برنامه‌ریزی

رویکرد رپید RAPID Approach

RAPID-Approach

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رویکرد رپید RAPID Approach”

رویکرد رپید RAPID Approach

اسلاید 1: رویکرد رپیدRAPID Approach

اسلاید 2: عنوانرویکرد رپیدنوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / اجراموضوعتصمیم گیری و حل مسالهسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: این ابزار برای نخستین بار توسط Paul Rogers و Marcia Blenko معرفی شده است. واژه RAPID مخفف نقش‌های مختلفی است که افراد می‌توانند در فرآیند تصمیم‌گیری داشته باشند. هدف این ابزار، ایجاد روشی نظام‌مند برای مشارکت بهتر اعضای یک تیم کاری یا سازمان برای تصمیم‌گیری است. ضمن اینکه استفاده از این ابزار موجب می‌شود از اتخاذ تصمیمات اشتباه گذشته جلوگیری شود. رویکرد رپید یک ابزار تصمیم گیری است که به تخصیص مناسب نقش ها و وظایف در فرآیند تصمیم گیری کمک می کند. این رویکرد توسط پائول راجر و مارسیا بلنکو در ژانویه سال 2006 مطرح شد. این رویکرد از 5 قسمت تقسیم شده است که عبارتند از : پیشنهاددهنده: یکی از اجزای مهم هر تصمیم‌گیری عضو پیشنهاددهنده است. فرد پیشنهاددهنده طرحی پیشنهادی برای تصمیمات کلیدی ارائه می‌کند، اطلاعات ورودی را گردآوری می‌کند، داده‌های موجود را تجزیه و تحلیل می‌کند و انتخابی معقول پیشنهاد می‌دهد. این فرد با دیگر افراد حاضر در مدل RAPID به خوبی تعامل می‌کند، نظرات آنها را می‌شنود و در پیشنهاد نهایی لحاظ می‌کند.ورودی : در ابزار RAPID، فردی که نقش ورودی( I) را به عهده می‌گیرد، وظیفه مشورت دادن به پیشنهاددهنده R) )را بر عهده دارد. این فرد اختیار رای دادن یا لغو تصمیمات را ندارد و تنها از او در تصمیمات مشاوره گرفته می‌شود. معمولا در سازمان کسانی که دانش و تجربه مناسبی داشته، اما فاقد پست شغلی باشند، عهده‌دار نقش ورودی(I) خواهند بود.تاییدکننده : در این ابزار تاییدکننده نهایی یک پیشنهاد برای تصمیم‌گیری، فردی است که از قدرت و اختیارات بالایی برخوردار است و ممکن است براساس صلاحیت‌های حرفه‌ای که در اختیار دارد، به تصمیمات پیشنهادی، مواردی را پیشنهاد کند. نقش A در تصمیم‌گیری مهم است، چراکه نشان می‌دهد تصمیم پیشنهادی یک حمایت‌کننده قدرتمند را با خود به همراه دارد. به‌طور کلی فردی که این نقش را در تصمیم‌گیری‌ها به‌عهده می‌گیرد، زمان و تلاش زیادی برای بررسی کامل و تایید آن صرف می‌کند.تصمیم‌گیرنده: کسی که بالاترین سطح قدرت و اختیارات را دارد و تنها فردی که مدیریت منابع شامل کارکنان، مالی و...- را به عهده دارد، نقش تصمیم‌گیرندهD) )را بازی می‌کند. گاه مشاهده می‌شود نقش D را چند نفر به‌عهده می‌گیرند، برای مثال در ساختار هیات‌مدیره شرکت‌ها، نقش D به کل اعضای هیات‌مدیره واگذار شده است.انجام‌دهنده: نقش P در این ابزار، به اجرا رساندن تصمیمی است که گرفته شده است. معمولا از این نقش به «سرباز» تعبیر می‌شود به این معنا که بدون آنکه بتواند تاثیر بر تصمیم فرمانده خود داشته باشد، ملزم به اجرای بی‌چون و چرای آن است.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطماتریس واگذاری مسئولیت RACI (RASCI)مزایااین رویکرد به افراد کمک می کند که در تصمیم گیری خود معقول تر و متفکرانه تر عمل کنند. در همین راستا، این ابزار کمک می کند که مسئولیت پذیری و پاسخگویی قابل توجهی نسبت به سایر افراد داشته باشیم. همچنین امکان به اشتراک گذاری قدرت را فراهم می کند. و حد و مرزهای مفیدی را تنظیم می کند. با در نظر گرفتن افراد دارای صلاحیت، و خارج کردن سایر افراد از حلقه یا به حداقل رساندن میزان مشارکت آن ها، میزان صرفه جویی در زمان افزایش پیدا می کند و امکان تمرکز بر روی موارد مناسب و صحیح را فراهم می کند. با استفاده از رویکرد رپید ثابت شده است که ما نظم و ترتیب بیش تری در وظایف خواهیم داشت، و احساس مسئولیت بیش تری خواهیم داشت.کاربردهااین ابزار شبیه به روش RACI می باشدکه در شناسایی نقش ها و مسئولیت ها در تصمیمات و پروژه ها کمک می کند. معایبایجاد قدرت صریح در این راستا می تواند منجر به مشکل شود، به ویژه در سازمان هایی که در مدت زمان طولانی به انجام وظایف معمول خود عادت کرده اند. رویکرد رپید به حرفه ای شدن روابط کمک می کند که این موضوع برای بعضی از سازمان ها گام سختی محسوب می شود. نباید این واقعیت را فراموش کرد که به کارگیری رپید می تواند منجر به آشفتگی شود. در کوتاه مدت، میزان انعطاف پذیری تیم مدیریتی را مورد بررسی قرار می دهد، همچنین مشخص می کند که آیا فرآیند موجود باعث آشفتگی می شود یا نامتعادل است ویا کمبود یک فرایند کامل را مشخص می کند. همچنین بعضی از اثرات جانبی این رویکرد برای افراد ناراحت کننده می باشد..

اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 6: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان