صفحه 1:
روانشناسی رهبری (مربیگری) در ورزش سجاد پارسایی ۶۴ دانشگاه شهید چمران استاد مربوطه : دکتر ضرغامی

صفحه 2:
تعریف رهبری: فرآیندی که در آن یک فرد بر گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی مشترک اثر می گذارد. فیدلر(۲۰۰۱): فردی در گروه که فعالیت های گروهی را هدایت و هماهنگ می کند.

صفحه 3:
برآورده کردن خواستهای سازمان اهداف رهبران: برآورده کردن خواست های اعضای گروه

صفحه 4:
سبك های رهبری: ۱ مستبدانه نسبت به انتقاد تاثیر ناپذیر- در مورد اعمال خود تردید ندارند. شعار آنان < اگر این ورزش برای من خوب بوده برای بازیکنانم هم خوب خواهد بود. مزیتها ورزشکار احساس امنیت می کند خشونت را می توان جهت داد نیازهای مربی بر آورده می شود شخص مستبد(مربی) کارامد و قاطع نگربسته می شود

صفحه 5:
سبك های رهبری: ۲ - رفتار كرايانه - رفتار مربى توسط نتايج شكل مى كيرد يا تقويت مى شود (رهبرى مشروط). ميل به دريافت توجه مثبت كه بخش جدانشدنى از طبيعت انسان است بخوبى توسط حرفه مربیگری به عنوان ابزاری برای نفوذ بر عملکرد و انگیزش ورزشی استفاده می شود.

صفحه 6:
سبك های رهبری: ۳ - انسان گرایانه به گفته سیج: «مربی انسان گرا بر اين باور است که ورزش برای بازیکنان است نه برای مربیان» رویکرد مشارکتی انسان گرایانه -تقسیم قدرت و حق تصمیم گیری به دستیاران و بازیکنان ویژگی ار تباط با اعضاء تیم به شیوه صمیمانه شناخت و فهم و پذیرش تفاوت های فردی بین بازیکنان و پاسخ به آنها علاوه بر هدف نهایی بردن علاقه صمیمانه به بر آورده شدن نیازهای شخصی بازیکنان دارد

صفحه 7:
سبك های رهبری: ۴ - دموکرات, مربی دموکرات بی دموکراتیک گاهی اوقات کند, بی کفا دب کفایت و آشقت دا آشفته به نظر می رسد - مشارکت همه جانبه اعضای ت نیم عزی--- اجازه دادن به افراد براى تصميم نياز به زمان و شکیبایی دار ی تفت 33 توانند تصميم إند كه رت سس اشن ان گروهها می توانند ت 00 يم هانى بكيرة ون اند ی : إبشه و كوتا اه كفا هها هایی بگیرند که کوتاه مدت باشن

صفحه 8:
رویکرد های مطالعه رهبری: صفتی, تاکید بر ‎OLS‏ درونی افراد دارد. رفتارى: بر رفتار رهبر تاکید می کند--» هر فرد میتواند از طربق یادگیری رفتارهای رهبران موثر به رهبری برسد( رهبران در جامعه ساخته می شوند و ذاتا رهبر نیستند). موقمیتی, (الگوی مشروط فیدلر): به نظر فیدلر موثر بودن يك سبک رهبری بستگی به موقعیت دارد نکته اصلی - برقرار کردن موقعیتی مطلوب پرو(0۹۷۰): ویژگی های رهبری آنقدر که‌تصور می شد مهم نیستند و رهبری به ویژگی های موقعیت وابسته است. - یک ویژگی خاص تضمین کننده رهبری نیست - سبک ها یا رفتار های رهبری موثر برای موقعیت های خاص مناسب هستند - سبک های رهبری را می توان تغییر داد

صفحه 9:
درفت نظر گرفتن | عوامل محیطی و هردو ‎I‏ 3 ۱ هبر: افراد ب ‎a‏ ‏3 = مدل ها 1 ی ای 3 بر ضرورى هستند

صفحه 10:
تقسیم بندی مربیان ناکار آمد از دیدگاه روانشناسی ورزش: مربى يروفسور: منظور از اينكونه مربى. فردى است كه مدعى است همه جيز را مى داند و درصحبت هايش بطور مداوم از واژه هاى تخصصى استفاده مى نمايد. مربى برمدعا : مربى برمدعا هركز حاضر به پذیرفتن اشتباهات خود نمی باشد و تمام اشتباهات و خطاها را به بازیکنان خود معطوف می دارد . مربی بد زبان : مربی بد زبان بطور مداوم در حال طعنه زدن و انتقاد کردن از بازیکنان و کادر تیم می باشد.

صفحه 11:
مربی شکلاتی : مربی شکلاتی بطور مداوم درحال تحسین و جایزه دادن به کادر تیم خویش می باشد. مربی دمدمی مزا اینگونه مربی در هر لحظه تصمیمی اتخاذ کرده و هر بار به گونه ای متفاوت رفتار می نماید. مربی پرحرف: اینگونه مربیان بطور مرتب درحال حرف زدن و تذکر دادن به بازیکنان تیم خویشی می باشند. مربی صورت سنگی: مربی صورت سنگی به مربی گفته می شود که بدون احساس به نظر می رسد . چنین مربی ای نه تنها در شادی پیروزی ها و موفقیت های تیم شرکت نمی نماید بلکه حتی در غم شکست های ورزشکاران تیم خود نیز نمود عینی ندارد.

صفحه 12:
یک مربی ورزشی می تواند در هر یک از نفش های زیر ظاهر شود (نقش های متمایز یک مربی) رهبر پیرو

صفحه 13:
رهب ‎(Leader)‏ ‏وقتی گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی تلاش می کنند . معمولا كسى بايد مسئول باشد . این شخص مربی است که می تواند روشهایی را برای موفقیت بکار ببرد (Rollower) ; " رهبر نباید هیچ موقعی از کسی پیروی کند . چراکه از نقاط ضعف او به حساب می آید" بر عکس بعضی اوقات این پیروی کردن نشانه نیسرومندی آن شخص است اران نخبه یا کاپیتانها این فرصت را می دهد و از آنها نظر خواهی می

صفحه 14:
معلم(#عطعوع1 ) علاوه برآموزش مهارتها. بايد ورزشكاران را مستقل و ‎BS‏ ‏پرورش داد و اجازه داد تا افراد مشكلات خود را خودشان حل نمايند . يك معلم بايد از لحاظ علمى به روز باشسد واز روش هاى خودش باز خورد كند ونيز از وسایل کمک آمسوزش در آموزشهای خود استفاده کند الكو ‎(model)‏ ‏مربی ورزشی باید در اعمال و نگرش هایی که از بازیکنان انتظار دارد . خودش الگو باشد

صفحه 15:
تعیین محدودبت ‎(Restricter)‏ ‏مربی ورزش محدودیت هایی را تعیین میکند و ورزشکاران نیز علاقه مند به محدودیت هایی می باشند که برای پیشرفت مفید است . شاید یک نوع اعتراض و یا تضادی در ابتدا باشد و با هر تغییری در ابتدا» افراد مخالفت کنند . روان شناس( 60866116۲ به اعنومامطهوظ) مربی ورزشی نباید تهدیدی برای ورزشکاران باشد . تا افراد احساس راحتی کنند و نیازهای خود را با مربی در میان بگذارند مربی هميشه باید در دسترس باشد

صفحه 16:
(Friend) c—.5. مربی ورزش باید کسی باشد که نوآموزانش او را تحسین کنند و همچنین قابل احترام این کنش و تعامل متقابل باشد و اینکه در آن محیط آموزشی بروابط دوستانه را کنار بگذاریم ۰ باشد به شرطی که دوستی از حد نگذرد . ب (As parent) (lg (ile ‏یک مربی ورزش زمان زبادی را با تیم سپری می کند در نتیجه افرادی که وابستگی‎ شدید به والدین شان دارند باید کمبود آنها را مربی به شیوه ای جبران کند .

صفحه 17:
موامل فردی و موقعیتی که بر رفتار مربی اثر می گذارد: سن و بلوغ : زرگتر و بالغ تر می شوند. مربیانی را ترجیح می دهند که به ورزشکاران فرصت مشارکت و تصمیم گیری می دهند. باز خورد مثبت می دهند و آموزش تاکتیکی و فنی بسیاری ارائه می دهند.(ربچاردسون و ویلر 61۹۹۹ ورزشکاران با سن ۱۳-۱۰ و ۱۷-۱۴ سال مربیان مستبد و حمایتگر را ترجیح می دهند (ريجاردسون و ويلر 1155)

صفحه 18:
زنان رفتارهای مربیگری دموکراتیک و سبک مشارکتی را بیشتر ترجیح می دهند مردان بیشتر از زنان رفتارهای تمرینی و آموزشی و سبک مستبدانه را ترجیح می دهند (هورن ۲۰۰۲) نوع ورزش: ورزشکاران ورزشهای تیمی نسبت به انفرادی سبک مربیگری مستبدانه را بیشتر ترجیح می دهند( ریمر و چلادوری 1۹۹۵)

صفحه 19:
رهنمود های رفتای برای مربیان(اسمون و اسمیت -۲۰۰۱-): بعد از رفتارهای مثبت بلافاصله رفتار ورزشکار را تقویت کنید. بعد از اشتباهات ورزشکار تشویق و آموزش اصلاحی را به او ارائه دهید.(بر اجرای خوب ورزشکار تاکید کنید نه بر آنچه که ضعیف انجام داده) ورزشکار را بعد از انجام اش خورد اصلاحی را به شیوه خصمانه. اهانت آمیز يا تند ارائه نکنید زیرا احتمالا این حرکت موجب افزایش ناکامی و انزجار می شود. به منظور جلوگیری از بی نظمی. به ورزشکاران نق آنها را تهدید نکنید. تلاش را تشويق كنيد اما به دنبال نتيجه نباشيد. آموزش فنى را به شيوه واضح و خلاصه ارائه دهید و تا حد امکان طرز اجرای مهارت را نشان دهيد.

صفحه 20:
رهبران موثر گروهها برنامه خود را با توجه به نیازهای اعضای گروه تنظیم می کنند. فیدلر: رهبر دوست داشتنی و مورد احترام نیازی به قدرت رسمی ندارد هيج بهترین راهی برای رهبری و برای همه موقعیت ها وجود ندارد. به تناسب هر تیم یک روشی برای مربیگری انخاذ می شود. انتخاب روش و رفتار یک مربی تحت تاثیر عوامل فردی و موقعیتی مثل سن. جنس. نوع ورزش و.....قرار دارد.

صفحه 21:
آلنون می توان «ریاف تکه یک مربی قطعاًمی بایست دارای یک فلسفه پیت هرایت و رهبری تیم فور باشر . در عين هال مى بايست متناسب با سافتار وشعیت تیم و نوع هل مورر مولفهه در مسابقات بطور متغيير در هر يك از نقشهای فور قاهر م ىكررر.

صفحه 22:
خسته نباشید

صفحه 23:
منابع : ‎)١‏ روانشناسی ویزش از تئوری تا عمل نوشته عارک اج انشل, ترجعه دکتر سید علی اصفر عسدد ‏۲ روانشناسی ورزشى( با رويكرد روانى . اجتماعى ). تاليف : اسو آهولا و براد هتفيلد . ترجمه : رضا فلاحى و محسن حاجيلو ۳ راهنماى عربيان در روان شناسى ورزشى ترجمه دكتر محمد خبيرى - بامداد كتاب 1148 ‎ile‏ روان شناسى ورزش و تمرين تاليف رابرت اس. واينبرك. دئيل گولد. ترجمه دکترواعظ موسوی ‏؟) فراتر از بيروزى. ترجمه دكتر رحمت |... صديق سروستانى - کمیته ملی المپیک ج.!۱ ۱۳۸۲

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان