صفحه 1:

صفحه 2:
: ارایهمطالب و نکات مهم درس روانشناسى ياد 00 ويزه دانشجويان رشته روانشناسى تهيه و تنظيم : دهحمود شر ملق

صفحه 3:
کتاب: روانشناسی یادگیری تالین: محمد پارسا انتشارات: دانشگاه بيام نور

صفحه 4:

صفحه 5:
فصل اول تعریف بادگيري 3 عوامل موثر بر بادگيري

صفحه 6:
تعریف یاد گیسی :تعرریف یاد گیمری به سه شکل ارایه می شود در قالمنیوم -1 در قا لمنهوم استعداد -2 در قا لفم‌آیندهای‌فیزیولوژیک-3

صفحه 7:
بر اساس رفتار يادكيررى ؛ تفییرری نسبتا پیدار در رفتار موجود. زنده است که در نتیجه تجبه یجاد مى شود.

صفحه 8:
تا ياد كيرى تلقى نمى شوند. مانند تخيي رات .رفتار ناشى از مصرف مواد مخدر

صفحه 9:
اباورارن» ترات ناض از تانر ۱" فیزیکی یا شیمیایی پر بدن ؛ و یا تفییراتی + که در اش رشد در رفتار پدید می آیند .یا گیمری محسوب نمی شوند.

صفحه 10:
تمرین یاد گیسی پراساس استعداد ؛ یادگیری ؛ تخییری نسبتا دایمی در توانایی گرایش یا استعداد پاسخ دادن است

صفحه 11:
در گررایش و توانایی و استعداد پاسخ دادن این تیجه استتباط می شود که یادگیری پیش ا زتفییم «رفتا رحاصل مى شود

صفحه 12:
oe ‏تعرریف ياد‎ eee الف- يادكيرى > ‎Cal gal‏ که منجر به ایجاد دك ركونى در ساختار فیزیولوژیک اعصاب yo ee

صفحه 13:
‎ob ays‏ ی بر اساس فمرآیندهای فییریولوژیک - ال ‎owe‏ ها ب - يادكيرى عبارتست از ايجاد مدارهای عصبی .نسبتا ثابت در سيستم عصبى

صفحه 14:
مذاهيم وابسته به يادكيرى يادكيرى در واقع داراى مفهوم بسيار كسترده ای ات که قالبهای د گر" ,گونی ؛عادت شکنی ايجاد علاقه »نك رشهاى نو »درك ارش ءذوق وه سليقه و ييشداورى يا حب و بغض يديدار .مى شود

صفحه 15:
اهمیت یادگیری انسان محصول یادگیرری است. او در اش «یادگیرری فعالیتهای پیچیده ای را انجام می دهد

صفحه 16:
اهمیت یادگیری انسان به هنگام تولد پسیار ناتوان است اما نه تدريج ودر .اث ياد كيسرى تواناييهاى مختلف را ‎Ses‏

صفحه 17:
0 ‏نو بادلدو تقریت‎ ee oe De 5

صفحه 18:

صفحه 19:
انواع هدفهای یادگیسی ۱ هدفهای کوتاه مدت هدفهای میان مدت هدفهای بلند مدت

صفحه 20:
شرايط يادكيرى/ ۳- رشد طبیعی وراثت وبه مرور ‎ate as 2 1‏ ‎eee oe‏

صفحه 21:
شرایط یاد گیسی ۳- هوش یی دار و یادگیسبی راب ‎Pan ie‏ ‎ee‏ وعوامل ورافتی تغییم می یاید . بنام :مى توان نتيجه كرفت كه

صفحه 22:
‎as‏ اه الب ید ادگریتثیرمی گنرد

صفحه 23:
شرایط یا گیسی ۵ توجه ميمزان يادكيررى و حفظ مطالب به ‎Ort dejo‏ قوجه وابسته است. هم جه توجه بيشتر باشد ا

صفحه 24:
شرایط ياد كيسرى 77 پاداش و تقویت بر اساس پمرطی نظریه هاییادگیری مشرط ضرودی.

صفحه 25:
anes تقویت فرآیندی است که موجب شکل گیری یا افزایش رفتار می شود

صفحه 26:
اهمیت تنویت (و پاداش) اگم پاسخی كه بس اثر بروز محرك ايجاد شده است به وسیله پاداش یا عامل تقویتی تحكيم نشود .پس از مدتی از بین می رود»

صفحه 27:
در صورتی که به دنبال رفتار(نا مطلوب) تنبيه اعمال شود »رفتار کاهش می یابد و (در اثر تداوم تنبيه ) از .بين می رود

صفحه 28:
شرایط ياد كيسرى 0 .حدءموجب اختلال در ف آيند يادكيرى مى شود.

صفحه 29:
تمرین از طریق تکرار آموخته ه .باعث پایداری .بیشتر یا گیم‌ی می شود

صفحه 30:

صفحه 31:
فصل 5وم

صفحه 32:
طرح آموزشي آموزشي, فرایند منظمي است که بر اساس آن تغییرات لازم ‎ee‏ سم مراحل طرح آموزشتي.

صفحه 33:
مراحل طرح آموزشي حله ۱:تعیین هدفهای آموزشی ‎ss‏ ‏مره یبد ها را گید

صفحه 34:
مراحل آموزشی تعیین مدفها جه جبزهاى بايد آموخته با تدريس شود و جرا؟ | آگاهی از پیش آمادگیها و پیش آموخته‌ها شاگرد تراتایی لازم را داراست؟ آیا انگیزه یادگیری در او هست؟ 1 گزینش و تنظیم برنامه‌های درسی مناسب طرح بالابردت تراتمندی و وت شا گرد: معلم باید چه بکند و به چه نرتیب؟ اجرای فرایند یادگیری در کلاس بررسی مداوم هدقهاء ترانسندبها: گرایشها و توالی آنها شیابی: تدریی یا راهنمایی مجدد. ‎UT‏ شاگرد توانایی اتجام برنامه را دارد؟ آیا یه اجرای آن تمايل نشان ‏می‌دهد؟ آیا مراحل ۳و ۴ با مرقتیت بایان گرفته است؟ آیافرایند آموزش خوشایند است ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 35:
مراحل طرح آموزشي مرحله ‎١‏ :تعيين هدؤياى آموزشى ‏ هدفهاي آموزشي توسط مسولان آموزشي تهیه مي شوند. در فرایند. ‎“anlage ee ees‏ creas

صفحه 36:
۳ مرا ای م له ماماد 0 ان مطالعه در این مر ۰ اگیها و ‎bel‏ ربيات ‎Fol,‏ رنده مورد 1 = 2 وم ۹ مي ‎zs‏ ۱ ‏تال‎ ‎od

صفحه 37:
ere ee re ae eR ee Pe ee)

صفحه 38:
مراحل طراحي آموزشي مرحله ۳: گزینش و تنظیم برنامه های درسی در مرحله سوم ‎ee ee‏ سوي دیگر با تونايبهاي یادگیرنده منطبق است ۰ انتخاب و آماده مي .شوند فرحله 6 طراخی آموزی.

صفحه 39:
مراحل طراحي آمو مرحله 4 اجررای فاد شش عم 1 9 3 ها .ارزشهاي مواد آموزشي توجه كند كان ۱

صفحه 40:
طراحي آموزشي 0 99 ات رر. ‎oy‏ نقصهاي برت رنامه در مرحله ال ‎ae‏ ) ری زا ب اي تصحیح طرح ‎eur‏ اقدام مي شود

صفحه 41:
هدف ارزشيابي نتایج يادگيري از تایح ارزشيابي براي پاسخ دادن به این پرسش استفاده مي شود 1 pee en renee | Srey eae eee

صفحه 42:
پیشینه نظریه هاي بادگيري

صفحه 43:
بنیاد فلسفي نظریه ها :نظریه هاي يادگيري بر دو دیدگاه فلسفي اتکا دارند تحربه قرابى ={ رد تاش 5 تناوت دیدگاه روانشناسان تجصربه گرا و رد گرا

صفحه 44:
Ep is Geos

صفحه 45:

صفحه 46:
ديدگاههاي خردگرايي () Sonate pl le Ee eels - ‏ارد‎ لطلاعاتحسیدر شا ختولقعیتجلیی زد حي ميات ناسلا ‎ee‏ ‏ا اا ديذكاه خرد كرابي (5)

صفحه 47:
دیدگاه خردگرايي (۲) 58 جوا ا را : نيو مفهوملستكه باهمه - اجزا يا كل موقعيت ارتباط داشته باشد

صفحه 48:
تفاوت دیدگاه روانشناسان تجربه گرا و خرد گرا (۱) روانشناسان تجربه گرا و خرد گرا هم در بیان فرضیه ها و اصول . و هم ی یار ری رم درا ۷

صفحه 49:
تفاوت دیدگاه روانشناسان تجربه گرا و خردگرا خردگرایان به اطلاعاتي که از ادراك , بینش و شناخت یادگیرنده حاصل مي شود اهمیت مي دهند ,در صورتي که تجربه. گرایان به رويدادهايي که به طور مستقیم از راه مشاهده و سنجش .به دست آمده اند « توجه دارند تلم هدک ل ‎Mae‏

صفحه 50:
هر دو گروه روانشناسان تجربه گرا و خردگرا در بررسيهاي خود از يادگيري از روش علمي . Sere ore

صفحه 51:
نظریه هاي يادگيري و آموزشي در نظریه هاي يادگيري موضوع يادگيري مورد مطالعه و ‎pe a ee,‏ .شود نظریه هاي آموزشي . به کاربردها نظریه ‎ae‏ ي عملي نظريه هاي ۳

صفحه 52:
کر تیب جوز نظريه هاي آموزشي

صفحه 53:
تا قبل از قرن بيستم و ظهور نظريه هاي جديد + 0 ۳ شكوفاى طبيطى -

صفحه 54:
ويژگي مشترك نظریه هاي سنتي يادگيري نظریه هاي سه گانه: ورزش رواني شكوفايي طبيعي و ندریافت » در يك :مورد اشتراك دارند. نظري و فلسفي دارند و به مکتب درون نكري و روشهاي ذهني تعلق دارند .. .

صفحه 55:
دیدگاهورزش رواني و و و و ۳ 5-5 eee oe ‏عون ورا ری سم و‎ ‏سهمتر از آموختن‌خود مواد دیسییست-‎

صفحه 56:
اه ل ‎en eed‏ شود ؟ 3

صفحه 57:
1 SNe Sir Ee er ren) Syne CECE Korres ets raat sceat open 3 (ee ca

صفحه 58:
بافتن بة ارت کشت تن اراق ‎Cee‏ ‎eee aa‏ ‎mao 2‏ ۳3 ‎a Ae ee‏ ‎sane‏ ‏هار ۳ تیروهاق پاسخ

صفحه 59:
خیر . نظریه پردازان ورزش رواني معتقدند براي دست یافتن به | ‏را‎ ne ed ‏از تمرین و ممارست بعضي مواد در ذهن آدمي تولید‎ ‏.مي شود . مي تواند راه گشاي مسائل و دشواريهاي دیگر زندگي باشد‎ "پرسش

صفحه 60:
eet eres Rea Re eed "پاسخ

صفحه 61:
‎Te erento‏ ا م ‎ila‏ کوشش کند ‎ele

صفحه 62:
سقراط نقش معلم را در این مي دانست که به شاگردش پاد دهد تا با اليه قد ان در ذهن شاكرد اسث و معلم بايد يكوشد كه معلومات فطري و نهاني .شاگردش را بر وي أشكار سازد 00 ae Oy

صفحه 63:
Se ee Shes SSS eal Sl ahaha) Soe bales ee ‏اويا‎ ‏دا او‎

صفحه 64:
دیدگاه شكوفايي طبيعي : طبق دیدگاه شكوفايي طبيعي 250 sy ‎on‏ پرورش کاري زائد و مردود است اما نیازها از اهمیت خاصي رورا و ‎Rie (ie‏ رم از رشد داراي نيازهايي غرايز آنان ‏.رفع اين نيازها به پیشرفت و موفقیت کودکان ياري مي دهد.

صفحه 65:
دبدگاه اندر بافت ‎ete aa a a‏ ادن ‎ea ele lal alll pa.‏ ‎Sek ee mal

صفحه 66:
مراحل يادگيري طبق نظریه اندریافت در ياد . جود 0 گيري مراحلي منظم و وابسته به يكديكر عبار و دارد ء که عبارتند 1 ea .- ‏کاربرد‎

صفحه 67:
فصل چهارم نظريه هاي تداعي كرابي نظریه پيوندگرايي -۱

صفحه 68:
يامكيرواز يله تداعيمحركو باسخ حاصلميشود - يادكيريو معرفمز يله تجربه حسيبه دستميآيد - ا ی ی تا

صفحه 69:
نظریه هاي يادگيري مبتني بر تداعي گري نظرريه ۱ نظریه بازتابی -۲ نظریه کاهش سائق -۳ شرطی شدن مجاورتی -4 شرطى شدن عامل -ه

صفحه 70:
نظریه پيوندگرايي ثورندايك - پایه گذار نظریه پيوندگرايي - از آزمایشات خود نتیجه :گرفت که آزمودني در جریان يادگيري کو رکورانه وبی هدف عمل مى کند - ب اساس آزمایش و خطا پیشرفت می کند -۲. پاسخ درست را اتفاقی به دست می آورد -۳ نیاز بهپاداش دارد -4

صفحه 71:
نظریه پيوندگرايي و ‎ge ee‏ قانون كيرابي قانون آمادگي

صفحه 72:
قانون گيرايي طبق این قنون «اگر محركي خوشایند و رضایت بخش باشد , رابطه ‎Sols ek cies.‏ .قانون گيرايي . مهمترین قانون يادگيري است

صفحه 73:
خاموشي ‎ee ee 1‏ گردد. این پدیده را ‏خاموشي ‎sz‏

صفحه 74:
هر قدر محركي که پاسخ رضایت بخشي به دنبال دارد بیشتر تکرار شود « رابطه محرك و پاسخ استوارتر و پایدارتر مي شود

صفحه 75:
قانون آمادگي رد آمادگي ‎ee‏ ‎ee‏ ماد آمادگي موجب يادگيري است . و عدم آمادگي — موجب خ ‎a‏ یو 5 رشد بدني و رواني »و به تجربه ۵ تج هاي بسن داب تيرد یادگیرنده اشاره

صفحه 76:
نظریه پيوندگرايي قوانین فرعي يادگيري بت اي oe glad y calle. ‏همكونكي يا قياس‎ ‏.و قانون تداعي‎

صفحه 77:
کاربرد آموزشي پيوند گرايي در ‎al es,‏ ‎oe 0‏ موزد صبر کنید تا آن را انجام دهد . ‎tetas‏ وروی ‎9 d

صفحه 78:
کاربرد قانون آمادگي .بر اساس قانون آمادگي بهتر است صبر کنیم تا در کودکان آمادگي بدني و رواني و ‎ABLE‏ ‏.لازم براي يادكيري بيدا شود

صفحه 79:
كاريرد قانون كبرابي برنامه ‎aa‏ ل چنان تنظیم شوند كه علاقه شاكردان راب آموختنبرنکیزن .و رضایت خاطر آنان را فراهم کنند

صفحه 80:
نظریه هاي تداعي گرايي نظربه باز تابي -۲

صفحه 81:
نظريه بازتابي :بايه كذار نظريه بازتابي پاولف است. طبق ابن نظريه اكر محركي خنثي (شرطي) با محركي كه پاسخي را برمي انكيزد (بعني محرك غيرشرطي )همراه (مجاور) شود. محرك خنثي (شرطي) همان پاسخي را «برمي انگیزد که محرك غيرشرطي ایجاد مي کند قتيافة

صفحه 82:
نظریه بازتابي a. 44 ‎٩, 0‏ محرك شرطي ‎S+S——-R‏ ‏. ‎

صفحه 83:
نظريه بازتايي هر پاسخي به استفداي ترشح بزاق ۰ صداي زنگ( بات ‎Mewes‏ ‏تلن گوشت + صداي زنگ (۳ ترشح بزاق. صداي زنى(4

صفحه 84:
هيم نظریه باز تا :در نظریه بازتا ‎an ۳‏ ۳ اسي به ۵ ‎a‏ سرع هی زیر وجود دا حو قرت توس لا مت ‎oe ۰‏ ae 5- ‏طى شدن سطع بالا‎

صفحه 85:
مفاهیم نظریه بازتابي ‎-١‏ عامل تقویت عامل تقویت عاملي است ‎ae‏ محرك شرطي و پاسخ شرطي .را تحکیم مي بخشد (تقویت مي کند) 1177 مرح مس ورس

صفحه 86:
وقتي عامل محرك و ‎he at ame‏ پاسخ ‎ca ne‏ لذاء دیگر محرك ‎ue‏ مه ‎Re‏ فرایند. خاموشي ‎oe‏ ‎ab pb.‏

صفحه 87:
مفاهیم نظریه بازتابي محرك هاي شبیه به محرك شرطي نیز مي توانند پاسخ شرطي را فا «خوانند ۳

صفحه 88:
:به عبارت ديكر آزمودني به محرك هاي شبيه به محرك شرطي همان باسخي را ارائه مي .دهد كه به محرك شرطي مي دهد 35

صفحه 89:
so eee

صفحه 90:
‎is‏ ل ا ن به ‏— تخصیص محرك وی ‎a

صفحه 91:
تخصیص محرك. مثال در مثال تعمیم محرك ملاحظه کردید که | محرك ۱ 0 رک ۱۰۰ سیکل در ثاذيه ياسخ دهد وبه محرك هاى مشابه .آن باسخ ندهدء تخصیص روی داده اس

صفحه 92:
مفاهیم نظریه شن وقتي آز ‎cee a‏ ‎alloy!‏ ل ‎ee‏ این عمل شرطي شدن مجدد گویند.

صفحه 93:
‎eS‏ را روشن کنیم. «حیوان مي آموزد که به چراغ واکنش نشان دهد. ‎cal‏ رویداد ‎ee‏

صفحه 94:
مت «تعمیم محرك استفاده مي شود

صفحه 95:
کاربرد خاموشي اگر بخواهیم پاسخ یا رفتار نامطلوبي را از بين ببريم » محرك اصلي یا .عامل تقويت رفتار را از صحنه عمل فرد حذف مي ‎ao‏

صفحه 96:
‎bed‏ شث ‏نظربه هاي تداعي كرابي ‏نظريه ‎BLS‏ لكة -3

صفحه 97:
نظریه کاهش سائق :هال - يايه كذار نظريه كاهش سائق 7 معتقد است. .اگر سانقي تسکین نياب. يادگيري انجام نمي شود

صفحه 98:
نظریه کاهش سائق مفهوم سائق ثانوي ‎+e‏ و ‎ee‏ دارند و هر عامل يا محركي كه هنكام ‎oe‏ جود داشته باشد ‎SNE‏ ا

صفحه 99:
اگر محرك بي اثر قبل از محرك درد آوري واقع شود. این محرك بي خاصیت به صورت سائق درد عمل مي کند. زیرا درد با واکنش ميجاني (ترس) همراه است. از آن پس, این واکنش. ترس آور به وسیله محركي که همراه درد است ایجاد مي شود.

صفحه 100:
نظریه کاهش سائق مفهوم مراتب خانواده عادتها :در ارتباط با مفهوم مراتب خانواده عادتها سه عبارت قابل بحث است جا به جایی رفتارها و ارزشها -۱ تعدد پاسخها -۲ ييروى اجرا از هدف كلى 1

صفحه 101:
آز تواند به يك محرك پاسخهاي بدهد. احتمال وقوع ‎ee pes ee‏ «خاصي پيروي مي کند.

صفحه 102:
0 Soe ane ee

صفحه 103:
این ويژگي به اجزاي مشترك سلسله 9 ‎es meee ie ay‏ .وابستگي ایجاد مي شود

صفحه 104:
‎oy‏ نظریه کاهش سائق ‏ی ۰ ‏اگر براي پاسخ معيني الگويي موجود باشد و بتوان آن الگو را در و رل وتا رت هي بر راد .مفهومش این است که مي توان آن را

صفحه 105:
فصل هفتم نظريه هاي تداعي كرابي نظريه شرطي شدن مجاورتي ‎Fo‏

صفحه 106:
رس سر طبق نظریه شرطي شدن مجاورتي. بین محرك و پاسخ به علت .مجاورت ‎٠‏ ارتباط برقرار مي شود ‎ae‏ م 20 سرا

صفحه 107:
شرطي 9 طاريق سارك ‎eee‏

صفحه 108:
هیم شرطي شدن مجاورتي .رفتار ترکیب پیچیده اي از حرکات

صفحه 109:
منظور از حرکت در نظریه شرطي شدن مجاورتي: فعاليت نقباضي .ساده يك ماهیچه یا غده است

صفحه 110:
مجاورتي Beene ‏كه از حر‎ ‏نتراعي است. و براساس نتیجه اي‎ ‏عمل امري‎ ‏.مي آيدمعني مي یابد‎ 55

صفحه 111:
عمل مجموعه اي پیچیده از حرکت هاست. به طور مثال.در را با دست. باء سرء آرنج» تنه و جز آن مي توان بست. نتیجه كلي این ,حرکت هابستن در است

صفحه 112:
يادگيري, بدون تمرین طبق نظریه شرطي مجاورتي. تمرین و تکرار در يادگيري موثر نیست. هرگاه حرکت پدید آید. پاسخ در همان بار نخست آموخته مي ] ener eed

صفحه 113:
نقش تمرین در يادگيري طبق نظریه شرطي مجاورتي؛ تمرین موجب مي شود که فرد در .زمینه انجام عمل .مهارت بيشتري به دست آورد a 3-3

صفحه 114:
اصل همه یا هیچ .طبق نظریه شرطي مجاورتي ۳ 000098 با اد قيري ا ‎Soe eer‏ ۳ عبار = 5 5 ‎ee‏

صفحه 115:
مفاهیم شرطی شدن مجا ‎eu ea‏ همواره آخرین حركتي که در شرایط خاصي از آزمودني سر ‎Ge‏ زند ‏ در تکرار همان شرایط . همان حرکت انجام مي شود

صفحه 116:
فصل هشتم نظریه هاي تداعي گرايي نظريه شرطيوشد زعامل-5

صفحه 117:
طبق نظربه شرطي شدن عامل, در صورتي که پاسخي توسط که تقویت کننده است. ‎sae eee ۱ eer‏ ‎aa‏ محرك(تقویت کننده» وم 5 پاسخ تیه عبازت زک

صفحه 118:
نظریه شرطي شدن عامل طبق نظریه شرطي عامل. احتمال وقوع پاسخي که به دنبال آن يك. .محرك تقویت کننده بیابد افزايش مي يابد Ed

صفحه 119:
‎as‏ بلاگيري کننده ها نقش مهم وا ل ل ع سن

صفحه 120:
نظریه شرطي شدن عامل انواع تقویت کننده ها ‎yeas‏ ا تقویت کننده ای ثانوی -۲

صفحه 121:
انواع تقویت کننده ها(۱) ۱- تقویت کننده هاي نخ نخستین تقویت کننده هاي نخستین از طریق ارضاء و تسکین نيازهاي .زيستيء به رفتار استمرار مي بخشد ايد عبرتدیگر

صفحه 122:
تقویت کننده هاي نخستین محركهايي هستند که خاصیت .تقویت کنندگي آنها نیاز به يادگيري ندارد :مال 99

صفحه 123:
غذا ‎Soli‏ ps ist fale. ‏هستند‎ ....

صفحه 124:
: تقوبت کننده هاي نخستین به .تقویت کننده هاي طبيعي .تقویت کننده هاي غيرشرطي ریت هی زیت نیز مشهورند.

صفحه 125:
انواع تقویت کننده ها(۱) تقویت کننده هاي ثانوي محركهايي هستند که خاصیت تقویت کنندگي خود را به علت همراه شدن با تقویت کننده هاي اولیه به دست آورده اند یه ضارت ذیگر

صفحه 126:
تقویت کننده هاي ثانوي, محركهايي هستند که خاصیت .تقویت کنندگي آنهاآموخته شده است اصطلاحات مترادف

صفحه 127:

صفحه 128:
‎ons cag‏ هي واه ‎ee ee‏ و تقویت کننده هاي تعمیم یافته .نیز مشهوراند

صفحه 129:
انواع تقویت کننده ها(۲) :تقویت کننده ها را مي توان به شکل زیر نیز طبقه بندي کرد تقویت کننده های مثبت -۱ تقویت کننده های منفی -۲

صفحه 130:
انواع تقویت کننده ها(۲) ‎١‏ - تقويت کننده مثبت ا يي ال ل ا ل ل ا الى .آزمودني ارائه مي شود و احتمال وقوع پاسخ را افزایش مي دهد.

صفحه 131:
‎el 9‏ دادن شکلات به کودكي که اسباب بازيهاي خود را جمع

صفحه 132:
انواع تقویت کننده(۲) نت مي شود , و حذف این محرك احتمال وقوع پاسخ را افزایش و

صفحه 133:
كودكي كه به دليل رها كردن اسباب بازيهايش يس از اتمام بازي با تنبیه مادر روبه رو مي شودهاین بار پس از بازي وسانلش را مرتب. ل ل اك (پاسخ جمع آوري وسائل حذف شده است.

صفحه 134:
= تنبیه فرايندي است که طي آن به دنبال وقوع پاسخ, محرك آزاردهنده اي ارائه مي شود. و اين فرايند موجب كاهش و يا قطع ..رفتار مي شود

صفحه 135:
در فرایند تقویت تفكيکي, تقویت کننده فقط در حضور پاسخ مورد. انتظار به آزمودني ارائه مي شود و از تقویت سایر پاسخها .خودداري مي شود

صفحه 136:
خاموشي فرايندي است که طي آن به دنبال وقوع پاسخي كه قبلا تقویت مي شده است,تقویت کننده اراه نمي شود. احتمال وقوع

صفحه 137:
رت رل رای رات کار يس ‎ae‏

صفحه 138:
نظریه شرطي شدن عامل برنامه هاي تقوبت براي ایجاد و نگه داري پاسخها ‏ چهار نوع برنامه تقویت کننده ارأئه «شده است ۱ 7 تقویت نسبت متفیر -۲ تقویت فاصله دار ثابت -۳ تقویت فاصله دار متفیس ‎f=‏

صفحه 139:
۱ هریت میت بت در برنامه تقویت نسبت ثابت پس از وقوع تعداد معيني پاسخ .مورد نظر ‏ تقویت کننده ارائه مي شود 7

صفحه 140:
برنامه تقوبت نسبت ثابت. مثال در صورتي که پس از هر ۵ بار فشر‌دن اهرم. به آزمودني غذا .داده شود .از رب لتفاده شده است

صفحه 141:
برنامه هاي تقوبت ۲- تقویت نسبت متفیر در ,سس تقویت کننده در برایر تعدادي پاسخ که در .هر بار تغییر مي یابند ارائه مي شود 1

صفحه 142:
برنامه تقوبت نسبت متغیر. مثال در صورتي كه يك بار يس از حل كردن درست ۳ مساله ؛ و بار ديكر يس از حل كردن 5 مساله و در بار سوم يس از حل كردن درست ؟ مساله به دانش آموز تقويت كننده داده شود ءاز 0 ا استفاده نشده است

صفحه 143:
برنامه هاي تقويت "- تقويت فاصله دار ثابت درا + 2000 ‎BSF jl gy OT Sag ٠»‏ زمان ثابتي و در صورتي که در پایان زمان . پاسخ سر بزند ارائه . 13

صفحه 144:
برنامه تقوبت فاصله دار ثابت. مثال در صورتي که معلم هر هفته روزهاي پنجشنبه تکالیف دانش آموزان را بررسي کند و در صورت انجام تکالیف به آنها باداش دهد از بر یر السشفاده کرده است

صفحه 145:
برنامه هاي تقوبت 6- تقویت فاصله دار متفیر - برنامه تقوبت فاصله دار ا ل قات لكلف و در فواصل زماني متغیر و در صورتي که در زمانهاي مقرر .پاسخ مورد انتظار سر بزند رائه می شود 13

صفحه 146:
برنامه فاصله دار متغیر. متال ۰ در صورتي که معلم در هفته اول ۰ روز دوشنبه , در هفته دوم روز چهارشنبه و در هفته سوم ۰ روز شنبه ۰ تکالیف دانش آموز .را بررسي کند و در صورت انجام دادن به دانش آموز پاداش دهد ‎ne errr eal‏ 2

صفحه 147:
نظریه شرطي شدن عامل شیوه هاي تغییر رفتار :با استفاده از روشهاي زیر مي توان رفتاري را اپجاد کرد سس سر شکل دادن -۲ زنجیر» کردن -۳

صفحه 148:
واه اا ا در صورتي که رفتار بيجيده باشد و نتوان آن را ناكهاني و کامل پدید آورد " مي توان پاسخ يا پاسخهايي را بيابیم که به

صفحه 149:
ااا الى رد روا ات ازيريت [ تقویت تدريجي پاسخهاي مورد انتظار ۰ رفتار نهايي مورد نظر 9 كيرد

صفحه 150:
SE زنجیره سازي شیوه اي در ایجاد رفتار جدید است و آن عبارتست

صفحه 151:
نظریه شرطي عامل اصل پریمك : طبق اصل بويمك هز باسخي (رفشاري) كه فراواني بيتتري دارد مي تواند ل ‎Beye‏ ‏اححمال يا نی وقوع آن کمتر استه

صفحه 152:
در صورتي که دانش بيشتري را صرف تماشاي تلویزیون. ‎et es cee:‏ تلويزيون به عنوان تقويت کننده رفتار مطالعه کردن رياضي استفاده

صفحه 153:
کاربرد نظریه شرطي شدن عامل کاربرد مجموعه یافته ها و اصول شرطي شدن عامل در آموزش اا و ءشده است.

صفحه 154:
کاربرد نظربه شرطي شدن عامل آموزش برنامه اي طبق اصول . . .محتواي آموزش به اجزاي کوچکتر تقسیم مي شود و هر مطلب به ترتیب به یادگیرنده ارائه مي شود ی الور

صفحه 155:
ماشین آموزش 202020 به دستگاهي اشاره دارد که بر اساس اصول آموزش

صفحه 156:

صفحه 157:
مباني فلسفي نظریه هاي شناختي بادگيري به .دست مي آورده‌توجه دارند اخول‌سوزد تباگید در نسظریه هايس اجتي

صفحه 158:
اصول نظریه هاي شناختي 0

صفحه 159:
فصل نهم نظریه هاي شناختی نظریه يادگيري گشتالت -۱

صفحه 160:
نظريه ياد اگيري ‎SEAS‏ لا حر الي راق اكور ‎ON‏ ‏«الكوها يا غبانهاي كل با دعنا داده مي شود

صفحه 161:
نظریه گشتالت هيات كل :طبق نظريه كشتالت ا ا ا تجزيه به دو بل: تصویر و زمینه

صفحه 162:
تصویر و زمینه هر ادراكي قابل تجزیه دو عنصر: تصوبر و زمیته است. تصویر عنصر برجسته ادراك است. و بقیه اجزاي ادراك. ز مب را تشکیل مي .دهند

صفحه 163:
تصویر و زمینه . مثال »كاه به صورت جام و كاه به صورت دو نيمرخ نوع تغيير ادراك ناشي از جا به جايي تصوير ور

صفحه 164:
نقش تصویر و زمینه در يادگيري طبق نظریه گشتالت. يادگيري از برآیند دو عامل ادراكي يعني تصوبر و

صفحه 165:
نظریه گشتالت قوانین سازماندهي | ‏تام کي‎ Als eat JD ‏اكتابع قوانيني است که در روانش تاسی گشتالت. قوا‎ foe —_ ‏نا‎ 1

صفحه 166:
رواني همواره به سوي كمال و قى ‎whan oy Seagal iB‏ سوي کم ‎fo‏ 1 .جهت هیات مطلوب سازماندهي مي کند

صفحه 167:
طبق قانون مجاورت. عناصر مستقل از هم که در نزدیك(مجاور) «یکدیگر قرار دارندبه صورت يك هیات کل ادراك مي شود. pea

صفحه 168:
۰ 6 در تصوير فوقء نقطه ها و خطهاي نزديك (مجاور)هم. واحدهاي متشکل و یکپارچه اي را :نشان مى دهند

صفحه 169:
بر اساس قانون مشابهت. عناصري که از لحاظ يك ويژگي (مانند شکل, رنگ. جهت. حرکت) مشابه و هماننداند به صورت يك کل .ادراك مي شوند ae

صفحه 170:
قانون مشایهت. مثال در تصویر زیره علامت برهاس شباهت رنگ. و علامت + بر اساس :شباهت شکل ادراك مي شود ۰ ل ۰

صفحه 171:
قوانین سازماندهي 4- قانون بستگی بر اساس قانون بستگي, شکلها و موقعیت هاي ناجور و نامتقارن به -صورت کامل و متقارن ادراك مي شوند

صفحه 172:
گرچه تصويرهاي اساس قانون بستگي, كرجه تصويرحاي زد مل ‎Wain‏ ‏: 0 ل نيستئدء اما بر قانود صورت ‎ce‏ 1 لدان ‎“A‏ لا

صفحه 173:
_ 9 لول رم ار مي شود. تصویرها و زمینه هاي هماهنگ و متقارن است. چنان که »يك خط مستقيم هميشه به صورت خط مستقيم و يك تصوير دايره .به صورت دايره ادراك مي شود

صفحه 174:
ا مستقیم, به صورت خط مستقیم. و خط منحني به (صورت خط منحني کامل ادراك مي شود

صفحه 175:
نظریه اثر به عقيده نظريه برازان كشتالت؛ بادكيري ننيجه نيروهاي حاظر در ا .ادراك مي شوند . يديده اي به نام ار به وجود مي آورد.

صفحه 176:
نظریه گشتالت بینش عبارت از راه یافتن به چگونگي يك مشکل و پي بردن به حل آن است. پششی توعي ارت براي رسیدن به هدف و حل مساله است" ۳" ا

صفحه 177:
ore es ty يادگيري عبارقست از تغییر در بینش(موجود) و بایجاد بینش جدید

صفحه 178:
کاربرد نظریه يادگيري گشتالت در آموزش ee mae can ‏باید شرایط را به گونه اي فراهم کرد که‎ .به بينش تازه اي دست يابدد

صفحه 179:
فصل دهم نظربه هاي شناختي نظریه میدان شناختي -۲

صفحه 180:
مفاهیم نظریه میدان شناختي :مفاهیم خاص نظریه میدان شناختي عبارتند از ا | هدفمندي- شخص- aS محیط رولني-

صفحه 181:
eos ase در نظریه میدان شناختي, واقعیت برداشتي است از وضع موجود؟ بناب‌ین هیچ چیز به خودی خود و به طور مطلق درک نمی شود .بلكه در ارتباط با امور دیگر قابل ادراک است

صفحه 182:
0 حتي طبق نظريه ميدان شناختي؛ مفاهیم رواني در گرو هدفهاي فرد واقع کح«

صفحه 183:
ان شناختي شخص عبارت از آن دسته از تركيبهاي نفساني است که موجب شناخت يا هویت فرد مي شود و وي را به ابراز وفا داري و .حمايت از آنها وا مي دارد.

صفحه 184:
*پرسش ی پاسخ

صفحه 185:
يم 0 ‏ل ا‎ ET

صفحه 186:
a ene pe Ce ee) ec ‏در لحظه خاصي در وفتار تاثیر مي گذارد.جهان رواني را به‎ ‏.وجود مي آورد و محيط رواني را در بر مي كيرد‎

صفحه 187:
فضاي زندگي ‎a‏ ‎etic‏ و «كاركردي در زمان حال و آيندهءييش بيني هاء ايده ها و آرزوها .خاطره هاء زبان و هنر و أفسائه و دين را فيز شامل مي شود

صفحه 188:
نظ 2-0 رابطه رفتار و فضاي نندگي در فر نشان داده شده است ۳ ‏مول زیر‎ 3 Bb) (BPE) ۱ — eee

صفحه 189:
رابطه رفتار و فضاي زندگي 15 ‏و محیط رواني‎ ) Rely ‏است از حالت‎ ) Be BC).

صفحه 190:
نظربه میدان شناختي محیط رواني . . محيط رواني سازمني است که شخس را به محيط مادي- اجتماعي .خود مربوط مي سازد يعارت :يعر

صفحه 191:
تعریف محیط رواني محیط رواني عبارت از هر امر و موقعیت معنادار یا هر آن ری ات کر ری اد ا ل ل

صفحه 192:
تب پوسته بروني از محيطهاي فيزيکي و اجتماعي ارگانیزم تشکیل ا ع ‎ae ee‏ مشهود است.اما براي آزمودني در آن لحظه یراق

صفحه 193:
تفاوت فضاي زندگي و پوسته رواني در پوسته بروني عواملي که فضاي زندگي را در بر مي گيرند در ذهن یا حدود رواني فرد جايي ندارد. اما هر لحظه ممکن است در و ا

صفحه 194:
0 حي روانشناسان ميدان شناختي معتقدند كه تحرك رواني سبب اين رفتار و ا ين ‎Sa‏ ام

صفحه 195:
يادگيري از دیدگاه میدان شناختي بادگيري عبارتست از تغيير در ساخت شناختي و فضاهاي ‎ede‏ ‎cao a]‏ سس و

صفحه 196:
انواع تغییر در سا اا م

صفحه 197:
منطقه به شرایط, اوضاع و احوال و فعاليتهايي گفته مي شود كه از .نظر وظیفه یا کارکرد جزو فضاهاي زندگي به شمار مي رود

صفحه 198:
تغییرات ساخت شناختي تفکيك تفکيك, فرایند تقسیم منطقه ها به قسمتهاي کوچکتر است ميل

صفحه 199:
مثال براي تفكيك لاا یا هاپومي نامد. زماني مي رسد که همه آنها را با نام واقعي و ویژگیهایشان مشخص مي سازد.

صفحه 200:
تعمیم. فرایند دسته بندي کردن منطقه هاي كوجك .زندگي در يك منطقه واحد و یکپارچه است

صفحه 201:
وقتي کودك منطقه هاي کوچك گربه و سک و اسب و پرنده را در .يك طبقه بزرگتر به نام حیوان قرار مي دهد. دست به تعمیم در .ساخت شناختي زده است

صفحه 202:
نوسازي به معناي آن است که فرد جهت و مسیر فضاي زندگي خود را همواره تجدید مي کند و مي آموزد چه اعمالي چه نتايجي را به دنبال دارد :به عبارت ديكر

صفحه 203:
نوسازي عبارتست از جدا ساختن منطقه هايي که به هم پیوسته اند. و پیوند دادن آنهايي که از یکدیگر جدا بوده اند

صفحه 204:
فصل يازدهم نظريه هاي شناختي نظریه رشدنگر با شناخت شناسي تكويني ۱ ي تكوبني الكلبرريه رش سسا كدي — نظریه پیاژه

صفحه 205:
‎ee ee ee‏ لیا بای کم ید .با محیط و دوره ها و مراحل رشد استوار است

صفحه 206:
مراحل رشد (از دیدگاه پیاژه) ‎aero‏ در طي چهار دوره به رشد بالغانه خود ‎ioe el ‏مرحله دوم: قبل از عملیات عيني‎ ‏مرحله سوم: عملیات عيني‎ ‏مرحله چهارم: عملیات صوري‎

صفحه 207:

صفحه 208:
ا ل يا مرحله دوم: قبل از عمليات عيني

صفحه 209:
يكسوگرايي منظور از يکسوگرايي, شناخت اشیا بر اساس يك صفت, و

صفحه 210:

صفحه 211:
مرحله چهارم: دوره عملیات صوري از ۱۲ تا ۱۵ سلاگم|دلمه دارد - لستدلدلم ادرلاكسنطقیاو صويي: سبتنيسر صورتبهاي‌ذهني- انتراعي است سلة. فرضیه مي‌سازد و را آنمونمي‌کند -

صفحه 212:
کاربرد مراحل رشد ذهني در يادگيري آموزشگاهي به یادگیرنده اي که در يك مرحله از رشد ذهني قرار دارد نمي توان. الل ی - جالاتراست

صفحه 213:
کاربرد مراحل رشد ذهني در برنامه آموزشي برنامه هاي آموزشي باید منطبق بر درك و تونايي و رشد ذهني یادگرندگان طراحي و اجا شوند

صفحه 214:
مباني رشد ذهني (پیاژه) ادر رشا 3 3 تنم و ۱ د فا ساخت -۲ رت

صفحه 215:
محتوا عبارت از آن است که فرد در يك زمان معین جه افكاري درد و درباره جه مي انديشد. بعني واكنش أو درباره محركهاي

صفحه 216:
ساخت به جنبه هاي تكويني رشدانتقال ارئي و ويژگيهاي بدني .مربوط مي شود.

صفحه 217:
مباني رشد ذهني ۳- سازش سازش ‎Sle‏ رفتارها و کردارهايي است که موجود زنده براي انطباق .با شرایط محیط انجام می دهد ۶سازش بر دو فرایند استوار است (درون سازی) دک ۰ ‎٩-2‏ همسازی (برون سازی) -۲

صفحه 218:
سام اده از تجربيات كذشته براي انطباق با همگون سازي فرایند استفاده از تجربیات ؟ .موقعیت جدید است

صفحه 219:
سازش ۲ همسازی همسازي' فرايند تغيير در ذهن به منظور انطباق با موعیت جدید ءاست.

صفحه 220:
فصل دوازدهم نظر یه هاي شناختي نظریه مفهوم گرايي ابزاري -4 (نظربيه برونر)

صفحه 221:
نظریه مفهوم گرايي ابزاري بادگيري نطبق دیدگاه نظریه مفهوم گرايي ابزاري تشکیل" ...۰ پادگيري فرايندي شناختي است و از مي شود

صفحه 222:
نظریه مفهوم گرايي ابزاري مراحل بادگيري :مراحل سه گانه يادگيري عبارتند از 00000 ۱ دك كون سازى معلومات -؟ نظارت بى درستى و بسندكى ملومات -۳

صفحه 223:
مراحل بادگيري ‎-١‏ كسب مطومات جديد اطلاعات جدید. معلومات: يا به صورتي در مي آورد ‎ac ew‏

صفحه 224:
Ce ea ‏دارد وقتي جزئیات مربوط به آنها را مي آموزده معلومات‎ .بيشين أو تصحیح مي شود .

صفحه 225:
۳ درکن سای میت آدگرگون سازي هنگامي رخ مي دهد که از تغییر معلوماتبتوان کار ات بخش ديگري به دست آورد

صفحه 226:
مراحل يادگيري .نظارت بر درستي و بسندگي به وسیله ارزشيابي معلوم مي گردد ‎ee‏ | راشب کر یره

صفحه 227:
مفهوم گرايي ابزاري مراحل رشد و يادگيري هر فردي براي دست یافتن به کمال و ابراز استعدادهایش از ۰ مي گذرد .اين مراحل را شيوه هاي بازنما بي كويند

صفحه 228:
شیوه هاي بازنمايي :مراحل سه گانه رشد یا شیوه هاي بازنمايي عبار تند از ت۳9 پیکم» ای ‎v=‏ نمادی -۳

صفحه 229:
|> ۲ رشد ذ: ۰ د سن در مرحله بازنمابي كاروري. رويدادها و تجربيات به صورت .پاسخ هاي حركتي (يا به صورت عمل) باز نمابي مي شوند.

صفحه 230:
گاه ادعا مي کنیم که مي توانیم به آدر آمي کنیم که مي توانیم به آدرس معيني رجوع کنیم. اما .نمي توانيم آن آدرس را براي ديكري بازكو كنيم

صفحه 231:
مراحل رشد ذهز م بازنمابي بيكره اي بر بنياد صورتهاي ذهني قرار دارد و بيانكر نقشه ذهني براي تجسم مسير هر كونه رفتار و كرداري است كه به «حواس وابسته است

صفحه 232:
مرحله بازنمايي پیکره اي. منال اگر فردي بتواند نقشه (کروکی) وصول به مقصدي را رسم کند. در ‎ab.‏ بزنميي پیکره اي قرار داد

صفحه 233:
مراحل رشد ‎eco‏ ارنمایی فمادي میات اس او ارمایی میس بر تمدها " عموون .گفتار و نوشتار

صفحه 234:
مرحله بازنمايي نمادي.متال .توانابي فرد در مرحله اي كه بتواند يك واقعه را با زبان يا از طریق نوشتن و یاب ستفاده از نمادهاي خاص بیان کند.در .مرحله بازئمايي نعادي قرار دارد

صفحه 235:
فصل سیزدهم نظریه هاي شناختي يادگيري معنادار كلامي -ه نظربه آزوبل

صفحه 236:
ايادكيري معنادار كلامي مفهومي با اندیشه اي که قبلا در ذهن وجود. .داشته است ارتباط بيدا كند. معنا دار مي شود

صفحه 237:
يادگيري معنا دار كلامي ee ae ‏.باید در ساخت شناختي یادگیرنده موجود باشد‎

صفحه 238:
ساخت شناختي ساخت شناختي مفاهیم يا انديشه هاي کم و بیش ثابتي .هستند که در ذهن یادگیرنده سازمان یافته اند

صفحه 239:
مفاهیم محدود و خاص در مرتبه هاي پایین و مفاهیم كلي لاا ا

صفحه 240:
تصویر سازمان شناختي سلسله مراتب معلومات در ساخت شناختي

صفحه 241:
نمونه اي از ساخت شناختي سازمان بافته ۱ رما ره ‎a‏ ‎es‏ ‎om Sy‏

صفحه 242:
دار كلامي نظریه . ی دادن مه = ۳ اگيري سب ‎J‏ — 0-7 مطالب موجود در ساخت شناختم است

صفحه 243:
نظربه يادكيري معنادار كلامي فراگيري ۳ .نتیجه و حاصل فراگيري, معنادار شدن يادگيري است .انجام مي كيرد . . فراگيري(یا شمول) به

صفحه 244:
انواع فراگيري (یا شمول) با شمول اشتقاقی - 1 1 ‎٩‏ ضراگیرری همبسته ساز یا شمول ارتباطی -۲

صفحه 245:
انواع فراگيري ‎-٩‏ فرراگیمری ب رگررفته بسا مطال ‎wiles‏ مطال سا سای باه .این نوع فراگیری را فراگيري برگرفته گویند به عبارت دیگ

صفحه 246:
الوا رابت کر و سازمان یافته در ساخت شناختي است و روشنگر يك قضیه از پیش آموخته است

صفحه 247:
اگر مطلب جدید با ساخت شناسي یادگیرنده همگون نباشد .فراگيري آن را فراگيري همبسته ساز گویند

صفحه 248:
ويه ‎ane‏ زوبل مطلبي که تازه آموخته شده است. و هنوز .یا آوري است ام

صفحه 249:
مطلب تازه آموخته شده به گونه فزاینده اي جذب ساخت شناختي مي شود و هویت خود را از دست مي دهد و دیگر به یادآورده بت كنات را فراقيري زدا بندة ترد

صفحه 250:
کاربرد يادگيري معني دار ‎tas ey‏ الاق ار درن م مداو

صفحه 251:
:پیش سازماندهنده بر دو نوع است.

صفحه 252:
انواع پیش سازماندهنده ۱- پیش سازماندهنده نمایشی ات 0 بایکییگر ا 5-0-7 اطغ *سیف.۱۳۸۰. صفحه ۲۷۸ (با تغییرات)

صفحه 253:
کاربرد پیش سازماندهنده. ‎tia‏ ل ‎Si‏ ا د 7 اختراعات ه به مسائل تازه و سوء استفادههاي تازه مي ‎en eee eee oe‏ ‎sn ae‏

صفحه 254:
انواع پیش سازماندهنده ‎eee‏ li ih ng lala sll 0 ‏و انج قار‎ 3 Hee ص "سيف.٠17/8.‏ صفحه 21/8( با تغييررات )

صفحه 255:
خواهد درباره نظام اقت ی جين تدريس كند | تواند ‎٠ a 0 Ge oe‏ دانش آموزان قبلا ‎iG‏ ‎co‏ اقتصادي كشورهاي دیگر آسیا خوانده انده ‎cas La‏ oleae ۳۷ ۸ ‏صفحه‎ ۸ oe

صفحه 256:
فصل چهاردهم نظريه هاي شناخت اجتماعي نظریه شناخت اجتماعی آلبرت باندورا ‎te‏

صفحه 257:
ین 0 عاذ 5 < طریقمشاهده پفتار -.

صفحه 258:
اال ا لد ی ده هل يب

صفحه 259:
رس

صفحه 260:

صفحه 261:
تمایز يادگيري و عملکرد رفتارهاي مشاهده شده در همان زمان يادگيري به نمایش در نمي آبد. بنابراين يادكيري صورت كرفته ست, اما ‎gels Bin‏ ار الخال م ‎Sp‏

صفحه 262:
:در الگوبرداري از رفتار دیگران سه کار بازداري و آزادي اختیار تسهیل پاسخ يادگيري مشاهده اي

صفحه 263:
فصل پانزدهم اختلالهای يادگيري

صفحه 264:
عقب مانده هاء ‎Se ene‏ عقب ماندگان ذهني بر اساس بهره هوش به سه گروه تقسیم ‎as‏ ‏کودن یا آموزش پذیر - با بهره هوش 2379۰ 4٩7۲۵ ‏بابهره‌هوش‎ pede sh lS ۲4-۰ ‏کانا یا عتب مانده شدید با بهره هوش‎

صفحه 265:
ناتوانايي هاي يادگيري ناتوانا. بادگيري به اختلالهايي گفته مي شود که در فرایند ‎ee‏ ی وج زب وتا کیش .دادن و هجي کردن مشهور بشد.

صفحه 266:
انواع نتواني يادگيري بت

صفحه 267:
اختلال عاطفي يکي از گروههاي ناتونييهاي يادگيري, مبتلایان به اختلالهاي عاطفي هستند بذكى دانش آموزان مبتلا به اختا 55

صفحه 268:
ويژگي دانش آموزان مبتلا به اختلال هاي عاطفي د ركيس رفتار يرخاشكرانه هستند -؟ پرجنب و جوشن اند و فاقد توانايى در تكن حواس -4.

صفحه 269:
ل ا اسن ‎ee‏

صفحه 270:
فصل شانزدهم انتقال يادكيري

صفحه 271:
انتقال باد گیر: ‎aa‏ اگر آموخته ها یا معلومات گذشته سبب شدند که معلومات يا فنون ا تا

صفحه 272:
انواع انتقال يادگيري :انتقال يادگيري به دو صورت انجام مي گیرد انتقال مثبت .. انتقال منفی -۲

صفحه 273:
انتقال يادكيري تسکت ضوع = 1 زد و با رمان آن را | ضوع دیگری را آسان سازد و یا ز 2 آموختن موضوع يگري اام 2-6 هه ارت .كاهش دهد. انتقال مثبت صورت گرفته است 5

صفحه 274:
شباهت زمینه های معطوماتی -۱ هماندی فلت ها ومهارت ها -؟ اشتراک روش‌ها -۳.

صفحه 275:
انتقال بادگيري منفي 0 اكر موضوعي آموختن موضوع دیگر را منع کند و يا آموختن آن را به .تاخیر اندازد. انتقال منفی صورت گرفته است انواع انتقال منفٍ

صفحه 276:
انواع انتقال منفی :انتقال منفي زماني صورت مي كيرد كه محرك ها همانتد و ياسخ ها متفاوت باشند -۱ 00

صفحه 277:
‘= محرک ها نا همانند و پاسخ ها همانند باشند -۲ سای عوامل انتقال منفي

صفحه 278:
فرایند هاي انتقال منفي علاوه بر نقش محرك ها و پاسخ هاء ممکن است علل ديگري موجب ‎fe fat i‏ ديگري موجب

صفحه 279:
فصل هفدهم يادآوري و فراموشي

صفحه 280:
ار برس تست یادداشت ببرداری -۱.

صفحه 281:
.در مرحله یادداشت برداري؛ محرك ها کدگذاري مي شوند.

صفحه 282:
نگه داري در مرحله نگه داري. اطلاعات پردازش شده و کدگذاري شده در حافظه. قیفر

صفحه 283:
ears در مرحله ؛ ‎EV eee‏ 3 < ۳

صفحه 284:
انواع حافظه :سه نوع حافظه قاپل شناسايي است حافظه حسی -۱ حافظبه کوتاه مدت -۲ حافظه درازمدت -۳.

صفحه 285:
اع حافظه 0 eee ‏حافظه حسي‎ ae

صفحه 286:
انواع حافظه حافظه کوتاه مدت حافظه اي که اطلاعات را براي مدتي کوتاه نگه مي دارد و پردازش مي .کند ere eres

صفحه 287:
حجم حافظه کوتاه مدت . توانايي نگه داري همزمان اطلاعات رابه میزان ۲ ۷ .و لخد دارد

صفحه 288:
انواع حافظه حافظه درازمدت اطلاعات حافظه کوتاه مدت بر اساس قکرار و توجه به حافظه .درازمدت انتقال مي یاب

صفحه 289:

صفحه 290:
علل فراموشي اطلاعات در حافظهدرازمدت ممکن است به ‎INS‏ زیر بازافت شون 0 بازداری فراگرد و واگرد ۲2 مس‌کویی -۳.

صفحه 291:
تداخل اطلاعات ل تم ‎se alee‏ ‎Sie‏ شند و آنها را متع نمایند.

صفحه 292:
انواع تداخل و اد

صفحه 293:
بازداري فراكرد در بازداري فراگرد. اطلاعات كذشته مانع يادآوري اطلاعات جديد مي شود

صفحه 294:
‘ بازداري واگرد _ a ‏رس بت قرو وت‎ 2

صفحه 295:
س ركوبي حافظه گرایش دارد که خاطره ها و رويدادهاي ناخشایند را سر کوب .کند و از بازیافت آنها دوري کند اراد

صفحه 296:
س رگوبي ۳ ایند رات» گرچه این اطلاعات در حافظه سركوبي اطلاعات و خاطرا ‎ol‏ ‏۳ ۳ 5 و ‎rr‏

صفحه 297:
J ‏ب‎ L مجموعه مطالب و نکات مهم درس رو نشنا لسي ياد گیر؟

صفحه 298:
:در تهیه برخی اسلاید ها از منبع زیر استفاده شده است سیف. علي اکبر(۱۳۸۰). روانشناسي پرورشي (روانشناسي .يادگيري و آموزش). تهران. نشر آگاه

29,000 تومان