صفحه 1:
روشها و فنون تدریس
:کاری از
خانم ها برزكر و درزى
صفحه 2:
روش هاي آموزش
مجموعه تدابيري كه با استفاده از امكانات موجود براي رسيدن به هدفى مورد استفاده قرار
۱
و
شود .يك روش مطلوب,
اولا و قبل از هر چیز باید با پایه هاي بیولوژیکی و روانی رفتار انسانها هماهنگی داشته باشد.
Bere nee) ا Or een ire Rel ee en a oe
Fe renee EPSRC Nises Ae eer ce ery eee Pee ROSE SY Ee
باشد
صفحه 3:
۱
en ees ee ne ee eee Rete SACs)
اجراي آموخته
ها مطالب را یاد می گيرند و بر همین اساس هم روش آموزشی مناسب انتخاب می
ل ا م ل
اینروست که غالباً بکارگيري مجموعه اي از روش هاي تدریس
وآموزش توصیه می شود تا کارآیی و اثربخشی بيشتري به همراه
داشته باشد .
1
و Pee
f auiS
CSP 1 or yee 6 er | ٠ مركي رز روي 1
۳ خالل ا الا 7
1
صفحه 4:
و
Cie Ee UCL e RSE SBE ALO eee eS eee eC 1h a
۱ هار
شاگردان تنها قسمت ناچيزي ازآنجه را که شنیده اند حدود( 1/3 تا ۱/5 ) به
خاطر می سپارند.
٩ arte Fe]
BOSC) NBC re gen ا ا we
See vee reel Peel rere PS BNE Sexe eye ere ا
BS) Ere ee eee eea
صفحه 5:
Cor 7
ا ا ل ال ا ا 0
Pere e)
1. تعداد فراكيران _
er relia فذت 2
3 سطلح اكاهى ره رت
eae کر ا
5 انتظار شما از میزان مشارکت فراگیران
در طول دوره آموزش
صفحه 6:
توجه به اهداف آموزش مورد نظر درانتقال دانش , تغيير Ss 9
مهارتٍ های عملی و علمی رفتارهای فراگیران انتفاب شود .
روش آموزشی . مناسب با دوره مورد نظر انتخاب شود ٠ شما د به
اهداف ن دوره دسترسی پیدا می کنید «تدریس موفقی را امساس
می کنید . روش آموزشی منتخب شما باید به فراگیران اجازه
شرکت فعال درکلاس و برنامه های درسی را بدهد و فراگیران
بتوانند با ابعاد فرهنگی جامعه ای که می خواهند در لن خدمت
کنند ارتباط برقرار نمایند.
صفحه 7:
صفحه 8:
آموزش چهره به چهره جزء بهترین رو
رفتاردر فراگیران می باشد . در
طور مستقیم و رودر رو با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و
که رفتار خود را دگرگون سازند. آموزش انفرادي فرصتی
پرسشهابی درمورد علائق ویثّه فراگیر qb شود. محدوديت آمو *
انفرادي چهر: چهرهآناست که شمار یرگن آموزشی محدود است
که با آموزشگر در تماس باشند.
صفحه 9:
صفحه 10:
مهارتهاي
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
1 وجود زمینه شکاف اجتماعی و فرهنگی بین فراگیران و مربیان
2 . كيرندكى محدود فراكير انی فکر,عدم اهمیت به مسایل
نسبت به مربی و آموزش دهنده
5 ارس و
بهمهارنها ودانش در
صفحه 15:
وضعیت دوم:« من خوب هستم- تو خوب
نیستی »
وضعیت سوم: «من خوب نیستم - تو
خوب هستی «
وضعیت چهارم:«خوب نیستم - تو خوب
نیستی »
صفحه 16:
واژه فن که معادل واژه تکنیک به کار رفته است در زبان فارسی به راد روش .
PM LAT) ۱[
صفحه 17:
صفحه 18:
مهمترين فنون تدريس عبارتند ا( :
ك0
فن پرسش و پاسخ . فن بیان . فن تکلیف . فن تمرین . فن شروع
ee Cress rae eae Mate MET UNSC MOEN ۷
FoR PUSH aC RA Le)) WoC MEU ل Ne SEN)
بندى .
terol ut gid)
حالت چهره , کوبیدن روي میز, حرکات
۱
صفحه 19:
0
هدف از این فن ال 0
علاقه ,ایجاد تفکر خلاق در فراگیران, سنجش میزان کارآیی
هی مقراکرای ارشاط دانی درس با تسار قیلی فراکرآن ٩
۱
تثبيتيادكيري مى باشد . اين فن در كليه روشهاي تدريس
كاربرد دارد .
صفحه 20:
«. فن تمرین :
در این فن مربی فراگیران را به تکرار یا کاربرد مذاهیم مورد نظر تشویق می کند تا
تبمر کافی پیدا و علدت لازم راکسب کنند . این فن به صورت فردی یا گروهی قابل
| استفاده است .
. فن شروع درس +
مربی باید آمادگی ذهنی فراگیران رابرای فراگیری موضوع جدید فراهم کند . شروع
تدریس ممکن است با پرسش چند سوال از فراگیران یا اشاره مختصری به درس
گذشته توسط خود مربی انجام شود .
ابزار کار مربی سفن گفتن و فن بیان است .صدای معلم باید از اين
ویژکیها برفوردر باشد .
الف :صدا بايد رسا باشد.
ب : مدا باید دارای زیر و بم مناسب باشد و یکنوافت نباشد .
چ : کلمات باید به فارسی و سلیس باشد .
| د : صدا بايد با توجه به موقعیت و شرایط شمرده ودر خور درک فراگیران باشد .
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
0
ماخذ: راهنماي تربیت مربی دفتر ارتباطات و آموزش سلامت
و 1۱