صفحه 1:
FLIPPED
CLASSROOM
كلاس معکوس
صفحه 2:
تعریف .تاریخچه و مبانی
زمان حضور در کلاس درس برای معلم و فراگیران ا
زشمندترین زملنی است که اگربا سوالی مواجه شهند. می
توانند آن را برطرف کنند. در حللی که معمولا در کلاس- های سنتی و متداول دلنش آموزان در خانه و هنگام
انجام تمرین و تکالیف است کهبا مشکل مواجه می شوند و نیازبه حضور بیش از پیش معلم دارند. ایده کلاس
معکوس می تواند پاسخ جامعی به این سوال باشد
در کلاس درس معکوس. شیوه متداول تدربس وارونه می شود وبه جای اینکه تکالیف در خلنه و تدریس در
مدرسه و کلاس درس انجام شود. دانش آموزان درس را در خانه و از طریق ویدیو یا پادکست(که توسط معلم از
پیش آماده شده ) می آموزند و در کلاس به انجام تکالیف و پرسش و پاسخ می پردازند
صفحه 3:
آموزش به روش معکوس, رويكردى نسبتا جدیدی در دنیاست در این روش معلم محتوایی که قرار است در یک
جلسه به فراگیران آموزش دهد. پیشتر در اختیار آنها قرار مى دهد. آنها بايد در خانه يا فضايى به غير از كلاس
درسمبه صورت انفرادى محتواى آموزشى موردنظر رالبا ديدن فيلم.يا آزمليش. فليل متنى و صوتى.يا هر آنجه
معلم براى يادكيرى بهتر موضوع جلسه كلاسى در اختيار آنها قرار داده بياموزند و در كلاس درس حاضر شوند.
كلاس درس مکلنی برای گفتگو بر روی دانسته هاست. رفع اشکال. پرسش و باسخ و حل تمرين از جمله
اتفاقلتی هستند که در کلاس درس رخ عی دهند. فعالیت هلیی که قرار است در خلنه اتفاق بیافتد جایگزین
تدریس در کلاس درس می شود و از این رو به اين روش آموزشی روش یادگیری معکوس می گویند.
صفحه 4:
كلاس وارونه به عنوان مدل تدریس تلفیقتی نیز در نظر گرفته شده است که رویکردهای تدريس
مختلف مثل یادگیری مشارکتی در کلاس, فعالیتهای آزمایشگاهی هدایت شده و تدریس به وسیله
ویدیوهای آنلاین یا آموزش انفرادی را در بردارد.
به عبارت دیگر کلاس وارونه یک شیوه آموزشی است که شامل دو بخش است: آموزش مستقیم
انفرادی )با استفاده از محتوای آماده شده و یا معرفی شده توسط معلم مثل ویدیو کتاب( درخارج
از کلاس) و فعالیتهای یادگیری گروهی و تعاملی در داخل کلاس:
سیر یادگیری در کلاس وارونه به صورت زیر است:
بنابراین سه اصل پایه در فرایند کلاس وارونه دانستن, تعامل و انجام دادن است
از این روش با عنوان های دیگری نظیر «کلاس رو به عقب» «کلاس جا به جا». « آموزش معکوس » و « تدریس
معکوس» نیز نام برده می شود.
صفحه 5:
به عبارت دیگر, در الگوی کلاس معکوس علاوه بر شیوه ارلئه محتوا. نقش های سنتی معلم.
دلنش آموز و محتوای آموزشی هم دستخوش تحول فراوان و بنيادین می شود.با این شیوه.
معلمبه جای بیک دانای کل که ایستاده در كلاس به ارلئه سخنرانی و خطلبه مشغول است. به
یک همیار. راهنما و تسهیل کننده فرایند آموزش در کنار دلنش آموزان مبدل می شود و امکان
عی یلبد در کلاسبه تحرک و تکلپو بپردازد و امکان بهتری برای تعلمل فردی و گروهیبا دانشی.
آموزان پیدا کند (مک نالی و همکاران؛ ۲۰۱۶).
صفحه 6:
پیشینه یادگیری معکوس و تغییر نقش سنتی خانه و مدرسه را می توان در برخی رویکردها
و راهبردهای آموزشی از جمله رویکرد "آموزش از طریق گروه همسالان " که توسط مازور
(AVY) پیشنهاد شد. مشاهده کرد؛ . مازور در راهبرد تدریس خاص خود به لين نتيجه
رسید که اگر فرایند انتقال اطلاعات رالبه جای کلاس درسبه بیرون از ن محول کنیم و
فرایند شبیه سازی اطلاعات رابه کلاس درس بياوریم. باعث ميشود تا معلم به جای
سخنرانی کردن. فرصت پیدا کندبه رهبری و هدایت فراگیران بپردازد. کتاب معروف مازور
و هیلبورن به نام «آموزش از طریق گروه همسالان: دستورالعمل کاربران» را که در سال
۷ منتشر شد. می توان یکی از آثار معروف و کلاسیک دانست کهبه تقویت رویکرد و
الگوی یادگیری معکوس منجر شد
اما مفهوم رلیج از کلاس معکوس در ادبیات پژوهشی جهانبه تجارب دو معلم شیمی به
نام های برگمن و سمز باز می کردد که از سال ۲۰۰۷ در ایللت کلورادوی آمریکا اقدام به
معکوس کردن کلاس های درس و ثبت یافته های خود در قالب کتاب و مقاله نمودند .
صفحه 7:
روش معكوس به ز
روشى است كه در آن دو عنصر درس دادن در كلاس و تكاليف جا به جا شده اند. دانشجويان در خانه
و پیش از آغاز کلاس درس ها را در قالب ویدئوهای کوتاه تماشا می کنند و تمام وقت کلاس
اختصاص پیدا می کند به حل تمرین . انجام پروژه و يا بحث و كفتكو.
ارائه ی درس از طریسق ویدئو را اغلب یکی از عناصر کلیدی روش وارونه می شناسند این ویدئوها را
یا خود آموزش دهندگان تهیه کرده و از طریسق اینترنت در دسترس قرار می دهند و یا از یک منبع
اینترنتی انتخاب می کنند. در حالی که یک درس از پیش ضبط شده می تواند به صورت پادکست يا
هر قالب صوتی دیگر باشد. آسانی استفاده از وبدیو و سهولت در مشاهده آن باعث شده که مدل وارونه
با درس ویدئویی شناخته شود. کلاس درسی وارونه برخی مفاهیم از جمله یادگیری فعال, مشارکت
jg el gly} طراحی چند وجهی درسی و ساخت پادکست را به همراه خود دارد. مزيت كلاس درسى
وارونه در این است که کلاس به یک کارگاه آموزشی تبدیل می شود که فراگیران در آن می
توانند
ره محتویات درسی پرس و جو نمایند. مهارتهای خود را به واسطه ی به کارگیری دروس
آموخته شده بیازمایند و توسط تمرین ها و فعالیت های عملی با یکدیگر تعامل داشته باشند .
آموزش در کلاس معکوس ترکیبی از آموزش سنتی و مدون است که هر دو نقش مهمی در تحقق هدف یادگیری دارند (ترلویس , ۲۰۱۴
صفحه 8:
طبقه بندی سطوح یادگیری بلوم در یک کلاس معکوس:
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید در یک کلاس معکوس سطوح یادگیری نیز معکوس
میشود.به لین صورت که افراد در داغل کلاس فعالیتهلیی را انجام میدهند که در مدل سنتی در
داخل كلاس انجام میدادند.به همین دلیل فر آیند ابداع. نقد. تحلیل و کاربرد در داخل یک کلاس
معکوس انجام میگیرد و دانش آموزان در خارج از کلاس به فهم و به یاد سپردن مفاهیم میپردازند.
طبقه بندی سطوح یادگیری بلوم در یک کلاس معکوس
صفحه 9:
پیشروان آموزش معکوس هستند. می گویند که هر آموزشی بر سه عنصر استوار ۱
ٍی . از دیدگاه آنها عنصر کنجکاوی از اهمیت بیشتری برخوردار است به این معنی که
معلم باید بتواند حس کنجکاوی را در دانش آموزان برانگیزد. در این صورت دانش آموز برای یادگیری محتوا
آماده مى شود. به باور اين دو نظریه پرداز: در آموزش و پرورش کنونی بیشتر به محتوا اهمیت داده می شود. به
كونه اى كه معلمان به صورت كاملاً يكطرفه و از طريق سخنرانى در حال انتقال محتوا به دانش آموزان هستند.
حال آنکه معلم اگر بتواند حس کنجکاوی دانش آموزان را برانگیزد. در مقیقت او را برای کشف ناشناخته ها و
شناخت دنیای پیرامون آماده کرده است. به طور کلی جوهر و خمیرمایه آموزش و پرورش. پروراندن انسانهای
کنجکاو است. برخی معتقدند نبود کنجکاوی. آموزش و پرورش را نابود می سازد. یکی از بهترین راههای
برانگیختن حس کنجکاوی دانش آموزان تغییر روش سخنرانی معلمان به طراحی یادگیری است. معلم باید فردی
باشد که در کلاس فعالیت هایی را تدارک ببیند و هنگامی که خوب حس کنجکاوی دانش آموزان برانگیخته شد.
تکلیفی براساس آن مفهوم برای دانش آموز معین کند.
صفحه 10:
کودکان دبستانی در مرحله ای از رشد هستند که هنوز تفکرشان انتزاعی نیست و توانایی ها و نیازهای
آموزشی شان با دانش آموزان دبیرستانی. که می توانند انتزاعی فکر کنند.متفاوت است .
توصیه هایی به معلمان دبستانی که علاقه مندند کلاس شان را معکوس کنند:
به کلاس معکوس به دیده یکی از شیوه های درخور در خزانه امکانات آموزشی تان نگاه کنید.
* ابتدا با معکوس کردن یک درس که دانش آموزانتان واقعا درگیر آن هستند. شروع کنید و ویدیوی
كوتاهى براى آن بسازيد. 7 =
کنید که این ویدیو در کجای روند آموزشی شما به کار مى آيد.
* زمان ویدیویتان را کمتر از ۱۰ دقیقه در نظر بگیرید. هر چه دانش آموز کوچکتر. ویدیو کوتاه تر. آنچه
توصیه می شود.(۱ تا ۲ دقیقه ویدیو به ازای هر پایه تحصیلی است.)
* مشخص کنید که دانش آموزانتان قرار است ویدیو را چطور ببینند و همه مشکلات دسترسی را پیش
بينى كنيد 2
جطور مى خواهيد بررسى كنيد كه دانش آموزان ويديو را ديده اند يا خير؟
بعضی از معلمان. از دانش آموزانشان می خواهند که یادداشت بردارند یا فرمی را در وب پر کنند. علاوه بر
تولید ویدیو و استفاده از آن. مسائل دیگری هم وجود دارد که موقع معکوس کردن کلاس باید به آن
توجه کنید؛ مثل تصمیم گیری برای بهترین موضوعی که ابتدا باید معکوس شود. پژوهش ها نشان میدهد
بیش از ۷۰ درصد معلم هایی که کلاسشان را معکوس می کنند. از علوم و بیش از این تعداد. از ریاضی
شروع می کنند. اگر شما هم تازه کار هستید و تازه می خواهید کلاستان را معکوس کنید. پیشنهاد ما
شروع از کلاس ریاضی و سپس - وقتی تجربه و اعتماد کافی به شیوه معکوس پیدا کردید - توسعه آن به
سایر موضوع هاست.
صفحه 11:
معلم و یادگیری معکوس
در روش کلاس معکوس نقش معلم بسیار کلیدی است . چون اوست که طراحی آموزشی را انجام عی دهد و برای اين
طراحی فکرمی کند . معلم دقیقا بلید بدلند از کجا شروع کند ؟ چه فعالیت هلیی بهتر می تولند دانش آموزان را از
نقطه ایبه نقظه ی دیگر برساند و پیش دانسته ها را فراخولنی کند . معلم بلید پله های سناریو رابه گونه ای طراحی
کند که نه آن قدر کوتاه باشد که رشدی صورت نگیرد و نه آن قدر بلند باشد که امکان پیش روی وجود نداشته باشد .
اینجاست که معلم دیگر مجری نیست . بلکه یک طراح آموزشی است که باید چند نکته را مورد توجه قرار دهد .
نخست لین که منلبع و مواد آموزشی متعدد و متنوعی را شناسایی کند و در اختیار دلنش آموزان قرار دهد تا تفاوت
هاى فردى ايشان مورد توه قرار كيرئد و دوم . سطح دانش و إطلاعات غود را افزايش دهد و بااسطوج باذكيرى أشط
شود تا بتواند سناریوی دقیقی تنظیم و دانش آموزان را به درستی هدایت کند .
این سناریو زمانی موفق است که چند مشخصه داشته باشد: اول ابنکه هدفش دستیابی به سطوح بالای یادگیری باشد
و بچه ها را در کف یادگیری نگه ندارد. دوم اينکه تنهابه دنبال جمع آوری و ارلئه اطلاعات نباشد. بلکه با روش
آزملیش و تفکربه دنبال تجزیه و تحلیل و طبقه بندی اطلاعات برود و آنها را ارزیلیی کند. جمع آوری اطلاعات در
سطح بسیار پایین. بدون درک و فهم و تحلیل متأسفانه اتفلقی است که امروزه در مدارس ما رخ میدهد و لین اصلا
مطلوب نیست. مشخصه دیگر سناربوی خوب این است که به نحوی یافته های یادگیری با زندگی روزمره دانش آموزان
مرتبط باشد.
نکته بعدی اشراف دانش آموزان به فرایند یادگیری خود است. دانش آموزان باید بتوانند مسیر یادگیری خود را تحلیل
کنند و آموخته ها را در زندگی واقعی به کار گيرند. استفاده از منلبع و مواد یادگیری متنوع. تشکیل گروه های
يادكيرنده و برقراری ارتباط بین آنهاء از اين جمله ا"
صفحه 12:
یادگیری معکوس چهار رکن دارد که بركرفته از حروف كلمه FLIP است که عبارت اند از
۳
[earning cutture
4
[ntentional content
rofecsional educetors PILLARS OF FLIPPED LEARNING
صفحه 13:
کاربرد روش معکوس :
کلاس معکوس برای انواع رشته ها و انواع زمینه های آموزشی کاربرد دارد.
بر اساس نتایج یک فراتحلیل. کلاس معکوس می تواند با انواع رشته ها ازجمله ریاضیات.
علوم.مهندسی, فناوری و جامعه شناسی هماهنگ و سازگار شود.
همچنین کلاس معکوس برای اجرا در مدرسه و موسسات آموزش عالی نیز مناسب است.
صفحه 14:
مزایای روش معکوس
فردی کردن یادگیری هر دانش آموز
در كلاس فرصت مى شود كه درس عمق بیشتری پیدا کند و به سطوح بالاتر شناختی برسد.
تعامل بیشتر بین دانش آموز و معلم
فرصت بیشتر معلم برای کمک به دانش آموزانی که به تلاش بیشتر نیازمندند.
مجال بیشتر برای معلم تا دانش آموزان مستعد را به چالش بکشد
درصد زیادی از تکالیف در کلاس درس در حضور معلم و با کیفیت بالا حل می شود.
یادداشت برداری از نکته های درس در منزل حدود ۳۰دقیقه به مدت وقت کلاس درس اضافه می
کند.این زمان اضافی به معلم اجازه می دهد تا در کلاس درس به طور مستقیم با دانش آموزان بر روی
پروژه ها . تکالیف و فعالیت های آزمایشگاهی کارکند
باعث فراهم آوردن فرصتی برای بازخورد به موقع می شود.
باعث می شود که تکالیف معنی دارتر شود.
ی مشارکتی را در کلاس ایجاد می کند.
صفحه 15:
محدودیت ها و چالش های روش معکوس :
۱-پیدا کردن فعالیتهای متناسب. پروژه ها یا تکالیفی که نیازمند مهارتهای بالاتر یا مهارتهای فکری
هستتد مشکل است.
۲-هزینه کاری بالایی دارد.
۳-نیازمند تلاش و زمان جهت تولید و بازسازی دوباره مواد دوره است.
۴-نیازمند این است که دانشجویان خودانگیخته باشند و مسژولیت و تعهد نسبت به آموزش خودشان
داشته باشند.
۵-اگر دانشجویان در فعالیتهای قبل از کلاس و حین کلاس درگیر نشوند باعث یادگیری موثر نمی شود.
صفحه 16:
موانع کلاس معکوس
جاناتان برگمن و آرون سمز بنیان گذاران این شیوه ی آموزشی مواردی را به عنوان موانع معكوس كردن
كلاس برشمرده اند:
الف) مانع فناورانه
ب) کمبود زمان
ج) معکوس کردن تفکر خود
د) مسئولیت پذیری متفاوت دانش آموزان
صفحه 17:
چند تصور اشتباه درباره آموزش معکوس
.١ همه چیز در کلاس معکوس فیلم و ویدئو است.
۲ کاس معکوس روج آمورشی متا اس
۳ . کلاس معکوس موجب تکالیف درسی غیر ضروری می شود.
صفحه 18:
ش اجرا
روس اجر
براى تدريس معكوس يك روش واحد وجود ندارد و به طور كلى به هر كلاسى كه در ساختار آن از ویدئوهای
آموزشى ضبط شده قبل از كلاس استفاده مى شود و حل تكاليف را در كلاس به دنبال دارد. كلاس معكوس
گفته می شود در یک مدل کلی. فراگیران می بايست تعدادى ويدثوى حدوداً ده دقيقه اى را هر جلسه
قبل از كلاس تماشا كنند. تمارين و تست هاى آنلاين نيز براى سنجش يادكيرى دانش آموزان مى تواند
بكار كرفته شود. استاد ممكن است بحث هاى كلاسى را مديريت كند و يا اين كه اجازه دهد دانش آموزان با
مشاركت و همكارى آموخته هاى خود را تمرين كنند. به عنوان ناظر. مدرس روشهاى كوناكونى را بيشنهاد
می کند. محتوای درسی را شفاف سازی می نماید و روند پیشرفت درسی فراگیران را زیر نظر دارد همچنین
آموزگاران می توانند برای حل مسائل مشکل درسی و يا یسک تمرین سخت. گروه های بزرگ تری تشکیل
دهند از آن جایی که ایسن روش تدریس تغییرات بسزرگ و چشم گیسری در نحوه ی برگزاری کلاس ایجاد
می کند. برخی از اساتید تنها بعضی از ویژگی های مدل معکوس را استفاده ند و یا تعداد
معدودی از جلسات را به شیوه ی معکوس برگزار می نمایند.
صفحه 19:
هاچیبیز و همکاران مراحل اجرای کلاس معکوس را شامل مراحل زیر می دانند :
۱-طراحی آموزش معکوس برای برنامه ریزی فعالیت های یادگیری
۲-ایجاد فرصتهایی برای پیش مطالعه(مانند فیلم کوتاه یا مواد آموزشی)
۳-ارزشیابی تشخیصی و تکمیلی جهت تعیین نیازهای یادگیری
۴-استفاده از راهبردهای یادگیری فعال و فناوری برای پاسخ به نیازهای یادگیری و توسعه شایستگی
ها
صفحه 20:
سناربو اموزشى به رین aa
اش نود و جمع کسر ها را 0 دهت
۱-محتوای الکترونیکی تهیه شده oS نکات آموزشی مهم.اصطلاحات و مفاهیم به
کاررفته در کتاب به همراه توضیحات
۲-کاربرگ های خلا نوبسى و سوالات احتعالى و همجنين جك ليست مشاهده
۲-معرفی منابع کتابخانه ای و منابع اینترنتی
پس از مرور فیلم ها توسط معلم و با مشارکت دانش اموزان
با توجه به کاربرگ ها تکمیل شده معلم بچه ها را به گروه های دو نفره تقسیم می کند تا
فعالیت های کتاب درسی را انجام دهند و خود نیز در بین گروه ها به رفع اشکال گروهی و
فردی می پردازد.
پس از اجرای فعالیت های کتاب درسی
از دانش اموزان خواسته می شود تا به صورت گروهی در مورد جمع و تفریق کسر ها
سوالاتی مرتبط با زندگی روزمره خود طراحی و حل کنند .
با برر سی سوالات و مسائلی که برای دانش آموزان پیش آمده آنها را مورد ارزیابی قرار
می ذهیم ابن امر رو شن مى كند أثان جه نكاتى را آموخته اند و جه نكاتى هنوز برايشان
سؤال است.
هدف كلى
اهداف رفتاری
منابع یادگیری
دانش آموزان در
منزل
صفحه 21:
یادداشت روزانه یک نسخه دفتریادداشت ارزنقیمت است که
ee
دربارهبادگیری فراشناخت, تعبین اهداف و گفتوگوی خصوصی با معلم را قراهم مىكند.
جزوههایی شامل فعالیتهای
Gale Giles sexs amis, انجام آنهاهمزی یا
بستههای یاد
ae يادداشتهاى راهنماى قيلمها و استانداردهاى 1.
55 (اهداف) هر درب
زمانی در کلاس و قبل از آزمون که معلم با دان شآموزان مصاحبه میکند. در این
صندلی دا | مصاحيه دانش ,موز بای به سم نشان دهد که مفهومرافرگرفته ات ومعلم و دفشموز
در مورد أموختهها و نقاط متبث و جالث برقكيز
يادكيرى» گف وگو میکنند
دانشآموزان اگر تمایل به آزمون مجدد دارند فرمی را تکمیل و ارائه م ىكتند.
انجام
درخواست آزمون
زو ناس پرامترها برای ضولیط مشخصی تعیینشدهاند و دانشآموزان بایدقبل از
وبرهآزمون خود را به این معیارها پرساتند
شآموزن میتونن عالیتهای فردی مناسب خود را نتخلب کنند. در
زمان متعطف رفع تومه رصان bj ole
كلاس كمكم افزايش مىيلبد. در اين زمان بسبارى از داش آموزان قيلمها را مى بينتد.
فراهمشده ۱ تا ۲۰ دقیقه
poke yay
در آغاز ترمه هرروز رای اینکه دنشآموزان متوجه شوند كه من هنوز معلم آنها
هستم. تدريس كوتاهى مىكتم. كمكم كه دانشآموزان با ساختار كلاس معكوس
تدريس را متوقف میکنم
ممکن است هنوز هم در كرودهاى كوجك تدريس كنم يا نيمجه تدريسى
در گروههای کوچکتر
فعالیتهای ستی عات dint ga بحو م يريف 7
ین بخش از
بر صورت ضرورت داشته باشم.
زمان اجتماع زمانی که کل لاس بر
وی پروژه ای واحد کار ميکنند. در كلا
ازمايشكاهى. كل كلاس در يكتزمان.
قعاليتى يكسان اتخام مى دهند: باوجوداين: اكر دان آموزى عقباقتاده لست
ممكن است از فعاليت كروهى صرف نظر كند. در مورد هر
بايد جداكاته مذاكره و تصميم كيرى كرد.
زيستشناسى معمولاً در فعاليثهاى
صفحه 22:
روز اول
روز سوم
صفحه 23:
بروسی مرسوم تکالیف: فیلم
ردن اعداد اعشاری
بازخوانی فعال از روی
صفحه 24:
پژوهش های اخیر
|-اثربخشی آموزش به روش یادگیری معکوس بر نگرش به درس و روحیه پرسشگری دانش
آموزان دوره ابتدایی(۱۳۹۸)
یافته های پژوهش : یافته های تحقیق نشان داد که میانگین های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در
هر دو متیر نگرش به درس وروحیه پرسشگری رشد معناداری داشته است. بنابراین آموزش به روش
یادگیری معکوس مبتنی بر چندرسانه ای ها بر رشد نگرش به درس و روحیه پرسشگری دانش آموزان تأثیر
معنادار دارد.
نتيجهكيرى محققان : با توجه به اثر معنادار روش يادكيرى معكوس بر رشد نكرش به درس و روحيه
برسشكرى دانش آموزان و با توجه به ضعف آنان در این دو مهارت. به نظر میرسد جهت رشد مهارت های
نگرشی وپرسشگری دانش آموزان چنین برنامه هایی میبایست مورد توجه بیشتری در کلاسهای درس قرار
iS
۲-بررسی میزان مشارکت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در درس زبان انگلیسی با استفاده از
روش آموزش کلاس معکوس(۱۳۹۶)
یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان مشارکت رفتاری . شناختی .عاطفی و عاملی بالاتر از میانگین
است.همچنین تفاوت معناداری در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بین دو گروه آزمایش و کنترل
وجود دارد.بر اساس نتایج این پژوهش کلاس درس معکوس با افزایش میزان مشارکت دانش اموز موجب
بهبود عملکرد تحصیلی آنان می شود.
صفحه 25:
۳-تأثیر آموزش معکوس بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجیبی دلنش آموزان پسر پایه چهارم
ابتدایی شهرستان پاکدشت(۳۹۶)
نتلیج حاصل از لین تحقیق نشان داد که فرایند کلاس گروه آزملیش . از معلم محور بودنبه سمت
دلنش آموز محور تغییر نموده است. دلنش آموزان در لین کلاس از انجام فعالیت و تعامل اعلام
رضلیت نموده لند و نقش معلم در کلاس. طراح و تسهیل گر آموزشی بوده است و دانش آموزان
گروه آزملیش کهبا روش آموزش معکوس, آموزش دیدند. نسبتبه دانش آموزان گروه کنترل :
بهبود عملکرد و افزایش پیشرفت تحصیلی داشته اند
صفحه 26:
تأثیر آموزش با روش معکوس بر بازده های یادگیری مهارتهای فراشناختی در درس ریاضی پایه
ششم ابتدایی(۱۳۹۹)
یافته های پژوهش نشان داد. نمرات دانش آمو:
خوداگاهی شناختی افزایش و در خرده مقیاس خرافات و باور های منفی کاهش داشته است و به طور کلیء
ان در خرده مقیاس باور های مثبت.اطمینان شناختی و
نمرات دانش آموزان در مهارتهای فراشناختی پس از آموزش به شیوه معکوس افزایش قابل توجهی داشت اما
افزایش مهارت های شناختی در دختران و پسران تفاوت قابل ملاحظه ای نداشته است.
تاثير كلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی(0۳۹۷)
یافته ها ی حاصل نشان دادند که کلاس معکوس توانسته اثر معنی داری بر متغییر خودراهبری (به جز مولفه
ی خود مدیریتی) در یادگیری اثر بگذارد همچنین میانگین نمرات دانش آموزان درپیش آزمون و پس آزمون در
گروه آزمایش تفاوت چشمگیری با یکدیگر داشتند؛ که میانگین نمرات خود راهبری یادگیری دانش آموزان
آموزش دیده از طریق کلاس معکوس بالاتر بود.
صفحه 27:
The impact of a flipped classroom approach on student
learning experience (2019)
A key finding was that elements from the model for student
learning design presented in this article were correlated with
student confidence, motivation and engagement. It was concluded
that refinements of components of the flipped design, such as the
pre-recorded lectures and the structure of the in-class sessions,
may further enhance the student learning experience in this
Re Eifect of A Flipped Classroom on Students’
Achievements, Academic Engagement and Satisfaction
Levels(2019)
It was found that the scores for the students in the
experimental groups with regard to academic achievement
and engagement were higher than the scores for those in the
control group and the differences between the groups were
statistically significant. It was revealed that the students were
also generally satisfied with the flipped classroom.
صفحه 28:
The Effects of a Flipped Classroom Model of Instruction
on Students’ Performance and Attitudes Towards
Chemistry(2017)
Findings from this study reveal that the flipped instruction
model facilitates a shift in students’ conceptual understanding
of the rate of chemical reaction significantly more than the
control condition. Positive significant differences were found
on all assessments with the flipped class students performing
higher on average. Students in the flipped classroom model
condition benefited by preparing for the lesson before the
classes and had the opportunity to interact with peers and the
teacher during the learning processes in the classroom. The
findings support the notion that teachers should be trained or
retrained on how to incorporate the flipped classroom model
into their teaching and learning processes because it
encourages students to be directly involved and active in the
0 ee
صفحه 29:
رمضانی من ۱۳۹۸. اثربخشی آموزش به روش یادگیری معکوس بر نگرش به درس و روحیه پرسشگری دانش
آموزان دوره ابتدایی .کارشناسی ارشد ۱۳۹۸برنامه ریزی درسی دانشگاه اراک. دانشکده ادبیات و علوم انسانی
برگمن. جان؛ سمز. ارون (۱۳۹۵). یادگیری معکوس.ترجمه محمد عطاران و مریم فرحمند خانقاه. تهران: مرآت.
برگمن جان :سمز.آرون .(۱۳۹۶) یادگیری معکوس در دورهی ابتدایی. ترجمه سیدحسین رضوی خوسفی انتشارات
تیک
سیدبهنام علوی مقدم . مصطفی بهمنی. (۱۳۹۸). مفهوم سازی آموزش معکوس. فصلنامه رشد زبان های خارجی.
۲۷۳۳ ۹
تأثیر آموزش با روش معکوس بر بازده های یادگیری مهارتهای فراشناختی در درس ریاضی پایه ششم
ابتدایی(۱۳۹۹) اسما یزدی . بی بی عشرت زمانی . نگین برات دستجردی
بررسی میزان مشارکت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در درس زبان انگلیسی با استفاده از روش
آموزش کلاس معکوس(۱۳۹۶)مصطفی بهمنی.سعید صفایی موحد.رضوان حکیم زاده.محمد عطاران.سیدبهنام
علوی مقدم
کاویانی, حسن, لیاقت دار, محمد جواد, زمانی, بی بی عشرت, عابدینی, یاسمین. (۱۳۹۶). چارچوب نظری
کلاسمعکوس: ترسیم اشارههایی برای بادگیری فراگیرمحور. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, ۲(۷), ۰۷۸-۵۹
آموزش معکوس بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان
پاکدشت(۱۳۹۶) جعفر عشرتی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ۱۳۹۶دانشگاه
ee
صفحه 30:
* Talan, Tarik & Gulsecen, S.. (2019). The Effect of A Flipped Classroom on
Students’ Achievements, Academic Engagement and Satisfaction Levels.
Turkish Online Journal of Distance Education. 20. 31-60.
10.17718/tojde.640503.
+ Isaiah T. Awidi, Mark Paynter, The impact of a flipped classroom approach
on student learning experience,Computers & Education, Volume
128,2019,Pages 269-283,
* Olakanmi, E.E. The Effects of a Flipped Classroom Model of Instruction
on Students’ Performance and Attitudes Towards Chemistry. J Sci Educ
Technol 26, 127-137 (2017)