کودک و نوجوانسایرورزشی

روان شناسی بازی و انواع بازی

موضوعات ارائه شده: تعریف بازی تقسیم بندی بازی ویژگی های اساسی بازی  نظریه های بازی انواع بازی های نوزادان خرده مراحل رشد حسی ـ حرکتی پیاژه و انواع بازی های مربوط به هر کدام اسباب بازی های مناسب برای دو سال نخست زندگی روندهای رشد در بازی نمادین در طول دومین سال زندگی سطح های بازی اجتماعی و بازی خیالی اجتماعی از 12 تا 36 ماهگی ویژگی های عمومی و وسایل بازی مناسب برای کودکان پیش دبستانی ویژگی های عمومی 2 سالگی تا 5 سالگی الگوهای عمومی بازی عوامل مؤثر بر بازی پیش دبستانی انواع بازی

سحر

صفحه 1:
روان شناسی بازی و انواع بازی این مطالب ویژه : مربیان ورزشی دانشجویان تربیت بدنی

صفحه 2:
موضوعات ارائه شده: ا. تعریف بازی ۲. تقسیم بندی بازی ۳ ویژگی های اساسی بازی ۵. انواع بازی های نوزادان ۶ خرده مراحل رشد حسی - حرکتی پیاژه و انواع بازی های مربوط به هر کدام ۷ اسباب بازی های مناسب برای دو سال نخست زندگی ۸ روندهای رشد در بازی نمادین در طول دومین سال زندگی ‎٩‏ سطح های بازی اجتماعی و بازی خیالی اجتماعی از ۱۲ تا ۳۶ ماهگی ۰.ویژگی های عمومی و وسایل بازی مناسب برای کودکان پیش دبستانی ۱یژکی های عمومی ۲ سالکی تا ۵ سالکی ‏۲الگوهای عمومی بازی ‏۳عوامل موثر بر بازی پیش دبستانی ‏۴.انواع بازی ‎

صفحه 3:
تعریف بازی. بازی نیز همسان با سایر پدیده ها ابعاد و جنبه های وسیعی را دربر می گیرد. گوناگینی لین ابعاد باعث شده تا تعریف های زیادی از بازی ارلئه گردد. هر یک از این تعریف ها با برجسته نمودن جنبه ای از بازی دیدگاه خاصی را ارائه می دهد و ما نیز براساس برواشت خود مبادرت به ارژه دید گاه خاس حر نمرده ايم. در اين رابطه بهتر آن است در ابتدا به توضیح و تشریح تعریف ها و نظریه های گوناگون بازی بپردازيم تا ‎Vol‏ جنبه های مختلف بازی را بررسی تمائیم و ثانياً با مشخص کردن دیدگاه خود و سایرین کوشش نماییم. «تعریفی عمل کردی» از بازی ارائه دهیم تا بلکه مطالعه ای علمی تر و دقیق تر انحام گیرد:

صفحه 4:
ب) آزادی با محدوده ای برای حرکت با جنبش. ج) فعالیت يا تمرین برای سرگرمیء تفریج یا ورزش.

صفحه 5:
مشخصه لین تعییف محدود نمودن آّن‌به جنبش های حرکتی و عضاثنی است و لین لمر بلعث.مى شود تا تفاوت ميان بازی و ورزش از نظرها دور بماند. نگاهی به تعریف ورزش خود نشان دهنده این ابهام است. ورزش در فرهنگ «وبسترسبه معنی «هرگونه فعالیت‌یا تمرینی که باعث لذت» سرگرمی؛ تفييجبا اشتغال باشد» ويا «فعاليتى كه نبازى كم و بيش به حركات شدید و قوی» وزورو زری بسنی داشته و براساس برخی از سنن و یا قوانین مقرره انجام شود» (ص ۱۷۵۷) آمده است.

صفحه 6:
sl hp gh gn ss ‏مه بل تین به‎ Oe eee ene Cra Torts ooh neat) Bota leer PUR ire peer) Teen Oe ‏م ا‎ nie | ‏بدون مشاهده نظاره گر به صورت درونی توسط بازیگر به مرحله اجرا گذاشته شوند.‎

صفحه 7:
۵- نظریه هایمربوط به تخلیهروانی. - فظريه هاى مربوط به يبان خود.

صفحه 8:
۱ F 1 5 ‏هذا‎

صفحه 9:
نظریه های بازی ارزش بازی در رشد کودک چیست؟ آیا بازی امری ضروری است؟ بازی چه کار کردی دارد؟ در تلاش برای پاسخگویی به پرسش هایی از این نوع» روان شناسان نظریه های متعددی در زمینه بازی ارائه کرده اند

صفحه 10:
ازی» که در اواخر قرن نوزدهم و سال های نخستین قرن بیستم یست ژنتیکی بازی تدکید می ورزیدند. یعنی آن ها بازی را مکانیسمی غریزی توصیف می کردند که هم باعث رشد جسمی بهینه می شود و هم نشانگر تاریخ تکاملی نوع بشر است.

صفحه 11:
بيشترين قايدم | دلایل بازیٍ جسمی له رز طيعى يدن جسمی جلويرى از خمتكى ودر عبن حال تمي اركردهاى حركتى طبيعى بدن جسمی ترا دوه ای تار تام نوع بر جسمی؛ ذهنی . رشد مهارت ها و دانش لازم برای عمل کردن همانند بزرگسالان یی کاهش اضطراب با دادن حس کنترل بر تمم دنا به کودک و فراهم آوردن شیوه عاطفى» اجتماعى ‏ قابل قبول براى نشان دادن تكانه هاى ممنوع ۰ ‎not‏ تسهیل رشد شناخت افزليش يادكيرى كه بيشتر رخ داده استء در حا | سس ‎sommes eis‏ ‎ ‏| عاطفی» جسمی تنا م رح ‏ا ذهنی رای واقعیت بدون در نظر گرفتن تأثبرات» موقعیتی با بازداری ‎ ‏كار ‎ ‎bak ‏نرژیمازاد ‏هربرت اسپنسر تجدید انرژی ‎ ‏| ‏جى.نى.دبليو. باتريك ‏باز بيدابي جان استائلى هال تمرين براى بزر كسالى ل كروس روان تحليل كرىٍ زیگموند فروید؛آنا فروید | اریک اریکسون شدی ‎iat‏ بروفر ‎oS‏ ‎imu‏ ‏دی.ای.برلین؛ جی.فاین ام اليس ‏افتی ‏لو ویکوتسکی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
انواع بازی های نوزادان بازی نمادین یا وانمودسازی بازی با اشیاء Eee‘

صفحه 13:
خرده مراحل رشد حسی - حرکتی پیاژه و انواع بازی های مربوط به هر کدام نوع بازی. حی توان گفت که در لین خرده مرحله؛ بازی های بسیار انسکی رخ میٍ دهد مشخصات ذهتى ‎wy‏ ‏فعاليت اصلى تعرار ساده بازقاب هاست. | (تولد تا | ماهكى). وقتى كودك براى لدت بردن صرضبه تكرار.مى بردازده بازى رخ مى واكنش های دورانینخستین» نظلهر حی نوند.کنش های فردی متولی نظبر مكبدن با | ۲,( ] ۴ ماهقی) دهد! فعاليتى كه معطوف به بدن خود كودى است. جنك زدن كم كم هماهنك مى كردقد. در بازى» كودك رفتارها را تكرارحى كندء نظير مجلله كردن تكه اى واكنش هاى دور مفى ثانوى ظلهر مى شوند.كه تنها شلمل تكرار فعاليت هاى معطوف به بدن كلفذءيا كوبيدن بر روى ميز که تثیر لذت بفش با ارفاکننده ای بر کودک تیستند. کودک نب ‎(sal AGF)‏ معیط ‎wi‏ ب تثیر کش هاى فرد بر دنياى بيرونى تأكيد دارد. نوزاد هدفضد اغلب هدف را فقط براى برداختنءبه بازى رها می کند. نیش فعائيت ۳۳ بای متال هر ععلی بای کار زدنمنقا, بزی لت بخشی می شود وه یش فطایت جای سمدی دج ده اد نمی که کوک سمی‌می کند بای بان [۴ ( ۱۲6 ماه نظرمی رسد که کودک باب بای من شده را ‎al‏ يك اسباب بازى كه بشت متكا نهان شده اسست» آن را كناو بز تفاوت هاي بسيارى در توللى كنش هاي بازى حسى ‏ حرکت 333 بيش از تكرار دقيق و موبه موى رويدادهاى جللبء ابنى كودك تن ها را براى هيجان ‎MeOH ait arid hah Sie oe‏ يريد عد فير ىطع ان كار باو ا شان ةك قر كردن آن هاء ببجيده قر مى كند.. (14615 ماهعى). حسی س حركتى به طور فزاينده اى توسط بازی نمادین با 1 ۲ ‎nas eee ah‏ و ماد کدن فازهی نود تواتليى كودى در جبزى رلهه جل چزی دیق قرر ۷ ۶ (۸مهقی بل استفاده از چیزی به جای چیزی ها از این نوخ هستند.

صفحه 14:
اسباب بازی های مناسب برای دو سال نخست زندگی وسایل بازی در وهله اول برای تحییک حسی هستند» چون نوزاد» هنوز ها و کاغذ دبواری های رنگارنگ» تزئین های تخت نوزاد؛ آود آی ترفتن آشیاء آمادقی ندارد. جفحقهء نبان» جعبه آهنك» و ساير اسباب بازى هاى داكسبه صورت ابتدلبي قادرسبه جنك زدن آسته بليد اسباب بأزى هلهى برآى جنك زدن» فار داون» أحساس أر دهان گذاشتن اضلفه اسباب بازی حامی توافند شلمل نوپ هاى پارچه آی؛ قطعه های نرم خلنه سازی و آزی های ویژه دندان درآوردن نوزاد باشند. هاي مصور رتقاینک» آسباب بازی های جورچین» آسباب بازی های خلنه سازی» اسقنج برای لب بازی» آینه» تلف 8 شمه بر جر ‎SSG aah Yh A ah el‏ واکشی نان ده باب بازی های ‎bs Ja‏ آسباب بازي های کشیدنی, توب هليى كه بتوآن كن ها را برتاب كرد قطعات ساده وبه هم زسته؛ پازل های سادمبا قطعات زیاده فطعلتی كمبه آساني جلبه جا شوند؛ تخته های قللب دار تخته های میخ گذاری» بازی های جورچین» اسباب بازی هایی که بتوان سوار آن ها شد و چرخ هایشان نزدیک به سطح زمين قرار دارند. برآی مقسه بازی و تب بازی: قلشق؛ بيلجهء سل در آندازه های مختلف» کناب های قصهء قطعه های خانه ‎le‏ عروسک؛ حبواناتپارچه ای» عروسک خیمه شب بازی, لگوهای کوچک وسایل زندگی, سن تولد تا ۲ ماهكى ۳ نا ۶ماهگی ۶ تا ۱۲ ماهکی ۸۲ ماهكى ۸ ماهکی

صفحه 15:
روندهای رشد در بازی نمادین در طول دومین سال زندگی تاموقعیت گرآیی ‎el ST ole‏ ابسن أشياي جان 3 ‎ily aan‏ كنش هاى والمودسازي معطوف ه خود هستنده معمولا وقتي از ارب من بای های ‎easy, eau oe‏ دهندكه كودى تنها استء و شلمل رويدادهاى آشنا ‎١١‏ ماهكى وجود دا استفاده قرار می گیرند. از زندگی روزمره است. 2 حله» خیالبردازی اشیای ببی جان را به عنوان هاي یواست در طرحواره واحدی ‎viet‏ جانشين به لحاظ ظاهر و عملکرد ات کننده کنش های وانمودسازی ‎Gye gh at GUT‏ ۱۸ ماهکی ‎aay‏ کودک دوبر می کیرد ‎ ‏در لین سن اشیایبی جان شروع کننده بازی و همچنین ۰ ۲۴ ما ت از دريافت كننده كنش هاى وانمودسازى هستند. فلي 0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
سطح های بازی اجتماعی و بازی خبالی اجتماعی از ۱۲ تا ۳۶ ماهگی بازی اجتماعی - خیالی بازی اجتماعی ۱-۲ تا ۱۵ ماهگی فعالت های وانمود كردن در نزديكى بك كودك ديكر انجام مى شوندء اما كودك دوم همراه بودن بازىيبا تماس جشمى و /سبا تبادل رفتارهاى اجتملعى اى نظير لبخند زدن يا به بازى كودك اول واكنش نشان نمی دهد. اسر وصدا كردن كودكء دیگری را يك همبازى بالقوه مى داقد. 7-18 تا ‎7١‏ ماهكى كودكان در حي انا کش اي ای ما نکسا تعاس چشی راد رو رل یف ای ای نمی متشه تال این ی » هر دوی آنها عروسک ها را در درون کالسکه عروسک هل ‎pore aa Pray Pe‏ ی زب ۱۴۳-۰ ماهقی. اكنون کنش های مشلبه‌یا یکسان؛ بادل هاى اجتعلعي را فبز دوير مى كيرت ‎se‏ کودکانکنش ها خود رلبه ‎ee eee at wi‏ رد مثال همان طورکه کودکان مروسک های خود را در کالسکه هل‌عی دهندبه یکدیکر لا در ولقع هدف آز سوی خود ها معناى مشترکی دارند» لبخند می زنند؛ با یکی از آن ها به دیگری عروسک می دهد. 8 ۴-۴ تا ۳۰ ماهگی كود كان در موضوع هاى وانمود كردن مشترك .هم شركت مى كنند» اما سعى ذمى ند کودکان‌به فعالیت هلیی‌با هدف های مشترکحی پردانند»لمااینک هدف ها و موضوع. خا فعاليت هاى خود راجا ديكرى هماهنى سازند؛ براى مناله ۶۵ کذد که بازی بازی از سوی خود کودکان ابداع حی شود.برایمنال دو کودک باستفاده از قطفه هاى ا ینه لماح کدام رای خودشان جایحی داد" شكد اد '. خانهسازیبرای ساختن کاراژی که کون به درون آ برود با کدیگر کار میکنند. فعالیت وانمود کردن مشترکبه همراه نقش های مکملٍ ‎a Pees at‏ منالبه جای آنکه هر دوی تن ها جای برا

صفحه 17:
وسايل بازى مناسب سل بازی مربوطبه. ‎oa‏ بزرک: تاب؛ قطعه هاى خلنه سازی در فضای بازء اسباب بازی های سوار شدفی؛ اسباب بازی های کشیدنی» بازی های هل دادنی؛ وسایل بازی حسی» کل رس؛ رگ های انگشتی» وسایل لب بازی؛ قطعه های خلنه سازی؛ کتاب‌هاء عروسک ها و حبوانات پارچه ای. وسایل لازم برای بازی تخیلی (مانند لباس های قدیمی). مدل های کوچک وسایل زندگی» بازل‌هاء بازی های صفحه ای ساده؛ وسایل هنری و مهارت را ایجاد می کنند (ملنند قلم موهای نقاشی» سه وسایل تیه (منندسه چرخه؛ جرخ و فلك). وسابل نقلشي؛ رنى كردن» طراهی, نجاری؛ خياطىنبمنخ كشيدن مهره حاء كتاب هلبى با موضوع هایی فراتر از دنیای واقعی كودكان. بریدن وچسباندن وفعللیت های هنریبا الکوهایی برای کارکردن؛ بازی هاى سادمبا ورق (منند بیردختر)» بازی های جدولى (ماننددبلن) و ‎Bret ea eee‏ شدن به شلنس بستكى دارد. صحنه هاى برنقش و ذكار ويزكى هاى عمومى و وسايل بازى مناسب براى كودكان بيش دبستانى ویژکی‌های عقوعی" از زبان‌به طور موثری اتفاده هی کند. مهارت های مربوطبه عضله های بزرک رشدحی کنند؛ لما در استفاده از مهارت های مربوطبه عضله های کوچک محدودیت دارد.پرتوان» سختکوش و پرشور و شوق است» یدی به نشان دادن استقلال و خویشتنداری دارد. توسعه خیالبردازی همرامبا ترس های غیروافعی» شیفتگی نسبت‌به نقش های بزر کسالان. هنوز لجوج است و منفی کاری دارد لعاحی تولند بهتر از دو سالکی‌با هسالان کنار آید. نخستین نشلنه های تملیل‌به تولید در بازی رأ فشان مى دهد. ایمن وبا اعتمامبه نسي نیازمند توجه و پذبرش بزرگسالان س خودنمایی کردن؛ دلقى بازى» خطريذيرىء بسبار با رام تر از سه سالعی اما تولیدها اغلب تصادفی هستند. کنترل بر عضله های کوچک اجازه انجام اعمالی جون بريدن» جسباندن» دوختنء و ساختن ساختمان های خیللی باقطعه های خانه سازی کوچکتر را می دهد. نخمتین نشانه های تفکر منطقی پدیدار می شوند. نات بل بیش بت و قلبل اعتماد است. کمتر از چهار سالگی خودمحور است. له شراكت وهتعار وها معان است. ول ين عل روي پذیر است. ۲سالگی ۳سالگی sf

صفحه 18:
دو سالگی ویژگی های عمومی وقتی کودکان وارد سومین سال زندسگی می شهنده تعدادی از ویژگی های رشد به طور مستقیم بر کیفیت بازیآن‌ها اثر می گذارند. در زمینه رشد حسی و حرکتی» کودک دو ساله‌می تولنسبه آسانی لین طرف ون طرف برود. ّن‌هلنه تنها می تولفند راه بروند و بدیند؛ بلکه همچنین‌می تواننسبه آسانی از پله ها بالا و پائین بروند. افزون بر كين» ّن هامی تواننسبا پازل های ساده که قطعه های بزرگی دایند» کار کنند» و مهره‌ها رلب‌نخ بکشند» وگل رس‌یا خمیر بازی را دستکاری کنند (آمیس» کیلسپی» هلینز و ایلگ» 1۹۷۹)-با وجود لین كن ها هنوز تا اندازه ای در زمينه رشد مهارت هاى حركتى ظريفء محدودیت دایند؛ نظیر مهارت هلیی که برای بریدن» جسباند نميا استفاده مؤثر از مداهيا قلم موى نقاشى مورد نیاز هستند. فعالیت های بازی مربوطبه عضله های بزرگبه طور قطع ترجیح داده می شوند.

صفحه 19:
اسه سالگی ويزكى هاى عمومى كودك سه سالمبه طور معمول از تخيل بسيار قوى برخوردار لست. خبالبردازى هاى-كنها بسار كسترش مى يلبد.كه مين لمر .كن ها را براى بازى تخيلى آمادممى سازد و از جنبه منفى» نشائكر بديدار شدن ترس هاى موهوم ‎il‏ از تاريكى هيولاسيا صداهاى بلند است. نشلنه های آشکاری وجود داردکه کودکان سه ساله برخلاف دو ساله هاسبه شدت‌با بزرگسالان همانندسازیمی كنند. كن ها به طور روزافزینی‌به آنچه بزرکسالانانجام‌عی دهندء علاقمندعی شوند و خودشان را در حال انجام دادن همان کارها تصورحی کنند.شاید به همین دلیل است که کودکان سه سالهبه بازی نمایشی علاقعندحی شیند» و از لین رهگذر فرصتی برای ایفای نقش های بزرگسالان برای خود می یابند. بازی نمایشی کودکان سه ساله در مقابسمبا کودکان دو ساله؛ نشان دهنده رشد اجتملعی بیشتر آنان است‌سنه تنلبه لین علت که چنین بازی هلیی‌به درک نقش های دیگران حمكارى بازيكنان نياز دارد: هر كودك بلید نقش مربوطبه خود راب ‎x‏ ‏اجتملعى بازى نمايشى هنگلمی آشکار حی شود كه بدایم ۷۰ درصد از کین کینهبازی های کودکان سه ساله در موقعیت های جمعی انجام می شوند (جانسون و ارشلر» ۱۹۸۱).

صفحه 20:
چهار سالگی ويزكى هاى عمومى در مقايسمبا كودكان سه سالامبه نظرمى رسد كودكان جهار ساله بيشتر ايعن و مطمئن.به خود هستند. بدن .كن ها نسبتبميى سال پیش کارلیی بیشتری دار..آن‌هاحی تولتند تعادل خود را هنكام ايستادن بر روى.يكميا حفظ كنندء لسكيت بازى كننده ويك دوجرخه کوچک را با جرخ های کمکی برد (آمیس, کیلسپی هی و ‎ARYA ss‏ رى ببدا.مى کنند؛ از لین رو قادیند دکمه های بزرگ را بیندند و حتی بند بسیا لد برای آنان دشوار و اامیدکننده الكن ها از طراحى كردنء برش دادن کلغنضبه شکل های مختلف نقاشی کردن؛ ینگ آمیزی» نجاری و ساختن قطعه های خيللى.با استفاده از قطعه هاى خلنه سازى كوجك به شكل هاى مختلف لذت مى برندسبا ابنكه كودكان جهار ساله هنكام كار كردن ‎al‏ وسايل؛ بیش از سه سالكى فرآورده محورحستندء حنوز در ساختن آنجه در نهايت بديسمى آنيدء هيج كهنه هدف قبلى ندارند. به دیکر سخن» کودکان چهار ساله بیش از کودکان سه ساله در آغاز کار برلعه ریزی‌صی کنند» لعلباتغیبر ظلهر وسایل؛ لین برنامه ریزی ها نیز به طورپیوسته دسنخوش تفیبرمی شوند.

صفحه 21:
بنج سالكى ويزكى هاى عمومى روان شناس شناختى آن را مرحله عمليات عینی نامیا از كذشته سازمان يافته است. در نتيجه تمايل دارند دنيا را به كودكان» از منظر تواناى ذهنى» در بنج سالكى با كذر به مرحله اى كه زان صورت مكانى منطقى و منظم در فظر بكيرفد.. آنها در مقايسه با كذشته, با بيش بينى قرء و قابل اعتمادتر و كمتر خودمحور هستند. در نتیجه؛ بزرگسالان اغلب آن‌ها را آرام و مهربان مى داتندء و نيز هنكام بازى با همسالان معمولاً به تقسيم كارء بازى نوبتى و همكارى تعابلدارند. جایگاهمهمی در زندگی کودک دارند. کودکان پنج ساله دوست دارند تا والدین خود را خوشحال سازند» و مایل دارند تا سئولیت های تازه ای درباره خودشان و آنجه به آن ها تعلق دارد بپذبرند.با اینکه ن‌ها معمولاً بيرون از خلنمبا كودكان بهتر كنار مى آيندء لما اغلب مابلنستا در مراقبت از خواهران با برادران کوچکستر خود کمک کنند (آمیس» کیلسپی؛ هاینز؛ و ابلگ؛ ‎.)1۹۷٩‏ در پنج سالگی است که کودکان «بچه های» خود - این لقبی است که کودکان در لین سنبه خواهرییابرادرهای کوچکستر خودمی دهند - را درک‌عی کننده حلمی تن هاحی شوندء و از اینکه قادر به کمک کردن در مراقب ننده به خود می بالند.

صفحه 22:
الگوهای عمومی بازی طبقه های بازی اجتماعی ۱- بازی انفرادی».که خاص کودکان دو ساله است؛ ب ن سطح از بازی اجتملعی است. کودک حتی اگر در میان گروهی از کودکان نیز قرار داشته باشده کاملا به تنهایی در دنیای خودش بازی می کند. ۲- دومین سطح از بازی اجتملعی که در همه گروه های‌سنی مورد مشاهده در بررسی پایتن بسیار متداول بوده بازی موازی است؛ که در آن کودکان؛ در یک زمان و در یک مکان به طور جداگانه به فعالیتی یکسان می پردازند. آن ها از حضور همسالان آگاه هستند» و در واقع حضور سایرین آشکارا برای آن ها حائز اهمیت است؛ ۳- بازی شرکت پذیری که در میان کودکان سه ساله وبه ویزه چهار ساله متداول است» همنند بازی موازی است که هر کودک هنوز هم بر فعالیت جداگلنه ای تمرکز دارد» لعا لین بار میزان قلبل توجهی مشارکت قرض دادن؛ رعایت نوبت؛ شرکت در فعالیت های دیگر همسالان» و ارتباط گسترده به چشم می خورد. ۴- سرانجام کودکان چهار سالهبه بازی مشارکنیعی پردازند.که نماینگربلاتیین سطح رسش اجتملعی است. بازی مشارکتی هنگلمی رخ‌عی دهدکه دییا چند کود کسبلیک هدف مشترکسبه بازی‌حی پردازند؛ و تنه زملنی تحقق می يابد كه تمام با آن نقشی را که به آنان اختصاص يافته است» به خوبی انجام دهند.

صفحه 23:

صفحه 24:
بازی

صفحه 25:
‎(Active play) Jia sib >‏ بازی فعال برای رشد جسمانی و فیزیکی مهم است» جون در لين بازى سرء قنه؛ دست وبا در فعالیت هایی نظیر نشستن» سينه خيز رفتن» ايستادن» دويدن» بريدن و.... ‎ ‎ ‎ ‎(Explorative and manipulative play) dtiss1 9.5 jleo jb “‏ بازی مهایتی و اکتشلفی معمولا در حدود سن سه ماهگی یعنی وقتی‌ که بچه ها شروع‌به بازی با انگشتان می کنند» آغاز می شود. ‏اين نوع بازی برای رشد حسی» حر کات ظریف و هماهنگی چشم و دست مهم است. ‏لین نوع بازی شلمل کشف کودک از محیطش وپی بردن‌به خواص اشیاء از طییق حواس بینایی» شنوایی» لامسه؛ بویایی و چشایی است. ‎

صفحه 26:
< بازی ‎x(Imitative play) sada‏ کودکان حرکات و فعالیت هلیی راکشبه کرات از بزرگترهاحی بیند تقلیدحی کنند و لین‌میک بعد مهم از رشد نمادی» شناختی و اجتماعی آن هاست. بازی تقلیدی در واقع آنچه را که کودک در محیط اطرافش می بیند و می شنود انعکاس می دهد. بازی تقلیدی از آن رو ضرورت دارد که یک بچه مهمترین و سریع ترین فعالیت ها را ياد مى كيرد. (Constructive iPlay ja wie > بازی سازنده شلمل خلق چیزی ملننسیک چرخ‌با لستفاده از بلوک های ساختمانی ‎S998 jay Sang La gly cea‏ تنها بلید قادربه دستکاری عناصر و اجزا بلشد» بلکه بلید قادر بلشد که‌ّن چیز را مجسم‌سازد و طرح آن را در ذهن خود مجسم کند.

صفحه 27:
(pretend play) si ‏بازی‎ < نقش بازى كردن مى تواند بهترین شرایط استفاده از حداقل امکانات را فراهم آورد. مثلا یک کلاه نقش تازه ای را برای کودک فراهم می آورد. بازی نقش فرصتی برایبه عمل در آوردن بصیرت ها و مهارت هاست وجه همین دلیل به استفاده از خیال پردازی و خلاقیت بستگی دارد. > بازی قاعده مند(۴۱65 ۷:۲ ع36ع) بازی قاعده مند درجلتی از درک و استنباط درباره مشارکت و یادگیری» نوبت دادن؛ نوبت گرفتن؛ بازی جوانمردانه و ثبت دقیق نتایج را به ذهن متبادر می سازفد. لین گینه بازی ها معمولا در حدود ۴ سالگی یعنی زملنی که گرو های کوچکی از کودکان شروع‌به ترکیب قولعد خودشان برای‌یک بازی همکارلنه‌عی کنند» آغاز می شود و بازی های گروهی که رقابت و مسابقه را در بچه های بزر گتر و بزرگسالان مطرح می سازد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان