صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
‎aod sj lb‏ 5 695355 زندكي كودك بس بازي (زندگي ) کودکاز: ‎

صفحه 5:
سخن مربیان: از بازی بجه ها نکات متعددی مى آموزيم» بجه هادر بازى خود ل ۳ هرگز نمی توانیم آموزش بدهیم.

صفحه 6:
ری بازي» به هر گونه فعالیت جسمي یا ذهني که | موی بروز نيازهاي کودک شود. گفته مي اظهار و بیان 0

صفحه 7:
تعریف بازی : يك فعاليتى كه برخاسته از ذهن كه هدف خيالى دارد و به ‎el So‏ ۱ ويزكى هاى بازى : ١-بازى‏ داراى مقاصد همى و خيالى است "- بازى بايد به طور آزادانه از طرف فرد انتخاب شود ۳-بازی باید لذت بخش باشد ؟-بازى بايد به طور ذاتى برانكيخته شود و مقصودش هر ل

صفحه 8:
ا :"هرگز نباید به بازي به عنوان 92 براي وقت كشي نگاه کرد " 20 :«بازي کردن براي کودک مساوي است با صحبت کردن براي یک بزر گسال, بازي و اسباب بازي» کلمات کودکان هستند .

صفحه 9:
بازي وسیله اي است براي بیان احساسات. برقراري روابط. توصیف تجربیات. آشکار کردن آرزوها و خود شکوفایی. فعالیت بازي در واقع تلاش کودک براي کنار آمدن با محیط است که از این طریق او خود را مى يابد ودنيا را درک می کند.«

صفحه 10:
ويژگي هاي بازي *الف: از درون برانكيخته مى شودء و[ *ج. لذت بخش استء ‎1h‏ ا ل ‏*ه. بازيكنان به طور فعال در آن شركت دارند.

صفحه 11:
۱ octets) a ah ‏هدف كار در خارج آن قرار دارد.‎ 00 sent etec serv) ‏بازي فعاليتي است كه انجام‎ -2 Bd ‏بازي کننده مي گردد. حال آنکه کار ضرورتاً خوشایند نیست.‎ ی 0 آن را اختيار مي كندء در حالي كه كار, خاصيتي اجباري و الزامي دارد. TS ‏ما‎ OPE P Ces MECC tes har ia . ‏سازماندهي همراه است‎ ۱ ‏ا ا ا ل‎ ITS) ea ‏گرایش آشكاري به سوي کشمکش و پرخاش دارد.‎

صفحه 12:

صفحه 13:
7 ‎SE ere‏ ا اا ‏به مفهوم بسازیتسوجه نمودند. در دوران کلاسیک ‏بسازینقش‌مهمی‌در زند گی‌انسان‌داشت‌در این‌دوره ‏یت 1 هت بازیوادند و بازوبه عنوان ‎Cee ee en eee ‏ف‎ ‎

صفحه 14:
و ۱ هستند. انها به ما توضيح ميدهند كه جرا كودكان ‎Ie S]e‏ لحكل 2- اما نظريه‌هاي جدید به بازي به عنوان "تقویت ا مي‌نگرند. ‎vin) es else)‏ 19

صفحه 15:

صفحه 16:
)- نظريدي انرزي مازاد (هربرت اسينسر©م” 0©7): در اين نظريه بازي "حاصل انرزي مازاد" كودك دانسته شده م ا ل ا ا 0 ا ‎RES‏ ‎Ea NESE‏ ا كك ررد ساق كك نار با مقدار خاصي انرزي كه در فراآيند بقا از آن استفاده ميشود مجهز كرده كه اكر اين انرزي براي بقا مورد استفاده قرار نكيريد بايد به نحوي مصرف شود كه اين امر با بازي كردن ع

صفحه 17:
ن_ظریه‌ی پیش _مرینیلک ارل-5 ‎nt aes‏ در نظريه ‎eas od‏ ا ا ‎OE Lie Re I‏ ‎Ree nC TEND REISE he S eat er akon canon‏ ‎CAG‏ مهارت‌هاي وبژه‌ي بزرگسالي نیاز دارد که بازي این مشکل اساسي را از بيش روي أو برمي ‎Bes ie Rome RCS) Dene for ee‏ .۱ مارا با آموزش 3 موّلفه عمده براي زندگي بزرگسالي آماده مي‌کند: 1- کار گروهي 2- نقش آفريني 3- پيروي از قانون. به طور مثال کودکي که "خاله بازي" مي کند خود را ۳۳ دوراني الم آماده مي كند که قرار است ون ‎DY‏ 552 ‎ones re nes nce sr‏ 0 كسب مهارتهاى زيستى است بس جرا كودكان به بازىهاى رايانهاى كرايش دارند؟

صفحه 18:
۳- نظریه‌ی بازپیدایی (مال ۱۹۰6): براساس این نظریه» رشد هر فرد نشان دهنده‌ي روند پیشرفت تكاملي دا ‎Be‏ ‏زندكي شخصء تداعي كنندهي وقايعي از تاريخ انسانها هستند» مثل: ‎Eee‏ ا ل ا ا م به عبارت دیگر بازي» بازپيدايي مراحل مختلف زندگي نوع بشر است. كودك در بازي ويزكيهاي رفتاري اجدادش را در مقياس محدودي تكرار ميكند. نقش بازي در زندكي انسان هاء تضعيف كردن و اصلاح مهارتهاي كذشتهاي است كه براي مرحلهي حاضر از تاريخ زندكي

صفحه 19:
<- نظريه‌ي آرام بخشي یا تجدید انرژزي (پاتريك1909): بد 00000 فعاليت هاي زندكي كاري هر روز كه خسته کننده هستند ازاد مي کند. بازي باعث رفع خستگي و راحتي در کودکان و بزرگسالان مي شود. پس ما بازي

صفحه 20:
سایر نظریه هاي کلاسیک ‎rc‏ ور باکسازة ‏5 0 مي كنيم جون ‎no‏ ۱۳| احساسات ‎Perr |‏ و دردآورمان رآ از راه ‎ws‏ ضرر اظهار 556 مثلا کودك ‎ely‏ عروسك خويش را تنبیه والدین نسبت به او اعمال داشته اند ‎get‏ ل ‎Ce] epee een‏ 1 ‎Gizlouw iqio :Jio uS noi‏ 9 2+ ‎of :‏ بازق؟ ‎ ‎

صفحه 21:

صفحه 22:
)- نظريدي.ريوان تحليلكري (فرويد): در اين نظریه عوامل زيادي در بازي کودکان موثر دانسته شده اند از قبيل: تصورات: آرزوهاء نيازها و ۳ ‎RSL Oa S| el earn ten Rete reece yy‏ درکن یا کف ارت ‎pores‏ اضطرك!. به نظر فروید, اهمیت بازي در درجه اول هيجاني است, چرا که ‎ve CCR rere We CONE We A ICe TOR‏

صفحه 23:
دیدگاه رولني- اجتماعياريك-5 | او با نظر محدود فروید مبني 4 ‎Fes ae‏ ۵ ایا را را ار ار رت ا ا ‎ree eee es eee‏ ‎Ne er‏ ل ا ا ا ل ا ا ‎Pew‏ ‏باشد. اريكسون از © كونه بازي نام ميبرد كه در فرآيند ساختن من كودك هر كدام در مرحلهاي خاص مؤثر هستند. Be ee TT ‏ات ا ا‎ ۳ ESD reve Se Te SS ena Rane oo ‏و نت و با‎ ns ‏کین ات : نكاه‎

صفحه 24:
اكه ب. در دوران دوم» کودکان در بازی فراتر از بدن خود می‌روند و مهارت تسلط بر اشیا از جمله اسباب بازی‌ها را کسب می‌کنند. اين نوع از بازی» "من" را بیش ا ۳ 0 5 ۳ "۳ ۳ 1 | Poles ete eae Ce I re Se ESS ets) Bie she omar eC ei ‏او را به سوی فراتر از تسلط بر بدن خود و اشیا سوق می‌دهد که با تعامل‌های‎ 0 cere ‏ا‎ eS WPS eons pene) ‏ل‎ ‏ا از" جهان پیشین کنند و مسلما امن‎ eo os ‏می‌توانند‎

صفحه 25:
عو 5 مت ی 5 ‎Lc‏ 5 نظريدى ‎eye era‏ 5-00 بر خلاف ساير صاحبنظران كه معتقد بودند دلايل و مراحل بازى كردن در تمام كودكان دنيا يكسان مىباشد و تفاوت جندانى ميان كودكانى كه فرهنگ‌های متفاوتی دارنده نیست. ویگوتسکی اظهار می‌دارد که فرآیند و ل ‎AOR eee ere Cu FIPC CRED IU SOe‏ ‎cee)‏ ا ‎ate dees ee CLC Rn‏ 5 خارجی را باعث می‌شود. خط‌مشی طبیعی در دو سال اول زندگی از اهمیت ‎FPS AD rene eee ann SE eee:‏ تأثير فراوانى بيدا مى كند. به عبارت دیگر ‎TALE Ee‏

صفحه 26:
eee SET tees Bee SEES TTS Tee Ee Te) Se eee ee SIS Behn ee tore ae ed ee ‏دارد که به فکر کردن و رفتار آدمی کمک می‌کنند. ابزارهایی که به ما‎ EY a ie EUS Ie ioe SO eh ae re aed 0 Re ann SEs ee ere Oe ‏بهتر بفهميم. اين‎ ‏ا ا ا ل كت‎ A Se oe ‏فردى و شهودى نيستند بلكه بستگی‌های اجتماعى دارند و بايد از راه‎ ۱ Ey Beste Sel ‏وسيلهاى براى رسائدن ''مفاهيم فرهنكى'" و '' هنجارهاى اجتماعى‎ re 2

صفحه 27:
20 Sly cody ples -£ این نظریه یکی از تأثیمرگذارتمرین نظرریه‌های رویکررد شناختی- رشدی به بازی استه. نظرريه يرردازان شناتتى بيش از تأكيد بى ارزش هيجاتى بازى؛ معمولا بازى را ابرارى بسراى تسهيل رشد ذهنى مىدانتد. يباه بيان مىدارد كه اولين كا ركرد همدى موجودات زنده انطباق با محيط است. زيما جنين كا ركردى بسراى بقا ضرورى است. انطياق انسان با محيط | ‎Eo)‏ ال ا ل ل ل 00 ‎ee tel ETS Oy ee HS OES‏ | موضوع بازى به ذهنى بودن اين دو مفهوم معطوف است. درون سازى به معناى '"كرفتن ا ا | از طرف دیگر بمرون‌سازی به معنای "تغییس ساختار موجود در وا کنش به 00 ‎ee . 8‏

صفحه 28:
ادامه ى نظريدى ييازه به نظر پیاژه: را ۱۳۳۵۵ ا 1 ‎per eo oo al‏ ذهني تازه ۳ ساختارهاي ختي موجود بدون تغییر در این ‏ساختارها. به عنوان مثال: كودكي يك ‏جعبه‌ي خالي مقوايي پیدا کرده است و ‏براي هدف خاص خودش چنین مي‌بندارد ‎aS‏ و ‏موشكي است که او را به کره‌ي ماه ‎

صفحه 29:
۱ پیاژه 6 مرحله از بازي را در زندگي کودك به خوبي توصیف مي‌کند که :عبارتند از بازییا محرك حسي کودكف عا لدهاي‌جسماني‌خود را نظیر تابدادن-) ياو حركتدادنسر را به خاطر لذتصرفاز لنجام دادن[نتكرار ميكند ©- بازينمادين كودكبه لحاظ رولنيولقعياتيكه حاضر نيستند را ولنمود ميكند بازهيا ساختار: يادكيرواتفاقودر كودكيديدار ممشود و نيز -© ا رتسي ا ل لي خااقیتم شیم ود ا ا ا ا ل اا ا 0

صفحه 30:
فرآیند تکامل بازی لب باوج اي 2 _فور اي يوب وثر لو

صفحه 31:
نقش بازی در رشد کودک © انسان نياز به حرکت و جنبش دارد و بازی بخش مهمی از این نیاز است. هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود. نیازمند اندیشه و تفکر است و بازی خمير مايه اين تفكر و انديشه است. آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات بخشی از فلسفه ی بازی کودکان است. بنا گسترده تره پیچیده تر و اجتماعی تر باشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردار می شود. کشف دنیای اطراف بخش دیگری از فلسفه بازی است که کودک حس کنجکاوی خود را از این طریق ارضا می کند. بازی تن و روان کودک را ایمنی می بخشد و مسوولیتهای اجتماعی و اقتصادی را که در آینده بايد بدون كشيد به او می آموزد. کودک با بازی کردن موقعیتی بدست می آورد تا اعتقادات, احساسات و مشکلات خود را پیدا کند و مهارتهای زندگی را بیاموزد.

صفحه 32:
نقش بازی در رشد جسمی کودک " مسوجب رشد هماهنگ دستگاهها و اعضای مختلف بدن می شود. * باعث تقویت حواس کسودک می شود. * نيرو و انرزى بدن را به بهترين شكل مصرف مى کند. * کودک به توانمندی های فکری و بدنی خود آگاهی پیدا می کند.

صفحه 33:
نقش بازی در رشد اجتماعی کسودک: موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد. موجب شک وفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت می شود. همکاری . همیاری و مشارکت کسودک توسعه می یابد. با رعایت اصول و مقسررات آشنا می شود. همانند سازی با ببس زرگسالان را می آموزد. با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آنرا رعایت می کند. ابت را می آموزد و شکست را بطور واقعی تجربه می کند. قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس, کمرویی و خجالت بیهوده رها می شود.

صفحه 34:
نقش بازی در رشد عاطفی کودک: * نیاز به بسرتری جویی را ارضا می کند. * موجب ابراز احساسات, عواطف , ترس ها و تردیدها . مهر و محبت » خشم و کینه و نگرانی ها می شود. تمایل به جنگجویی و ستیزه گسری را کم می کند. * «برون نگری» کودک را اف زایش می دهد.

صفحه 35:
نقش بازی در رشد هی کودک در یادگیری زبان نقش بسزایی دارد. در رشد هسوشسی کسودک بسیار مر است. با مفاهیسم ساخت. فضا و شكل أشنا مى ‎og‏ رفتارهای هموشمندانه کودک تقویت می شود. موقعیت استفاده از قوه تخیل در کسودک به وجود می آید. زمينه بهت رى براى تفكر فرهم مى كند.

صفحه 36:
۳ ee Eine y iene) ‏باشد(مربى)‎ “4 0 ل ل ۱0۳ 2 2 0 ‏ل‎ ee Ps cies ICs TS) eS et ee tS cece StS Is (co) ‏آورند(و الدین)‎

صفحه 37:
‎ia oem ail‏ ی ی سم ‎ ‏6)کاری کنیم که بازی به صورت تجربه 7025 ‎0 ‏ا 1 ل‎ TC Yee Tae | me ‏8) به بازى كووكان )< را به خود مى ‏9)در محيط هاى يازى كروهى (ياركها .اماكن عمومى)اجازه دهيم تا كودكان , ی بای کرو ا دن ا مها ]رد كودكان بيرهيزيم. ‎50000 ‏ل ل را‎ end Ke)

صفحه 38:
لنولع بازيي

صفحه 39:
1- بازيهاي حسي وحر كتي : ۱ dk tee PE SLE eel 320 erred ra) voruneY ce peal Sd eee ‏حركتي , هماهنگي بین اعضاي مختلف بدن , تقویت‎ ‏بينايي و شنوايي استفاده مي شود . بخش عمده بازي‎ | Mee RO) ‏ال ا ا‎ BEC SP wen)

صفحه 40:
؟2- بازيهاي تقليد 0 0 ‏ا‎ ae ee ا ا ‎Ses‏ 00 Cee) Bel Pereyra Pep el pte ee كودى را شكل مي دهند و وسيله يرارزشي در تربيت او ‎oad‏ ا ا . كود دراين سنين قدرت بيان مسائل ‏ومشکلات دروني خود را ندارد. بنا براین بازيهاي تقليدي ‎۱۱ 1 ‏پرخاشگري وعواطف سر کوب شده خود راتخلیه وبر اضطراب 7 1 ‎

صفحه 41:
eee CR Ce SS ae ‎So)‏ 4 سالكي كودى وارد مرحله بازي هاي با قاعده مي شود اين مرحله تا سن 7 سالگي ادامه داشته , در 12 سالكي به ا ات وتا آخر عمر ادامه دارد .در اين ل لك ل ۳( ‎eure)‏ موجود در آنها آشنا شده وخود نيز براي بازي ها قاعده وقانون وضع مي کند . در اين بازي ها قانون . قرار داشته و رقابت وجود ‎

صفحه 42:
‎sla sjb -4°‏ آموزشي : * کودکان بیش از هر چیز از بازي هاي خود ۰ ‎

صفحه 43:
زي هاي رايانه اي PE MBE ges ‏ا ااا ااام ا‎ STC ۳ BES eer ‏ل الل‎ aes Te cS See Stn Rises a Sees) a ‏و‎ ‎ERE A Se OTE OS ERE CAN Spee SG OP Sen WES renee 5s Renee are (i Ree ee tele Sore a> One SY tent cae eae (od ‏©)يادكيري را آسان وتوجه بجه هارا جلب مي كند‎ * 0 ‏معايب‎ * 0 ‎ES eee sts oe (<a‏ ۰ 0)تتبل شسدن کودکان و نو جوانان ۳

صفحه 44:
نقش بازى و تقليد در رفتار سازش يافته (بيازه) درون سازي بازي رفتار سازش یافته برون سازي

صفحه 45:
تحول بازی در طول رشد

صفحه 46:
[0 الف )ويزكى هاى بدنى ام 00000 ماهیچه هایک وهکک املا بشد میک نند- 9 ب)ویژگی های ذهنی, و تحول روانی تقليددر ليندوبه آكاهانه لنجام معيذير« - از تفيلبه ولقعيدف زديكمى ش ود- 8

صفحه 47:
برنامه هاى ورزشى متناسب با كلاس و سن كودكان برنامه هاى ورزشى بايد متناسب با كلاس و سن كودكان مهارتهاى لازم را با توجه به ويزكى هاى كودكان 000 20 eer ویژگی های کودک علاوه بر توجه زیاد به فعالیتهای ‎Oe dehy ene!‏ ‎rica reg rte‏ 0 7( ا علاقه مند به آهنگ موسیقی و حركتهاى هماهنى است به مهارت یافتن در بازیها علاقه مند ‎Oe et ol‏ هماهنكى جشم و دست در حركتهاى مختلف در او در حال نضج گرفتن است دس رت بايد قعاليتهابى كه موجب ورزيدكى عضله هاى بزركتر بدن مى شود براى او در نظر كرقت , بخصوص نسبت به بازيهاى كروهى أو بايد توجه شود تا همکاری با دیگران را بیاموزد ۱ etre ered ko ee eee ay ‏مقابل می شود برای این کودکان مفید است . همچنین شرینکاریها و غلت‎ ‏زدن روی زمین‎ بازی با آهنگ موسیقی و اجرای حرکتهای هماهنگ و خواندن سرودها باید جزء برنامه منظور گردد. ۳ در کودک ایجاد مهارت کند باید جزء برنامه اش باشد 15۳17۳7۳7۳۱۳ CTE Sr ree Om) FETT ea eNO ‏ااا ااا ااا ااا‎ ‏ورزشى و شيرينكاريهاى ديكر .تمرين حركتهاى مختلف به جب و راست با‎ 0

صفحه 48:
برنامه ورزشی کلاس دوم و سوم د عور ‎EAE STON‏ ‎ea‏ oe OES SST LITT ‏تب توبن سوه‎ ‏ا ا‎ 00 erg دوست دارد کارها را خوب انجام دهد و برای آن تشویق و تحسین شود به طور طبیعی آمین و صادق است 7 بايد ياد بكيرد از مقررات بازى اطاعت كند و در بازها صادق باشد و از حق. ا ‎Fe Fea eR‏ هب ايجاد مهارتهاى لازم از طريق اجراى مسابقه براى او لازم و مقيد است فعاليت هاى ورزشى رقابتى و زور زمابى. براى او لازم است ؛ شرينكارى غلت زدن و کار با و سایل ساده ورزشی باید جزءبرنامه اش باشد به هر شكل كه ميسر است كيفيت كارهاى خوب را ضمن بازى و فعاليت هاى, ‎Neb aS‏ ال سر ی ی ی ی ی داده شود به حرف أو اعتماد كنيد و فرصت امانتدارى و درستكارى در موقعيتهاى ی ل ا ESTO 7

صفحه 49:
برنافة ورزشي ۳ [7 3 ‏در بازیها و حرکتهاوور‎ 0 crt ee Per aa آز قعاليت هاى ورزشى دسته جمعى 5300000 0 ere [EAPO ‏ل‎ cre ‏تا اندازهای ایجاد شده است .به جزئیات‎ ‏فن و مهارت علاقه بيدا مى كند‎ به جنس مخالف علاقه چندانی ندارند. | لتق كدنة: ۳ ءدوست دارد به طور مستقل عمل کند ‎Eres‏ 0 -برخوزدار هستند: کلاس چهارم و پنجم برنامه هاى ورزشى متناسب حركتهاى ورزشى سخت ترى در نظر كرفته شود .ياره اى از فعاليت هاى ع ا سر ی ‎recep nee eres‏ 0 روی بازیهای دسته جمعی و و مسابقه توجه و تاکید شود ‎PPE TSP EE PY‏ 7 0 0 SS rE SEIS MEA SN SEE ee Feed 0 ‏ی‎ ‎EP‏ ا ‎ ‏بايد از نظر رهبرى و فرماندهى, موقعيت هاى أموزشى براى او فراهم كردد. ‎Sure Sen oh yen‏ 52300 ‎FORO RE IM PPR TT TE) PION E E TP VI ‏.برای همگان میسر باشد‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 50:
برنامه ورزشی کلاس چهارم و ‎ees en‏ حس برتری جویی و آبراز مهارت در حركت هاى ورزشى شديد است و اشتیاق دارند که حرکت ها را صعیح و غوب الجام دهتد كودك مايل به ابراز روحيه جوانمردى در ورزش است [77 ETON CE TOM RC IY ‏در کودکان وجود داشته باشد‎ 0 ۱ ‏جنداني به شركث در فعاليت هاى‎ ‏مورزشی نداشته باشند.‎ [۱ eer eres 7 هر کودگ دوست دارد عضو موّثری از 1 برنامه هاى ورزشى متناسب 7 00 آمادگی جسمانی او پی درپی آزمایش شود .مقررات ورزشی باید تشریح و تفهیم گردد و بدان عمل شود .دستورات و فعالیت های ورزشی جهت اصلاح بدن لازم است ‎PUPS et roe Pee Perce oo eee STU STE‏ اعتدوكت دو بزنامه هاى وززشي تشويق كرة ل ا 000 .وظایف مختلف تغییر داده شود

صفحه 51:
1۱ SST TIE ‏طرع پیشنهادی‎ وه درس وظیفهدانش آموز ۱ بش 5 0 ‎RAT‏ 9 و ع له قو مريت ۱ ‎nun ae eee‏ ar ۳ : ak alent

صفحه 52:
روشي است که بوسیله ‎el‏ شیوه و ابزار طبیعی بیان حالت كودكء يعني بازيء به عنوان متد درماني وي بکار گرفته مي شوئد تا به کود ك كمك کند فشارهاي ‎CO‏ احساسي خویش را تحت کنترل قرار دهد. مس

صفحه 53:
بازي درماني ‎Pe orn ER MU BT CEST OBES‏ ‎a‏ 2 مي رود كه مشكلات خانواد گي (مانند طلاق والدین) دارند. ناخن مي جوند. زر شب ادراري اند. ۱ ‎ceonee)‏ ا ا ل 0 52093 اند. ‎eeu‏ ی درمان در مورد تعليم و تربيت کودکان ‎ga‏ نيز به ‎Js‏ مي رود كهعدم توانايي شان موجب ‎eel‏ 9 اضطراب ‎J‏ آنهاست.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان