علوم انسانی و علوم اجتماعی تاریخ و بیوگرافی

روز شمار انقلاب اسلامی ایران

roozshomar_enghelab_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روز شمار انقلاب اسلامی ایران”

روز شمار انقلاب اسلامی ایران

اسلاید 1: روز شمار انقلاب اسلامي ايراندفتر سياسي مركز مديريت حوزه علميه خراسان دي ماه 1392

اسلاید 2: 26 ديماه سال1357 شاه رفت: امروز شاه ساعت يازده ‌و چهل‌وپنج‌ دقيقه‌، به اتفاق همسرش ، وارد فرودگاه مهرآباد شد و در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي حضور يافت. در فرودگاه، نخست‌وزير و وزير دربار و رؤساي مجلسين سنا و شوراي ملي شاه را بدرقه كردند . شاه پيش از ورود به هواپيما به دو خبرنگار حاضر در فرودگاه گفت كه نمي‌داند چه وقت باز خواهد گشت و اين امر به وضع مزاجي وي بستگي خواهدداشت .صبح امروز، دانشگاه مركز تظاهراتي چندصدهزار نفري بود كه روحانيون نيز در آن شركت داشتند. تظاهركنندگان درخيابان‌هاي تهران فرياد مي‌زدند: به همت خميني شاه فراري شده امروز، مسؤوليت حفاظت از شهر با مردم بود. تقريبا تمام جمعيت تهران به خيابان‌ها ريخته بودند و از ساختمان‌ها كاغذهاي رنگارنگ بر روي مردم ريخته مي‌شد . دستورالعمل انقلابی امام: نمایندگان مجلس و اعضای شورای سلطنت خارج شوند. کارکنان سفارت آمریکا ارتشبد زاهدی را راه نمی دهند.

اسلاید 3: 27 ديماه سال1357 امام خمینی: الله اکبر!عزیمت شاه نخستین مرحله پیروزی ما بسوی پایان دیکتاتوری است.   موج استعفا به دنیال پیام دیروز امام خمینی؛ مجلس در راه انحلال.  بخیتار: با اتکا به قانون از هرج و مرج جلوگیری می کنیم.  کارتر: تغییر حکومت به معنای از بین رفتن ایران نیست. مردم توطئه آتش زدن پالایشگاه های تهران را خنثی کردند.  رادیو لندن: سرنوشت شاه حکام عرب را نگران کرده است.تهران غرق در نور و گل و شادی است. مجسمه‌های شاه در اکثر شهرهای کشور توسط مردم پائین آورده شد. افسران، درجه‌داران و همافران پایگاه چهارم شکاری دزفول به حمایت از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) دست به اعتصاب غذا زدند.در پی خروج شاه از کشور، امام خمینی(س) در پیامی از همه مردم خواستند که برای ساختن خرابی های چندین ساله بر جای مانده از سلطنت پهلوی کمر همت ببندند. اعضای هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل، همبستگی خود را با انقلاب مردم ایران اعلام کردند. علما و وعاظ تهران با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام حمایت از امام خمینی(ره) اقدام حکومت شاه را در چاپ مقاله موهن در روزنامه اطلاعات محکوم کردند.

اسلاید 4: 28 ديماه سال1357  اعتصاب کارکنان رادیو و تلویزیون : هموطنان! سازمان در اسارت نظامیان است. رادیو، تلویزیون خود را که صدای استبداد است خاموش کنید.  امام خمینی : تظاهرات را گسترش دهید.. جیمی کارتر رئیس‌جمهوری امریکا بار دیگر از امام خمینی خواست به دولت بختیار فرصت دهد. امام این تقاضا را نیز با قاطعیت رد کردند.  مجلس در یک قدمی انحلال .   اسامی احتمالی شورای انقلاب: سنجابی،هاشمی رفسنجانی،بازرگان کتیرایی.    خاموشی برق در سراسر کشور.   اهواز بوسیله افراد ارتش و چماق به دستان به آتش و خون کشیده شد.   شاه، انور سادات رئیس جمهوری مصر و جرالد فورد رئیس جمهوری پیشین امریکا در جزیره کوچکی در ساحل نیل با یکدیگر دیدار کردند.   جیمی کارتر:آمریکا از بختیار حمایت می کند .  2800 تن از افسران، درجه‌داران و همافران پایگاه سوم شکاری همدان در حمایت از امام خمینی(ره) دست به اعتصاب غذا زدند.  تمامی کارکنان خارجی صنعت نفت اخراج شدند. 

اسلاید 5: 29 ديماه سال1357   جلال‌ الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت خواستار ملاقات با امام خمینی (س) شد. امام برای این دیدار دو شرط استعفای او از ریاست شورای سلطنت و اعلام غیرقانونی بودن این شورا را مطرح کردند. وی هر دو شرط را پذیرفت.  به مناسبت اربعین شهادت امام حسین(ع) سراسر ایران شاهد راهپیمایی‌های عظیم و آرام مردم در حمایت از امام خمینی” بود. ارتشبد قره‌ باغی، رئیس ستاد ارتش اعلام کرد: در فرماندهی ستاد، آثار بی ‌ایمانی، بلاتکلیفی و عدم علاقه به کارهای روزمره به وضوح مشهود است و فرار روزافزون افسران و سربازان و افزایش آمار غائبین نشانه این امر است.   بازار تهران در اعتراض به انتشار مقاله توهین ‌آمیز علیه امام خمینی (س) در روزنامه اطلاعات، تعطیل شد.آيت‌الله خميني به خبرنگاران گفت كه طرفدارانش يا از راه قانوني و يا از طريق نيروي افكار عمومي به قدرت خواهند رسيد .

اسلاید 6: 30ديماه سال1357 راهپیمایان روز جمعه خواهان تشکیل جمهوری اسلامی شدند .امام خمینی تقاضای کارتر برای فرصت دادن به بختیار را رد کرد.  برخورد خونین مردم و چماقداران در نجف آباد. امام خمینی رئیس شورای سلطنت را به حضور نپذیرفت .میلیون ها نفر در سراسر کشور خواستار بازگشت امام خمینی شدند .در اربعين حسيني، دو تا سه ميليون نفر از مردم تهران چون سيلي خروشان از اعتراض، همه يك‌صدا به طرف مركز شهر روان شدند . متن اظهارات امروز آيت‌الله خميني از محل اقامت خود در نوفل‌لوشاتو بدين قرار است: به‌زودي به ايران بازخواهم گشت تا در خدمت شما باشم. با كوشش‌هاي شما تمام مشكلات را مرتفع خواهيم كرد و بر فساد پيروز خواهيم شد. به نمايندگان محمدرضا پهلوي كه به‌طور غيرقانوني مجلسين را در اشغال دارند، اخطار كنيد كه خانه‌ي ملت را تخليه كنند. بار ديگر، به اعضاي شوراي سلطنت اخطار مي‌كنم كه استعفا كرده و بيش از اين با ملت مخالفت نكنند. من از نيروهاي انتظامي، نيروي زميني، دريايي و هوايي مي‌خواهم به ايجاد نظم بپردازند و از ملت ايران مي‌خواهم كه با آنان همكاري كنند. ملت ايران بايد از گروه‌هايي كه به اعمال خشونت‌آميز دست مي‌زنند و بدين طريق در خدمت خارجيان به خيانت به كشور مي‌پردازند، جلوگيري به‌عمل آورند و از آنان بخواهند كه از اين اعمال غير‌انساني و ضد‌اسلامي و ضدملي خود دست برداشته و به ملت بپيوندند .آقاي شاپور بختيار دستور داد كه كليه‌ي زندانيان سياسي، در سراسر كشور،از زندان آزاد شوند .به فرمان بيست‌وهشتم دي‌ماه حضرت آيت‌الله خميني، به منظور سرپرستي سفارت و كنسولگري ايران در امريكا كميته‌ي اشراف تشكيل مي‌شود. آيت‌الله خميني طي پيامي به دكتر جليل ضرابي، از وي خواسته است كه هيأتي متشكل از ايشان و آقايان دكتر طباطبايي، رضا صدر، احمد عزيزي و شهريار روحاني با همكاري كارمندان سابق امور سفارتخانه و كنسولگري‌ها را سرپرستي كند .

اسلاید 7: 1 بهمن سال1357مسیر حرکت امام خمینی از مهر آباد تا بهشت زهرا اعلام شد. امام خمینی تا چند روز دیگر به ایران بازمی گردند.قطب زاده:پس از رفراندوم جمهوری اسلامی تشکیل می شود.بی بی سی:خطر جنگ داخلی ایران را تهدید می کند.قشون چریک سری ایران پس از آموزش به کشور بازگشتند.پرواز جت های شوروی بر فراز خلیج فارس.استقرار ناو هواپیمابر آمریکا درتنگه هرمز .آيت‌الله خميني قبل از نماز ظهر گفت كه دولت بختيار خيانتكار است و از مردم خواست تا قدرت غير قانوني او را واژگون كنند. آيت‌الله خميني افزود كه به محض گشوده شدن فرودگاه تهران به ايران باز خواهد گشت. او در پاسخ به سؤال يك خبرنگار مبني بر اعلام جهاد گفت: هنوز ضروري نيست .عصر شنبه، نزديك به يكهزار نفر از همافران، افسران و درجه‌داران پايگاه هوايي بندرعباس در محوطه‌ي پايگاه به يك راهپيمايي آرام دست زدند و همبستگي خود را با نهضت و جنبش ملت ايران و همچنين با همافران پايگاه‌هاي شاهرخي و وحدتي كه از يك هفته پيش دست به اعتصاب غذا زده‌اند اعلام كردند .شاپور بختيار در يك پيام راديو‌ تلويزيوني با قاطعيت اعلام كرد: من در هيچ صورتي سنگر قانون اساسي را خالي نخواهم كرد و يك وجب از اين خاك هم براي من ارزش تمام كشور را دارد . سيدجلال‌الدين تهراني، رييس شوراي سلطنت، استعفاي خود را تسليم كرد .آيت‌الله خميني در سخنان خود خواهان آن شدكه شاه محاكمه شود. او گفت كه متأسفانه، شاه ازدست عدالت گريخته است. اما هرچه زودتر او را به ايران بازخواهيم گرداند و مجازات خواهيم كرد. او گفت كه هيچ مجازاتي براي شاه كه هزاران ايراني را شكنجه كرده است و به قتل رسانده است كافي نيست .

اسلاید 8: 2 بهمن سال1357 قره باغی : ارتش کودتا نمی کند. ایران در انتظار امام و برپایی شکوهمند ترین نماز تاریخ.گارد محافظت از امام خمینی دو برابر شدرئیس شورای سلطنت استعفا داد.رئیس کل بانک مرکزی استعفا داد. ایران در تدارک استقبال با شکوه قرن .تمثال امام خمینی در زادگاه رضاشاه نصب شد.دانشجویان مسلمان دانشگاه تربیت معلم:با مارکسیست ها همکاری نخواهیم کرد آنها می توانند در تریبون های مستقل عقاید خود را بیان کنند .آسوشیتدپرس:شاه خشمگین است شاه از سیاست کارتر ناامید شده است.اسد الله مبشری: آمدن امام خمینی به تهران خطرناک است.بازرگان اعلام كرد كه شاپور بختيار يا بايد استعفا كند و يا براي ابقاي خود ارتش را به‌كار گيرد. وي گفت كه اگر بختيار دربرابر استعفا مقاومت كند، نمي‌توان منتظر يك راه حل صلح‌آميز بود . آقاي تهراني، رييس شوراي سلطنت، با آيت‌الله خميني ملاقات كرد و استعفاي خود را از شوراي سلطنت به اطلاع وي رساند. او گفت كه شوراي سلطنت قانوني نيست .كميته‌ي استقبال از امام تشكيل شد.

اسلاید 9: 3 بهمن سال1357 آیت الله طالقانی :اگر ارتش کودتا کند مردم از خود دفاع خواهند کرد .امام‌خمینی (ره) فرمودند : افکار عمومی و اراده مردم بالاترین قانون است. ما با استناد به همین قانون رژیم موجود را تغییر خواهیم داد. بخشی از ارتش با مردم است و صلاح همه آنها در پیوستن به مردم است . ما موافق تمدن هستیم ولی نه آن چیزی که شاه تبلیغ می‌کرد . راهی را که باید برویم در بهشت‌ زهرا اعلام خواهم کرد. تشکیل کمیته برگزاری استقبالامام خمینی:دیکتاتوری در اسلام وجود نداردقطب زاده:امام خمینی برای مقابله با کودتا به ایران می آیند. سیدجلا‌ل‌الدین تهرانی که از ریاست شورای سلطنت استعفا داده بود، با امام‌ خمینی (ره) ملاقات کرد. وی اعلام کرد که این شورا قانونی نیست. در این ملاقات که به مدت 10 دقیقه به طول انجامید، تهرانی متن استعفای خود را قرائت کرد و امام نیز فرمودند: شما با این استعفا خدمت بزرگی به ملت خود کردید مهرآباد در انتظار یک حادثه رامس کلارک : کلید مشکلات ایران در دست آيت الله خمینی است.

اسلاید 10: 4 بهمن سال1357 افسران و همافران پایگاه‌‌ های اصفهان، شیراز و بوشهر به حمایت از امام‌خمینی(س) تظاهرات کردند. به دستور بختیار تانکها در فرودگاه مهرآباد مستقر شدند و باندهای فرود را بستند. به کلیه شرکتهای هوائی اعلام شد که به ایران پرواز نکنند. در همین روز هزاران نفر از مردم به سمت فرودگاه حرکت و در اطراف آن اجتماع کردند.امام ‌خمینی(س) در مصاحبه‌ای که در رم انتشار یافت ، فرمودند: هر نوع وابستگی به آمریکا یا شوروی در حکومت آینده ایران مردود است.اشغال کنسولگری ایران توسط دانشجویان ایرانی در پاریساعتصاب‌كنندگان سازمان راديو تلويزيون ملي ايران پيرامون پخش مراسم ورود امام خميني با وزير اطلاعات و مديرعامل جديد به تفاهم رسيدند. جريان عزيمت امام خميني از پاريس كه به‌وسيله‌ي ماهواره گرفته مي‌شود، قبل از ورود ايشان، از راديو و تلويزيون پخش مي‌شود. براي اطمينان از كار دستگاه‌ها، كاركنان اعتصابي از روز پنج‌شنبه در قسمت‌هاي مربوطه مستقر مي‌شوند .امروز سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد كه به‌علت بدي هوا و عدم ديد كافي، كليه‌ي پروازها تا صبح روز يكشنبه‌ي هفته‌ي آينده لغو شده است .كميته‌ي تنظيم اعتصابات منتخب امام خميني از كاركنان پست و مخابرات و كارمندان ايزايران ـ خدمات كامپيوتري ـ خواست كه به اعتصاب خود پايان دهند تا امور پستي و تلفني مردم انجام شود و از عقب‌افتادن حقوق كارمندان ارتش جلوگيري شود.

اسلاید 11: 5 بهمن سال1357 پرواز امام تعویق افتادبه تعویق افتادن سفر حضرت امام (ره) وسخنرانی ایشان در این رابطه [ من از ملت ایران خصوصاً اهالی شهرستانها و روستاهای کشور که متحمل زحمت شده و از نقاط دور و نزدیک به تهران آمده اند، تشکر می کنم... از اینکه ایادی اجانب فرودگاه های سراسر ایران را به روی من بسته اند، به ناچارتصمیم گرفتم که روز یکشنبه بیست و نهم صفر به کشور برگشته و چون سربازی در کنار شما به مبارزه با استبداد تا پیروزی نهایی ادامه دهم. مردم دلیر ایران آگاهند که این حرکات مذبوحانه و غیر انسانی از دولت غاصب و متظاهر به قانون اساسی، نمی تواند راه ملت را منحرف نماید. دولتی که بر خلاف تمام موازین اسلامی و انسانی کراراً مطالبی به دروغ به این جانب نسبت داده است که شدیداً تکذیب می کنم. من هرگز با دولتهای غیر قانونی مذاکره نکرده و نمی کنم. اینان عمال اجانب هستند که در زیر پوشش قانون اساسی خیانت خود را پنهان می کنند. اینان اگر به قانون اساسی و آرای عمومی ارج می گذاشتند . باید هر چه زودتر کنار می رفتند....] دولت 3 روز فرودگاهی کشور را بستدانشگاهیان در تدارک استقبال از امام خمینی کمیته استقبال از امام خمینی اقدامات مستقل امنیتی دولت را نپذیرفت نامه بختیار به امام خمینی و در خواست سه هفته ایرادیو مونت کارکلو: توطئه ترور امام خمینی عدم اعتبار اسکناس بانک مرکزی ایران در قطرامروز صبح، در پشتيباني از نظر بختيار مبني بر تكيه به قانون اساسي براي رفع بحران ايران تظاهرات عظيمي در تهران برگزار شد. تعدادي از طرفداران دولت ، پرچم به دست درحالي‌كه شعارهايي در پشتيباني از بختيار مي‌دادند، به‌طرف مجلس راهپيمايي كردند. اين تظاهرات با حمايت چندصد سرباز و خودروهاي ضد شورش انجام گرفت .

اسلاید 12: 6 بهمن سال1357میلیونها نفر از مردم سراسر کشور با هر وسیله‌ای در حال حرکت سیل آسا به سمت تهران هستند تا در مراسم استقبال از امام خمینی حضور داشته باشند. کلیه دیپلماتها و کارکنان سفارت ایران در اتاوا پایتخت کانادا حمایت خود را از انقلاب اسلامی و امام‌خمینی(ره) اعلام کردند.گلوله باران تظاهرات مردم در شهرهای تبریز، اصفهان، سنندج و مشهد و به شهادت رسیدن دهها نفربااين‌كه دولت ايران اجتماعات بيش از دونفر را در تهران منع كرده است، امروز سيل پايان‌ ناپذير مردم به سوي فرودگاه مهرآباد سرازير شد. هزاران تن ديگر در ميدان مركزي آزادي [ميدان شهياد] و ده‌ها‌هزار تن از مردم در بهشت زهرا گرد هم آمدند . ديپلمات‌هاي ايراني در اوتاوا، طي نامه‌اي به وزارت امور خارجه،‌حمايت خود را از آيت‌الله خميني ابراز داشتند. اينان در حمايت از همكارانشان در واشينگتن روز جمعه سفارت را بستند .مقامات ايراني هشدار دادند كه هرگونه تظاهراتي را كه عليه دولت انجام شود به ‌شدت سركوب خواهند كرد. راديو تهران گفت كه دولت شاپور بختيار دستورداده است تا مقررا منع اجتماعات بيش از دونفر به ‌ويژه در شهرستان‌هايي كه حكومت نظامي در آنها برقرار است به‌ مورد اجرا گذاشته شود .

اسلاید 13: 7 بهمن سال1357 به مناسبت رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) میلیونها نفر در سراسر کشور طی تظاهراتی خواستار باز شدن فرودگاه مهرآباد برای بازگشت امام‌‌خمینی(س) شدند و کارشکنی‌های بختیار را محکوم کردند. بختیار گفت برای ملاقات با آیت‌الله خمینی” اگر لازم باشد به پاریس خواهم رفت. ” امام” در پاسخ گفت: بختیار غیرقانونی است و باید استعفا دهد. تا استعفا ندهد ملاقاتی در کار نیست.تحصن روحانیون در دانشگاه تهران به پيشنهاد آيت الله خامنه اي در اعتراض به جلوگیری دولت بختیار از ورود امام خمینی (ره) به ایرانبه تاخیر افتادن پرواز هواپیمای حامل حضرت امام خمینی(س) به دلیل بسته بودن فرودگاه ایران

اسلاید 14: 8 بهمن سال1357 بختیار: از امام خمینی کسب نظر نمی کنیم.غلامحسین دانشی نماینده آبادان در مجلس شورای ملی ترور شد. بختیار: ارتش در اختیار کامل دولت است.کیسنجر:آمریکا متصدی مومن تری از شاه نداشت.فرودگاه آبادان؛ در محاصره تانک ها. بامداد امروز، آيت‌الله خميني در بيانيه‌اي اعلام كرد: آنچه ذكر شده است كه شاپور بختيار را در سمت نخست‌وزيري من مي‌پذيرم دروغ است. بلكه تا استعفا نداده است او را نمي‌پذيرم. چون او را قانوني نمي‌دانم. حضرات آقايان به ملت ابلاغ فرماييد كه توطئه‌اي در دست اجراست و از اين امور جاريه گول نخورند. من با بختيار تفاهمي نكرده‌ام و آنچه سابق گفته است كه گفت‌وگو بين من و او بوده، دروغ محض است. ملت بايد موضع خود را حفظ كند و مراقب توطئه‌ها باشد .

اسلاید 15: 9 بهمن سال1357 بختیار: فرودگاه برای ورود امام باز شد.تهران غرق در آتش و خون.بانک ها برای یک هفته تعطیل شدند. سرگرد آمریکایی در فرمانیه ترور شد.در پي كشتار مردم در شهرهاي مختلف از جمله در تهران، تبريز، رشت، گرگان، آبادان و سنندج كه در روز جمعه، ششم بهمن،‌صورت گرفت و همچنين به‌دليل بسته شدن فرودگاه‌هاي كشور بر روي رهبر محبوب ملت جمعي از روحانيون به پيشنهاد حضرت آيت الله خامنه اي در مسجد دانشگاه متحصن شدند. شمار متحصنين به پانصد نفر مي‌رسد. به‌دنبال پخش مصاحبه‌ي راديويي شاپور بختيار كه طي آن اعلام كرد از مقام نخست‌وزيري كناره‌گيري نمي‌كند و براي ملاقات با خميني به پاريس نخواهد رفت؛ امروز در تهران، تظاهرات خشونت‌باري صورت گرفت .رمزي كلارك، وزير پيشين دادگستري امريكا، ضمن تشريح نتايج اقامت هشت‌روزه‌ي خود در ايران اعتراف كرد كه نود و نه درصد مردم ايران خواستار بازگشت آيت‌الله خميني هستند و جدا اصرار دارند كه رژيم ضد ملي از ميان برود و به سلطه‌ي بيگانگان در ايران پايان داده شود .

اسلاید 16: 10 بهمن سال1357برنامه وسیع برای لحظه ورود امام  تشکیل کمیته ویژه حفظ جان امامحمله به سرلشگر لطیفی رئیس ژاندارمریگروهی از همافران دستگیر شدندطالقانی :عمال دستگاه می خواهند جنجال مذهبی راه بیاندازندرادیو لندن:ایران به سرعت بسوی هرج و مرج می رودتظاهرات و راهپیمائی‌های سراسری در اکثر شهرهای کشور علیه بختیار جریان دارد.وزارت خارجه آمریکا دستور تخلیه فوری تمامی اتباع آمریکایی از ایران را صادر کرد.تحصن روحانیونی که به رژیم بختیار معترض هستند ، در دانشگاه گسترش یافت

اسلاید 17: 11 بهمن سال1357 ساعت 5/3 بعد از نیمه شب امام‌خمینی(ره) با یک فروند هواپیمای ایرفرانس فرودگاه پاریس را به مقصد تهران ترک کردند میلیونها استقبال کننده در مسیر حرکت امام‌‌خمینی(ره) در انتظار هستند.4 صبح فردا،دیدار با امام در تهرانمدیر عامل تلویزیون : مراسم استقبال امام از رادیو و تلویزیون پخش می شودخبرنگاران خارجی از پاریس وارد تهران شدندحرکت وسایل سنگین نظامی و شایعه کودتا در تهرانکودتای آمریکایی در شرف انجام استبیش از 1200 آمریکائی با سه هواپیمای نظامی تهران را به مقصد کشور خود ترک کردند.درحالي كه ايران خود را آماده‌ي بازگشت آيت‌الله خميني مي‌كند اتباع انگليسي از اين كشور خارج مي‌شوند. انتظار مي‌رود كه امروز شمار زيادي از خارجي‌ها، از جمله حدود دويست‌وچهل انگليسي، از ايران بيرون بروند. سه هواپيماي هركولس نيروي هوايي انگليس اتباع اين كشور را به بحرين خواهند برد . دولت بلژيك از دويست نفر از اتباع باقي‌مانده‌ي خود در ايران خواست تا هرچه زودتر اين كشور را ترك كنند .در دهكده‌ي نوفل‌لوشاتو، در نزديكي پاريس رسما اعلام شده است كه امشب آيت‌الله خميني بين ساعت يازده‌ شب و يك بعد از نيمه‌شب به وقت پاريس عازم تهران خواهد شد .

اسلاید 18: 12 بهمن سال1357امام‌ خمینی(س) پس از 14 سال دوری از وطن در میان استقبال پر شور و میلیونی مردم به ایران باز گشتند. روزنامه کیهان طول صف جمعیت استقبال کننده را 33 کیلومتر اعلام کرد.در حالی که مراسم ورود حضرت امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن جلوگیری کردند. این امر چنان مردم را خشمگین کرد که برخی از آنها تلویزیونی‌های خود را شکستند. امام‌ خمینی(س) پس از ورود به تهران از میان انبوه جمعیت استقبال کننده به سوی قطعه شهدا در بهشت ‌زهرا رفتند و در آنجا طی یک نطق تاریخی و مهم دیدگاه های خود را درباره شاه، دولت، مجلس، ارتش و برنامه‌های آینده در کشور اعلام فرمودند.امام خمینی:سلطنت خلاف حقوق بشر استرئیس شهربانی تهران ترور شدتهران و شهرستان ها یکپارچه غرق در هیجان ورود امام

اسلاید 19: 13 بهمن سال1357 قرارداد خرید 10 میلیارد دلار اسلحه از آمریکا لغو شد.اسرائیل از بازگشت امام‌خمینی(ره) به ایران شدیداً ابراز نگرانی کرد.خبرگزاری فرانسه:یک ژنرال ارتش به دیدار امام رفتامام:دولت را بزودی معرفی می کنم صف یک کیلومتری در اطراف منزل امام امام : دولت فعلی فاسد و غیر قانونی است و باید برودبخیتار:اوضاع امروز نتیجه 25 سال دیکتاتوری است یک مقام ساواک ترور شد1میلیارد و 470 میلیون دلار به سویس رفته است

اسلاید 20: 14 بهمن سال1357 تعیین اعضای شورای انقلاب از سوی امام خمینیامام: دولت را بزودی معرفی خواهم کردامام‌خمینی در سخنرانی در مدرسه علوی بر لزوم ادامه مبارزه تا سقوط رژیم ﺗأکید کردند و به ارتش پیام دادند به ملت بپیوندد.امام‌خمینی در جمع همافران نیروی هوایی به دولت بختیار هشدار دادند که کنار برود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد اظهارات ضدآمریکایی امام‌ خمینی به ‌هنگام ورود به تهران هیچ تغییری در مواضع آمریکا نسبت به ایران نداده است. انقلاب ایران به کشورهای عرب سرایت کردجواد شهرستاني، شهردار تهران، به حمايت از آيت‌الله خميني از سمت خود استعفا كرد. او سپس با آيت‌الله خميني ملاقات كرد و امام او را دوباره به مقام شهرداري تهران منصوب كرد . ارتشبد فریدون جم که از پذیرش پیشنهاد بختیار برای احراز سمت وزارت جنگ خودداری کرد، گفت : بدون تفاهم ارتش با رهبران مذهبی، امکان ندارد بتوان بر بحران جاری در ایران غلبه کرد.انورسادات رئیس ‌جمهور مصر در اجلاس حزب ناسیونال دمکرات مصر گفت :اجازه نخواهیم داد حکومتی مبنی بر امتزاج مذهب و سیاست مانند آنچه که در ایران روی داد، در مصر شکل بگیرد.امام ‌‌خمینی: دولت فعلی غاصب و غیرقانونی است و باید کنار رود. افراد ارتش فرزندان ما هستند و باید به دامان ملت باز گردند. ژنرال هایزر آمریکائی که یک ماه پیش برای واداشتن ارتش به حمایت از بختیار و بررسی زمینه‌های کودتا در ایران پس از خروج شاه به تهران آمده بود، متعاقب ورود امام خمینی” به کشور مأیوسانه از ایران خارج شد.

اسلاید 21: 15 بهمن سال1357بختیار:کوکتل مولوتف را با کوکتل مولوتوف پاسخ می دهمبخیتار:اجازه تشکیل دولت موقت نمی دهمیک مقام فرماندار نظامی: اجتماعات با نظم و آرامش آزاد است تلگرام آیت الله مرعشی نجفی به امام خمینی یک مشت خاک فرانسه، از سوی ساکنان نوفل و شاتو به امام خمینی هدیه شدمذاکرات آمریکا و انگلیس درباره ایرانلغو قرادادی ده میلیاردی خرید اسلحه ایران از آمریکاعده ای از نمایندگان مجلس مخفی شدندکارکنان نخست وزیری اعتصاب کردندپرسنل سازمان جغرافیای کشور به دیدار امام رفتند.در لندن نزديك به دوهزار دانشجوي ايراني و انگليسي به طرفداري از آيت‌الله خميني تظاهرات كردند. در شهر ملبورن نيز دانشجويان به طرفداري از آيت‌الله خميني دست به تظاهرات زدند

اسلاید 22: 16 بهمن سال1357 تعیین مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت توسط امام خمینیکارکنان نخست‌وزیری در جهت همبستگی با ملت ایران، اعتصاب کردند. بختیار در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد نه با شاه سازش می‌کنم نه با خمینی؛ به آیت‌الله اجازه تشکیل دولت موقت را نمی‌دهمتحصن کارمندان وزارت خارجه علیه اردشیر زاهدی رییس سیا: ناکامی سیا در ایران جدی بودکیسینجر: می ترسم حوادث ایران به سایر کشورهای دولت آمریکا سرایت کند.گاردین: به شاه قویا توصیه شده به ایران بازگردد.هشت هزار یهودی ایران را ترک کردند.جمعي از دانش‌آموزان مدارس پايتخت طي بيانيه‌اي اعلام كردند، ما دانش‌آموزان ايراني روز شنبه سيزدهم آبان را به‌عنوان روز دانش‌آموز اعلام نموده و قصد داريم هرساله با ياد شهيدان جنبش دانش‌آموزي در اين روز بر وحدت و يكپارچگي خود بيفزاييم .

اسلاید 23: 17 بهمن سال1357امام‌خمینی در جمع خبرنگاران در مورد دولت موقت و وجوب اطاعت از آن سخنرانی کردند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.امام‌خمینی در جمع علمای خوزستان سخنرانی کردند و وحدت کلمه را رمز پیروزی دانستند.امام‌خمینی در جمع نمایندگان مستعفی مجلس شورای ملی درباره قراردادهای غیرقانونی، مجالس شاهنشاهی یا آمریکایی صحبت کردند و فرمودند شاه نصیحت مرا (در سالهای 42 و 43) نشنید.امام در جمع روحانیون و پرسنل نظامی ضمن اندرز به ارتش و دولت غاصب، تبعیت از دولت موقت را تکلیف همگان دانستندپرواز بی سابقه فانتوم ها و هلی کوپترها بر فراز تهرانامام خمینی: اگر دولت کنار برود آشفتگی را حل می کنیم.اقشار مختلف مردم ایران از نخست‌وزیری مهندس بازرگان حمایت کردندجلسه مجلس با شدید ترین تدابیر امنیتی: لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزرا تصویب شدنخست وزیر با هلی کوپتر به مجلس رفت. اعضای شورای انقلاب و دولت موقت اعلام شدند. کنیسنجر: ظرف دو سال آزادی در ایرن کمتر می شود.

اسلاید 24: 18 بهمن سال1357دولت انقلابی وزارتخانه ها را توسط کارمندان به دست می گیرد ملاقات گروهی از نظامیان با امام خمینیاردشیر زاهدی اسناد سفارتخانه را ربوده استسرهنگ شکوری، رییس آجودانی ستاد لشکر شصت و چهار رضائیه، به هنگام رفتن به پادگان، اعدام انقلابی شد.آیت الله العظمی گلپایگانی:ارتش باید به ملت ملحق شود.حضرت امام خمینی (ره) در دیدار روحانیون شهر اهواز با وی اعلام فرمودند: ادامه نهضت یک تکلیف است.رییس جمهور و وزرای خارجه و دفاع آمریکا، پس از پایان مأموریت ژنرال‌ هایزر در ایران، جلسه‌ای با حضور وی تشکیل دادند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از اجرای قانون اساسی پشتیبانی می‌کنیم.وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد هنوز دولت بختیار را به رسمیت می‌شناسد. از طرفی سخنگوی کاخ سفید گفت: بختیار باید نظر اکثریت مردم را بپذیرد.رادیو لندن در دو خبر مختلف گفت: گفت و گو میان جنبش آیت‌الله خمینی و ارتش آغاز شده است. گروهها و اقشار مختلف مردم، از جمله دانشگاهیان، از دولت موقت مهندس بازرگان پشتیبانی و حمایت کردند.  روحانیون و مردم زنجان و بخش‌های تابعه در یک راهپیمایی بی‌سابقه پنجاه هزار نفری، حمایت قاطع خود ار از امام خمینی و نخست وزیر منصوب او اعلام داشتند. آسوشیتدپرس خبر داد: دیپلمات‌های غربی نزدیک به ارتش معتقدند که ژنرال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای کودتا قوی نیستند. رادیو لندن و رادیو مسکو، هر دو خبر دادند: صدها تن از افسران سابق، از جمله چند تن از امرای ارتش که به علت مخالفت شاه از ارتش اخراج شده‌اند، پشتیبانی خود را از آیت‌الله خمینی اعلام کردند.جمعی از هواداران رژیم به طرفداری از قانون اساسی، در یکی از سالن‌های ورزشگاه امجدیه اجتماع کردند. یک تبعه آمریکا که در اصفهان راننده‌ای را مضروب کرده بود، توسط محکمه شرعی مردم، پس از پرداخت دیه، آزاد شد. (طبق قانون کاپیتولاسیون، محاکم ایران حق محاکمه هیچ یک از افراد تبعه آمریکا را نداشتند. تشکیل این دادگاه مردمی نشانه قوت یافتن روز افزون مردم مسلمان بود.) در پي صدور اطلاعيه‌ي فرمانداري نظامي تهران و حومه مبني بر افزايش ساعات منع عبور و مرور، امام خميني با صدور پيام تاريخي خود طرح كودتاي رژيم شاه را درهم ريختند و به مردم فرمان دفاع مسلحانه دادند:... من از مردم شجاع تهران مي‌خواهم كه درصورتي كه قواي متجاوز عقب‌نشيني كردند با حفظ آمادگي و هوشياري از خدعه‌ي دشمن آرامش و نظم را حفظ كنند، ولي مجهز و مهيا براي دفاع از اسلام و فرامين مسلمين باشند و اعلاميه‌ي حكومت نظامي خدعه و خلاف شرع است و مردم به‌هيچ‌وجه به آن اعتنا نكنند. برادران و خواهران عزيزم هراسي به خود راه ندهيد كه به خواست خداوند تعالي حق پيروز است ...گروه همافران مبارز پايگاه هوايي نوژه، به دستور آيت‌الله مدني، عمليات خلع سلاح پايگاه را آغاز كرد كه در اولين مراحل عمليات، اسلحه‌خانه‌ي پايگاه تصرف شد و سپس گردان خلبانان به همافران پيوست. سرانجام، در آخرين ساعات شب، كليه‌ي فرماندهان دستگير شدند و پايگاه هوايي نوژه‌ي همدان تسخير شد.

اسلاید 25: 19 بهمن سال1357 جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام، با حرکت، اسلامی مردم ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی کردند.ستاد ارتش، عکس روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل حضرت امام را تکذیب کرد.  طرفداران قانون اساسی، شهر خوی را به آتش کشیدنددر تهران نیز شماری از هواداران رژیم که به طرفداری قانون اساسی تجمع کرده بودند، با مخالفین خود به زد و خورد پرداختند.طی روزهای گذشته و امروز، شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فریاد و خشم کلیه اقشار در مقابل رژیم بود. بانک‌ها و دیگر مؤسسه های دولتی مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنایت‌های شاه قرار گرفتند و شعله‌های آتش از همه سو زبانه می‌کشید.امام خمینی طی نطق کوتاهی که از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون بطور مستقیم پخش ‌شد ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه‌های جمعی فرمودند: دستگاه‌هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می‌بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف‌های نامشروع استفاده کرده است.“در درگیری‌های گرگان، پنج نفر کشته و یازده نفر مجروح شدند.خانواده افسران بازداشتی نیروی هوایی، همچنان با ادامه تحصن، تهدید به اعتصاب غذا کردند. شریف امامی که از طرف دادستانی ممنوع‌الخروج شده بود، از کشور گریخت. بختیار : من و بازرگان می توانیم توافق کنیم.قره باغی ارتش را از دخالت در سیاست برحذر داشت.

اسلاید 26: 20 بهمن سال1357بازرگان نخست ‌وزیر دولت موقت ایران طی یک سخنرانی در دانشگاه تهران برنامه‌های دولت را اعلام کرد و گفت : مأموریتی که رهبر انقلاب به من داده اند پر مخاطره ‌ترین و سنگین‌ترین مأموریت در عمر 71 ساله تاریخ مشروطیت ایران است که به یک نخست ‌وزیر سپرده شده است.با حمله مأموران گارد به پادگان نیروی هوایی تهران، جنگ خیابانی آغاز شد. به گفته همافران، وقتی که رادیو اعلام کرد فیلم ورود امام خمینی (ره) بعد از اخبار تلویزیون نمایش داده خواهد شد، آنها در سالن پادگان اجتماع کردند. با ظاهر شدن تصویر حضرت امام بر صفحه تلویزیون، طنین صلوات سالن را پر کرد و در این هنگام، افراد گارد به سوی آنها تیراندازی کردند و درگیری آغاز شد. مردم ساکن در اطراف خوابگاه همافران، هنگامی که از حمله نیروی گارد به همافران آگاه شدند، اهالی خیابان‌های اطراف را نیز، با خبر کردند و طولی نکشید که جمعیت انبوهی در کنار دیوار خوابگاه گرد آمدند که با فریاد الله‌اکبر از همافران حمایت می‌کردند. اجتماع مردم در کنار خوابگاه همافران نیروی هوایی که از ساعت ده شب آغاز شده بود همچنان ادامه یافت. ترس مردم این بود که در صورت پراکنده شدن، نیروهای گارد، بار دیگر به همافران حمله کنند، لذا از دفتر حضرت امام کسب تکلیف کردند و دفتر امام توصیه کردند که پراکنده نشوید.مردم در کنار خوابگاه نیروی هوایی همچنان شعار می‌دادند و خود را با آتش لاستیک‌های فرسوده گرم می کردند که در ساعت 5/3 بعد از نیمه شب مأموران حکومت نظامی با خودروهای نظامی و در حالیکه از دور با شلیک هوایی رگبار مسلسل‌ها در صدد ترساندن مردم بودند، به اجتماع مردم حمله کردند.در این هنگام مردم به کوچه‌های اطراف پناه بردند اما مأمورین توانستند یکصد و پنجاه و دو نفر را دستگیر و به محل استقرار حکومت نظامی در یکی از کلانتری های تهران منتقل کنند.

اسلاید 27: 21 بهمن سال1357نبرد های خونین واحدهای مسلح در تهران از این پس، خبر سقوط کلانتری‌ها به دست مردم یکی پس از دیگری به گوش می رسد. فرماندار نظامی تهران در اعلامیه شماره چهل خود، ساعات حکومت نظامی را از ساعت چهار و نیم بعدازظهر تا ساعت پنج صبح افزایش داد. پس از شدت گرفتن حملات مردم به کلانتری‌ها و پادگان‌ها، فرماندار نظامی تهران در همین روز ساعت منع عبور و مرور را تا ساعت 12 ظهر افزایش داد. یعنی مردم تنها از ساعت 12 تا چهار و نیم بعدازظهر اجازه خروج از منازل خود را دارند.  حضرت امام خمینی حکومت نظامی اعلام شده از طرف فرماندار نظامی تهران، را ملغی اعلام کردند و فرمودند : اعلامیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچوجه به آن اعتنا نکنند ... اخطار می‌کنم که اگر دست از این برادر کشی بر ندارند و لشگر گارد به محل خودش برنگردد ... تصمیم آخر خود را به امید خدا می‌گیریم.“همچنین دولت موقت، اعلامیه حکومت نظامی را یک توطئه توصیف کرد.پیام فوری آیت الله طالقانی: به طرفین نبرد : به سربازخانه ها برگردید امام خمینی: من هیچ سخنگویی ندارمتلگرام تبریک آیت الله خویی به امام خميني کیسینجر: بی تصمیمی کارتر باعث سقوط شاه شد امام خمینی: موافقت با دولت بازرگان شرعی استمجلس سنا لوایح تعقیب نخست وزیران و انحلال ساواک را ابلاغ کرد.مبارزه‌ي همافران آموزشگاه همافري و مردم با سربازان گارد به اوج خود رسيده است. گفته مي‌شود كه مردم چندتن از سربازان گارد را خلع سلاح كرده‌اند و اسلحه‌ي آنها را به افراد نيروي هوايي داده‌اند. از طرف ديگر، پيوستن سربازان گارد به مردم ادامه دارد. يكي از افسران گارد به سوي فرمانده خود تيراندازي كرد و بعد از ازپاي‌درآوردن او، درِ انبار مهمات نيروي هوايي را با شليك چندتير باز كرده و بين افراد نيروي هوايي اسلحه پخش كرد .

اسلاید 28: 22 بهمن سال1357تهران صحنه جنگ خونین مسلحانهشبه کودتای نظامی در هم شکسته شدمردم تسلیحات را تصرف کردند و اسلحه ها و مهمات آن را بردنداخطار شدید امام خمینی : دستو جهاد هنوز صادر نکرده ام ولی تصمیم آخر را می گیرم.امام : اعلامیه حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است به آن اعتنا نکنید. مردم برای دفاع از انقلاب در سراسر شهر سنگر بسته اند کلانتری ها تصرف شدندبازرگان: اعلامیه فرمانداری نظامی توطئه علیه انقلاب استبختیار: من برای مذاکره آماده هستمنخست وزیری،مجلس شورای ملی ، مجلس سنا، ژاندارمری، شهربانی و رادیوتلویزیون سقوط کرد. شاه در مراکش استعفا داد.اعلامیه شورای عالی ارتش: ارتش از تمام خواسته های ملت پشتیبانی می کند. با تسلیم تمامی نیروهای نظامی و پیروزی مردم مسلمان ایران رژیم ستمشاهی پس از 57 سال ظلم و ستم متلاشی گردید

اسلاید 29: تصاويري از 21و22 بهمن 1357

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید