص 60؛
qe ere er EB»)
روش مناسبى است كه در عين نظم در تعيين ارزش نسبى
مشاغل بكار مى رود.
- روشهاى مختلف ارزشيابى شغل عبارتند از:
صفحه 96:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل دوم:س 60؛
الف: روش رتبه بندى
ee Serene
000
مراحل مختلف روش مقايسه عوامل عبارتند از:
صفحه 97:
روابط انسانی در سازمانهای آمورشی
فصل دوم:
0 تعيين عوامل قابل جبران
تعبین مشاغل کلیدی
SO tn ae Taw)
BAe ye ye serves eB nce
2 ارزشیابی سایر مشاغل
صفحه 98:
روابط انسانى در التارمادياق ار
فصل دوم:
« انگیزش »
ل ۳
- نقش انگیزش در رهبری سازمان
3
صفحه 99:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم:ص 70
« ارتباطات » اهمیت و ماهیت آن «
ارتباط در زبان لاتين از 448 Gis Communication
شده است و معانی گوناگونی مثل 4 گزارش»پیوند دادن انتقال
دادن و ... دارد.
صفحه 100:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم:ص وم»؛
تعريف ارتباط از ديدكاه « جارلز كولى » :
ارتباط مكانيسمى است كه روابط انسانى بر اساس و بوسيله آن به
وجود مى آيد.
ارتباط ؛ حرکات » صدا » کلمات و ... را در بر می گیرد.
صفحه 101:
روابط اسانی در مدازمانهای آموزشی
فصل سوم:ص ©م؛
نتش ارتباطات
نقش های مهم ارتباط در یک گروه یا سازمان عبارتند از:
2 ©
a ته
صفحه 102:
روابط انسائى در سازمانهای آموزشی
فصل سوم « فرآيند ae Ga
اجزای اصلی فرآیند ار
es
om
م
صفحه 103:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم.
« موانع مهم ارتياطى در سازمان »
يكى از مهم ترين مشكل ها در بحث كارايى و اثربخشى سازمان
وجود موانع ارتباطی در شبکه ارتباطی یک سازمان است.
صفحه 104:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم:ص 0م»؛
0- بيام هاى تحريف شده: هنكامى كه بيام هايى تحريف مى شوند » نمى
توان انتظار داشت مردم آنها را بفهمند.
و
صفحه 105:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم:ص 0م»؛
عواطف: چگونگی احساس گيرنده در زمان دریافت پیام بر نحوه
تفسیر او تأثیر می گذارد.
زبان: کلمات برای افراد مختلف معانی مختلفی دارند.
صفحه 106:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم:ص 0م»؛
- ارتباط غير كلامى:يكى از راه هاى مهم انتقال بيام به ديكران است.
ارتباط غير كلامى معمولا با ارتباط شفاهى همراه است.
- ارتباط ميان فرهنكى: يكى از مشكلات بالقوه در ارتباطات
است,
صفحه 107:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم.
شتوندكان ah) ere Uc Soa ay rete وق ا
تا ار رای ترس tim acai هی Taliep
صفحه 108:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم.ص 29
« دستورالعمل های ارثباطات »6
0- محتوای پیام باید به وضوح تعریف شود.
2- پیام باید به صورت فرمول درآید.
©- تأیید یا رد هر پیام باید کنترل شود.
صفحه 109:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم:ص جح
۳- ارتباطات کتبی نیز باید مطمح نظر قرار گیرد.
غایت های حاصل از ارتباط:
مهم ثرین اهداف حاصل از ارتباط در سازمانها عبارتند از:
صفحه 110:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم:
افزایش کارایی و بهره وری
2 ایجاد تغییرات سازمانی
-O پیش بینی و جلوگیری از تتش های سازمانی
<- پاسخگوئی به نیاز های کارکنان و افزایش روحیه
صفحه 111:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم.
© تحکیم وضعیت کارکنان
2 ایجاد همبستگی بین اعضاء و سازمان
ارتباط در. هر سازمانی برای بالا بردن کارایی » راندمان و
لثربخشی سازمان است.
صفحه 112:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم.
« جهت جریان ارتباطات »
a
الف: ارتباطات د
2 ا ال
ب: ارتباطات aa 9 ارتباط گروه هاى هم سطح
مديران يا كاركنان
صفحه 113:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم.
« اتواح ارتیاطات سازماتی »
در هر سازیمانی دوسیستم ارتباطات اصلی وجود دارد که گاهی
نقش مکمل و گاه در تعاررض با یکدیگر قرار می گیرند.
صفحه 114:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل سوم.
الف: سیستم ارتباط رسمی
ب: سیستم ارتباط غير رسمى
صفحه 115:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:ص 6
تئوریها و نظریه های مدیریت
تئوریهای کلاسیک
تتوری مدیریت علمی
صفحه 116:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
در
۱ eee
اصول مدیریت علمی » است.
صفحه 117:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
سیستم تیلور شامل دو عنصر اساسی است:
0- کشف تجربی بهترین راه انجام هر کار
SES SETS Bee Cy rw
صفحه 118:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
» اصول مدیزیت علمی تیلور «
۶ 9 Pn Pee Ae
۱9۳ re eet eee o)
م اصل پاداش و کنترل
صفحه 119:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
اصل جهارم: تشريك مساعى طبقه كاركر و مديريت
» مراحل مدیریت علمی «
BSD eer 0 ree E rE (eter
ا ل م
صفحه 120:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:س 60
مرحله 20 انتصاب و آموزش
مرحله <6- نظاريت مداوم
eau y 9h alles 59 Che Quist ae ل lsh jal sy اك كنت
صفحه 121:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2 چهارم:صس pele)
« نقاط مثبت تیلوریسم »
sro coo ce Fee |
دوم: افزایش حقوق کارگران
سوم: مطالعه علمى كار-زمان-حركت و روش
صفحه 122:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
كه
« انتقادات وارد بر تيلوريسم »
- اینکه انسانها فقط با پاداشهای مالی برانگیخته می شوند
۱ eC rt sas
- نككاه به انسان به عنوان. يك موجود اقتصادى
صفحه 123:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
ا SCs ee
ea RIC frat On Pre hier Pageant enc oo
- واضع این نظریه « هانری فایول » فرانسوی است.
صفحه 124:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
» ی
ماكس وبر واضع اين نظريه است.
به نظر وبر سازمان داياى © مشخصه اصلى است:
دكت دی ۳
صفحه 125:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
ی SPS)
۱ Re Tye ee nr
OS So ل TEES
صفحه 126:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تمرکز اختیارات »
0011 [1 1 [ 110011 py
مى سازد.
- بروكراسى اين مسأله را با تمركز حل مى كند.
صفحه 127:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
برنامه منطقى و.عقلائى براى. اداره امور .استخدامى:
ا (ES ie
بر طبق این اصل استخدام بر اساس صلاحيت تخصصى و احراز
شرایط شغل صورت می گیرد.
صفحه 128:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
<6- قوانین و مقررات: بروکراسی ها تابع مقررات دقیق و
صریح هستند
PAB ا Cees este es a eve
gti
صفحه 129:
روَابْظ انسانى در اسار مانهاى امورشى
فصل جهارم:
< وظايف بروكراسى »
بروکراسی وظایف نیرومند متعددی را فراهم می کند.
۱۳ Terre ال ا
eyes. 5)
صفحه 130:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
بروکراسی با مشخص کردن رابطه های بین بخش های مختلف.
يك سازمان بيجيده » آنرا از بيجيدكى اوليه خارج مى سازد.
صفحه 131:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
۱ Wel S05 Reeser
مساختار از تداخل وظایف افریاد جلوگیریی می کند.
صفحه 132:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
۱ ES eee eee Ven OSB ee ee]
۲۵۳ ss)
ere eee Sees ees
صفحه 133:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
“6- رفتار -قلاتى: بروكراسى رفتار عقلائى و تفكر منطقى را به
9 وازد می 7
RS! Pe ese eS VET EE Pes Tots.
صفحه 134:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
بايد توجه داشت كه عامل عقلائى يك عامل نسبى است ٠ زيريا
جيزى كه براى يك نفر عقلائى استء الزاما بياى شخص
ديكرى نيست.
صفحه 135:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« هانری قایول »
فایول کتابی تحت عنوان « اداره امور عمومی و صنعتی »
نوشت.او واضع نظریه کلاسیک سازمان ا ۱0۳۰۲۳۵۳۳۳۵
هم اکنون مورد استفاده اکثر سازمانهاست.
صفحه 136:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
reer Bee)
OSE WOE' WOE OA ل rave RET
۰ 8 اصل به شرح ذیل است:
eee م
صفحه 137:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
2۳۳ ۳
2-.اصل اختیان و مسئولیت
+ اصل:انضباط تبعیت کارکنان-یک سازمان- از فرامین-و
كت
<6-,اصل وحدت فزماندهى ٠ هركس بايد از يك نفر دستور بكيرد.
صفحه 138:
cot ial lutea ya gall Sly
6 فصل چهارم:ص
6-آصل وحدت.رهبرى» .در آين-كسمت-آداره.كروه. آنسانى-مدٌ
أست.
3- اصل برتزی سود همگانی بر سود فردی » اصلی که همه باید
آنرا رعايت كنند.
صفحه 139:
ir ی
فصل چهارم:ص 99
5 £0 ewe EWE Fes AE)
RoW AETV OS PT SE
۱۳5 ۳۹-۰ SS Te Se Pe SPEC)
سازمان دارد.
صفحه 140:
cot ial lutea ya gall Sly
6 فصل چهارم:ص
0270 etre SY cere Eee SoU ens eee)
متطفى جريآن بيدا كنند.
12527 ۱ POCO)
مثبت بشوند.
صفحه 141:
cot ial lutea ya gall Sly
6 فصل چهارم:ص
rarer CO mere eres end)
(OES eee ne Dee em Reese)
۱۳۱ سوک سک ere eer
صفحه 142:
ir ی
فصل چهارم:ص 99
۳ ا اك Cet nS te EnCo)
آوزی ربا قرآهم سازد..
۴ اصل روحیه همکاری » یکی از اصول مهم در تتوری فایول.
است .
صفحه 143:
زر ك2
5
22 ا ا wh TENET RTE
0 “4 امور تأميني
ew] CRS حسابداری
صفحه 144:
cgilutl Jail 5 52 رل
فصل جهارم:
نظریه همکاری چستر بارتارد »
ع ور ۳
Bn SSSR Dr Steet ere Nee
تثورى خاصى است.
صفحه 145:
رد رس درس
فصل چهارم:
بارنارد معتقد بود که سازمانها تلفیقی از وظایف و افرباد هستند که
باید یک حالت متعادل بین آنها ایجاد شود » او معنقد بود سازمان
یک سیستم تلفیقی است.
صفحه 146:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
BIC ee) رک
wees aves ۳
۱ ee re or tne)
مناسبات بين مردم را مطالعه و درك كند.
صفحه 147:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
| eet enemas
Be Bier ye eB rer pe rarer em Erwan KS
ندارد.
صفحه 148:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل جهارم:
0 pe PERE cao ep eC ee
ازدیاد کارایی سازمانی است.
۱۳۳-۳ ۳۰۱ 0 DE en eS re Bie
صفحه 149:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل جهارم:
«CSG Gol 4k»
فالت مفسر دوره گذار از نظریه های کلاسیک به نظریه های رفتاری
BEDE EP oes COs WOT sree its eae
ere ne err
صفحه 150:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
5 ene eos rye ee on oper a ene
RO 3
Percren ay eC *) ems Wee ere
صفحه 151:
LS es rere ee) 1ك
فصل جهارم:
©- مماهنكى در مراحل اوليه
Ee Neo) ا ا و
معين
00 oer eN ees
صفحه 152:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
DN Se Ss Get Cast
۳ ta Sey SB ee)
PSD Yeo Salon iene (|
صفحه 153:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
©- سته دوم نسبت به انسان دید مثبت دارند
X wos 74
۷ تتوری مودهورگ
صفحه 154:
رتكد رس زر رس
فصل چهارم:س 05
eas ee ener y Brerw care و 6 (۱
ROWAN TUR WS eC
انسان بايد تحت اجبار قرار كيرد تا كار كند -©
صفحه 155:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 09:
©- انسان مسئوليت بذير نيست.
انسان خلاقیت اندکی دارد.
|
۳ ۱ ONS KT AE ep= Wir P=)
صفحه 156:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 0:
مفروضات تتورى 7 نسبت به اننتان:
0 انسانها کار را به منزله تفریح نکاه می کنند.
- انسانها برای کار کردن نیازی به کنترل ندارند.
2- انسانها داراى خلاقيت و ابتكار هستند.
صفحه 157:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
0270001106
6- باداشهاى معنوى براى انسانها جذابيت بيشترى دارند.
2 انسانها دارای ویژگی ریسک پذیری بالایی هستند.
صفحه 158:
۱ (gill Lal gy
09 چهارم:صس 2
EN IE اتكري
ERED ye Ee)
2
صفحه 159:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
طبق این نظریه نظام ارزشی بروکراتیک مناسبات سطحی و غیر.
pes eae oan Pew ent AST} 0[
BBS oo ee 0
صفحه 160:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 05:
he ee ee we ey و
افراد از. حالت غیرفعال کودکی به مرحله فعال بزرگسالی تغییر
مى يابند.
صفحه 161:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
©- افراد از حالت وابستكى دوران كودكى به حالت استقلال نسبى
بزركسالى مى رسند.
رد ال ل ا RUSTED On
عمل مى كنند.
صفحه 162:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 06:
PASS yee re SY ens ir errr eer
قوى است.
6 دید زمانی در دوران کودکی محدود و در بزرگسالی شامل
گذشته » حال و آینده است.
صفحه 163:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
۱۳ ven PASS CUB Cer ا ا OSCE)
1 ا ا Is a {EREMRIR erry
BS ا ا ل Se TGs
صفحه 164:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل جهارم:
و
GET SSS-S ۱)
0 سسله مراتب اد
صفحه 165:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
آرگریس معتقد است در سازمانی که این خصوصیات در روشها و
قوانين آن عجين شده باشد كاركنان نمى توانند به مرحله بلوغ
برسند.
صفحه 166:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
ا ل ا ت شرایط بحرانی
قرار مى كيرند به يكى از عكس العملهاى زير دست خواهند
aR
صفحه 167:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تئوری مانستزبرگ »
Cee 0 te ier ye Serer enn Pe gree ee)
جنبه های روانی نظریه تیلور ارائه کرید.:
صفحه 168:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص xe)
كار « مانستر برك ». درواقع يل ارتباطى بين مكتب مديريت
ee ree s ا RS
و تلاشهای زییادی برای یافتن بهترین فرد برای یک شغل بعمل
۳
صفحه 169:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
تئوزی « بیکی »
BR are Pom ae hy Sic ل ا ge ero,y
es ee base Tee Se STP Tees)
صفحه 170:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:س 0
مدل فرآیند امتزاج
صفحه 171:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
« تئوزی تصمیم گیری »
0 0 ۳ ف
۰ ا ES ew
جهارجوبى براى تصميم كيرى ارائه دادند.آنها مدل 5 a
مدل بروکراتیک بنا نهادند. سم
صفحه 172:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
۱ ene Ee ealeree TBE ie
تقسیم بندی می کند.
وى همجنين محدوديت هاى موجود در راه تصميم كيرى عقلائى را
ال ا ل
صفحه 173:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
0 armrest) k\tooret eee Ever
ب: انگیزشه1..ارزشها و تمایلات فردی.
1
صفحه 174:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تئوریهای نیاز »
own Brea ee
ب: تترری نیازد مادی
صفحه 175:
روابط انسانى در سازمانهاى أموزشى
فصل چهارم:
اه كه ردت تداز حا ىلت
صفحه 176:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تتوريهاى نياز مَارَىَ »
يكى از ساختارهاى جالب نيازها » نيازهاى آشكارى «مارى»
است. در اين فهرست نيازها » همانند نيازهاى مزلو فرض بر
این است که اين قبیل نیازها موجب انگیزه می شوند »
صفحه 177:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
مکانیزم عمل نیازها در اين تئوری قدری پیچیده است.
- « ماری » سلسله مراتب برای نیازها قائل نیست
صفحه 178:
رل ار رل
فصل چهارم:
نیازهای تئوری « ماری » عبارتند از
0 كسب موفقيت استقلال
تعلق 2 ارائه خودنمایی
صفحه 179:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۳9
۵ نیاز هیجان سس سس
PRA LTO WEEPING ۱
[۱ OS كت
8 ا
eee)
صفحه 180:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
B) ال ی
این نظریه توسط « فردریک هرزبرگ » ارائه شد.
- رابطه فرد با كارش يك رابطه اصلى است.
صفحه 181:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
عواملى كه به رضايت شغلى منجر مى شوند متمايز از آنهايى
هستند که به نارضایتی شغلی می انجامند.
صفحه 182:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۳9
به اعتقاد هرزیرگ باید برای انگیزه و ایجاد
آن به عوامل زیر توجه شود:
0 مسئله پیشرفت ماهیت کار
©- شناخت و كسب شهرت <- مسئولیت و رشد
صفحه 183:
زوابط انسانى در سازمائهاى أموزشى
فصل جهارم:
نی
صفحه 184:
زوابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:س 06؛
ی
4 سبک هرزبرگ تنها مختص خود اوست
قابل اعتماد بردن اين روش زير سزال است.
۱ ier isle reco)
صفحه 185:
ere) ل
فصل جهارم:ص 6
<6- رضایت شغلی کلی در آن مد نظر است
©- متغيرهاى موقعيتى در آن مد نظر قرار نمى كيرند.
Scere eS rte sss د
صفحه 186:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 00:
CRE -« 4 Gost»
Bere Ce ir Bey ra) رت
شرح ذيل است:
صفحه 187:
BE Ne CB ee re ED
فصل چهارم:ص 06:
نیازهای زیستی
©- نيازهاى وابستكى ( تعلق )
9 نیازهای رشد
صفحه 188:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
[۱ en OSFaS Fo
۳-3 هم » RIK
mre اک ام
صفحه 189:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:س 00 SS
طبقه بندی نیازهای آلدوفر .
۸2
”7
شيا
صفحه 190:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تتوری مکله لند »
اين تثورى در سال 02760 ارائه شد.
1 ١
صفحه 191:
روابط اتسانی در سازمانهای آمورشی
فصل چهارم:
0 نیاز موفقیت
2 نیاز قدرت
م
صفحه 192:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« مكله لند » روى نياز موفقيت تأكيد زيادى داشت.
- افرادى كه نياز موفقيت بالايى دارند » عملكريدشان نيز بالاتر
است.
صفحه 193:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
برخی از سوالاتی که نیاز موفقیت را در افراد مورد ارزیابی
قرار مى دهند عبارتند از:
0- آيا از كارهاى مشكل و جالشى لذت مى بريد؟
صفحه 194:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
باشد؟
2- آيا براى فائق آمدن بر مشكلات در جستجوى راه هاى بهتر
هستید؟
صفحه 195:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تثورى هاى انكيزشى »
ee ۱ nol
ae 5
ج: نظریه تقویت رفتار
صفحه 196:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 09:
تتوری برابری یکی از موضوعات نظری است که از فرایندهای
مقایسه اجتماعی به دست می آید.
۳ err es eee ret
صفحه 197:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
طبق نظریه برابری اگر فردی حس کند که در حق او اجحاف
شده است به يكى از روشهاى زير عمل خواهد كرد:
|( فعالیت خود می کاهد
صفحه 198:
cot gal olgals Slur 3 ileal Jas) 95
فصل چهارم:
ل ا 0
©-در بنداشت و ادراك خود تغيير مى دهد
LV IDET OS Bop resi ca
صفحه 199:
cot gal Glgils Slay pileail Las 5 5
فصل چهارم:
مرجع مورد مقایسه خود را تغییر می دهد.
ia) ار وس
صفحه 200:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
« Ui) نظر يه 1
Rew OST ED ا er)
- اين نظريه شامل © متغير يا رابطه به شرح زير است:
صفحه 201:
ere ie) ی كت
a چهارم:ص eo
0- رابطه بین تلاش و عملکرد فرد.
رابطه بین عملکرد و پاداش.
© رابطه بين باداش و اهداف شخصى.
صفحه 202:
وود کدی دک تاتهای امو نی
omer ee ee)
« الكوى ساذه انتظار »
BEN) | عملكرد فرد | > | باداش هاى سازمان > pry
صفحه 203:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
Cae Brave Eee
ee Sit eS re nto
SES Tee nL Bs ee ۱۳۳
0 Who ee eS “Te
صفحه 204:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
Sy re cRWB ACCME B yi سني
eo PD we Ps ۳
ee PE كج كم عبرو بوكو لس
صفحه 205:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
ا ara Sy
RY cis) Ss) BE Cre SE Tar es 1۱
- نيازها زمانى به بالاترين شدت مى رسند كه در درون انسان
ايجاد تنش و التهاب كند.
صفحه 206:
۱ (gill Lal gy
rors فصل
» د نظريه كلارك هال 0
Clee da a al
صفحه 207:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تئوری اسناد »
با توجه به انی نظریه به دنبال آن هستیم که ببینیم رفتار فرد علت
درونى داشته است يا بيرونى؟
صفحه 208:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
0
« ثئوری های جدید »
لم
- نظرريه سيستمى بر نظريات سازمائى و انسانى بصورت ادغامى
رار ال
صفحه 209:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
erent 0
اختصاصات سازمان در تحليل سيستمى به شرح زير
هستند:
»- سازمان سیستمی مرکب از زیر سیستم هاست.
©- سازمان يك سيستم باز و بوياست.
00 ا ees ris)
صفحه 210:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
سازیمان سیستمی است با اهداف » مقاصد » و کارکردهای
ar nee SE CLese) 1
Rare Ty CS ere ers We ey err e Sas Tee]
صفحه 211:
روابظ انسانی در سارمانهای آموزشی
۱
۳ بئیادی ولی معمولی سیستم ها »
بازده ل بجرخه كردش اطلاعات ل ذاه
بازخورد
صفحه 212:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تئوری سیستم های اجتماعی »
در- چهارچوب این تئوری مدرسه چه از لحاظ اداره عملیات و چه
به لحاظ ساختار به صورت یک سیستم پیچیده پویا مد نظر
0
صفحه 213:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
۱
« تئوری اقتضائی »
ree” Sr ewe er Eat nt or ا ل
Bae Ss SO IS ee Toe S ree Te ty eee)
اثربخش باشد.
صفحه 214:
STAN hoe ree re et re
فصل جهارم:ص 1500؛
ery ال ل ۱۶
می برد
ناخوشایند 9996064 خوش مشرب
بی کفایت 6۳۳99690 لايق
غيردوستانه 66666060 دوستانه
صفحه 215:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« مطلوب بودن موقعیت »
فیدلر مطلوب بودن موقعيت را به وسيله © عامل تعيين مى كند:
0- رابطه رهبر - عضو
©- انجام وظيفه
BY er BS nw)
صفحه 216:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 00:
« تثورى مسير - هدف »
- اين تثورى در سال (09720 به وسيله مارتين ايوانز و رابرت
هاوس مطح "۳۳
- اين تثورى داراى نكرش اقتضائى است.
صفحه 217:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 00:
« مبانی اولبه »
- اين تثورى ريشه در تثورى انتظار دارد.
- فرض این تئوری بر آن لست که دریافت پاداش بستگی به
عملكرد اثربخش دارد.
صفحه 218:
روابط انساتی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
[Ear]
= om
aE
صفحه 219:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تئوری ,4 »
- اين تئوری توسط ویلیام اوچی مطرح شد.
- در اين تتوری توجه به مسئولیت » وفاداری و توجه متقابل
سازمان و كاركنان مدّ نظر است.
صفحه 220:
روابط اتساتی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 06؛
اس تب ©- ارزشیابی ناپیوسته
©- مسیرهای نیمه تخصصی | 0.- ارزشیابی ضمنی
©- تصمیم گیری با توافق |78 ارتقاء کند
جمعی
PE مسئولیت فردی. | ©- تأكيد جامع در افراد .
صفحه 221:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
- در تتوری , سازمانها اساسا « ادهوکراتیک » هستند.
ا 0 ل
Re TERY Te ates ee
صفحه 222:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
(دتودى- هالص رو ۱
۳۳ رم
ب: تثوری مراوده » ربهبر - عضو
صفحه 223:
زر ك2
۱
رل ی
صفحه 224:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
OES Snir ae eED) ۱
- اين تثورى در كذشته مدل ارتباط عمودى دوتايى ناميده مى شد.
11001:
صفحه 225:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تئوری چرخه زندگی یا رهبری موقعیتی »
- این تئوری بر این پایه استوار است که رفتار مناسب رهبر
بستكى به بلوغ بيرروان رهبر دارد.
- اين تئورى بطور كامل مورد آزمايش قرار نكرفته است.
صفحه 226:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
« تنوری جایگزین های ر هیر »
0
كاركنان
عکس العمل
کارکنان
صفحه 227:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
تثورى رهبرى (كاريزماتيك)
- طبق اين تئثورى فيض بر اين است كه كاريزما يك ويزكى
۱
صفحه 228:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
(ز ویژگیهای ر هبری عطیه الهی »
0- بيروان به درستى باورهاى رهبر اطمينان دارند.
2 باورهای پیروان شبیه باورهای رهبرانشان است.
ه- بيروان رهبرانشان را بدون قيد و شرط قبول دارند.
صفحه 229:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
“6 پیروان احساس وابستگی به رهبر می کنند.
0 پیروان مشتاقانه از رهبر اطاعت می کنند.
0 پیروان پایبندی عاطفی دارند.
را اس
صفحه 230:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:ص 60:
By res Brno Che amaLy)
- در اين تثورى ميان ميزان اختيار مورد استفاده زيردستان و
آزادی قابل دسترس برای آنها در رسیدن به تصمیمات رابطه
وجود دارد.
صفحه 231:
روابط انسانی در سازمانهای آموزشی
فصل چهارم:
۱ me ies) reo Te Soe eee
55 a CB CITB DYED ers eee eee)
۳
صفحه 232:
| ge CS ee Ten eee)
فصل ينجم:س كان
نقش گروه در سازمان و جایگاه آن در روابط انسانی -
- تعاریف مهم گروه
صفحه 233:
| ge CS ee Ten eee)
9 فصل پنجم:ص
ویژگیهای مشترک گروه ها:
0- هدف يا اهداف مشترك
ضوابط م متررات
صفحه 234:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
فصل ينجم:
9 اك Te
ساخت سازمانی -6
چسبندگی 0
صفحه 235:
زشی
روابط انسانی در سازمانهای آموز
oo, 5 م
2
گروه
Bed تج و
PB) ena 5
تسد ری گروه ها
از لحاظ ۰
صفحه 236:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
Core eae HON
2 از لحاظ سازمان و تشکیلات
er ee eis eo) له
كروه ممكن است اجبارى و اضطرارى باشد.
صفحه 237:
زشی
روابط انسانى در سازمانهاى آموز:
0
۳ اع گر وه ها
گروه های رسمی
گروه هاى غير رسمى
گروه های نخستین و ثانویه
RS 95
ae و
صفحه 238:
| ge CS ee Ten eee)
9 فصل پنجم:ص
9 گروه های باز و بسته
گروه های سنتی و غیرسنتی
> گروه های افقی و عمودی
PRY ese ESS o)
صفحه 239:
| ge CS ee Ten eee)
0
©- كروه هاى فشار
00- كروه هاى سرّى
0 گروه های انجمن
۱
۹
صفحه 240:
| ge CS ee Ten eee)
0
PE USO EDL ESD ote STB Once
PEER TEES Seo)
09 گروه های کاری
2 گروه های مشترک المنافع
صفحه 241:
| OS ME Pee
0
نظریه های شکل گیری گروه
سزال مهم: چرا افراد انسانی در گروه گرد می آیند و به
دور هم جمع مى شوند؟
صفحه 242:
| SE ot eS eee PS eD
فصل پنجم:
نظریه نزدیک یا مجاورت -»
نظريه كنش متقابل -©
صفحه 243:
زشی
روابط انسانى در سازمانهاى آموز:
0
« سازمان »4
صفحه 244:
5
روابط انسانی در سازمانهای آموز
۳
سرد
تصميم كيرى
ae a a 4 5
rr
زمانهای غیر رسمی
— وجوه مشترك ساز:
ا ل <<
صفحه 245:
ne ۱ ا غیر رسمی
تفاوت های سازمان سمی و «
2 /
صفحه 246:
| ge CS ee Ten eee)
:۳ فصل پنجم:س
ارتباطات غیر رسمی
ريشه های خبر پراکنی پنهانی -
60 Bear STE
صفحه 247:
| ge CS ee Ten eee)
ا
يويايى شناسى كرو ها -
seh
3
Beer UCU We LCE TES Eerie pene re Bevis
Pe SE Yee DOT
صفحه 248:
| ge CS ee Ten eee)
9 فصل پنجم:ص
217171011 101 aly
سيستم هاى آنها كه در © دسته عمده قرار مى كيرند
eves ECS
صفحه 249:
روابط انسانى در سازمانهاى آموزشى
are) پنجم:ص “er
0 کندی و گرانی کار
© اثر همترازی
0. مسئولیت پراکنده و متفرق
صفحه 250:
| CS eee be ee)
0
عنصرهای تشکیل دهنده گروه های کارساز
- بيرامون يشتيبان
- روشنی نقش
۳
صفحه 251: