mahlol-sazi1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روش های محلول سازی”

روش های محلول سازی

اسلاید 1: روش های محلولسازیمدرس: سمیرا صادقی

اسلاید 2: روش تهیه­ی محلول مولار از یک جسم جامدبا یک مثال آغاز می کنیم100 میلی لیتر محلول دو مولار سود تهیه کنید.در محلول سازی با مواد جامد در ابتدا باید با استفاده از اطلاعات روی بر چسب ظرف ایـن مواد و با کمک روش استوکیومتری مقدار ماده ی مورد نیاز را محاسبه کنیم ( در جامدات مقدار ماده ی مورد نیاز بر اساس وزن بیان می شود). سپس آن مقدار ماده را به وسیله ی ترازو وزن کرده و به وسیله قیف در بالن ژوژه ی مورد نظر (در این مثال بالن ژوژه ی 100 میلی لیتری) می ریزیم.نظر مورد محلول ساختن برای نیاز مورد وزن= نیاز مورد محلول حجم×نظر مورد محلول مولاریته­×مول بر گرم حسب بر نظر مورد ماده­ مولکولی وزن واحد وزن در سیستم SI گرم (gr) می باشد. حجم مورد نیاز بر اساس واحد میلی لیتر بیان می شود.

اسلاید 3: تعیین وزن مولی (MW):وزن مولی ماده معمولاً روی برچسب ظرف محتوی آن نوشته شده است؛ اما در صورتی که وزن مولی را نداشته باشیم از جمع وزن های مولی تک تک اتم های تشکیل دهنده ی یک مولکول به دست می آید و بر اساس گرم در یک مولgr/mol) ) بیان می شود.مثال : وزن مولی سودNaOH) ) را محاسبه کنید. 𝑁𝑎𝑂𝐻 مولی وزن= 𝑁𝑎 سدیم مولی وزن+ 𝑂 اکسیژن مولی وزن+ 𝐻 هیدروژن مولی وزن=23+16+1=40 𝑔𝑟 𝑚𝑜𝑙

اسلاید 4: تعیین وزن مولی (MW):وزن مولی جوش شیرین (NaHCO3) یا همان بیکربنات سدیم به صورت زیر محاسبه می­شود: 𝑁𝑎𝐻𝐶 𝑂 3 مولی وزن= 𝑁𝑎 سدیم مولی وزن+ 𝐻 هیدروژن مولی وزن+ 𝐶 کربن مولی وزن+ 𝑂 اکسیژن تا 3 مولی وزن=23+1+12+3 16 =84 𝑔𝑟 𝑚𝑜𝑙 در محاسبات استوکیومتری باید واحد هر مخرج با واحد صورت قبلی یکی باشد؛ یعنی اگر واحد صورت قبلی میلی لیتر است باید واحد مخرج بعدی هم میلی لیتر باشد تا بتوانیم واحدها را با هم ساده کنیم. پس وقتی از واحد میلی لیتر برای بیان حجم مورد نظر استفاده می کنیم. همانطور که در فرمول زیر مشاهده می کنید واحدهای هم رنگ باید یکسان باشند تا حذف شوند. واحد صورت آخر همان واحد مورد نظر ماست که باقی می ماند و حذف نمی شود.

اسلاید 5: تعیین وزن مولی (MW):در مثال مورد بررسی وزن مولی سود را باید در فرمول به جایMW بگذاریم که همانطور که در بالا حساب کردیمgr/mol 40 است. یعنی هر مول سود 40 گرم می باشد.𝑥 𝑔𝑟 =100 𝑚𝑙 × 2 𝑚𝑜𝑙 1000 𝑚𝑙 × MW gr 1 𝑚𝑜𝑙 =100× 2 1000 ×40 𝑔𝑟 =8 𝑔𝑟وزن به دست آمده، وزن سود مورد نیاز برای تهیه 100 میلی لیتر محلول 2 مولار سود است.به این ترتیب 8 گرم سود را به وسیله ی ترازو وزن کرده و توسط قیف در بالن ژوژه ی 100 میلی لیتری می ریزیم و به آن آب مقطر می افزاییم و آن را به صورت دورانی هم می زنیم تا کاملاً حل شود؛ سپس با آبفشان تا قبل از خط نشانه به آن آب اضافه می کنیم. بعد در بالن را می گذاریم و چند بار آن را سر و ته می کنیم تا محلول یکنواخت شود. سپس با دقت به آن آب می افزاییم تا سطح مقعر محلول بر خط نشانه منطبق شود. این عمل را به حجم رساندن گویند.

اسلاید 6: به حجم رساندنبه حل شونده مورد نظر آب مقطر می افزاییم و آن را به صورت دورانی هم می زنیم تا کاملاً حل شود؛ سپس با آبفشان تا قبل از خط نشانه به آن آب اضافه می کنیم. بعد در بالن را می گذاریم و چند بار آن را سر و ته می کنیم تا محلول یکنواخت شود. سپس با دقت به آن آب می افزاییم تا سطح مقعر محلول بر خط نشانه منطبق شود. این عمل را به حجم رساندن گویند.نکته : خط نشانه در گلوگاه بالن ژوژه قرار دارد و همانطور که در شکل نمایش داده شده، سطح مقعر محلول باید بر آن منطبق باشد.

24,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید