صفحه 1:
از سرى انتشارات متون آزماا
0 تالیف: ا ا
ele SBT Oe)
صفحه 2:
شیب حلی درس
eS
8۳ شناسی و دانش مدیر
صفحه 3:
صفحه 4:
Ea
۴ لونان +» | ۱
١( هالاى -2
دومزديه (اطع!| -9
اداره أموزش ويرورش -6
كاليفرنيا
صفحه 5:
۱9 پا
Se
_ = bayer] 9 (
4
مدیر بت
صفحه 6:
=e
ات
روان شناسی
اعمال مدیریت دكت
صفحه 7:
Shee ون و 555
EHS see
SERGE)
سس
صفحه 8:
— IE! etm ۱
Sige Set
الف-
weit 1 انز
ان وان RR
احدى
al ۳ شناسی
منده \ ao 2A)
مدیریت بهره ور =
am شناخت
۰ روان شذ
O شناسانه
مديراز
ك1
صفحه 9:
al 0
عبن an Ete ۲ ۲
لك ب
ss ۱ دیدگاه
صفحه 10:
2
۰ aii 3 0
جهار مورد است د
صفحه 11:
ستفاده از يافته هاى علمی ols)
شناسى
صفحه 12:
alal =] اسميت
eet) ۱0212191۵19
8 فردریک تیلور
60 هانرى فايول
al GS
0
م2 نظریه های رفتاری
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
3
0
Cane) سبو كك
صفحه 16:
رت
دروو
سود جو ۴
عي یج =
an a ee تا
افر اد اد ۲ گک
صفحه 17:
وسنت جا 2
سودجويى
كه انكيزه هه
كنت لذت و احترار آر- دده
که نوعی بر eee )9 ان شناحتى
صفحه 18:
ape See ا
SCI
اوايل قرن بيستم
صفحه 19:
SB ب
) «اصو ۱
مدر حك علمی»
تشويق را كه امرى روال
صفحه 20:
0
انگیزه ۳ فعالیت کارکنان
صفحه 21:
/ eye
(ERTS REE TRY)
Kk ee
صفحه 22:
es,
9
يها
اكه
صفحه 23:
Sewers
9
ا ا
هاى رو ان ل
صفحه 24:
صفحه 25:
ae pe
۳ oe ==
مديريت ۱
2-0
صفحه 26:
ير
ISS SEs)
ست ١ ادو سك ر بازدهی
كاركنان مؤثر است كه عبارثند
=I
صفحه 27:
ی
eSB]
صفحه 28:
در مطالعات مدیریت. بر a
شناختى مانند موارد زير تا
داشت*
0- انكيزش ١ © شخصيت ْ
ادراک ©6©- وضعيت روانى و
EBS) 060
صفحه 29:
صفحه 30:
ee
es
كت
صفحه 31:
3« بت ۳ By}. ۳
4 آشنایی با اصول» قواعد ۱
استفاده درست از نيروى انسانى”
© آشنايى با فعال كردن خلاقيت
آثنایی با ایجاد جریان فکری در"
جامعه
صفحه 32:
صفحه 33:
eee
شكل كيرى آن
2a Za
“6- جكونكى اصلاح مديريت و
صفحه 34:
داشتن آنان
صفحه 35:
.")۹9064
مباحت روان شناختی در 5 ۳
حدار حص
د 0۵
صفحه 36:
صفحه 37:
ححا -
0 روابط انسانی در
سازمان
: BCS Ee See)
le gle jlu lias £1 si! -G
صفحه 38:
می شود:
ris ا ا
و عمل موثر در eee se
te ا 0
صفحه 39:
0۳
9
صفحه 40:
رت
Se
8ه
م> رفتار هاى ناسازكار و
صفحه 41:
Shee ee
"2
صفحه 42:
مد
ل یت
مورد توجه
صفحه 43:
آأموزش نيروى انسانى و فعال
كردن ان هاو
صفحه 44:
صفحه 45:
9- کاربرد روان در
تقويت و فعال كردن
انسانى و مديريت
©©- بهداشت روانى در سازمان
صفحه 46:
حص -
eRe
asi e Ol
نظریه مدیریت علمی و مبنای ©
روان شناختى ان و
صفحه 47:
CO BRO ON و
1 سد
9
صفحه 48:
CO BRO ON و
1 سد
"2
صفحه 49:
CO BRO ON و
1 سد
م
صفحه 50:
كاربرد هاى روان
مديريت را در دنياى أمر:
برذه و در حدود 33
توضيح براى أن بنويسيد.
صفحه 51:
فصل دوم
صفحه 52:
سازمان ها پدیده های
واقعیت های فیزیکی
صفحه 53:
Sy عه
مهم ترین چیزی که در
مورد سازمان بايد به خاطر
سيرد ا ل 02-0 0
ها قائم به چیزی است که در
دهن مردم وجود دارد.
صفحه 54:
مفهوم سازمان
مجموعه اى از انسان هايى
اكه ۱
طراحى شده را در جهت نيل
به هدف هاى مشترى دارند.
صفحه 55:
تعداد افراد در سازمان
تعداد افراد یی
سازمان ممکن است
حتى مشتمل بر دو نفر
بان
صفحه 56:
تحول مفهوم سازمان
تحول مفهوم سازمان در سه مورد مطرح
مى شود:
4 سازمان ها پیچیدگی
Corres
Pee ear wep et
صفحه 57:
ادامه تحول مفهوم سازمان
© تأكيد بيشترى بر تقسيم وظايف و
تلاش هاى تخصصى مى شود.
9- نظريه هاى مر بوط به تشكيل
سازمان هاء تغييرات زيادى كرده
عم
صفحه 58:
تفاوت سازمان های
eee تن
در سازمان های ادرای و
م Coe re
محسوب مى شود در حالى كه در
سازمان هاى معاصرء بر مديريت
تأکید می شود.
صفحه 59:
تفاوت برداشت نظريه هاى مختلف
از مفهوم سازمان (دو مورد)
ا ا Bre
ساختار بوروكراتيك
J
صفحه 60:
ادامه تفاوت برداشت شت نظریه isla
مختلف اك مفهوم سازمان
تأكيد نظريه هاى مديريت بر
روابط انسانى
3
است.,
صفحه 61:
اركان سازمان
صفحه 62:
000 ee
حك
صفحه 63:
تعریف مدیریت
به مجموعه تصمیم گیری ها و
Sy ene ree Seen
ROME rar WE Cee ۱
تلش ها و استفاده بهینه از
امكانات و منابع انسانى 0 مادى
صورت می گيرد.
صفحه 64:
۰ }. م 5 Cad
مجموعه معیار هاء ارزش ها و
42ح 2 اده
روانی حاکم بر سازمان را فراهم ساخته
Ns PN rare y me 0 ۳(
مى كند و بر نحوه عملكرد اعضا تأثير
می کدار23
صفحه 65:
Tee eee
فرهنگ سازمانی
صفحه 66:
۳
کنش ها یا واکنش هایی است که
اعضاى سازمان. با در نظر كرفتن
ارزش های Fons) هدف مشترک
tl Gat g Gls js al il ۱۳6
ا ال 0
صفحه 67:
عوامل مؤثر در شكل كيرى رفتار
eee
شامل © مورد:
0- هدف هاى سازمان
2- نقش سازمانى
aCe Pewee weve oy)
62- ادراف سازمانى و
صفحه 68:
1۳ ۱ ۱ ۱ aren
ترس سس
انگیزش سازمانی -9
CSTE we So
میزان همبستگی با سازمان
اروزيابى رفتار سازمانى 9
صفحه 69:
عوامل موّثر در ادراک سازمانی
نو (ope 7
۲ eee)
ب- میزان کستردگی و پیچیدگی
BeBe
9 توانایی درک كننده
د- موقعیت ادراک
صفحه 70:
iy A ی
مباحث مورد توجه:
ام
2
صفحه 71:
معيار هاى عمده سنجش
رفتار سازمانى
شامل 2" مورد:
الف- ميزان تأثير ككذارى رفتار
ب- جايكاه رفتار
ب- سنجش زمينه امكاناتى رفتار
و
صفحه 72:
ادامه معيار هاى عمده سنجش
رفتار سازمانی
اا
وت
ج- علاقه مندی
Eee eG
صفحه 73:
5
صفحه 74:
وجه تمايز سازمان هاى رسمى و
غير رسمى
شامل 4 تفاوت:
0- سازمان هاى رسمى از
Sen 0 9 ۱
سازمان هاى غير رسمى از
ميان كنش هاى انسانى و
صفحه 75:
ادامه وجه تمایز سازمان های رسمی و
غير رسمىء درجه كيفيت
ان راو
صفحه 76:
ادامه وجه تمایز سازمان های رسمی و غیر
رسمی
3- سازمان رسمی خطوط
كاملا مشخصى از ارتباط
ا OCS |
مجهز به شايعات و
صفحه 77:
0 9
Come)
- سازمان رسمی دارای
a است اما سازمان غیر
است مرحمت
ها یا پاداش ها را ۱۳۹
حذف “us
صفحه 78:
شخصیت طرح واحد
و کلی ترکیب یافتهای
صفحه 79:
ای کر
احساس هويتى است كه
از يكيارجكى روابطء
هدف cla مقررات»
فرهنگ. 0000 5 و
ا
صفحه 80:
شخصیت سازمان
ویژگی های پایدار سازمان»
كه كيفيت خاصى از روابط را
ee ee Sree Sie
ايجاد می کند را شخصیت
سازسان می گویند.
صفحه 81:
9
5 بت سازمان
0 وجود روابط آزاد یا محدود
8- ميزان باز يا بسته بودن
محيظط
۳
©- وجود روابط خانوادكّىق و
قبيله اى
صفحه 82:
مفهوم بیماری مدیریت
بيمارى مديريت نوعى
اختلال شخصيتى است كه
ا 02 و(
وجود آمده یا بروز می کند.
صفحه 83:
بيمارى هاى مديران
2
9- مدير مقرراتى
coe) 0
<-6- مَدَيَرَ -بى اعتماد
00
صفحه 84:
ادامه 0000 هاى epee
مدیر مضطرب
م مدير سلطه جو
alee مدير -9
©2- مدير نامتناسب
ST eke ee aie
صفحه 85:
لنفجارى- 1
مدير
۳
Ps
و غير mK a هم ۱
های نا ون
Cis at ۱
تحري 0
a a
صفحه 86:
مدير مقررلتى-2
داراى وسواس در اجراى
مقررات به نحوی که با استفاده 5
جارجوب مقررات» مشكل آفرينى
نموده و کت سیستم ۳ US
می کند:
صفحه 87:
۰
با دورى كردن از هنجار هاء
تعجب زيردستان را برانكيخته و
نظن آنان را جهت ارضاى نياز
مفرط به ستايش» به سوى خود
د
صفحه 88:
مدير بیل!عماد -4
ea رادر معرض
توطئه دیکران دانسته و به
=F ASI, هاى كاركنان
حساسیت بیش از اندازه
دارد.
صفحه 89:
7۰
داراى تزلزل و بى
بای شخصیت»
هیجانات شدید و وابسته
به ديكران است.
صفحه 90:
با احساس قریب الوقوع یک
واقعه» تحریک پذیری زیادی
دارد. به دليل هراس ناشى از
اضطراب» دچار درماندگی و
صفحه 91:
مدير سلطه جو oS
كمبود اعتماد به نفس در او
احساس وحشنت و ناتوانى»
ايجاد-مى كند و با تحكم سعى
در اعمال رفتار سلطه جويانه
0ه
صفحه 92:
مدير نامتناسب 09
به سبب عدم برخوردارى از
فرهنك مديريت متناسب با شرايط
زمان و مكان؛ معمولاً فاقد ظرفيت
staal sl» add پست مدبزیت
بوده و در انجام وظایف خود ناتوان
peavey)
صفحه 93:
مدیر عولم فریب10
به جاى 2۳ BE) به اداره
كاركنان و مراجعان مى يردازد
و سنعى وى در جهت حفظ بست
و هدف های (os د
e pee 0
صفحه 94:
|« منظور 5 ساختار
eterna Sn SEEN
9- امروزه کدام یک از دیدگاه
هاى مديريتى بيشتر در سازمان ها
غالب است و چرا؟
صفحه 95:
فصل سوم
روان شناسى
سيتم هاى اموزشى
صفحه 96:
ا ا
وجود عناصر مختلف
©2- وجود فعاليت در هر يك از عناصر
9- وجود تضاد بين عناصر
<- وجود ارتباط بین حرکت ها
- وجود هدف مشترک
صفحه 97:
وظایف عمده مدیریت سیستم
شامل © مورد:
0- تشخيص نياز اساسى ايجاد كننده هدف
و آكاهى از رابطه ساختارى بين آن ها
©- توجه به رابطه بين هدف و نياز هاى
فردی عناصر سیستم و
صفحه 98:
ادامه وظایف عمده مدیریت سیستم
-C اعتقاد به استقلال عملکرد
حوزه ها و ایجاد اختیار متناسب
با مسوولیت ها
۴ فراهم نمودن امکانات لازم
براى فعاليت حوزه ها و
صفحه 99:
ادامه وظایف عمده مدیریت سیستم
©- ايجاد روابط تكميلى و هماهنكى
بين حركت هاى مختلف و هدايت
آن ها به سوی هدف
0- حفظ روابط با سیستم های محیط
(موازىء؛ متداخل و فراكّير) و
صفحه 100:
ادامه وظایف عمده مدیریت سیستم
۶۵ توجه به وارد ساختن
اطلاعات جديد به سيستم براى
تداوم و تجديد حيات ان
0 ارزشیابی مداوم از عملکرد
صفحه 101:
ene
شكل كيرى و
GO a eee خارج
و
ار ره
oe 5 آن re
صفحه 102:
Sig i pe
بين جذب و تطبیق تعادل وجود
۳
DP OOM thea te Kp reer
نيز در خود جذب كند.
صفحه 103:
سيستم و زمان
سيستم ها بايد بتوانند خود
را با تحولات زمان تطبيق
reese |
خود را از دست خواهند داد.
صفحه 104:
صفحه 105:
بیماری سیستم
rents? 9
arc
جريان كذشت زمان» خود را
با تحولات جور کند.
صفحه 106:
0- بارزترین مشخصه وجود اختلال
یا قطع رابطه با سیستم های محیط
است.
9- بروز عارضه در درون سيستم
9 همكارى کارکنان) و
صفحه 107:
ادامه مشخصات سیستم بسته
7
Se ere ce
کار ها و عدم تقسیم وظایف)
“6- هدر دهی نیرو و توان بالقوه
سیستم (پایین آمدن بازده)
صفحه 108:
گنت نها
0[
9- روابط مالكيتى
9- روابط يى سويه
<6- روابط معارض
۰
صفحه 109:
رولبط تکمیلی- 1
ساير عناصر شكل مى كيرد
و نياز به شناسايى موقعيت
هاى تكميلى و ارتباط بين آن
هادارد.
صفحه 110:
مشخصه هاى روابط تكميلى
الف- اجزاى تشكيل دهنده آن
eB) ۳ 927 هستند»
يعنى تمايل به ارتباطء طبيعى
تلقى مى شود.
ب- فعاليت هاى هماهنگ است
صفحه 111:
Vee ee
در شرايطى شكل مى كيرد
جايكزين سيستم و قوانين
ee ا
صفحه 112:
9۳
a
۳ ا
هدف» جهت و روش توسط یک
عنصر انتخاب م1 شود ۳ ديكرى
ا
صفحه 113:
ee eee
تضاد ها و تعارض هاء مواد
اوليه براى شكل كيرى اين نوع
روابط هستند. سيستم فاقد شكل
گیری كامل است و روابط
معارض حفظ مى شود.
صفحه 114:
روابط معارض در سیستم های
شكل كرفته
ار تباطات معارض الك
دكركونى در جكونكى
معارضه شانه ای از
افزايش آنترويى 0۳[
صفحه 115:
رولبط كسيخته -5
افرادى كه 7
۰ : خت
ال ما
ره را ee
oe . . ۱ ۲ -
صفحه 116:
كرد:
ea) معن جوم
جها کف
Ce ۳9
۲ 5 (
(tees 5
i ‘ ۳ : ۳ =
9 0 7 ۱
fers) 7 5 ١
oad ۰ (و
2 00
باز
0
صفحه 117:
الف- از نظر وسعت عملکرد
(خرد و کلان) 5
32 3 ۰ از ۳
ب- از نظر نوع ارد
(موازىء متداخل و فراكير)
صفحه 118:
باس نهد
a EWES)
۰ 5
دی ۱ شخصیتی یک مد
را نام برده و برای ae
۱ 3 207 و
۵ a م
ر حد سه سطر “CRE
صفحه 119:
\ فصل چهارم
isla 43
مدیربت
صفحه 120:
\ انواع نظریه ها
الف- نظریه های کلاسیک
ب- نظریه های نئوکلاسیک
ج- نظریه های ساخت گرا
9
صفحه 121:
صفحه 122:
نظریه فایول- 7
به صحت فعالیت
سطوح بالاى كار يعنى
مديريت توجه كرده
است.
wt
صفحه 123:
\ اصول مورد تأکید فایول
6- طراحی
9- سازماندهی
2- رهبری
<0- هماهنكى
ff کنترل -G
صفحه 124:
نظریه ماکسوبر -2
اصول انجام کار موثر درسازمان:
0- ساختار سلسله مراتب
-O تقسیم کار
-O تدوین چگونگی اجرای قوانین
تأکید بر ضوابط و نادیده گرفتن
روابط
صفحه 125:
نظریه تیلور -
افزایش کارآیی سازمان های
از طریق کار بیشتر
دادم است (تأکید بازدهی از
طریق کار بیشتر کارکنان)
9
صفحه 126:
اصول مدیریت علمی (تیلور)
0 برقراری اصول فنى و فیزیکی
مدیریت از طریق شناخت مسایل
‘J
ل
2- توجه علمى و منطقى در انتخاب
كاركنان
9- برقراری روابط مبتنی بر تطة
مدیریت و کارکنان
صفحه 127:
نظریه گیولیکو اورویکه
با علامت اختصاری POSDCORB
نشان داده می شود که شامل:
(Planning) «lb -0
©- سازماتدهى (Organizhng)
-O استخدام (Staffing)
4 4 (Directing) sox
صفحه 128:
نظریه گیولیکو اورویکه
4 هماهنگی
(Coordinating)
2 ارائه گزارش
(Reporting)
a (Budgeting) 4a2# -“r
صفحه 129:
محتوای نظریه های کلاسیک
در جهت كسب منافع
بیشتر برای سازمان و
مصالح لن است (توجهات
(gale
wt
صفحه 130:
از دیگاه فایول
56 تنظیم برنامه
- سازماندهى
2- فرماندهى
<6- هماهنكى
©- كنترل و نظارت
صفحه 131:
ب- نظریه های نئوکلاسیک
)- مطالعات هاثورن
- مطالعات داكلاس مى كركور
©- مطالعات ياركر فالت
<4©- مطالعات میشیگان
©- مطالعات اوهايو
eG
صفحه 132:
مطا لمات ها
\ لعاتهتورن-7
انسانی 5 د ار ee
۳ شد. از al و
Oe 2 « در کارگاه مدای
کمپ ن | 35 8 لو O
جام سد و نقطه ۲ 3
ست در
دانش مدیریت.
صفحه 133:
تآثیر انگیزه و روابط
صمیمی بين كاركر و
كارفرما را در اداره مطلوب
يط كار نشان داده است.
9
صفحه 134:
مطا اعاتدلگاسمکگر گور -2
نظریه های »2 و لا را بر
مبناى هق تكرش SS,
متفاوت در مورد انسان و
طبیعت او ارائه نموده است.
9
صفحه 135:
فرضیه هونظریه
در اين دیدگاه انسان موجودی است:
الف- مسوولیت گریز
ب- درونگرا
ج- بی علاقه به کار و فعالیت
د- بی علاقه به رهبری
9
صفحه 136:
فعالیت مدیران بر اساس فرضیه
X4 bi cla
الف- بی اعتمادی به کارکنان
ب- وادار کردن کارکنان به کار و
فعالیت
ج- کنترل مستقیم کارکنان
صفحه 137:
فرضیه هاون ظریه |۱۷
انسان را موجودی می داند:
0- برونكرا
9 درای گرايش فطری به خلق کردن
2- داراى تمايل به تلاش و تولید
“6- داراى انكيزه كسب احترام و خود
شكوفايى
صفحه 138:
فعالیت مدیران دارای نگرش
موافق با نظريهل١
0- محيط كار كاركنان را شكل نمى دهند.
9- رفتار کارکنان را کنترل نمی کنند.
قرار نمی دهند.
< به اعمال کنترل شخصی کارکنان
معتقدند .
صفحه 139:
مطااعاتپارکر فاتو
مطالعات فالت در زمینه
کارکنان بوده است . وی نیز بر
نظریه روابط انسانی تأکید
نموده و اصولی را پیشنهاد
نموده است .
صفحه 140:
- اجرای فرامین و دستورات خشک
غير عملى است.
تصمیمات باید با مشارکت کارکنان گرفته
شود.
9 برتری اسب ناشی از وجود مسوولیت
ear
صفحه 141:
Zs 2
مطالعانمیشیکان- 4
ویژگی های مدیران گروه های پرتولید
در مقایسه با کم تولید:
تأکید بیشتر بر روابط انسانی تا وظیفه
مداری
- صرف وقت بیشتر در تماس های رو
در رو با کارکنان
9- شيوه سريرستى باز >
صفحه 142:
مطاهاتاو هايو 5
اين مطالعات مبتنى بر دو محور بوده
است*
- شناخت عوامل رضایت بخش در
محیط سازمانی
2- شناخت عوامل عدم رضایت در
محیط سازمانی
9
صفحه 143:
مطا ماتووانشناختیمدیریت ء
مطالعات آرجریس سهم بزرگی
در پیوند روابط مدیریت و روان
شناسی داشت. وی معنقد بود که
با خویشتن یابی می توان به
تصحیح رفتار سازمانی اقدام
i كرد.
صفحه 144:
بهداشت کارکنان از طریق تغییر
رفتار مدیران عالی رتبه
به نظر آرجریس اولین قدم در
گسترش و پرورش فکری و روانی
مديران عالى رتبه سازمانى اين است
که آنان بدون ترس» مشکلات خود
را باديكران در ميان بگذارند وو
خواهان مشارکت همگانی در رفع آن
Gen Pees
صفحه 145:
ج- نظریه های ساخت گرا
0- نظریه کارل مارکس
2- نظريه ماكس وبر
9
صفحه 146:
7S J LS 44 ظر 4
کارگرانی که در کارخانه فاقد
اختیار هستند می توانند با در
اختیار گرفتن ابزار های تولید,
گرفته و بیگانگی خود را با تولید
از بين ببرند. اه
صفحه 147:
\ ماکسوبر -2
به مديريت بوروكراتيك
توجه نموده که از واژه
بوروکر اسی به معنای تأکید
نشأت گرفته است.
wt
صفحه 148:
همسازی سازمانی
ساخت گرا ها نظریه همسازی
سازمانى را مطرح کرده اند که
مبتنی بر قرار گرفتن منافع سازمان
و کارکنان در یک جهت می باشد.
آنان از بین رفتن بیگانگی بین کارگر
و تولید را عامل همسازی می دانند.
9
صفحه 149:
ساخت گرایی و SDL
سازمانی
ساخت گرا ها اساس مدیریت را
یکپارچگی سازمان می دانند که
متأثر از منافع مشترک کارکنان
و سهيم بودن Qui در منافع
سازمان آميت.
صفحه 150:
پاسخ دهید
در باره هر یک از عناصر
واژه POSDCORB
توضیح بدهید.
wt
صفحه 151:
مديريت نيروى انسانى
صفحه 152:
اهميت عامل انسانى
عامل انسانی کیفی
صفحه 153:
موّثر بر تربیت عامل انسانی
صفحه 154:
9۳
صفحه 155:
صفحه 156:
وظیفه ر هبری
فه رهبری کلی تر از وظایف
است و مك كرِكور ان
00 بعد زير مورد تأكيد قرار
صفحه 157:
انواع متفاوت رهبرى از ديدكاه وبر
او ل UTE OR
gine 5 ا ۱099
©- رهبری سنتی (بر مبنای ارزش
های سنتی شکل گرفته)
9- رهبری قانونی (بر اساس قوانین
0
صفحه 158:
وظايف رهبرى
عدم ی |( ادگی بر اد
نه
صفحه 159:
ادامه وظايف رهبرى
9- برنامه ريزى (براى
000
cies) GS ee, Mas
شناخت عمیق تر و دقیق تر)
9
صفحه 160:
©- سازماندهى (تأكيد بر ضوابط
2 06
9- ارزشيابى و كنترل (بر اساس
وازین علمی و برای شناخت
(
قاط قوت 0
صفحه 161:
كه
دو بعد كمى و كيفى دارد
00
Cee ONE Tes Wee wee
ب- کیفی: از طریق بهبود کیفیت
نیروی موجود با ارائه آموزش)
صفحه 162:
یف مدیریت نیروی انسانی
)= مورد:
و روشن ساختن هدف
وظايف
تدوین اطلاعات لازم برای
ل وظايف و
st
صفحه 163:
وظایف مدیریت نیروی انسانی
رسی در سازمان های مشابه
2
ود ۹ انجام
3 در خواسته های مدیریت
صفحه 164:
ادامه وظايف مديريت نيروى انسانى
©- بررسى مستمر در ابعاد مختلف
شکیلات سازمانی
طرح هاى اصلاحى
د واحد هاى سازمانى
صفحه 165:
ربرد نظريه سيستم هادر
يل يك سيستم منسجم به جهار طريق:
CR See,
تعیین وظایف و خط مشی ها
صفحه 166:
ا ا 9
مديريت منابع انسانى
2- تعيين منابع لازم براى انجام
وظايف مادى م
۱
Cnr مشخص نمودن 0
ce ere Sere
سيستم
صفحه 167:
صفحه 168:
|
a |
اهداف سيستم با توجه به زمان
صفحه 169:
منابع لازم برای انجام
داده ها و اطللاعات
اه
صفحه 170:
عوامل موثر بر سیستم
صفحه 171:
0
ال الى
افراد تاثیر دارد).
eo AB (در سازمان هاى حرفه
ep eres HCI Sar) 2(
©- ساخت نظام (تعیین هدف ها بر
۳
صفحه 172:
۱ te Swen a
بسياز زيادند و مى توانند حالت غيررسمى
داشته باشند. برخى از أن ها عبارتند از:
كارايى سيستم براى تعيين نياز هاى -0
و Fo
واكنش سيستم در برابر عوامل -2
اقتصادی» سیساسی» اجتماعی و فرهنگی و
صفحه 173:
ادامه عوامل خارجى مؤثر بر سيستم
مه 5 فن آوری و پیشرفت
صفحه 174:
ارزيابى سيستم مديريت منابع انسانى
يكى از بهترين روش
ها براى ارزيابى»
مقایسه برونداد BeBe
با اهداف اوليه آن است.
صفحه 175:
كَى هاى متمايز مديران آموزشى
ج مورد.
1
گیستن دوره های نامطلوب
لل 0 25 |
قش حساس Ol و
صفحه 176:
دامه ویژگی های متمایز مدیران
اختار As محتواى أموزشى
ختار ذهنى دانش اموزان
ارزشيابى مداوم پیشرفت
صفحه 177:
ارتباط مدیریت
و سازمان
صفحه 178:
مدیریت در سازمان
سازمان را درمفهوم تشکیلات و
مدیریت را در معنی اداره لن تعریف
کردم اند اين دو واژه
یکدیگرند و بین لن ها ارتباط نهادی
وجود دارد زیرا نمی توان مدیریت
را بدون سازمان متصور شد.
صفحه 179:
تلاش سازمانی
تلدش سازمانی دارای دوجنبه
4 جنبه فردی تلاش سازمانی
© جنبه گروهی تاش سازمانی
(تلاش هاى هماهنكىء همسو و همكون)
صفحه 180:
اهمیت روابط انسانی در مدیریت های
باروری نیازمند توجه به روابط
انسانی در گروه های زیر است:
0- گروه های آموزشی . _
2 یادگیرندگان و مشارکت آنان
(- محققان و موسسات پژوهشی و
مشارکت آن ها
صفحه 181:
فصل هفتم
رهبرى
صفحه 182:
مفهوم رهبرى
هر نوع اقدامى است كه
براى تعيين هدف ها و
مقاصد جمعی و وصول به
آن ها صورت می گیرد.
صفحه 183:
اهميت رهبرى
ايجاد هماهنكى در
سازمان براى نيل به
La Cara
صفحه 184:
وظایف رهبری
اداره امور و توفيق
۳ سات eS 44
سوى هدف هاى معين
صفحه 185:
۱
eee ween ل
عبارت است ازء تعيين هدف ها
var 0
صفحه 186:
اهم وظایف ر هبری
شامل 9 ys اشت*
0)- شناسايى. نيزو هاى كروه مورد
رهبرى و براورد واقع بينانه امكانات
د
ف
2- آكاهى از تحولات و نياز هاى زمان
CS ا ا ل 0
صفحه 187:
ادامه اهم وظایف رهبری
©- تشخيص نياز هاى كروه مورد
هدايت در جهت رشد و پیشرفت آن
ENDS SEES Sey te
هدف نهایی درازمدت
©- تعیین هدف های مقطعی
صفحه 188:
ادامه اهم وظایف رهبری
ترجه 2 Lo)
رهبرى با ككروه هدايت شونده و
تقویت آن
م توجه به شرايط زندكى و
محیط کار ۳ هدايت شونده و
صفحه 189:
ادامه اهم وظایف رهبری
6- بسيج نيرو هاى موجود در بين
كروه هدايت شونذه و ترغيب آنان
به فعاليت در امور مختلف
©- ايجاد تعادل و هماهنكئ بين
03 22207
صفحه 190:
صفحه 191:
ویژگی های مدیران
۱ ۱
0- فراتر رفتن از خود (فرار از
خود)
Pe SOP aay me
©- دارا بودن نكرش علمى
©- تخصص و
صفحه 192:
5 fog dh
های مدیران در آثار a
۱۳۵ eo
Perr pence
2538 Ui -O
۱ ۳9
x عتقاد به استفاده از 1
از روش های » nate
)= قدرت
صفحه 193:
ep Ce ren ere areen اه
fae NOS Bia
ح- روش اعمال قدرت و تهديد
9- روش ناجار سازى
انگیزش
صفحه 194:
بهترين روش براى ايجاد همكارى
بهترين روش براى
ايجاد همكارى فعال در
گروه. ايجاد انگیزش
است
صفحه 195:
صفحه 196:
رهبریمنطقیاز نظر وبر -)
شایستگی و برجسته
بودن رهبر در زمینه هأای
فا فکری» قدر نی
ما ۲۳۰
صفحه 197:
ی
رهبری مبتنی بر آداب
وتوم قديمى و ارزش
هاى ملى 5 قومى
صفحه 198:
رههبرعومعنوولز نظر وبر -©
نزديكى رهبر به
معنويت و اصول الهىء
صفحه 199:
انواع رهبرى از نظر وايلز
0 رسمی اتصات ۱۳
رو
9- غيررسمى (انتخاب
Lau si 058(
صفحه 200:
تيب های رهبری
شامل © تيب (سنح):
4 رهبر خلاق (تکیه بر روش های
مناسب جهت يرورش خلاقيت)
©- رهبر خشن (ناديده كرفتن نظر كروه
Py (Ere rene ar
صفحه 201:
ادامه تيب هاى رهبرى
©- رهبر مقرراتى (تأكيد بر
هدف هاو سياز مان ١ ا
“6- رهبر همساز (مطابقت دهنده
د و مصالح لن با نياز
هاى كّروه) و
صفحه 202:
CS SO ne
(مبتنى بر LS eye a -G
روابط حسنه و ييوند با كروه در
GM eee
رهبر منطق كرا (توجه به -©
مقررات در ارتباط با نياز هاى
گروه و شرايط سازمان) و
صفحه 203:
ادامه تيب هاى رهبرى
م - رهبر خودكامه (اداره سازمان بر
مبناى اراده شخصى خود)
6- رهبر بى تفاوت (جدا.از جريانات
سازمان و گروه)
© رهبر أزاد منش (دادن آزادى عمل تا
حدی که تأثیر منفی نداشته باشد).
صفحه 204:
روش های رهبری
مشتمل بر 2 مورد:
0)- استیلا جویی (قایل شدن
برتری برای خود نسبت به افراد
گروه و بی توجه به نظر آنان و در
نتيجه نشنج أفرينى) و
صفحه 205:
ادامه روش های ر هبری
روش های همسازی
(حرکت رهبر با گروه و گاه
به دنبال لن به خاطر اجتناب
از طرد شدن) و
صفحه 206:
ادامه روش های رهبری
9- روش های گروهی (جایگاه
رهبر در مركز كروه و د
برا اساس درك نظر. كّروه.
هماهنگ کننده و وقوع رهبری در
درون كروه بدون مقاومت)
صفحه 207:
تداوم ر هبری
تداوم رهبری بستگی به 0 عامل دارد:
0- ايجاد فضاى تفكر در داخل كروه
CEs ا 100
مخالفت
9- سهيم كردن افراد در مسؤوليت ها
J
صفحه 208:
ADE Cue 5 -P ها و نوآورى ها
©- ارزشيابى منصفانه از فعاليت
oe
©- ترغيب افراد كروه به يذيرش
مسؤوليت
صفحه 209:
رابطه رهبرى و مديريت
0- بسيارى از صاحبنطران
رهبرى و مديريت رابه سره
امری واحد تلقی نموده و بین آن
ها تفاوت قایل نشده آند.
صفحه 210:
ادامه رابطه رهبری و
مدیریت
9- بدین معنا كه بدون
رهبرى نمئ تولن مدييريت كرد
و بدون اشنایی با مدیریت نمی
توان رهبری را اعمال نمود.
صفحه 211:
تفاوت های رهبری و مدیریت
ع لا
31 مدیر به د تکنیک هاى بیشتر ی
نسبت به رهبر نياز دارد (در
رهبرى کشف تکنیی های مورد
نیاز به عهده گروه است) و
صفحه 212:
ادامه تفاوت هاى رهبرى و
سور
2- مديريت جنبه اجرايى بيشتر
er eee)
اجرای امر بیش از آن که به عهده
اللا
كروه است و
صفحه 213:
ادامه تفاوت هاى رهبرى و
اد
9- رهبرى امرى كلى است
در صورتى كه مديريت به
جزييات اجرايى امر نظارت
دارد و
صفحه 214:
ادامه تفاوت هاى رهبرى و
ورم
رهبری عمدتاً از طریق
ارائه الگو صورت می گیرد؛
در حالی که ارائه الگو تنها
یکی از تکنیک های مدیریت
است و
صفحه 215:
ادامه تفاوت هاى رهبرى و
ورم
6- رهبر در امر هدایت و
(te we های گروه»
فعالیت کم تری نسبت به
مدير دارد.
صفحه 216:
رفتار های اجتماعی 9
آموزشی
مشتمل بر (0)مورد:
ا caret ar 7
پرهیز از مطلق انگاری
0 گرايش به انجام کار های اجتماعی
ene Eevee See) 7
صفحه 217:
ادامه رفتار های اجتماعی رهبر
آمو زشی
ae ا
اموزشى به همكاران
2- ايجاد همسويى در هدف ها
9- رعايت احترام همكاران و
صفحه 218:
ادامه رفتار های اجتماعی
رهبر اموزشى
2 اتخاذ رفتار های مناسب در جهت
ايجاد محيطى سالم و مطلوب در محيط
كار
©- توجه به ارزش شغل آموزشى و
ا ا رك اكات
0
صفحه 219:
ادامه رفتار های اجتماعی
رهبر اموزشى
9- ارزشيابى منصفانه از تلاش
های آموزشی همکاران و خود
00 توجه به مسایل و مشکلات
موجود و دوری از بی تفاوتی در
برلر ان ۳
صفحه 220:
per 1 كنيد
JA باره ويزكى های 2
اجتماعى و. فرهنكى مديران
آموزشی از دیدگاه مدیران و
معلمان تحقيق كنيد و آن ها را
مقایسه نمایید
صفحه 221:
صفحه 222:
اهمیت مدیریت و رهبری در اسلام
liens
صفحه 223:
هدف از تأسیس سازمان در
ات
عبارت است از رشد و
تعادل انسان مشغول در
سازمان است.
صفحه 224:
۳
هبری
— مديريت و رهد
edad ۳
نسان
\
3 معنوی is
Pees د
یج یرد
توج 17
AN
9- توج
سطح زندكى)
صفحه 225:
ادامه هدف های مدیریت و رهبری
Poss)
9- برقرارى عدالت و eD هر گونه
تبعيض از محيط سازمان
©6- برقرارى روابط انسانى مطلوب در
سازمان
0 توجه به پیشرفت امور و تولید کار
باعنايت به اهميت كار در اسلام
صفحه 226:
ضرورت مشاوره و مشورت در اسلام
0- گستردگی و انشعاب روز
افزون مسایل مختلف در ابعاد
گوناگون زندگی
3
بهره مندی از اندیشه های دیگران
براى كسب نتايج مطللوب تر
صفحه 227:
روش هاى مديريت در اسلام
ا مورد:
)- ايجاد انكينه د ر كاركنان
ee ee ee ee,
كاركنان
3- فعالیت جمعی و
صفحه 228:
Pee eve Vie) we reer
Rye ee Greeting
گروهی و شورایی
es ارنباط تنگاننگ با کار کنان
©- خدمت به كاركنان در جهت رفع
نياز هاى مادى و معنوى انان
مك“ اعتماد به مردم
صفحه 229:
۳
شامل 9 مورد:
0- اعتماد به مردم
8- درون زايى
اك
صفحه 230:
9 J gucal gla gS 5zy dalal
انقلاب اسلامى
“6- مديريت انقلابى
©- مديريت مبتنى بر مهارت
ne
0 مدیریت مبتنی بر انگیزه
صفحه 231:
راهبرد ها و توصيه هاى لازم براى
ae WED ete كه
BE Ro (ened
0- تغيير نظام اداری کشور به
20
2- يرهيز از جايكزينى افراد
و تعويض مديران و
صفحه 232:
ادامه راهبرد ها و توصیه های لازم برای انجام
انقلاب اداری در جامعه
©- ایجاد دگرگونی
سیستممی در ادارات
- جایگزینی مدیریت
ا ا لكت ED
و
صفحه 233:
ادامه راهبرد ها و توصیه های لازم
برای انجام انقلاب اداری در جامعه
9 اهمیت دادن به ارتباط
SPT rr econ ۱
تأکید بر سلسله مراتب
5 0 ۱۳۳ =
yee See
صفحه 234:
ادامه راهبرد ها و توصيه هاى لازم
براى انجام انقلاب ادارى در جامعه
م استفاده از همكارى هاى
ركم رن ره
©6- دخالت دادن افراد موتق در
تصمیم گیری های اداری و
صفحه 235:
BLES ene) را
هه )a) a 6.5
متمرکز برای بهبود امور
در ادارات به منظور ایجاد نظام
Bley) چاره ساز ۳
صفحه 236:
ادامه راهبرد ها و توصیه های لازم
برای انجام انقلاب اداری در جامعه
0 گرایش به سیستمی اندیشیدن
9 رویکرد به پژوهش های
متناسب در ج جهت افزایش ۳9
كاركنان
ا ۱
در انتخاب مديران 9
صفحه 237:
ادامه راهبرد ها و توصيه هاى لازم
براى انجام انقلاب ادارى در جامعه
“06- انتخاب مديران از ميان
كاركنان و به طور شورايى
©- تأكيد بر نظام ارزشیابی
كارسنجى به جاى زمان سنجى
۴
صفحه 238:
ادامه راهبرد ها و توصیه هاى لازم
Gl» انجام ai) اذارئ 9 جامعه
©1- احتراز از تصميم كيرى هاى
مبتنى بر سلايق شخصى و فردى
م>)- ۳۳ ۱
ضوابط و يرهيز از تأثير روابط و
صفحه 239:
ادامه راهبرد ها و توصيه هاى لازم
ep انجام كك er) در جامعه
es) ا ل ۳
هاى آنان
9ح تفویض اداری امور به
افراد كاردان» لايق و مورد
اعتماد و
صفحه 240:
ادامه راهبرد ها و توصیه هاى لازم
ep انجام انقلاب er) 9 جامعه
00- ارتباط مراكز
تصميم كيرى ادارى با
مراكز يزوهشى