صفحه 1:
روانشناسی کودک
صفحه 2:
عناوین :
۱- وقتی بیمار کودک است
۲- رابطه ها
۳- هیجانات کودکان .©
صفحه 3:
اهداف بهداشتی در دوران کودکی و نوجوانی
٩ ایجاد شرایطی برای مطلوب تر شدن رشد جسمی- عاطفی و
اجتماعی کودک
9 ایجاد الگوهای رفتاری سالم در کودکان برای تغذیه - ورزش-
تحصيل -تفريح و زندكى خانوادكى به منظور يليه ريزى شيوه زندكى
سالم در طول زندگی
صفحه 4:
مراحل درک کودک از رابطه میان سلامت و رفتار
٩ پدیدارگرایی: پیماری را تنها با یکی از نشانه ها تعریف می کند که ممکن است
نامربوط باشد ۴ سالگی ( خورشید باعث حمله قلبی می شود )
© سرایت : بیماری رابا یک علامت تعریف می کند اما در مورد علتش کمی بيشتر مى
داند ) سرخک را از مردم می گیریم اگر به آنها نزدیک شویم )
٩ آلودگی : چند مورد از علایم بیماری را تعریف می کند تا ۷ سالكى به لين مرحله می
رسد ( تماس با خاک باعث بیماری می شود - اگر ژاکت نپوشم سرما می خورم -
کار بد باعث بیماری می شود )
. درونی ساختن : بیماری را به صورت شکل درونی بدن مجسم می کنند ٩
ورود آلاینده ها به بدن بوسیله تتفس پا خوردن ) تأثير مستقیم رفتار بر سلامتی یا [
بیماری
صفحه 5:
© درونی ساختن : بیماری را به صورت شکل درونی بدن مجسم می کنند
( ورود آلاینده ها به بدن بوسيله تنفس يا خوردن ) تأثیر مستقیم رفتار بر سلامتی يا بیماری
٩ 5- جسمانی : اکثر کودکان تا ۱۱ سالگی بیماری را بر مبنای عضوهای خاص
تعریف می کنند با دلایل متعدد بیماری ( سرطان < رشد سریع سلول ها )
٩ ۶- جسمی و روانی : در آخرین مرحله کودکان متوجه می شوند بیماری می
تواند دلایل جسمی يا روانی داشته باشد ( سردرد بر اثر عصبانیت )
صفحه 6:
وقتی بیمار» کودک است
9 ۵ میلیون نقر از افرادى كه هر سال در بيمارستان
های آمریکا بستری می شوند کمتر از ۱۵ سال و اغلبشان
کمتر از ۵ سال هستند .
رشد رولنی کودک و علت استرس در بستری شدن هنگام
بيمارى :
هنكامى كه كودك جهار دست و يا راه مى رود علت استرس
و ناراحتى بى حركتى است همجنين جدايى از والدين
رفتار هاى بر اضطراب: بازكشت به سنين بايين تر
( مكيدن انكشت - خيس كردن جاى خود يا وابستكى زياد
به والدين )
صفحه 7:
کمک به کودک برای کنار آمدن با مشکلات بستری شدن
در بیمارستان
2 والدین قبل از ورود به بیمارستان کودک را آگاه کنند .
٩ دلیل بستری شدن در بیمارستان و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد را برای
کودک تا حد امکان توضیح دهند .
7 به كودك فرصت سؤال كردن بدهند و سؤالات را طورى پاسخ دهند که برای
کودک قابل درک باشد .
٩ اگر کتابی در این مورد وجود دارد برایش بخوانند
2 والدین خود رفتاری آرام و مطمئن داشته باشند
تحقیقات نشان عی دهند که کودکان با والسین مضطرب مانند کودکان با
والدین آرام نمی توانند با تبعات بیماری و بستری شدن کنار بیایند .
صفحه 8:
صفحه 9:
٩ مستولیت عمده و اساسی تربیت کودک در مراحل اولیه رشد و تحول کودک بویژه در
دوران جنینی- شیر خوارگی و پیش دبستانی بر عهده مادر است :
7 ارامش روحی روانی مادر
— بهره مندی از همدلی و همراهی همسر
صفحه 10:
© كودكان نياز دايند در فرايند يافتن هويت فردى -اجتماعى - الكو يذيرى
- همانند سازی و شناخت نقش ها ی مطلوب اجتماعی ازالگوهای
بزرگسالی مناسب( مانند والاین و.. ) به اندازه کافی بهره مند شوند .
صفحه 11:
٩ کودکان با نگرش مثبت و خوشایند نسبت به شخصیت الگوهاي بزرگسالان
در برقراري ارتباط با معلم و دیگران موفق هستند
٩ کودکان با الگوهاي بزرگسال ( تعارض ها - کشاکش ها - ستیز هاي بین
والدین 7 تحمل تحقیر ها 7 سرزنش و تنبیه ها ) هميشه با شك و تردید به
شخصیت معلم و دیگران مي نگرد و در برقراري ارتباط مفید و موّثر با
مشکل مواجه است .
صفحه 12:
هیجانات کودکان
. هیجانات کودکان نباید نادیده گرفته شود ٩
. هدف نهايي نباید پرورش فرزنداني مطیع و فرمانیر باشد ٩
© اموزش هيج
© سبك جهار كانه فرزند يروري
© هوش عاطفى يا هوش هيجانى (يا 120) شامل شناخت و كنترل عواطف و
هيجانهاى خود است
81 ۶ 7 ٠.
صفحه 13:
سبک های چهار گانه فرزند پروی
: والدین بی توجه -۱ ٩
-احساسات کودک را کم اهمیت می دانند توجهی به آن نمی کنند
© - به احساسات فرزندان خود بی اعتنا هستند
٩ - وقتی هیجانات منفی کودک بروز می کند از او می خواهند ساکت باشد ( بدون هیچگونه
توجهی )
© - معتقدند هیجانات منفی کودک دست آویزی است برای رسیدن به خواسته هایش
0 تأثیرات این سبک : کودک یاد می گیرد احساساتش نادرست است
۰ ۷- والدین ناراضی :
© - رفتارهای والدین بی توجه را شدیدتر نشان می دهند
© - به ابراز احساسات کودکشان ایراد می گیرند و سرزنشش می کنند
٩ - بر خوش رفتاری فرزنشان بیش از حد اصرار دارند
0 - اعتقاد دارند هیجانات منفی را باید کنترل کرد و بچه ها باید از بزرگترها اطاعت کنند
ا ات : مانند سبک والدین بی توجه
صفحه 14:
۰ ۳- والدین آسان گیر :
© - هر گونه ابراز احساسات را از جانب کودکان می پذیرند .
- وقتی بچه احساسات منفی دارد او را دلداری می دهند ( به جای همدلی )
- بچه ها را در زمینه رفتار راهنمایی نمی کنند
- در حل مشکل به کودک کمکی نمی کنند .
-تأثيرات : کودک یاد نمی گیرد چگونه هیجانات خود را 7
ارتباط با دیگران مشکل دارند .
۴- والدین مربی هیجان :
- برای هیجانات منفی کودک ارزش قلیل هستند و از انبه عنوان فرصتی برای صمیمی
شدن استفاده می کنند
© سبه هیجانات کودک احترام می گذایند .به حرفهلیش گوش می دهند . احساسات منفی
او را تحقیر نمی کنند .به او نمی گویند چه احساسی داشته باشدبه او کمک می کنند
حالت هیجانی خود را نامگذاری کند .
و ه ه هو
و کنترل کند و در برقراری
9
صفحه 15:
همدلی : اساس پرورش هیجانی
"در خانه ای که همدلی نباشد چه اتفاقی می افتد
خانواده هایی که هميشه انتظار دارند کودکشان شاد باشد و هیچ وقت
شکایت نکند هر زمانی کودک ناراحت يا عصبانی است والدین نگران می
شوند .
7آيا زندكى هميشه بر وفق مراد است ؟هیچ وقت ناراحت يا عصبانی و
خشمکین نمی شویم ؟
صفحه 16:
پنج مرحله اصلی پرورش هیجان
مرحله اول :
آگاهی از هیجانات کودک
0آگاهی از هیجانات خود و کودکمان
("تشخیص احساسات خود و توجه به احساسات دیگران
صفحه 17:
مرحله دوم
در نظر گرفتن هیجانات به منزله ی فرصتی برای صمیمیت بیشتر با کودک
و آموزش او
اگر شما به اسباب بازی شکسته یا خراش روی پای کودکتان علاقه و توجه
نشان دهید این کار بسیار سازنده خواهد بود فرزند شما یاد می كيرد شما
رفیق او هستید
صفحه 18:
مرحله سوم
همدلانه گوش کردن به حرف های کودک و ارزش قایل شدن برای
احساسات او
-وقتی فرزندتان احساسات خود را بیان می کند آنچه را که شنیده و
متوجه شده اید دوباره برای او بازگو کنید .
- بهتر است مشاهدات خود از نحوه رفتارفرزندتان را بیان كنيد به جاى
اينكه با سؤال كردن از اصل
صفحه 19:
مرحله چهارم
٩ کمک به کودک برای نامگذاری هیجانات خود
* نامگذاری هیجانات رابطه نزدیک با همدلی دارد
0 کودک گریه مي کند مادر مي گوید : خيلي غمگيني . نه ؟ کودک احساس
مي کند مادرش او را درک کرده است همچنین نام أحساس او را هم مي داند
صفحه 20:
مرحله پنجم
9 تعیین حد و مرز هایی برای کودک و در عین حال کمک به او در
حل مشکل
٩ ۱- تعیین حد و مرز
0 ۲- مشخص کردن هدف ها
7 ۳- فکر کردن درباره راه حل های ممکن
* ۴- ارزیابی راه حل های مطرح شده بر اساس معیارهای ارزشی
خانواده
٩ ۵- کمک به کودک در انتخاب یکی از راه حل ها