کسب و کار اقتصاد و مالی

روش های پیش بینی هزینه ها و درآمدها

raveshhaye_pishbini_hazineha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روش های پیش بینی هزینه ها و درآمدها”

روش های پیش بینی هزینه ها و درآمدها

اسلاید 1: فصل هشتم روشهای پیش بینی هزینه ها ودرآمدهابودجه

اسلاید 2: پیش بینی درآمدها و هزینه ها تناسب با تحولات در جوامع و افزایش و تغییر وظایف دولت ها روش هایبودجه ریزی نیز دچار تغییر و تحول بسیار شده است . بنابراین باید بودجه ریزی با دقت بسیار و صحت هر چه بیشتر انجام شود از این رو برای پیش بینی عوامل تشکیل دهندة بودجه یعنی درآمدها و هزینه هاروش های مختلفی ابداع شده است متناسب با اوضاع خاص اقتصادی کشور می تواند یک روش و یا ترکیبی از روش ها را مورد استفاده قرار دهد .

اسلاید 3: مباحث مربوط به این فصل دردو قسمت1) الف) پیش بینی درآمدها2) روش حد متوسط ها 3) روش پیش بینی مستقیم 4) روش سنجیدة منظم 1) بودجة متداول (سنتی) ب) برآورد هزینه ها 2) بودجه ریزی افزایشی 3 ) بودجة برنامه ای 4) بودجة عملیاتی 5) بودجه ریزی به روش نظام برنامه ریزی ، طرح ریزی و بودجه ریزی (P.P.B.S) 6 ) بودجه ریزی بر مبنای صفر (Z.B.B) که هر کدام به اختصار توضیح داده می شود . روش سال ما قبل آخر

اسلاید 4: الف) پیش بینی درآمدها عوامل متعددی در پیش بینی درآمدها مؤثر است و لذا پیش بینی دقیق آن دشوار خواهد بود . استفاده از هر یک از روش ها و یا ترکیبی از آنها می تواند متناسب با اوضاع اقتصادی کشور مطلوب باشد . 1) روش سال ما قبل آخر : بر اساس این روش درآمد پیش بینی شده باید دقیقاً برابر درآمد قطعی سال ما قبل آخر باشد این روش زمانی مؤثر است که اقتصاد یک کشور از روند ثابتی برخوردار باشد . مزایای این روش : 1) قوة مجریه نمیتواند به دلخواه ارقام درآمد را بنا به سیاست و میل خود پیش بینی کند . 2) پیش بینی درآمد بر اساس مبالغی که به صورت قطعی وصول گردیده است می تواند تضمینی برای حفظ تعادل بودجه باشد . معایب این روش : 1- بین سال بودجه و سال ماقبل آخر ، وصولی یک سال در نظر گرفته نشده است 2- در ظرایط رکود و رونق اقتصادی وصول برخی از درآمدها می تواند دارای انحرافات شدید باشد و از سالی به سال دیگر ممکن است به مقدار قابل توجهی تغییر یابد . 3- در این روش از صلاحیت و تجربة مدیران در پیش بینی درآمد استفاده نمی گردد .

اسلاید 5: در این روش به سایر عواملی که در پیش بینی درآمدها مؤثرند توجه نمی شود . 2) روش حد متوسط ها : (میانگین موزون) :در این روش حد متوسط افزایش و یا کاهش هر یک از انواع درآمدها را در دوره های سه یا پنج ساله به دست آورده و بر اساس آن ، درآمد سال آینده را پیش بینی می نمایند . اگر درآمد دولت همبستگی زیادی با تغییرات وضع اقتصادی داشته باشد در مواقعی که اقتصاد کشور در حال توسعه و گسترش است اتخاذ این روش به دولت اجازه می دهد تا حد معقولی بر هزینة خود افزوده و یا نرخ های مالیاتی را تا حدودی کاهش می دهد تا مازاد بودجه قابل توجهی ایجاد نگردد . 3) روش پیش بینی مستقیم : (تخمین کارشناسان) :در این روش کارشناسان با انجام مطالعات و بررسی های دقیق در مورد اوضاع و احوال اقتصادی سالهای گذشته و تأثیر عوامل گوناگون بر هر یک از درآمدها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند و با اتّکا به تخصص و تجربیات خویش مبادرت به پیش بینی درآمد برای دورة آینده می نمایند . 4) روش سنجیدة منظم : 1 – تجزیه وتحلیل همبستگی ها در این روش پیش بینی درآمد با استفاده از دو تکنیک 2 – جمع آوری پرسشنامه های نمونه

اسلاید 6: 1)تجزیه و تحلیل همبستگی ها 2) جمع آوری پرسشنامه های نمونه ب) برآورد هزینه ها : 1) بودجة متداول (سنتی) : بیشترین تأکید بر نقش آن به عنوان ابزار مالی و حسابداری دریافت ها و پرداخت ها در بخش دولتی است و هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوّب تجاوز ننماید و هر هزینه ای در محل و مواد خود به مصرف برسد . برای تهیّة بودجه در یک دستگاه اجرایی فرصتی به روش سنتی لازم است مراحل زیر طی شود :مرحلة اول : : شناسایی کامل وضع موجود دستگاه اجرایی . مرحلة دوم : پیش بینی نیازهای سال بودجه ای . مرحلة سوم : تبدیل نیازهای پیش بینی شده به ارزش پولی .

اسلاید 7: 2) بودجه ریزی افزایشی : در این روش حجم عملیات دستگاه اجرایی ثابت فرض شده و افزایش یا کاهش هزینه ها را در برابر حجم عملیات ثابت مقایسه و پیش بینی می شود این سبک به «نگهداشت سطح عملیات موسوم است.»مثال هایی برای اصلاحات : «نگاهداشت سطح»«توسعة عملیات»«کار جدید»3) بودجة برنامه ای : در بودجة برنامه ای تلاش بر این است تا عملیات سازمان به شکل برنامة کاری تنظیم شود . برای این منظور عملیات سازمان به شکل برنامة تنظیم و برای هر برنامة کاری ، اعتباری در نظر گرفته می شود . بودجة برنامه ای نوعی طبقه بندی است که قصد دارد با برقراری ارتباط میان موّاد هزینه و عوامل به کار گرفته شده و تنایج حاصله از انجام برنامه ها نشان دهد که در سال بودجه ای چه کالا و خدماتی به صورت محصول نهایی فعالیت های بخش دولتی برای رسیدن به اهداف مصوّب دولت تولید یا ارائه شده است .

اسلاید 8: مزایای بودجة برنامه ای : 1) بهبود تنظیم برنامه و کنترل عملیات . 2) تجدید نظر و تصویب برآوردهای بودجه .3) عدم تمرکز در برآورد هزینه ها . 4) هماهنگی عملیات . 5) بهبود روابط با مردم .4) بودجة عملیاتی : در واقع همان بودجة برنامه ای به شکل پیشرفته تر است که به نحو دقیق تر و روشن تری اجرای برنامه ها را از دیدگاه فایده و هزینه تجزیه و تحلیل می نماید و با روش اندازه گیری حجم کار ، قیمت تمام شده تولید یا خدمت را به دست آورده و با نورمها و استا نداردها مقایسه تطبیقی و تحلیلی نموده و به علل افزایش قیمت تمام شده واقف می گردد . تفاوت اساسی بین بودجة برنامه ای و عملیاتی در اندازه گیری حجم عملیات است در بودجة عملیاتی هزینه عملیات با استفاده از روش های قیمت تمام شده یا اندازه گیری حجم کار محاسبه می شود . اصولاً عملیات دولت از نظر قابلیّت اندازه گیری به دو دسته ذیل تقسیم می شود : 1) عملیات قابل اندازه گیری .

اسلاید 9: 2) عملیات غیرقابل اندازه گیری . تفاوت های بودجة برنامه ای با بودجة عملیاتی : 1) بودجة برنامه ای در سطح بالاتر از بودجة عملیاتی قرار دارد . 2) بودجة برنامه ای هزینه ها را به صورت چکی و فقط در سطح برنامه مطرح می کند در حالی که بدجة عملیاتی هزینه ها را به جزئی ترین شکل ممکن گزارش می کند . 3) بودجة برنامه ای آینده نگرست در حا لی که بودجة عملیاتی بر روند گذشته تجارب به دست آمده و استانداردهای موجود تکیده دارد . 4) از نظر ماهیّت بودجة برنامه ای تصویر کلّی از عملکرد دستگاه اجرایی و نتایج حاصله از منابع مورد استفاده در سطح برنامه به دست می دهد در حالی که بودجة عملیاتی هرم بودجة هر دستگاه اجرایی بوده که حجم کار هر فعالیت را مشخص می سازد . 5) بودجه ریزی به روش نظام برنامه ریزی ، طرح ریزی و بودجه ریزی (P.P.B.S( . قبل از بیان روش فوق اجرای تشکیل دهندة آن به صورت خلاصه تعریف می شود . برنامه ریزی . طرح ریزی . بودجه ریزی . سیستم .

اسلاید 10: بودجه ریزی بر مبنای سفر در مقایسه با بودجه ریزی سنتی دارای مزایایی ازقبیل توجیه ادامه و یا توقف فعالیت ها ، ارائه معیارهای لازم برای مقایسهوحذف با اطمینان خاطر فعالیتهای با اولویت کمتر است . ازمعایب بودجه ریزی بر مبنای سفر می توان به هزینة زیاد و زمان بر بودن آن اشاره کرد .

اسلاید 11: با تشکرازعنایت وتوجه شما فاطمه امجدی– فریده تکمیل

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید