صفحه 1:
صفحه 2:
روانشناتمی کار
كرد آورندة: محسن حليمى
زمستان ۱۳۹۲
صفحه 3:
تعریف سارمان:
«ساختی که از طریق گروه بندی نظام مند وظایف و
برقراری ارتباط رسمی جهت توانمندتر ساختن افراد
برای کار اثربخشتر با یکدیگر و دستیابی به هدفهای
مشتر ک» شکل کر فته است» (ینل, ۰۱۳۶41۷۴
صفحه 4:
وبزكتقاى سار مانمانى كفإقد يزانا Gain,
آنما بوبکارکروهی نرعتب میتنتاند؛ > 3۳۳ 0
1 - هدفهای سازمان برای اکثریت کار کنان روشن است و کلیه ی فعالیتها در
جهت دستیابی به هدفهای سازمان؛ انجام می گیرد.
۲- کلیه ی کارکنان نسبت به سازمان محل کار خود احساس تعلق و وابستگی
دارند .
۳- مسایل و مشکلات در چهارچوب امکانات موجود و به ضورت فعال و واقع
بينانه» حل می شود.
۴- کار کنان سازمان به صورت غیررسمی و بدون توجه به عنوان مقام رسمی
خود در سازمان؛ در جهت حل مشکلات با یکدیگر همکاری می کنند.
صفحه 5:
5- تصمیم گیری در زمینه ی افزایش بهزه وری
سازمان بر اساس عواملی نظیو «توانانی»»«حس
مسئولیت»؛ «موجود بودن اطلاعات» «حجم
کار» «زمان مناسب» و «تجزیه و تحلیل منطقی
مسایل» صورت می گیرد.
۶- برنامه ریزیها در سازمان» بر اساس واقعیتها و
«آینده نگری» «عملکرد» و برقراری نظم»
صورت می گیرد به عبارت دیگر» «قبول»
مسئولیت با مشارکت فعال همه ی اعضای
سازمان» بخوبی و با میل و رغبت انجام می
گیرد.
۷- نحوه ی قضاوت و خواستهای منطفی کار کنان
سطح پایین سازمان مورد توجه و احترام مقامات
و مدیران سطوح بالاتر است.
۸- نیازهای شخصی و روابط انسانی مناسب نیز از
جمله امور مهمی تلقی می شوند که بايد در
سازمان» مورد توجه و بررسی قراز گيرند.
صفحه 6:
-٩ تشریک مساعی به صورت آزاد و داوطلبانه انجام می گیرد
= قتی سازمان دچار بحران می شود» کا رکنان خود را موظف می دانند آن بحران را رفع می کنند.
۱- اختلاف نظر در تصمیم گیربها مهم تلقی می گردد و این تضادها به شیوه ای اثزبخش, با
همکاران در میان گذاشته می شود.
۳- بادگیری در حین انجام دادن وظایف شغلی به میزان زیاد» بر اساش آرایه طريق» کوشش فرد
یاد گیرنده و همچنین راهنمایی و توصیه ق یاددهنده صورت می گیرد.
۳- انتقاد گروهی در رابطه با پیشرفت کارهاء به طور عادی و به شیوه ای معقول» بی طرفانه»
محترمانه و با بینش و LAUT انجام می گیرد»
۴- صداقت کارکنان در هنكام تعامل با یکدیکر کاملاً مشهیه است و کازکنان قسبت به یکدیگر
احساس احترام و تعلق دارند.
۵- اساس فعالیت سازمان را گروههای کار فعاليت های گروهی و گروههای مسجم تشکیل می
دهند (فرنج و بل» ۸1۹۹۵ ص ۱۶۸).
صفحه 7:
ویزکیهاق مدیرانی که نسبت به همکاری
کرو هی علاقه.نسان می دهند؟
-١ در رهبری و مدبریت سازمان تحت نظارت خود» عملاً از نوعی دیّدکاه نظام مند پیروی
می کنندو شیوه ی کار آنان در مدیریت منابع انسانی سازمان نیز به گونه اق انست که
افراد را در جهت دستیابی به هدف اصلی سازمان» یعنی» «بهره وق بهینه» سوق می
دهند.
۲- نسبت به آموزش کار کنان سازمان توجه نشان می دهند ضمناء صَرف هزینه برای آموزش
کار کنان سازمان و به ویژه برای مدیران را جزء سرمایه گذاری اساسی (و نه هزینه)»
تلقی می کنند.
صفحه 8:
۳- نسبتّبهفرایند ارزیابی عملکرد کار کنان تخت نظارت خود و به وی تشارکت آنان در فعاليتهاى
گروهی؛ توجه خاص نشان می دهند و تلاش می کنند تا این گوفه ارزیابیهای بر اساس ضابطه و
معیارهاق علمی انجام کیرد, ضمف از دید آنان) مهمترین بخش فراینداززیآبی عملکرهتشفلی کار کنان
نمازمان» «مصاحبه ی ارزشیابی» است (ساعتجی؛ ۱۳۷۴).
۴- به اعتقاد این مدیران؛ تا وقتی انتخاب کار کنان سازمان به درستی و با روشهای علمی انجام نگیرد» بهره
وری سازمان فیز تا آن میزان افزانش نشان نخواهد دا ء
۵- نسبت به شناخت ماهیت شغلی کار کنان سازمان علاقه مند هستند .
های ارتباطی در سازمان را به
۶- اثر بخشترین
کار می گیرند .
۷- می دانند که نگرش کارکنان سازمان تا چةٌ
ميزان بر عملكرد شغلى QUT اثر دارد. 2
3
صفحه 9:
۸ -به تجربه و در طی دوره های آموزشی اثربخش آموخته اند که تا وقتی
كاركنان براى ارايه خدمات بيشتر در سازمآنَ أذكيخته نشده باشندپهره وری شغلی
آنان اندک است و به همين دليل» از راهبردهاى مختلف براى افزايش سطح انكيزش,
شغلی افرادبرای مشار کت در فعالینهای گروهی و در تتیجه ارای کار بهترء استفاده مئ]
کنند.
-٩ به دلیل آگاهی و بینشی که کسب کوده انده می دانند که تأمین بهداشت ژوانی کارکنان
تا جه میزان بر فعالیتهای کروهی و عملکرد شغلی آنان اثر دارد:
۰- فرهنگ سازمان را بُعد تلقی می کنند و از راهبردهای مختلف» یعنی) با ارایه ی مثالها و
نمونه های عملی؛ با تیان مطالبء با غیر تگرشها و معرفی آرمانهای سودمند بهره می
تا فرهنگ سازمان تحت نظارت خود را در جهت علاقمند سناختن کارکنان به
فعالیتهای کروهی و د نتیجه افزایش بهره وری و رسانیدن سطح آن به حد «بهينه » تغيبر,
دهند.
۱- در عمل و از طریق تشکیل دوره های آموزشی اثربخش» می کوشند تا کارکنان سازمان
را با مفهوم «مدیریت زمان» در فعالیت های گروهی آشنا سازند ,
۲- اهمیت مفاهیمی چون «تفاوتهای فردی کا رکنان»» «آثار و نتایچ منفي فرسود کی شفلی
کار کنان»» «کار پژوهی» (ارگونومی) و نظایر آن را می شناشند..
۳- در نظر آنان بهترین شیوه ی دستیابی به سطوح بالاتربهره وری؛ مشاركت در
فعالیتهای گروهی» تشکیل گروه های منسجم و اجتناب از تگروی است.
صفحه 10:
شیوه Gl علاقمند ساختن Bil pike وءصاجبان صنایع فنتتیت یه,فعالیت های گروهی
1- أرقا نمام شین( تطیر آنآن بازرگای ازامکانات ساهع6 5
شرایطی را فراهم آورند که با طراحی و اجرای پروژة های تحقیقاتی
بتوان موانع موجود در راه شکل گیری تشکلهای صنفی آثربخش در
ایران را شناخت و راه حلهای مناسبی نیز برای رفع این موانع پیدا کرد.
۶۰ برای مدیران سازمانهایاقتصادی. صنعتی, تولیدی و نظایر آن
توضیح داده شود که,مزایای تشکلهای صنفی کدام اند و چگونه می توان
در شکل گیری چنین تشکلهایی؛ مشارکت داشت.
۶ 3- مدیران سازمانها تزغیب شونذتا تعهدات سازمان قحل کار خود راايه
گونه ای تنظیم کنند که امکان انجام دادن slo culled گروهی و
مشاركت با سازمان هاى لركر ذال ف ومد ۳
٠ 4- دلايل مربوط به نكرانى مديران سازمانهای اقتصادق را در زمينه ى
ذركير شدن در تشكلهاى Tiss gl etal
جلسات بحث و گفتگوی گروهی, مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم:
صفحه 11:
۵- موجباتی را فراهم آوریم که موضوع و بحث تشکلهای اقتصادی و صنفی
از دبدگاههای مختلف در زوزنامه هاء محله هاء فصلنامه ها و نظایر آن و
نیز در رادیو و تلویزیون» مورد نقد و بروسی قرار گیرد.
۰ ۶- در سیاست کلان کشور و در تدوین برنامه های اقتضادی و نظایر آن»
بخشی را نیز اختصاص به بحث تشکلهای اقتصادی و صنفی دهیم و با
دیدگاهی نظام مند» این نوع فعالیتها را ترغیب کنیم.
۰ ۷- امکانات آموزشی بیشتری را براي مدیران اصناف و سازمانمای
اقتصادی فراهم آوریم و بر این نکته تأکید داشته باشیم که در تشکلهای
صنفی» تنها عملکرد مدیران آموزش دیده می تواند اثر بخش باشد.
=e
صفحه 12:
روشهای آموزش مشارکت
گروهی
فنون بحت و گفنگو: اساس 9 محور فنون آموزش گروهی/ بحث
و گفتگوی افراد گروه در یک زمینه ی خاص (مثل یک مورد پژوهشی»
مشکلی که سازمان با آن مواجه شده و نظابر آن) است. برای این
منظورء به کار آموزان واقعیتهای مربوط به یک مشکل سازمانی را ارایه
می دهند و از آنان می خواهند به سوّالهایی که در رابطه با آن مشکل
خاص مطرح شده است پاسخ دهند. این مشکل می تواند واقعی با فرضی
باشد. موارد پژوهشی (قضیه اداری) برای ترغیب افراد گروه به بحث و
كفتكوء طراحی می شوند. به هر حالء» بايد به ياد داشت كه در اين
مواردء اهميت مشاركت افراد در فعاليت كروهى بيش از محتوا با موضوع
بحث و كفتكوست.
صفحه 13:
۰ مشارکت در بحث کروهی و تجزیه و تحلیل مشکلات و یافتن راه
حلهای مناسب؛ افزایش یاید.
- کار آموزان این نوع کارگرههای آموزشی می آموزند که
چگونه وافعیتهای مربوط به یک موقعیت را مورد بررسی قرار
دهند و نیز اطلاعات ضروری دیگر برای تحلیل و حل مشکل را
روشن سازند.
SUCCES,
صفحه 14:
3S JOBS
3 zt!
نقش كزارى و سومشق کبری رثتاری, با بكار كيرق این فنون, به جای اینکه
کارآموزان ارباره ی مشکل سخن بگویند, در سطح رفتای درگیر موضوعها و مشکلات
مورد نظر می شوند. برای مثال به جای اینکه در هنگام طرح یک مورد پژوهشی دربازه
ی نیاز به برقراری ارتباط مناسب سخن گوینده آنچنان با یکدیگر ارتباط برقراز می
سازند که گویی همان شخصیتهای مورد پژوهشی هستند (نقش گزاری) یا به تماشا و تقلید
آن دسته از فنون ارتباطی آثربخش می پردازند که به وسیله یمَورفو و جهت بهره گیری
از آن در یکی از روشهای خاص درمانی؛ ارایه کردید (ساعنچی, 413775 ص ۳۸۷).
از اين فن که مورئو آن را نقش گزاری روانی نامیده برای اولین بار در سال 1۹۳۰ برای
آموزش افراد به کار گرفته شد. یکی از مزابای این روش آموزشی آن است که توجه را
بر «عامل انسانی مشکلات سازمانی» متمر کز می سازد. در به کار کبری این فن» هر یک
از افراد گروه نقش یکی از شخصیتهای وافعی مورد پژوهشی را ایفا می کنند و می
کوشند تا راه حلهایی را برای مشکل مورد بحث در «عمل» بیدا کنند. اما در روش نننتی
بحث و كفتكو» هر یک از افراد توجه خود را معطوف مشکل مورد نظر می سازند.
صفحه 15:
سرمشق گیری رفتاری بر پایه ی نظریه ی یادگیری اجتماعي بندورا )۱٩۷۷(
ارایه شده و یکی از فنون نسبتا جدید آموزشی است (عجی:725دد. ی .۱۲۰۰,
۹
در نظریه ی بادگیری اجتماعی بر آن بخش از بادگیری ادمی تأکید می شود
که با تماشای رفتار دیگران و مشاهده» به وقوع می پیوندد. بر اساس این
نظريهء گفته می شود بخشی از آنجه آدمی می آموزه به طور غیر مستقیم
pS 0 plod wl 63) WA. Bandura — by 450 فرد مشاهده می
کند و به این نتیجه می رسد که چنین رفتارهایی برای دیگران» نتایج مثبت
را به همراه دارد.
موز (۱۹۷۸) مراحل چهارگانه ای را که لازم است برای کاربرد این نظربه
در آموزش شغلی طی شود توصیف کزده است. این مزاحل عبار تند از؛
صفحه 16:
giro pw -1 گیری (سرمشق دهی). کازآموزان به تماشای
فیلم شیئمایی:یا تلوبزیونی نمایشگرانی مّی نشینند کَّببه انجام
دادنچکاری می پردازن له الق ای لعجي تتشي ای
von {ISSR Sy Re II سا گر ها رانک آلوگنوع
ماس ASE وه ۱
را در SS, Gules ky. Olj5-1 6 ggee دول در
سرمشق دهی رفتارهایی که منتهی"به عملکرد موفقیت آمیز می
شوند به صورت روشن؛ واضح و مشخص, به نمایش در می آیند.
2- تمرین (مزّور ذهنی). کاراموزان مدلهایی را که به ورت
سرمشق به آنان ارایه شده است؛ تمرین می کنند.
3- پسخوراند. کارآموران کت اکن زرد روگ 399
از نتيجه ى رفتارهاى تمرايق قلف كلو فى شولة قفوي تفه عی
برای عملکرد موفقیت آمیژ [که یله ی اعظاتدیگر گراوه
فراهم فى ايذ): می تواند بخش مهمی از. فرایند پادگیژی اجتماعی
باشد.
صفحه 17:
4- انتقال آموزش. رفتار شرکت کنندگان در آغاز
Ge aye از اتمام ای کارآقوهی و هنگام
بازگشت به محل کار خود. مورد پیگیری قرار من
كيرد و هوتثارشویدی کدرا
هر چند بررسی نتایج مطالعات در زمینه ی pos
نظریه ی یادگیری اجثماغن در آموزش کار
(به ویژه در آموزش کارآموزان) حاكي از آن or
که از اين نظریه می توان به شیوه ای اثربختش
آستفاده کلْدهاضا معمولا BB joel aie) yl
پیشتر برای آموزش مدیران اشتفاده می شود
(رابرتسون: 1990).
آموزش کنفرانس ویدیویی. یکی از رژوشهای جدید
که از آن هم در آموزش قبل از خدمت ورهم در
آموزش ضمن خدمت و به منظوز زشد و كسب
مهارتهای کارکنان استفاده يلك ثلونا الزينا
کنفرانس ویدیویی است. با التفاگه ازرانن تشن
می توان موجباتی را فراهم آورد که هر چند
اعضای یک جلسه در نقاط مختلف یک شهر, یک
کشور و حتی در کشورهای مختلف هستندء اما با
استفاده از فن آوریهای جدید ارتباطات. همزمان
یکدیگر را ببیتند, صدای م را بشنونة و به بحث و
گفتگو بپردازند.
صفحه 18:
خلاصه
یکی از مشکلات سازمانهای فعال دز کشور ما آن است که فعالیتهای گژوهی به منظور
بررسی مشكلات: یافتن راه حلهاو ایجَام داد فعالیت به منظور دستیایی ه هدفهای از
پیش یی شده. اندک,است. فعالیت گزوهی دارای مزایای بستاری است,و ازمانهای
علاقمند به افزایتش سطح بهزه وری فردی و شغلي کارکتان بایذ شیوه هایی,را به کار
گیرند تا فرهنگ گروهی به عنوان یک ارزش مهم شکل گیرد.
برای گسترش فغالیتهای گروهی در سازمانهای گوناگون و فعال در شور می توا از
روشهای آئزبخش آموزش استفاده کزد یکی از روشها: «آموزش مشازکت گروی» نام
دارد. در آموزش مشازکت گروهی افراد در فعالیت.های گروهی»درگین می شوند,و
مهارتهای لازم برای کش ازکنهای as Wp SL Sd, cae عللو 9#مل کم
توجهی نسبت به, فعالیتهای گزوهی در کشور گفثه شد این عوامل متعدد و عبارتئد از:
ناآشنایی مدیران با مزابای فعالیت گروهی, گرهنگ جامعة»,شیوه های کمتز اثربخش
آموزش عمومی در کور نگرشل eps ya بقل فردى و تظاب dle Sha خلهاي
موجودبرای گسترش فرهگ تمه مقتارکت و As Saal عن لزنه أن واه
لبری از فنون بحث و گفتگو, نقش گزاری. سرمشق گیری رفتاری. تمرین/ اکاهی از
نتایج. انتقال آموزش, و آموزش کنفرانس وتديويق.
صفحه 19:
2