روانشناسی اجتماعی پیشرفته کامل
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
روانشناسی اجتماعی پیشرفته کامل
اسلاید 1: روان شناسی اجتماعی رشته روان شناسی دکتر یوسف کریمی – انتشارات دانشگاه پیام نور
اسلاید 2: گفتار اول:تعریف، تاریخچه و روشهای تحقیق در روان شناسی اجتماعی هدف آموزشی کلی:آشنایی با تعریف و زمینه تاریخی علم روان شناسی اجتماعی و شناخت ویژگیهای روشهای تحقیق در این علم.
اسلاید 3: هدفهای آموزشی جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- یک تعریف ساده و جامع از روان شناسی اجتماعی بیان کنند.2- لااقل یک الگوی رفتاری را که جامعه در ما نقش زده است مثال بزنند.
اسلاید 4: 3- شباهتها و تفاوتهای روان شناسی اجتماعی با علومی نظیر روان شناسی عمومی، جامعه شناسی و قوم شناسی را توضیح دهند. 4- ویژگیها و هدفهای روش علمی را توضیح دهند.
اسلاید 5: 5- مشخصات، مزایا و معایب روشهای مختلف تحقیق در روان شناسی اجتماعی نظیر تحقیق آرشیوی، تحقیق زمینه یابی، تحقیق میدانی و تحقیق آزمایشگاهی را بیان کنند.6- محاسن، معایب و موارد کاربرد روشهای تحقیق ذکر شده در این فصل را با یکدیگر مقایسه کنند.
اسلاید 6: روان شناسی اجتماعی چیست؟تعریف اتوکلاین برگ از روان شناسی اجتماعی:روان شـنـاسـی اجتـماعــی عــلـم مطــالعــه رفتار فرد در وضع گروهی است.
اسلاید 7: تعریف آلپورت از روان شناسی اجتماعی :با جزئی استثنائات، روان شناسی اجتماعی رشته خود را کوششی می دانند برای فهم و تبیین این مطالب که افکار، احساسات یا رفتار افراد چگونه تحت تاثیر حضور واقعی، تصوری یا تلویحی دیگران قرار می گیرد.
اسلاید 8: ارائه تعریفی دیگر:روان شناسی اجتماعی به عنوان علم مطالعه رفتار متقابل بین انسانها یا علم مطالعه تعامل انسانها شناخته می شود.
اسلاید 9: تفاوت روان شناسی اجتماعی با جامعه شناسی:نــظر جامعــه شناس به عوامل اجتماعی رفتار گروهی معطوف است.روان شناسی اجتماعی به اثرات گروه بر روی فرد توجه خاص دارد.
اسلاید 10: تفاوت روان شناسی اجتماعی با قوم شناسی:روان شناسی اجتماعی علمی تر از قوم شناسی است چرا که در آن از روش علمی و تحقیقات کنترل شده آزمایشگاهی بیشتر استفاده می شود. قوم شناسی عمدتاً جنبه توصیفی دارد.
اسلاید 11: تفاوت روان شناسی اجتماعی با روان شناسی عمومی:متخصصان روان شناسی اجتماعی به اجتماعی ترین پدیده ها و رفتارها می پردازند.متخصصان روان شناسی عمومی به پدیده هایی توجه دارند که کمتر از پدیده های دیگر، اجتماعی هستند.
اسلاید 12: روشهای تحقیق (روان شناسی اجتماعی )ویژگی های روش علمی:1- طرح یک سوال جهت بیان مسئله مورد نظر 2- تدوین فرضیه به صورت بیان جمله اثباتی 3- جمع آوری اطلاعات 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات 5- نتیجه گیری
اسلاید 13: ویژگیهای روش علمی جبرگرایی رویکرد تجربیتعریف عملیاتیعینیت
اسلاید 14: هدفهای روش علمیکشف روابطبین پدیده هاکنترل رویدادهاتبیین پدیده هاو روابطپیش بینیروایدادها
اسلاید 15: انواع روش تحقیقآزمایش طبیعیتحقیق آرشیویتحقیق زمینه یابیتحقیق آزمایشگاهیآزمایش میدانیتحقیق میدانی
اسلاید 16: الف - تحقیق آرشیوی: جمع آوری اطلاعات با استفاده از آرشیوها و بایگانی ها تجزیه و تحلیل اطلاعات در زمینه های مربوط به گذشته
اسلاید 17: مزایا و معایب تحقیق آرشیوی:مزایا: غیر عکس العملی بودن عطف به ماسبق بودن امکان تحقیق رویدادها در طی دوره های مختلف
اسلاید 18: معایب: عدم دسترسی به منابع موجود پرخرج و دشوار بودن تحلیل داده ها لزوم دقت در نمونه گیری مناسب از اطلاعات وجود اطالعات ضد و نقیض در یک مورد
اسلاید 19: ب- تحقیق زمینه یابی:مبتنی است بر نظر خواهی از افراد و گروهها در زمینه های گوناگون شفاهی مصاحبه شامل پرسیدن کتبی پرسشنامه
اسلاید 20: مزایا و معایب تحقیق زمینه یابی :مزایا: به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره یک جمعیت امکان پیش بینی های دقیق در مورد نتایج رویدادها معایب : خطای حاصل از نمونه گیری نیاز به پرسنل کارآزموده و ماهر عکس العملی بودن
اسلاید 21: پ- تحقیق میدانی: زندگی موقتی محقق در موقعیت مورد تحقیق و مشاهده طبیعی موضوع مورد نظر و نیز استفاده از ابزارهای دیگر مثل پرسشنامه عمیق تر از تحقیق زمینه یابی است
اسلاید 22: مزایا و معایب تحقیق میدانی:مزایا: قابلیت تعمیم داده های بدست آمده به دلیل کسب از محیط طبیعی امکان استخراج فرضیه ها و آزمایش آنها معایب: احتمال رسیدن به رابطه علت و معلولی بین پدیده ها قطعی نیست حضور محقق در جامعه ممکن است در روند طبیعی زندگی آن جامعه اختلال یا تغییری ایجاد کند. پرخرج بودن
اسلاید 23: ت – آزمایش طبیعی: بررسی و مطالعه یک رویداد طبیعی و متغیرهای مربوط به این قبیل رویدادها.دستکاری متغیر در اختیار آزمایشگر نیست.
اسلاید 24: مزایا و معایب آزمایش طبیعی: مزایا:مانند تحقیق آزمایشگاهی، در این روش نیز رابطه علت و معلولی به دست می آید.نتایج بدست آمده قابلیت تعمیم فراوانی به محیطهای طبیعی دارد.وجود متغیرهای قوی است که تاثیرات قوی بر آزمودنیها دارد و امکان ایجاد آن در محیط آزمایشگاه میسر نیست.
اسلاید 25: معایب:به دلیل ناگهانی بودن وقوع رویدادهای طبیعی سرعت عمل محقق بسیار ضروری است.دخالت محقق در صحنه حادثه ممکن است موجب مخدوش شدن نتایج شود.
اسلاید 26: ث – آزمایش میدانی: طرح تحقیق و متغیرها توسط آزمایشگر تعیین و اجرا می شود. زمینه انجام تحقیق، یک زمینه واقعی است
اسلاید 27: مزایا و معایب آزمایش میدانی :مزایا:به علت واقعی بودن محیط آزمایش رابطه علت و معلولی به دست می آید. به علت واقعی بودن محیـط آزمایش قدرت تعمیم یافته ها به موقعیت های مشابه زیاد استسنجش فرضیه در آن امکان پذیر است
اسلاید 28: معایب:نیاز به کسب اجازه از موسسات مورد تحقیق کلیه ی پیش بینی های لازم درباره اثرات متغیرها باید بررسی شود دشوار بودن کنترل متغیرهای جانبی به دلیل لزوم نگهداشتن اهداف واقعی آزمایش ممکن است سوء ظن یا مشکلاتی در آزمودنیها ایجاد شود
اسلاید 29: ج - تحقیق آزمایشگاهی اعمال حداکثر کنترل بر متغیرها توانایی دستکاری متغیرهاانتخاب یک گروه یا گروههای آزمایشی و گواه و نیز متغیرهای مستقل و وابسته
اسلاید 30: مزایا و معایب تحقیق آزمایشگاهی:مزایا:نتایج بدست آمده می تواند صحت فرضیه آزمایشی آزمایشگران را ثابت کند بررسی اثر متغیرهای منفرد شده به دست آوردن رابطه علت و معلولی امکان آزمون فرضیه های مختلف در صورت نمونه گیری دقیق و دقت در موقعیت آزمایشی قابلیت تعمیم نتایج تا حدودی بالا می رود.
اسلاید 31: معایب:مصنوعی بودن محیط آزمایشگاه در مقایسه با موقعیت های واقعی اصول اخلاقی مانع از ایجاد شرایط ناراحت کننده جسمی و روانی برای انسان است مستلزم مهارت ، دانش ، دقت و تجربه فراوان است ممکن است پرخرج و گران باشد
اسلاید 32: گفتار دوم نظریه ها در روان شناسی اجتماعی هدف آموزش کلی:آشنایی با نظریه های مختلف در روان شناسی اجتماعی و نحوه توجیه پدیده های اجتماعی در چارچوب این نظریه ها.
اسلاید 33: هدفهای آموزشی جزئی :دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- نظریه را تعریف کنند و جایگاه و کاربرد آن در روان شناسی اجتماعی را بیان کنند. 2- ویژگیهای نظریه های مختلف روان شناسی اجتماعی را که در زیر ذکر شده اند تشریح کنند. الف) نظریه های محرک پاسخی و تقویتی ب) نظریه های گشتالت و شناختی ج) نظریه میدانی د) نظریه روانکاری هـ) نظریه نقش
اسلاید 34: 3- مورد تاریخی راسپوتین را بر اساس هر یک از نظریه های ذکر شده تجزیه و تحلیل کنند. 4- نقاط ضعف و قوت نظریه های ذکر شده را با یکدیگر مقایسه کنند. 5- با استفاده از منابع معرفی شده برای توضیح هر یک از نظریه های ذکر شده ، علاوه بر مورد راسپیوتین، حداقل یک یا دو مثال ذکر کنند.
اسلاید 35: نظریه های روان شناسی اجتماعی الف) نظریه های محرک - پاسخ مفروضات:بهترین روش درک رفتار اجتماعی مطالعه ارتباطهای بین محرک ها و پاسخ ها است.محرک عامل بیرونی یا درونی است که تغییری در رفتار شخص ایجاد می کنند.تغییر ایجاد شده در رفتار شخص پاسخ نام دارد. نیرومندی پیوند بین محرک - پاسخ بستگی به میزان تقویتی دارد که به دنبال پاسخ می آید.
اسلاید 36: عوامل مورد تاکید نظریه پردازان محرک - پاسخی در چارچوب نظریه های محرک - پاسخی، نظریه پردازان در تبیین رفتارهای اجتماعـی تاکیـدهای خـاص بـر روی عـوامل ویژه داشته اند. این عوامل عبارتند از:- تقلید- تقویت- تقویت جانشینی- تبادل اجتماعی
اسلاید 37: کاربرد نظریه محرک – پاسخ درتبیین ماجرای راسپوتین هر حمله هموفیلی آلکسی کوچک یک محرک بود پاسخ همراه بودن راسپوتیـن با کـودک موجب قطع حمله بیماری می شد. فراخواندن راسپوتین تقویت می شد. پیروی از توصیه های راسپوتین در زمینه های دیگر توسط خانواده سلطنتی بر اساس مفهوم تعمیم محرک صورت می گرفت دوام تعامل راسپوتین و تزارینا بر طبق مفروضه تبادل اجتماعی بود
اسلاید 38: ب - نظریه های شناختی (گشتالت)گشتالت: واژه های آلمانی به معنی شکل ، هیات یا الگو است. مفروضات: کل چیزی بیش از مجموعه اجزاء خود است
اسلاید 39: رفتار حالتی یکپارچه دارد و هدفدار است. فرآیندهای ادراکی مرکزی (در سیستم عصبی و مغز) در یادگیری نقش کلیدی دارند. مغز احساس و ادراک ما را به شکل یک ساخت شناختی سازمان می دهد. اثر هاله ای نظریه اسناد نظریه تعادل
اسلاید 40: کاربرد نظریه گشتالت برای تبیین مورد راسپوتین1) استفاده از اصول «نیکو پرازندن» و «ترمیم» برای پذیرش نظرات راسپوتین توسط تزارنیا 2) استفاده از نظریه «ناهماهنگی شناختی»3) استفاده از نظریه «تعادل» یا نظریه «اسناد»
اسلاید 41: ج) نظریه میدانی (کورت لوین)فرض بنیادی:B=f(p,E)محيط(Enviornment)شخص(Person)تابعی است ازرفتار (Behavior)
اسلاید 42: رفتار خودخصوصیات درونیموقعیت اجتماعی که در آن لحظه در آن قرار داردتوارث توانائیها شخصیت وضع سلامت و غیرهحضور یا عدم حضور دیگران میزان ممانعت از رسیدن خود به هدف نگرش جامعه نسبت به رفتار خود
اسلاید 43: فرض دوم:رفتار خود در یک میدان وقوع پیدا می کند که این میدان رفتارهای دیگر خود و جنبه های دیگر محیط را شامل می شود. فضای زندگی اینجا و اکنون نظام کنشبنیادی ترین اصطلاح نظریه میدانیاصطلاحات مهم
اسلاید 44: کاربرد نظریه میدانی برای تبیین مورد راسپوتین:1) تبیین بر اساس ترسیم فضای زندگی تزارینا حاوی این عوامل بود:الف) یک نظام تنش بر طرف نشده که او را به سوی تحویل دادن یک وارث ذکور سالم هدایت می کرد. ب ) سد شدن راه رسیدن به این هدف به وسیله بیماری آلکسی ج) نیروهای وارده بر الکساندرا برای حرکت دادن او در جهت هدف خود
اسلاید 45: 2) استفاده از مفهوم تعارض هارویکرد- رویکرد رویگردان – رویگردان رویکرد – رویگردان تعارض ها
اسلاید 46: د) نظریه روانکاوی «زیگموند فروید»توجه به ساختار و چگونگی رشد شخصیت مرحله دهانی مرحله مقصدیمرحله آلتیمرحله جنسیمراحل رشد
اسلاید 47: ساختار شخصیت از نظر فرویدنهاد خودفراخوداستفاده از مکانسیم دفاعی
اسلاید 48: کاربرد نظریه روانکاوی برای تبیین مورد راسپوتین 1) بررسی مراحل رشد الکساندرا 2) توجه به شخصیت الکساندرا شخصیت اقتدار طلب خود ضعیف و فراخود قوی استفاده از مکانیسم فرافکنی
اسلاید 49: هـ) نظریه نقش تعریف نقش:نقش عبارت است از مجموعه ای از رفتارها که برای فرد با یک موقعیت خاص و در یک زمینه اجتماعی خاص مناسب باشد.
اسلاید 50: مفاهیم نظریه نقش:انتظارات نقش تعارض نقش کاربرد نظریه نقش برای تبیین مورد راسپوتین 1) تبیین بر اساس انتظارات نقشی راسپوتین و الکساندرا از یکدیگر2) تضاد رفتار با انتظارات نقشی در مورد راسپوتین تعارض بین نقشی تعارض درون نقشی
اسلاید 51: گفتار سوم رفتار در گروهها هدف آموزش کلی:آشناییی با مفهوم گروه از نظر روان شناسی اجتماعی، چگونگی شکل گیری، ویپگیها و عملکردهای آن
اسلاید 52: هدفهای آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1) اصطلاحات زیر را تعریف کنند و آنها را در توضیح پدیده های روان شناسی اجتماعی به کار ببرند:گروه، انبوهه، آسان سازی اجتماعی، بازداری اجتماعی، شبکه های ارتباطی، پیوستگی گروه، بارش مغزی، پاسخهای مسلط، گروه همکوش
اسلاید 53: 2- با تشریح مدل تاثیر اجتماعی، اثر سه عامل گروه تماشاچیان غیر فعال را توضیح دهید. 3- الگوی انگیزشی در مورد چگونگی تاثیر تماشاچیان غیر فعال بر رفتار شخص عمل کننده را تشریح کنند و علل این تاثیرات را بیان کنند.
اسلاید 54: 4- اثرات عوامل مختلف گروه تماشاچیان فعال ( گروه همکوش) بر چگونگی رفتار شخص عمل کننده را تشریح کنند. 5- تاثیر تغییرات اندازه گروه در ارتباط با سایر ویژگیهای گروه را در نحوه عملکرد آن بیان کنند.
اسلاید 55: 6- اثر شکل های مختلف فرصتهای ارتباطی (شبکه های ارتباط ) را بر جنبه های گوناگون فعالیت گروه شرح دهند 7- تاثیر تجاتس و هماهنگی درگروه بر نحوه عمل آن را بیان کنند.
اسلاید 56: 8- جنبه های گوناگون عملکرد گروه در زمینه قضاوت و حل مسئله را با عملکرد افراد مقایسه کنند. 9- ویژگیهای گروه T و گروههای رویاروی را بیان کنند و وجوه شباهت و تفاوت آنها را نشان دهند.
اسلاید 57: تعریف گروه:گروه عبارت است از دو فرد یا بیشتر که با هم تعامل دارند به نحوی که هر یک می تواند در دیگری یا دیگران تاثیر گذاشته و از آنان متاثر شود. شاوه (1981)
اسلاید 58: تعریف دوم از گروه:گروه عبارت است از تعامل بین افراد، داشتن درک و تصور از دیگر اعضا، ایجاد پیوندهای عاطفی و وابستگی متقابل یا نقش های متقابل. (دولاماتر 1974)
اسلاید 59: تعریف واژه انبوهه مجموعه ای از افراد که با یکدیگر در تعامل نیستند. مثال:تماشاچیان یک فیلم
اسلاید 60: تاثیر اجتماعی:تاثیر و نفوذ تماشاچیان به چند عامل بستگی دارد.تعداد تعداد افراد تماشاچیان نزدیکیبلاواسطه بودن تماشاچیان نیرومندیپایگاه اجتماعی تماشاچیان مدل لانانه
اسلاید 61: هدفمنابعالگوی انگیزشی اثر یک گروه تماشاچی بستگی به تعداد منابع (تعداد دایره ها)، نیرومندی آنها (اندازه دایره ها) و فاصله آنها از فرد عمل کننده (طول پیکانها دارد).
اسلاید 62: آسان سازی اجتماعی:اصطلاحی از فلوید آلپورت (1920) بهتر شدن عملکرد فرد به علت حضور افراد دیگر (حضور صرف و نه تعامل بین فرد و تماشاچیان ) بازداری اجتماعی:کاهش در عملکرد فرد به علت حضور افراد دیگر
اسلاید 63: الگوی انگیزشی در آسان سازی اجتماعی از زایونک (1965)تمایل بیشتر به عرضه پاسخ مسلطتهیج حضور تماشاچیان آیا رفتار مورد نظر تماشاچیان همان رفتار مسلط است؟بلهخیرافزایش عملکردکاهش عملکرد
اسلاید 64: ویژگی های گروهاندازه افراد شخصیتجنسیتقومیت نژادتواناییهای اعضا1- ترکیب گروه
اسلاید 65: 2- ساختار گروهکانالهای ارتباطی نظامهای طبقاتیرهبری گروه
اسلاید 66: 3- پویایی گروه نحوه نفوذ تاثیر اعضاء بر یکدیگرپیوندهای عاطفی4- عملکرد گروه میزان خوب یا بد عمل کردن گروه برای دستیابی به هدف
اسلاید 67: نمونه هایی از شبکه های ارتباطی (نقطه ها نماینده موقعیت افراد در شبکه خطوط نماینده کانالهای مجاز برای ارتباط ) هم پیوند دایره Yشکل چرخ زنجیر
اسلاید 68: گروههای ویژه آموزش حساسیت آموزش روابط انسانیگروههای رویارویی T گروه
اسلاید 69: گروه T(بنپانگذار کورت لوین) هدف:هر شخص نسبت به خود بینش پیدا کند، پیامدهای رفتار خود را ببیند و قضاوت دیگران را درباره خودش بداند
اسلاید 70: نظر «شاو» (1981) درباره گروههای Tشاو پیامد شرکت در گروههای T را چهار مورد می داند:1- کاسته شدن اختلاف بین «خود آرمانی» و «خود تصوری» و دستیابی به واقعیت 2- تغییر در احساسات و رفتار افراد 3- تغییر در رفتار افراد 4- تحت بعضی شرایط ، ایجاد اختلالات روانی شدید در افراد
اسلاید 71: گفتار چهارم نفوذ اجتماعی و کنترل هدف آموزش كلي:آشنایی با جنبه های گوناگون پدیده نفوذ اجتماعی و کنترل.
اسلاید 72: هدف های آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- مفاهیم زیر را تعریف کنند و کاربرد آنها را در پدیده های روان شناسی اجتماعی توضیح دهند. نفوذ اجتماعی، همنوایی، استقلال رای، ناهمنوایی، خود رهبری، دیگر رهبری، توهم کنترل، مرکز یا مکان کنترل، درماندگی آموخته شده ، وابستگی خود القایی
اسلاید 73: 2- عوامل موقعیتی موثر بر میزان همنوایی،اشکال رفتارهای مغایر با همنوایی و سنخ بندی شخصیت ها در ارتباط با همنوایی را توضیح دهند. 3- دلایل همنوا شدن فرد با جمع را بیان کنند.
اسلاید 74: 4- پدیده کنترل بیرونی رفتار و اراده آزاد شخص را از نظر دیدگاههای مختلف روان شناسی اجتماعی توضیح دهند. 5- عوامل موثر بر ایجاد توهم کنترل و اثرات اعتقاد به کنترل رویدادها را در جنبه های مختلف زندگی انسان بیان کنند.
اسلاید 75: 6- نقش تفاوتهای فردی در اعتقاد به کنترل را در جنبه های مختلف زندگی انسان شرح دهند. 7- واکنش های توام با مقاومت یا تسلیم، نظیر عکس العمل، درماندگی آموخته شده و وابستگی خود القایی، در برابر از دست دادن کنترل را تشریح کنند.
اسلاید 76: تعریف نفوذ اجتماعی نفوذ اجتماعی کوششی است عمدی از سوی یک فرد یا یک گروه برای ایجاد تغییر در عقاید یا رفتار ما. مثل: تغییر نگرش کاربرد استراتژیهای قدرت دستورات مستقیم تقاضا کردن
اسلاید 77: تعریف همنوایی تسلیم شدن به فشارهای گروهی وقتی که تقاضای مستقیمی از سوی گروه در مورد همرنگ شدن فرد با گروه انجام نگرفته باشد، (دوو و رایتس من 1984)همنوایی عبارت است از احساس فشار واقعی یا خیالی از سوی گروه به وسیله فرد که در نتیجه سبب تغییری در رفتار او گردد (آرونسون 1999)
اسلاید 78: عوامل موقعیتی موثر بر میزان همنوایی حجم گروه میزان تلقی گروه از افراد به عنوان واحدهای مجزا رفتارهای مغایر با همنوایی 1- استقلال رای 2- ناهمنوایی یا ضد همنوایی
اسلاید 79: تعریف کنترل:کنترل را می توان اعمال قدرت، هدایت یا بازداری اعمال و رفتار دیگران یا خود تعریف کرد. سایر موارد مربوط به کنترل:توهم کنترلپیامدهای اعتقاد به داشتن کنترل
اسلاید 80: تفاوت های فردی در درک کنترل:مرکز یا مکان کنترل درونی بیرونی واکنش در برابر از دست دادن کنترل:نظریه عکس العمل
اسلاید 81: درماندگی آموخته شده (مارتین سیلگمن 1975)تعریف:درماندگی آموخته شده عبارتست از:اعتقاد به اینکه نتایج به دست آمده از سوی فرد، مستقل از اعمال انجام شده به وسیله او هستند.
اسلاید 82: تحقیقات سیلگمن: سیلگمن پس از آزمایش روی حیوانات به این نتیجه رسید که سه نوع کمبود یا نقص از تجربه کردن بازده های غیر قابل کنترل ناشی می شود:1- نقص انگیزش2- نقص شناختی 3- نقص عاطفی
اسلاید 83: عکس العمل و درماندگی آموخته شده انتظار کنترل عکس العملانتظار عدم کنترل درماندگی آموخته شدهعکس العمل درماندگی آموخته تجربه نسبت به از دست دادن کنترل انگیزه برای اعمال کنترل
اسلاید 84: گفتار پنجم رهبری و مدیریت هدف آموزش کلی:آشنایی با مفاهیم رهبری و فرمانبرداری و چگونگی تعامل آنها
اسلاید 85: هدف های آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- تعریف ساده ای از رهبری ارائه دهند. 2- نتایج حاصل از تحقیقات اولیه و جدید (با رویکردهای تک خصیصه ای و مجموعه های رفتاری) درباره خصایص رهبران را تشریح کنند.
اسلاید 86: 3- دو نظریه بزرگمرد و جبر اجتماعی درشکل گیری رهبران را توضیح دهند و اعتبار آنها را با یکدیگر مقایسه کنند. 4- دو وجه اصلی از رفتار رهبری (ملاحظه یا توجه و ابتکار سازماندهی) و چگونگی تعیین میزان آنها از طریق پرسشنامه توصیف رفتار رهبر را توضیح دهند.
اسلاید 87: 5- با استفاده از نظریه اقتضایی فیدلر نقش شرایط و موقعیتها را در کارایی رهبران بیان کنند.6- عناصر نظریه اقتضایی فیدلر و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر در شکل دهی بیشترین اثر بخشی رهبران دارای (LPC) بالا و پایین را تشریح کنند.
اسلاید 88: 7- نظر فیدلر و دیگر صاحبنظران را در مورد تغییر عملکرد گروه در رابطه با رهبری آن با یکدیگر مقایسه کنند.8- جنبه های گوناگون تعامل بین رهبران و پیروان نظیر ادراک رهبری از روی پیروان، واکنش پیروان نسبت به رفتار رهبری و تاثیر پیروان بر رفتار رهبر را توصیف کنند.
اسلاید 89: تعریف رهبری فرآیندی از نفوذ بین یک رهبر و عده ای پیروان او برای رسیدن به هدفهای گروهی ، سازمانی یا اجتماعی.جستجو برای یافتن خصیصه های رهبری رویکرد تک خصیصه ای رویکرد خوشه های رفتاری
اسلاید 90: نظریه بزرگمرد در رهبری (توماس کارلایل) رویکردهای مهم ملی یا جهانی تحت تاثیر افرادی برجسته است که سازنده آن رویدادهای هستند.مردان بزرگ هستند که تاریخ را می سازند.
اسلاید 91: نظریه «جبر اجتماعی و روح زمان» در رهبری نیروهای اجتماعی ، جنبشهای اجتماعی و تغییر ارزشهای اجتماعی به عنوان تعیین کننده رویدادهای تاریخی شمرده می شوند.
اسلاید 92: عوامل اصلی رهبری یا خوشه های رفتاری:(تحقیقات چالپین و واینر 1952) 1- ملاحظه یا توجه: توجیه کننده نیمی از رفتار رهبری 2- ابتکار سازمان دهی: توجیه کننده یک سوم رفتار رهبری سنجش بر اساس «پرسشنامه توصیف رفتار رهبران»
اسلاید 93: نمرات بین اعتبار به دست آمده توسط گروههای آموزشی و نمرات ملاحظه و ابتکار سازماندهی روسای گروههاگروههای آموزشی زیر میانه شهرت گروههای آموزشی بالای میانه شهرت 108642نمرات کمتر از 41 از توجه و کمتر از 36 از ابتکارنمره 41 یا بالاتر از توجه و 36 یا بالاتر از ابتکارتعداد مدیران گروهها
اسلاید 94: نظریه اقتضایی فیدلر در رهبری شخصیت رهبر (سبک رهبری) عوامل موقعیتی روابط رهبر - عضو ساختار تکلیفقدرت مقام رهبری
اسلاید 95: شخصیت رهبر سبک رهبری تجلی پیدا می کندنمره پایین نمره بالامدیران تکلیف محورمدیران رابطه - محورسنجیده می شودسبک رهبری مقیاس LPC مقیاس LPC(میزان احترام یا دوست داشتن «همکار دارای کمترین ترجیح»)
اسلاید 96: الگوی شرایط رهبری و عملکرد گروه ضعیفضعیفضعیفضعیفخوب خوب خوب خوب روابط رهبر - عضو 8 76 5 43 2 1 LPC پائین LPC بالا LPC پائین بدون ساختاردارای ساختاربدون ساختار دارای ساختارساختار تکلیفضعیفقوی ضعیفقویضعیفقوی ضعیفقوی قدرت مقام رهبری
اسلاید 97: مدیران و تغییر تحقیق در دانشگاه یوتاه با کارآموزان ارتش قبل و بعد از دوره آموزشی رمز نویسی و کشف رمز قبل و بعد از دوره روابط رهبر – عضو : ضعیف قدرت مقام رهبری : ضعیفدر نتیجه آموزش ساختار تکلیف از ضعیف به قوی تغییر اثر بخشی رهبران
اسلاید 98: انجام تکالیف به وسیله رهبران LPC بالا و پایین LPC پایین LPC بالا آموزش دیده آموزش ندیده 98760(میانگین نمره های کشف شده) عملکرد
اسلاید 99: گفتار ششماطاعت و فرمانبرداری هدف آموزش کلی:آشنایی با مفهوم و عوامل موثر بر اطاعت و فرمانبرداری و روشهای جلب اطاعت
اسلاید 100: هدف های آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- آزمایش اصلی میلگرام در مورد اطاعت و فرمانبرداری و نتایج حاصل از آن را تبیین کند. 2- تاثیر عوامل وضعیت قربانی و آگاهی آزمودنی از آن را بر میزان فرمانبرداری وی توضیح دهند.
اسلاید 101: 3- تاثیر عامل حضور یا عدم حضور دستور دهنده در صحنه بر میزان فرمانبرداری آزمودنی را بیان کنند. 4- تاثیر عامل اعتبار موسسه محل آزمایش و وجود سرمشق را بر میزان فرمانبرداری آزمودنی شرح دهند.
اسلاید 102: 5- تاثیر عامل نزدیکی موقعیت آزمایش به زندگی واقعی را بر میزان فرمانبرداری آزمودنی توضیح دهند. 6- روشهای جلب اطاعت و قبولاندن نظر را شرح دهند. 7- عوامل افزایش دهنده و کاهش دهنده میزان اطاعت از دستور فرمانبرداری را نام ببرند.
اسلاید 103: آزمایش میلگرام (1963) درباره اطاعت کورکورانه(دادن شوک به قربانی) نتایج آزمایش:1- هیچیک از آزمودنیها قبل از شوک 300 ولت یعنی هنگامی که آزمودنی با مثبت به دیوار می کوبید، متوقف نشد یعنی 100% شرکت کنندگان تا مرحله 300 ولت پیش رفتند.
اسلاید 104: 2- از مرحله شوک 315 ولت تا 360 ولت فقط 8 نفر متوقف شدند، یعنی 80% شرکت کنندگان تا 360 ولت پیش رفتند. 3- یک نفر در مرحله دادن شوک 375 ولت متوقف شد.
اسلاید 105: 4- در مجموع 26 نفر از 40 نفر یعنی 65% افراد تا آخرین مرحله (دادن شوک 450 ولت) کار را ادامه دادند. پیش بینی قبلی دانشجویان و روانپزشکان:کمتر از 1% تا آخرین مرحله شوک پیش می روند.
اسلاید 106: عوامل موثر بر اطاعت و فرمانبرداری: الف- وضعیت قربانی ب- حضور یا عدم حضور دستور دهنده در صحنه ج - اعتبار موسسه د- وجود سرمشق و الگو
اسلاید 107: نظر برخی محققان:برخی محققان نتایج آزمایش میلگرام را رد کردند و عوامل مهم ایجاد کننده اطاعت در آزمایش او را چنین برشمردند:1- به دام انداختن آزمودنی 2- محظور اخلاقی موقعیت 3- وجود ضربه گیرهای مختلف4- نظارت 5- تاثیر قدرت و ایدئولوژی مسلط
اسلاید 108: روشهای جلب اطاعت: جای پا باز کردن جبران خدمت ایجاد «احساس گناه» در خودبه مرگ بگیر تا به تب راضی شود
اسلاید 109: گفتار هفتمرفتار ناظران در موقعیتهای اضطراری هدف آموزش کلی:آشنایی با جنبه های گوناگون یکی از پدیده های روانی اجتماعی یعنی رفتار تماشاچیان در یک موقعیت اضطراری
اسلاید 110: هدف های آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- با ذکر یک مثال از تجربه خصوصی خود درباره بی تفاوت ماندن ناظران در کمک رسانی به خود نیازمند در یک موقعیت اضطراری، جنبه های مختلف این پدیده را از دید روان شناسان اجتماعی بررسی کنند
اسلاید 111: 2- ویژگی های یک موقعیت اضطراری را شرح دهند.3- تاثیر چگونگی درک فرد ناظر از موقعیت اضطراری در رفتار وی را بیان کند.4- تاثیر وضعیتهای فرد درگیر با موقعیت اضطراری را از نظر سن، جنس، نژاد، بیماری و مستی بر میزان دریافت کمک از سوی ناظران تشریح کنند.
اسلاید 112: 5- جوامع ساده و پیچیده را از نظر چگونگی رفتار ساکنین آنها در موقعیتهای اضطراری با یکدیگر مقایسه کنند. 6- مفهوم اضافه بار را تعریف کنند و با ذکر مثال انواع واکنش در برابر آن را در شهرهای بزرگ توضیح دهند. 7- نقش عوامل فرهنگی را در احتمال دخالت در موقعیت های اضطراری توضیح دهند.
اسلاید 113: ویژگی های موقعیت اضطراری:متضمن آسیب یا تهدیدی برای دخالت کننده باشد. غیر عادی و کمیاب اند. با یکدیگر تفاوتهای فاحش دارند.بدون پیش بینی و ناگهانی رخ می دهندعمل فوری را می طلبد.
اسلاید 114: وضعیت فرد ناظر و درک او از موقعیت اضطراری عدم دخالت ناظران غفلت جمعیپخش مسئولیتغفلت جمعی:درک تماشاچی یا تماشاچیان از یک صحنه به عنوان موقعیت اضطراری پخش مسئولیت: حضور دیگران در صحنه
اسلاید 115: وضعیت فرد نیازمند به کمک:1- زنان شانس دریافت کمک بیشتری نسبت به مردان دارند. 2- کودکان و پیران نسبت به جوانان شانس دریافت کمک بیشتری دارند. 3- کمک رسانی بین هم نژادان بیشتر دیده می شود بخصوص اگر فرد نیازمند به کمک مست باشد.
اسلاید 116: 4- شانس دریافت کمک در حالت بیماری بیشتر از حالت مستی است. 5- ناظران مرد بیشتر از ناظران زن دخالت می کنند. 6- روبرو شدن مستقیم ناظر با موقعیت اضطراری احتمال دخالت را افزایش می دهد.
اسلاید 117: مفهوم اضافه بارتعریف:وقتی مقدار زیادی اطلاعات ورودی در زمان کم به شخص عرضه شوند، سیستم ادراکی او قادر به پردازش این همه اطلاعات ورودی نخواهد بود در نتیجه به حالت اضافه بار دچار می شود.
اسلاید 118: چگونگی تاثیر اضافه بار بر روابط انسانی 1- زمان و وقت کمتری به هر یک از محرکات ورودی می رسد. 2- به صورت انتخابی با مطالب و رویدادها برخورد می شود. 3- انتقال اضافه بار به دیگران صورت می گیرد.
اسلاید 119: 4- اقـدام به پیــشگیــری از گرفـتاری و دچـار شدن به اضافه بار می شود.5- وسائل جداسازی ناشی از اضافه بار موجب جدایی بین مردم می شود.
اسلاید 120: 6- وظایف و مسئولیتها در شهرهای بزرگ تخصصی و سازمانی شده اند.7- گمنامی موجب عدم دخالت ناظران می شود.
اسلاید 121: تفاوتهای فرهنگی در کمک رسانی شیوه های فرزند پروری نحوه تلقی فرهنگها از جبران خوبیموثر در میزان کمک رسانی
اسلاید 122: گفتار هشتم اخلاق و ارزشهای اخلاقی هدف آموزش کلی:آشنایی با نقطه نظرهای چهار دیدگاه مهم درباره معنا و مفهوم، شاخص، چگونگی شکل گیری، روش تحقیق و روش آموزش مفاهیم اخلاقی
اسلاید 123: هدف های آموزشی جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- مبنای تقسیم بندی دیدگاههای مختلف درباره مفاهیم اخلاقی را بیان کنند.
اسلاید 124: 2- نظرات مکتب روانکاوی درباره تعریف، شاخص، چگونگی شکل گیری و روش تحقیق و آموزش اخلاق را توضیح دهند.3- نقطه نظرهای مکتب رشدی - شناختی درباره تعریف، شاخص و چگونگی شکل گیری اخلاق را شرح دهند.
اسلاید 125: 4- مراحل رشد و شکل گیری ، روش تحقیق و چگونگی آموزش اخلاق در دیدگاه پیاژه و کلبرگ را با یکدیگر مقایسه کنند. 5- نقطه نظرهای مکتب یادگیری اجتماعی درباره تعریف، شاخص، چگونگی شکل گیری ، روش تحقیق و آموزش اخلاق را توضیح دهند.
اسلاید 126: 6- نقطه نظرهای مذاهب (اسلام) درباره تعریف، شاخص، چگونگی شکل گیری، روش آموزش و تحقیق اخلافی را شرح دهند. 7- جنبه های مختلف نظریه های روانکاوی، رشدی - شناختی، یادگیری اجتماعی و مذهبی درباره اخلاق را با یکدیگر مقایسه کنند.
اسلاید 127: دیدگاه فلسفی مکاتب درباره ماهیت انسان:الف) انسان به طور فطری موجودی بد سرشت است. ب) انسان به طور فطری موجودی نیک سرشت است. ج) انسان به طور فطری نه بد است و نه خوب.
اسلاید 128: الف) دیدگاه بدسرشت بودن ذاتی انساننماینده جدیدنظریه روانکاوی فروید نماینده قدیمتوماس هابز «گناه نخستین»
اسلاید 129: 1- مکتب روانکاوی تعریف اخلاق:اخلاق معادل است با «فراخود» یا «وجدان»و عبارتست از:احساس گناه در برابر تخلف از اصول و احساس سرزنش و بازخواست درونی
اسلاید 130: شاخص اخلاق:«احساس گناه» در برابر عمل خطارشد اخلاق:نتیجه فرآیندهای «همانند سازی» در ایجاد وجدان یا فراخود درکودکان
اسلاید 131: روش تحقیق در اخلاق:اندازه گیری «احساس گناه» پس از هر تخلف از استانداردها و معیارهای اخلاقی
اسلاید 132: روش آموزش اخلاق:فروید: تاثیر گذاشتن آموزش رسمی اخلاق در مدرسه نوفرویدیها: قرار دادن کودک در موقعیتهای وسوسه انگیز و سرزنش و بازداری وی از ارتکاب خطا به منظور درونی کردن این سرزنشها
اسلاید 133: ب ) دیدگاه نیک سیرت بودن نظری انسان نماینده قدیم ژان ژاک روسونماینده جدیدژان پیاژه و لورنس کلبرگ
اسلاید 134: 2- مکتب رشدی - شناختی تعریف اخلاق:فرآیند انجام «قضاوت آگاهانه» در مورد خوبی یا بدی اعمال است.توانایی انجام «قضاوت آگاهانه» داشتن اخلاق
اسلاید 135: شاخص اخلاق:توانایی انجام قضاوت اخلاقی رشد اخلاق:طی مراحلی شکل می گیرد که با مراحل رشد عقلی پیوند نزدیک دارد.
اسلاید 136: پیاژه و رشد دو مرحله ای اخلاق درکودکان مرحله تابعیت 9-6 سالگی قبول امر و نهی بزرگترهامرحله استقلال12-9 سالگی خودمختاری اخلاقی 12
اسلاید 137: ویژگیهای مرحله تابعیت در رشد اخلاق:واقع نگری اخلاقی یا عینی گرایی1- توجه به نتایج عینی اعمال نه انگیزه و نیت 3- عدم توجه به رابطه بین جرم ونوع تنبیه و نیز تناسب و میزان تنبیه 2- اعتقاد به«عدالت طبیعی»
اسلاید 138: فواید بازی از دیدگاه پیاژه کمک به کودک برای عبور از مرحله تابعیت به مرحله استقلالفواید اصلی بازی:1- درک تخلف از امر و نهی بزرگترها2- درک اهمیت قوانین و مقررات
اسلاید 139: روش تحقیق پیاژه در اخلاق:ارائه داستانهای اخلاقی و طرح سوالاتی که پاسخ به آنها مستلزم انجام قضاوت اخلاقی آگاهانه است. 1- داستان مربوط به نتیجه یا انگیزه عمل 2- داستان مربوط به اعتقاد به عدالت طبیعی 3- داستان مربوط به انتخاب نوع تنبیه
اسلاید 140: کلبرگ و نظریه شش مرحله ای رشد اخلاقدوره اول «پیش اخلاقی»یا «پیش عرفی» 4-12 سالگیمرحله اجهت گیری اجتناب از تنبیه و اطاعت محض4-10 سالگی دوره اول «پیش اخلاقی»یا «پیش عرفی» 4-12 سالگیمرحله 2نفع پرستی و لذت طلبی وسیله ای 10-13 سالگی
اسلاید 141: ادامه نظریه شش مرحله ای رشد اخلاق کلبرگ دوره دومتسلیم به قوانین و مقررات مرسوم اخلاقی 13-20 سالگی مرحله 3گرایش به «پسر خوب - دختر ناز» بودن دوره دومتسلیم به قوانین و مقررات مرسوم اخلاقی 13-20 سالگی مرحله 4گرایش به قانون و نظم و وظیفه شناسی
اسلاید 142: ادامه نظریه شش مرحله ای رشد اخلاق کلبرگ دوره سوم پس عرفی اصول اخلاقی خود پذیرفته مستقل و از روی درک 20-25 سالگی و بالاتر مرحله 5جهت گیری به سوی قراردادهای اجتماعی و قوانین پذیرفته شده دموکراتیک دوره سوم پس عرفی اصول اخلاقی خود پذیرفته مستقل و از روی درک 20-25 سالگی و بالاتر مرحله 6گرایش به اصول اخلاقی جهانی
اسلاید 143: روش تحقیق کلبرگ در اخلاق ارائه داستانهایی به نام «تردید اخلاقی» یا معماهای اخلاقی «و تفسیر و تحلیل پاسخها»
اسلاید 144: روش تحقیق در اخلاق در مکتب رشدی - شناختی قرار دادن فرد در یک موقعیت دودلی اخلاقی یا دو راهی تصمیم گیری با استفاده از داستانها یا موقعیت های اخلاقی که قضاوت فرد را می طلبد.
اسلاید 145: آموزش اخلاق تجربه نقش شکل دهنده را دارد.پیاژه:آموزش طبیعی کودکان در این زمینه و نیز بازی با همسالان کلبرگ:تحریک گام بعدی رشد و برانگیختن مرحله بالاتر
اسلاید 146: دیدگاه نه بد و نه خوب بودن ذاتی انسان تعریف اخلاق در نظر به یادگیری اجتماعی:مجموعه ای است از اعمال و رفتارهای خاص مورد پذیرش جامعه که از طریق پاداش و تنبیهی که به دنبال آن اعمال آمده است فرا گرفته باشند.
اسلاید 147: شاخص اخلاق در نظریه یادگیری اجتماعی:مقاومت در برابر وسوسه.رشد اخلاق:مرحله ای نیست و تابع تشویق و تنبیه است.
اسلاید 148: روش تحقیق در اخلاق:سنجش مقاومت فرد در برابر وسوسه زیر پا گذاشتن مقررات اجتماعی و ارزشهای اخلاقی که شکل عمل آن شامل یک بازی است.
اسلاید 149: آموزش اخلاق:مانند سایـر رفـتارها تـابع فـرآیند یادگیری از طریق مکانیسم های تشویق و تنبیه و الگو قرار دادن است.
اسلاید 150: اخلاق در مذهب:مطلق بودن ارزش های اخلاقی و غیر اخلاقی.تعریف اخلاق در اسلام:1- انجام کار نیک و دوری از کار زشت با بهره برداری از آزادی.2- کلمه اخلاق در لغت به معنای یک صفت انسانی است.
اسلاید 151: شاخص اخلاق در اسلام:داشتن ایمان است. رشد اخلاق:آغاز سنین بسیار پایین درک صحیح اخلاقی زمان رسیدن به سن تکلیف
اسلاید 152: روش تحقیق در اخلاق در اسلام :روش مشاهده طولی آموزش اخلاق:از کودکی آغاز می شود از طرق زیر:تقلید و سرمشق گیری از والدین آموزش های غیر مستقیم با تکیه بر داستانها تذکر به صورت امر به معروف و نهی از منکر
اسلاید 153: گفتار نهم پرخاشگری هدف آموزش کلی:«آشنایی با مفهوم پرخاشگری و منشاء و چگونگی کنترل آن»
اسلاید 154: هدف های آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- پرخاشگری را تعریف کنند.2- دلایل مدافعان نظر ذاتی بودن پرخاشگری در انسان را ذکر کنند و نظرات فروید و لورنز در این باره را با یکدیگر مقایسه کنند.
اسلاید 155: 3- دلایل مدافعان نظریه منشا اجتماعی داشتن پرخاشگری را بیان کنند و آنها را با دلایل مخالفانشان مورد مقایسه قرار دهند.4- نتیجه تحقیقات در مورد ذاتی یا اکتسابی بودن پرخاشگری در انسان را بیان کنند.
اسلاید 156: 5- نتایج تحقیقات درباره تاثیر تلویزیون در شکل گیری و ازدیاد رفتار پرخاشگرانه را شرح دهند 6- دیدگاههای مختلف در مورد امکان پذیر بودن کنترل پرخاشگری را توضیح دهند.
اسلاید 157: 7- اصطلاحهای زیر را تعریف کنند و آنها را در توضیح جنبه های مختلف پدیده پرخاشگری به کار ببرند. غریزه مرگ - غریزه زندگی - پالایش رفتاری - تنبیه جانشینی
اسلاید 158: تعریف پرخاشگری:رفتاری است که هدف آن صدمه زدن به خود یا به دیگری باشد. ذاتی و فطری می دانند حاصل عوامل اجتماعی و آموختنی می دانند گروه اول گروه دوم صاحبنظران علوم اجتماعی پرخاشگری را
اسلاید 159: 1- معتقدان به ذاتی بودن پرخاشگری:پرخاشگری ذاتی و هیدرولیکی است فروید نماینده غریزه مرگ در انسان مخرب و منفی سازنده و مثبت لورنز
اسلاید 160: 2- معتقدان به منشا اجتماعی داشتن پرخاشگری اعتقاد به اینکه دلایل فراوانی می توان ارائه داد که پرخاشگری منشا غریزی و ذاتی ندارد مثل:1- دشمن فطری بین حیوانات وجود ندارد.
اسلاید 161: 2- وجود کروموزوم Yاضافی را نمی توان دلیل بر ذاتی بودن پرخاشگری دانست. 3- تحریک الکتریکی هیپوتالاموس در مورد حیوان وقتی موجب رفتار پرخاشگرانه می شود که او در برابر حیوان ضعیف تر از خود قرار گرفته باشد.
اسلاید 162: 4- تحقیقات «بندورا» نشان داده است که پرخاشگری کاملا جنبه تقلیدی دارد. 5- تحقیقات «برکووتیز» نشان داده است که حتی مشاهده آلات و ابزار پرخاشگری می تواند حالت پرخاشگری را برانگیزد.
اسلاید 163: 6- در نقاطی از جهان و در بعضی فرهنگها اصولاً چیزی به نام پرخاشگری وجود ندارد.7- نتیجه تحقیقات نشان داده است که پرخاشگری نتیجه حتمی و اصلی ناکامی نیست.
اسلاید 164: جمع بندی دو نقطه نظر درباره پرخاشگری:1- در آدمی پرخاشگری نتیجه تعامل پیچیده ای بین تمایلات ذاتی و پاسخهای آموخته شده است.2- پرخاشگری در انسان حتی اگر ذاتی هم باشد قویاً تحت تاثیر عوامل اجتماعی قرار دارد.
اسلاید 165: نقش رسانه های همگانی در آموزش پرخاشگری:نتیجه تحقیقات بیشمار و گسترده نشان داده است که:تماشای خشونت های تلویزیونی اثرات مخرب بر تماشاچیان و به ویژه کودکان داشته است.
اسلاید 166: کنترل پرخاشگری 1- دیدگاه زیست شناختی و غریزی بودن پرخاشگری:روانکاوان:1- در سطح بین المللی: تشکیل مجموعه ای از نیروها که بتواند نیروهای پرخاشگرانه قدرتهای بزرگ را کنترل کند. 2- در سطح فردی: رشد فراخود یا وجدان فردی .
اسلاید 167: نظر کردار شناسان و جامعه شناسان زیستی درباره کنترل پرخاشگری:امکان از بین بردن پرخاشگری منتفی استهدایت پرخاشگری در کانالهای رفتارهای مورد قبول اجتماعی مثل بازیهای المپیک
اسلاید 168: 2- نظر دیدگاه انگیزشی درباره کنترل پرخاشگری:یافتن راههایی که باعث کاهش ناکامی می شوندپالایش خیال پردازی ایجاد محدودیت در فراهم بودن سلاحها و محرکهای خشونت برانگیز
اسلاید 169: 3- نظر دیدگاه یادگیری اجتماعی تغییرات مناسب در موقعیتهای محیطی و از بین بردن زمینه های موجد پرخاشگرانه عدم تقویت موجد پرخاشگری عرضه الگوهای غیر پرخاشگرانه استدلای تنبیه ملایم پرخاشگرتنبیه الگوهای پرخاشگرتقویت رفتارهای مغایر
اسلاید 170: گفتار دهم نگرشها و چگونگی تکوین آنها هدف آموزش کلی:آشنایی با مفهوم نگرش، بررسی جنبه های گوناگون و چگونگی شکل گیری آنها است.
اسلاید 171: هدف های آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- سه تعریف از نگرش را بیان کنند و تعریف سه عنصری نگرش را توضیح دهند.2- عناصر ویژگیهای سه گانه نگرش را با ذکر مثال توضیح دهند و مهمترین عناصر و ویژگیها را بیان کنند.
اسلاید 172: 3- تفاوت بین نگرش و واقعیت ، نگرش و ارزش، نگرش و عقیده و نگرش و علایق را بیان کنند.4- ابعاد نیرومندی یا شدت و درجه پیچیدگی عناصر نگرش را با ذکر مثال توضیح دهند.
اسلاید 173: 5- جنبه های مختلف یک نگرش، از جمله مفهوم سادگی و پیچیدگی عناصر و تاثیر متقابل آنها بر یکدیگر را به کمک یک طرح توضیح دهند. 6- فرآیندهای شکل گیری و ایجاد عناصر شناختی نگرشها را شرح دهند.
اسلاید 174: 7- تاثیر خانواده و اطرافیان در شکل گیری نگرشهای کودکان و نوجوانان را توضیح دهند. 8- چگونگی تغییر در نگرشهای دانشجویان و تغییر یا ثبات نگرشهای فارغ التحصیلان را بیان کنند.
اسلاید 175: 9- اصل هماهنگی شناختی و نقش آن در ثبات نگرشها را توضیح دهند. 10- عوامل چهارگانه تکوین نگرشها را از نظر «کرچ» و همکارانش شرح دهند.
اسلاید 176: تعریف نگرش:«ترکیب شناختها، احساسها و آمادگی برای عمل نسبت به یک چیز معین را نگرش شخص به آن چیز می گویند.» (صناعی مترجم 1347)«نگرش عبارت است از واکنش عصبی، مثبت یا منفی نسبت به یک معنی انتزاعی یا شی ملموس.» (بروولد، 1970)
اسلاید 177: تعریف آلپورت از نگرش:نگرش یک حالت روانی و عصبی آمادگی است که از طریق تجربه سازمان یافته و تاثیری هدایتی یا پویا بر پاسخهای فرد در برابر کلیه اشیا با موقعیتهایی که به آن مربوط می شود، دارد. (آلپورت ، 1935)
اسلاید 178: تعریف سه عنصری نگرش:«نگرش نظامی با دوام است که شامل یک عنصر شناختی، یک عنصر احساسی و یک تمایل به عمل است.» (فریدمن و همکاران 1370)
اسلاید 179: عناصر نگرشها:عنصر شناختی:شامل اعتقادات و باورهای شخص درباره یک شی یا اندیشه است. عنصر احساسی یا عاطفی (مهترین عنصر):نوعی احساس عاطفی با باورهای ما پیوند دارد.عنصر تمایل به عمل:آمادگی برای پاسخگویی به شیوه ای خاص اطلاق می شود.
اسلاید 180: ویژگیهای نگرش:1- هر نگرش شامل یک شیء، شخص، رویداد یا موقعیت است.2- نگرش ها معمولا ارزشیابانه هستند (مهمترین ویژگی).3- نگرش ها معمولاً دارای ثبات و دوام قابل توجهی اند.
اسلاید 181: تفاوت بین نگرش و واقعیت:وجه عمده تمایز بین واقعیت و نگرش، دارا بودن جنبه ارزشیابانه در نگرش است.تفاوت بین نگرش و ارزش:ارزشها هدفهایی گسترده تر و انتزاعی ترند و غالباً فاقد شیء، یا موضوع شخصی یا نقطه ارجاع اند مثل شجاعت ، زیبایی، و آزادی.
اسلاید 182: تفاوت بین نگرش و عقیده:عقیده در مورد نظر خواهی از عقاید عمومی، جایی که تمرکز روی نگرشهای مشترک و اعتقادات گروههای بزرگی از مردم است به کار می رود. عقاید عمومی ترکیبی هستند از نگرشها، باورها و نیتهای رفتاری.
اسلاید 183: تفاوت بین نگرش و علایق:نگرش نوعاً به عنوان احساس نسبت به یک شیء، یا نهاد اجتماعی یا یک گروه تصور می شود و علایق احساس فرد نسبت به یک فعالیت است.
اسلاید 184: ابعاد نگرشهانیرومندی یا شدت ترکیب جهت و قوت نگرش نسبت به هر عضو درجه پیچیدگی سادگی یا پیچیدگی هر عنصر
اسلاید 185: عوامل تکوین نگرشها(کرچ، کراچفیلد و بالاکی، 1962)1- آنچه که نیازهای شخص را برآورده می کند 2- کسب اطلاعات درباره موضوع یا شیء یا فرد خاص 3- تعلق گروهی 4- شخصیت فرد 5- عوامل ژنتیکی
اسلاید 186: گفتار یازدهم چهارچوبهای نظری برای مطالعه نگرشها هدف آموزش کلی:«آشنایی با چهار چوبهای نظری و الگوهای مختلف در بررسی، شکل گیری و تغییر نگرشها»
اسلاید 187: هدفهای آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- نقش و اهمیت بهره گیری از چهارچوبهای نظری درشکل گیری و تغییر نگرشها را توضیح دهند 2- الگوی شرطی شدن و تقویت را تعریف کنند و چگونگی کسب و تغییر نگرشها را بر اساس یادگیری (تداعی - تقویت - تقلید ) شرح دهند.
اسلاید 188: 3- چگونگی کسب و تغییر نگرشها را بر اساس الگوی مشوقها و تعارضها توضیح دهند. 4- تفاوتها و تشابهات الگوی شرطی شدن و تقویت را با الگوی مشوقها و تعارضها بیان کنند.
اسلاید 189: 5- نقطه نظر الگوی هماهنگی شناختی و نقش روابط متقابل عناصر ساخت شناختی و شکل گیری و تغییر نگرشها را شرح دهند. 6- ویژگیها و کاربرد دیدگاههای تعادل و توافق از الگوی هماهنگی شناختی را توضیح دهند و تشابهات و تفاوتهای آنها با یکدیگر را بیان کنند.
اسلاید 190: الگوهای عمده در شکل گیری و تغییر نگرشها:1- الگوی شرطی شدن و تقویت 2- الگوی مشوقها و تعارضها3- الگوی هماهنگی شناختی
اسلاید 191: 1- الگوی شرطی شدن و تقویت (یادگیری):در شکل گیری یک نگرش اطلاعات و احساسات بر طبق فرآیندهای زیر کسب می شوند:1- تداعی 2- تقویت 3 - تقلید
اسلاید 192: 2- الگوی مشوقها و تعارضها:موقعیت نگرش را بر حسب یک تعارض رویکرد – رویگرادان در نظر می گیرد. بیشتر به تغییر نگرش مربوط می شودتاکید خود را بر آنچه که فرد با اتخاذ یک موضع خاص به دست می آورد یا از دست می دهد متمرکز کرده است.
اسلاید 193: 3- الگوی هماهنگی شناختی فرض زیربنایی:* مردم مایلند بین شناختهای گوناگونشان هماهنگی وجود داشته باشد و همین تمایل یکی از تعیین کننده های اصلی شکل گیری نگرش است .
اسلاید 194: الگوی هماهنگی شناختی الف) دیدگاه تعادلنظام ساده شناختی متشكلاز دو شخص و يكشیء یا سه شخص رابطهبين آنها و ارزشیابی های فرد از آنها ب) دیدگاه توافق
اسلاید 195: نامتعادلBMABAMABMBAMساختهای شناختی متعادل و نامتعادل بین شخص A، شخص B و موسیقی.علائم (+) و ( - ) روابط مثبت و منفی و پیکانها جهت روابط را نشان می دهند. متعادل
اسلاید 196: ادامه دیدگاه تعادل:بر طبق این دیدگاه، ساختهای نامتعادل تمایل به تغییر یافتن و متعادل شدن دارند.
اسلاید 197: ب) دیدگاه توافق( آزگود و تانن بوم 1955)با موقعیت هایی ساده تر از دیدگاه تعادل سرو کار دارد. اثری که یک فرد با موضعی مثبت یا منفی نسبت به یک شیء یا شخص دارد.
اسلاید 198: ارزش گذاری در دیدگاه توافق:هر شخص یا شیءحداکثر ارزش مثبتنگرش خنثی3-2-1-01+2+3+حداکثر ارزش منفیچگونگی ارزشیابی یک فرد از فرد دیگرارزشیابی ما از هر دوی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد
اسلاید 199: ادامه دیدگاه توافق:شدت و نیرومندی ارزشیابیهای عامل مهم در موقعیتهای تغییر نگرش است.شیوه های گوناگونی برای حل ناهماهنگیها وجود دارد.
اسلاید 200: ادامه دیدگاه توافق:تصحیح برای شک اگر اطلاعات رسیده غیر متحمل باشد پذیرش باور نکردنی بودن اطلاعات
اسلاید 201: گفتار دوازدهم الگوهای تغییر نگرشهاهدف آموزش کلی:«آشنایی با مفاهیم بنیادی و نقطه نظرهای الگوهای مختلف درباره تغییر نگرشها و کاربرد آنها»
اسلاید 202: هدف های آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- نظرات الگوی یادگیری محرک – پاسخی در تغییر نگرش و ارتباط آنها با مفروضات الگو درباره ماهیت انسان را توضیح دهند و نقد کنند .
اسلاید 203: 2- اجزای سه گانه الگوی هاولند در مورد تغییر نگرش را شرح دهند.3- عناصر چهارگانه موثر بر پذیرش یک پیام مطرح شده در الگوی هاولند را نام ببرند و نتایج تحقیقات در مورد هر یک را بیان کنند.4- کاربردهای الگوی یادگیری در تغییر نگرش را تشریح کنند.
اسلاید 204: 5- مفهوم الگوی قضاوت اجتماعی، فرضیات زیر بنایی این الگو و کاربردهای آن را توضیح دهند.6- نتایج تحقیقات در مورد میزان درگیر بودن شخص با یک نگرش و نیز اختلاف بین پیام و موضع پیام گیر در تغییر نگرش در الگوی قضاوت اجتماعی را بیان کنند.
اسلاید 205: 7- مفهوم و فرضیات زیربنایی و کاربرد های الگوهای هماهنگی شناختی را بیان کنند.8- فرضهای بنیادی و نتایج تحقیقات درمورد الگوی ناهماهنگی شناختی را توضیح دهند.9- مفهوم الگوهای کارکردی، فرضیات زیربنایی و چگونگی تحقیقات مربوط به این الگوها را شرح دهند.
اسلاید 206: 10- اشکال گوناگون تغییر و مقاومت در برابر نگرش را شرح دهند.11- اصطلاحات زیر را تعریف کنند و آنها را در توضیح مفاهیم روان شناسی اجتماعی به کار ببرند. اثر تقدم و تاخر - لنگر یا معیار- گستره طرد و گستره عدم التزام.
اسلاید 207: الگوهاي تغییر نگرشها1- الگوهای یادگیری (محرک – پاسخی)2- الگوهای شناختی 3- الگوهای کارکردی الف) قضاوت اجتماعی ب) هماهنگی شناختی ج) ناهماهنگی شناختی
اسلاید 208: 1- الگوهای یادگیری محرک - پاسخی تغییر نگرش مفروضات الگو درباره ماهیت انسان تاکید بر روابط بین محرکهای ویژه با پاسخهای خاص تاکید بر ویژگیهای پیامهای عرضه شده که سعی در تغییر نگرش دارند و توجه زیاد بر پاداشهایی که با تغییر نگرش عاید فرد می شود.
اسلاید 209: ادامه مفروضات الگو رویکرد محرک - پاسخی ویژگیهای دریافت کننده پیام نیز می تواند بر میزان تغییر نگرش موثر باشد.مشوقهای ارائه شده برای تغییر نگرش باید قویتر از مشوقهای حافظ وضع موجود باشند
اسلاید 210: مراحل مختلف فرآیند تغییر نگرش بر طبق نظریه هاولندمحرک توجه ادراک پذیرش پاسخ: (تغییر نگرش)
اسلاید 211: ادامه نظریه هاولند:هاولند و همکارانش چهار عنصر را که در بیشتر موقعیتهای متقاعد کننده دخالت دارند به شرح زیر برشمردند:1- پیام رسان یا منبع ارائه پیام متقاعد کننده 2- ویژگیهای پیام 3- زمینه ای که پیام در آن عرضه می شود4- گیرندگان پیام
اسلاید 212: پیام رسان مقبول بودن تخصص مورد اعتمادبودن جذابیت شباهت به گیرنده پیام از نظر عقاید
اسلاید 213: 2- ویژگیهای پیام موثر بودن ترغیبهای ترس برانگیزمحتوای پیام یک جانبه دو جانبه سازمان پیام شیوه انتقال پیام
اسلاید 214: ادامه ویژگیهای پیام:اثرات ترتیبت ارائه دو پیام و زمان اندازه گیری نگرش (دوو و راتیس من 1984)AAAABBBBسنجش نگرشسنجش نگرشسنجش نگرشسنجش نگرشABاثر تقدم اثر تاخر هیچکدام هیچکدام پیامپیام موثرتر
اسلاید 215: 3- زمینه ارائه پیام تاثیر عوامل مداخله کننده 4- گیرندگان پیام شخصیت مخاطب هوشعزت نفسنیاز به تایید اجتماعیجنس
اسلاید 216: 2- الگوهای شناختی تغییر نگرشالف – الگوی قضاوت اجتماعی (مظفر شریف ) مفروضات الگو درباره ماهیت آدمی:الگویی شناختی و انفرادی درباره تغییر نگرش تاکید بر ادراک فرد و قضاوت او در مورد یک پیام
اسلاید 217: مفروضات بنیادی الگوی قضاوت اجتماعی نشات گرفته از برخی از موضوعهای «فیزیک روانی»پیامدهای متقاعد کننده ای که شبیه به دیدگاه ما باشند (لنگر درونی ما) شبیه تر از آنچه واقعاً هستند، قضاوت می شوند
اسلاید 218: پیامهایی که با باورهای ما فاصله دارند، فاصله دارتر از آنچه واقعاً هستند دیده می شوند.گستره پذیرشگستره طردگستره عدم التزاممفاهیم معرفی شده بوسیله شریف
اسلاید 219: گستره های پذیرش، طرد و عدم التزام 9 8 7 6 5 4 3 2 1شخص نمی پذیردشخص می پذیردگستره پذیرش گسترده عدم التزامگستره طرد
اسلاید 220: ب) الگوی هماهنگی شناختی مفروضات الگو:فرد از نگرشهای و رفتارهای خود آگاه است.ما میل داریم جنبه های مختلف این نگرشها در ما هماهنگ باشند.داشتن نگرشهای ناهماهنگ تجربه ای ناراحت کننده است که منجر به تغییر نگرش می شود.کاربرد اصلاح «منطق روانی»
اسلاید 221: ج) الگوی ناهماهنگی شناختی:(لئون فستینگر 1957)مفروضات الگو:* دو شناخت هم زمان و متناقض با یکدیگرناهماهنگی شناختی منجر می شود به
اسلاید 222: فرض دوم:ناهماهنگی ناراحتی آفرین و ایجاد کننده تنش است میزان ناهماهنگی و حالت ناراحت کننده بستگی دارد به:1) نسبت شناختهای ناهماهنگ به شناختهای هماهنگ 2) اهمیت هر یک از شناختها برای شخص
اسلاید 223: راههای کاهش ناهماهنگی:1) کم کردن تعداد یا اهمیت عناصر ناهماهنگ2) افزایش تعداد یا اهمیت شناختهای هماهنگ 3) تغییر یکی از عناصر ناهماهنگی تغییر نگرش
اسلاید 224: 3- الگوی کارکردی:مفاهیم بنیادی:مردم نگرشهایی را حفظ می کنند که با نیازهای آنان منطبق باشد.برای تغییر آن نگرشها باید نیازها را بشناسیمدو الگوی کارکردی تقریباً مشابه وجود دارد
اسلاید 225: دو الگوی کارکردی مشابه الف) کاتز ب) «اسمیت»، «پرونر» و «وایت»
اسلاید 226: کارکردهایی که نگرشها در خدمت آنها هستند:1- 2- 3- 4- ابزاری سازگارانه سود بخش دفاع از خودبرونی کردن دانشی ابراز ارزشها
اسلاید 227: گفتار سیزدهم اندازه گیری و سنجش نگرشهاهدف آموزش کلی:«آشنایی با روشهای سنجش نگرشها و مزایا و محدودیت های هر یک از روشها»
اسلاید 228: هدفهای آموزشی جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- ویژگیهای سنجش نگرشها را شرح دهند و انواع روشهای آن را نام ببرند.2- مقیاس نگرشها را تعریف کنند و انواع آن را نام ببرند.
اسلاید 229: 3- چگونگی تهیه و کاربرد مقیاس فاصله های یکسان نما (مقیاس ترستون) را شرح دهند.4- چگونگی تهیه مقیاس مجموع درجه بندی (لیکرت ) را توضیح دهند و وجه تشابه آن را با مقیاس ترستون بیان کنند.
اسلاید 230: 5- وجوه تشابه و تفاوت مقیاسهای شناختی – احساسی و مقیاسهای آمادگی برای عمل را توضیح دهند.6- چگونگی ساخت و کاربرد مقیاس فاصله اجتماعی (بوگاردوس) را شرح دهند.
اسلاید 231: 7- ویژگیها، مزایا و محدودیتهای انواع مصاحبه زمینه یاب را بیان کنند. 8- با ذکر نمونه هایی از فنون پوشیده سنجش نگرشها، مزایای این روش را بیان کنند .
اسلاید 232: 9- مزایا و محدودیتهای انواع روشهای اندازه گیری نگرشها را با یکدیگر مقایسه کنند و برای یک موقعیت فرضی بهترین روش اندازه گیری نگرش را پیشنهاد دهند.
اسلاید 233: ابزار سنجش نگرشهااعتبار همان چیزی رااندازه بگیرند کهبرای اندازه گیریآن ساخته شده اند پایانی نتایج آن در اندازه گیریهای مکرر با ثبات یا پایا باشد
اسلاید 234: روشها و فنون سنجش نگرشها1- انواع مقیاس ها2- مصاحبه زمینه یاب3- فنون پوشیده
اسلاید 235: 1- مقیاس نگرشالف- مقیاس فاصله های یکسان نما یا مقیاس ترستون ب- مقیاس «مجموعه درجه بندی» یا «مقیاس لیکرت» ج- مقیاس آمادگی برای عمل د- مقیاس فاصله اجتماعی یا مقیاس «بورگاردوس» و- مقیاس افتراق معناییهـ- مقیاس تراکمی گاتمن
اسلاید 236: الف- مقیاس فاصله های یکسان نما (ترستون)جملاتی با درجات مختلف مخالفت یا موافقت با یک موضوع ارائه می شودهر جمله یک «ارزش میزانی» دارد که درجه مخالفت یا موافقت را نشان می دهدسنجش جزء شناختی و احساسی نگرش
اسلاید 237: ب- مقیاس «مجموع درجه بندی» یا «لیکرات»مقیاسی پنج درجه ای به صورت «کاملا موافق» ( 5 نمره ) تا «کاملاً مخالف» (1 نمره ) است.استفاده از روش «تحلیل مواد»سنجش جزء شناختی و احساسی نگرش
اسلاید 238: ج - مقیاس آمادگی برای عمل سنجش آمادگی برای عمل فرد در یک موقعیت ارائه جملاتی در رابطه با یک موقعیت انتخاب جملات توسط آزمودنی
اسلاید 239: د- مقیاس فاصله اجتماعی (بوگاردس)سنجش نگرش افراد نسبت به ملیتهای مختلفجملاتی به ترتیب به هفت درجه مختلف (از 1 تا 7 ) برای سنجش درجه پذیرش فرد از افراد فرهنگهای مختلف
اسلاید 240: هـ – مقیاس تراکمی گاتمن نشان دهنده شدت تدریجی نگرشانتخاب هر درجه ، درجات ما قبل را در خود دارد
اسلاید 241: و- مقیاس افتراق مضاییسنجش جزء خاصی از نگرش مثلاً جزء ارزشیابانه اندازه گیری موضوع نگرش بر حسب صفاتی که دو به دو با هم متضاد هستندعلامت گذاری موضوع نگرش روی یک مقیاس هفت قسمتی بر حسب آن صفات
اسلاید 242: 2- مصاحبه زمینه یاب برای رفع مشکل تعمیم نتایج بدست آمده از مقیاس های نگرش به کار می روندنمونه گیری از کل جامعه بسته پاسخ باز پاسخ سوالات مورد استفاده
اسلاید 243: 3- فنون پوشیده یا مبدل برای رفع اشکال عکس العمل بودن روشهای دیگر از این فنون استفاده می شودطرح سوالات غیرمستقیم برای سنجش نگرشآزمون رور شاخ آزمونTAT آزمودنهای فرانکن آزمونهای دیگرنمونه:
اسلاید 244: گفتار چهاردهم کاربرد روان شناسی اجتماعی در جامعه هدف آموزش کلی:«آشنایی با بعضی جنبه های کاربرد روان شناسی اجتماعی»
اسلاید 245: هدفهای آموزش جزئی:دانشجویان پس از مطالعه این فصل باید بتوانند:1- مفاهیم زیر را تعریف کنند و آنها را در توضیح پدیده های روان شناسی اجتماعی به کار برند.عمل پژوهی، پزشکی رفتاری، الگوی رفتاری نوع A خود آگــاهی شخــصی؛ در دســترس بودن، مکان کنترل سلامت، تله های اجتماعی، ارزیابی پژوهی، عامل تغییر، قابلیت پیش بینی
اسلاید 246: 2- خلاصه جهت گیریهــای تحقیقات روان شناسی اجتماعی بر جنبه های نظری یا عملی از آغاز، شکل گیری این علم تا زمان حاضر و نقش کارهای کورت لوین در این باره را تشریح کنند.3- تفاوت تحقیقات کاربردی تحقیقات بنیادی در روان شناسی اجتماعی از جنبه های هدف تحقیق، روش تحقیق، زمینه مورد تحقیق و نقش محقق را توضیح دهند.
اسلاید 247: 4- کاربرد تحقیقات روان شناسی اجتماعی در زمینه های مختلف پزشکی رفتاری و مسئله بحران انرژی را بیان کنند.5- معیارهای تعیین مسائل اجتماعی و مراحل و چگونگی حل این مسائل و ایجاد تغییرات اجتماعی مناسب را توضیح دهند.
اسلاید 248: 6- ویژگیهای هر یک از خط مشهای تغییر اجتماعی را تشریح کنند. 7- نقش عالم اجتماعی و اشکال مختلف رابطه وی را در تغییر اجتماعی شرح دهند
اسلاید 249: کورت لوین و جهت گیری به سوی عمل پژوهی کورت لوین:جدیدترین مدافع ترکیب روان شناسی اجتماعی نظری با روان شناسی اجتماعی عملی در یک ساختار مشترک و زمینه یکسان است.بنیانگذار موسسه پویایی گروه
اسلاید 250: بررسی چند مسئله روان شناسی اجتماعی1- مراقبت های بهداشتی و پزشکیعلل بیماریهاتشخیص مسائل پزشکیپیشگیری از بیماریها مکان کنترل سلامت درمان بیماری
اسلاید 251: 2- صرفه جویی در مصرف انرژی کوشش برای یافتن راههایی برای تشویق افراد به کاهش مصرف انرژیاستفاده از اصول یادگیری و تقویت و کاربرد مشوقهای مالیمفاهیم «تراژدی اشتراک» و «تله اجتماعی»
اسلاید 252: مسائل اجتماعی و چگونگی حل آنهاالف) شخص کردن مسئله ب) مستند سازی مسئله ج) ارزیابی راه حلها برای مسائل اجتماعید) فراهم کردن وسایل برای ایجاد تغییر
اسلاید 253: خط مشیهای تغییر اجتماعیعامل تغییر: افرادی که در برنامه ریزی و کاربرد روشهای تغییر در جامعه شرکت دارندعقلایی- تجربیقهری - اجباریهنجاری- بازآموزیخط مشی ها
اسلاید 254: نقش عالم اجتماعی در تغییررابطه تخصصیرابطه تشریک مساعیرابطه پشتیبانی(هورنستاین)
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.