ravanshenasiye_yadgiri

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روانشناسی یادگیری ۲”

روانشناسی یادگیری ۲

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: روانشناسي يادگيريويژه دانشجويان رشته روانشناسيتهيه و تنظيم ׃ محمود هرمزيارايه مطالب و نكات مهم درس :

اسلاید 3: مشخصات منبع׃كتاب: روانشناسي يادگيريتاليف: محمد پارساانتشارات: دانشگاه پيام نور

اسلاید 4: فهرست مطالبفصل نهم:نظريه يادگيري گشتالتفصل دهم:نظريه ميدان شناختيفصل يازدهم:نظريه رشد شناختيفصل دوازدهم:نظريه مفهوم گرايي ابزاريفصل سيزدهم:نظريه يادگيري معني دار كلاميفصل چهاردهم:نظريه شناخت اجتماعيفصل پانزدهم:اختلالهاي يادگيريفصل شانزدهم:انتقال يادگيريفصل هفدهم:پردازش آگاهيفصل اول:تعريف يادگيري و عوامل موثر در يادگيري فصل دوم:طراحي آموزشيفصل سوم:بنياد فلسفي وپيشينه نظريه هاي يادگيريفصل چهارم:نظريه پيوندگراييفصل پنجم:نظريه بازتابيفصل ششم:نظريه كاهش سائقفصل هفتم:نظريه شرطي شدن مجاورتيفصل هشتم: نظريه شرطي شدن عامل

اسلاید 5: فصل اولتعريف يادگيري و عوامل موثر بر يادگيري

اسلاید 6: تعريف يادگيريتعريف يادگيري به سه شكل ارايه مي شود:1- در قالب مفهوم رفتار2- در قالب مفهوم استعداد3- در قالب فرآيندهاي فيزيولوژيك

اسلاید 7: تعريف يادگيري بر اساس رفتاريادگيري ، تغييري نسبتا پايدار در رفتار موجود زنده است كه در نتيجه تجربه ايجاد مي شود

اسلاید 8: بنابراين ،تغييراتي كه پايدار نيستند ، يادگيري تلقي نمي شوند. مانند تغييرات رفتار ناشي از مصرف مواد مخدر.

اسلاید 9: بنابراين ، تغييرات ناشي از تاثير عوامل فيزيكي يا شيميايي بر بدن ، و يا تغييراتي كه در اثر رشد در رفتار پديد مي آيند ، يادگيري محسوب نمي شوند.

اسلاید 10: تعريف يادگيري براساس استعداديادگيري ، تغييري نسبتا دايمي در توانايي ، گرايش يا استعداد پاسخ دادن است.نتيجه:

اسلاید 11: در تعريف يادگيري به عنوان تغيير در گرايش و توانايي و استعداد پاسخ دادن ،اين نتيجه استنباط مي شود كه يادگيري پيش از تغيير رفتار حاصل مي شود.

اسلاید 12: تعريف يادگيري بر اساس فرآيندهاي فيزيولوژيكالف- يادگيري فرآيندي است كه منجر به ايجاد دگرگوني در ساختار فيزيولوژيك اعصاب مي شود.ب -

اسلاید 13: تعريف يادگيري بر اساس فرآيندهاي فيزيولوژيكالف-ب – يادگيري عبارتست از ايجاد مدارهاي عصبي نسبتا ثابت در سيستم عصبي.

اسلاید 14: مفاهيم وابسته به يادگيري يادگيري در واقع داراي مفهوم بسيار گسترده اي است كه در قالبهاي دگرگوني ،عادت شكني ،ايجاد علاقه ،نگرشهاي نو ،درك ارزش ،ذوق و سليقه و پيشداوري يا حب و بغض پديدار مي شود.

اسلاید 15: اهميت يادگيريانسان محصول يادگيري است. او در اثر يادگيري فعاليتهاي پيچيده اي را انجام مي دهد.

اسلاید 16: اهميت يادگيريانسان به هنگام تولد بسيار ناتوان است اما نه تدريج و در اثر يادگيري تواناييهاي مختلف را كسب مي كند.

اسلاید 17: شرايط يادگيري6- پاداش و تقويت7- تنبيه8- اضطراب9- تمرين و پرآموزي1- داشتن هدف2- رشد طبيعي3- هوش4- حافظه5- توجه

اسلاید 18: شرايط يادگيري 1- داشتن هدفآگاهي يادگيرنده از هدفهاي يادگيري باعث برانگيختن وي براي يادگيري مي شود.انواع هدفها

اسلاید 19: انواع هدفهاي يادگيريهدفهاي يادگيري بر حسب زمان وصول به سه قسمت تقسيم مي شوند:هدفهاي كوتاه مدتهدفهاي ميان مدتهدفهاي بلند مدت

اسلاید 20: شرايط يادگيري 2- رشد طبيعيرشد بدني و رواني كه بر اثر وراثت و به مرور زمان پديد مي آيد ،بر روي يادگيري موثر است. رشد ،زمينه ساز يادگيري است.

اسلاید 21: شرايط يادگيري 3- هوشهوش با يادگيري رابطه دارد. هوش ،تحت تاثير عوامل محيط وعوامل وراثتي تغيير مي يابد . بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه:محيطوراثتهوشيادگيري

اسلاید 22: شرايط يادگيري 4- حافظهبا توجه به نقش حافظه در بازيافت مطالب،اين عامل بر فرآيند يادگيري تاثير مي گذارد.

اسلاید 23: شرايط يادگيري 5- توجهميزان يادگيري و حفظ مطالب به درجه شدت توجه وابسته است. هر چه توجه بيشتر باشد ،احتمال يادگيري و بازيافت آن بيشتر است.

اسلاید 24: شرايط يادگيري 6- پاداش و تقويتبر اساس برخي نظريه هاي يادگيري ،شرط ضروري يادگيري ،وجود تقويت يا پاداش است.

اسلاید 25: تعريف تقويت تقويت فرآيندي است كه موجب شكل گيري يا افزايش رفتار مي شود.اهميت تقويت و پاداش

اسلاید 26: اهميت تقويت (و پاداش)اگر پاسخي كه بر اثر بروز محرك ايجاد شده است به وسيله پاداش يا عامل تقويتي تحكيم نشود ،پس از مدتي از بين مي رود.

اسلاید 27: شرايط يادگيري 7- تنبيهدر صورتي كه به دنبال رفتار(نا مطلوب) تنبيه اعمال شود ،رفتار كاهش مي يابد و (در اثر تداوم تنبيه) از بين مي رود.

اسلاید 28: شرايط يادگيري 8- اضطراباضطراب ،از طريق تحريك فرد براي يادگيري ،بر يادگيري تاثير مي گذارد. اضطراب بيش از حد،موجب اختلال در فرآيند يادگيري مي شود.

اسلاید 29: شرايط يادگيري 9- تمرين و پرآموزيتمرين از طريق تكرار آموخته ها ،باعث پايداري بيشتر يادگيري مي شود.عوامل موثر بر تمرين

اسلاید 30: عوامل موثر بر تمرين1- راهنمايي كردن يادگيرنده قبل از شروع تمرين2- آگاه كردن يادگيرنده از كاركرد خود3- تناسب زمان تمرين با توانايي يادگيرنده4- فراهم كردن تمرينهايي با طول مناسب ومبتني بر توانايي يادگيرنده5- فراهم كردن شرايط براي تمرين سراسري (كلي)6- ايجاد شدايط طبيعي(واقعي) براي تمرين.

اسلاید 31: فصل دومطراحي آموزشي

اسلاید 32: طرح آموزشيطرح آموزشي، فرايند منظمي است كه بر اساس آن تغييرات لازم در رفتار يا شناخت يادگيرنده به وجود مي آيد.مراحل طرح آموزشي

اسلاید 33: مراحل طرح آموزشيمرحله ۱:تعيين هدفهاي آموزشيمرحله ۲:آشنايي با توانمندي ها و گرايشهاي ياد گيرندهمرحله ۳:گزينش و تنظيم برنامه هاي درسيمرحله ۴:اجراي فرايند يادگيريمرحله ۵:ارزشيابينمودار مراحل طرح آموزشي

اسلاید 34:

اسلاید 35: مراحل طرح آموزشي مرحله ۱:تعيين هدفهاي آموزشيهدفهاي آموزشي توسط مسؤلان آموزشي تهيه مي شوند. در فرايند اجراي طرح آموزشي، تلاش ياد دهنده و يادگيرنده ، وصول به هدفهاي آموزشي است.مرحله ۲:

اسلاید 36: مراحل طرح آموزشي مرحله ۲: آشنايي با توانمنديها و گرايشهاي يادگيرنده در اين مرحله ، آمادگيها و تجربيات يادگيرنده مورد مطالعه قرار مي گيرد.سوال اين است:

اسلاید 37: آيا يادگيرنده آمادگي و توانايي هاي لازم براي يادگيري را دارد؟مرحله ۳ طراحي آموزشي

اسلاید 38: مراحل طراحي آموزشي مرحله ۳: گزينش و تنظيم برنامه هاي درسيدر مرحله سوم ، مواد و برنامه هاي درسي كه از يك طرف با هدفها و از سوي ديگر با تواناييهاي يادگيرنده منطبق است ، انتخاب و آماده مي شوند.مرحله ۴ طراحي آموزشي

اسلاید 39: مراحل طراحي آموزشي مرحله ۴: اجراي فرايند يادگيريدر مرحله چهارم ، فرايند يادگيري اجرا مي شود و معلم بايد به ساختارها و مفاهيم ، حالت هاي عاطفي و انفعالي ، علاقه ها و ارزشهاي مواد آموزشي توجه كند.

اسلاید 40: مراحل طراحي آموزشي مرحله ۵:ارزيابي نتايجدر مرحله پنجم ، نتايج يادگيري ارزشيابي مي شود و نقصهاي برنامه آموزشي تعيين مي شود و براي تصحيح طرح آموزشي اقدام مي شود.هدف مرحله پنجم:

اسلاید 41: هدف ارزشيابي نتايج يادگيرياز نتايج ارزشيابي براي پاسخ دادن به اين پرسش استفاده مي شود:آيا يادگيرنده ها مفاهيم يا ساختارهاي آموزشي را به خوبي ياد گرفته اند يا نه؟

اسلاید 42: فصل سوم بنياد فلسفي وپيشينه نظريه هاي يادگيري

اسلاید 43: بنياد فلسفي نظريه هانظريه هاي يادگيري بر دو ديدگاه فلسفي اتكا دارند:۱- تجربه گرايي۲- خرد گراييتفاوت ديدگاه روانشناسان تجربه گرا و خرد گرا

اسلاید 44: ديدگاههاي تجربه گرايان - معرفت واقعي از راه حواس حاصل مي شود - تجربه حسي تنها وسيله ارتباط با واقعيتهاست - انديشه هاي پيچيده از انديشه هاي ساده تشكيل شده اند - تداعي انديشه هاي ساده باعث ايجاد انديشه پيچيده است - ذهن ، پديده اي ماشيني است

اسلاید 45: ديدگاههاي روانشناسان تجربه گرا - فرايند يادگيري عبارتست از تداعي محرك و پاسخ - يادگيرنده در فرايند يادگيري منفعل است - فرايند يادگيري ، فرايند شرطي شدن است

اسلاید 46: ديدگاههاي خردگرايي (۱) - عقل و استدلال منطقي يگانه عامل شناخت واقعيتهاست - اطلاعات حسي در شناخت واقعيت جايي ندارد - اطلاعات حسي توده اي آشفته و نا منظم از معلومات است - عقل و خرد به اطلاعات حسي نظم و سازمان مي دهد ديدگاه خردگرايي (۲)

اسلاید 47: ديدگاه خردگرايي (۲) - آرمانها ، هدفها ، انگيزه ها و ادراك هاي فرد بر كشف واقعيت موثرند - ادراكهاي فرد به صورت يكپارچه و كلي انجام مي گيرد - هر فكر و نظري هنگامي داراي معني و مفهوم است كه با همه اجزا يا كل موقعيت ارتباط داشته باشد

اسلاید 48: تفاوت ديدگاه روانشناسان تجربه گرا و خرد گرا (۱)روانشناسان تجربه گرا و خرد گرا هم در بيان فرضيه ها و اصول ، و هم در توجيه هدفها و روشهايشان تفاوت دارند.تفاوت ديدگاه روانشناسان تجربه گرا و خردگرا (۲)

اسلاید 49: تفاوت ديدگاه روانشناسان تجربه گرا و خردگراخردگرايان به اطلاعاتي كه از ادراك ، بينش و شناخت يادگيرنده حاصل مي شود اهميت مي دهند ،در صورتي كه تجربهگرايان به رويدادهايي كه به طور مستقيم از راه مشاهده و سنجش به دست آمده اند ، توجه دارند.شباهت ديدگاه روانشناسان تجربه گرا و خردگرا

اسلاید 50: شباهت ديدگاه روانشناسان تجربه گرا و خردگراهر دو گروه روانشناسان تجربه گرا و خردگرا در بررسيهاي خود از يادگيري از روش علمي بهره مي جويند.

اسلاید 51: نظريه هاي يادگيري و آموزشيدر نظريه هاي يادگيري موضوع يادگيري مورد مطالعه و پژوهش قرار مي گيرد و در مورد فرايند يادگيري بحث مي شود.در نظريه هاي آموزشي ، به كاربردهاي عملي نظريه هاي يادگيري اشاره مي شود.تفاوت نظريه هاي يادگيري و نظريه هاي آموزشي

اسلاید 52: تفاوت نظريه هاي يادگيري و نظريه هاي آموزشي - نظريه آموزشي ، هم از لحاظ هدف و هم از لحاظ محتوا با نظريه يادگيري تفاوت دارد - نظريه يادگيري حالت توصيفي دارد ، در حالي كه نظريه آموزشي داراي كيفيت تجويزي است

اسلاید 53: پيشينه نظريه هاي يادگيريتا قبل از قرن بيستم و ظهور نظريه هاي جديد يادگيري ، سه نظريه در ميان كارشناسان تربيتي وجود داشت:۱- ورزش رواني۲- شكوفايي طبيعي۳- اندريافت

اسلاید 54: ويژگي مشترك نظريه هاي سنتي يادگيرينظريه هاي سه گانه: ورزش رواني ،شكوفايي طبيعي و اندريافت ، در يك مورد اشتراك دارند:بر اساس تجربه هاي علمي بنا نشده اند ، بلكه جنبه نظري و فلسفي دارند و به مكتب درون نگري و روشهاي ذهني تعلق دارند.

اسلاید 55: ديدگاه ورزش رواني - هدف آموزش ،ايجاد انضباط و پرورش ذهني است - كسب مهارتهاي ذهني مانند كسب مهارتهاي جسماني است - مهارت جسماني با تمرين و ورزش به دست مي آيد ، مهارت ذهني هم با ورزش و تمرين حاصل مي شود - روش آموختن ، مهمتر از آموختن خود مواد درسي استپرسش:

اسلاید 56: از ديدگاه معتقدان به ورزش رواني ، تربيت يا انضباط رواني چگونه حاصل مي شود؟پاسخ:

اسلاید 57: از ديدگاه معتقدان به ورزش رواني ،تربيت يا انضباط رواني از راه پرورش نيروهاي فكري ، به ويژه حافظه و استدلال و اراده حاصل مي شود.پرسش:

اسلاید 58: معتقدان به ورزش رواني ، كسب معلومات را براي دست يافتن به نيروهاي رواني و انضباط رواني كافي مي دانند؟پاسخ:

اسلاید 59: خير ، نظريه پردازان ورزش رواني معتقدند براي دست يافتن به نيروهاي رواني تنها كسب معلومات كارساز نيست ، بلكه نيرويي كه از تمرين و ممارست بعضي مواد در ذهن آدمي توليد مي شود ، مي تواند راه گشاي مسائل و دشواريهاي ديگر زندگي باشد.پرسش:

اسلاید 60: در ديدگاه ورزش رواني ، وظيفه معلم چيست؟پاسخ:

اسلاید 61: طبق نظريه ورزش رواني ، معلم وظيفه دارد كه در پيشرفت و گسترش رواني كوشش كند.مثال ۱:روش سقراطي

اسلاید 62: سقراط نقش معلم را در اين مي دانست كه به شاگردش ياد دهد تا با آنچه در ذهنشان مي گذرد آشنايي پيدا كنند. به عقيده سقراط، علم در ذهن شاگرد است و معلم بايد بكوشد كه معلومات فطري و نهاني شاگردش را بر وي آشكار سازد.مثال ۲: ديدگاه افلاطون

اسلاید 63: افلاطون عقيده داشت كه ورزش رواني با ممارست و تمرين در رياضي و فلسله بهترين زمينه را براي اداره امور مردم فراهم مي سازد.هر سلطان يا حاكمي كه در اين موارد تمرين كافي داشته باشدمي تواند مسائل مادي ،سياسي ،انتقادي ،سياسي ،انتقادي و اجتماعي را حل كند.

اسلاید 64: ديدگاه شكوفايي طبيعيطبق ديدگاه شكوفايي طبيعي : يادگيري نوعي تحميل خارجي است.آموزش و پرورش كاري زائد و مردود است ،اما نيازها از اهميت خاصي برخوردارند .كودكان در هر مرحله از رشد داراي نيازهايي هستند كه با غرايز آنان ارتباط دارند .رفع اين نيازها به پيشرفت و موفقيت كودكان ياري مي دهد.

اسلاید 65: ديدگاه اندريافت - ديدگاه اندريافت بر تصور ذهني و انديشه مداري استوار است. - انديشه هاي تازه با انديشه هاي قديمي پيوند مي يابد. - ذهن و آگاهي ، حاصل انديشه هاي متداعي است.مراحل يادگيري طبق نظريه اندريافت

اسلاید 66: مراحل يادگيري طبق نظريه اندريافتدر يادگيري ،مراحلي منظم و وابسته به يكديگر وجود دارد ، كه عبارتند از:۱- آماده سازي۲- عرضه مطالب۳- مقايسه۴- تعميم۵- كاربرد

اسلاید 67: فصل چهارمنظريه هاي تداعي گرايي۱- نظريه پيوندگرايي

اسلاید 68: مباني نظريه هاي تداعي گرايي - يادگيري از راه تداعي محرك و پاسخ حاصل مي شود - يادگيري و معرفت از راه تجربه حسي به دست مي آيدنظريه هاي يادگيري مبتني بر تداعي گري

اسلاید 69: نظريه هاي يادگيري مبتني بر تداعي گري۱- نظريه پيوندگرايي۲- نظريه بازتابي۳- نظريه كاهش سائق۴- شرطي شدن مجاورتي۵- شرطي شدن عامل

اسلاید 70: نظريه پيوندگراييثورندايك – پايه گذار نظريه پيوندگرايي – از آزمايشات خود نتيجه گرفت كه آزمودني در جريان يادگيري:۱- كوركورانه و بي هدف عمل مي كند۲- بر اساس آزمايش و خطا پيشرفت مي كند۳- پاسخ درست را اتفاقي به دست مي آورد۴- نياز به پاداش داردقوانين يادگيري

اسلاید 71: نظريه پيوندگرايي قوانين يادگيريقوانين اصلي يادگيري در نظريه پيوندگرايي عبارتند از:قانون گيراييقانون تمرينقانون آمادگيقوانين فرعي يادگيري

اسلاید 72: قانون گيراييطبق اين قانون ، اگر محركي خوشايند و رضايت بخش باشد ، رابطه محرك- پاسخ تقويت مي شود.قانون گيرايي ، مهمترين قانون يادگيري است.خاموشي

اسلاید 73: خاموشيدر صورتي كه رابطه محرك- پاسخ ناخوشايند باشد ، ارتباط ميان آنها سست و بي اثر مي گردد. اين پديده را خاموشي مي نامند.

اسلاید 74: قانون تمرينهر قدر محركي كه پاسخ رضايت بخشي به دنبال دارد بيشتر تكرار شود ، رابطه محرك و پاسخ استوارتر و پايدارتر مي شود.

اسلاید 75: قانون آمادگياين قانون اشاره دارد به آمادگي بدني و رواني يادگيرنده براي آغاز يادگيري.آمادگي موجب يادگيري است ، و عدم آمادگي موجب خستگي وبي ميلي مي شود.آمادگي به رشد بدني و رواني ، و به تجربه هاي پيشين يادگيرنده اشاره دارد.

اسلاید 76: نظريه پيوندگرايي قوانين فرعي يادگيريقانون هاي پنجگانه فرعي ثورندايك عبارتند از قانون:چند پاسخي ، آمادگي رواني ، فعاليت برخه اي ،همگونگي يا قياس و قانون تداعي.

اسلاید 77: كاربرد آموزشي پيوندگرايي اهميت گيراييطبق قانون گيرايي:اگر كسي بخواهد چيزي بياموزد صبر كنيد تا آن را انجام دهد ، سپس بي درنگ به او پاداش دهيد.كاربرد ديگر قانون گيرايي

اسلاید 78: كاربرد قانون آمادگيبر اساس قانون آمادگي ،بهتر است صبر كنيم تا در كودكان آمادگي بدني و رواني و علاقه لازم براي يادگيري پيدا شود.

اسلاید 79: كاربرد قانون گيراييبرنامه ها و مواد درسي بايد وابسته و مكمل يكديگر باشند و چنان تنظيم شوند كه علاقه شاگردان را به آموختن برانگيزند و رضايت خاطر آنان را فراهم كنند.

اسلاید 80: فصل پنجمنظريه هاي تداعي گرايي۲- نظريه بازتابي

اسلاید 81: نظريه بازتابيپايه گذار نظريه بازتابي، پاولف است. طبق اين نظريه: اگر محركي خنثي (شرطي) با محركي كه پاسخي را برمي انگيزد (يعني محرك غيرشرطي)همراه (مجاور) شود، محرك خنثي (شرطي) همان پاسخي را برمي انگيزد كه محرك غيرشرطي ايجاد مي كند.دنباله

اسلاید 82: نظريه بازتابيپاسخ غيرشرطي(طبيعي)محرك غيرشرطي(طبيعي)ٍSR۱۱محرك شرطيSR۲۲S + SR۲۱۱SR۲۱مثال

اسلاید 83: نظريه بازتابي۱)صداي زنگ ۲)گوشت ۳) گوشت + صداي زنگ ۴)صداي زنگ هر پاسخي به استثناي ترشح بزاقترشح بزاقترشح بزاقترشح بزاق

اسلاید 84: مفاهيم نظريه بازتابيدر نظريه بازتابي چند مفهوم اساسي به شرح زير وجود دارد:۱- عامل تقويت۲- خاموشي۳- تعميم محرك۴- تخصيص محرك۵- شرطي شدن مجدد۶- شرطي شدن سطح بالا

اسلاید 85: مفاهيم نظريه بازتابي ۱- عامل تقويتعامل تقويت عاملي است كه رابطه بين محرك شرطي و پاسخ شرطي را تحكيم مي بخشد (تقويت مي كند).در نظريه بازتابي، عامل تقويت، همان محرك غير شرطي (طبيعي) است.

اسلاید 86: مفاهيم نظريه بازتابي ۲- خاموشيوقتي عامل تقويت حذف مي شود، به تدريج رابطه بين محرك و پاسخ شرطي ضعيف مي شود و از بين مي رود. لذا، ديگر محرك شرطي باعث وقوع پاسخ شرطي نمي شود. اين فرايند، خاموشي نام دارد.

اسلاید 87: مفاهيم نظريه بازتابي 3- تعميم محركمحرك هاي شبيه به محرك شرطي نيز مي توانند پاسخ شرطي را فرا خوانند.به عبارت ديگر

اسلاید 88: تعميم محركبه عبارت ديگر:آزمودني به محرك هاي شبيه به محرك شرطي همان پاسخي را ارائه مي دهد كه به محرك شرطي مي دهد.مثال

اسلاید 89: تعميم محرك. مثالاگر آزمودني آموخته باشد كه به صوتي با فركانس ۱۰۰۰ سيكل در ثانيه پاسخ دهد، به اصوات ۱۱۰۰،۱۰۵۰،۹۸۰،۹۵۰ سيكل در ثانيه نيز پاسخ مي دهد.

اسلاید 90: مفاهيم نظريه بازتابي ۴- تخصيص محركاگر آزمودني بياموزد كه فقط به محركهاي خاص پاسخ دهد، و از پاسخ دادن به محركهاي مشابه آن خودداري كند،تخصيص محرك روي داده است.مثال

اسلاید 91: تخصيص محرك. مثالدر مثال تعميم محرك ملاحظه كرديد كه آزمودني علاوه بر محرك شرطي ۱۰۰۰ سيكل در ثانيه، به محركهاي مشابه آن نيز پاسخ مي دهد. حال اگر فقط به محرك ۱۰۰۰ سيكل در ثانيه پاسخ دهد و به محرك هاي مشابه آن پاسخ ندهد، تخصيص روي داده است.

اسلاید 92: مفاهيم نظريه بازتابي ۵- شرطي شدن مجددوقتي آزمودني پاسخ خود را در رابطه با يك محرك معين به دست نمي آورد،اما به جاي آن محرك ديگري را به كار مي برد كه پاسخ مطلوب خود را دريافت مي كند، به اين عمل شرطي شدن مجدد گويند.

اسلاید 93: مفاهيم نظريه بازتابي ۶- شرطي شدن در سطح بالادر آزمايش پاولف، اگر پيش از صداي زنگ، چراغي را روشن كنيم، حيوان مي آموزد كه به چراغ واكنش نشان دهد. اين رويداد، شرطي شدن در سطح بالا ناميده مي شود.

اسلاید 94: كاربردهاي نظريه بازتابي تعميم محركتا جايي كه ممكن است براي گسترش دامنه معلومات يادگيرندگان از تعميم محرك استفاده مي شود.

اسلاید 95: كاربرد خاموشياگر بخواهيم پاسخ يا رفتار نامطلوبي را از بين ببريم ، محرك اصلي يا عامل تقويت رفتار را از صحنه عمل فرد حذف مي كنيم.

اسلاید 96: فصل ششم نظريه هاي تداعي گرايي3- نظريه كاهش سائق

اسلاید 97: نظريه كاهش سائقهال – پايه گذار نظريه كاهش سائق – معتقد است: اگر سائقي تسكين نيابد، يادگيري انجام نمي شود. بنابراين،انگيزش اساس كار و نخستين گام در يادگيري است.

اسلاید 98: نظريه كاهش سائق مفهوم سائق ثانويدر يادگيري دسته اي از سائقها به نام سائق ثانوي وجود دارند و هر عامل يا محركي كه هنگام تسكين سائق نخستين وجود داشته باشد مي تواند ويژگي سائق اصلي را دارا شود و اساس يادگيري آينده قرار گيرد.بنابراين

اسلاید 99: نظريه كاهش سائق مفهوم سائق ثانوياگر محرك بي اثر قبل از محرك درد آوري واقع شود، اين محرك بي خاصيت به صورت سائق درد عمل مي كند، زيرا درد با واكنش هيجاني (ترس) همراه است. از آن پس، اين واكنشترس آور به وسيله محركي كه همراه درد است ايجاد مي شود.

اسلاید 100: نظريه كاهش سائق مفهوم مراتب خانواده عادتهادر ارتباط با مفهوم مراتب خانواده عادتها سه عبارت قابل بحث است:۱- جا به جايي رفتارها و ارزشها۲- تعدد پاسخها۳- پيروي اجزا از هدف كلي

اسلاید 101: مراتب خانواده عادتها ۱- جا به جايي رفتارها و ارزشهاآزمودني مي تواند به يك محرك پاسخهاي مختلفي بدهد. احتمال وقوع هر احتمالي محدود است و هر پاسخي از سلسله مراتب احتمالي خاصي پيروي مي كند.

اسلاید 102: مراتب خانواده عادتها ۲- تعدد پاسخهادومين جنبه در سلسله مراتب خانواده عادتها به هدف نهايي آنها مربوط است. بنابراين، انتخاب هر يك از راههاي ممكن،بستگي به هدف يادگيرنده دارد.

اسلاید 103: مراتب خانواده عادتها ۳- پيروي اجزا از هدف كلياين ويژگي به اجزاي مشترك سلسله مراتب خانواده عادتها اشاره دارد. به واسطه همين اجزا مشترك است كه در سلسله مراتب گروه عادتها وابستگي ايجاد مي شود.

اسلاید 104: كاربرد نظريه كاهش سائقطبق اصول نظريه كاهش سائق مي توان نتيجه گرفت كه:اگر براي پاسخ معيني الگويي موجود باشد و بتوان آن الگو را در كنترل و اختيار محرك هاي ديگر قرار داد مفهومش اين است كه مي توان آن را آموخت.

اسلاید 105: فصل هفتمنظريه هاي تداعي گرايي۴- نظريه شرطي شدن مجاورتي

اسلاید 106: شرطي شدن مجاورتيطبق نظريه شرطي شدن مجاورتي، بين محرك و پاسخ به علت مجاورت ، ارتباط برقرار مي شود نه به دليل تقويت.بنابراين

اسلاید 107: شرطي شدن مجاورتينظريه شرطي شدن مجاورتي، اصل تقويت را مردود مي شمارد.

اسلاید 108: مفاهيم شرطي شدن مجاورتي ۱- رفتاررفتار تركيب پيچيده اي از حركات است.

اسلاید 109: مفاهيم شرطي شدن مجاورتي ۲- حركتمنظور از حركت در نظريه شرطي شدن مجاورتي، فعاليت انقباضي ساده يك ماهيچه يا غده است.

اسلاید 110: مفاهيم شرطي شدن مجاورتي ۳- عملعمل امري انتزاعي است، و براساس نتيجه اي كه از حركات به دست مي آيد،معني مي يابد.مثال

اسلاید 111: مفهوم عمل. مثالعمل مجموعه اي پيچيده از حركت هاست، به طور مثال،در را با دست، پا، سر، آرنج، تنه و جز آن مي توان بست. نتيجه كلي اين حركت ها،بستن در است.

اسلاید 112: يادگيري، بدون تمرينطبق نظريه شرطي مجاورتي، تمرين و تكرار در يادگيري موثر نيست. هرگاه حركت پديد آيد، پاسخ در همان بار نخست آموخته مي شود.پس نقش تمرين در يادگيري چيست؟

اسلاید 113: نقش تمرين در يادگيري طبق نظريه شرطي مجاورتي، تمرين موجب مي شود كه فرد در زمينه انجام عمل ،مهارت بيشتري به دست آورد.نتيجه:

اسلاید 114: اصل همه يا هيچطبق نظريه شرطي مجاورتي ، يادگيري تابع اصل همه يا هيچ است. يعني: يا يادگيري انجام مي گيرد و يا انجام نمي گيرد.به عبارتي ديگر ،يادگيري ، فرايندي تدريجي نيست.

اسلاید 115: مفاهيم شرطي شدن مجاورتي ۴- اصل پس آينديهمواره آخرين حركتي كه در شرايط خاصي از آزمودني سرمي زند ، در تكرار همان شرايط ، همان حركت انجام مي شود.

اسلاید 116: فصل هشتمنظريه هاي تداعي گرايي5- نظريه شرطي شدن عامل

اسلاید 117: نظريه شرطي شدن عاملطبق نظريه شرطي شدن عامل، در صورتي كه پاسخي توسط محركي كه تقويت كننده است، تعقيب شود، بين محرك و پاسخ رابطه برقرار مي شود.به عبارت ديگر:RSپاسخمحرك(تقويت كننده)

اسلاید 118: نظريه شرطي شدن عاملطبق نظريه شرطي عامل، احتمال وقوع پاسخي كه به دنبال آن يك محرك تقويت كننده بيابد، افزايش مي يابد.بنابراين:

اسلاید 119: نظريه شرطي شدن عامل تقويت كنندهتقويت كننده ها نقش مهم و اساسي در يادگيري دارند. طبق نظريه شرطي عامل، وقوع يادگيري وابسته به وجود تقويت كننده است.

اسلاید 120: نظريه شرطي شدن عامل انواع تقويت كننده هاتقويت كننده ها به دو نوع تقسيم مي شوند:۱- تقويت كننده هاي نخستين۲- تقويت كننده هاي ثانوي

اسلاید 121: انواع تقويت كننده ها(۱) ۱- تقويت كننده هاي نخستينتقويت كننده هاي نخستين از طريق ارضاء و تسكين نيازهاي زيستي، به رفتار استمرار مي بخشد.به عبارت ديگر:

اسلاید 122: تقويت كننده هاي نخستينتقويت كننده هاي نخستين محركهايي هستند كه خاصيتتقويت كنندگي آنها نياز به يادگيري ندارد.مثال:اصطلاحات مترادف

اسلاید 123: تقويت كننده هاي نخستين. مثالآب،غذا،استراحت،و فعاليتمثالهايي از تقويت كننده هاي نخستين هستند.

اسلاید 124: تقويت كننده هاي نخستينتقويت كننده هاي نخستين به :تقويت كننده هاي طبيعي،تقويت كننده هاي غيرشرطي،و تقويت كننده هاي اوليهنيز مشهورند.

اسلاید 125: انواع تقويت كننده ها(۱) ۲- تقويت كننده هاي ثانويتقويت كننده هاي ثانوي محركهايي هستند كه خاصيتتقويت كنندگي خود را به علت همراه شدن با تقويت كننده هاي اوليه به دست آورده اندبه عبارت ديگر:

اسلاید 126: تقويت كننده هاي ثانويتقويت كننده هاي ثانوي، محركهايي هستند كه خاصيتتقويت كنندگي آنها آموخته شده است.مثال:اصطلاحات مترادف

اسلاید 127: تقويت كننده هاي ثانوي. مثالپول،آفرين گفتن،تشكر كردن،و كارت صدآفريننمونه هايي از تقويت كننده هاي ثانوي هستند.

اسلاید 128: تقويت كننده هاي ثانويتقويت كننده هاي ثانوي به:تقويت كننده هاي وابسته، تقويت كننده هاي آموخته،و تقويت كننده هاي تعميم يافتهنيز مشهوراند.

اسلاید 129: انواع تقويت كننده ها(۲)تقويت كننده ها را مي توان به شكل زير نيز طبقه بندي كرد:۱- تقويت كننده هاي مثبت۲- تقويت كننده هاي منفي

اسلاید 130: انواع تقويت كننده ها(۲) ۱- تقويت كننده مثبتتقويت كننده مثبت تقويت كننده اي است كه پس از بروز پاسخ به آزمودني ارائه مي شود و احتمال وقوع پاسخ را افزايش مي دهد.مثال:

اسلاید 131: تقويت كننده مثبت. مثالدادن پول به دانش آموزي كه مساله را به درستي حل مي كند ، و يا دادن شكلات به كودكي كه اسباب بازيهاي خود را جمع آوري و مرتب مي كند.

اسلاید 132: انواع تقويت كننده(۲) تقويت كننده منفيتقويت كننده منفي، محركي است كه پس از وقوع پاسخ ،حذفمي شود ، و حذف اين محرك احتمال وقوع پاسخ را افزايشمي دهد.مثال:

اسلاید 133: تقويت كننده منفي. مثالكودكي كه به دليل رها كردن اسباب بازيهايش پس از اتمام بازي با تنبيه مادر روبه رو مي شود،اين بار پس از بازي وسائلش را مرتب مي كند، و بنابراين مادر او را تنبيه نمي كند. (عامل تنبيه به دنبال پاسخ جمع آوري وسائل حذف شده است)

اسلاید 134: نظريه شرطي شدن عامل تنبيهتنبيه فرايندي است كه طي آن به دنبال وقوع پاسخ، محرك آزاردهنده اي ارائه مي شود، و اين فرايند موجب كاهش و يا قطع رفتار مي شود.

اسلاید 135: نظريه شرطي شدن عامل تقويت تفكيكيدر فرايند تقويت تفكيكي، تقويت كننده فقط در حضور پاسخ مورد انتظار به آزمودني ارائه مي شود و از تقويت ساير پاسخها خودداري مي شود.

اسلاید 136: نظريه شرطي شدن عامل خاموشيخاموشي فرايندي است كه طي آن به دنبال وقوع پاسخي كه قبلا تقويت مي شده است،تقويت كننده ارائه نمي شود. احتمال وقوع چنين پاسخي كاهش مي يابد و قطع مي شود.

اسلاید 137: نظريه شرطي شدن عامل بازگشت خود به خودبازگشت خود به خود به فرايندي اشاره دارد كه بر اثر آن پاسخي كه خاموش شده است ،بدون آنكه مجدداَ تقويت شده باشد ، از آزمودني سر مي زند.

اسلاید 138: نظريه شرطي شدن عامل برنامه هاي تقويتبراي ايجاد و نگه داري پاسخها ، چهار نوع برنامه تقويت كننده ارائه شده است:۱- تقويت نسبت ثابت۲- تقويت نسبت متغير۳- تقويت فاصله دار ثابت۴- تقويت فاصله دار متغير

اسلاید 139: برنامه هاي تقويت ۱- تقويت نسبت ثابتدر برنامه تقويت نسبت ثابت ،پس از وقوع تعداد معيني پاسخ مورد نظر ، تقويت كننده ارائه مي شود.مثال:

اسلاید 140: برنامه تقويت نسبت ثابت. مثالدر صورتي كه پس از هر ۵ بار فشردن اهرم ، به آزمودني غذا داده شود ، از برنامه تقويت نسبت ثابت استفاده شده است.

اسلاید 141: برنامه هاي تقويت ۲- تقويت نسبت متغيردر برنامه نسبت متغير، تقويت كننده در برابر تعدادي پاسخ كه در هر بار تغيير مي يابند ،ارائه مي شود.مثال:

اسلاید 142: برنامه تقويت نسبت متغير. مثالدر صورتي كه يك بار پس از حل كردن درست ۳ مساله ، و بار ديگر پس از حل كردن ۵ مساله و در بار سوم پس از حل كردن درست ۹ مساله به دانش آموز تقويت كننده داده شود ،از برنامه تقويت نسبت متغير استفاده شده است.

اسلاید 143: برنامه هاي تقويت ۳- تقويت فاصله دار ثابتدر برنامه فاصله دار ثابت ، تقويت كننده پس از گذشت زمان ثابتي ، و در صورتي كه در پايان زمان ، پاسخ سر بزند ،ارائهمي شود.مثال

اسلاید 144: برنامه تقويت فاصله دار ثابت. مثالدر صورتي كه معلم هر هفته روزهاي پنجشنبه تكاليفدانش آموزان را بررسي كند و در صورت انجام تكاليف به آنها پاداش دهد ،از برنامه تقويت فاصله دار ثابت استفاده كرده است.

اسلاید 145: برنامه هاي تقويت ۴- تقويت فاصله دار متغيردر برنامه تقويت فاصله دار متغير ،تقويت كننده در دفعات مختلف و در فواصل زماني متغير ،و در صورتي كه در زمانهاي مقرر پاسخ مورد انتظار سر بزند ،ارائه مي شود.مثال

اسلاید 146: برنامه فاصله دار متغير. مثالدر صورتي كه معلم در هفته اول ، روز دوشنبه ، در هفته دوم ، روز چهارشنبه و در هفته سوم ، روز شنبه ، تكاليف دانش آموزرا بررسي كند و در صورت انجام دادن به دانش آموز پاداش دهد ، از برنامه تقويت فاصله دار متغير استفاده كرده است.

اسلاید 147: نظريه شرطي شدن عامل شيوه هاي تغيير رفتاربا استفاده از روشهاي زير مي توان رفتاري را ايجاد كرد:۱- تقريبهاي تدريجي۲- شكل دادن۳- زنجيره كردن

اسلاید 148: شيوه هاي تغيير رفتار 1- تقريبهاي تدريجيدر صورتي كه رفتار پيچيده باشد و نتوان آن را ناگهاني و كامل پديد آورد ٬ مي توان پاسخ يا پاسخهايي را بيابيم كه به نحوي با پاسخ مطلوب نزديكتر باشد و آن پاسخها را تقويت كنيم.

اسلاید 149: شيوه هاي تغيير رفتار ۲- شكل دادناساس شكل دادن ،شيوه تقويت تدريجي است. به اين ترتيب ، و با تقويت تدريجي پاسخهاي مورد انتظار ، رفتار نهايي مورد نظر شكل مي گيرد.

اسلاید 150: شيوه هاي تغيير رفتار ۳- زنجيره كردنزنجيره سازي شيوه اي در ايجاد رفتار جديد است و آن عبارتست از مربوط ساختن چند پاسخ آموخته شده به يكديگر است.

اسلاید 151: نظريه شرطي عامل اصل پريمكطبق اصل پريمك :هر پاسخي (رفتاري) كه فراواني بيشتري دارد مي تواند به عنوان عامل تقويتي براي پاسخ (رفتاري) باشد كه احتمال يا فراواني وقوع آن كمتر است.مثال

اسلاید 152: اصل پريمك. مثالدر صورتي كه دانش آموزي وقت بيشتري را صرف تماشاي تلويزيون، و وقت كمتري را صرف مطالعه رياضي مي كند ، مي توان از تماشاي تلويزيون به عنوان تقويت كننده رفتار مطالعه كردن رياضي استفاده كرد.

اسلاید 153: كاربرد نظريه شرطي شدن عاملكاربرد مجموعه يافته ها و اصول شرطي شدن عامل در آموزش منجر به ارائه نوعي از آموزش تحت عنوان آموزش برنامه اي شده است.

اسلاید 154: كاربرد نظريه شرطي شدن عامل آموزش برنامه اي طبق اصول آموزش برنامه اي ، محتواي آموزش به اجزاي كوچكتر تقسيم مي شود و هر مطلب به ترتيب به يادگيرنده ارائه مي شود.ماشين آموزش

اسلاید 155: ماشين آموزشماشين آموزش به دستگاهي اشاره دارد كه بر اساس اصول آموزش برنامه اي تنظيم شده است.

اسلاید 156: مقدمه نظريه هاي شناختي

اسلاید 157: مباني فلسفي نظريه هاي شناختي يادگيري - نظريه هاي شناختي يادگيري بر فلسفه خردگرايي استوارند. - نظريه هاي شناختي يادگيري به ادراك و بينشي كه يادگيرنده به دست مي آورد،توجه دارند. - اصول مورد تاكيد در نظريه هاي شناختي

اسلاید 158: اصول نظريه هاي شناختياصولي كه در نظريه هاي شناختي مورد تاكيد قرار مي گيرند عبارتند از:۱- كيفيات ادراكي۲- سازماندهي معلومات۳- يادگيري از راه ادراك۴- فراگشت شناختي۵- تعيين هدف۶- تفكر وا گرا

اسلاید 159: فصل نهم نظريه هاي شناختي۱- نظريه يادگيري گشتالت

اسلاید 160: نظريه يادگيري گشتالتطبق نظريه گشتالت:يادگيري عبارتست از وقوع تغييراتي كه در پاسخ به الگوها يا هياتهاي كل با معنا داده مي شود.

اسلاید 161: نظريه گشتالت هيات كلطبق نظريه گشتالت:ادراك به صورت كل انجام مي گيرد، اما قابل تجزيه به دو عامل: تصوير و زمينه است.

اسلاید 162: نظريه گشتالت تصوير و زمينههر ادراكي قابل تجزيه دو عنصر: تصوير و زمينه است. تصوير عنصر برجسته ادراك است، و بقيه اجزاي ادراك، زمينه را تشكيل مي دهند.مثال:

اسلاید 163: تصويرفوق،گاه به صورت جام و گاه به صورت دو نيمرخ ادراك مي شود. اين نوع تغيير ادراك ناشي از جا به جايي تصوير و زمينه است:تصوير و زمينه . مثال

اسلاید 164: نقش تصوير و زمينه در يادگيريطبق نظريه گشتالت، يادگيري از برآيند دو عامل ادراكي، يعني تصوير و زمينه به وقوع مي پيوندد.

اسلاید 165: نظريه گشتالت قوانين سازماندهيشكل گيري ادراك تابع قوانيني است كه در روانشناسي گشتالت، قوانين سازماندهي ناميده ميشود،و عبارتند از:۱- قانون فراگيري۲- قانون مجاورت۳- قانون مشابهت۴- قانون بستگي۵- قانون نيك پيوستگي

اسلاید 166: قوانين سازماندهي ۱- قانون فراگيريطبق قانون فراگيري، سازمان رواني همواره به سوي كمال و شايستگي گرايش دارد، و سازمان ادراكي هر محركي را در جهت هيات مطلوب سازماندهي مي كند.

اسلاید 167: قوانين سازماندهي ۲- قانون مجاورتطبق قانون مجاورت، عناصر مستقل از هم كه در نزديك(مجاور) يكديگر قرار دارند،به صورت يك هيات كل ادراك مي شود.مثال:

اسلاید 168: قانون مجاورت. مثالدر تصوير فوق، نقطه ها و خطهاي نزديك (مجاور)هم، واحدهاي متشكل و يكپارچه اي را نشان مي دهند:

اسلاید 169: قوانين سازماندهي ۳- قانون مشابهتبر اساس قانون مشابهت، عناصري كه از لحاظ يك ويژگي (مانند شكل، رنگ، جهت، حركت) مشابه و هماننداند به صورت يك كل ادراك مي شوند.مثال:

اسلاید 170: قانون مشابهت. مثالدر تصوير زير، علامت بر اساس شباهت رنگ، و علامت + بر اساس شباهت شكل ادراك مي شود:×

اسلاید 171: قوانين سازماندهي ۴- قانون بستگيبر اساس قانون بستگي، شكلها و موقعيت هاي ناجور و نامتقارن به صورت كامل و متقارن ادراك مي شوند.مثال:

اسلاید 172: قانون بستگي. مثالگرچه تصويرهاي زير كامل نيستند، اما بر اساس قانون بستگي، آنها را به صورت مثلث(كامل)، و مربع(كامل) ادراك مي كنيم:

اسلاید 173: قوانين سازماندهي ۵- قانون نيك پيوستگيطبق قانون نيك پيوستگي، سازماني كه از شكل و هيات اشيا ادراك مي شود، تصويرها و زمينه هاي هماهنگ و متقارن است. چنان كه يك خط مستقيم هميشه به صورت خط مستقيم و يك تصوير دايره، به صورت دايره ادراك مي شود.مثال:

اسلاید 174: قانون نيك پيوستگي. مثالدر تصوير زير ، گرچه خط منحني توسط خط مستقيم، و يا خط مستقيم توسط خط منحني قطع شده است، ولي طبق قانون نيك پيوستگي،خط مستقيم، به صورت خط مستقيم، و خط منحني به صورت خط منحني كامل ادراك مي شود:

اسلاید 175: نظريه گشتالت نظريه اثربه عقيده نظريه پرازان گشتالت، يادگيري نتيجه نيروهاي حاظر در ميدان رواني و وضع خاصي است كه بيانگر تاثير تجربه گذشته فرد در رفتار كنوني اوست. در اين زمينه فرايندهايي كه موجب ادراك مي شوند ، پديده اي به نام اثر به وجود مي آورد.

اسلاید 176: نظريه گشتالت نظريه بينشبينش عبارت از راه يافتن به چگونگي يك مشكل و پي بردن به حل آن است. بينش نوعي ادراك براي رسيدن به هدف و حل مساله است.رابطه بينش و يادگيري

اسلاید 177: رابطه بينش و يادگيريطبق نظريه گشتالت: يادگيري عبارتست از تغيير در بينش(موجود) و ايجاد بينش جديد.

اسلاید 178: كاربرد نظريه يادگيري گشتالت در آموزشبا توجه به اصول يادگيري گشتالت:بايد شرايط را به گونه اي فراهم كرد كه يادگيرنده در جريان يادگيري به بينش تازه اي دست يابد.

اسلاید 179: فصل دهم نظريه هاي شناختي۲- نظريه ميدان شناختي

اسلاید 180: مفاهيم نظريه ميدان شناختيمفاهيم خاص نظريه ميدان شناختي عبارتند از: - نسبي بودن ادراك - هدفمندي - شخص - فضاي زندگي - محيط رواني - پوسته بروني - رفتار

اسلاید 181: نظريه ميدان شناختي نسبي بودن ادراكدر نظريه ميدان شناختي، واقعيت برداشتي است از وضع موجود؛ بنابراين،هيچ چيز به خودي خود و به طور مطلق درك نمي شود بلكه در ارتباط با امور ديگر قابل ادراك است.

اسلاید 182: نظريه ميدان شناختي هدفمنديطبق نظريه ميدان شناختي، مفاهيم رواني در گرو هدفهاي فرد واقع مي شود و ايجاد عادت بر بنياد هدف استوار است.

اسلاید 183: نظريه ميدان شناختي شخصشخص،عبارت از آن دسته از تركيبهاي نفساني است كه موجب شناخت يا هويت فرد مي شود و وي را به ابراز وفا داري و حمايت از آنها وا مي دارد.

اسلاید 184: پرسش:آيا شخص،عاملي تغيير ناپذير است؟پاسخ:

اسلاید 185: پاسخ:شخص يك موجود يا عامل ثابت و ايستايي نيست بلكه دائما در تغيير است.

اسلاید 186: نظريه ميدان شناختي فضاي زندگيفضاي زندگي عبارت از يك الگوي كلي از عوامل موثري است كه در لحظه خاصي در رفتار تاثير مي گذارد،جهان رواني را به وجود مي آورد و محيط رواني را در بر مي گيرد.

اسلاید 187: نظريه ميدان شناختي فضاي زندگيفضاي زندگي نه تنها شرايط مادي و فيزيكي،بلكه روابط نمادي و كاركردي در زمان حال و آينده،پيش بيني ها، ايده ها و آرزوها، خاطره ها، زبان و هنر و افسانه و دين را نيز شامل مي شود.

اسلاید 188: نظريه ميدان شناختي فضاي زندگيرابطه رفتار و فضاي زندگي در فرمول زير نشان داده شده است:به عبارت ديگر:B = F (P , E)

اسلاید 189: رابطه رفتار و فضاي زندگيرفتار( ) تابعي( ) است از حالت رواني( ) و محيط رواني(‌ ).BFPE

اسلاید 190: نظريه ميدان شناختي محيط روانيمحيط رواني سازماني است كه شخص را به محيط مادي- اجتماعي خود مربوط مي سازد.به عبارت ديگر:

اسلاید 191: تعريف محيط روانيمحيط رواني عبارت از هر امر و موقعيت معنادار يا هر آن چيزي است كه از نظر رواني بيرون فرد است و مي تواند حالتهاي رواني خود را تغيير دهد.

اسلاید 192: نظريه ميدان شناختي پوسته برونيپوسته بروني از محيطهاي فيزيكي و اجتماعي ارگانيزم تشكيلمي شود و براي كسي كه شخص خاصي را مطالعه مي كند محسوس و مشهود است،اما براي آزمودني در آن لحظههيچ گونه معنايي ندارد.

اسلاید 193: تفاوت فضاي زندگي و پوسته روانيدر پوسته بروني عواملي كه فضاي زندگي را در بر مي گيرند در ذهن يا حدود رواني فرد جايي ندارد، اما هر لحظه ممكن است در ميدان رواني او حضور يابند.

اسلاید 194: نظريه ميدان شناختي رفتارروانشناسان ميدان شناختي معتقدند كه تحرك رواني سبب اين رفتار مي شود. رفتار، توصيف دگرگوني هاي عملي و وابسته در فضاي زندگي شخص است.

اسلاید 195: يادگيري از ديدگاه ميدان شناختييادگيري عبارتست از تغيير در ساخت شناختي و فضاهاي زندگي.انواع تغيير در ساخت شناختي:

اسلاید 196: انواع تغيير در ساخت شناختيتغييرات ساخت شناختي به سه گونه اند:۱- تفكيك۲- تعميم۳- نوسازي در منطقه هاي فضاي زندگي

اسلاید 197: تعريف منطقهمنطقه به شرايط، اوضاع و احوال و فعاليتهايي گفته مي شود كه از نظر وظيفه يا كاركرد جزو فضاهاي زندگي به شمار مي رود.

اسلاید 198: تغييرات ساخت شناختي تفكيكتفكيك، فرايند تقسيم منطقه ها به قسمتهاي كوچكتر است.مثال:

اسلاید 199: مثال براي تفكيككودك خردسالي كه شير و ببر و پلنگ و سگ را پيشي يا هاپومي نامد، زماني مي رسد كه همه آنها را با نام واقعي و ويژگيهايشان مشخص مي سازد.

اسلاید 200: تغييرات ساخت شناختي تعميمتعميم، فرايند دسته بندي كردن منطقه هاي كوچك زندگي در يك منطقه واحد و يكپارچه است.مثال:

اسلاید 201: تعميم. مثالوقتي كودك منطقه هاي كوچك گربه و سگ و اسب و پرنده را در يك طبقه بزرگتر به نام حيوان قرار مي دهد، دست به تعميم در ساخت شناختي زده است.

اسلاید 202: تغييرات ساخت شناختي نوسازينوسازي به معناي آن است كه فرد جهت و مسير فضاي زندگي خود را همواره تجديد مي كند و مي آموزد چه اعمالي چه نتايجي را به دنبال دارد.به عبارت ديگر:

اسلاید 203: تغييرات ساخت شناختي نوسازينوسازي عبارتست از جدا ساختن منطقه هايي كه به هم پيوسته اند، و پيوند دادن آنهايي كه از يكديگر جدا بوده اند.

اسلاید 204: فصل يازدهمنظريه هاي شناختينظريه رشدنگر يا شناخت شناسي تكوينييانظريه رشدشناختي*نظريه پياژه

اسلاید 205: نظريه رشد شناختي (پياژه)در نظريه رشد شناختي:يادگيري بر داد و ستد و تاثير متقابل يا ميان كنش فرد با محيط و دوره ها و مراحل رشد استوار است.

اسلاید 206: مراحل رشد (از ديدگاه پياژه)طبق نظريه رشد شناختي، ذهن در طي چهار دوره به رشد بالغانه خود دست مي يابد:ا مرحله اول: حسي و حركتيمرحله دوم: قبل از عمليات عينيمرحله سوم: عمليات عينيمرحله چهارم: عمليات صوري

اسلاید 207: مراحل رشد ذهني مرحله اول: حسي و حركتي - از تولد تا ۲ سالگي ادامه دارد - با حركات بازتابي ساده آغاز مي شود - در طي اين دوره، به تدريج از حركات بازتابي نوزادي كاسته مي شود و اعمال سازمان يافته افزايش مي يابد.

اسلاید 208: مراحل رشد ذهني مرحله دوم: قبل از عمليات عيني - از ۲ تا ۷ سالگي ادامه مي يابد - كودك زبان مي گشايد - مفهوم رويدادها و اشيا را در واحدهاي نمادي سازمان مي دهد - يكسوگرا است - فاقد توانايي در نگه داري ذهني عدد، طول، و حجم و وزن است

اسلاید 209: يكسوگراييمنظور از يكسوگرايي، شناخت اشيا بر اساس يك صفت، وبي توجهي به ساير صفات است.

اسلاید 210: مراحل رشد ذهني مرحله سوم: عمليات عيني - از ۷ تا ۱۱ سالگي ادامه دارد - توانايي ادراك منطقي از امور و قوانين حاكم بر طبيعت را دارد - ادراك منطقي فرد بر پديده ها و ويژگيهاي عيني و قابل مشاهده استوار است - توانايي نگه داري ذهني عدد، طول، وزن و حجم را دارد

اسلاید 211: مراحل رشد ذهني مرحله چهارم: دوره عمليات صوري - از ۱۲ تا ۱۵ سالگي ادامه دارد - استدلال و ادراك منطقي او صوري و مبتني بر صورتهاي ذهني انتزاعي است - براي حل مساله، فرضيه مي سازد و آن را آزمون مي كند

اسلاید 212: كاربرد مراحل رشد ذهني در يادگيري آموزشگاهيبه يادگيرنده اي كه در يك مرحله از رشد ذهني قرار دارد نمي توان مواد و مطالبي آموخت كه وابسته به امكانات و تواناييهاي مرحله بالاتر است.

اسلاید 213: كاربرد مراحل رشد ذهني در برنامه آموزشيبرنامه هاي آموزشي بايد منطبق بر درك و توانايي و رشد ذهني يادگيرندگان طراحي و اجرا شوند.

اسلاید 214: مباني رشد ذهني (پياژه)در رشد ذهني و هوشي، بر اساس نظريه رشد شناختي، سه مفهوم دخالت دارند:۱- محتوا۲- ساخت۳- سازش

اسلاید 215: مباني رشد ذهني ۱- محتوامحتوا عبارت از آن است كه فرد در يك زمان معين چه افكاري دارد و درباره چه مي انديشد، يعني واكنش او درباره محركهاي مشهود چگونه است.

اسلاید 216: مباني رشد ذهني ۲- ساختساخت به جنبه هاي تكويني رشد،انتقال ارثي و ويژگيهاي بدني مربوط مي شود.

اسلاید 217: مباني رشد ذهني ۳- سازشسازش بيانگر رفتارها و كردارهايي است كه موجود زنده براي انطباق با شرايط محيط انجام مي دهد.سازش بر دو فرايند استوار است:۱- همگون سازي (درون سازي)۲- همسازي (برون سازي)

اسلاید 218: سازش ۱- همگون سازيهمگون سازي فرايند استفاده از تجربيات گذشته براي انطباق با موقعيت جديد است.

اسلاید 219: سازش ۲- همسازيهمسازي٬ فرايند تغيير در ذهن به منظور انطباق با موقعيت جديد است.

اسلاید 220: فصل دوازدهمنظريه هاي شناختي۴- نظريه مفهوم گرايي ابزاري(نظريه برونر)

اسلاید 221: نظريه مفهوم گرايي ابزاري يادگيري طبق ديدگاه نظريه مفهوم گرايي ابزاري:يادگيري فرايندي شناختي است و از سه مرحله تشكيلمي شود

اسلاید 222: نظريه مفهوم گرايي ابزاري مراحل يادگيريمراحل سه گانه يادگيري عبارتند از:۱- كسب معلومات جديد۲- دگرگون سازي معلومات۳- نظارت بر درستي و بسندگي معلومات

اسلاید 223: مراحل يادگيري ۱- كسب معلومات جديداطلاعات جديد، معلومات قبلي را تصحيح مي كند و يا به صورتي در مي آورد كه در جهت مخالف آنها قرار گيرندمثال:

اسلاید 224: كسب معلومات جديد. مثالكسي كه اطلاعات مجمل و مبهم از گردش خون يا عمل تنفس دارد وقتي جزئيات مربوط به آنها را مي آموزد، معلومات پيشين او تصحيح مي شود.

اسلاید 225: مراحل يادگيري ۲- دگرگون سازي معلوماتدگرگون سازي هنگامي رخ مي دهد كه از تغيير معلومات بتوان كار اثر بخش ديگري به دست آورد.

اسلاید 226: مراحل يادگيري ۳- نظارت بر درستي و بسندگي معلوماتنظارت بر درستي و بسندگي به وسيله ارزشيابي معلوم مي گردد. اين مرحله به منظور بررسي و اطمينان از شايستگي و قابليت معلومات به كار مي رود.

اسلاید 227: مفهوم گرايي ابزاري مراحل رشد و يادگيريهر فردي براي دست يافتن به كمال و ابراز استعدادهايش از سه مرحله مي گذرد.اين مراحل را شيوه هاي بازنمايي گويند.

اسلاید 228: شيوه هاي بازنماييمراحل سه گانه رشد يا شيوه هاي بازنمايي عبارتند از:۱- كاروري۲- پيكره اي۳- نمادي

اسلاید 229: مراحل رشد ذهني ۱- مرحله كاروريدر مرحله بازنمايي كاروري، رويدادها و تجربيات به صورتپاسخ هاي حركتي (يا به صورت عمل) باز نمايي مي شوند. مثال:

اسلاید 230: مرحله كاروري. مثالگاه ادعا مي كنيم كه مي توانيم به آدرس معيني رجوع كنيم، امانمي توانيم آن آدرس را براي ديگري بازگو كنيم.

اسلاید 231: مراحل رشد ذهني ۲- مرحله پيكره ايبازنمايي پيكره اي بر بنياد صورتهاي ذهني قرار دارد و بيانگر نقشه ذهني براي تجسم مسير هر گونه رفتار و كرداري است كه به حواس وابسته است.مثال:

اسلاید 232: مرحله بازنمايي پيكره اي. مثالاگر فردي بتواند نقشه (كروكي) وصول به مقصدي را رسم كند، در مرحله بازنمايي پيكره اي قرار دارد.

اسلاید 233: مراحل رشد ذهني ۳- مرحله نماديبازنمايي نمادي عبارت است از بازنمايي مبتني بر نمادها – همچون گفتار و نوشتار.مثال:

اسلاید 234: مرحله بازنمايي نمادي. مثالتوانايي فرد در مرحله اي كه بتواند يك واقعه را با زبان يا از طريق نوشتن و يا با استفاده از نمادهاي خاص بيان كند،در مرحله بازنمايي نمادي قرار دارد.

اسلاید 235: فصل سيزدهمنظريه هاي شناختي۵- يادگيري معنادار كلامينظريه آزوبل

اسلاید 236: يادگيري معنادار كلاميوقتي مفهومي با انديشه اي كه قبلاَ در ذهن وجود داشته است ارتباط پيدا كند، معنا دار مي شود.

اسلاید 237: يادگيري معنا دار كلاميبراي اينكه محركي يا مفهومي معنا داشته باشد بايد در ساخت شناختي يادگيرنده موجود باشد.

اسلاید 238: ساخت شناختيساخت شناختي مفاهيم يا انديشه هاي كم و بيش ثابتي هستند كه در ذهن يادگيرنده سازمان يافته اند.

اسلاید 239: سازماندهي شناختمفاهيم محدود و خاص در مرتبه هاي پايين و مفاهيم كلي و فراگير در سطوح بالاي ساخت شناختي قرار دارد.تصوير سازمان شناختي:

اسلاید 240: ساخت مطالب و مفاهيمتصوير سازمان شناختيجامعيت متوسط كليجزئيسلسله مراتب معلومات در ساخت شناختي

اسلاید 241: نمونه اي از ساخت شناختي سازمان يافتهكانيهافلزهاسنگهاكميابمعموليآلياژهاگرانبهاساختمانيطلانقرهالومينيوممسسرببرنزفولادبرنجفيروزهزمردالماسمرمرسنگ لوحسنگ آهك

اسلاید 242: نظريه يادگيري معنادار كلامي فراگيريمنظور از فراگيري يا شمول پيوند دادن مطلب جديد با مواد و مطالب موجود در ساخت شناختي است.

اسلاید 243: نظريه يادگيري معنادار كلامي فراگيرينتيجه و حاصل فراگيري، معنادار شدن يادگيري است.فراگيري(يا شمول) به دو نوع انجام مي گيرد.

اسلاید 244: انواع فراگيري (يا شمول)۱- فراگيري برگرفته يا شمول اشتقاقي۲- فراگيري همبسته ساز يا شمول ارتباطي

اسلاید 245: انواع فراگيري ۱- فراگيري برگرفتهچنانچه مطالب جديد همانند مطالب ساخت شناختي باشد، اين نوع فراگيري را فراگيري برگرفته گويند.به عبارت ديگر:

اسلاید 246: انواع فراگيري ۱- فراگيري برگرفتهدر فراگيري برگرفته، مواد يادگيري نمونه خاصي از مفهوم سازمان يافته در ساخت شناختي است و روشنگر يك قضيه از پيش آموخته است.

اسلاید 247: انواع فراگيري ۲- فراگيري همبسته سازاگر مطلب جديد با ساخت شناسي يادگيرنده همگون نباشد، فراگيري آن را فراگيري همبسته ساز گويند.

اسلاید 248: نظريه معني دار آزوبل يادآوريمطلبي كه تازه آموخته شده است، و هنوز در ساخت شناختي جذب نشده است، قابل يادآوري است.اما

اسلاید 249: نظريه معني دار آزوبل فراموشيمطلب تازه آموخته شده به گونه فزاينده اي جذب ساخت شناختيمي شود و هويت خود را از دست مي دهد و ديگر به يادآوردهنمي شود.اين فرايند را، فراگيري زداينده گويند.

اسلاید 250: كاربرد يادگيري معني دار پيش سازماندهندهپيش سازمان دهنده مطلبي است كه قبل از درس مي آيد و همچون پلي بين مطلب جديد و ساخت شناختي عمل مي كند.انواع پيش سازماندهنده:

اسلاید 251: انواع پيش سازماندهندهپيش سازماندهنده بر دو نوع است:۱- پيش سازماندهنده نمايشي۲- پيش سازماندهنده مقايسه اي

اسلاید 252: انواع پيش سازماندهنده ۱- پيش سازماندهنده نمايشي - پيش سازماندهنده نمايشي، انديشه هاي كلي و روابط آنها را با يكديگر توضيح مي دهند - پيش سازماندهنده نمايشي، از مطالب درس كلي تر و انتزاعي تر است. - مثال:سيف،۱۳۸۰. صفحه ۲۷۸ (با تغييرات)**

اسلاید 253: كاربرد پيش سازماندهنده. مثالمعلمي كه مي خواهد جنايت ناشي از كامپيوتر(رايانه) و راه هاي جلوگيري از آن تدريس كند، لازم است ابتدا توضيح دهد كهنو آوريها و اختراعات تازه به مسائل تازه و سوء استفادههاي تازه مي انجامد و آنگاه توضيحات مربوط به كامپيوتر را به هنگام بحث درباره درس ارائه دهد.سيف،۱۳۸۰. صفحه ۲۷۸ (با تغييرات)

اسلاید 254: انواع پيش سازماندهنده ۲- پيش سازماندهنده مقايسه ايپيش سازماندهنده مقايسه اي بين آموخته هاي قبلي دانش آموزان و آنچه قرار است بياموزند ارتباط برقرارمي كند و در واقع دانش و اطلاعات قبلي آنها را فعال مي سازد.مثال: سيف،۱۳۸۰. صفحه ۲۷۸(با تغييرات)**

اسلاید 255: كاربرد پيش سازماندهنده مقايسه اي. مثالمعلمي كه مي خواهد درباره نظام اقتصادي چين تدريس كند مي تواند مفهوم نظام اقتصادي چين را با مفاهيمي كه دانش آموزان قبلاَ درباره نظامهاي اقتصادي كشورهاي ديگر آسيا خوانده اند، ربط دهد.سيف،۱۳۸۰. صفحه ۲۷۸ (با تغييرات)*

اسلاید 256: فصل چهاردهمنظريه هاي شناخت اجتماعي۱- نظريه شناخت اجتماعي آلبرت باندورا

اسلاید 257: نظريه شناخت اجتماعي يادگيري - در نظريه شناخت اجتماعي،يادگيري بيشتر به صورت يك فعاليت آگاهي يابي انجام مي پذيرد. - طبق نظريه شناخت اجتماعي،يادگيري از طريق مشاهده رفتار فردي كه كاري را انجام مي دهد،صورت مي گيرد.

اسلاید 258: مفاهيم نظريه شناخت اجتماعي تعامل دو سويهطبق نظريه شناخت اجتماعي، شخص، محيط، و رفتار با يكديگر تعامل دارند. تعامل دو سويه اين سه عامل را مي تواند در يك نمودار نشان داد.

اسلاید 259: نمودار تقابل دوسويهمشخصرفتارمحيط

اسلاید 260: مفاهيم نظريه شناخت اجتماعي يادگيري جانشينيطبق نظريه شناخت اجتماعي، يادگيرنده از طريق مشاهده رفتار ديگري كه تقويت يا تنبيه شده است، انجام يا عدم انجام آن رفتار را مي آموزد.

اسلاید 261: تمايز يادگيري و عملكردرفتارهاي مشاهده شده در همان زمان يادگيري به نمايش درنمي آيد. بنابراين يادگيري صورت گرفته است، اما در شرايط مناسب و ضروري به عملكرد تبديل مي شود.

اسلاید 262: كاركردهاي الگوبرداري(تقليد)در الگوبرداري از رفتار ديگران سه كاركرد وجود دارد:بازداري و آزادي اختيارتسهيل پاسخيادگيري مشاهده اي

اسلاید 263: فصل پانزدهماختلالهاي يادگيري

اسلاید 264: عقب مانده هاي ذهني طبقه بندي بر اساس هوشعقب ماندگان ذهني بر اساس بهره هوش به سه گروه تقسيممي شوند:كودن يا آموزش پذير با بهره هوش ۵۰-۶۹كاليو يا تربيت پذير با بهره هوش ۲۵-۴۹كانا يا عقب مانده شديد با بهره هوش ۰-۲۴

اسلاید 265: ناتوانايي هاي يادگيريناتوانايي هاي يادگيري به اختلالهايي گفته مي شود كه در فرايند اساسي رواني همچون: ادراك، انديشه، توجه، زبان، نوشتار، گوش دادن و هجي كردن مشهور باشد.

اسلاید 266: انواع ناتواني يادگيريناتوانيهاي يادگيري به اشكال زير ظاهر مي شوند:۱- عقب ماندگي ذهني۲- اختلال عاطفي۳- اختلال ارتباطي۴- اختلال بدني

اسلاید 267: اختلال عاطفييكي از گروههاي ناتواناييهاي يادگيري، مبتلايان به اختلالهاي عاطفي هستند.ويژگي دانش آموزان مبتلا به اختلالهاي عاطفي

اسلاید 268: ويژگي دانش آموزان مبتلا به اختلال هاي عاطفي۱- به اختلال رفتاري مبتلا هستند۲- درگير رفتار پرخاشگرانه هستند۳- رفتار آنان ناپخته و كناره جويانه است۴- پرجنب و جوشن اند و فاقد توانايي در تمركز حواس

اسلاید 269: اختلال هاي ارتباطييكي از انواع ناتواني يادگيري، اختلال ارتباطي است كه در زبان و سخن گويي نمود پيدا مي كند.

اسلاید 270: فصل شانزدهمانتقال يادگيري

اسلاید 271: انتقال يادگيري تعريفاگر آموخته ها يا معلومات گذشته سبب شدند كه معلومات يا فنون جديدي را بهتر، سريعتر و آسانتر بياموزيم، انتقال يادگيري صورت گرفته است.

اسلاید 272: انواع انتقال يادگيريانتقال يادگيري به دو صورت انجام مي گيرد:۱- انتقال مثبت۲- انتقال منفي

اسلاید 273: انتقال يادگيري مثبتاگر موضوعي آموختن موضوع ديگري را آسان سازد و يا زمان آن را كاهش دهد، انتقال مثبت صورت گرفته است.علل انتقال مثبت

اسلاید 274: علت انتقال مثبت۱- شباهت زمينه هاي معلوماتي۲- همانندي فعاليت ها و مهارت ها۳- اشتراك روش ها

اسلاید 275: انتقال يادگيري منفياگر موضوعي آموختن موضوع ديگر را منع كند و يا آموختن آن را به تاخير اندازد، انتقال منفي صورت گرفته است.انواع انتقال منفي

اسلاید 276: انواع انتقال منفيانتقال منفي زماني صورت مي گيرد كه:۱- محرك ها همانند و پاسخ ها متفاوت باشند۲-

اسلاید 277: ۱-۲- محرك ها نا همانند و پاسخ ها همانند باشندساير عوامل انتقال منفي

اسلاید 278: فرايند هاي انتقال منفيعلاوه بر نقش محرك ها و پاسخ ها، ممكن است علل ديگري موجب انتقال منفي شوند، از جمله:۱- بازداري فراگرد و واگرد۲- مزاحمت عادت۳- تعميم نادرست

اسلاید 279: فصل هفدهمپردازش آگاهييادآوري و فراموشي

اسلاید 280: عملكرد حافظهحافظه داراي سه عملكرد است:۱- يادداشت برداري۲- نگه داري۳- بازيافت

اسلاید 281: عملكرد حافظهدر مرحله يادداشت برداري، محرك ها كدگذاري مي شوند.

اسلاید 282: عملكرد حافظه نگه داريدر مرحله نگه داري، اطلاعات پردازش شده و كدگذاري شده در حافظه ثبت مي شوند.

اسلاید 283: عملكرد حافظه بازيافتدر مرحله بازيافت، اطلاعات نگه داري شده به هنگام نياز به يادآورنده مي شوند.

اسلاید 284: انواع حافظهسه نوع حافظه قابل شناسايي است:۱- حافظه حسي۲- حافظه كوتاه مدت۳- حافظه درازمدت

اسلاید 285: انواع حافظه حافظه حسيدرون داده هاي محيطي به وسيله حواس فيزيولوژيك دريافتمي شوند و به حافظه حسي انتقال مي يابند.

اسلاید 286: انواع حافظه حافظه كوتاه مدتحافظه اي كه اطلاعات را براي مدتي كوتاه نگه مي دارد و پردازش مي كند.حجم حافظه كوتاه مدت

اسلاید 287: حجم حافظه كوتاه مدتحافظه كوتاه مدت توانايي نگه داري همزمان اطلاعات را به ميزان ۲ ۷ واحد دارد.+¯

اسلاید 288: انواع حافظه حافظه درازمدتاطلاعات حافظه كوتاه مدت بر اساس تكرار و توجه به حافظه درازمدت انتقال مي يابد.

اسلاید 289: روابط اشكال حافظه

اسلاید 290: علل فراموشياطلاعات در حافظه درازمدت ممكن است به دلايل زير بازيافت نشوند:۱- تداخل۲- بازداري فراگرد و واگرد۳- سركوبي

اسلاید 291: تداخلتداخل هنگامي اتفاق مي افتد كه برخي اطلاعات در بازيافت اطلاعات ديگر دخالت كنند و آنها را منع نمايند.انواع تداخل:

اسلاید 292: انواع تداخلتداخل به دو صورت اتفاق مي افتد:۱- بازداري فراگرد۲- بازداري واگرد

اسلاید 293: بازداري فراگرددر بازداري فراگرد، اطلاعات گذشته مانع يادآوري اطلاعات جديد مي شود.

اسلاید 294: بازداري واگرددر بازداري واگرد، مطلب جديد مانع يادآوري مطلب گذشتهمي شود.

اسلاید 295: سركوبيحافظه گرايش دارد كه خاطره ها و رويدادهاي ناخشايند را سركوب كند و از بازيافت آنها دوري كند.بنابراين:

اسلاید 296: سركوبيدر فرايند سركوبي اطلاعات و خاطرات، گرچه اين اطلاعات در حافظه قرار دارند، ولي در مقابل بازيافت آنها، مقاومت مي شود.

اسلاید 297: پايانمجموعه مطالب و نكات مهم درسروانشناسي يادگيري

اسلاید 298: در تهيه برخي اسلايد ها از منبع زير استفاده شده است:سيف، علي اكبر(۱۳۸۰). روانشناسي پرورشي (روانشناسي يادگيري و آموزش). تهران. نشر آگاه.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید