صفحه 1:
روشهای پیش بینی هزینه ها ودر آمدها
«س سس سارو ن جه
صفحه 2:
تناسب با تحولات در جوامع و افزایش و تغییر وظایف دولت ها روش های
نيز دحار 25 ان بسیار شده است
بنابر این باید بودجه ریزی با دقت بسیار و صحت هر چه بیشتر انجام ن
این رو برای پیش بینی عوامل تشکیل دهنده بودجه یعنی درآمدها
هاروش های مختلفی ابداع شده است متناسب با اوضاع خاص اقتصادی کش
. می تواند یک روش و يا ترکیبی از روش ها را مورد استفاده قرار دهد
صفحه 3:
,) روش سال ما قبل آخر
الف) پیش بینی د رآمدها حد متوسط ها
۳) روش پیش ینی مستقیم
۶) روش سنجیدة منظم
1( بودجه متداول (سنتی)
ب) برآورد هزینه ها .۰ ۲رتوکجه ریزی افزایشی
۳) بودجه برنامه ای
۶) بومجة عملیاتی
0( بودجه ریزی به روش نظام برنامه ریزی » طر-
بودجه ريزى (9.
) بودجه ريزى بر مبناى صفر (©.1,.89)
كه هر كدام به اختصار توضيح داده مى شود .
صفحه 4:
عططناسسدو10010000000010001:0/ مزلأ سقلا لخ10100000001 دقبوئ101000001) ميا 1010010000000000ّز1100
001000000 1001071
نت100
۱
00101000000
1111111
ag 100 مجری ۵۵۵۲03۵۵0۳۲00000 1001010010000030000050۵»
11111111 مج ۱۱۷۳۵۷۵0۵( گرپیت10101111101101101011011011۳[ ‘DODO
۱۱۱
ل
121221011111100
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000‘
اس سس
|0111
صفحه 5:
. در این روش به سایر عواملی که در پیش بینی در آمدها موثرند توجه نمی شود"
: روشحد متوسطها : (میلنگیرهوزوی (9
در این روش حد متوسط افزایش و یا کاهش هر یک از انواع در آمدها را در دوره های سه يا پنج ساله به دست آورده
بر اساس آن . در آمد سال آینده را پیش بینی می نمایند . اگر در آمد دولت همبستگی زیادی با تغیبرات وضع اقتصادی
باشد در مواقعی که اقتصاد کشور در حال توسعه و گسترش است اتخاذ این روش به دولت اجازه می دهد تا حد معقوا
هزینة خود افزوده و یا نرخ های مالیاتی را تا حدودی کاهش می دهد تا مازاد بودجه قابل توجهی ایجاد نگردد
: روش سيثر سين هستقيم: (تسخمينكايشناسال (©
در این روش کارشناسان با انجام مطالعات و بررسی های دقیق در مورد اوضاع و احوال اقتصادى سالهاى كذشته و BE
عوامل كوناكون بر هر یک از در آمدها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند و با اتکا به تخصص و
به پیش بینی در آمد برای دورة آینده می نمایند
روش نجيدة منظم:
در این روش پیش بینی در آمد با استفاده از
صفحه 6:
تسجزيه و تسحليلهمستكوها(0
جمع آوییپسرسشامه هاوزسمونه (8
: ب) برآورد هزینه ها
: بسودجة متداولاسنتق(1
بیشترین تأکید بر نقش آن به عنوان ابزار مالی و حسایداری دریافت ها و پرداخت ها در بخش دولتی است و هیچ
هزینه ای از اعتبارات مصوّب تجاوز ننماید و هر هزینه ای در محل و مواد خود به مصرف برسد
: براى تهيّة بودجه در یک دستگاه اجرایی فرصتی به روش سنتی لازم است مراحل زیر طی شودت
. مرحلة اول : : شناسایی کامل وضع موجود دستگاه اجرایی
مرحلة دوم : پیش بینی نیازهای سال بودجه ای
پولی
صفحه 7:
: بسودجه ریزعافزایشی (8
در اين روش حجم عملیات دستگاه اجرایی ثابت فرض شده و افزايش یا کاهش هزینه ها را در برابر
«.حجم عملیات ثابت مقایسه و پیش بینی می شود این سبک به «نگهداشت سطح عملیات موسوم است
«نسگاهداش تس طح»-
«تسوسعة عملیانه-
«کسار جدید»-
: بسودجة بسرنامه لی(6
در بودجه برنامه ای تلاش بر این است تا عملیات سازمان به شکل برنامة کاری شود . برای این
. منظور عملیات سازمان به شکل برنامة تنظیم و برای هر برنامة کاری . اعتباری در نظر گرفته می شود
بودجهة برنامه ای نوعی طبقه بندی است که قصد دارد با برقراری ارتباط ميان مواد هزينه و عوامل به
کار گرفته شده و تنایج حاصله از انجام برنامه ها نشان دهد که در سال بودجه ای چه کالا و خدماتی به
صورت محصول نهایی فعالیت های بخش دولتی برای رسیدن به اهداف مصوّب دولت تولید يا ارائه
. شده است
صفحه 8:
: مزایای بودجه برنامه ای"
بهبود تسنظيمبرنامه و كتتر لعمليات[0
. تسجديد نظر و تصويسسرآورههائيوهجه (©
. عدم تسم رکز در بسرآورد هزینه ها )©
. هماهنگیعملیات( 6۳
9
: بسودجة عمليلتى[©
در واقع همان بودجة برنامه اى به شكل پیشرفته تر است که به نحو دقیق تر و روشن تری اجرای
برنامه ها را از دید گاه فایده و هزینه تجزیه و تحلیل می نماید و با روش اندازه گیری حجم كار
قیمت تمام شده تولید پا خدمت را به دست آورده و با نورمها و استا نداردها مقایسه تطبیقی و
تحلیلی نموده و به علل افزایش قیمت تمام شده واقف می گردد
تفاوت اساسی بین بودجة برنامه ای و عملیاتی در اندازه گیری حجم عملیات است در بودجة
عملیاتی هزینه عملیات با استفاده از روش های قیمت تمام شده یا اندازه گیری حجم کار محاسبه
: می شود . اصولاً عملیات دولت از نظر قابلیّت اندازه گیری به دو دسته ذیل تقصیم می شود
عملیانق ندز کسیر ی(
صفحه 9:
. عملیاتفیرقلبلٍندازد گسیری(
: تفاوت های بودجه برنامه ای با بودجة عملیاتی
. بسودجة بسرنامه لعهر سطح بسلالر از بسوهجة عملیلتیقسرار دارد (0
بسودجة بسرنامه لوهزينه هارا بسه صوينتجكوو فسقطادر سطح بسرناهد مطرح مىكنددر حاليكه (©
بسدجة عملیلتیهزینه ها را
بسودجهة بسرنامه لعآینده نسگرسر حا لسیکسه بسودجة عملیلتوسر روند گسذشته تسجاریسه دسآمدد (6
. و لستانداردهایموجود تسکیده دارد
از نسظر ماهمهسودجة بسرنامه اعتسصویر کستیاز عملکرد دستگاهاجراییو نستایج حاصله از مطبعمورد )©
.استفاهم در سطح برنامه به هسه جهد در حللىكه بسودجة عمليلتيهر م بودجة هر مستكاد اجرا بوهم
. كد حجم كار هر فعايريا مشخص هي سازد
. )6.0.8.5) بوهجه ويزئيه روش :سظام برنامه ويزى طرح ويزعو بوشجه ويزى(©
. قبل از بيان روش فوق اجراى تشكيل دهندة آن به صورت خلاصه تعريف مى شود
برنامه ريزى-
. طرح ريزى”
. بودجه ريزى”
صفحه 10:
بودجه ریزی بر مبنای سفر در مقایسه با بودجه ریزی سنتی دارای مزایایی
ازقبیل توجیه ادامه و با توقف فعالیت ها ء ارائه معیارهای لازم برای مقایسه
. وحذف
آزمعایب بودجه ریزی بر مبنای سفر می توان به هزينة زياد و زمان بر بودن
of. اشاره کرد
صفحه 11:
فاطمه امجدی- فریده تکمیل