پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

رویکرد بالینی به درمان اعتیاد

ruikarde_balini_be_darmane_eatiyad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رویکرد بالینی به درمان اعتیاد”

رویکرد بالینی به درمان اعتیاد

اسلاید 1: رویکرد بالینی به درمان اعتیادALTERNATIVE AND COMPLEMENTARY THERAPIES DECEMBER 2008

اسلاید 2: تخمین زده می شود که 7/4% از جمعیت جهانی 15 تا 64 ساله یا 184 میلیون نفر مواد غیر مجاز در سال استفاده می کنند.

اسلاید 3: اعتیاد وضعیت مزمنی ست که در آن یک وسواس اجباری فکری برای جستجو و استفاده از یک ماده (یا درگیر شدن رفتاریست) که یک حالت مطبوع را القاء می کند یا پریشانی را برطرف می سازد وجود دارد

اسلاید 4: مواد اعتیاد آور معمول شامل الکل، نیکوتین، باربیتورات، بنزودیازپین، اپوئیدها و محرکها می باشد. اعتیادهای رفتاری، همچنین معروف به پروسه اعتیاد، از قبیل قماربازی، اختلالات تغذیه، جنسی، نیز در زنجیره اعتیاد حقیقی قرار می گیرد چرا که آنها اجزاء همسانی همچون سوء استفاده مواد؛ شامل تغییر، تحمل، ترک و عود دارند.

اسلاید 5: فیزیولوژی اعتیادهای مختلف مکانیسمهای مشابهی دارد. ابتدا، مسیر پاداشی دوپامین مزولیبیک به شکل فیزیکی می تواند توسط مواد اعتیاد آور تغییر یابد، منجر به ویار غیرقابل کنترل شود. بعلاوه، کورتکس پیش فرنتالی تصمیم گیری، که پاسخ پاداشی نامتناسب را مهار می کند می تواند تغییر یابد. بعلاوه، نقایص ژنتیکی در مسیر نوروترانسمیتری پاداشی و اختلالات رشد مغزی مرتبط با استرس می تواند بیمار را مستعد اعتیاد کند.

اسلاید 6: ریسک فاتورهای اعتیادهم ژنتیک و هم محیط در آن نقش دارند یکی از قویترین ارتباطات برای ریسک اعتیاد افسردگی است. بعلاوه استرسهای شدید کودکی با افزایش آسیب پذیری به اعتیاد همراه بوده است.

اسلاید 7: ژنتیک و اعتیادیافته های مطالعات دوقلوها نشان دهنده که یک تأثیر ژنتیکی متوسط تا قوی برای اعتیاد با تخمین وراثتی 3/0 تا 7/0 وجود دارد. انتقالهای شخصی یک یا دو کپی از گونه آلل گیرنده مو-اپویید 118G ممکن است ریسک اعتیاد به الکل و اپییت ها را افزایش دهد و بیماران با این پلی مورفیسم به طور مشخص در زمان درمان با نالترکسان عودهای پایینتری به الکلیسم دارند.

اسلاید 8: نوروترانسمیترها و هورمونها در اعتیاد دوپامین نقش مشخصی را در رفتار وشناخت، وضع روحی، انگیزه و پاداش و خواب در میان دیگر عملکردها دارد بسیاری از داروها که مورد سوء استفاده قرار میگیرند شامل الکل، نیکوتین و محرکها اثراتشان را بوسیله تحریک سیستم دوپامینرژیک مزوکورتیکولیمبیک تولید می کنند مطالعات تصویری نشان داده است که استفاده مکرر از دارو سطح آستانه مورد نیاز برای شلیک سلولی را بالا می برد و منجر به کاهش چشمگیر ترشح دوپامین و گیرنده های دوپامینی D2 می شود تصور می شود ریتم سیرکادین غیرطبیعی اعتیاد، بوسیله سیستم دوپامینرژیکی مزولیمبیک میانجی گری می شود.

اسلاید 9: سروتونین یک نوروترانسمیتر مهم برای تنظیم وضعیت روحی، پرخاشگری، اشتها و خواب است. در افرادیکه به الکل اعتیاد داشته اند کاهش سطح سروتونین پلاکتی داریم.تجویز نیکوتین منجر به افزایش چرخه سروتونینی می شود

اسلاید 10: عواملی که به عنوان آگونیستهای (GABA) عمل می کنند عموما ضد اضطرابند. مواد متعددی از جمله الکل، بی هوش کننده ها، بنزودیازپینها گیرنده های (GABA) را تنظیم می کنند. گیرنده های (GABA)Aاضطراب و پاسخ به استرس را تنظیم می کنند، که نقش مهمی در تداوم شرب خمر و عود آن ایفا میکند.

اسلاید 11: ملاتونین از سروتونین سنتز می شود بنابراین تغییرات سطح سروتونین با تولید ملاتونین مطابقت می کند.به نظر می رسد که ملاتونین اتصال GABA را با گیرنده هایش افزایش می دهد.ملاتونین آزاد سازی دوپامین نیکوتین-برانگیزنده را در تایپهای سلولی خاص مهار می کند. سیگار کشیدن به طور مشخص مقدار ملاتونین خون را در مقایسه با غیرسیگاریها کاهش می دهد. این هورمون به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و تنظیم کننده سیکل شبانه روزی (سیرکادین) عمل می کند

اسلاید 12: اثرات استرس روی دریافت الکل با واسطه هسته ژنهای محور آدرنال-هیپوفیز-هیپوتالاموس بوده و با تنوع ژنی در آن ژنها مرتبط است. ریسک وابستگی و عود ممکن است با کمبود واکنش پذیری به استرس همراه باشد.

اسلاید 13: درمانهای طبیعی برای درمان سوء مصرف مواد

اسلاید 14: Pueraria lobata (kudzu) Pueraria lobata (kudzu) یک شراب گسترده مصرف در طب چینی که مصرف الکل را کاسته و علائم ترک الکل را در مطالعات محدود ساخته است. مطالعات متعدد موشهای الکل-برگزیننده نشان داده که ریشه کودزو مصرف الکل را کاهش داده و پیشرفت علائم ترک الکل از قبیل افزایش حساسیت، هماهنگی پایین و ترمور را می کاهد.

اسلاید 15:

اسلاید 16: در مطالعه ای بالینی مصرف کنندگان شدید الکل با پلاسبو و یا عصاره کوزو برا ی7 روز درمان شدند و بعد در شرایط آزمایشگاهی موافق با اصول طبیعی فرصت نوشیدن جنس مرجح آبجو به آنها داده شد. نتایج نشان داد که مکمل کودزو نتایج واضحا کمتری در تعداد مصرف کنندگان آبجو داشته است.

اسلاید 17: St. John’s Wortهیپریکوم پرفوراتوم (علف چایی) چندین مسیر نوروشیمیایی مؤثر در افسردگی، ترک الکل و سیگار را تنظیم میکند.اعتقاد براین است که هیپیریسین و هیپرفرین مواد فعال این گیاه دارویی اند. شیره هیپریکوم افزایش سطوح سروتونین، نوراپینفرین و دوپامین، کاهش علائم ترک الکل و کاهش مصرف الکل می دهد. در یک مطالعه بیش از 64% افرادیکه علف چای دریافت داشتند سیگار را در روز در نظر گرفته شده برای ترک، ترک کردند.

اسلاید 18: Tabernanthe iboga (iboga), تابرناتا ایبوگا (ایبوگا) بوته بومی جنگل بارانی استوایی آفریقا، مورد استفاده درمان اعتیاد مهیج (الکلی) است ایبوگایین با مراکز دریافت سروتونین، گیرنده های اپوئید کاپا، گیرنده های ان متیل دی اسپارتات (NMDA) و گیرنده های نیکوتین متصل می شود.

اسلاید 19: Panax ginseng (Asian ginseng) یک گیاه مورد استفاده شده مستمر طب سنتی چین است. جینسینگ saponins از بیش فعالی های رفتاری القا شده توسط محرکهای روانی پیشگیری می کند .

اسلاید 20: Velvet Beanدانه این گیاه سطح قابل ملاحظه ای از لوودوپا (ال-دوپا) ، پیش ساز دوپامین دارد. ممکن است که ام-پروریین ها القای متوسطی در سطوح نوروترانسمیترها در ترک مواد بدهد.

اسلاید 21: حفظ سطوح ملاتونین ممکن است برای افراد سیگاری سودمند باشدمطالعات انسانی نشان داده است که یک دوز mg3/0 ملاتونین علائم ترک نیکوتین را کاهش می دهد. برگشت به اسلاید 12

اسلاید 22: آنجلیکا (سنبل خطایی) کره ای Korean Angelicaاستشمام روغن پایه آنجلیکا گیگاس (آنجلیکای کره ای) مشخصا هم آزادسازی دوپامین در نوکلئوس اکامبنس و هم فعالیت لکوموتوری القا شده توسط چالش نیکوتینی در موشها را می کاهد.محققین پیشنهاد کردند که این گیاه ممکن است برای درمان اعتیاد به نیکوتین با تنظیم آزادسازی دوپامین در نوکلئوس آکامبوس مؤثر باشد .

اسلاید 23: بخش بنزوفلاون passionflower or passiflora)) موجب نتایج مثبتی در برگشت، تحمل و وابستگی چندین داروی سایکوتروپ اعتیادآور از قبیل مورفین، نیکوتین و الکل در مدلهای حیوانی شده است.

اسلاید 24: Kava طبق یک بررسی کاوا ممکن است ویار مربوط به اعتیاد به موادی از قبیل الکل، تنباکو، کوکائین و هروئین را کاهش دهد.

اسلاید 25: 5-HTP پیش ماده سروتونین است و می تواند سنتز سروتونین را در سیستم مرکزی اعصاب افزایش دهد و لذا ممکن است در تقویت سروتونین سودمند باشد.GABA نوروترانسمیتر مهاری اولیه در CNS است و در طب مکمل برای کاهش اضطراب و بهبود وضعیت روحی کاربرد دارد.

اسلاید 26: برخی گزارشات پیشنهاد کرده اند که طب سوزنی سطوح اندورفینها، انکفالینها، اپی نفرین، نوراپی نفرین، سروتونین و دوپامین را در CNS و پلاسما افزایش می دهد. بررسیها اثرات استفاده از طب سوزنی را برای ترک سیگار نشان داده اند.

اسلاید 27: نتیجه گیری تحقیقات اولیه با چندین تداوی طبیعی نوید بخش درمانی مؤثر برای انواع اعتیاد می باشد.

اسلاید 28: PMID: 19385474 [PubMed - indexed for MEDLINE]A new and novel treatment of opioid dependence: Nigella sativa 500 mg. CONCLUSION: Non opioid drug Nigella sativa is effective in long-term treatment of opioid dependence. It not merely cures the opioid dependence but also cures the infections and weakness from which majority of addicts suffer.

اسلاید 29: PMID: 19152199 [PubMed - indexed for MEDLINE]Traditional medicine in the treatment of drug addiction. Conclusions: Traditional herbal treatments can compliment pharmacotherapies for drug withdrawal and possibly relapse prevention with less expense and perhaps fewer side effects with notable exceptions. Both acupuncture and herbal treatments need testing as adjuncts to reduce doses and durations of standard pharmacotherapies.

اسلاید 30: اثربخشي عصاره آبي گل گاوزبان (Echium amoenum L.) در درمان اختلال وسواسي ـ اجباري تاريخ : تابستان 1384 دانشگاه علوم پزشكي تهران مقدمه: توجه و علاقه بيماران و خانواده آنها به استفاده از گياهان دارويي باعث شده است يكي از سوالات رايج از روانپزشكان پرسش در مورد استفاده از گياهان دارويي باشد. اهداف: اين مطالعه جهت بررسي اثر بخشي و سلامت مصرف عصاره آبي گل گاوزبان (Echium amoenum L.) با دوز ثابت در درمان بيماران مبتلا به اختلال وسواسي – اجباري در يك دوره 6 هفته‌اي انجام شد. روش بررسي: اين مطالعه از نوع كار آزمايي باليني تصادفي شده و دو سو بي‌خبر بود. 33 بيمار مبتلا به اين اختلال كه در مقياس يال براون نمرات مساوي يا بالاتر از 21 داشتند وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفي دارونما و يا 500 ميلي‌گرم از عصاره آبي گاوزبان دريافت نمودند. بيماران براي 6 هفته پيگيري شدند و اثربخشي درمان با مقياس يال براون در هفته‌هاي 0، 1، 2، 4 و 6 اندازه‌گيري شد. يافته‌ها: در هفته‌هاي انتهايي، عصاره گاوزبان نسبت به دارونما برتري داشت كه اين اختلاف در هفته چهارم نزديك به معني‌دار (053/0 = p ) و هفته ششم معني‌دار بود (003/0 = p). عصاره آبي گل گاوزبان در هيچ‌كدام از هفته‌ها بيش از دارونما عوارض جانبي ايجاد نكردش.

اسلاید 31: ترک اعتیاد ۱۰۰ ٪ تضمینی کراک . تریاک . هروئین . شیشه کپسول گیاهی دتای هندی پر فروش ترین داروی ترک اعتیاد در استان تهران معرفی كپسول گياهي ترک اعتیاد دتای هندی و خواص درمانی آن هنگام درمان با دتای هندی کوچکترین اثری از خماری - رعشه - عرق سرد - خمیازه بد اخلاقی - بی حالی - رخوت و کم حوصلگی وجود ندارد. از روز اول درمان شخص بیمار کاملا به کار های روزانه خود می پردازد یعنی این روش درمان کاملا سرپایی می باشد و نیازی به بستری شدن ندارد هنگام درمان نیازی به بستری شدن نبوده و درمان کاملا سرپائی و پنهانی صورت میگیرد. در کپسول دتا گیاهی وجود دارد که شخص را کاملا از وسوسه مواد مخدر رها می سازد. در کپسول دتا هیچگونه مواد شیمیایی و یا مرفین و یا مشتقات آن وجود ندارد. کپسول گیاهی دتا در کوتاه ترین زمان و با کمترین قیمت ممکن هرنوع اعتیاد را به راحتی وصف نکردنی درمان می کند. کپسول دتا وزن از دست رفته و چهره پریشان بیمار را طی چند روز باز سازی می کند. کپسول گیاهی دتا بسیار نیروبخش و انرژی زا بوده و هنگام مصرف فعالیت روزانه چند برابر می شود. بعد از چهار روز از گذراندن دوره میتوانید آزمایش اعتیاد را با خیال راحت انجام دهید و نتیجه این داروی معجزه آسا را ملاحظه فرمائید

اسلاید 32: هيچ داروي گياهي براي ترك اعتياد وجود ندارد هشدارنسبت به وجود موادمخدر دركپسول‌هاي گياهي ترك اعتياد مديركل سلامت اجتماعي وزارت بهداشت: هيچ داروي گياهي براي ترك اعتياد وجود ندارد مدير كل سلامت اجتماعي، ‌رواني و اعتياد وزارت بهداشت نسبت به وجود مواد مخدر در كپسول‌هاي گياهي ترك اعتياد هشدار داد واعلام كرد: هيچ داروي گياهي براي ترك اعتياد وجود ندارد. دكتر محمد باقر صابري زفرقندي در گفت و گو با خبرنگار «بهداشت و درمان»‌ خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به وجود كپسول‌هايي در برخي عطاري‌ها تحت عنوان داروي گياهي درمان ترك اعتياد گفت: اين در حالي است كه تاكنون هيچ درمان گياهي براي ترك اعتياد شناخته نشده و اين قبيل داروها مورد تاييد وزارت بهداشت نيست. وي، فروشندگان داروهاي گياهي درمان ترك اعتياد را افرادي سودجو خواند و توضيح داد: به تازگي اين داروها به صورت بسته‌هاي پستي و در ازاي دريافت مبالغ كلان براي افراد ارسال مي‌شود. مدير كل سلامت اجتماعي، رواني و اعتياد وزارت بهداشت در اين رابطه به نتايج برخي تحقيقات اشاره و اظهار كرد: بر اين اساس، به نظر مي‌رسد كه درصد بالايي از كپسول‌هاي گياهي ترك اعتياد حاوي مواد مخدر هستند. نيروي انتظامي و صنف عطاران با مراكز فروش داروهاي گياهي ترك اعتياد برخورد كنند زفرقندي با تاكيد بر اين كه نقش وزارت بهداشت در اين رابطه تنها به اطلاع رساني خلاصه مي‌شود، از نيروي انتظامي و صنف عطاران خواست تا با مراكز فروش اين قبيل داروها برخورد كنند. مدير كل سلامت اجتماعي، رواني و اعتياد وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه سم زدايي بخش كوچكي از درمان اعتياد را تشكيل مي‌دهد به ايسنا ‌گفت: براساس مباني علمي،‌ درمان اعتياد، طولاني مدت و نيازمند مديريت علائم ترك است و در درمان اين بيماري اجتماعي پي‌گيري و ماندگاري نقش اساسي دارد كه به طور قطع اين امر با استفاده از دارو به تنهايي ممكن نيست

اسلاید 33: تقدیم به شما عزیزانتهیه شده توسط دکتر امیر محمد جلادت

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید