صفحه 1:
Bees

صفحه 2:
: ارائه مطالب و نکات مهم درس ویژه دانشجویان رشته روانشناسي تهیه و تنظیم : محمود هرمزي

صفحه 3:

صفحه 4:
فهرست مطالب ا الول ‎٠.‏ ۳ فسل دوم : ‎sae bee)‏ تفص سوم ۰ ل سر دان 5 ارلا ‎a pmb‏ ‎esa‏ اسيم : ۰ ‏فصل هتتم‎ 115211 0 pen ele ee

صفحه 5:
فصل اول تاربخچه آزمونها *

صفحه 6:
سابقه روان سنجي وآزمون سازي آزمون سازي درروانشناسي سابقه اي نسبتاً طولاني دارد. جیمز مك کین کتل(روانشناس آمريكايي) 22 سال ۱۸۹۰ کلمه تست « (0تمککن) را بررای آولین بار به کار برد . و آلفرد بینه نیز لین آزمون رواني را (که .آزمون هوش بود) در سال ۱۹۰۵ ارائه داد

صفحه 7:
تاریخچه آزمون سازي گالتون در سال ۱۸۸4 ویخ‌گیهای خاصیءاز جمله دقته‌توان عضللانی و زمان واکنش را اندازه گیری می کرد و با استفاده از جدولهای درصدی مبی توانست توانایی فرد را با گروه وی مقایسه کند. وی پیشگام استفاده از فنون آماری در تحلیل ویگیهای فرردی » و توسعه آزمونهای روانی است.

صفحه 8:
تاریخچه آزمون سازي جیمز مك کین کتل با تهیه آزمونهایی که توانایی ساده ای را اندازه گیری می کر‌دند»به توسعه آزمون سازی و همچنین کاریرد آسان و همگانی آزمونهای روانی کمک کرد. عیسب آزمونهای کل » بود.بنابمراین »با اجرای آزمونهای وی .محقق نمی توانست در مورد وضعیت آزمودنی نسبت به گروه اش نظس دهد.

صفحه 9:
تاریخچه آزمون سازي نخستین آزمون (به معناي امروزي آن) توسط بینه و سیمون تهیه و ارائه شد. این آزمون »هوش را اندازه می گرفت و دارای بود.این آزمون در سال ۱۹۰۵ ارائه شد.آزمون مذکور » تا کنون چندین بار تجربه شده است.محروف تررین فرع تحدید نظر شده به آزمون استنفرد- بینه مشهور است.

صفحه 10:
فصل دوم ويژگيهاي آزمونها

صفحه 11:
تعریف آزمون رواني آزمون رواني وسیله اي است که موقعيتي را فراهم مي کند تا نمونه اي از رفتار فتار برانگیخته شود و مورد اندازه گيري قرار گیرد آزمون رواني هك ايجاد شرايط براي ظهور رفتار بروز نمونه اي از رفتار مورد اندازه گيري | سنجیدن رفتارهاي ظاهر شده

صفحه 12:
ويژگيهاي اصلي آزمون در شرايطي میتوان گفت که يك آزمون رواني داریم که حداقل داراي سه ويژگي :زیر باشد © ۲ (با ظرافت تشخیص )۳-۰۰۰۰ ۳ اعتبار روايي ‎eee‏

صفحه 13:
تعریف اعتبار(با پايابي) - اگر آزموني را براي يك آزمودني چند بار اجرا کنیم ءنتایج نسبتا یکسان و مشابهی به دست آید - ‏يايداروو ثباتفتايج يكآزيموزدر اج رلهاويتعده‎ Sloss! kel ‏.لست‎

صفحه 14:
روشهاي اندازه گيري اعتبار يك آزمون ادعاي سازنده آزمون مبني بر این که آزمون وي داراي اعتبار است » کافی نیست »و لازع است با استفاده از روشهای مورد توافق باعتبار آژمون محاسبه شود. روشهای اندازه گیرری و تعیین اعتبار آزمون عبارتند از:

صفحه 15:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون 1- روش اجرای محدد آزمون در روش اجرای مجدد آزمون به منظور اندازه گیری اعتبار آن» آزمون را دو بار بو با فاصله زمنیءاجرا مى كنيم. .بین نتایج حاصل از دو بار اجرا 1 کنیم »که آن می نامنده(( ضریب اعتبار»- و عدم وجود اعتبار است

صفحه 16:
:سوال آیا در اجرای مجدذ آزمون " ضریب اغتبار به ميزان ‎١‏ به دنست می آید؟ ee

صفحه 17:
: زیرا عوامل متعددي همچون تمرین»خستگی «وضعیت عاطفی بو شرایط آزمون بر روی نتایج آزمون در .حال اجرای مجدد تاثیر می گذارد

صفحه 18:
مراحل اجرايي محاسبه اعتبار آزمون به : روش اجراي مجدد آزمون جدید را اجرا کنید -۱ ۲- پس از اجرای اول» مجددا( همان ساعت »همان روز یا چند روز بعد همان این اک بین نمرات اجرای اول آزمون و اجرای دوع آزمون؛ ضریب همبستگی -۳ .ضریب همبستگی را بای ارزشیابی اعتبار آزمون تفسیر کنید -4

صفحه 19:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون ۲- روش اجرای فر] موازی در روش فرم موازي » ضریب همبستگی بين نتايج حاصل از اجرای آزمون جدید و آزمونی که از نظس درجه دشواری » ضریب تشخیص , و محتوای درونی شبیه آن است ؛ ملاک تعیین مینزان اعتبار آزمون تلقی می شود.

صفحه 20:
مراحل اجراي محاسبه اعتبار آزمون به : روش فرم موازي .ضرع موازی آزمون جدید را بیابید -۱ آزمون جدید و فرع موازی آن را بس روی یک گروه آزمودنی اجرا -۲ ‎XSi‏ بين نمرات آزمون جدید و فرع موازی آن ضریب همبستگی محاسبه <۳ .كنيد ضريب همبستكى به دست آمده را براى ارزشيابى اعتبار آزمون جديد -4 «تفسيس كنيد

صفحه 21:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون ۳- روش دو نیمه گردن روش دو نیمه کردن بر اساس ضریب همبستگي بین نمره اي که آزمودني ها در دو نيمه از يك آزمون به دست مي آورند » محاسبه می شود مثلاً نمره آزمودني در سو ‎cla‏ > بد ونممه وي در سوالهای نوج آزمون.

صفحه 22:
:سوال جرا روش دو نيمه كردن به روش فرد- زوج مشهور است؟

صفحه 23:
زیرا به طور معمول ؛ در محاسبه اعتهار آزمون از ربق دو نيمه كرردن » پم‌سشهای فد در یک نیمه » و پر‌سشهای زوج در نیمه دیگس قرار می ‎3S‏ ضریب همبستگی بین نمره های آزمون ها در دو نیمه » معیار مناسبی بای برآورد اعقبار آزمون است.

صفحه 24:
فرمول اسپیرمن- براون بس از محاسيه شريب هميستكي بين نمرات أزمودثيها در دو دا يرن لمارا زمون محاسبه شده است. اعتبار كل آزمون از طريق فرمول اسييرمن - براون محاسبه مى شود:

صفحه 25:
مراحل اجرايي محاسبه اعتبار آزمون به :روش دو نيمه كردن .آزمون را اجرا کنید -۱ نممه های آزمودنیها را در هر یک از دو نیمه آزمون(مثلا در پرسشهای -۲ .فرد و پررسشهای زوج) محاسبه کنید ضريب همبستكى بين نمه هاى آزمودنیها را در دو نیمه آزمون محاسبه -۳ .كنيد ضبریب همبستگی به دست آمده را در فرمول اسپیررمن- برراون قررار دهید -4 .و ضريب همبستگی کل آزمون را محاسبه کنید «- ضريب همبستكى به دست آمده را براى ارز: .كنيد اعتبار آزمون تفسيس

صفحه 26:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون 6- روش کودر- ریچاردسون در محاسبه اعتبار آزمون به روش کودر- ریچاردسون از :استفاده می شود

صفحه 27:
فرمول کودرربچاردسون 1- ‏مایت‎ x n —— n- 1

صفحه 28:
ويژگيهاي اصلي آزمون اعتبار از چهار آزمون زير که بر روي ۰ نفر اجرا شده اند . کدام آزمون داراي اعتبار بيشتري است؟ ضریب اعتبار آزمون = 924 رت اعتبار [ زمون .75 8 ضریب اعتبار آزمون - .65 6 ضریب اعتبار آزمون - .05 ‎D‏

صفحه 29:
چون ضریب اعتبار آزمون بیش از سایر آزمونهاست. بنابراین آزمون ‎cel lo ..‏ ففتبار پیشتری است

صفحه 30:
ويژگي اصلي آزمون تعریف روايي منظور از روايي این است که آزمون آن چه را که براي اندازه گيري آن ساخته شده است ؛ اندازه بگیررد. مثلا اگس آزمون بر‌ای اندازه .گیری هوش ساخته شده است ,فقط هوش را اندازه بگیرد

صفحه 31:
ويژگي اصلي آزمون روايي اگر آزمونی براي اندازه گيري هوش ساخته شده است ؛ ولی اراد درونگرا نمه بیشتری از آن به دست می آورند ؛ این آزمون بررای اندازه گیری هوشء روا نیست.

صفحه 32:
روايي ظاهري روايي محتوا انواع روليي روايي پیش بين روايي همزمان روايي سازه

صفحه 33:
انواع روايي روايي ظاهري در روابي ظاهري ؛ ميزان انطباق صورت ظاهر پرسشها با موضوع مورد ٠أزمون‏ ررسى مى شود

صفحه 34:
انواع روايي روايي ظاهري در روايي ظاهري به اين پرسش پاسخ داده مي شود كه آیا پرسشها از لحاظ ظاهري با موضوعي که آزمون براي اندازه گيري آن ساخته شده است, انطباق دارد؟

صفحه 35:
انواع روايي روايي ظاهري در مجموعه پرسشهاي آزمون ویژه داوطلبان خلباني ؛ پررسش زیر دارای :روایی نیست پرتفال فرروشی ۱۰۰ کیلو پررتقال را از قرار کیلویی ۳۰۰ تومان ريد و کیلویی ۳9۰ تومان فروخت.مقدار سود پررتقال فرروش را حساب کنید

صفحه 36:
انواع روايي روليي ظاهري در مجموعه پرسشهاي آزمون وییّه داوطلبان خلبلنی »پرسش زیر دارای روايى ظاهرى است: اگر هواپیمایی با سرعت ۹۵۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند» فاصله بین قهران و بندر عباس را که حدود * ۱۲۵ کیلومتس است در چه مدتی طبی میکند؟

صفحه 37:
انواع روايي روليي محتوا آزموني دا اراي روايي محتواست که پرسشهاي آزمون کلیه هدفهاي آرمون رارمورد اندازه گيري قرار دهند

صفحه 38:
انواع روايي روليي محتوا- محتواي کتاب روانسنجي بر اساس 0۰ هدف تنظیم شده است. بنابم‌این اگس آزمونی بای تعیین مییزان پیشرفت تحصیلی دانشجو در درس روانسنحی ساخته شود که در آن به ازای هر هدف یک پر‌سش تهیه شده باشدء اين آزمون دارای روایی محتواست.

صفحه 39:
انواع روايي روايي پیش بین براي تعیین روايي پیش بین آزمون. بین نتایج حاصل از اجراي آزمون و نمره اي بعداً به دست مي آيد .ضريب محاسبه مي شود و بر اساس ضريب همبستكي به دست آمده » .درباره روايي آزمون جدید . حکم داده مي شود

صفحه 40:
انواع روايي روايي پیش بین- اگر فرض شده است آزمون جدید . استعداد پیشرفت تحصيلي را مي سنجد . مي توان این آزمون را در مهر ماه اجرا کرد و سپس بین نتایج به دست آمده و معدل تحصیلی آزمودنیها (که در تیر ماه سال بعد.بهآدست می آید) ضریب همبستگی: محاسبه "کر

صفحه 41:
انواع روايي روليي همزمان مي توان بين نتايج حاصل از اجراي آزمون جدید و آزموني که داراي روايي است و همزمان با اجراي آزمون جدید . اجرا مي شود . ضریب همبستگي محاسبه کرد . و آن را براي تعیین روايي آزمون جدید . تعبیر و تفسیر کرد.

صفحه 42:
انواع روايي روايي همرمان- براي تعیین روايي آزمون جدید که مدعي اندازه گيري هوش است. این آزمون همزمان با آزمون هوش استنفرد- بینه اجرا مي شود؛ و بين نتايج به دست آمده از هر دو آزمون , ضریب همبستگي محاسبه مي شود. ظریب هميستگي به دست آمده نشان .دهنده میزان روايي آزمون هوش جدید است

صفحه 43:
انواع روايي روايي سازه * در صورتي که نمره هاي حاصل از اجراي آزمون به مفاهیم با سازه های نطریه ای که بر اشاس لن آزمون ساخعه شده است " مربوط باشد " آزمون مورد نظر داراي روليي سازه است .

صفحه 44:
انواع روايي ر وايي سازه - * اگر بر اساس نظریه هاي اضطراب " پرسشنامه اي در زمینه ‎aot all‏ اضطرات ساحته يدون " اين بريسشتافه در صورتي داراي رولهي سازه است که نمرات حاصل از آن به سازه هاي مورد اشناره در نظريه هاى مربوط. به اضطراب ارتباط داشته باشد.

صفحه 45:
ويژگي آزمون خوب اگر نتایج حاصل از اجراي آزمون بر روي يك گروه بزرگ را به محور مختصات منتقل کنیم؛ هر چه قدر منحنی حاصل به منحنی طبیعی آزمون بيشثر اسث نزديك باشدء

صفحه 46:
ويژگي هاي اصلي آزمون حساسیت با ظرافت تشخیص افراد در ويژگي هاي مختلف ۰ تفاوت دارند ۰ و يك آزمون خوب باید بتواند این تفاوت ها را تمیز دهد. هر چه قدر که آزمون توانايي بيشتري براي تمیز تفاوت هاي شخصي داشته باشد » از بيشتري برخوردار است..

صفحه 47:
ويژگيهاي اصلي آزمون حساسیت آزموني حساس است که بتواند کوچکترین تفاوت بين دو فرد را تميز .دهد

صفحه 48:
ويژگيهاي اصلي آزمون حساسیت هر چه قدر آزمون حساسیت داشته باشد . بهتر مي تواند .توانايي هاي فرد را . نسبت به هم . تمیز دهد

صفحه 49:
ويژگيهاي اصلي آزمون حساسیت از دو آزمون هو وبا توجه به نمراتي که آزمودنیها به دست آورده اند » کدام آزمون حساستر است؟ نتایج آزمون ۸ نتایج آزمون 8

صفحه 50:
آزموان يزيا تفاوض ميان ازمودنيها رااتفيقتر يسان :ناذه انيت

صفحه 51:
هر اندازه وسعت رفتارهایی که يك آزمون می تواند اندازه بگیرد . بیشتر باشد . به همان اندازه حساسیت این آزمون کمتر خواهد بود

صفحه 52:
ازمون هر اندازه پدیده مورد اندازه گيري محدودتر .باشد, حساسیت آزمون بهتر خواهد بود

صفحه 53:
رابطه حساسیت آزمون 3 قدرت تشخیص سوالات ,حساسیت آزمون به قدرت تشخیص سوالات آن آزمون بستگي دارد

صفحه 54:
فصل سوم جرا و نمره گذاري آزمونها

صفحه 55:
ويژگيهاي فرعي آزمون آزمون خوب , علاوه بر داشتن روايي , اعتبار و حساسیت , باید از ويژگيهاي ديگري به شرح زیر :برخوردار باشد

صفحه 56:
آزمون باید به سهولت قابل اجرا باشد ۱7

صفحه 57:
آزمون باید دارای دستورالعمل نوشته شده اء رام احزرا باشد-۲ ‎Os‏ ف تمدص ی بس‌ای اجم با

صفحه 58:
آزمون باید دارای کلید و روش تصحیح و نمم» گذاری پاسخها باشد -۳

صفحه 59:
آزمون بايد معيارى را براى مقايسه و ارزشیابی نتيجه هر آزمودنی -4 .ارائه دهد

صفحه 60:
اجراي دستورالعمل آزمون مهمترین نکته در جریان اجراي آزمون . اجراي دقیق قواعد و توصیه .هاي دستورالعمل آزمون است

صفحه 61:
عوامل موثر بر اجراي آزمون دو عامل در فرايند اجراي آزمون بر عملکرد آزمودني اثر مي گذارد. :اين دو عامل عبارتند از 2 ي تمرين

صفحه 62:
شرایط اجراي آزمون مدت اجرا در مورد این که مدت اجراي آزمون چه قدر باید باشد , قاعده اي .كلي وجود ندارد

صفحه 63:
شرایط اجراي آزمون موقع اجرا موقع اجراي آزمون . زماني است که آزمودني از جنبه جسماني و بروانى آماده اجرای آزمون باشد

صفحه 64:
:سوال وظيفه 1 ظیفه آز زماينده د ر جریان يان ا جراي آ اي آزمون چیست؟

صفحه 65:
وظیفه آزماینده در جریان اجراي آزمون این است که ,دستورالعمل آزمون را به دقت اجرا کند

صفحه 66:
در ابتداي برخي آزمونها نمونه اي از پرسنها داده شده است. آزمودنیها با دادن پاسخ به این پرسشها .با شیوه اجراي آزمون آشنا مي شوند.

صفحه 67:
:سوال آشنا شدن آزمودني با شیوه اجراي آزمون . چه اقدامي لازم ,§ است؟

صفحه 68:
براي آشنا شدن آزمودني با شیوه اجراي آزمون . لازم است تعدادي ,پرسش تمريني به ابتداي آزمون اضافه شود

صفحه 69:
سهولت نمره گذاري در صورتي که پرسشهاي آزمون , پاسخ قطعاً درست يا غلط داشته باشند ,نمره گذاري به سهولت انجام مي گیرد.این نوع نمره گذاري آزمون را . یند.

صفحه 70:
نمره گذاري عيني آزمون. پرسشهايي که به صورت چند گزینه اي تنظیم شده اند ء مانند: چهار گزینه اي يا پرسشهاي صحیح- غلط , و یا پرسشهايي که پاسخ آنها يك کلمه يا عبارت است , آزمونهايي با نمره گذاري عيفي نامیده مي شود

صفحه 71:
وت ‎ul‏ پرسش زیر به صورت عيني نمره گذاري مي شود؟ ‏باحك ایران کدام شهر است؟

صفحه 72:
پرستن «پایتخت ایران کدام شهز است؟ که صورت عینی مره گذاري مي شود , زیرا يك پاسخ قطعاً درست دآرد و ‎ol.”‏ 569 تهران است

صفحه 73:
ويژگيهاي آزمون ویژگیهای اصلی ويژگيهاي فرعي 4 سيرك احا ا- داشتن دستورالعمل لخسانیت [- داشتن کلید تصحیح |- شیوه نمره گذاري ل- داشتن معیار مقایسه نتایج

صفحه 74:
فصل چهارم بیان نتایج آزمونها

صفحه 75:
در بیان نتایج آزمونها نمي توان بر اساس نمره اي که فرد از اجراي توانايي یا ويژگي او را ارزيابي آزمون به دست مي آورد .کرد

صفحه 76:
نمره خام نمره اي است که فرد از اجراي آزمون خود به دست مي آورد. اين نمره مثلاً بانگر تعداد پاسخهاي صحيحي است که آزموذنیها به پرسشهاي آزمون ذاده است.

صفحه 77:
تعریف هنجار (نورم) هنجار یا نورم عبارتست از ميانگينهايي که از اجراي آزمون در .گروه هاي بزرك به دست مي آيد

صفحه 78:
هنجار (نورم) هنجارهاي رشد ذهني در هنجارهاي رشد ذهني , رابطه نمره اي که فرد از آزمون به , و سن فرد ملاك دست مي آورد ارزيابي توانايي ذهني او قرار مي گيرد.

صفحه 79:
سن عقلي يعني توانايي آزمودني در پاسخ گفتن به پرسشهايي که اکثر همسالان به آن پاسخ درست داده اند نوی به ان باسح جر

صفحه 80:
وقتی يك کودك ۱۰ ساله حداکشر می تواند به پررسشهای کودکان ۸ ساله پاسخ دهد , سن عقلي او , ۸ سال است(هر چند که سن تقویمی او ۱۰ سال است)

صفحه 81:
) , بیانگر مدت سن تقويمي فرد (در مقایسه با مفهوم زماني است که از تولد فرد مي گذرد. سن تقويمي را بر اساس

صفحه 82:
فرمول بهره هوشي MA LQ= 4 10 10 شوه ‏بهره‎ ‎MA ‏حسن عقلی‎ ‏رمه‎

صفحه 83:
بهره هوشي. اگر سن عقلي و سن تقويمي كودكي برابر باشد , بهره هوشي او چه قدر است؟

صفحه 84:
بهره هوشي. اگر سن عقلي و سن تقويمي كودكي برابر باشد » بهره هوشي او بز اساس فرموا - و ‎CA‏ .معادل عدد ۱۰۰ به دست می آید

صفحه 85:
استفاده از شاخصهاي آماري براي بیان نتایج آزمون ها . مي توان از شاخص هاي آماري: میانگین و انحراف استاندارد استفاده کرد

صفحه 86:
ج آزمون ها استفاده از میانگین و انحراف استاندارد با استفاده از شاخص آماري میانگین و انحراف استاندارد .مي توان جايكاه آزمودني را در گروه تعیین کرد

صفحه 87:
بیان نتایج آزمون ها کاربرد شاخصهاي اماري شاخص هاي آماري ‏ مانند میانگین و انحراف استاندارد . امکان مقایسه ]زمودني را نسبت به گروه مورد آزمایش فراهم مي کند

صفحه 88:
بیان نتایج آزمون ها نمره های استاندارد باادر دست داشتن,میانگین وانحراف استانذارد گروه » (يا نمره ‏ ) هر آزمودني محاسبه مي شود.

صفحه 89:
نمره استاندارد نمره استاندارد یا نمره 7 ۰ نمره اي است که بر اساس نمره خام آزمودنی و میانگین و انحراف استاندارد گروه محاسبه می شود و یذ منضور مقایسه آزمودني با سایر افراد گروه مورد استفادهقرار مي گيرد.

صفحه 90:
نمره استانداره- بر اساس نمره استاندارد آزمودني در آزمونهاي مختلف » می توان .آزمودنی را با خودش مقایسه کرد

صفحه 91:
نمرات استانداره- براي پاسخ دادن به این پرسش که آزمودنی در ریاضی با استعدادتر و یا در استعداد هزری .موفقتس است »از نمره استعداد وی در دو » .آزمون استعداد ریاضی و هنرری استفاده می کنیم :مثال

صفحه 92:
نمره استاندارد. براي محاسبه نمره استاندارد "طبق فرمول . نمره آزمودني را از میانگین ؛كزوه کسر مي کنیم و به انحراف استاندارد گروه تقسیم مي كنيم : فرمول

صفحه 93:
نمره استاندارد - فرمول == 27 تمرم لسانارد 2 ‎S‏ نمرم آزمودن > = میانگین گروه 2 سلنحرلفلستاندارد گروم 5

صفحه 94:
محاسبه نمره استاندارد. نمره آزمودني در آزمون استعداد رياضي ۳6 است. در صورتی که میانگین گروه ۳۵ و انحراف استاندارد آ ن ۱۵ باشد . نمره استاندارد آزمودني Goll yada بپاسخ

صفحه 95:
: پاسخ نمره استاندارد آزمودنی » نطبق فرمول زیرصفر است 7 355 35 15

صفحه 96:
نمره استاندارد- نمره بیژن در امتحانات فيزيك ۱۵ است. در صورتی که میانگین کلاس ۱۲ و انحراف استاندارد. ۳ باشد . نمره استاندارد بیژن در امتحانات فيزيك را مشخص کنید نپاسخ

صفحه 97:
نمره استاندارد. نمرة استانداردآدانشن آموزی ‎wo SOS‏ فيزيك ۱۵ گررفه انتت؛و میانگین و انحراف استاندارد نمرات کلاسی به ترتیب ۱۲ و ۳ باشد. .طبق فرمول زیر . يك (۱) است 7 jo -\¥ =| 5

صفحه 98:
کاربرد نمره استانداره- نمره استاندارد آزمودنی در آزمون استعداد ریاضی ۱- و در آزمون استعداد هنری؛ صفراست. بنابمراین» آزمودنی در آزمون استعداد هنری .موفقتر از آزمون استعداد رياضى عمل كرده است :متال ۲

صفحه 99:
کاربرد نمره استاندارد. نمرات استاندارد آزمودنی در آزمون استعداد ریاضی و آزمون استعداد هنري: ‎Cul (+) de‏ بنابراين؛ اين آزمودنى در استعداد ریاضی به همان .اندازه موفق است که در استعداد هنرری

صفحه 100:
بيان نتايج آزمون ها نيمرخ رواني نیمرخ رواني . نموداري است که به واسطه آن نتايج آزمون .به صورت تصويري بیان مي شود :مثال

صفحه 101:
نیمرخ رواني. نمودار زبره نوعي نیمرخ رواني است #مثال ؟

صفحه 102:
نیمرخ رواني. نیمرخ رواني زیر بیانگر مقایسه سه آزمودني در اجراي آزمون هوش استنفرد- بینه اس". :متال ۳

صفحه 103:
نیمرخ رواني. نیمرخ رواني زیر . بیانگر مقایسه سه آزمودني در اجراي آزمون هوش استنفرد- بیته اس. ‎١‏ 1 :متال >

صفحه 104:
نیمرخ رواني فوق- که به نیمرخ ستاره اي مشهور است- بیانگر مقایسه سه آزمودني در اجراي آزمون استنفرد- بینه .است

صفحه 105:
نیمرخ رواني. نیمرخ رواني زیر- که به نیمرخ ستاره اي مشهور است- بیانگر .مقایسه سه آزمودنی در اجرای آزمون استنفرد- بینه است

صفحه 106:
طبقه بندي آزمونها

صفحه 107:
طبقه بندي آزمونها ملاك هاي طبقه بندي آزمونها :آزمون ها پر اساس ملاك هاي مختلف طبقه بندي مي شوند طبقه بندیآزمونها از نظر روشلجرا 7۱ طبقه بندی آزمونا از نر ویثرگی های بیمرونی -۲ طبقه بندی آزمونها از نظر استفاده ااز کلام -۳ طبقه بندی آزمونها از نظر دقت ساحْت - طبقه بندی آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه -ه

صفحه 108:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا آزمونها را مي توان به دو روش اجرا کرد فردی -۱ گروهی -۲

صفحه 109:
طبقه بندي آزمون ها از نظر روش اجرا آزمونهاي فردي آزمونهاي فردي آزمونهايي هستند که درهر نوبت بر روي يك آزمودني قابل اجرا است :مثال

صفحه 110:
طبقه بندي آزمونا از نظر روش اجرا آزمونهاي فردي- آزمون استنفرد- بینه و آزمون مکعبها به صورت فردي اجرا مي شوند

صفحه 111:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا آزمونهاي گروهي آزمونهاي گروهي آزمونهايي هستند که در هر نوبت و به طور هم زمان مي توان بر روي بیش از يك آزمودني اجرا کرد :مثال

صفحه 112:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا آزمونهاي گروهي. يرسشنامه جند جنبه اي شخصيتي امام عاملى كتل» نمونه آزمونهایی هستند که به صورت گروهی اجرا «می شوند

صفحه 113:
مزیت آزمونهاي گروهي مزیت آزمونهاي گروهي نسبت به آزمونهاي فردي. صرفه جويي در زمان است. زیرا آزمون را مي توان در يك زمان بر روي تعداد زيادي از آزمودنیها اجرا کرد.

صفحه 114:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي بيروني :آزمون ها از نظر ويژگيهاي بيروني به دو گروه تقسیم مي شوند آزمون های مدادی- کاغذی -۱ آزمون های عملی(یا ابزاری) -۲

صفحه 115:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي بيروني 4- آزمونهای مداد- کاغذی در اين نوع آزمونها . آزمودني به پرسشهاي آزمون به صورت :مثال

صفحه 116:
آزمونهاي مداد- كاغذي. اکثر آزمونهاي پیشرفت تحصيلي ۰ مانند آزمونهايي که در امتحانات پایان نیمسال تحصيلي با آنها روبرو مي شوید . از نوع آزمون هاي مداد- کاغذی هستند.

صفحه 117:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي بيروني ۲-آزمونهای عملی (یا ابنزاری) در اين نوع آزمونها پرسشها به گونه اي مطرح شده اند« که آزمودني معمولا باید با استفاده از ابزار خاصي به آنها پاسخ گوید :مثال

صفحه 118:
آزمونهاي عملي(یا ابزاري). در آزمون هوشي وكسلر . تعدادي تصوير به آزمودني داده مي شود تا آنها را به گونه اي در کنار هم قرار دهد تا بیانگر يك واقعه .معني دار (مثلا بیان يك داستان) باشد

صفحه 119:
طبقه بندي آزمونها از نظر استفاده از کلام آزمونها بر حسب آن که در ارائه پاسخ به پرسشهاي آن نیاز به اداي کلمات از سوي آزمودني دارد ‎gly)‏ شفاهي یا گفتاري) و یا :نياز به کلام ندارد . به دو گروه تقسیم مي شوند آزمونهای کلامی ۱ آزمونهای غیر کلامی -۲ [0

صفحه 120:
طبقه بندي آزمون ها از نظر استفاده از کلام ۱- آزمون های کلامی آزمونهاي كلامي آزمونهايي هستند که آزمودني به منظور .پاسخ دادن به پرسشهای آن ملزم به استفاده از کلام است :مثال

صفحه 121:
آزمون هاي كلامي. بخشي از آزمون استنفرد- بینه به صورت کلامي اجرا مي شود . به این صورت که آزمایشگر پرسشي را به صورت شفاهي مي پرسد . و آزمودني به آن پرسش با استفاده از کلام پاسخ مي گوید. (همانند امتحانات شفاهي دانش آموزان)

صفحه 122:
طبقه بندي آزمون ها از نظر استفاده از کلام ۳- آزمون های غیر کلامی آزمونهاي غیر كلامي آزمونهايي هستند که آزمودني براي پاسخ گفتن به پرسشهاي آن از کلام استفاده نمي کند » و معمولا به صورت نوشتاري و يا ابزاري به آنها پاسخ مي گوید.

صفحه 123:
طبقه بندی آزمونها از نظر دقت ساخت آزمونها از نظر دقت ساخت به دو گروه تقسیم مي شوند آزمونهای معلم ساخته -۱ آزمونهای استاندارد شده -۲

صفحه 124:
دسته بندي آزمونها از نظر دقت ساخت ۱- آزمونهای معطم ساخته آن دسته از آزمونهايي که معمولا توسط مدرسان .در مقاطع مختلف تحصيلي و به منظور اندازه گيري پیشرفت تحصی دانش آموزان و دانشجویان تهیه مي شوند به آزمونهاي معلم ساخته مشهوراند. ۱

صفحه 125:
طبقه بندي آزمونها از نظر دقت ساخت ۲- آزمونهای استاندارد شده آزمونهاي استاندارد شده داراي ويژگيهاي زیر هستند: = داراي نورم (هنجار) هستند 7 در گروههاي بسیار بزرگ اجرا مي شوند 7 آزمودني با گروه بزرگ خود مقایسه مي شود - طی مراحل ویژه اي استاندارد شده اند

صفحه 126:
رت آزمونهاي معلم ساخته و آزمونهای استاندارد شده آزمونهای استاندارد شده در مقایسه با آزمونهای معلم ساخته داراي نويژگيهاي زیر هستند هدف‌ها و محتوای بسیا رکلی را اندازه م یگیررند -1 دا رای‌هنجار (نورم) هستند ۲

صفحه 127:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه آزمونها از نظر موضوع مطالعه به سه گروه تقسیم :مى شوند آزمونهای استعداد -۱ آزمونهای ‎ob‏ گیرری -۲ آزمونهای شخصیت ۳

صفحه 128:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه آزمونهای استعداد آزمونهای استعداد به منظور اندازه گيري استعداد افراد. مانند: هوش . استعداد فني » استعداد رياضي .استعداد مهارت انكشتان » استعذاد:در به کار گیری ابزار :به کار بوده می شود.

صفحه 129:
آزمونهاي يادگيري. آزمونهاي يادگيري آزمونهايي هستند که معلومات اکتسابی و پیشرفت آزمودني را در يك یا چند زمینه خاص اندازه گيري انواع آزمونهاي ياد گيري

صفحه 130:
انواع آزمونهاي يادگيري :آزمونهاي يادگيري به دو دسته تقسیم مي شوند آزمونهای علومات1 ۹ آزمونهایهارتر *

صفحه 131:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه آزمونهاي شخصیت آزمونهاي شخصیت آزمونهايي هستند که شخصیت فرد را از .جنبه هاي مختلف اندازه گيري مي کنند

صفحه 132:
طبقه بندي آزمونها از نظر کار کرد :آزمونها از نظر کارکرد به دو گروه تقسیم مي شود آزمونهای کارایی -۱ آزمونهای شخصیت -۲

صفحه 133:
آزمونهاي هوش

صفحه 134:
آزمونهاي هوش معيارهاي تهیه آزمونهاي هوش :آزمونها بر اساس سه معیار تهیه مي شوند تعرین هوش -۱ معیارهای عینی ۲ تحلیل عاملی -۳

صفحه 135:
بیان نتایج آزمون هاي هوش انتایج اجراي آزمون هاي هوش به چهار روش بیان مي شود PS ee ضریب هوش ۲ رتبه های درصدی ۳ نمره ها ی استاندارد شده -4

صفحه 136:
آزمونهاي هوش ويژگيهاي آزمون هوشي وکسلر کودکان : آزمون هوشي وکسلر کودکان * به دو قسمتلاهیو غیر کاهي‌تسقسیم مي‌شود - ۳ از دوازهم انموزفرعيت شكي[شده لست نمرم خام آزمودنيبه کمك‌یك‌جدول‌بسه نمره - استاندارد تبدیل می شود ۶

صفحه 137:
بخشهاي كلامي آزمون هوشي وکسلر کودکان :بخشهاي كلامي آزمون هوشي وکسلر کودکان عبارتند از م و ادرلك عمومي: . محاسبه علدی- حافظه ‎yoke‏

صفحه 138:
بخشهاي غیركلامي آزمون هوشي و کسلر کودکان :بخشهاي غیر كلامي آزمون هوش وکسلر کودکان عبارتند از نكما الحا ؤقطعاته بر ری

صفحه 139:
آزمونهاي غیر كلامي - فردي هوش. : تعدادي از آزمونهاي هوش غیر كلامي و فردي عبارتند از آزمور] دم كگ ودلیاف- مازها الا بیرنتهایپرتلوس آزمونكبهاي‌نگي

صفحه 140:
آزمون آدمك گودایناف براي اجراي اين آزمون از کودك خواسته مي شود که شکل يك آدمك را برسم کت نمره گذاري

صفحه 141:
نمره گذاری آزمون آدمك گودایناف در نمره گذاري شکل آدمك.کشیدن اجزا اهمیت دارد نه زيبايي به هر جزء کشیده شده ‎TF‏ = (gift op layin Sb ‏.يك امتياز تعلق مي كيرد‎

صفحه 142:
ماز با لابیرنت پرتئوس لين آزمون از مجموعه ای ماز کاغذی تشکیل شده است. طبیق دستور العمل ».به هنگام کشیدن خطي که نقطه ورود را به نقطه خروج وصل مي كند ء نبايد به عقب باز كشت ويا به بن بست وارد شد.

صفحه 143:
ويژگيهاي آزمون مكعبهاي رنگي ‎jug.‏ 0 کودکانه تاه! ساله است- ‏.از ۱۱ مکعبرنگوو ۱۷ تصوير تشکیل‌شده لست- ‏«رووهر تصویر زیمان‌لازع ب لوي اسخ كويوئبتشده لست- لمتیازهایی‌که فد از آز‌مون‌میآورد به به سم هوشی‌تبدیل- ‏.می شود

صفحه 144:
3 آزمون هوش بزركسالانٍ مقياس هوشي وكسلر (بزركسالان) :آزمون هوشي وكسلر بزركسالان از يازده قسمت تشكيل شده است اطالاعات عمومی -1 52000 ادراک عمومی ۲۳ رمز نویسی :1 حافظه آني اعداد ۳ ا i gosta تشابهات -ه تطی تصاویر ‎٩‏ تکمیل تصاویر ۷ نكميام

صفحه 145:
آزمونهاي هوش بزرگسالان نمونه آزمونهاي گروهي نمونه آزمون هاي هوشي بزرگسالان که به صورت گروهي قابل :اجرا هستند عبارتند از آزموو ها - أآنموزبتا -

صفحه 146:
عوامل هوش اسپیرمن با استفاده از روش تحلیل عاملي به دو عامل در هوش :دست يافت ‎-١‏ عامزعمومي( عام ل0) ‎-١‏ عام إختصاص ي( عام ل5)

صفحه 147:
عاملی‌مومي‌هوش(عامل0) عامل عمومي هوش عاملي است که در کلیه آزمونهاي هوش وجود دارد

صفحه 148:
عاماٍختصاصي‌هو ش(عامل5) عامل اختصاصي هوش. عاملي است که در هر آزمون به طور اختصاصي وجود دارد. وجود عامل اختصاصي از .عدم وجود همبستكي كامل بين آزمونها معلوم مي شود

صفحه 149:
عوامل تشکیل دهنده هوش از دیدگاه ترستون ‎Ce ae Pe ease‏ استعدا دكلامى ‎١-‏ ‏استعداد عددی -۲ استدلالن-<۳ تجسم فضایی 27 وت سرعت ادراک -1 حافظه -۷

صفحه 150:
آزمونهاي استعداد

صفحه 151:
انواع ازمونهای استعداد آزمونهای دقت -۱ آزمونهایط نوفیا علثم- آزمونهاوطبقه بندى- آزمونهایزمان‌واکنش- آزمونهای حافظه -۲ آزمونهای استعداد مکانیکی -۳ آزمونهای استعداد تجسم فضبایی -4 آزمونسوله - آزمونهای ستجش هماهنگی ح کات -۵ آزمونسنجشهماهنگیدودست- ‎agitate sat‏

صفحه 152:
معرفي آزمونهاي دقت آزمون خط زني حروف یا علائم در اين نوع آزمون, آزمودني ملزم است از مجموعه علائم ارائه شده؛ علامت خاصي را - با زدن خط بر روي آن - حضون و

صفحه 153:
نمونه آزمون خط زني در تصویر زيرشكلهاي ‎oO‏ 4 لل را بيدا كنيد و بزروي آن ضریدر بزنید شیوه محاسبه دقت آزمودني

صفحه 154:
شیوه محاسبه دقت آزمون کل علائم درست خط خورده كل علائمي كه بايد خط مي خورد

صفحه 155:
آزمونهای استعداد مکانیکی يکي از انواع آزمونهاي استعداد مكانيکي. آزمون استعداد مكانيكى ميناه سوت است نويژگيهاي آزمون

صفحه 156:
داراي دو فرم موازي - لظ و 8 لاست .هر فرم دارلی»1 سوالاست- نمونه پرسش:

صفحه 157:
نمونه پرسش آزمون

صفحه 158:
آزمونهای استعداد تجسم فضابی يكي از انواع آزمونهاي استعداد تجسم فضايي, آزمون سوله .است ويژگيهاي آزمون

صفحه 159:
ويژگيهاي آزمون استعداد تحسم فضايي سوله از ۳۰ قطعه به لشکا(دلیرهم و ستاریم و مربع در لبعاد مختلف- ‎CN RUSE.‏ آزمودنياید هر قطعه را در جايكام خود در صفحه قرار - ,دهد

صفحه 160:
عوامل تغیبر دهنده ساخت استعدادها مهمترین عواملی که ساخت استعدادها را تغییر می دهند :عبارتند از سن ۱7 تعلیم و تربیت ۲۳ قصرین ۳ حنس -؟

صفحه 161:
فصل هشتم آزمونهاي شخصيت

صفحه 162:
طبقه بندی آزمونهای شخصیت

صفحه 163:
al at پرسشنامه ها پرسشنامه هاي شخصیت ممکن است علائق. نكرشهاء و یا .مجموعه اي از صفات شخصیت را اندازه گیری کنند :نمونه

صفحه 164:
نمونه پرسشنامه هاي شخصیت پر‌سشنامه چند جنبه ای ام.ام.بى .أي ={ پر‌سشنامه برن رویت ۲ پرسشنامه ۱۲ عامل یکتل -۳ پر‌سشنامه اضط را بکتل -5 پرسشنام هگیلفورد - زیم من -9 ب رسشنامه های سا زگا ری( مانند: پررسشنام ه کرنل و -1 پر‌سشنامه ب ل)

صفحه 165:
‎rae‏ شخصيتيلست ‎Poe‏ پس‌سشت شکیل‌شد ‎Cod‏ ‏7 آزمودني با انتخاب يكي از گزینه هاي >. حبه پاسخ مي گوید.حنمي دانمی و حغلط صفاتم ختلفش خصینوا لندازه مي‌گبرد. از جمله: - الفسرسكئ ميستري وين بها ومرحلنة اه عدم تملنل .رولني هيبوكتدري تعام|إجتماعئ يارلنويا لسكيزوفرني ‎ ‎[SI] ‎۳

صفحه 166:
پرسشنامه برن روبتر .مشتمل‌سر ۱۲۹ پس‌سشاست- .پرسشنامه لي‌چند جنبه لعلست :جنبه های‌مورد لندازه گبریع برتند از - تمایل به نوروتيك بودن درون گرايي 7 برون گرايي تسلط یا تسلیم در روابط شخصي اعتماد به نفس ۱ اجتماعي بودن

صفحه 167:
پرسشنامه ‎۱٩‏ عاملی کتل - داراي دو فرم ۸و فظاست فرم ۸۰ به صورت گروهي و فرم ظ به صورت فردي .اجرا مي شود ليزي رسشنامه برلیپ یش ین موقعيتق حصيلي سازكاري- .شغلي تشخيصيا بيشرفتوولزدرمانيبه كار ميرود [SI] م

صفحه 168:
پرسشنامه اضطراب کتل قابلینجرا ببه صورتگروهيدارد - - ‏بسا کلید تسحوج مب لبون‎ Bal tee Aalto Cub ‏.حاوي؟‎ .در موارد تشخيصبه كار ميرود - دو نوع لضطرلبآشکار و ‎lyk‏ لندازه مي‌گیرد - [SI] ۳

صفحه 169:
‎ay‏ > زر ررمي پرسشنامه لي‌چند جنبه لولسو ۱۰ وي شكورا لندازم كير ىبى- ‎a5.‏ ‏حاوی۳۰ پمسشراسته ‏نوع پرسشها و شیوم ن مره گناري‌عینولست

صفحه 170:
پرسشنامه هاي سازگاري ميزلننا بهنجارئفرد را ارنشيابيميكند - برلیت شخیصلفرادیکه لختلا لژ خصی‌دایند ببه کار مي- .رود i

صفحه 171:
آزمونهاي عيني شخصیت ‎en‏ آزمونهاي عيني شخصیت عبارتند از ‏مازها يا لابيرنتهاوبرنئوس- آنموزترسيمد ر ليينه -

صفحه 172:
آزمونهاي فرافکن شخصیت :مشهورترین آزمونهاي فرانکن شخصیت عبارتند از آزمون رور شاخ -۱ آزمون اند ریافت موضوع(معروف به آ زمون تی:ای-تی) -۲ آزمون دهکده ها یآرتوس -۳ آزمون تداع یکلمات یونگ - آزمون تکمیل جملات -ه آزمون نا کامی روزنزوایگ (کودکا ن) -1

صفحه 173:
آزمون رورشاخ آيُمونيف رلفكري.. - از ‎1١‏ كارتة شكيزشدم لسته در هر كاررتفكه لوجوهم وجود داره - کارشیام- سفیدء و ه کنارتونگ‌لسته - اجرلیآزموزبه صورتنفرادولستد تصاویر آزمون رور شاخ

صفحه 174:
تصاویر آزمون رورشاخ

صفحه 175:
آزموناندو یافتعوضوع (1.۸۵:1) آزمونی_رلفکز. - برلی_ریسیو شناسایین یلها و ت ملیلاتلفراد به كار مي‌رود - از ۳۰ کارتمصور و یک ار نید تشکیل‌شده است- نمونه عينوندارد - نمونه تصاویس

صفحه 176:

صفحه 177:
آزمون دهکده هانري آر توس ‎ga‏ راکوت از ۱۷۷ قطعه تتشکیل‌شده لست- ‏آزعودنويه كمكقطعاتيكدهكده می‌سازد - ‏فرضربلیزاستکه ساختش خصیتهف رد در ساختمان‌دهکده ساخته - شده منعکس‌می‌شود ‎

صفحه 178:
آزمون تداعي کلمات ‎Sy‏ آيمونيف رلفكريست آزميععي اه دیب لمات ومايهگ كلمة ليرا ییآ ورد < فرضايمون يقتيكلمه لیموجبت دعي‌کلمه ایس شود و لین کلمه بولیآزمودنیبار ‎antl ible‏ باشد آزمودنيسه طور ناخود آگاه سمي‌مي‌کند آن‌کلمه را با کلمه لي‌که بار عاطفي ندارد جایگزین‌کد

صفحه 179:
آزمون تکمیل جملات قوز وفرلفك رس - انمجموعه لي‌جمله ناتمام تشکیل‌شده لست آنمودني جمله ناتمام را با عبرتخود ؛تکمیل‌مي‌کند -

صفحه 180:
آزمون ناكامي رونزوایگ آزمون ف ول کر ویژم کودکانلست از ۲۶ تصویر تشکیل‌شده لست- در هر تصویر بخشواز مکاسمه بین‌دو نف نوشته شده لستو آزمودنی- باید پاسخ فد مقابلرا بنویسد نمونه پرستر

صفحه 181:
co 5 — on 2 58 ۳ a 2 oy mi ‏مي‎ 1 2 | e ۳ 0 3 ۳ 7 = ees

صفحه 182:
آزمونهاي جامعه سنجي آزمون جامعه سنجي وسیله اي است که به كمك آن مي توان افراد محبوب ۰ مطرود ۰ منزوي ۰ گروههاي فرعي و به طور .کلی روابط موجود بین اعضا گروه را مورد مطالعه قرار داد

صفحه 183:
بایان ocr

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان