صفحه 1:
es 7 Tee aT ۹
بررسی آیاتی از قرآن کریم که در آن ویژگی ها یی از کتاب قران
وصف شده است. ۱
صفحه 2:
44
ون : لا یمس الا المطهژون
۹ العالمينَ». (واقعه. ۷۸ ت1 ۸۰)
همانا آن قرآن كريم الك وراين آیات در کتاب مستوری جای دارد و اين
کتاب را جز پاکان نمیتوانند مس کنند.
132
صفحه 3:
همانا آن قرآن کریم است. که در کتاب محفوظی جای دارد.
«V9» Gg jal Ul las U تفزیل من رب العالمین «۸۰»
جز پاکیزگان به آن دست نزنند. فرو آمده از سوی پروردگار جهانیان است.
ظاهراً مراد از «کتاب مَنُون». همان لوح محفوظ است. زیرا در سوره بروج آمده: و وی
ظ
ظ
ْ
ادر اين سوره مرخوانيم: «إنَهُ لَقرْآنٌ كَرِيمٌ فى كتاب مَكْنُونِ»
در قرآن. خداوند و آنچه مربوط به اوست. به صفت «کریم» متصف شدهاند:
خداوند. كريم است. «ما غَرّكَ برَبّكٌ الكريم» ١١ »
قرآن؛ كريم است. «إنَهُ لَقُرْآنَ کریم» «۲»
رسول خهاء کریم است. «و حَاءَهُمْ رشول گریم» «۳»
واسطه تزول وحی (جبرنیل)؛ کریم است. gil 65l> زشول گریم» «۴»
حضرت علی علیه السلام در خطبه ۱۵۲ تهچالبلاغه, اهل Ey را «کرًنم القرآن» مینامد. ۰
انسان نیز به عنوان برترین مخلوق الهی. مورد کرامت است. «و لقَذ کزفنا بنی آذع» «۵»
صفحه 4:
ی
اه لکتاب غزیزٌ .لا يأتیهالباطل من بین یذیه و لا من خلفه تئزیل من حکیم قفید». (فضلت. ۴۱ و
ae (ee
این کتاب به حقیقت غیر قابل شکست ۱
و هرگز حوادت گذشته و امروز و آیندة عالم نمیتواند
راه ورود باطل را در آن باز کند. زیرا از جائب خدای حکیم و ستودة صفات تازل شده است.
صفحه 5:
#۶ البته کسانی که به قرآن چون به سراغشان YAS dol ورزیدند (به کیفر خود میرسند) در حالی
که قرآن کتابی نفوذ ناپذیر است. |
# لا یاتیه الباطل من بین یَدیّه و لا من خلفه تنزیل من حکیم حمید ۴۲
© هیچ گونه باطلی از پیش رو و از پشت سر در آن راه ندارد. (اين قرآن) از طرف خداوند فرزانه
و ستوده نازل شده است.
صفحه 6:
أ علی التاس علی Edo 9 نژلناه تنزیلاً ». (اسرا»
(les
و قرآن که آن را بخش بخش فروفرستاديم. تا به تدریج و به آهستگی: آن
را بر مردمان فروخوانی.
صفحه 7:
یکی از اعتراضهای کفار اين بود كه جرا قرآن یکباره نازل نمیشود. «لو لا ثرّل یه الفرآن جفلهٌ
واحدَهُ» «۱» این آیه پاسخی به گفتهی آنان 1
بخش بخش نتازل شده تا با رویدادهای گوناگون؛ تطبیق داشته و برای منتظران دلچسبتر باشد.
اگر آیات جهاد در زمان صلح نازل میشد. در جایگاه واقعی خود نبود.
۱ a ue cc ee
تدریج. یکی از ستتهای الهی است. چه در آفرپتش, که جهان را در شش روز آفرید و چه در نزول ,
قرآن, با آنکه میتوانست یکباره نازل کند یا بيافزیند.
قرآن برای آن بود که علم به آن توأم با عمل به آن شود. |
قرآن. ارتباط دائمى ييامبر صلى الله عليه و آله با مبدأ وحى تيز استفاده مىشود.
&
تزول تدريجى ١ از نزول تدريجى
صفحه 8:
۲- تعلیم و تربیت و ارشاد. باید تدریجی باشد. «فرقناه علی فُکَثء
۳- تلاور ديكر : میکند. «علی مُْتْ» «فْکْث»؛
انده را برای TV
ریجی قرآر
آرامش همراه اطمینان است.
۴- یک مربی و مصلح. باید برای دراز
مت برنامه داشته باشد و از زمان و نیازمندیهای جدید غافل نباشد. «علی مُکْثْ»
۵- گرچه روح بزرگ پیامبر ظرفیت دریافت همهی وحی را یکجا دارد. اقا مردم کم
لعل eee emu
۶ قرآن, علاوه بر جنبدى تعليمى؛ جنبدى احبرايي هم دارد كه بايد به تدريج اجرا شود اجرای
صدها دستور در جامعهای که مندها فساد دارد, بکباره محال است. «ترنن
int: ee ان
صفحه 9:
_ )۱ فی یله القذر». (قدر: ot i b>
ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم.
صفحه 10:
:© خداوند. امور عالم را از طریق فرشتگان و با واسطه آنان به انجام میرساند. لذا در بسیاری از آیات قرآن.
فعلها و ضمیرهای مربوط به خداوند به صورت جمع آمده است. چنانکه در آغاز این سوره میفرماید: «إنّا
أنْزْلْناة» ما قرآن را نازل كرد,
يكيان بج ضورت يكبارجة درا ممريكه ابره
© بر اساس نظر مفسران: ١١ » قرآن دو بار نازل شده |
سوره به آن اشاره دارد و بار ديكر به صورت تدريجى در مدت بيست و سه سال دوره رسالت پیامبر.
درباره نزول اپن کتاب آسمانی دو گونه است. برخی با واژه «انزلتا» از ريشه انزال به
تعبیرات قرآن
معنای نزوّل دفعی آمده و برخی دیگر با واژه «نزلنا» jl )1 به معنای نزول تدریجی آمده است.
۵ از انضمام آيه «إنًا أئزئناة فی لیله القذر» با آیه laos jad الّذی آثزل «b> «isl pall oud معلوم میشود که "
شپقدر در ماه رمضان است. اما اینکه کدام یک از شبهای ماه رمضان است. در قرآن چیزی بر آن دلالت
بُدارد و در روایات نیز به صورت مردّد میان یکی از نسه شب آمده است. چنانکه از آمام صادق علیه السلام
ند: آن
رای سل
بتجویش کن. «۱» البته معروف میان اهل
صفحه 11:
# ۱- شب قدر. شب شکرگزاری و تشکر از خداوند است. زیرا مهمترین نعمت
ود بر بشن بعتی قرآن نازل شده است. «اتا آثز لناه فی لب العدر»
۲- ظرف و مظروف باید متناسب باشند. بهترین کتاب در بهترین شب بر بهترین
انسانها نازل مىشود. «إنًا أنزلتاة ف لَلْلهُ القذر» ۱
صفحه 12:
اگر این قرآن را بر کوهی نازل میکرديم. آن را میدیدی که از ترس خدا
فرو افتاده خورده است.
صفحه 13:
۲- قرآن. کتاب الهی. کمبودی ندارد. مردم 1S
ت لازم را تدارند. لو أئزلنا هذا ...
۳- استفاده از تمثیل در بیان حقایق معنوی. شیوهای قرآنی است. لو أثزننا هذا الْقرآن علی
۴- چگونه است که کوه با آن صلابت. در برابز عظمت قرآن خاشع است.
أمَا قلب برخی انسانها: از سنگ سختتر؟ لو أنزلنا هذا الْفرآن علی جَبّل رآ
۵ "هستی. شعور دارد. اگر قرآن بر کوه نازل میشد. خشوع و خشیت از آن ظاهر میگشت.
ِلَرَأَنْتَهُ خاشعاً مُتَصَدّعاً من خشية اللّد»
۶- امثال و آنی, نیاز به تدیر و تقکز درد و گرنه به درستی درک نمیشود. «تلک
الأفتان نضریُها لسّاسن لقلهُم یتفکرون»
صفحه 14:
«قذ جاکم من الله نورٌ و کتاب فبینْ». (مانده, 10(
از طرف خدا. نور و کتاب آشکاری به سوی شما آمد.
صفحه 15:
يان مطالب
الکتاب «۱»
| - اسلام: دینی جهانی است و همه ادیان را به حقّ دعوت میکند. «یا أفل الکتاب قذ جاکم رشولْنا»
۲- در ارشاد ودعوت مردم. حتی از اهلکتاب هم مأیوس نشویم.
۳- جهان منهای قرآن: تاريك است. «قذ جَاءكُمّ من الله د
ديا أهل الكتاب» 3
۴- برخی حقایق تورات و انجیل, کتمان شده است. «گثیرا مقا تم تخْفُون» ۱
۵- از شیوههای ارشاد. بیان مطالب به قدر ضرورت است. «و یَعْفُوا عن كثير»
# © © © G&G ©
۶-گُرآن. بسیار با عظمت است. (کلمهی «ثوز» و «کتاب». به صورت نکره آمده که 5
ig و کناب jah (coed
صفحه 16:
«ما فَرَّطْنا فی الکتاب من شی, ع الی ریم یُْشرون». (انعام. ۱۸)
ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم سپس همگن به سوی
پروردگارشان محشور میگردند.
صفحه 17:
ashy 90 9 .. در آیی ۰۱۵ قهر و قیامت
آلهی: انّی آخاف ... عذاب در آیهی ۱۶. نجات و رحمت شدایی: .
# در آیهی ۱۴. ولایت و رراقیّت خدا مطرح بود: وا
قذ رحمَه در آیهی ۰۱۷
کلمهی «قهر» به آن نوع غلبهای گفته میشود که مقهور. ذلیل قاهر باشد. |
1
حل مشکلات و رسیدن به خیرات: «فلا کاشف له لا موه و در اين آیه: قدرت مطلقهی خدا مطیح
است: «و هو القاهر فو:
ق عباده»
x
# «- قدرت و قهاریت خداء همراه با حکمت و علم اوست. دالحکیم الْخبینٍ»
۳-نفع و ضرر رساندن خداوند, بر اساسل حکمت و آگامی اوست. یفسنک Jody OU
. و هو الحکیم الخبیرٌ
صفحه 18:
ا رومام کی راکو یبد
fee IS Oe LE ee
7 خی
0 ۳
صفحه 19:
4 مشرکان مکه از پیامبر اسلام برای رسالتش شاهد می: آن حضرت را
نمیپذیرفتند و میگفتند: حتی بهود و نصارا هم تو را پیامبر نمیدانند. اين آیه در زمان غربت
9
اسلام. خبر از آیندهای روشن و رسالت جهانی اسلام میدهد.
#۶ حضرت علی علیه السلام در تفسیر عبارت «اتما هُوَ إلهُ واحدٌ» فرمودند: «اكر ذ انان هن G.
بودند. آنها هم پیامبر انی میقرستادند». <4۱
8 عدهای را به عنوان اسیر نزد پیامبراکرم صلی اللّه علیه و آله آوردند. حضرت از آنان پرسید: .
دآیا تاکنون دعوت به اسلام شدهاید؟ نج حضرت فرمود: همه را به محل امن برسانتد و
آزادشان کنند. زیرا کسی که هنوز ندای اسلام را نشنیده است نباید اسیر نمود. سپس این
را تلاوت فرمود: «انذرکم به و فن بلغ»»,:۳2»
صفحه 20:
تا ابد باید همراه قرآن باشد». «س»
امامت و رهبری الهی
2 زا در ات نها انگیزهی دفع ر. قویتر از جلب منفعت است. لذا قرآن: به مسألهی انذار
& امام صادق علیه السلام فرمودند: «انذار همیشگی باید همراه با منذر همیشگی باشد. پس |
تاکید کرده است. «لأنذرکم» در آیات دیگر نیز میخوانیم: b> أثت إِنَا تَذيرٌ» دع». «إثما أنَا
ذیر مُبِينُ». هه»
# در احادیث متعددی «من بلغ» به انقه معصومین علیهم السلام تفسیر شده است. «ع» 1
:© أمام صادق عليه السلام نيز درباره «مَنْ بلَع» فرفودند: مقصود كسى است كه وظيفه امامت به
أو رسيده است و او همانند ييامبر. مردم را باقرآن انذار مىدهد. «/ا» ؛
صفحه 21:
«وَ هذا كتابٌ ألناة مبازک مضْدْق الذی بین بدیّه». (انعام. )٩۲
و اين (قرآن) کتابی است پربرکت. که آنچه را پیش از آن آمد
eee 8“
صفحه 22:
oo هم
در این آیه. «لتَنذر» همراه با واو آمده است. «و لنذْر» شاید اشاره به این باشد که قرآن: غیر از انذار:
هدفهای دیگری نیز دارد.
۱- قرآن. در بردارندهی همه برکات است. (همچون: هدایت. عبرت. شفا. رشد؛ عزّت) «مباركٌ»
جلد ۲ - صفحه ۵۱۰ 2 ۱
۲- قرآن. هماهنگ با کتابهای آسمانی دیگر و تصدیق کننده آنهاست و این نشانهی وحدت هدف و الهی
بودن آتهاست. «مُصَدَّق»
۳- در تبلیغ باید از اهّالقری و مراکز مهم شروع کرد و سپس به اطراف يرداخت. «ْذر أَم الفری و من
oy 90g) ین بالَخره
مظهر ایمان. نماز است. «عَلِظَللَاتَهم يُحَاقظونَ» 5
۶- ایمان به آخرت. از عوامل مراقبت بر نماز است. بُومنُون بالْآخرَة ... عَلَى صلا
صفحه 23:
7 ث الکتاب و قزآن مبین». (حجر. ۱)
الخدت اسن ١ لك اتاو فرتي كه راه 6و هافر
روشن و اسك میگرداند.
صفحه 24:
OF در تفسیر طبری و مجمع البیان ذیل آیه ۲ حدیثی آمده که در قیامت کفار به مسلمانان گرفتار
جهتم. می گویند: شما نیز مثل ما دوزخی شدید و اسلام شما را نجات نداد. در حالی که مسلمانان
گنهکار بعد از مدتی تنبیه. نجات می یابند. ولی گفار برای هميشه در دوزخ و آتش جهنم ماندنی ۱
مى شوند و مى كويند: اى كاش ما هم مسلمان بوديم. 3 ۱
در تاريخ مى خوانيم: قيصر روم با ديدن نامه ييامير اکرم قصد ایمان آوردن داشت. اما گفت
جانم در خطر است و حكومت از دستم مى رود.
۱- با اینکه قرآن مقام بسیار والایی دارد. «تلک» ولی در عین حال دسترسی به آن آسان است.
یواهج نوشته شده. سکتاب» و هم قابل خواندل است, «ا
۲- مطالب قرآن روشن است و مرز حق و باطل را بیان می کند. «مبین»