صفحه 1:
روانشتاسی گشتالت : ارائه دهندگان

صفحه 2:
گشتالت اصطلاحی است که ترجمه دقیقی در انگلیسی ندارد.اگر چه واه * الكو شکل و شکل بندی غالبا به عنوان نزدیکترین ترجمه ها به کار برده .شده اند اما به عقیده کهلر در آلمان به دو شکل مختلف به کار میرود «شکلبا الگو به عنوان‌ویژگیاشیا ادراک‌شده دلالتدارد .1 ۰ .به جالتمشخصتر يكشواإشاره دارد.2 *

صفحه 3:
خدمات اولیه گشتالت در حوضه ادراکی به ویژه ادراک دیداری بود اما * روانشناسی گشتالت اصول خود را به حوضه های یادگیری تفکر و حافظه .گسترش داد

صفحه 4:
آرمایش اولیه وزتهایمر با دستگاهی به نام نحرک نما اتجام شد.این دستگاه محرک های: دیداری را در بازه زماتن های متفاوت به ضورت متوالی تشات من داد.او 2 خط عمودی: در سمت راست واچب. در مکان های جدا گانه در مقابل دستگاه تمایش داد وق دریاقت .لگر فاصله زمانی1 ثانیه باشد آزمودنی‌ها یک‌خط بی‌حرکندر چپو راستمیبینند 1 گر فاصله زمانیی کپ انزدهم ژانیه ب ود آزمودنی‌ها دیگر دو خط جداگانه ن میدیدند 2 .بلکه فقط ی ک‌خط میدیدند که به نظر میرسید از چبسه راستحرکتمیکنند اگر ف اصله زمانوبه ی کسام ثانیه ب رسد آزمودنی‌ها دیگر حرکنوا ن میدیدند.3 .بلکه صرفا 2 خط را میدیدند که بی‌حرکتکنار هم قرار داشتند

صفحه 5:
پدیده فای خطای حسی مشاهده شده در اين آزمایش و آزمایش های دیگر به پدیده * .فای معروف شد که کشف مهمی برای روانشناسی گشتالت بود پیش از آن وونت خطای حسی در حرکت ظاهری را بر حسب حرکت های * = چشم توجیه کرده بود اما در یکی از آزمایش های ورتهایمر که خط ها در جهت های مخالف حرکت میکردند این توجیه رد شد زیرا چشمها نمیتوانند .هم زمان به دو جهت مخالف نگاه کنند تبين ديكر اين بود که شخص فقط حرکت را استنباط میکند.ورتهایمر * خاطر نشان کرد که در زمان های خاص نور دهی شخص فقط دو شکل را ميبيند كه بى هم مى آيند اما وقتى نور دهی سریع تر ميشود اين شكل ها ‎lb ules‏ هم به نظر ‎Hwee‏

صفحه 6:
تلویحات پدیده فای

صفحه 7:
نگرشکل1 دیدیم که در آزمایش ها آزمودنی ها به جای عناصر حسی مجزا کل با .گشتالت را درک میکنند

صفحه 8:
میدان پدیداری ما در ادراک میدان یا محیطی را درک میکنیم که با دیدگاه عنصر نگرانه » نابود خواهد شد.اين به اين معنا نیست که روانشناسان گشتالت به هرگونه تحلیلی مخالف باشند بلکه موتقدند اگر قرار است تجزیه ای صورت گیرد بايد در رابطه با کل معنا دار باشد.برای منال یک اهلك یا ملودی خاص در رابطه با كل معنا دار است و تجزيه أن به نت هاى مجزا آن را بی معنی .میکند

صفحه 9:
1 پیشینیان روانشناسی گشتالت

صفحه 10:
امانول كانت مهم ترين تاثيروى بر جنبش كشتالت بوده است.و مهمترين اثر او نقدى بر خرد ناب است با لاک و تجربی نگر های دیگر موافق بود.که دانش از احساس ها ناشی میشود.دو نکته از کانت اصول بنیادی روانشناسی گشتالت را به ما نشان .میدهد .دنیا به صورتی‌که ما درک‌ميکنيم همان‌دنیاعواقعین یست 1 برخوادراک‌ها ما از اشیا یه طور طبیعیبه صورتساز مانب ندی‌های2

صفحه 11:
جان استوارت میل * ‏یک تداعی گرا بود اما دیدگاه شیمی ذهنی را به وجود آورد که طی‎ az SI ‏آن انديشه ها صرفا جمع عناصر فردی نیستند.بلکه میتوانند یه صورت یک‎ .کل جدید در ایند که بیشتر از مجموع اجزای آن است

صفحه 12:
eer Gree مخالف این عقیده بودند که ذهن منفعل است و صرفا تجربه ها را دریافت * میکند از این رو برعمل درک کردن يا حس کردن به جای تحلیل عناصر گوناگون تاکید کردند. گشتالتی ها قویا به اين دیدگاه ضد تحلیلی اعتقاد .دارند

صفحه 13:
تاثیر مستقیم تری بر روانشناسی گشتالت داشت.با این که فیزیکدان بود * اما تاکید داشت که احساس ها بایه ای برای کلیه علوم هستند.او به جمع ساده احساس ها بعد فضایی شکل را به صورتی که در یک مثلث يا هر شکل هندسی دیگر نشان داده میشود و بعد زمانی شکل را به گونه ای که در یک آهنگ شنیده میشود اضافه کرد او این شکل های زمانی و مکانی را . مستقل از عناصر آن ها میدانست

صفحه 14:
اعتراض های عنصر نگری1 ۰ تداعى2 ‎٠‏ فرضيه ثبات3 * رولنشناسیلسو ار.4

صفحه 15:
2 عنصر نگری از آن جایی که روانشناسی گشتالت معتقد بود کل مجموع اجزای آن » نيست عليه نوعی از روانتشناسی که داده هایش را به عناصر بنیادی کاهش میدهد شدیدا مخالف بود وتجربه را نمیتوان به عناصر جداگانه تجزیه کرد

صفحه 16:
تراعی ورتهایمر پیوند های تداعی را فرضیه دسته بندی نامید .گشتالتی ها گمان مكرد ند كه تداع فقط وسیاه ای عصنوعی رای یی کاسه کردن عناضر است.از آن جایی که تجربه از نظر ماهیت کلی یا یک پارچه است به اصل پیوند برای متصل کردن اجزا به یک دیگر نیازی ندارد. بنابر اين اين اصل باید .کنار گذاشته شود

صفحه 17:
بین رویداد ها ی ذهنی و فیزیکی یک رابطه ی یک به یک وجود دارد.طبق * آزمایشات ورتهایمر اين فرضیه در پدیده فای مصداق نداد.یک میز مستعطیل شکل با آن که ما از زاویه های دیگر نگاه میکنیم باز هم = مستعطیل قضاوت میشود.بدون ‎ie ee‏ میز از زاویه های مختلف مستعطیل نیست.باز هم آن را مستعطیل میخوانیم.به همین نحو در توهمات دیداری آنچه را که ما ادراک میکنیم با آنچه به .صورت فیزیکی وجود دارد برابر نیست

صفحه 18:
روانشناسی اس 3 ار مخالفت دیدگاه روانشناسی گشتالت با روانشناسی های اس و آر مانند رفتار گرایی انکار هشیاری توسط آن هاست.برای گشتالتی ها روانشناسی .هم با رفتار و هم با هشیاری سر و کار دارد

صفحه 19:
اصول سازماندهی ورتهایمر در اصولی را معرفی کرد که نشان میداد چگونه میدادن ادراکی ۰ میتواند سازمان یابد.البته این شیوه ها کاملا طبیعی و فطری هستند و .اغلب آن را سازمان دهی ابتدایی نامیده اند

صفحه 20:
اصل مجاورت طبق این اصل عناصری که از نظر زمان یا مکان به هم نزدیک هستند با * هم گروه بندی میشوند ٩060 OO OO OO OO

صفحه 21:
اصل شباهت عناصری که ساختار مشابهی دارند با هم درک میشوند مگر اين که عوامل دیگری در میدان باشند که * .آن را تحت الشعاع قرار دهند OOOOXxXxO0O XXXOOOXXX

صفحه 22:
اصل مجموعه عینی اگز ما نوع خاصی از سازمان را ببیتیم و یک مجموعه ذهنی برای آنبه دست نیاوریم حتن ‏ ۰ اگر ترتیب های محرک اندکی تغییر کند امکان دیدن آن سازمان همچنان وجود خواهد داشت.هنگامی که به شکل های سمت چپ نگاه میکنیم به اصل مجاورت پی میبریم و ای کب راست اه نم مکی است آن ها راب صورت مجمو > ول کرو ‎as)‏ ۶0۰۰ ۵ 0۵ ۰ . 0۵ "2۰000

صفحه 23:
اصل پیوستگی طبق این اصل محرک هایی که با هم پیوستگی دارند به صورتی که در یک * جهت قرار دارند یا در یک الگو قرار میگیرند درک شوند در شکل زیر با وجود اين كه خط موجی و مستقیم یک دیگر را کرده اند اما پیو, .درک میشوند

صفحه 24:
اصل بندش هنگامی که قسمت ها یی خاص از سازمان ادراکی ما قطع شده باشد ‎٠‏ ‏گرایش به ير كردن فاصله وجود دارد به عبارت دیگر در شکل هایی که ‎gles.‏ آن ها كامل بيست بينتده به كاقل كردن ان كرايش دارد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
‎Jel‏ طرح گرایی ‏در واقع بندش یک مورد خاص از قانون کلی تر طرح گرایی-شکل خوب * ‏.است ‏اگر ستاره ای رسم کنیم که خطوط آن به طور کامل وصل نشده باشد به * جای یک شکل هندسی ناقص آن را به صورت یک ستاره خواهیم دید ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
‎Lol‏ شکل و زمینه ‏اين امهم ترين اصل سازمان دهی ابتدایی است این اصل میگوید هر * ادراکی خود را در شکلی سازمان میدهد که از زمینه آن برجسته است ‏ععلمی که بش ایک عبر و بلوی یک کلاس نششته است ب صورت شک = درک میشود و اشیای دیگر مانند تخته سیاهی يا پنجره زمینه را تشکیل میدهند.در شکل زیر ممکن است ابتدا دو صورت مقابل هم را ببینید و بعد .ادراک شما به دیدن یک جام جا به جا خواهد شد ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:

صفحه 28:
اصل هم ريخت بينى طبق آزمایش ورتهایمر هنگامی كه دو خط به صورت پشت هم نمایش * داده ميشدند در یک نقظه خاص شخص به جای این که خطوط متناوت را ببیند حرکتی را درک میکرد که یک خط جلو و عقب میرود. از آن جایی که این حرکت با واقیت هم خوانی ندارد چگونه میتوان اين پدیده را توجیه کرد؟

صفحه 29:
کهلر و لانج اظهار داشتند که خیره شدن طولانی به بعضی از شکل ها * موجب پدیده اشباع در مغز مشود اگر به مدت 35 ثانیه به مربع های سياه خيره شويم مناطق مغزی که توسط مربع های سیاه تحریک میشوند احتمالا اشباع خواهند شد.در تتیجه هنگامی که به خیرگی خود را به مربع ها ی سفید تغییر میدهیم آن ها از ريخت می افتند (مثلا کوچکتر به نظر میرسند)همگامی که منطقه بینایی کرتکس اشباع میشود این شکل ها به .وسیله تغییر پدیدار شناختی و مغزی به گریختن تمایل دارند

صفحه 30:
مساله ذهن و بدن هم ریخت بینی در واقع مساله زهن و بدن بود. اين راه حل توازی نگری * :ود اما نه نوازی نگری روانب-فیر کی ساخت گرانان که رابظه تک بو یک را بین رویداد های فیزیکی و ذهنی فرض کرده بودند برای روانشناسان گشتالت توازی نگری روانی -فیزیولوژیکی بین میدان پدیداری و فعالیت . موجود در میدان مغزی بود

صفحه 31:
یادگیری بنا بر نظریخ گشتالت یادگیری پدیده ای شناختی است.در فرایند یادگیری ۰ یک سازماندهی مجدد ادراکی میدان وجود دارد.یس از وقوع یادگیری فرد .موقعیت را از دریچه ی جدیدی مینگرد

صفحه 32:
زمانی که ارگانیزم برای اولین بار با یک موضوع مواجه میشود چند راه * حل احتمالی به ذهنش میرسد.وقتی یادگیری صورت میگیرد و راه حل .چیدا میشود ارگانیزم به بینش میرسد

صفحه 33:
جابه جایی به معنی یادگیری یک اصل در یک موقعیت و به کار بردن آن در موقعیت * دیگر است.البته آنچه منتقل میشود یک کل یا همان گشتالت است و نه ‎pais.‏ همانند به صورتی که ثرندایک آن را مطرح کرد

صفحه 34:
تفکر باور اصل بنیادی تفکر بارور این است که به کل اجازه داده میشود تا بر * اجزايش حاكم شود.هنگام حل کردن یک مشکل حتی اگر لازم باشد به برخى جزيات توجه كنيم در اين فرايند ممكن است لازم باشد نحوه شروع خود را تغير دهيم مثلا تجديد كروه بندى يا تجديد سازمان كنيم در نتيجه .نبايد در هم بر هم و كوركورانه كام برداريم

صفحه 35:
حافظه به طور سنتی یک نظریه حافظه این بود که وقتی ما چیزی را درک میکنیم * و بعدا فادر به یاد آوری آن هستیم علت آن ردی است که در مغز باقی میماند.زمانی که ما فراموش میکنیم این رد به تدریج از بین میرود.روانشناسان گشتالت این نظریه زوال مانند مغز را رد کرده .اند.ولی نظریه رد موجود در مفز را حفظ کرده اند

صفحه 36:
انتقاد های روانشناسی گشتالت رولنشناسیگ شتا تولبستگیزیادیبه نظریه داشتند و فاقد شولهد.1 ۰ .تجریوب رای‌جمایناز نظریه بودند = با وجود آن‌که در مطا لمانخود از آزمایشن یز استفاده کردند لین2 ۰ .آزمایش‌ها کنترل‌کافین شده اند و فاقد قدرته یشبینی واقعی‌هستند ‎ee‏ اك عنوان‌روشلصلیلتکا شده استووشئكه.3 ‎٠‏ ‏.تكرار انمشكل!

صفحه 37:
خرس سای روانشتاسى كشتالت «نگاه تازه اعبه شکل‌قدیمیت جزیه و تحلیلت جربه اسن1ٌ امروزه علاقه احیا شده به رولنشناس‌شناختین اثیرات: پرومند گشتا 2 = شكس کنر آزمایش‌هایگ شتا تف سبنبه ب پنشن‌شان‌داد که بادگیرعصرفا يک3 ‎pol.‏ لتفاقینیسنو شیوه های‌جدیدیب راعت فکر و حافظه معرفی‌کردند گشتا لب اعنشد تانظام هایماشینین گر و تتحلیلودر (صول‌خود.4 .تجدید نظر کنند

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان