صفحه 1:
روش هاى تربيت فرزند 2 دیدگاه yw!
پرستاری سلامت فرد و خانواده
به آضرين به آبادى
220 صادقى
اعظم رحیمی
صفحه 2:
۱
و بهدخوبى تربيتش كند و قرآن را به او بياموزند»
yeaa
صفحه 3:
تعریف تربیت
تريبت در لغت» به معنى بروردن» يروراندن» آداب و اخلاق را به كسى آموختن و نيز به معنى يرورش بدن
به وسیله انواع ورزش است
تربیت از ۳
با توجه به هدفهای اسالام. تربیت عبارت از: شبه فعلیت
رساندن قواى انسان و استعدادهاى او و ايجاد تعلال و
WIEST IEC) ل ا own] sys | VG
POPS ene rom pence nies Rare
|
صفحه 4:
مراحل پرورش مذهبی کودک
ا كت برای خودش دارد
و باید طبق آن برنامه ریزی کرد.
در کتب روایتی دوره ۲۱ ساله تعیین شده است
که به۲دوره ۷ساله تقسیم می شود
و هر کدام به دوره جزیی تری قابل تقسیم است.
صفحه 5:
۳
* دوره تکوین است
Re See Sere Rete R EB aYe cee koe ECS SS
مى شود و بتدريج اين أموزش ها تا '؟سالكى تكامل مى يابد.
مرحله رشد ديكرى از هسالكى أغاز مى شود كه در اين مرحله بايد متوجه تفاوت كودكان
در امر رشد و نمو باشيم.
صفحه 6:
۸
اكت SS ae
* ايمان واقعى به مذهب از حدود ؟7١سالكى در كودك بيدا مى شود
مبانی اخلاقی و تربیتی . به آداب معاشرت و رسوم و سنن در اين دوره باید به کودک آموزش داده
شود
پایان این دوره همزمان با دوره نوجوانی است و کودک با تجاربی که در زمینه های مختلف به
دست آورده تاحدی به فردی مستقل و صاحب نظر تبدیل می شود
در نظر داشته باشیم که آموزش در اين سن مى بایست
با احترام و أرامش صورت كرفته و
ا ل ب 20 0ت
صفحه 7:
colle hoa
* دوره تمرین و عمل است
ye oe aE Ra ee eee we) Ces Ay ay Tee
PRO ee NU ane ee en el vee NWS SE NEC CAN UelET ا Co rapeawaey
oo as Ree nea Oa) ele ore ie raed eed دوره ای است که نیاز آنان
مى كيرد و در صورتى كه به الكوى كاذبى برخورد كردند در جنبه مذهب » خطراتى برايشان
0 CORT CY
SVS DS Seep erence en) eSNG DL Ceed ES SMES RY OP RCI CGF
می کند و می توان از این طریق به آموزش مذهبی و دینی او بیش از قبل پرداخت
صفحه 8:
ا ا nts ee
سنت اسلامی بسیار مورد اهمیت واقع شده است.
لي ل ا
غریزی به تربیت کودکان خود می پردازند و هیچ
Nee Nee weer
eee a eS NEES) CMR CM ان
ی se NOLL ل
نكته اى كه بايد در همه مراحل در نظر كرفته شودء
ne Vestn) oe Moores] 00
we Ey) ۱
Baia nbs) cles
صفحه 9:
۱ SP Wes (oar ا SC
زيرا آنها براى زمانى غير از زمان شما خلق شده اند.»
0
صفحه 10:
روس الكويى ca ۱
به همین جهت یکی از بهترین و کوتاهترین روشهای
تربیت روش الگویی است.
ا ا Peeve
روش كارآيى بيشترى خواهد داشت.
ا(
شكل مىكيرهد؛ جراكه كودك در جند سال نخست é
IOnE Sb MRT Seer aes 000
ES er ee SNe eee COMBOS
ا 1
|
صفحه 11:
9
al . ۴ بقره
eS) الّاس"باليرٌ ۳
آیا مردم را به نیکی دعوت میکنید. اما خودتان را فراموش مینمایید
اك
Ta a Pee aan ee pene Ie
9
0001 or ا ا ا ا CE Pc
ار
صفحه 12:
)١ يبامبراكرم(ص) الكويى كامل براى تربيت
Soe
۱ aE
الگوگیری از معلم )۲
صفحه 13:
روشهای محبت
CO | ات ا 000 رگ كودكانء نقشى عظيم و كارساز دارد
كه خداوند متعال» ييامبر كراميش را به روش محيّت آراسته كرده است
* ايه 185 العمران:
بَمَا رَحْمَةُ من الله لنت لَهُمْ و كنت فَطَا عَليظ الْقَْب للَنقصُوأ من حَولِكٌ فَاغف عَنْهُمْ }
EES Sy rei ee 00 عَزَمْتَ فَتَوَكلُ عَلَى الله إنّ الله يُحبُ الْمتَوكلِينَ ۸/
پس به رحمت الهی با آنان نرمخو شدی و اگر تندخو و سختدل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده
میشدند پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با نان مشورت کن و چون تصمیم
كرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل كنندكان. را دوست مىدارد»
صفحه 14:
| Cr arg oe]
مراحل اولیه زندگی و دوران کودکی خویش به
| erica!
سازمان دادن به شخصيت كودك بر كسى
۳
۱ Ona
-بهدور از تکلف
-متناسب با سن و سال و وضع و حال كودك
صفحه 15:
روش موعظه
این روش از جمله روشهایی است که
خداوند متعال برای تربیت همه انسانها
بدان سفارش کرده ارت
موعظه نيكو_موعظهاى است كه از جان 1
ياك واعظى راه يافته» به روشى نيكوء از آن
براى اصلاح و هدايت بهره كرفته شود
صفحه 16:
rela
32-00
ا يم ات وَجَادلْهُم eee إن وَيَكَ هْوّ
1 ۱
با حكمت و اندرز نيكو به راه يروردكارت دعوت كن
وی ی بر ۱
۱
داناتر و او به حال راهيافتكان نيز داناتر است».
صفحه 17:
ون
ا ا ا
ly ا Fe IS
LORIE LUE Sar ene ea)
یا «سوادآموزی» برشمردهاند
۱
از دانش ما به كودكان خود جيزى بياموزيد كه
tS ا لق سودشان. بخشد
و همجنين آموزش نمازء شناء تيراندازى كه همه
اينها در تربيت جسمى و روانى_كودى مؤثر است
BSE SD ATI) ae LSS) 0ض
pewter Bo age ROLT CS ل
صفحه 18:
|
ا ل 1۱ وی به شمار
BE Ly ee sit ea Bere
PINOy Come CRY CRBC SPE PS CSUN Inver Far eng
1۱ Pers OST Wa bcp nt canny Pag Fre
نامطلوب_انسان را از بین ببرد.
همراه آموزش قرآن فراگیری سخنان ائمه معصومین (ع) نیز از
een ل POD SS TUR eS
تفسير كننده آيات قرآن كريم مىباشد و قرآن و روايات اسلامى
مکمل یکدیگرند و یکی بدون دیگری نمیتواند فهم و درک عمیق
در انسان ایجاد کند
صفحه 19:
۱ es
بازی و سرگرمی, حق طبیعی کودک است که دست
حکیمانه خلقت. در نهاد وی به ودیعت نهاده است.
والاین ناید به بهانه کترت مشئله. ترس از انفافات حین
بازى و...كودك را از اين حق غزيزى محروم كنند. از
طريق همبازى شدن با كودى» مىتوان كنترل خشمء
مهرورزى» همكارى و تعاون» مهارت أموزى» رعايت حقوق
ديكران (همبازى) و... را به كودك أموخت.
صفحه 20:
BSS Serre Rel I Be Se)
ريشه بسيارى از بزهدهاى اخلاقى فرزندان در بز ركسالى
ناشی از تبعیض و عدم رعایت عدالت در محبت ورزی
بدانهاست.
در آسيب شناسى رفتار حضرت يعقوب نبى (ع) نسبت به
ose Ts Ree 0
ea ee ese Cas) oa Less ieee a
COC eer oon Weegee ee ICS Po ال Fas كك
Mtnycer Cl Nt ا aT)