صفحه 1:
(validity x10 رولیی(اعتبار»
اصطلاحي است که به هدفي که پرسشنامه براي تحقق بخشیدن به آن درست شده است ,اشاره مي کند.
روایی بدین معناست که روش یا ابزار به کار رفته تا چه حد می تواند خصوصیت مورد نظر را درست اندازه گیری
مقصود از روایی این است که ابزاری که برای اندازه گیری مورد نظر انتخاب شده است ویژگی و خصوصیتی که ابزار
برای آن طراحی شده است را دارد یا خیر.
ابزاری که برای جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. در مرحله اول باید از روایی یا اعتبار (/۷۵۱10:9)
برخوردار باشند و در مرحله دوم باید پایایی یا اعتماد داشته باشند.
صفحه 2:
(۷۵۱101۴۷)روايي (اعتباره صحت)
فرض کنید تحقیقی راجع به افسردگی کارگرانی که به خاطر حادثهای در محل کارشان بیکار
شدهاند» صورت گرفته است. این تحقیق نشان میدهد که سطح افسردگی در کارگران زخمیشده
٩ کارگران غیر زخمی یکسان است.ممکن است این نثایج شما را شکفت ره کی PP
بررسی دقیقتری را انجام میدهید درباره اینکه محققان چگونه سطح افسردگی کارگران را اندازهگیری
۲ ابا اندازهگیری آنها قابل اطمینان است [پایابی دارد) آيا نتايج معتبر است Balas)
روایی بیانگر این است که آیا محققان واقعاً آن چیزی که به دنبال آن بودهاند (علائم
افسردگی) را اندازهگیری کردهاند و نه چیز دیگری را (مثلاً سطح استرس و اضطراب).
پایایی یعنی پاسخهای داده شده توسط کارگران سازگار و نامتناقض بودهاند.
صفحه 3:
A measure is valid when the differences in
observed scores reflect true differences on the
characteristic that we are attempting to
measure and nothing else.
اندازه گیری معتبر است که تفاوت در نمرات مشاهده شده نشان دهنده تفاوت
های واقعی در خصوصیتی باشد که ما می خواهیم اندازه بگیریم و چیز دیگری
صفحه 4:
روایی دارای دو جنبه است:
الف :روايى دوونى ۷۵۱:0:6۷ ۱۵۵۲۳۴۵۱ -
بیانگر آن است که ابزارها با روش های مورد استفاده در پژوهش همان چیزی را که فکر میکنيم. آندازه
opel کنند.
در واقع روایی درونی بیانگر کنترل متفیرهای ناخواسته با میزان دقت یافتههای تحقیق است.
مثال: در بخشی از یک آزمایش برای بررسی استرس افراد. عکسی از جنایات جنگی به آنها نشان داده شدو
است. پس از مطالعه, از آنها خواسته اند که که احساس خود را درباره تصاویر بازگو نمایند. پاسخ همه افراد
این است که تصاویر بسیار ناراحت کننده بودهاند. در این مطالعه تصاویر مورد استفاده از اعتبار ۰ ۱
پرای ایا استرس برخوردازند. روای درونی: رهاین محتوا و روایی همگراء روا ۱۹۱ ۲۱۳۰
برمیگیرد.
صفحه 5:
روایی بیرونی ۷۵۱۱0۱۲۷ ۴۲6۲۳۵۱ -
* روایی بیرونی با تعمیم پذیری نتایچ سروکار دارد.
؟ تال : میحواهيم اين ادعا که مطالعه مستمر از مطالی شب ۰۱۱ ۳۰۰
است را بررسی کنیم. به منظور برخورداری از روایی بیرونی» اين بررسى را
باید با بیش از یک درس (مثلا تاریخ و ریاضی) انجام دهیم. همچنین اين
مطالعه باید برای افرادی فراتر از نمونه مورد بررسی اعمال شود (روایی
آماری).
صفحه 6:
1عروابي محتوايي (إتائ القن (content-related
روابي صوری(طاهری)
3-روايي سازه: یووم
Criterion-related validity (lee ula) Sle» aide uly
predictive: sis روايي پیش
Concurrent:gleyae lo,
(Convergent Validity) روایی همگرانی
Discriminant Validity) tas رواب
ظاهری
پیش بين
همزمان
مرکزآماری خوارزمی Kharazmistatisicsi
صفحه 7:
ازآنجا که هیچ آزمون و پرسشنامه ای نمي تواند تمام محتوا و کلیه هدف هاي
يك درس و یا مفهوم راشامل شود ,هر آزمون یا پرسشنامه از مجموعه اي
وال که به عنوان نمونه اي از تمام محتوا و هدف هاي آمورن رر ۱۳۱
و اس تشکیل مي یابد.
كاربردي ترین و مهمترین روايي که ما با آن سروکار داریم , همین
روايي محتوايي است.
صفحه 8:
روايي محتوايي
روايي محتوايي به اين مطلب اشاره مي کند که نمونه سوّال هاي موجود در
cL آزمون تا چه حد معرف کل جامعه سوال هاي ممکن است که مي توان
از محتوا یا موضوع مورد نظر تهیه کرد.
هرچه آزمون از اين لحاظ بهتر باشد, داراي روايي بيشتري است.
علیرغم تلاش برای حل و فصل هر مسئله سنجش روانشناختی از طریق ارائه
ایا اعنار محتما عمدتاً به روش های دیگر حل مى شود اكرجه نكا ۳۰
از تجزیه و تحلیل یافته های آماری بدست می آید , اما اعنبار محتوا در درجه
اول به درخواست تجدید نظر به خاصیت محتوا و نحوه ارائه آن بستگی دارد.
صفحه 9:
چگونه روايي محتواني ۳
51 روش آماري براي تعبین ضریب رواین محتوایی وجود نداردد
جهت تعیین روایی محتوای میتوان از دو روش کیفی و کمی روایی محتوا استفاده کرد .
روش کیفی میتوان مصاحبه با متخصصین در پیامد مورد اندازهگیری و همچنین, مشاوره با
اپیدمیولوژی و آمار داشت.
در ارزیابی کیفی روایی محتوا رعایت دستور زبان, استفاده از کلمات مناسب, اهمیت آیتمها, قرارگیری آینمها
جای مناسب خود, زمان تکمیل ابزار طراحی شده مورد توجه قرار میگیرد.
پس از جمعآوری ارزیابی متخصصین, با مشاوره با اعضای تیم تحقیق, تغیبرات مورد نیاز در ابزار میبایستی مورد
قرار كيرد
قضاوت هاي مربوط به روايي محتوايي نه قطعي هستند و نه نهايي, زيراآزمون ها از سطوح
برخوردارندو متخصصان در قضاوت هاي خود هميشه با هم توافق نظر ندارند.
صفحه 10:
سوال ها:
*آیا ابزار طراحی شده همه جواتب مهم و اصلی مفهوم مورد اندازهگیری را در بردارد؟
* آیا سازههای ابزار همان چیزی را که باید بررسی میکند؟
* آیا اجزاء و کلیت ابزار قابل پذیرش متخصصان ذیربط میباشد؟
روایی محتوی به صورت کمی نیز بر اساس نظرات متخصصین و با محاسبه دو
شاخص :نسبت روايى Content Validity Ratio (CVR) Igix.
Content Validity Index (CVI) giro و شاخص روايى
محارسی می شور
صفحه 11:
نسبت تعداد ارزیابی که به آیتم نمره 3 و 4 دادهاند
Cvl=
تعداد کل ارزیابان
جهت اطمینان از اینکه مهمترین و صحیحترین محتوا (ضرورت آیتم) انتخاب شده است از شاخص
ال روایین محتوا
از تعدادی از متخصصین و صاحبنظران استفاده میشود تا در مورد هر کدام از آیتمهای ابزار یا سنجه
مورد استفاده به سه طیف آیتم شامل ضروری است., مفید اما ضروری نیست و ضرورتی ندارد؛
باسح دهد. بهتر آن است که از تعداد ارزیابان بیشتری (بالاتر از 10 نفر) استناده شور
برای اطمیان زاین که نغیهای ابزار به بهفرین نحی جهت اندازهگیری منوا ما ۲۲
از شاخص روایی محتوا استفاده میگردد.
صفحه 12:
روايي صوري
وواتی صوري از مشتغات روايي محتوايي است .
روايي صوري به اين مطلب اشازه مي کید که سوال هاي يك آزمون تا چم PT
هت که براي اندازه گيزي آن تهیه شده اند.
در واقع روايي صوري نمي تواند نوعي روايي باشد ,بلکه تنها يك ويژگي آزمون است که در پاره اي موا
کون سب به نظر مي رسد.
١ 0 اساسا اهمیت آن رارد مي کنند:
با این وجود گاهي صورت آزمون (روايي صوري )از لحاط قابلیت پذیرش و معقول بودن آزمون براي آزمون
کان دارای اهمیت ات
گرچه روايي صوري يك ويژگي مطلوب آزمون است ,بااین حال در بعضي آزمون ها اين ويژگي نه تنها ح
ليست بلكه بهتراست که وجود نداشته باشد, متال اگر کسي بخواهد بيماري رواتی راد 2
So [Selon bey. ريا لور لك رار
صفحه 13:
روش تعیین روايي صوري
*آیا ابزار طراحی شده به صورت ظاهری با هدف مطالعه مرتبط است؟
*آیا افرادی که قرار است به ابزار پاسخ دهند, با عبارات و جملهبندی ابزار موافق هستند؟
*آیا برداشت افراد غیر متخصص (گروه هدف) همان برداشتی است که مورد نظر مجفی اس ٩
*آيا اجزاء و کلیت ابزار قابل پذیرش پاسخدهندگان میباشد [2].
از آنجا که روايي صوري نوع خاصي از روايي محتوايي است ,همان
روشي که براي تعیین روايي محتوايي به کار مي رود , كيفي استفاده از نظر
متخصصان. قابل استفاده است.
صفحه 14:
روش تعیین روايي صوري
۵ صورت کمی وا با استفاده از زوش تأئیر آیتم اندازهگدری میکند
بدین منظور برای هریک از آیتمهای سنجه, طیف لیکرتی 5 قسمتی در نظر گرفته میشود: MS
مهم است (امتیاز 5). مهم است (امتیاز 4). به طور متوسطی مهم است (امتیاز 3). اندکی مهم است
(امتیاز 2) و اصلاً مهم نیست (امتیاز1). سپس پرسشنامه جهت تعیین روایی صوری در اخنبار گروه
هدف قرار گرفته و پس از تکمیل پرسشنامهها توسط گروه dam با استفاده از فرمول روش تأثیر آیتم.
روایی صوری محاسبه میگردد.
صفحه 15:
روايي ملاك »ضابطه ,(روايي معیار) ۲۱۲۵۲۱۵۳۲۵۱۵۸۲60
validity
منظور از روايي ملاك ,میزان ارتباط بین نمرات حاصل از يك آزمون با نمرات حاصل از بك از 9
پاوسیله اندازه گيري دیگر است.
بنابراین هرزمان که از نمرات يك آزمون براي پیش بيني عملکرد افراد در آزموني دیگر(آزمون ملاك) استفاده
کنیم با روايي ملاك سر وکارداريم.
آزمون اول را آزمون پیش بین و آزمون دوم که عملکرد فرد درآن پیش بيني مي شود ,آزمون
ملاك نام دارد.
صفحه 16:
روايى بيشكويى كننده (Predictive Validity)
* اگر آزمون دوم پس از يك فاصله زماني با آزمون اول باشد. به آن روايي بيش
بيني گفته مي شود.
هنگامی کاربرد دارد که معیار در حال حاضر وجود ندارد و در زمان آینده اتفاق ۲۱,۰
هدف آن است تا بدانیم یک مقیاس يا ابزار تا چه اندازه میتواند پیامدی را در آینده
بيش بينى كند,
مثال :بر اساس نمره ميان ترم دانشجويان قبولى و يا رد شدن آنها را در يايان ترم بيش بينى كد
صفحه 17:
روایی همزمان (۷۵۱۱۵:۲۷ 6۵80۵۲۲۵۵۲
* اگرهدف این باشد که آیا يك آزمون یا وسیله اندازه گيري مي تواند جانشین مناسبي براي
آزمون یا وسیله اندازه گيري ديگري (بدون فاصله و بطور همزمان) باشد, به آن روايي
همزمان گفته مي شود. هنگامی برآورد میشود که معیار (استاندارد) در حال حاضر وجود دارد.
* مثال :میتوان در یک بررسی از کارمندان میزان حقوق دریافتی را پرسید و به عنوان یک
ضابطه از مدارک حسابداری به عنوان ضابطه استفاده نمود و همبستگی مقدار حقوق گزارش
۰ ار وافمی آن بر اساس مدارگ موجود زا مجاسبه کرد,
صفحه 18:
((Convergent Validity IS.» wulo,
عبارتست از همبستگی نسبتاً قوى ميان سؤال مربوط به یک حیطه با
همان حیطه
مثال :بنابر توصیه سازمان اروپایی تحقیقات و درمان سرطان ضریب همیستگی پیرسون باید
بزرگتر از 4/0 باشد. اصل در جهت گروهبندی متغیرها نیز در یک حیطه خاص بر این منوال است که
in سرب همبستگی جدول ماتریس همیستگی کمتر از 3/0+ باشد حدافل ,.. (/ ۳۱۲
مهم بودن متغیر و ۶5/0 بیانگر اهمیت اساسی متغیر در حیطه مورد نظر است. اما چنانچه ضريب
همیستگی کمتر از 3/0 محاسبه شود محقق باید بررسی کند که آیا کاربرد تحلیل عاملي برای
ار ایا یره
صفحه 19:
(Discriminant Validity) j.loi روایی
همبستگی ضعیف بین سوالات مربوط به یک حبطه با ریگ ام
به عبارت دیگر ضریب همبستگی یک سوال با حیطههای دیگر باید کمتر از ضریب
تک آن سوال با حیطههای مربوط به خودش باشد.
؟ ۲ موفق علاوه بر آنکه باید با ابزارهای دیگر که سازه مشابه را اندازهگیری م۲ ۱۰
1١ ۲ رارهای با مفیاسهای مقاهيم دیگری که یک نظرجه | Be ig cil pets bs
نیز همبستگی بالابی داشته باشد.
علاوه بر آن هرچند اعتبار همگرا لازم است اما کافی نیست و اعتبار تفکیکی در حد اعتبار همگرا
درا راید ررصی حساستت لنرارها دردستجش یم ای ۳۳۰
پردازد و میزان ابهام یا گسترده بودن مفهوم را نشان میدهد .
صفحه 20:
روایی سازه00۳5۲۲۷:
مفهوم مرکبی است که مستلزم بررسی چند مرحله است و با روایی ضابطه سنجیده میشود
منال
ابتدا محققان یاید اعتبار صوری پرسشنامه را درنظر بگیرند. اعتباري صوری یعنی به نظر میرسد وال ۱
آن چیزی را که برای آن در نظر گرفته شدهاند. میسنجند. آیا جملهبندی سوالات مناسب است؟ آیا گزینههای پاسخ
کافی و مناسب است؟
اعتبار محتوابی یکی دیگر از روشهای اطمیتان از روایی یک پرسشنامه یا هر ابزار اندازهگیری دیگر است. محققان
میتوانند از متخصصان افسردگی برای طراحی سوالات مرتبط با علائم شناختهشده افسردگی کمک بیر ار
شامل خلق و خوی افسرده. مشکلات خواب, تغییرات وزن و درد فیزیکی است. برای احراز اعتبار مجتوایی
باید شامل سوالاتی در باره هر یک از اين علائم شناخته شده باشد.
صفحه 21:
* محققان همچنین میتوانند از روایی معیاری نیز استفاده کنند. تا چه میزان
نایم حاصل از پرسشنامهها با معیارهای دیگر افس Oe EMU EES
یک راه برای بررسی این موضوع. دادن دو پرسشنامه به کارگران است: یک
پرسشنامه استاندارد که روایی آن قبلاً احراز شده است ویک ر ۳۳۳
جدید (پرسشنامهای که مایل به بررسی روایی آن هستیم). سپس محققان
میتوانند یافتههای دو پرسشنامه را مقایسه کنند. روش دیگر بررسی
کارگران در طول زمان است که ببینیم نتایج پرسشنامهها تا چه میزان با
رفتار واقعی کارگران در ارتباط است.
صفحه 22:
دو شاخص تعیین روایی ملاک:
حساسیت و ویک
۲ کی توانابی يك آزمون در تشخیص درست کسانی که كار .۰ ۶
calles tex يك آزمون در تشخیص درست کساني که بیمارند.
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
روشهای بهبود روایی ابزار اندازهگیری (۷3۱1019۷))
اطمینان حاصل کنید که اهداف lS و عینی خود را به وضوح تعریف و
عملیاتی نمودهاید. یعنی باید انتظارات خود را بنویسید.
یار اندازه گیری را با اهداف کلی و عینی خود مطایقب ده 221 ۳۲۱۳
آزمون يا ابزار اندازه گیری باید جهت دریافت بازخورد توسط افراد خبره یا
متخصصانی که در تهیه ابزار شما دخیل نبوده اند. مورد بازنگری قرار گیرد.
از گروه هدف بخواهید کلمات, جمله بندی های دشوار و یا مشکلات دیگر در
ابزار اندازه گیری را مشخص کنند.
صفحه 26:
/
© ©
١
صفحه 27:
wl
* شریفی, حسن پاشا و شریفی, نسترن. (۱۳۹۳). اصول روانسنجی و روان
آزمایی. تهران: انتشارات رشد. چاپ دوم.
* سیف, علی اکبر. (۱۳۸۴). اندازه گیری: سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران:
نشر دوران. چاپ هفدهم.
https://www.socialresearchmethods.net/kb/convdisc.php ¢
alles © مروری مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دوره 13, اسفند 193
0-ابوالفضل محمدبیگی[1]. نرگس محمدصالحی[2]. محمد علی گل 1153
صفحه 28: