صفحه 1:
رویکرد پایین به بالا
Bottom-up Approach
0
۱۸۵۱۵ 5
صفحه 2:
عنوان
مراحل استفاده
موضوع
صفحه 3:
رویکید پایین به بالا سبکی دموکراتیک و مشورتی از تصمیمگیری, تیبر و رهبری سازمانی است که در آن
مشارکت کارکنان در تمام سطوح سازمان ترویج داده شدهاست. در اين رویکرد همه زیرمسئلههای مورد تیاز
از کوچک به بزرگ حل میشوند و از جوابها بلافاصله برای محاسبه بعدیها استفاده میشود و فرایند محاسبه
تا رسیدن به زیرمسئله مورد نباز (که در واقع مسئله اصلی ماست) ادامه مییاید. بدیهیست که در اين حالت
استفاده از الگوریتم بازگشتی ضروری نیست.
رویکید بالا به پایین و پایین به بالا هر دو استراتژی پردازش اطلاعات و سفارش دانش هستند که در زمینههای
مختلف Ste نرمافزار, انسانی, نظریههای علمی و مدیریت و سازمانها مورد استفاده قرار میگیرند . در عمل
میتواند آنها را به عناوين يى سبك تفكر, أموزش, رهبرى دانست.
زويكرد يائين به يالا يى جيدمان منيستم بر اساس افزايش سيستم به سيستمهاى پیچیدهتر است. بنابراین
ساخت سیستمهای اصلی از سیستمهای کوچکتر شروع میشود. پردازش يه يالا نوعى پردازش اطلاعات
است که بر اساس اطلاعات دریافتی از محیط یک سیستم به شکل اداری شکل میگیرد. از دیدگاه روانشناختی
اطلاعات وارد شده به چشم تا پردازش آن تصویر توسط مفز. در یک جهت یک سیستم پائین به بالا است. در
یک رویکرد پایین به بالا عناصر پایه متحصریهفرد از سیستم برای اولینبار در جزئیات بزرگ مشخص میشود.
لین عناصر پس از آن در ارتباط با یکدیگر به شکل زیر سیستم بزرگتر, که پس از آن نیز به نوبه خود در ارتباط
مس El sea HT Tiles 87 J ass atl St ol جات در چگ و
رشد میکنند.
صفحه 4:
ابزارهای مرتبط
مزايا
کاربردها
02-00۷0 ۸۵۵۲۵۵ رویکرد بالا به پایین *
Flat organizational structure gluse wilejlu just >
Empowerment of 00۵۱0۷665 توانمندسازی کارمندان >
افزايش مشارکت کارکنان
ایجاد انگیزه میان کارکنان
توانمندسازی کارمندان
اصول مددکاری اجتماعی که در تمام شاخهها باید به آن توجه کرد
شامل عدالت اجتماعی, مسئولیتپذیری, احترام به تنوع در جامعه
است و تاکید میکند که مددکاری اجتماعی از طریق تسهیل
تغییرات به مردم برای عبور از مشکلات کمک کند؛ همچنین کارکرد
اصلی آن باید با رویکردی از پایین به بالا با ارزیابی از فرد و
محیطش بیشترین توانمندی را در وی ایجاد کند. در زمینه گروهی نیز
مددکاران تا جایی پیش میروند که برنامهای برای حل مشکلات
پریزند و آن را به اجرا دربیاورند.
این رویکرد برای سازمانهایی با رویکرد تخت مناسب است.
صفحه 5:
* عدم درنظرگرفتن تصویر کلی: محدوديت ها ند شناختی مجریان از مسائل در حوزه محلی و
355 باعت مقشود که نتوانند تصویر کلن ازمساله موردنظر واراهطلها را برات ان
مشاهده و درک کنند. آهمیت این موضوع هنگام نادیدهگرفتن روابط بين مسائل و پيامدهای
مختلف و سایر سیاستها فزونی میابد. نادیدهگرفتن تأثیرات محیط کلان بر خطمشیهای
خاص از دیگر مسائلی است که در عدم برخورداری از تصویر کلی وجود دارد. برای مثال
موضوعات استراتژیک و جهانی و تاثیر زیرنظامهای بینالمللی در مورد مسائلی مانند Quel
انرژی و تفییرات جوی و ... از محدودیتهای استفاده از رویکرد پایین به بل تلقی میشود.
* نیاز به دانش, توانایی و مهارت مجریان: فرض اصلی که در اين رویکرد وجود دارد اين است
که بورکوراتهای سطح خیابان از دانش, توانایی و مهارت کافی در حل مسائل برخوردار
میباشند. بنابراین از آنجایی که مجریان نقش بسزایی در آثربخشی و کارایی تحقق اهدآف خطّ
مشی عمومی دارا میباشند برخورداری از دانش, توانایی و مهارت مجریان عامل تعدیلکننده
تحقق اهداف خط مشی محسوب میشود. اهمیت این موضوع در کشورهای درحال توسعه به
دلیل کمبود کارکنان خبره در بخش دولتی فزونی مییابد. همچنین لازم به دکر است که این
مورد با مفاهیم مرتبط با نظریات اقتصایی رهبری و مشارکت کارکنان با توجه به دانش وتوان
آنان سازگاری دارد
صفحه 6:
* زمان و منابع بیشتر جهت مشارکت فعالتر: رویکرد پایین به بالا نیازمند مشارکت فعالتر و بیشتر کلیه
زیرنظامها از جمله کارگزاران دولتی است. اين امر منجر به افزايش زمان و مصرف منابع هنگام توافق و
تصمیمگیری میشود؛ همچنین به دلیل عدم استانداردهای رفتاری نمیتوان مناطق مختلف درگیر در یک
موضوع مشابه را به دلیل جمعآوری دادههای مختلف و نداشتن استاندارد اجرایی مشخص با یکدیگر
مقایسه نمود. حل مسائل بحرانی نیز از اهمیت مشارکت کارکنان در تدوین و دستورگذاری در فرایند خط
مشی عمومی میکاهد.
* توان ظرفیتسازی و یادگیری کمتر: برخی از مسائلی که مجریان در سطح محلی با آن سروکار دارند.
ممکن است به خبرگان و مجریان توانمندتر از حوزه خود نیاز داشته باشند و یا مسائل مشتركى بين
نهادها و موسسات دولتی در سایر مناطق وجود داشته باشد که میتوان هم از راهکارها و تصمیمات
اتخاذ شده و هم از مهارتها و قابلیتهای افراد و نهادها در همه سطوح, ملی, منطقهای و بینالمللی
استفاده نمود و زمینه یادگیری برای سایر ذینفعان درگیر در مشکلات مشابه را مورد استفاده قرار fal
لين كار در نهايت منجر به افزایش ظرفیت پاسخدهی نهادها میشود, از اين رو به دلیل جزیرهای شدن
حل مسائل باتوجه به اینکه برخی از مسائل نیازمند جمعآوری دادههای فنی وسیعی است از صرفه به
مقیاس و صرفه به یادگیری آنها در این رویکرد کاسته میشود. همچین ریگرد پایین به يالا منجر به
افزایش ریسکپذیری و ایجاد رقابت بین نهادها و موسسات دوا
* کاهش توجه به مشروعبت قانون گذاری: اگرچه توانمندسازی قانونی نهادها و مجریان دولتی میتواند
باعث ایجاد مشروعیت برای اجرای قوانینی که به طور محلی طراحی و تدوین شده است, فراهم کند اما
این امر مخاطراتی مانند افزایش اختیار کارگزاران برای ایجاد و اجرای قانون به طور دلخواه را فراهم
میکند. همچنین ممکن است مشروعیت دولتی نهادهای عمومی را بواسطه نادیدهگرفتن حق قانونی
سایر زیرنظامهای خط مشی عمومی جهت مورد چالش قرار دادن نهادهای مجری را بکاهد.
صفحه 7:
Hel
0
00
صفحه 8:
برای کسب اطلاعات بیشتر به
وبسایت امجیتولز مراجعه
۱۳۸۵۲۵5