کسب و کار مدیریت و رهبری

رویکرد چارچوب‌های منطقی Logframes, and the Logical Framework Approach

Logframes-and-the-Logical-Framework-Approach

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رویکرد چارچوب‌های منطقی Logframes, and the Logical Framework Approach”

رویکرد چارچوب‌های منطقی Logframes, and the Logical Framework Approach

اسلاید 1: رویکرد چارچوب‌های منطقیLogframes, and the Logical Framework Approach

اسلاید 2: عنوانرویکرد چارچوب‌های منطقینوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / برنامه ریزی موضوعمدیریت پروژهسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: برنامه ریزی پروژه های موفق، یکپارچه و مستحکمدر عمل، حتی برای بهترین مدیران پروژه هم برنامه ریزی پروژه های بزرگ؛ بدون از قلم انداختن چند فعالیت مهم یا درنظر نگرفتن برخی مسائل و مخاطرات قابل توجه، کاری دشوار است. مطلب مهمتر آن است که وقتی در جزئیات برنامه ریزی یک پروژه غرق می شوید دیگر به تصویر کلان مورد نظر خود توجه کافی نخواهید داشت. اصلاً شما به دنبال دستیابی به چه هستید؟ چرا؟ مفروضات و مخاطرات پیش روی شما چیست؟ چطور می توانید پس از پیاده سازی یک پروژه، موفقیت آن را تضمین کنید؟رویکرد چهارچوبهای منطقی امکان پاسخگویی به پرسشهای بالا را فراهم کرده و پروژه های شما را موفق تر، یکپارچه تر و مستحکم تر از گذشته می سازد. این رویکرد در دهه 70 میلادی براساس ایده مدیریت برمبنای اهداف و به عنوان یکی از ابزارهای برنامه ریزی راهبردی ، مطرح شد. سازمان های کمک رسان بزرگ و بین المللی در سراسر دنیا از این رویکرد برای برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی پروژه های خود استفاده می کنند. آنها معتقدند که این ابزار بسیار قدرتمندتر و کاربردی تر از آن است که تنها برای پروژه های توسعه بین المللی، استفاده شود.درک ابزاررویکرد چهارچوب های منطقی، برای مدیریت پروژه ها هم از روش بالا به پایین و هم از روش پایین به بالا به گونه ای کاملاً هماهنگ، بهره می برد. این رویکرد از روش کلاسیک بالا به پایین یا آبشاری برای شناسایی فعالیت های یک پروژه استفاده کرده و روش دقیق پایین به بالا را برای حصول اطمینان از جامع بودن لیست فعالیت ها به کار می برد. این رویکرد در ادامه، تحلیلی دقیق از ریسکها و مفروضات موجود ارائه کرده و آنرا ارزیابی می کند. در نهایت برای دستیابی به موفقیت، کنترل های لازم را برای مدیریت و نظارت بر پروژه شناسایی می نماید. این کارها از طریق یک ماتریس انجام میشود که در قالب جدول شماره 3 ارائه شده است. این ماتریس، 7 حوزه اصلی از هر پروژه را دربر می گیرد تا به سوالات کلیدی خود پاسخ دهد:•هدف : انتظار چه نتایجی را داریم؟•مقصود : چرا این کار را انجام می دهیم؟•خروجی ها : در انتهای کار چه چیزهایی ارائه می کنیم؟•فعالیت ها : چه کارهایی را برای عرضه ی خروجی های مورد نظر انجام می دهیم؟•شاخص های موفقیت : چطور از موفقیت خود آگاه می شویم؟•ابزارهای اعتبارسنجی : چگونه نتایج گزارش های خود را ارزیابی می کنیم؟•ریسک ها و مفروضات : ساختار پروژه ما بر چه مفروضاتی بنا شده است؟ این مفروضات در برطرف کردن چه ریسک هایی ناتوانند؟

اسلاید 4: پاسخ های احتمالی به این سوالات در قالب ماتریس چهارچوب منطقی قرار داده می شوند و به خروجی فرآیند تحلیل چهارچوب منطقی تبدیل می شوند. این ماتریس، جدولی 4 در4 می باشداین فرآیند برای پروژه های گوناگون در هر اندازه ای، کارساز است. درواقع درک تصویر کلان پروژه را تسهیل می کند و چگونگی استخراج جزئیات را از آن نمایان میکند.همچنین این درک را با اضافه کردن مفروضات کلیدی که در مسیر فرآیند توسعه پروژه قرار دارند؛ تقویت می نماید.نحوه استفاده از ابزارپس از انجام یک تحلیل دقیق نسبت به موقعیت موجود، با مشورت سایر ذینفعان، گام های زیر را طی کنید. به یاد داشته باشید که مشارکت سایر ذی¬نفعان، کیفیت و پایداری تحلیل شما را افزایش خواهد داد.گام نخست؛ شناسایی خروجی ها و فعالیت ها (خلاصه پروژه ، ستون اول)در گام نخست در مورد خروجی ها و فعالیت های پروژه مورد نظر طوفان فکری داشته باشید. این کار را با هدف پروژه و در ستون اول ماتریس (خلاصه پروژه) آغاز کنید. با تعریف هدف و مقصود پروژه، می توانید خروجی ها و فعالیت های مورد نیاز را شناسایی نمایید:•هدف: علت وجودی پروژه چیست؟ می¬خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟•مقصود: دستیابی به هدف چه مزیتی را برای شما به همراه دارد؟ چه کسانی ذی نفع هستند؟ اولین انگیزاننده برای آغاز این پروژه چیست؟•خروجی ها: به عنوان نتیجه این پروژه، چه چیزهایی را ارائه خواهید کرد؟ برای موفقیت پروژه چه تغیراتی باید انجام شود؟ نتیجه چه خواهد بود؟•فعالیت ها: برای ارائه خروجی های مورد نظر، دقیقاً چه اقداماتی باید انجام شود؟ البته به یاد داشته-باشید که رویکرد چهارچوب های منطقی، به عنوان راهنمای اجرا و پیاده سازی درنظر گرفته ‌نمی‌شودزمان و کار مورد نیاز برای انجام این فرآیند را دست کم نگیرید. انتظارات افراد را مدیریت کنید و تمرکز آنها را بر روی وظیفه ای که بر عهده دارند، حفظ کنید. اگر تمرکز آن ها از بین برود؛ احتمال غفلت از فعالیت های مهم و برآورد غلط نسبت به مفروضات و ریسک ها؛ وجود دارد.

اسلاید 5: گام دوم؛ تأیید منطق عمودی ماتریس در گام بعد، رویکردی پایین به بالا خواهید داشت تا مطمئن شوید که لیست فعالیت های شناسایی شده، خروجی های مورد نظر را محقق خواهد کرد. به هرحال ممکن است برخی از فعالیت ها را فراموش کنید یا اینکه نتایج واقعی فعالیت های شناسایی شده، آن چیزی نباشد که انتظار دارید. این فرآیند کنترلی، نقش مهمی در تضمین استحکام پروژه شما دارد. ستون اول ماتریس، سلسله مراتب مشخصی از اهداف را ارائه می کند. بنابراین باید مراقب باشید که فعالیت های شناسایی شده، نتایج مورد انتظار را محقق کنند. منطق حاکم بر ستون اول را با استفاده از آزمون اگر... آنگاه...؟ ، ارزیابی کنید. این کار را با فعالیت ها آغاز کنید:•اگر فعالیت شناسایی شده را انجام دهید، آنگاه خروجی ها محقق می شوند. قصد شما، اطمینان یافتن از ارتباط مستقیم فعالیت ها و خروجی هاست.•اگر به خروجی های مورد نظر دست یابید، آنگاه مقصود شما از انجام پروژه محقق خواهد شد. آیا خروجی های تعیین شده، به اندازه کافی با مقصود شما هماهنگ هستند؟ اطمینان یابید که ذینفعان شناسایی شده، به نتایج مورد نظر خود دست پیدا می کنند؟•اگر به مقصود خود از پروژه دست پیدا کنید، آنگاه هدف پروژه نیز محقق میگردد. مقصود و هدف خود را بیآزمایید تا مطمئن شوید که مقصود شما کاملاً در قالب هدف پروژه جای می گیرد.در این مرحله اگر دریافتید که فعالیت یا خروجی خاصی را فراموش کرده و یا به اشتباه ثبت کرده اید؛ به تناسب شرایط، آن ها را تنظیم کرده یا بر آن ها بیافزایید. به یاد داشته باشید اگر فعالیت یا خروجی را شناسایی کنید که عوامل آن ها در سطح بالاتری از سلسله مراتب اهداف قرار بگیرند؛ باید به گام نخست بازگردید و خروجی ها و فعالیت های متناسب با آن عوامل را شناسایی کنید.گام سوم؛ شناسایی ریسک ها و مفروضات مهم طرح (ستون چهارم)حال، به سمت دیگر ماتریس بروید تا ریسک های مربوط به پروژه و یا مفروضات اشتباهی که به آن لطمه می زنند، را شناسایی کنید. عوامل بیرونی زیادی میتوانند پروژه را از مسیر خود خارج کنند. بنابراین بهتر است در مرحله طراحی و برنامه ریزی پروژه با دقت کافی به شناسایی مفروضات کلیدی، تأثیر آن ها و ریسک‌های مرتبط با آنها، بپردازید.

اسلاید 6: برای اینکار، ستون اول ماتریس که به نوعی دربرگیرنده ساختار پروژه می باشد را در نظر بگیرید؛ اکنون مفروضات درست یا نادرستی را که برمبنای آن ها این ستون را تکمیل کرده اید، شناسایی کنید. در نهایت ریسک های مرتبط با هریک از این مفروضات را بررسی کنید. برای تعریف این مفروضات از خود بپرسید: چه متغیرها و فعالیت هایی برای آغاز پروژه و حرکت آن در مسیر برنامه ریزی شده، لازم است؟ پس کار را از پایین شروع کنید و به سمت بالا ادامه دهید:•مفروضات مربوط به فعالیت: برای تضمین موفقیت فعالیت¬هایتان، باید چه¬کار کنید؟ فرض را بر وجود چه شرایط و منابعی، میگذارید؟•مفروضات مربوط به خروجی : وجود کدامیک از عوامل خارج از کنترل شما، برای دستیابی به خروجی مورد نظرتان لازم است؟•مفروضات مربوط به هدف: وجود کدامیک از عوامل بیرونی برای محقق شدن هدف شما لازم است؟•مفروضات مربوط به مقصود: وجود چه شرایطی برای بقای بلندمدت مقصود پروژه لازم است؟مفروضات شناسایی شده را به سرعت با سایر ذینفعان در میان بگذارید. اگر این امکان وجود نداشت؛ اطمینان یابید که اقدامات سریعی برای تأیید درستی مفروضات، شناسایی شده و در برنامه پروژه جای داده‌ شده‌ است. همین فرآیند را در مورد ریسک های احتمالی انجام دهید. مطمئن شوید که تمامی اقدامات لازم برای حذف یا مدیریت ریسک های شناسایی شده، طراحی کرده اید. اگر هم امکان حذف یا مدیریت یک ریسک وجود نداشت؛ مطمئن شوید که جنبه های گوناگون آن را شناسایی و بررسی کرده اید تا در مراحل بعدی آنرا بیشتر مورد ارزیابی قرار دهید.گام چهارم؛ تأیید منطق ریسکها و مفروضاتپس از شناسایی ریسکها و مفروضات، باید به خوبی آن‌ها را کنترل کنید تا نسبت به موارد زیر اطمینان پیدا کنید:•آیا مفروضات شما، یک سطح از پروژه را به سطح بعدی مرتبط می¬سازد؟•آیا ریسک ها خیلی بزرگ هستند؟برای هرچه بهتر انجام دادن این گام، از ابزار اگر...آنگاه... استفاده کنید. این کار را از پایین آغاز کرده و به سمت بالا ادامه دهید:•اگر فعالیتها با موفقیت انجام شوند و مفروضات مربوط به آن ها درست باشند؛ آنگاه خروجی های مورد نظر محقق می شوند.•اگر خروجی های مورد نظر ارائه شوند و مفروضات مربوط به آن ها درست باشند؛ آنگاه مقصود مورد نظر پروژه، محقق می شود.•اگر مقصود مورد نظر برآورده شود و مفروضات مربوط به آن درست باشند؛ آنگاه هدف مورد نظر پروژه، محقق می شود.

اسلاید 7: در ادامه کار، نکات دیگری را که با تحلیل ریسک و مفروضات شما در ارتباط هستند؛ بررسی کنید:•اطمینان یابید که بیشترین تعداد ریسک ها و مفروضات مورد نیاز را شناسایی کرده اید. آیا از کمک تمام افراد درگیر در این فرآیند استفاده کرده اید؛ آیا پروژه را از زوایای گوناگون بررسی نموده اید؟ •اطمینان یابید که مفروضات مورد نیاز را با دقت و جزییات کافی تعریف کرده اید؛ اگر چنین نباشد، نمی توانید، تنها با کلی گویی، ارزیابی درستی از ریسکهای پیش روی پروژه داشته باشید.•آیا برنامه لازم را برای مقابله با ریسک های شناسایی شده در هر سطح و مرحله، طراحی کرده اید؟•اگر ریسک های شناسایی شده بیش از حد بزرگ هستند و نمی توانید آن ها را مدیریت کنید؛ طراحی مجدد ساختار پروژه را در دستور کار خود بگذارید. اگر باز هم اثر ریسکها تا حد معقولی کاهش نیافت؛ در مورد بقای پروژه، بررسی بیشتری انجام دهید.درنهایت، هر زمان که با مسئله جدیدی روبرو شدید، ماتریس خود را به روز کنید.گام پنجم؛ تعیین شاخص های موفقیت و ابزارهای اعتبارسنجیزمانیکه ساختار ماتریس رضایت بخش بود و از توانایی خود در مدیریت ریسک های پیش روی پروژه مطمئن شدید، می توانید به دنبال نظارت بر پیشرفت پروژه باشید. شاخصهای عملکرد ، یکی از مناسب ترین ابزارها برای نظارت بر پیشرفت هستند. در این جا به برخی از ویژگی های کلیدی یک شاخص موفقیت خوب اشاره می شود:•معتبر : باید نتایج مورد انتظار را اندازه گیری کند.•حساس : باید نسبت به تغییرات واکنش مناسب داشته باشد و به سرعت و با کارایی مناسب، اشتباهات را تشخیص دهد.•ساده : باید در جمع آوری اطلاعات و اجرا، عملکرد ساده ای داشته باشد.•مفید : باید پشتیبان مناسبی در تصمیم گیری یا جمع آوری اطلاعات برای یادگیری در آینده، باشد.•قابل اتکا (پایا): باید در گذر زمان، همواره قابل استفاده باشد.•دست یافتنی : باید از نظر هزینه زمانی و مالی قابل استفاده باشد.این ویژگیها را برای هریک از اهداف، مقاصد، فعالیت ها و خروجی ها در نظر بگیرید و ببینید چه چیزی می تواند دستیابی موفقیت آمیز به آن ها را تأیید کند. همچنین مشخص کنید که مسئولیت تعیین این اهداف با چه کسی می باشد.سپس مشخص کنید که شما چطور دستیابی به موفقیت مورد نظرتان را تأیید می کنید؟ برای اینکار از چه منابع اطلاعاتی استفاده می کنید؟ چطور و چه وقت این اطلاعات را جمع آوری می کنید؟اطمینان یابید که فعالیتهای لازم را برای اجرا و مدیریت این سیستم های نظارتی، در برنامه خود لحاظ کرده اید. 

اسلاید 8: ابزارهای مرتبطمدیریت بر مبنای هدف Management By Objectives(MBO)مزایاویکرد چهارچوب های منطقی، ابزار قدرتمندی برای حصول اطمینان از یکپارچگی و استحکام پروژه های شماست. با استفاده از این ابزار می توانید احتمال موفقیت پروژه را تا حد چشم گیری بالا ببرید.یک چهارچوب مناسب برای شما فراهم می کند تا با استفاده از آن در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی پروژه، از مزایای دانش، بینش و تجربه ذینفعان آن پروژه هم بهره مند شوید.فرآیندی اثربخش را برای آزمایش و کنترل برنامه پروژه، طراحی می کند. با این کار مطمئن میشوید که تمام فعالیت های لازم را در برنامه لحاظ کرده اید؛ مفروضات کلیدی را شناسایی کرده و در تصمیم گیری های خود به آنها وزن مناسبی تخصیص داده اید و علاوه بر این ریسک های پیش روی پروژه را یا حذف نموده و یا آن ها را مدیریت کرده اید.کاربردهاسازمان های کمک رسان بزرگ و بین المللی در سراسر دنیا از این رویکرد برای برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی پروژه های خود استفاده می کنند. آن ها معتقدند که این ابزار بسیار قدرتمندتر و کاربردی تر از آن است که تنها برای پروژه های توسعه بین المللی، استفاده شود.این رویکرد از روش کلاسیک بالا به پایین یا آبشاری برای شناسایی فعالیت های یک پروژه استفاده کرده و روش دقیق پایین به بالا را برای حصول اطمینان از جامع بودن لیست فعالیت ها به کار می برد.. این رویکرد در ادامه، تحلیلی دقیق از ریسک ها و مفروضات موجود ارائه کرده و آن را ارزیابی می کند. در نهایت برای دستیابی به موفقیت، کنترل های لازم را برای مدیریت و نظارت بر پروژه شناسایی می-نماید.با کمک آن می توانید شاخص های کنترلی مناسب را در برنامه خود در نظر بگیرید تا اشتباهات را به موقع شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی لازم را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.معایب

اسلاید 9: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 10: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان