صفحه 1:
SS 3 خلاصه مطالب درس روشهای طراحی مهندسی AOE Ae- OE Bb pod pli

صفحه 2:
*اصول کارآفرینی و ویژگی کارآفرینان #خلاقیت و نوآوري #مدیریت کسب و کارهای کوچک #فرهنگ کسب وکار Business Plan ‏طرح تجارى‎ ©

صفحه 3:
#در قرن شانزدهم میلادی واژه فرانسوی ۳۲60۲6۱۲۲6 کارآفرینی اولین بار برای افرادی به کار برده شد که در ماموریتهای نظامی خود را به خطر سانداختند. #بعدها اين وازه به كسانى اطلاق شد كه مخاطره يك فعالیت اقتصادی را مپذیرفتند و آن را سازماندهی, تقبل و اداره منکردند.

صفحه 4:
تعاریف. کارافرینی «ژان باتیست سی»اولین کسی بود که بر نقش حیاتی کارآفرینان در جابجایی منایع اقتصادی براساس اصول بهرهوری تأکید کرد. «ژان باتیست سی» کارآفرینی را مختص فردی مىدانست که منابع اقتصادی را از يك حوزهی دارای بهرهوری و سود پایین به حوزهی دارای بهرهوری و سود بالاتر منتقل ‎Sao‏

صفحه 5:
«جفری تیمونز» کارآفرین را ایجاد کننده يك چیز ارزشمند از هیچ مداند.

صفحه 6:
ee -7 a << ‎٩‏ «مککلهلند» :فرآیند کارآفرینی را فراتر از شغل و حرفه, بلكه يك شیوه‌ی زندگی تعبیر منماید؛ به طوری که خلاقبت و نوآوری, عشق به کار و تلاش مستمر, پوبایی, مخاطره پذیری, آینده تگری, ارزش آفرینی, آرمان گرایی, فرصت گرایی, نیاز به پیشرفت و مثبت اندیشی, زیر بنا و اساس زندگی کارآقرینانه مباشد؛ در اين زندگی شکست به معنای پلهای برای بالا رقتن و موقعیتی برای آموختن است. در دنیای کارآفرینی شکست. تصور ناقصی از واقعیت مبهمی است که در هدف وجود دارد؛ واقعهای که هنوز فواید آن تبدیل به سود نشده است. در اين زندگی پول انگیزهی اصلی و اولیه‌ی فعالیتهای اقتصادی نیست, بلکه معیاری برای سنجش میزان موفقیت فرد محسوب مىشود. در زندگی کارآفرینانه هدف اصلی از کار و فعالیت, ارضای حس کنجکاوی, تحقق بخشیدن به آرمانها, آزادسازی انرژبهای ذهنی و تبدیل آنها به ایدههای عملی و درنهایت خلق ارزش است و همه چیز تحت الشعاع آرمان شخص قرار مگیرد. ‎

صفحه 7:
— = أ[ كت تعاریف کارافرینی #«رابرت هیسریچج» فرآیند کارآفرینی را خلق چیزی نو مداند که توم با ضرف وقت و تلاش بسیار و پذیزش عطرات مالی: زوحی و اجتماعی برای بدست آوردن منابع مالی, رضایت شخصی و استقلال است. که نتیجه این فرآیند از فعالیتهای منظمی حاصل میشود که خلاقیت و نوآوری را به نیازمندها و فرصت‌های بازار پیوند مىدهد. به عبارتی فرآیند کارآفرینی تنها خلق محصول و یا خدمتی جدید نیست بلکه خلق محصول جدیدی است که متناسب با نیازهای بازار و تقاضای موجود باشد و بتوان آن را به جامعه ارایه نمود.

صفحه 8:
————— —— 5259 (call 1 کارآفرینی ‎Las. e‏ که کار ازا اولیه تا ارا لل جامعه, کلیه. ‎Geo fits bee eles Valent pel Sole ait ‏2 کارآفرینی سازمانن ‎٩‏ فرآیندی است که کارآفرین تحت حمایت يك سازمان: فعاليتهای کا رآفریتانه خود:را ‏به تم مر سات ‏ب) كروهى ‏1- كا رافرينى شركتىٍ ‏فرایندی است که يك شركت طى ميكند تا همه افراد آن به كارآفرينى تشويق شده ‎sta sll ele‏ دى و كروهى به طور مستمر ف و راحت در ‏شم بذ ند ‏0 ام بذيرد. در اين فرايند هر يك از ثارئنان در نقش تارافرين م ‎ ‏2 کارآفرینی اج اجتماعی ‏۰ 5 ا 1 که شامل سازمان‌ها انتفا است ‎Tae‏ سا زان رش کیب کار 5 التفاعن باری ‎Sarge‏ ‎ee Sot‏ بجاد تخدینگی براي برناه‌هایشان» ارزش ‎a‏ م تا ۳ نه‌آي خلاقانه براق موضوعات ‏تماعي استفاده مي‌کز ‎

صفحه 9:
ویژگبهای کارآفرینان عمده ویژگبهای شخصیتی و روانشناختی کارآفرینان: خلاقیت و نوآوری. نیاز به توفیق, مخاطره پذیری. مسئولیت پذیری, انستقلالطلیی, دارای مرک کنترل دروتی, بصیرت, کاردانی, پرتلاشی, داراى اعتماد به نقس» دستاوردگرایی هدف‌گرایی

صفحه 10:
رویکرد رفتاری کارآفرینان *از موقعیت‌های اقتصادی استفاده مکند #تصمیم منگیرد *سرمایه را جذب مکند و ‎ol‏ را افزايیش مندهد *برای آینده برنامهریزی مبکند #تولیدات خود را با سود مفروشد

صفحه 11:
کارافرینان ۴ «تئودور شولتز» :عدم تعادل در يك اقتصاد پویا امری اجتنابناپذیر است, این عدم تعادل را نمیتوان به موجب قانون یا سیاست عمومی برطرف کرد و به طور یقین علم معانی و بیان هم نصتواند آن را برطرف کند. تنها فعالیتهای کارآفرینانه است که با تخصیص مجدد منابع متواند اقتصاد را به حالت تعادل بازگرداند. ‎٩‏ «ماکس ویر» :کارآفرینی يك فرآیند اجتماعی است که در آن کارآفرین با اشتیاق و پشتکار در کار. خویشتن خویش را پیدا مىکند و از بند عادات و سنتهای مرسوم رها میشود. فرهنگ کارآفرینی در سطح تعاملی انسانها با یکدیگر شکل مگیرد و شخصیت, ارزش‌هاء نگرشها و باورهای فرد نسبت به کارآفرینی تحت تأثیر تعامل وی با سایر افراد جامعه شکل گرفته و تکامل پیدا مکند ‎

صفحه 12:
1 شناسایی و ارزیابی فرصت 2 تدوین طرح تجاری 3- تأمین منایع مورد نیاز 4 اداره بنگاه تأسیس شده

صفحه 13:
محيط فرضت‌ها عدم قطعیت ‎cle!‏ اقتار / عملكرد ابتكار قبولمسثوليتشخصى مركز کتترل درونی کتترل عملکرد لیا تحمل ابهام أستفاده از يول به عنوان معي أولويت به كار

صفحه 14:
فرایند کارافرینی 2 مدل «فرای»: از نظر «فرای» سه عامل در انگیزه‌ی کارآفرین برای تاسیس یك شرکت مها دخالت دارند که ‎sls Gh be‏ عم میرهای تسیعکنه و عتفیرهای تواد خن عوامل مقدم: اين موقعيتها يا و ويزكيهاء , عواملی هستند که باعث > ‎rigdiso‏ 249 یه طور خودآگاه یا ناخود آگاه امکانات کارآفرینی را مورد پررسی قرار دهد. یرای مثال. بسیاری از کارآفرینان در خانوادههایی كارافزين به ‎mabe las‏ ‏- عوامل تسریع کننده: حادثه يا موقعیتی است که به طور ویژهای عمل کارآقرینی را سرعت مبخشد. برای مثال اخراج از يك کار متواند يك عامل تسریع کننده باشد. ‏- عوامل توانبخش: فرد کارآفرین تنها یکی از اجزاء تشکیل دهنده شرکتهای نوپای کارآفرینانه است. دو جزء فرصت و متابع در ‏ی برای تأسیس شرکتهای نوپا, حیاتی مىباشند و عوامل ‏توانبخش نامیده مىشوند ‎

صفحه 15:
© كارآفرينان اهل عمل هستند نه اهل انديشه © کارآفرینان متولد می‌شوند, ساخته نمی‌شوند # کارآفرینان همه مبتکرین هستند © کارآفرینان وصله‌هاي ناجور علمي و اجتماعي مي‌باشند * کارآفرینان تنها به دنبال سود هستند و تمام نیاز ایشان پول است ‎٩‏ تمام نیاز کارآفرینان خوش شانسي است ‏#براي کارآفرینان بي‌اطلاعي نعمتي است ‏# کارآفرینان در جستجوي موفقیت, شكست‌هاي زيادي را تجریه مي‌کنند ؟ کارآفرینان حد نهايي خطریذیران هستند ‎

صفحه 16:
+ خلاقیت بخش ۲ 3 + تحریف خلاقبت. + توآوری 1 + عناصر خلاقیت. ء تعریف و اوبی أذ أ » وطكى هلى افراد خلاق ‎٠‏ تقاوت نواوری و خلاقیت. ‎eee OM‏ + فرایند خواودی + فرایتد خلاقیت + ویژگی های تواوبی. + مواقع خلاقبت + انواع تواودی. تکتیکهای خلاقیت + اصول ثوآوری + موانج نواودی « سازمای خلاق و نو اوز + تیریرحل خلاق مستله

صفحه 17:
خلاقیت يك توانایی فردی ‎cul‏ که متواند به يك اختراع یا ایدهای بکر توسط فرد خلاق منجر شود. نوآوری فرآیندی است که اختراع يا ايده را به محصول يا خدمتى كه قابل عرضه در بازار است تبديل ميكند. کارآفرینی ویژگی فردى است كه با عزمى راسخ و با وجود موانع بسيار در رساندن يك محصول ويا ارايهى خدمت جديدى به بازار فرآيند نوآورى را با موفقيت هدايت مدكند.

صفحه 18:
گیلفورد در نظریهاش دو عامل «تفکر واگرا» و «تفکر همگرا» را از یکدیگر جدا مکند و کلیهی خلاقيت.را در هفنگر واگرا» سداند. «تفكر واكرا» تفگری است گه به چهات مخقلف: سیر مک برای حل مسئله به خلق راهحلهای بسیار متنوع, متفاوت و نوین مپردازد. برعکس در «تفکر مگرا» فرد مىکوشدا با ادغام اطلاعات به رونش:منطفی فقط به پاسخ صحیح پرسد. کیتینگه برای ایجاد رفتاری خلاق, رشد و تحول چهار دسته از مهارت را ضروری مداند: توانایی تفکر واگرا در فرد: با خلق راهحلهای متفاوت دامنهی وسیعی از ابعاد و زوایای مختلف , مسئله را در نظر منگیرد. داشتن معلومات وسیع و تجربه مفید در زمینه خلاقیت توانایی برقراری ارتباط با دیگران به منظور تبادل تجربیات و معلومات توانمندی فرد برای تجزیه و تحلیل انتقادی, زیرا فرد در جریان شکلگیری خلاقیت و به دلیل ذهن‌انگیزی به راهحلهای متعددی مبرسد که برای انتخاب راهحل صحیح و کنار گذاشتن را دیگر داشتن قدرت قضاوت و نقادی دقیق ضروری است.

صفحه 19:
به نظر وایزبرگ خلاقیت زمانی شکل مگیرد که فرد راهجل تازهای برای مستلهای که با آن روبهرو شده به کار ‎eae‏ ها مسئله و دوم تازه و نو بودن راهحل برای حل کنندهی مسئله

صفحه 20:
مهارتهای‌مربوط به خلاقیت مهارتهای مربوط به موضوع انگیزه (درونی و بیرونی)

صفحه 21:

صفحه 22:
آلبرشیت: خلاقیث ینچ مرحله دارد. به ترتیب عبارتند از: جذب اطلاعات, الهام, آزمون, پالایش و عرضه, او مگوید: شخص خلاق, اطلاعات اطراف خود را جذب مبکند و برای بررسی مسائل به بررسی و جستوجوی راههای مختلف مپردازد در اين هنگام ذهن فرد خلاق با استفاده از اطلاعات خام به طور غير محسوس از به کار مبکند و پس از تجزیه, تجلیل و ترکیب اطلاعات راهحلی برای مسئله عرضه منکند:

صفحه 23:
1 آموزش ناهمسو با کارآفرینی و خلاقیت 2 استفاده از الگوهای قالبی 3 شتابزدگی در ارزیابی 4 تأکید بر مفروضات قبلی 5 فشاوهای اجتماعی 6 چارهجویبهای کوتاه مدت 7 عدم تمايل به تغيير همچئین از جمله موانع فردی خلاقیت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود؛ مسغلهی ریاد و درگیزی بیش ار ‎gals alias ls‏ اهدای متضاد نداشتن استراحت کافی ترس از انتقاد عدم تمرکز ذهنی و وجود استرس خودپرستی و غرور عادت زدگی منفی نگری و عدم اعتماد به نفس

صفحه 24:

صفحه 25:
دو اصل اساسی 1 تعویق قضاوت 2 تولید ایدهی بيشتر با رسيدن به بهترين ايده قوانين و مقررات 1 انتقاد ممنوع است 2 چرخش آزاد با استقبال روبرو متشود. 3- بیش از حد لزوم ایده تولید کنید. 4 تلفیق و بهبود پيشنهادات

صفحه 26:
تج #تعریف مسئله: قبل از هر چیز باید مسئله را تعریف کرد. #شروع ایده یایی: سپس رئیس جلسه از اعضا مبخواهند ایده بدهند. *تعیین محدودیت زمانی: برای خود مهلت معینی © بررسى ایدهها: در اين مرحله تعدادی از بهترین ایدههای داده شده مورد بررسی قرار منگیرد

صفحه 27:
تکنیک طوفان ذهنی . اقتباس: « اين را شبیه چه متوانم بسازم» تعدیل:« اگر اين کمی تغییر داده شود چه مشود؟» جانشینی: ‎ul Sle a‏ جه چیر دیگری متوانم وارد کنم؟ اكر اين جزء نباشد چه چیز دیگری متواند جای آن قرار داد؟» جمع (به حداكثر رساندن): «اكر دربارهى اين موضوع اغراق شود جه مشود؟ غول بيكر جطور؟» ضرب: «منتوان اين را دو برابر كرد؟» تقسیم:« اگر اين بیش از حد کوچك. مینیاتوری شود...؟» تفریق: «چطور است این جزء را از قلم بیندازیم؟»

صفحه 28:
تكنيك « چرا؟» 0 | دفيقا مثل عراهاى مکرر کودکی | ‎oe‏ ی د از د ‎al oO‏ بت ی سیفن رال ۳ ‎shes |‏ 7 زیر سوال ی ‎I‏ كا ى ايد لى و ادقيردازى به ‎a 299 J‏ مثال ای شناسایی تعریف درشت وك ‎eee‏ ‏از .اين تكنيك أ د و در ‎Seal Saas‏ متتوان ابدههاق جديدى در رايط * با موضوع بدست آورد. بايد توجه داشت كه سؤالات تا آنِجا ادامه بيدا مدكند كه به يك بصبرت و بینش بر 5 به جواب مفيدى رسيديم و يأ به رود د جدید و آثربخشی دست بافتیم, بايد مسئله را به شکلی دیگر از نو مطرح نموده و فرآیند پرسش و پاسخ ‎Beeb‏

صفحه 29:
تکنيك پی. ام. آی ‎(P.M.1I)‏ . نام این تكنيك برگرفته از حروف اول سه كلمه به معنى افزودن, . " ۱ روش کار چنین است که ابتدا فرد توجهش را به نکات مثبت موضوع یا پيشنهادها و سپس به نکات منفی و نهایتا به نکات جالب و تازهی آن که نه مثبت است و نه منفی, معطوف مکند و در پایان نسبت به تهیه لیست نکات مثبت یا مزایای موضوع, لیست موانع. محدودیتها و نکات منفی موضوع و لیست نکات جالب و تازهی موضوع اقدام مبکند.

صفحه 30:
تكنيك «چه مشود اگر...؟» به طور کلی برای خلاقیت باید فکر. از قالبهای ذهنی, شرایط موجود, پیش فرضها, عادات و استانداردها آزاد شود تا بتواند موضوع را از زوایای مختلف رویت و ایدههای جدیدی را تداعی کند. بر همین اساس این تکنيك كمك شایانی به آزادسازی فکر ‎sly‏ جمع‌آوری ایدههای جدید منکند. در این روش توصیه مشود برای یافتن ایدههای جدید از سوالات «چه مشود اگر.-.؟ » استفاده کنید و آن را به قدری تکرار و تمرین کنید که برایتان يك عادت شود.

صفحه 31:
سد ۰" تکنيك اسکمپر 50۸۵۱۳۴ 5 نماينده وازه 511525111611101 به معنى جانشين سازى است. یعنی اینکه «چه چیزی را متوان جانشین ‏ نمود؟» اين يك سؤال طلايى است كه در طول تاريخ به انسانهای خلاق و مبتكر كمك شايانى نموده است. جه مواردي را ميتوانيم بدجاي موارد فعلي به كار بريم؟ از جه فرآيند ديكري ميتوانيم استفاده كنيم؟ چه نيروي محرك ديكري بهتر كار ميكند؟ ‎a‏ در تلويزيون از جه روش ديكري ميتوانيم تبليغ ‏به جاي او جه كسي را. ..؟ ‏به جاي أن جه جيزي. ..؟ ‎

صفحه 32:
تکنيك اسکمپر ‎SCAMPER‏ © نماینده واژه 00۳00106 به معنوت رکیبکردن‌است چه ايده‌هايي را مي‌توان ترکیب کرد؟ اگر مخلوط شود چطور؟ يك آلیاژ چطور؟ ترکیب هدف‌ها چطور است؟ چطور است به طور دسته‌جمعي. ..؟ دسته‌اي از انواع مختلف چطور است؟ چطور است واحدهاي سازمان را ادغام کنیم؟

صفحه 33:
- تکنيك اسکمپر ‎SCAMPER‏ ۸ نماینده واژه ۸0 به معنی رفاه, سازگاری 9 تعدیل كردن است. حال بهتر است از سؤالات زير استفاده شود: اين را شبيه جه جيزي ميتوانيم بسازيم؟ ایا چیز مشابهي وجود دارد که بتوان از آن اقتباس کرد؟ چه ايده‌هاي ديگري پيشنهاد مي‌کنید؟ اين به جه جيز شبيه است؟

صفحه 34:
سس = سس" تکنيك اسکمپر ‎SCAMPER‏ نماینده واژه 714301259 به معنیب زرگ‌سازیاست چه تفييري مي‌توانيم در این موضوع بدهیم؟ جطور إست شكل, رتكشء , سرعتش و. . . را تغییر آیا ‎pore‏ فوي‌تر باارزش‌تر. گردد؟ ‎az‏ تغييري در فرآیند آن مي‌توانيم بدهیم؟ اگر آن را انحنا دهیم, جه اتفاقي مي‌افتد؟ ‏چرا آن را چند برایر نکنیم؟ ‎

صفحه 35:
"۰ تكنيك اسكمير ‎SCAMPER‏ ۲ نماینده واژه 1565 01261 0 ۳۲ به معنی استفاده در ساير ‎sles‏ است. جه م ميتوان از مواد زايد كرد؟ يكونة مي ‎of eo‏ جوضوع را تغيير داد تا براي كاربرد جه محصولات ‎Se‏ ميتوان از مواد مؤسسه کرد؟ كاربردهاي دیگر استعدادهاي این فرد چیست؟ با محصولات مردود شده یا ايده‌هاي شکست خورده چه مي‌توان

صفحه 36:
"۰ تکنيك اسکمپر ‎SCAMPER‏ 8 حرف ابتداى وازه 181112012211012 است و معنى حذف كردن را دارد. آیا مي‌توان اين را سریع‌تر انجام داد؟ چگونه مي‌توان آن را متراکم‌تر, فشرده‌تر و جمع و جورتر جه مي شود اگر کوچکتر شود؟ جطور است اين را از آن مجزا كنيم؟ جه جيزي را ميتوان حذف كرد؟

صفحه 37:
- تکنيك اسکمپر ‎SCAMPER‏ © نماینده واژه 13676756 است و معنی آن معکوس سازی است. ۶ در بعضی از کتابهای خلاقیت به جای کلمه 6 نیز به کار رفته است که می‌توان سوالات زیررابرای آن به کار برد. چه مي‌شود اگر این تسلسل تغییر داده شود؟ به چه نحو ديگري مي‌توان در ترتیب قرار گرفتن اینها تغییر ایجاد کرد؟ چه زمان ديگري براي آن کار بهتر است؟

صفحه 38:

صفحه 39:
© مثال: 8 دایره زیر را تنها با 4 خط مستقيم به هم بيوسته به يكديكر وصل كنيد. © مساله؛ به روشي غير از راه‌حل‌هاي معمول حل مي‌شود.

صفحه 40:

صفحه 41:
whan ul ‏#مرتب با خود فکر کنید, اگر مشکل يا مسئلهام حل شود جه خواهد شد.‎ © به آهنكهاى الهام بخش بیشتر گوش دهید. # با افراذ خلاق بيشتر معاشرت كنيد. © به جاهايى كه تابحال نرفتهايد بيشتر مسافرت كنيد. © به طبيعت بيشتر برويد؛ مخصوصا جاهايى كه تا بحال نرفتهايد. ‎٩‏ خلاقیت ابط فشاز ایجاد شود. اگر ‎alae‏ يا مشتغوليت علاقيت تعنتوانج تحت مایق ‎iG.‏ گر عجله توش ‎Z‏ ‏© اشيايى را كه روی میز یا جلوی چشمتان قرار مىدهید. متنوع باشد © سعى كنيد كاهى مخالف عادتهای خود رفتار کنید. ‎

صفحه 42:
توصیههایی خلاقیت #دکوراسیون منزل و محل کار خود را مرتب تغیبر دهید. #همیشه از نمایشگاه اختراعات و اکتشافات دیدن کنید. ‎IE‏ افراد گننبه با بپ‌خیر از موصوع: جنت بجهها در جل مسئلهتان استفاده © براى حل مشكل مورد نظرتان يك زمان ضرب العجل معین کنید. #خودنان را جای موضوع با مشکل گذاشته و از دریچهی دید آن نگاه کنید. © معما زياد حل کنید. © مراقب وسوسهى ارزيابى اقتصادى قبل از موعد باشيد؛ © محل و زمان مشخصى را براى كارهاى خلاق خود تعيين كنيد . #به مشکلات به صورت فرصت نگاه کنید. © هميشه فكر نكنيد تنها يك پاسخ صحیح وجود دارد. #هميشه از طریق منطق نمتوان به جواب رسید. #برای خلاقیت گاهی ‎ub‏ تابع قواعد نبود.

صفحه 43:
توصیههایی برای خلاقیت © از اين تيب مفاهيم بيرهيزيد: #اينها تثورى است, اهل عمل باش. © اشتباه جيز بدى است (نبايد اشتباه كرد). © بازى يك عمل لغو و بيهوده است. #اين به من مربوط نيست. ©ابله (احمق) نشو! © شوخى موقوف! © من خلاق نيستم.

صفحه 44:
توصیههایی خلاقیت حداقل ساعتی یکبار در مورد کاری که در آن لحظه به آن مشغول هستید, از خودتان سوال کنید. سوالهایی از قبیل: #چرا من باید اين کار را انجام دهم, اگر انجام ندهم چه مشود؟ ©جرا من بايد هميشه اين كار را به اين شكل انجام دهم؟ #جه كزينه يا انتخابهاى ديكرى را صتوان در اين مورد تصور #چرا من فکر ميكنم جوابش اين است؟ #چه کسی متواند ایدهی خوبى در اين مورد داشته باشد؟

صفحه 45:
متداول‌ترین جملات بازدارنده خلاقیت: * نه, شدني ‎cums‏ (که با تکان دادن سر و حال و هواي قاطعانه گفته مي‌شود) #اين احمقانه‌ترین چيزي است که تا به حال شنیدم 6 أه. ولي اكر ‎a‏ . (پيش‌بيني يك وضعیت مصیبت‌وار) © ما سالها قبل اين ايده را امتحان كردةايم. ها حالا كه كارها خوب پیش رفتت جه نيازي به اين كار هست؟ ‎es‏ کارها نمي‌بينم. © زياد عملي به نظر نمي به حال هرگز جنين ‎re‏ نکرده‌ايم. © بهتر است واقع بين باشيم. ۶ براي اين کار مهلت تعیین شده - وقت پرداخت به ایده تو نیست. در بودجه سبط ۶ بهتر است از موضوع پرت نیفتیم این انده‌های عجیت راز کب آمرده‌اي»

صفحه 46:
بخش دوم: نوأوری مت دربین ‎ae satel‏ با خطرپذیری اقدام به ی ب خلاق در درون نطام ‎Spite StS‏ 4 سازمان‌های کهنع و گم 1 ‎gle‏ ‏سازمان جدید جای آنها را مسکیرند ] ‎ply‏ جدید ب خد ك جدید سیب تخریت وسار اماق ‎Solu cle‏ منجر به بهبود وضعیت زندگی افراد جامعه و در نهای ادی مشود پیتر دراکر: ر: وجود نوآوری در کارآفرینی به قدری ضروري است که متوان ادعا نمود, کا ‎eal‏ بدون آن وجود ندارد و حلاقیت نیز بدون نوآوری نتیجهای را حاصل يدر بنایراین در اين قسمت به تشریح تعاریف, آنواع فرایند و سطوح نوآوری پرداخته مشود.

صفحه 47:
— تعریف نواوری نوآوری يا ابداع, کاربردی و عملی کردن افکار و اندیشههای نو و بدیع ناشی از خلاقیت است. نوآوری, تبدیل خلاقیت (ایده نو) به عمل و يا نتیجه (سود) آلبرشیت: نوآوری, فرآیند اخذ ایدهی خلاق و تبدیل آن به محصول, خدمات و روش‌های جدید عملیات است. فرایند اجرای خلاقیت یا به عبارتی تحقق بخشیدن و عملیاتی کردن ایدههای نو و به طور کلی تبدیل خلاقیت به نتیجهی

صفحه 48:
تفاوت خلاقیت 9 نواوری #خلاقیت, فعالیت ذهنی و عقلایی برای به وجود آوردن ایدهی جدید و بدیع است. حال آن که نوآوری, تبدیل خلاقيت به عمل يا نتيجه است نوآوری را عملیات و مراحل مورد نیاز برای نتیجهگیری يك فکر بکر و واقعیت جدید منداند

صفحه 49:
ویژگهای نوآوری #نوآوری با عدم اطمینان (تردید) همراه است. #فرآیند نوآوری يك تناقض را برطرف مکند. #نوآوری مرزها را در هم مننوردد. #فرآیند نوآوری مبتنی بر دانش افزایی و یادگیری است.

صفحه 50:
انواع نواوری «شومپیتر» در نوشتههای خود انواع نوآوری را به صورت زیر از یکدیگر تفكيك مکند: نوآوری در منابع و مواد خام اولیه: نوآوری در محصول: نوآوری در روش‌ها و فرآیند تولید: نوآوری در تشکیلات و سازمان اداری و اجرایی: نوآوری در بازار (ورود به ‎sl bb‏ جديد):

صفحه 51:
ل - موانع نواوری #عدم تشویق و حمایت از پیشتازان و حامیان نوآوری؛ #نپذیرفتن ريسك, شکست و اشتباههای کارکنان #دسترسی نداشتن ‎a‏ منابع امکانات و تجهیزات؛ #نداشتن وقت آزاد برای فکر کردن دربارهی ایدهی نو؛ #دست به دست گرداندن پيشنهادها و ایدههای نو برای اخذ تایید؛ #پاسخ ندادن سریع به ایدهها و پیشنهادهای جدید #عدم اطمینان از سرقت ایدهها؛ #عدم آگاهی از معیارهای ارزیابی ایدههای نو؛ #ناآگاهی کارکنان نسبت به توقع و انتظار مدیریت از خلاقیت تك تك افراد؛ #انزوای مدیریت ارشد؛

صفحه 52:
موانع نواوری #دسترسی نداشتن به اطلاعات موثق. شفاف, مرتبط و به‌موقع؛ #ساختار مکانیکی؛ ۲ #افق زمانی کوتاه مدت برای سودآوری؛ *فقدان سیستم پاداش و پیشنهادهای اثر بخش و سریع؛ #*تعارض, تتش و نارضایتی کارکنان؛ #دلگرمی زیاد از حد مدیریت؛ #اعتقاد به اينکه نوآوری به راحنی بدست ‎fle‏ ‏*مبارزات و سیاست بازبهای سازمانی؛ #اطلاعات بيش از 7 #فقدان دورنمای مشترك نسبت به نوآوری؛

صفحه 53:
سطوح نواوری راهحلهای معمولی و بدیهی . 9۵32 نوآوربهای کوچك در يك موضوع ‏ 9۵45 نوآوری بزرگ در يك تکنولوژی %18 نوآوری خارج از محدوده تکنولوژی 904 اکتشاف 901

صفحه 54:
ابتدايي‌ترین مفهوم مربوط به کسب و کار موفق: جارلز کترینگ: _ «در کسب و کار, آن كسي که هرگز درباره‌اش فکر نمي‌کنيد و او را نمي‌شناسيد. مي‌نشیند و کل جریان را کنترل مي‌کند. آن شخص, مشتري شما است. هميشه گفته‌ام تمام سود و زياني که در دفاتر يك تولیدکننده دیده مي‌شود, حاصل تشویق‌ها و تحذيرهاي مشتریان است.»

صفحه 55:
‎ae 2 .‏ فرهنگ کارافرینی فرهنگ کارآفرینی, خلاقیت و نوآوری مجموعهی ارزشها, نگرشها, هنجارها و رفتارهایی است که هویت افراد کارآفرین را تشکیل مندهد. افراد کارآفرین و خلاق سعی مبکنند با نوع متمای ز نگاهشان به پدیدههای اطراف و شیوهی متفاوت رفتارشان در مواجه با پدیدههای پیرامون خود. دست به فعالیت‌های کارآفرینانه ‏بزنند و محصول و خدمت جدیدی ‎a‏ جامعه ارایه نمایند. ‎

صفحه 56:
فرهنگ کارآفرینی از آنجايي که فرهنگ به مفهوم مجموعهی ارزشها, نگرشها, هنجارها و رفتارهایی است که هویت يك ‎azole‏ را تشکیل مي‌دهند؛ کارآفرینان به عنوان بخشی از جامعه پیرامونی, از مجموعهی ارزشها, نگرشها, هنجارها و رفتارهای متمایزی برخوردارند که متوان به آن خردهفرهنگ کار آفرینی اطلاق نفود.

صفحه 57:
—— Sr ‏ژوزف مك گوایر: نقش کارآفرینی در جوامع مختلف را باتوجه به تنوع فرهنگی متفاوت‎ ‏صداند و به نظر وی منابع طبیعی و سرمایهی نقدی, ممکن است یکسان باشد اما آنچه‎ ‏باید در درك تفاوت رفتار, مورد توجه قرار داد, عواملی است همچون:‎ * عقاید اجتماعی © هنجارها © ياداش رفتارها آرمانهاى فردى و ملى © مكاتب دينى

صفحه 58:
بنابراین متوان گفت که قسمت اعظم فرهنگ کارآفرینی در جوامع کنونی متأثر از نهادینه شدن فرهنگ علم در جامعه است. واژه‌هایی مانند: مدیریت علمی, اقصاد مبتنی بر دانش: خلاقیت در صنعت, نوآوری و... در سمینارها و همایشها بسیار بکار برده مشود و همه اينها گواه این ادعا است که فرهنگ کارآفرینی در محیطی امکانپذیر است که هنجارهای غالب بر آن محیط, ارزش‌ها و باورهای فرهنگ کار و علم را تقویت نمایند.

صفحه 59:
باورها و هتحارهات قالب بز محیط کست و كار امروزه اصول اخلاقی در کسب وکار از اهمیت بالایی برخوردار است. . عدهای بر این اعتقاد هستند که کارآفرینان تنها باید به هدف خود و در نتیجه سود بیشتر فکر کنند . آنها باید همهی تلاش خود را در جهت کم کردن هزینه‌های تولید , فروش و کسب درآمد بیشتر متمرکز کنند. آنها مسئولیتی در قبال محیط زیست , معضلات اجتماعی و يا افراد جامعه ندارند . اما بدون داشتن بینش مثبت براى نوع بشر نه تنها هيج معنا و هيج هدفی باقی نمی‌ماند بلکه تمی‌توان در کست و كار به موفقيت بايدار و دراز مدت دست ياقكت

صفحه 60:
بسياري از کسب و کارهاي تازه, منافع خود را مهمتر از مشتریان مي‌دانند. موقعيت‌هاي بسياري براي کلاه‌گذاشتن سر مشتري وجود دارد. تقلب, آنتي‌تز خدمت و ارزش است. در واقع, رفتاری متقلبانه, فرمولي قطعي براي شکست اسب اک شما به این-جرم‌ها متوسل شوید به طور قطع زمین خواهید خورد زیرا تقلب و طمع بسياري از شرکت‌ها را از پا انداخته است و صاحبان آنها را روانهی زندان کرده است.

صفحه 61:
برنارد اج.کروگر» موسس فروشگاه غذايي زنجيره‌اي مي‌گوید: «هرچه بیشتر مردم را شناختم, برایم اشکارتر شد که نمي‌توان آنها را گول زد. روش خدمتگزاري من به مشتري به نحوي با آنچه او مي‌خرید مرتبط بود. قیمت و ظاهر کالاها هم با آن ربط داشت. اینها موجب اولین خرید مي‌شدند. ولي آنچه باعث مي‌شد مشتري دوباره از ما خريد كند. رضايتي يود كه ار خود آن كالا پس از استفاده حاصل مي‌کرد. اگر اين رضایت حاصل نمي‌شد, همه چیز از جمله مشتري از دست ميرفت». هيج شركتي بدون صداقت نميتواند تعريف مردم را يشت سر داشته باشد. هيج كس به كول خوردن خود افتخار نمي‌کند.

صفحه 62:
فصلانجهم .+ 50 3

صفحه 63:
همیشه افرادی هستند که با علاقهی زیادی از ایدههایشان صحبت به میان مبآورند؛ از کارهایی که تا به حال انجام دادهاند و از کارهای بزرگی که مىخواهند به راه اندازند. مىگویند. بعضی از اين افراد هميشه در افکارشان سردرگم هستند. اینگونه افراد رقياها و ایدههاشان را مرتب نمیکنند و خیلی وقتها پیش میآید که حرف قبلی خودشان را تغییر مندهند؛ یا چور دیگری آن را بیان مبکنند, یا اصلاً حرف دیگری میزنند. آیا مشود صحبتهای پراکنده را متمرکزتر و دقیقتر در يك جا نوشت؟ يك کارآفرین میگوید: «تا چیزی نوشته نشود وجود نخواهد داشت.»

صفحه 64:
طرح تجاری (۱20 عومطنعت3) عبارت است از يك طرح که آینده و توسعهی يك کسب و کار را معین منکند و اغلب يك دورهى جند ‎balls‏ گر

صفحه 65:
مزایای طرح تجارى 27 زمان, تلاش, پژوهش و 7 لازم در تهیه يك برنامهی تجاري, كارافرين رل مجبور مي به پروژه اقتصادي هدفمندانه‌تر و دقيقتر 1 ‎ole cae) pedals‏ و اقتصادىٍ كه در برنامهى تجاري وجود دارد. کار اه تم فرضیات موفقیت پروژهی اقتصادي, نه‌تر : ‏از آنجا كه بايد در برنامهى_تجاري 5 ‎ie‏ زوایای پروژهی اقتصادي توجه شود کار افرين راهكارهاي عملكردي و نتايج قابل انتظار را براي ارزیابان خارج, تهیه و امتحان مين ‏در برنامهی تجاري اهداف را مي‌سنجد و معيارهاي سنجشي بزای مفایسه پيش‌بيتي‌هانو نقایج واقعی را فزاهم مي کنو ‎

صفحه 66:
تزایای طرح تجاری ۳ برنامهى و ی يك ابزار | ارتباطي ‎wlio sly‏ مالي رجي است. همجنين ابزاري براي راهنمايي يروزهى اقتصادي به سوي موفقيت است. برنامهى تجارى براى تامين كنندكان منابع مالى» مزاياى زير را دارد: برنامهى تجاري براي منايع مالي, پتانسیل انار ر به دقت بيان مي‌کند و براي به دست آوردن قسمتي از آن بازار راه‌هايي ارایه مي‌دهد. با استفاده از بلان‌های مالي احتمالی, برنامه تجاری توضیح مي‌دهد که بت پروژه اقتصادي نیاز به دریافت وآم دارد يا سود ویژهی خا فزایش برنامه, خطرات بحراني و موارد مهم را با بحث‌هاي موشکافانه متتعش مي‌کند و 7 شانس موفقیت پروژه اقتصادي را

صفحه 67:
2 5 «طرح تجاری» نوشتن مهمترین چیزی است که برای شروع يك کسب و کار بايد تهيه کرد. به قولی «طرح تجاری» ‎sly‏ کارآفرین يك نقشهی راه است. اما برای نوشتن يك طرح تجاری باید از کجا شروع کرد؟ «جیم هوران» که خود را يك کارآفرین مىداند, معتقد است که کار پیچیده, منابع محدود و وقت طلاست و جایی برای اشتباهات بزرگ وجود ندارد نوشتن يك طرح تجاری وقت زیادی منگیرد. جیم هوران روشی نوین برای نوشتن طرح تجاری و برنامهریزی کاری تدوین نمود و این روش را «طرح تجاری يك صفحهای» نام نهاد.

صفحه 68:
a اجزای طرح تجاری *چشمانداز #مأموریت © اهداف #استراتزى © برنامه

صفحه 69:
چشم انداز wl ‏چشمانداز‎ مفصل, پر محتوا و آرمانی باشد؛ باید ذهن را تحريك کند, خواننده را سر ذوق بیاورد. و در عين حال تصویر واضحی از کار ارایه بدهد.

صفحه 70:
سح در سوالات ‎oe‏ ‏ه ذهن چی ؟ چرا؟ چگونه ؟ کی ؟ کجا ؟ کی ؟

صفحه 71:
S در این قسمت ذهن بر روی ماهیت و چیستی کار متمرکز می‌شود. بهتر است با استفاده از تکنیک طوفان ذهنی فردی موضوع را در وسط صفحه‌ای نوشته و هر آنچه به آن مرتبط می‌شود بر روی کاغذ نوشت. بعد هریک از موضوعات مرتبط را جداگانه در کاغذ دیگری نوشته و سعى كنيد باز هم موضوعات مرتبط را بيدا كنيد . تا ذهن شما ابعاد ديكرى از كار را تداعى كند .

صفحه 72:

صفحه 73:

صفحه 74:
بايد سعى نمود در اين قسمت از تكنيك «چرا» استفاده کرد. گاهی آنقدر کار بدیهی به نظر مى رسد كه هركز اين سؤال پرسیده نمی‌شود, اما بیشتر مواقع, دانستن دقیق چرایی کار به چگونگی آن کمک شایان ذکری می‌کند. #چرا این فعالیت ایجاد می‌شود؟ *مشتریان چرا از این خدمات و محصولات استفاده منکنند؟ #چرا بانك و سرمایهگذار و دیگر تأمین‌کنندگان منابع بايد هزينههاى این کار را تأمین کنند؟

صفحه 75:
چگونه؟ برای ذهن‌انگیزی بیشتر از تکنیک «چه می‌شود اگر» استفاده شود. چگونه منابع تخصیص داده می‌شود؟ 8چگونه هزینه‌ها تأمین می‌شود؟ ۴ چه توانمندی در تیم کاآفرین وجود دارد؟ #قرار است سرمایه و هزینههای اين فعالیت از کجا تأمین شود؟

صفحه 76:
کجا؟ سعى كنيد به بعد مكان طرح خود فكر كنيد شاید یادآوری بعد مکانی کار از لحاظ محلی, منطقه‌ای. ملی و یا بین‌المللی ایدهی جدیدی را در ذهن شما بوجود آورد. شرکت شما محلی, منطقهای, ملی يا بینالمللی است؟

صفحه 77:
باید تمام ذینفعان طرح را در ذهن مرور کرد تا بتوان منافع همه را در طرح لحاظ نمود و بين اين منافع تعادل برقرار کرد. مشتربها چه کسانی هستند؟ همکاران استراتژيك چه کسانی هستند؟ چه کسانی متوانند نظرات تخصصی و استراتژيك بدهند و در رشد صحيح اين فعاليت كمك كنند؟ آيا نمى توان افراد يا سازمانهاى ديكرى را در طرح ذينفع قرار داد؟

صفحه 78:
کی؟ آیا بعد زمان, ایدهی جدید و یا فرصتی را در اختبار قرار نمی‌دهد؟ چه موقع قرار است این فعالیت اقتصادی ‎ol‏ بیفتد؟ چه موقع به فضای اداری, تولید, توزیع نیاز خواهد بود؟ جه موقع بايد انتخاب, آزمایش و قابل استفاده شوند؟ چه زمان فرصت مناسبی برای این کار است ؟

صفحه 79:
طرح خود بیان نمائید. #باید سه ویژگی مثبت کالا یا خدمات را نوشت. #سه کار بگویید که اين کالا یا خدمات قرار نیست انجام بدهد؟ #سه نکته جالب طرح خود را ذکر کنید. #سه ویژگی يك شرکت موفق را بنویسید که آن را تأييد مسكنيد و دوست دارید از آن الگو بگیرید؟ #سه ویژگی شرکتی را بگویید که نمی‌خواهید مثل آن باشید. #سه نکته جالب رقیبان خود را بیان کنید .

صفحه 80:
ماموریت سوال کلیدی: چرا یک فعالیت اقتصادی شکل مىگیرد؟ ‎٩‏ شرح مأموریتهای موئر: کوتاه هستند و جلب توجه مکنند. ‏* شرح مأموریت., تعهد و وفاداری به کار را نشان مىدهد. باید از خود پرسید شرکت متعهد شده ‎az‏ چیزی برای مشتریان و طرف‌دارانش تولید کند؟ تحت چه شرایطی از مشتریان خود عذرخواهی مبکند؟ و برای جلب رضایت آنها چه مکند؟ ‏© شرح ماموریت چرایی کار را برای ذینفعان آن مشخص می کند . ‏© مهمترین و مشکلترین موضوع در شرح ماموریت برقراری تعادل بین منافع ذینفعان است ‎

صفحه 81:
حد و مرز کار ۳ مشخص کنید. #سه ویژگی بهترین مشتریان فعلی با احتمالی را بنویسید؟ حال تصور کنید اگر همه مشتریان شما اینگونه بودند چه ‎no‏ شد؟ #سه ویژگی کسانی را بگویید که ترجیح مىدهید مشتری شما نباشند؟ حال تصور کنید اگر همه مشتریان شما اینگونه بودند چه می شد؟

صفحه 82:
اهداف سوال کلیدی: موفقیت در این کار چگونه تعریف می‌شود؟ اشخاص هدفمند کسانی هستند که در شرایط خاص مدانند چه مخواهند و برای رسیدن به مقاصد خود از اهداف و برنامههای از پیش تعیین شده کمك مىگيرند. اهداف را به شکل مقاصد ویژه و قابل اندازهگیری

صفحه 83:
موفقیت در چیست؟ موفقیت از کجا ناشی میشود؟ كارآفرينان إنند يا ذهن اتكيزى سم عو دا ‎ee‏ مسال سال ‎pees‏ يرند, بنويسند. ‏باید به تجربههای قبلی فکر کرد و دید که از آنها چه یا ‏گرفتهمی‌شود. ‏موفقیتهای پیشین چه بودهاند؟ باید جزئيات آنها را شرح ‏داد ‏اشتباههای گذشته چه بودهاند؟ از اين اشتباهها جه ‏جیزهایی می‌توان یاد فت؟ ‎

صفحه 84:
امور مالی: فروش, سود, سود ناخالص, نقدینگی, بدهی بازاریابی: تبلیغات, سهم بازار, وجههی عمومی, تعداد مشتربها و خدمات به مشتری ِ منابع انسانی: روحیه. حقوق و مزایا, محيط کار, کارآیی نیروی 2 تحقیق وتوسعه: کارکرد محصولات جدید, تاريخ عرضه فرصتهای بازار و دانش فنی تولید: فرآیند ظرفیت, کیفیت, موجودی کالا و مواد اولیه اهداف: شخصی, یادگیری, نیاز به خلاقیت, رشد شخصی و وجههی اجتماعی خودشکوفایی سایر موارد: بانك. عرضه کنندهی سرمایه. اجتماع, تجهیزات .

صفحه 85:
استراتژها سوال کلیدی: چگونه این فعالیت رشد یافته و اداره می‌شود؟ استراتژیها عوامل رشد دهنده و کندکننده کار را شخص میکند استراتژبها جهت, , معیار و روش‌های ایجاد و ادارهی فعالیت کارآفرینان را تز مبکنند. ماه مس ها که استران ما مش کت منماید تا تصمیمات به خوبی ارزشیابی شوند. در اين قسمت باید فرصتها و تهدیدها مشخص شود .

صفحه 86:
۰ امهم در أي #عواملى را كه در رشد و عملكرد كار تأثیر جدی دارند. علامت بزنيد. براى اين كار از هدف استفاده كنيد. در صورت لزوم متوان عوامل دیگری را هم به فهرست اضافه كرد. #داشتن بازار, کارمندها, مراجع. خدمات پس از فروش و .... #قیمت کالاء مدیریت زمان. حسن شهرت. جریان نقدینگی ‎no‏ #کیفیت, توانایبهای دیگران. سرمایه موفقیت مکانی و .... #تکنولوژی, همکارهاباستراتژيك, تك بودن کالاء دانش فنی ‎ng‏

صفحه 87:
برنامهها سوال کلیدی: برای رسیدن به مقاصدتان دقیقاً چه کار میکنید؟ #بة ومتيلهى برنامهها منتوان به اهداف خود دست يافت #برنامهها يا دستورالعمل ها بايد معنندار باشند و اهميت و ميزان رشد فعالیت را نشان دهند. #هر يك از برنامهها يك پروژه هستند. #ایدهال اين است که برنامهها به هدف و استراتژی نیز مربوط باشند. #برنامهها جهتگیری کار را نشان مىدهند #هريك از فعالیتها را توضیح مىدهند. سررسید هر فعالیت نیز در برنامهها مشخص مشود.

صفحه 88:

صفحه 89:
#تجهیزات © فضاى مورد نياز #لوازم اداری تاسیسات #هزینه

صفحه 90:
برنامه سازماندهی #نیروی انسانی #چارت سازمانی #هزینه

صفحه 91:
هزینه بازاریابی +هزینه خدمات و يا تولیدات + هزینه سازمندهی #درآمدها تعداد مشتری * قیمت هر واحد خدمات و تولیدات سود < هزینه ها - درآمدها

صفحه 92:
توضیحات درآمد ‎ele‏ زمان اهداف / راهبرد | برنامه ها فاز اول فاز دوم فاز سوم

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان