با قابلیت ویرایش

فاطمه سادات علوی

20 صفحه
954 بازدید
10 اسفند 1400

صفحه 1:
> 1 5 بسم الله الرحمن الرحي 1 5 فصلاول: علم تجربى و كودكان

صفحه 2:

صفحه 3:
مقدمه به يك تعريف عملياتى در علم ‎oe ees‏ کنید. کار خود را از همان جایی که مدرسین آغاز کرده اند و به مراحل كنونى در علم أموزى رسيده اد تیف ‎ee‏ از علم تجربى باشد.((علم تجربى مجموعه فعاليت هاى انسانى است كه بعنوان يك ابزار پیشرفته در جهت شناخت متشکل محیط زندگی در اختیار ما قرار دارد.)) ولقعيت های علمی گرچه از نظر تفکر انسانی می آیند باید گفت علم تجربی از نظر روش به صورت كلى كاربردى» از نظر ارتباطى كاملا سازمان يافته و اونظر معرفت انساتى به -طور دالم در حال تذییر است ابتدا باید مشکلات موجود در

صفحه 4:
101 - ‏سه عامل مشخص عمده دارد‎ ple: d= a ‏نظرا‎ ‎٩ ‏روش‌ها اوعلمی‎ ‏علمي-©‎ pats

صفحه 5:
سر نظرات علمی: برخی عقاید و ارزش ها مانند به تعليق 99 ‎Fe‏ ‎ra ۲‏ زمانی که اطلاعات کافی درباره مسئله جمع آوری نشده است. کوشش مستعو درس ‎am ‏.واقع بين بودن و نظاير اين ها روش هاى علمى: برخى راههاى بررسی مسائل مانند فرضیه سازی. طرح و لجرای تجارت» علمی» ارزشیابی اطلاعات» اندازه گیری و نظا نتایج علمی: واقعیت ها قوانين: اصول. تتوری های علمی مانند اصل علمی .مربوط به این که آهن در اثر حرارت انبساط پیدا می کند ‎ ‎ ‏ان

صفحه 6:
شده اند به دانشمندان کسانی هستند که در یک رشته علمی ترب مشاهده و من به پدیده ها می پردازند و از طریق فعالیت های عقل به مطالعه آنها مشفولند. آنان به هنگام جمع آوری و تفسیر و لرزشیابی اطلاعات واقع بین هستند و از نظرلت علمی تبعیت می کنند آنان همچنین برای گشودن معمای خلقت به تجارب و کوشش های متعدد علمی می پردازند. این فعالیتها ((روش علم)) نامیده می شود. آنان در ن فعالیت ها به کشف مواردی موفق می شوند که این یافته ها را نتايج علمی می گویند

صفحه 7:
نظیلتملمی-0 كنجكاوىكودكازدر محيطلطرلف)-0 دانشمند جستجوكرى است كه جراغ كشف و بيدايش علمى را دائما روشن نكه ميدارد.بدون اين نظر علمى (كنجكاوى) يافتن اين همه علوم تجربى امكان بذير ‏ . .نخواهد بود تولضع در علم آموزی 1 متواضع بودن به معنی پرهیز از افتخارات توخالی و بی دلیل است. لنسان متواضع کي اطلای می شود که مارای حصلت های رب باشد :الف)نقاط عف و قدرت انسان را به طور دایم مورد مشاهده و مطالعه قرار دهد ب)علیه خواهش های نفسانی قیام کند و از قبول کورکورانه بدون سواال پرهیز ‎as.‏

صفحه 8:
اكثر افراد يس از ماه ها تلاش بر حل مسائل علمی وقتی با موفقیت کمتر یا شکست مواجه شوند از ادامه کار دل سرد می شوند.دانشمندان علم تجربی تلاش های انسان را به صورت واقعیت علمی و روش سالم تلقی می کنند و تمام نظرات علمی را به صورت یک رشته فعالیت های دامنه دار بی انتها می دانند که در حال و آینده می توان از آن تفاده نمود. دانشمندان معمولا م7 کارهای خود را ناتمام تلقی می کنندو اميدوارند كه تلاش های آیندگان بتواند پژوهش های -علمی ناقص آنان را تکمیل سازد ۳

صفحه 9:
»ع € Mh دانشمندان پیوسته در جهت اهداف علمی می کوشند. درصورتی که افراد ممولی ‏ پیوسته اطلاعات را در جهت تاكيد افكار و عقايد خويش به کار می برند. به عبارت دیگر اينها مى كويند که ذهن ما این مطالب را یافته است و نمیخواهيم خود را با واقعيت ها دركير كنيم. ما همه میلیم در راهی فکر کنیم که به درک یک موقعیت منتهی شود. روانشناسان لین روش را پدیده شناسی می گویند

صفحه 10:
ولقع گرا بسودردر علم آموزی16 دانشمندان باید پیوسته به خود به قبولانند که در مسایل باید واقع گرا باشند وکوشش های علمی آنان در جهت قع گرایی باشد دانشمندان با طرح سوالات يالا و نظایر آنها سعی می کننداشتباهات خود را به حداقل برسانند. آنان میدانند که ممکن است در موقعیت مشابه افراد دیگری که کارشان را تکراز ند وبا کاربرد روش علمی ج انجامآزمایش و یا ديك أن وك واقعيت علمى هر عورد بك يديده برستت روش هاى تجربى به كار رفته در حقيقت سنك محكم بناق لت أبنت كه مي تواند نتيجة أزمايش هاى دقيق علس افد عواملی که دانشمندأنَ ت بررسی: :های علمی مدنظر قرار می دهند ‎das Sais‏ فروتنی-0 مردد بودن-© ‎Pas Ks)‏ لجتتالباز ساده لوحوو جزمی-0 بودن داشتننگرش‌مثبتدر مورد 0 ‎oes‏ ولقع گرلیی-2»

صفحه 11:
در یک تعریف گسترده تحقیق علمی به معنی جستجو درباره حقایق و معلومات علمی است.شخص باید مسئله علمی را بفهمد تا بتواند راه حل احتمالی آن را .بيش بينى كند :روش تدريس علم آموزى تعریفمسئله -4 مشاهده کردن-9 لندازه گیری-9 ساختزفرضيه -© لمنجام كليهاىمربوط به آتمايش-8»

صفحه 12:
پرسش درباره سوالات صحیح علمی .۲-۲ سوالات کودکان را که در دنیای احساس و انديشه خویش مطرح می سازند و همچنین سوالات بسیار دقیق و عمیق دانشمندان را که مشغول بررسی علمی هستند. شنیده اید سوال کردن که در علم آموزی جوهر تحقیق و بررسی علمی است معمولا به سه نوع مطرح تس الف) چه؟ معمولا برای تعریف یک پدیده علمی ساده ترین سؤال علمی با کلمه (چه) آغاز می گردد مانندء چه نوع سنگی است؟ ب) جكونه اين سؤال نیزمند اندکی بررسی علمی است زیرا معمولا نیاز به روش مطالعه علمی دارد مانند: چگونه حرارت از یک میله آهنی عبور می کند؟ ج) چرا؟ این قبیل ی معمولا آ خ مى تواند باشد و از پدر

صفحه 13:
پرهیز از پاسخ های غیر علمی ۲-۲ معمولا به علت عدم اطلاع و دانش علمی کافیء کاهی به سوالات کودکان پاسخ داده می شود و معمولا آنان به تفکر و احیانا جستجو و کوشش در یافتن علل علمی ترغیب نمی شوند. مانتد این که گیاه معمولا نور را دوست دارد و به طرف آن می رود اين پاسخ باعث خولهد شد اثر نور در سلول های گیاهی و کارها مربوط به تنفس گیاه در برابر نور و کربن گیری مورد بحث قرار نگیرد. بست رويرو ‎Ene‏

صفحه 14:
یافتن علت و معلول ۲-۴۰ دانشمندان می کوشند که علت و معلول را در بین اجزای اطلاعات به دست آمده بیابند و اغلب برای کنترل اثر یک متفیر آزمایش هایی انجام می دهند. و گاهی در بین متغیرهای متعدد در یک پدیده علمی, دلنشمندان چندین تجربه را مورد توجه قرار می دهند و در هر یک از تجارب علمی تنها یک پدیده تغییر می کند و اثر آن مورد مطالعه قرار می گیرد. مانند مطالعه اثر نوره حرارت و امثال آن در رشد گیاه که فقط یکی تغییر می کند و بقیه ثابت هستند در نتیجه اثر متفیر مورد توجه قرار می گیرد. کودکان برای این که اثر آب را در رشد گیاه مورد مطالعه قرار دهند در آزمایش هم زمان انجام می دهند. در یکی دانه گیاه را در اسفنج خیس و در دیگری دانه گیاه را در اسفتج خشک قرار داده و در شرایط مشایه از آنها نگهداری می کنند. مسلما دانه .موجود در اسفنج آب دار پس از مدتی رشد می ‎BS‏ م

صفحه 15:
4 کایبرد روش‌علنی 66 برخی گتان می کنند وقتی دانشمند. یک مستله علمی را می داند.تمامکارهای علمی لنجام می گیرد و در آنها پاسخ های لازم را به دست می آورد. معمولا خان کلاس های دبیرستانی و دانشگاهی مفاهيم غير واقعى را از علم آموزی در ذهن ما گذارده است. همه دانشمندان مراحل روش علمی را کم و بیش مطایق آنچه دز بخش گفته شد به کار می برند. گرچه در موضوعات مختلف علمی این روش و گارد آن متفاوت است زیرا ممکن است شخص در تعریف با ساختن فرضیه کار بیشتری انجام دهد و فرضیه های مختلفی ساخته و آنها را تجربه کند به علاوه دانشمندان یافته های علمی درباره مسئله ای که مورد مطالعه قرار می دهند. مى توانند استفاده کنار بدین وسیله در گسترش-رتکانشتجوبی گذشتگان خود .شریک و سهیم گردند

صفحه 16:
نتایج علمی .۳ حاصل کار دانشمندان که با روش علمی کار می کنند ‎i‏ نتایجی است که قبلا تعریف شده است اینک به شرح زیر ۱ ..در مورد هر یک از نتایج علمی توضیح داده می شود

صفحه 17:
مو دانشمندان.بز اساس تجربه. مشاهده و تکرار آزمایش ها سال های سال ‎ail ogy.‏ 5 اطلاعات علمی را جمع آوری کرده لند. این اطلاعات را می توان ولقعیت های علمی یا یافته های علمی نامید. از این اطلاعات اصول, .قوانین و نظریه های علمی ساخته می شود پس واقعیت علمی یک فکر کلی است که از یک تجربه خاص به دست می آید مانند صداء الکتریسیته, سلول و اصول علمی ۳-۲۰ معمولا از ارتباط چندین واقعیت علمی» اصول علمی به دست می آیند مانتد این که آهن در اثر حرارت منبسط می شود. این اصل علمی دارای سه واقعیت به هم مزتبط است oe

صفحه 18:
تظریه عامیلتویوعلمی ‎BO‏ نظرية تعميم وسدع ار ارتباط بين اسول علمی ات که بت بدینه علمی را وليف فى کند. ظریه ها مسموا بلط اسول علمی را در یک سح وسی تحربی و قبل مشامده پیش بینی و معلوم می دارند مانند نظریه نیروی جاذبه که بدون کشف آن مسافرت یه ماه امکان نداشت. ریرا محاسبه سوخت فضاپیماها غير ممكن مى كردة همجدين نظریه -تکامل, نظریه مولکولی» نظربه ساختمان سلولی از جمله نظریه های مهم علمی هلتند 4 oe

صفحه 19:
4 اثر اجتماعى يافته هاى علمى +-7 امشرفت على علمى آثر بلفتة هاى علعى بذ روز به روز بيشتر مشحعن مي كند زيرا كشف دانشمندان كاهى به ضرر و كاهى به سود بشر به كار كرفته مى شود. مثلا كشفيات اتمى در هيروشيما و ناكازاكى به ضرر انسان ها و در جهت نابودی آنها به کار رفت. همین كشف علمى مى تواند سرطان را نيز معالجه كنار مادام كورى كاشف راديواكتيو از سرطان مرد و يافته اش در معالجه وى به كار نرفت. زيرا كسى در آن زمان نمى دانست كه اشعه .راديواكتيو در معالجه سرطان موثر می باشد.

صفحه 20:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان