صفحه 1:
صفحه 2:
ریتم به تکرار منظم یا هماهنگ خطوط اشکال فرمها یا رنگها
گفته می شود و شامل نظریه بنیادی تکرار است که به عنوان
تبیر ی برای سازمندهی فرم ها و فضاها در معماری محوت
می شود. تقریبا تمامی انواع بناها از اجزائی تشکیل شده اند که
بالطبع تکرار می گردند. تيرها و ستونها تکرار می شوند تا دهنه
های تکراری سازه و مدول های فضا را تشکیل دهند. درها و
پنجره ها به طور مکرر سطح بنا را سوراخ می کنند تا ورودی
نور» هوا؛ مناظر و مردم را به ان میسر سازند. تکرار فضا ها
اغلب برای تامین نیاز های عملکردی مکرر یا مشابه در برنامه
ى با حاصل مى شود
صفحه 3:
ساده ترین شکل تکرار نوع خطی ان است که از اجزای زیادی تشکیل
می شود در هر حال برای اين که اجزا به طریقه ی تکرار دسته بندی
شوند لازم نیست کاملا مشابه باشند آنها ممکن است دارای یک
خصیصه مشترک یا یک مخرج مشترک باشند ودر عین حال که تک
تک منحصر به فرد هستند متعلق به یک خانواده باشند
خصوصیات فیزیکی که بر اساس انها فرم و فضا های معماری می
توانند به طریقه تکرار سازماندهی شوند :
اندازه شکل خصو صیات جزییات
در هنر تجسمی ریتم معنایی تصویری دارد و عبارت است از تکرار
تغییر و حرکت عناصر بصری در فضای تجسمی به عبارت دیگر
تکرار منظم ومتوالی یک عنصر تصویری ضرب اهنگ بصری را
بوجود می اورد.
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
به طور کلی ریتم چضار دسته خرب اهنگ بحری را می
توان نام برد:
۱)تکرار یکنواخت
۲) تکرار متناوب
۳) تکرار تکاملی
۴)تکرار موجی
صفحه 7:
صفحه 8:
) تکرار متناوب: در اين ضرب اهنك يك عنصر بصرى تكرار مى شود اما تکرار
تغييرات متنابى متنوع ذواهد شد به طورى كه در شر مخاطب شمواره نوعى
اننكار براى تكرار درك
صفحه 9:
*) تكرار تكاملى: در اين نوع ضرب اهنگ یک تصویر ويا يك عنصر بصری از یک مرتبه و حالت خاص شروع
می شود و به تدریج با تخییراتی به وضعیت و یا حالتی تازه تر می رسد. به طوری که نوعی رشد وتکامل را
در طول مسیر تغبیرات خود دنبال می کند .مانند ماه
صفحه 10:
یی ین رب انك كه inh hn iJ adi م د وز تم تنيب هم بر ودر است بن على رب نک یات مد سل ها مد
ee
صفحه 11:
ریتم در طراحی
ریتم را می توان مکمل مبحث کادر و تعادل و توازن در یک اثر
هنری دانست. چنانچه در حین طراحی به تمامی عوامل یاد شده
يعنى ريتم»تعادل »توازن توجه داشته باشیدهمی توانید نمونه های
قابل توجهی از ترکیب بندی های آگاهانه را ارائه دهید.ترکیب
بندی »علاوه بر نظم میان اشیاء در طبیعت بیجان .شامل نظم میان
افراد یک یا چند نفر در یک کادر نیز می گردد .
صفحه 12:
موسیقی معماری مدرن میباشد.
همیشه نوعی ارتباط عجيب بين معماری و موسیقی از ابتدا وجود داشته است .
گوته یک فیسلوف برجسته که معماری را " موسیقی منجمد " نامیده .
موسیقی خاموش
صفحه 13:
صفحه 14:
در سلحتمن ابرای نی از این ویرکی معماری اسف at اس و تکرار یکی از
ویژگی های بارز این بنا
میباشد که [ همانند موجهای دریایی توالی دارد.) در ساختمان اپرای سیدنی از توالی
غلافها برای به وجود اوردن فضاها استفاده شده است.
صفحه 15:
صفحه 16:
ریتم موسیقی فضا
هر گونه پویشی مانند این که از تکرار واحدی در بطن زمان شکل بگیرد» متضمن تصور
ا ly es
استوار باشد) در این مورد نظریه ای وجود دآرد که موسیقی و آواز» اولین بار بر اساس
ریتم کار دست جمعی به وجود آمده است . ا. ح . آریان پور در کتاب خود «جامعه شناسی
هنر» چنین می نویسد: «... گروهی به کار دتنت می زنند» از أن ميان یکی به تناسب
حرکت کار» برای خود زمزمه می کند چون این گروه در کار - از هماهنگی و همکاری
برخوردارند. زمزمه او توجه دیگران را به خود می کشد... سپس دیگران با حرکات بدن
و صدای خود آو را همراهی می کنند. به اين طریق زمینه یک آهنگ؛ یک شعر و یک
رقص فراهم می آید و بر اثر تکرار» تصحیح و تثبیت می شود.....». به اين ترتیب ما
es oa زیم See a eee
) این ریتم ها یکدیگر تلفیق شوند. یعنی بر یکدیگر و بر حرکات عملی
م ل د سر سل ع رع ع عل سي
صفحه 17:
تأثیر هماهنگ شده عوامل مختلف چون نور و صداء و غیره می تواند با حرکات
عملی, تلفیق شده و موجب پیدایش احساس زیبا در شخص گردد. در یک بیان
معمارانه» فواصل منظم سایه و روشن فضا می تواند با «ریتم مشخص » بر
حرکات انسان در فضا منطبق شود. اين انطباق» منظم کننده و رهبری کننده آن
حرکات در فضا است . به عنوان مثال از یک حرکت «ریتمیک» متشکل از نور و
تاریکی در رابطه با حرکت انسان» می توانیم قدم زدن در کنار یک ردیف ستون»
یک ردیف درخت. ردیفنورگیری های سقفی یا معبری که در شب با چراغ به
فواصل معین روشن شده را تصور کنیم . همین طور تعدادی دهنه های ثابت قوس
ها وگنبدها که باعث ایجاد یک جریان متناوب فضایی می شوند. اين تعبیری است
از در برگرفتن موسیقی در معماری به اتکاء ادراکی از مفهوم موسیقی «ریتم
فضا».
صفحه 18:
ریتم و چگونگی آن در بناهای مختلف
استعاه از یک تكن هدسی بر ای ابید ریت
استفاده از یک شکل ناهمگون وایجاد ریتم
تکرار عناصر مشابه< دایره - مربع - مستطیل
تکرار مثلث قانم زاویه در پوسته رویی و تکرارمستطیل در پوسته
زیری
تکرار ستون در نما
تکرارفرم مستطیل به عنوان پلان( سایت مجموعه)
تکرار فرم حباب و ایجاد ریتم متناوب
ریتم موجود در طبیعت
تکرار ستونها وایجاد ریتم
تکرار ستونهای سنگی
صفحه 19:
استفاده از یک شکل هندسی برای
ایجاد ریتم
صفحه 20:
استفاده از یک شکل ناهمگون
وایجاد ریتم
صفحه 21:
ie KE
تکرار عناصر مشابه : دا
- به : دايره ,
-_
صفحه 22:
صفحه 23:
۵ 1۱ ۵
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30: