سایرسایر

روایی(validity)

صفحه 1:
روايي ‎(validity‏

صفحه 2:
تعریف اصطلاحي است گه به هدفي كه پرسشنامه براي نحقق بخشيدن به آن درست شده است .اشاره هى كند.

صفحه 3:
A measure is valid when the differences in observed scores reflect true differences on the characteristic that we are attempting to measure and nothing else.

صفحه 4:
آزموني داراي روايي ‎ae‏ ‏مورد نظر است" ۰ كافي و مناسب باشد.

صفحه 5:
انواع روابي (content-related validity), »lg> oly) ‏روايي صوري‎ روايي ‎Sr‏ (روايي معیار »روايي پیش بيني:/۳۳۳۷ »روايي همزمان ۲) روايي سازه:خصصون) Coweryedt ° Oserivinte *

صفحه 6:
ازآنجا که هیچ آزمون و پرسشنامه ای نمي تواند تمام محتوا و کلیه هدف هاي يك درس و با مفهوم راشامل شود .هر آزمون یا پرسشنامه از مجموعه اي سوّال که به عنوان ذمونه اي از تمام محتوا و هدف هاي آموزشي درس انتخاب شده است .تشکیل مي یابد.

صفحه 7:
كاربردي ترین و مهمترین روايي که ما با ان سروکار داريم . همين روابي محتوابي است.

صفحه 8:
وؤلقي قظكل ير اج عاب ره مي كند كه نع وال ها جود د سوال هاي هزات تم وان از محتوا با موضوع مورد نظر تیه کرد. هرچه آزمون از این لحاظ بهتر باشد. داراي روايي بيشتري است.

صفحه 9:
POS] * 4a spite oP ePPors to settle every psyokoloqicdl weusure wed issue by Aight toto stuistics, mooted ‏لاد‎ is wordy settled it viker wpe. Blkough kelpPul ‏ات‎ are obtoiced Prow ‏خأ نادمه‎ stutsticd Piodiags, posted voldiy prisvorily nests pou ca upped to the property oF ‏له موی‎ the Wwuy itis preseded.

صفحه 10:
The Meaning of Content Validity Anne R. Fitzpatrick Applied Psychological Measurement 1983: 7: 3 ewes orcqued thot the socoptiog adequacy oF test ovate, the nelevodre of ‏اه‎ theo wits the ter<7 oootet volidiy, becouse ‏ات و‎ do ut rePer to coy hie oF test voticdiy. Blo, twos tocicated thot the sapere; adequacy of fest respouses vad the relevoure oF these respouses ore woters deudy euoowpossed by the poovept oP ooestruct vali. Grace ow uppropricie weds oF dePiciag this ype oP volidity is therePore ‏موی ما تیوه و از لمح‎ validiy is aot a usePul ter<r Por test spevidists to retuic fo their vordbukary.

صفحه 11:
چگونه روايي محتوايي يك آزمون پا پرسشنامه آ/اهیچگونه روش آماري براي تعیین ضریب روايي محتوايي وجود ندارد. ‎MI‏ براي تعیین روايي محتوايي يك آزمون از فضاوت متخصصان در این باره که سؤال هاي آزمون نا جه ميزان معرف محتوا وهدف هاي برنامه يا حوزه محتوايبي ‏(00128110 001161215) هستند ,استفاده مي شود.

صفحه 12:
* (or exuvple, ou depressivg soul way book vowed validity iP it oly ussesses the oPPeviive diveusivd oP depressive but Pui to take into ood the bekoviord dieusiva

صفحه 13:
فضاوت هاي مربوط به روايي محتوايي نه قطعي هستند و نه نهايي,زیراآزمون ها از سطوح مختلف روايي برخوردارندو متخصصان در قضاوت هاي خود هميشه با هم توافق نظر ندارند.

صفحه 14:
* Oddi is usudly o wouter ‏ان‎ deqree rokher tho

صفحه 15:
روابي صوري(ظاهري) ‎Face validity‏ روايي صوري از مشتقات روايي محتوابي است . روايي صوري به این مطلب اشاره مي کند كه سؤال هاي يك آزمون تا چه حد در ظاهر شبيه به موضوعي هستند كه براي اندازه كيري ان تهيه شده اند.

صفحه 16:
۱ be vodersiood as rePleviiog the ‏اسر ها توجهوه‎ spwerur Whar is aot ‏وا وا ها لحم‎ Pore evideuve oF validity Peels the tastrucoect weusures whol it is toteoded ty weasure’.

صفحه 17:
* (Rove voldity is the extedt to Wwhiok ‏بوها و‎ uppeurs ip weusure Wh it is supposed to weusure

صفحه 18:
آلآدر واقع روايي صوري نمي تواند نوعي روايي باشد .بلکه تنها يك ويژگي آزمون است که در پاره اي مواقم وجود آن مفید به نظر مي رسد. ‎WI‏ برخي نیز اساسا اهمیت آن رارد مي کنند. ‏7 با اين وجود گاهي صورت آزمون (روايي صوري )از لحاظ قابلیت پذیرش و محقول بودن آزمون براي آزمون شوندگان . داراي اهمیت است.

صفحه 19:
هذا ‎J‏ ‏داوطلبان خلباني» يك آزمون رياضي را كه در آن مسايل مربوط به جریان باد و مصرف پنزین طرح شده است . به آزمون رياضي ديگري که مسایل را در قالب هزینه غلات یا فهرست مواد خام براي تهیه نوعي شيربني بیان بنابراین مي‌خوان گفت نا آن اندازه که ظاهر آزمون بر انگیزه ي آزمون شونده اثر مي گذارد.روايي صوري مي‌نواند مهم باشد.

صفحه 20:
هر چند که روايي صوري يك ويژگي مطلوب آزمون است بااین حال در بعضي آزمون ها این ويژگي نه تنها ضروري نیست بلکه بهتراست که وجود نداشته باشد. به عنوان مثال اگر كسي بخواهد بيماري رواني را درافراد تشخیص دهد ۰ بهنتر است آزموني را به کار بندد که رواپي صوري اندگی دارد.

صفحه 21:
روش نعیین روابي صوري از آنجا که روايي صوري نوع خاصي از روايي محتوايي است همان روشي که براي تعیین روايي محتوايي به کار مي رود » يعني استفاده از نظر متخصصان. قابل استفاده است.

صفحه 22:
ا#امنظور از روايي ملاك .میزان ارتباط بين نمرات حاصل از يك آزمون با نمرات حاصل از يك آزمون باوسیله اندازه گيري دیگر استد. ‎WI‏ بنابراین هرزمان که از نمرات يك آزمون براي پیش بيني عملکرد افراد در آزموني دیگر(آزمون ملاك) استفاده کنیم پا روايي ملاك سر وکارداریم. ‏آزمون اول را آزمون پیش بین و آزمون دوم که عملکرد فرد درآن پیش بيني مي شود .آزمون ملاك نام دارد.

صفحه 23:
گر آزمون دوم پس از پك فاصله زماني با آزمون اول باشد. به آن روايي پیش بيني گفته مي شود. ‎WI‏ اگرهدف این باشد که آیا يك آزمون یا وسیله اندازه گيري مي تواند جانشین مناسبي براي آزمون يا وسيله اندازه كيري ديكري (بدون فاصله و بطور همزمان) باشد. به آن روا زما

صفحه 24:
منال ‎Researchers have found‏ ‎that the amount of‏ ‎words a child reads‏ ‎correctly in one minute‏ is a good indicator of n

صفحه 25:
دو شاخص تعيين روايى ملاك:حساسيت و ويذكي - حساسیت: توانايي يك آزمون در تشخيص درست كساني كه ۳ ری = مكو توانایی یک آزمون در تشخیص درست کسانی که بیمار ۱ وت >)

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
حساسيت و ويژگي

صفحه 31:
ارزش اخباری - قضاوت در مورد سلامت فرد(بیمار بودن یا نبودن) بر حسب نتیجه آزمون. - احتمال بیمار بودن فرد زمانی که نتیجه آزمون مثبت است. - احتمال بیمار نبودن فرد زمانی که نتیجه آزمون منفی است.

صفحه 32:
5 5 tubles Gold stoccdard Onw + Troe + Pulse +| > ۳۹5 - 0 -

صفحه 33:
650 اه ‎٩60‏ بمنملنودن) @okd staxntard + - Oew + TP ee - FO DO ‏یرجه سیگ‎ 2۹۵۱۹ ‏ح)<)/() ”1ك () حا‎ +):

صفحه 34:
(Pos und Oey (Predictive Oulue ee MP/PEHER D =O = TO/PO+RD ‏ناسون نموه‎

صفحه 35:
2 ۰ م ارزش اخبارى - احتمال بيمار بودن فرد زمانى كه نتيجه آزمون مثبت است ۳8

صفحه 36:
re nt ‏ا‎ ارزش اخباری منفی - ات ف احتمال سالم بودن فرد زیمانی که نتیجه آزمون منفی است ‎Seale‏ سب , =e

صفحه 37:
222777777 us ‏ارزش‎

صفحه 38:
ت۳۳ ۱ رز زش ‎١‏ ‏خبا 9 ي

صفحه 39:
Oovsider (OOO ‏کلب 0 :عمجم‎ 0 disease, GOO witout with no disease disease ‏آهاما‎ ‎400 50 450 test +

صفحه 40:
Oovsider (OOO ‏کلب 0 :عمجم‎ o disease, GOO witout total 450 550 no disease alse Positive Te Oeyative 5200 0 with disease test + Te Positive test - ‏وا‎ ‎Oeyutive ‎total 500 = @ possible pes oP daqaoste testy clissPicdiods: G correct, 8 tacvrrevt

صفحه 41:
Correct ClassiPicaivd: True Posiive (PP) ‏امد تاد(‎ Grosiviy = DP / (MP + €O) = probubiliy oP a “+” test aoay discussed with no disease disease total test + 400 50 450 test - 450 550 total 500 0 06 2 ۱0 ۶۵ < رپرنعج6 عصمم

صفحه 42:
Correct Chossiicdiod True Deqaive (TO) OrPrciion: Gperiict, = PO / (RP + PO) = probobiy oF ‏رو وم بت 7" و‎ no with disease disease ‏آهاما‎ 450 550 7 100 50 400 100 test + test - total 500 ‎GpevPiciy = FCO / GOO = 90%‏ سم ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
eworrect Class#ivuiva: Puse Posiive Oehiaticn: “Pose Positive Praca” = PP / (PP + DO) = probably of “+” test ‏ای وی‎ with no disease disease total test + 400 50 450 5 Eee 550 [7 total 0 1000 Exavpie: PPE = SO / SOO = 10%

صفحه 44:

صفحه 45:
: تعریف سازه سازه عبارت است از يك صفت وبژگي با کیفیت روان شناختي (چيزي که نمي توان آن را مستقیما مشاهده نمود) که از طریق نظریه .هاي روان شناسي قابل استنتاج است ...»ما ل: هوش . خلاقبت .عشق

صفحه 46:
Construct validity seeks agreement between a theoretical concept and a specific measuring device or procedure.

صفحه 47:
For example, a researcher inventing a new IQ test might spend a great deal of time attempting to "define" intelligence in order to reach an acceptable level of construct validity.

صفحه 48:
Construct validity can be broken down into two sub-categories: 1- Convergent validity 2- Discriminate validity

صفحه 49:
چگونه روايي سازه را نعیین مي گنیم؟ 7 نخست باید آن سازه (به عنوان مثال ”هوش ”)راتعريف ‎MI‏ سپس براي اندازه گيري آن سازه . آزموني بسازيم. ‎I‏ رابطه بین نمرات حاصل از این آزمون رابامواردي که طبق نظر یه هاي علمي (دراین ‎Jo‏ نظریه هاي روانشناختي و پرورشي )در باره ي آن (هوش )بیان کرده اند(مانندسرعت بادگيري.میزان پیشرفت تحصيلي...)نعیین مي نمایيم.

صفحه 50:
‎٠‏ به طور مثال در مورد پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی ‎SUB (GOO)‏ بر آن است که نمره پرسشنامه به طور معنی داری در طبقات سالمندان کمتر از جوانان باشد.

صفحه 51:
راه هاي مختلف تعبین روايي سازه در ازمون هاي هنجار مرجع -نعیین بدگی 31 باسایر آز ۱ روليي همگرا: وقتي آزمون جدیدبا آزمون موجود. که براي اندازه گيري همان سازه ساخته شده استداراي همبستگي زيادي باشد. آزمون جديد نيز براي اندازه گيري آن سازه رواست. این روايي را روايي همگرا مي كوبيم. ايي واگرا با تمیز آزمون مورد نظر نبلید با آزمون هاي دبگر که سازه هاي متفاوتي را اندازه گيري مي ‎wus‏ .همبستگي داشته باشد.این را روايي واگرا مي گویند.

صفحه 52:
لفان ۳ گر سکع املسم وی زگي‌سورد لنداید سپرو با شددملنند آپمون‌هوش) الق انمرلن] يمون بابد با بل لايفتريسن بيشرفك ان .مهد 3- تحليل ‎(actor analysis). Jule‏ 4- بررسي همساني درونم 3 محاسبه همبستكي نمرات آزمون هاي فرعي با نمره كل آزمون(نوجه «خرده آزمون ها نباید پایکدیگر همبستكي زيادي داشته باشند,زیرا در چنین حالتي همه ي آنها یک چیز را اندازه گيري مي كددد).

صفحه 53:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان