صفحه 1:
ce. ۳ =e -
درس: زبان فارسى
موضوع: عيدنوروز
صفحه 2:
عید نوروز چگونه شکل گرقت؛:
* انسان, از نخستین ادوار زندگی اجتماعی, متوجه بازگشت و تکرار
برخی از رویدادهای طبیعی, یعنی تکرار فصول شد. نیاز به محاسبه در
دوران کشاورزی , یعنی نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت. فصل
بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه
فصل هاء بی گمان در همه جوامع با گردش ماه که تغییر آن آسانتر
دیده می شا صورت گرفت. و بالا خر در تیچ تارسایی ها و
ناهماهنگی هایی که تقویم قمری, با تقویم دهقانی داشت, محاسبه و
تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد
ایزانیان از زمانی نسبتا کهن به چهار فصل aw ماهه تقسیم شده و
همان طور که ابوریجان بیزوتی در آثارالباقیه آورده اسبت آغاز سال
ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعتی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ (alle
روز هرمز از ماه فروردین بود, وقتی که آفتاب در نصف النهار , در
تعظه اعقذال زییعی. و ظالع سرطان بو
صفحه 3:
پیدایش جشن نوروز :
#جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند.
شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون
فردوسی, عنصری, بیرونی, طبری و بسیاری دیگر که منبع
تازیخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام
بوده , نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.
#در خور یادآوری است که جشن نوروز پیش از جمشید نیز
برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن که جشن را به جمشید
منسوب می کند یادآور می شود که : «آن روز که روز تازه
ب a اگر چه پیش از آن هم نوروز
بزرگ و معظم بود».
صفحه 4:
=
نوروز.
؟آورده اند که در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی
سیمین که پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت
پرسید که این چیست؟ گفتند که امروز نوروز است. پرسید که
نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری, در اين
روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد. پرسیدند عسکره
چیست؟ فرمود عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ
ترك دیار کرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان كفت
پمیرید و مردند. سپس آنان را زنده کرد وابرها را فرمود که به
oul بارند از اين روشت Gl unl os در این روز رسم
شده سپس ارآن حلها تتاول کرد و جام زا میان اصحاب خور
قسمت کرده و گفت کاش هر روزی بر ما نوروز بود.
صفحه 5:
این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یکد
هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند که اين
بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می كنم
تا آن را دریابی. پس گفت: ای معلی , روز نوروز روزی است که
عذاوهاز بندگان غود پیمان گرقت کد او را بيرستتد و او را شريك .و
انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزى است
که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزيدن كرفت و زمین “Glo
شکوفا و درخشان شد. همان روزی است که کشتی نوح در کوه آرام
گرفت. همان روزى است كه بيامبر خداء امير المومنین علی (ع) را
بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیر افکند. چنان
كه انراهيم ير اين كار ارا كرد همان روزی است به خذاوند به بازان
خود فرمود تا با على (ع) به عنوان امير المومنين بيعت كنند. همان
روزى است كه قائم آل محمد (ص) و اولياى امر در آن ظهور مى
کنند و همان روزی است که قائم بر دجال پیروز می شود و او را در
کنار کوفه بر دار می کشد و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع
گشایش و فرجی نباشیم, زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.
صفحه 6:
aS j نحجاز خورشیدی), جذ
سال و یکی از کهنترین جشنهای به جا مانده از دوران باستان
است. خاستگاه نوروز در ایران باستان میباشد و هنوز مردم مناطق
مختلف فلات ایران نوروز را جشن میگيرند. امروزه زمان برگزاری
نوروز, در آغاز فصل بهار است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز
سال نو محسوب میشود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی
است.
به پيشنهاد جمهوری آذربایجان, مجمع عمومی سازمان ملل در
نشست ۴ اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ ماه مارس را بهعنوان
روز جهانی عید نوروز, با ريشة ایرانی بهرسمیت شناخت و آن را در
تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی
سازمان ملل, نوروز. جشنی با ريشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳
هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن
میگیرند توصیف شدهاست. پیش از آن در تاریخ ۸ مهر ۱۳۸۸
خورشیدی, نوروز توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل
متحد, به عنوان میراث غیر ملموس جهانی, cul a جهانی رسیدهبود.
در ۷ فروردین ۱۳۸۹ نخستین دور جشن جهانی نوروز در تهران
برگزار شد و این شهر به عنوان «دبيرخانة نوروز» شناخته شد.
صفحه 7:
زمان بر ور
#جشن نوروز از لحظة اعتدال بهاری آغاز میشود. در
داتش نتارهشناسی, اعتدال بهاری با اعتدال ربیعی ذر
ني م كره شمالی زمين به لحظهای گفته میشود که
خورشيد از صفحه استواى زمين مىكذرد و به سوى
شفال آسمان میرود ابن لحظه. لخطة اول برج حمل
ناميده مىشود و در تقويم هجرى خورشيدى با نخستين
روز (هرمز روز يا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر
است. نوروز در تقویم میلادی با ۲۰, ۲۱ يا ۲۲ مارس
مطابقت دارد. در کشورهایی مانند ایران و افغانستان
aS تقویم هجری شمسی به کار برده میشود., 139195
روز آغاز سال نو است. اما دز کشورهای آسیای میانه و
اد دص مه او یداو اس تسه ی خن
صفحه 8:
واره لور
# واژه نوروز یک اسم مرکب است که از ترکیب دو واژة فارسی «نو»(تازه - جدید.
اکنون) و «روز»(رووز-رز-روژ در فارسی میانه به چم خورشید و آفتاب هم بکار
من رقته امزوز معادل agr5 a (the day آمدهاست. امروزه در فارسی این نام
در دو معنی بهکار میرود:۱) نوروز عام: روز آغاز اعتدال بهاری(برابری شب و
روز) و آغاز سال نو
۶ نوروز خاص: روز ششم فروردین با نام «روز خرداد»
© ایرانیان باستان از نوروز به عنوان ناوا سردا یعنی سال نو یاد میکردند. مردمان
ایرانی آسیای میانه نیز در زمان سغدیان و خوارزمشاهیان, نوروز را نوسارد و
نوسارجی به معنای سال نو مینامیدند. واژه نوروز در الفبای لاتين در متنهای
گوناگون لاتین, بخش نخست واژه نوروز با املای 3۲0۷ ,0۷ ,۱0 و۵ ۱6۷
و بخش دوم آن با املای ٩002 ,02 و 30112 نوشته شدهاست. در برخی از
مواقع اين دو بخش يشت سر هم و در برخی با فاصله نوشته میشوند. در تلفظ
خراسانی و فارسی میانه آنرا به شکل ۱6۱۲0۱12 نیروز تلفظ می کردهاند که
بسیار شبیه به نیوروز است و ترجمه آن میشود روز جدیدیا همان اولین روز سال
نو
© اما به باور احسان يارشاطر بنيانكذار دانشنامه ايرانيكاء نكارش اين واژه در
الفباى لاتين با توجه به قواعد آواشناسی, به شکل 0۲۱2[ توصیه میشود. این
شکل از املای واژه نوروز, هماکنون در نوشتههای یونسکو و بسیاری از متون
سیاسی به کار میرود.
صفحه 9:
کوروش دوم بنیانگذار هخامنشیان, نوروز را در سال ۵۳۸ قبل از
میلاد. جشن ملی اعلام کرد. وی در اين روز برنامههایی برای ترفیع
سربازان, پاکسازی مکانهای همگانی و خانههای شخصی و بخشش
محکومان اجرا مینمود.این آیینها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی
نیز برگزار میشدهاست. در زمان داریوش یکم, مراسم نوروز در
تخت جمشید برگزار میشد. البته در سنگنوشتههای بهجا مانده از
دوران هخامنشیان, بهطور مستقیم اشارهای به برگزاری نوروز
نشدهاست.اما بررسیها بر روی این سنگنوشتهها نشان میدهد که
مردم در دوران هخامنشیان با جشنهای نوروز آشنا بودهاند,و
هخامنشیان نوروز را با شکوه و بزرگی جشن میگرفتهاند. شواهد
نشان میدهد داریوش اول هخامنشی, به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶
قبل از ميلاد بنکهای از جنسن طلا ضری نموه که در یک سوی آن
سربازی در حال تیراندازی نشان داده شدهاست.[در دوران هخامنشی,
جشن نوروز در بازهای زمانی میان ۲۱ اسفند تا ۱٩ اردیبهشت برگزار
میشدهاست.
صفحه 10:
#در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز نوروز گرامی داشته میشد. در اين
دوران, جشنهای متعددی در طول یک سال برگزار میشد که
مهمترین آنها نوروز و مهرگان بود. برگزاری جشن نوروز در دوران
ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول میکشید و به دو دوره
نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم میشد. نوروز کوچک یا نوروز عامه
به مدت پنج روز, از یکم تا پنجم فروردین گرامی داشته میشد و روز
ششم فروردین (خردادروز), جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا
میشدد .دز هر یک از روزهای نوزوز عامه: طبعهای از طرعات gage
(دهقانان روحانبان سپاهبان. پیشدوران و اشراف) به دبدار شا
مامد د و شاه به سخان آنها کوش عیداد و براف خل مشكلات آنهاً
دستور صادر میکرد. در روز ششم, شاه حق طبقات گوناگون مردم
را ادا کرده بود و در اين روز, تنها نزدیکان شاه به حضور وی میآمدند.
صفحه 11:
دورور در 3و9ر صر :
© نوروز به عنوان يى ميراث فرهنكى در دوران معاصر همواره مورد
توجه مردم قرار داشته و هر ساله بركزار مىشود. البته بركزارى
جشن نوروز به صورت آشکار در برخی از کشورها توسط برخی
حکومتها بزای مدت زمانف ممتوع بودهاست. حکومت شوروی
رای جشن توردر زا در برخی از کشورهای آسیای عیاته مایند
ترکمنستان, قرقیزستان و تاجیکستان ممنوع کرده بود و اين
ممنوعیت تا زمان میخائیل گورباچف ادامه داشت. با این وجود, مردم
این مناطق نوروز را بهگونة پنهانی و یا در روستاها جشن
میگرفتهاند. همچنین برخی از مردم اين مناطق برای جلب موافقت
مقامات محلی نام دیگری بر روی نوروز میگذاشتند؛ بهطور مثال در
تاجیکستان, مردم با اطلاق جشن لاله یا جشن ۸ مارس سعی
میکردند که آیینهای نوروز را بی مغالفت مقامات دولتي به جای
ایرد ی اسان بر مان کت مالیا گرا
جشن نوروز ممنوع بود و اين حکومت تنها تقویم هجری قمری را به
رسمیت میشناخت. تا پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی, نوروز در ترکیه
که توسط کردها برگزار میشود ممنوع و غیرقانونی بود؛ در اغلب
مواقع نور وز نا نان داشت كردها توتعط نير وهاف آاستن تركتداع
صفحه 12:
نوروز در سرودههای فارسی
۴ گویندگان ایرانی از دیرباز تاکنون در وصف. نوروز و
جشن فروردين كه همراه مواهب كرانبهاى طبيعت
و هنكام تجديد عهد نشاط و شادمانى است, داد
سخن دادهاند و ما در ذيل به برخى از لطايف اشعار
فارسى در اين موضوع اشارت مىكنيم:
* نوروز فراز آمد و عیدش به اثر بر نزد یکدگر و هر دو زده یک بدگر بر
® نوروز جهان پرور مانده ز دهاقین دهقان جهان دیدهاش پرورده ببر بر
#آن زيور شاهانة كه خورشيد برو بشت آورد همى. خواهد بشنتن به شجر بر
و هم او در قصیده دیگر چنین گوید:
نوروز بزرگ آمد آرایش alle میراث به نزدیک ملوک عجم از جم...
صفحه 13:
حافظ در ب ieee
ز كوى يار مىآيد نسيم باد نوروزی از اين باد ار مدد خواهی چراغ دل
برافروزى
#چو گل گر خردهای داری خدا را صرف عشرت کن که قارون را غلطها دا
سودای زراندوزی
#ز جام گل دگر بلبل چنان مست میلعلست که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت
فیروزی
#*به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن
بیاموزی
.قاآنی در قصیدهای به وصف نخستین روز بهار گوید:
رساند باد صبا مژده بهار امروز ز توبه, توبه نمودم هزار بار امروز
هوا بساط رمد فكتد در صحرا بیا که وقت تشاط است و روز کار آمزوز
سحاپ پر سر اطفال بوستان بارد a جای قطزه همی در شاهواز آمزوز
رسد به كوش دل اين مژدهام ز هاتف غیب كه كس شير حوارتي شهریار امروز
صفحه 14:
j lio ay ر تال نو میگوید:
#برامد باد صبح و بوی نوروز به کام دوستان و بخت پیروز
*مبارک بادت این سال و همه سال همایون بادت اين روز و همه روز
#چو آتش در درخت افکند گلنار دگر منقل منه آتش میفروز
#چو نرگس چشم بخت از خواب برخواست حسدگو دشمنان را
دیده بردوز
#*بهاری خرم است ای گل کجایی که بینی بلبلان را ناله و سوز
جمالالدین عبدالرزاق گفته:
اینک اینک نوبهار آورد بیرون لشکری هریکی چون نوعروسی در دگرگون
زیوری
ae میکنی برخیز کاندر باغ هستباد چون مشاطهای و باغ چون لعبت
رق
عرض لشکر میدهد نوروز و ابرش عارض است وز گل و نرگس مر او را چون
تاره لشکری
صفحه 15:
# فانهتگانی خاندتکانی یکی از آیینهای نوروزی است که عردم بشتر
مناطقی که توروز زا جشين. فى كيرند نه أن بايتتدتد. در ابن Gul تمام
خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری, شستشو و تميز
میشوند.اين آیین در کشورهای مختلف از جمله ایران, تاجیکستان و
افغانستان برگزار میشود
۰
#برگزاری مراسم آتشافروزی در میان کردها در شهر استانبول, ترکیه:
#رسم افروختن آتش, از زمانهای کهن در مناطق نوروز متداول
شدهاست. در ایران. جمهوری آذربایجان و بخشهایی از افغانستان,
این رسم بهصورت روشن کردن آتش در شب آخرین چهارشنبه سال
متداول است. این مراسم چهارشنبهسوری نام دارد.پریدن از روی
آتش در ایام نوروز در ترکمنستان نیز رایج است.همچنین رسم
افروختن اتش در بامداد نوروز بر پشت بامها در میان برخی از
زرتشتیان (از جمله در برخی از روستاهای یزد در ایران) مرسوم
است.
صفحه 16:
سفرههای نوروزی
سفرههای نوروزی یکی از آیینهای مشترک در مراسم نوروز در بین مردمی است
که نوروز را جشن میگيرند. در بسیاری از نقاط ایران, جمهوری آذربایجان و برخی
از تقاط آفقانستان سفراه هعث سین پهن میشود: در این سفره هفت چیز: فرار
Gass Se خرف سین آغار شده باس مكل شرن سعد سس لش ف به
هفت سیتی کهاچیده؛می شود معانن خاضی سنبت داذهاند. مثلا سیب را نیاد زیباین
و تندرستی, سنجد را نماد عشق و محبت, و سکه را رزق و روزی گفتهاند. سفره
تورول ان رمانهایگهن بوده اما به این ضورت بوداست Daily Gib seus aS
Sis و در بشقابهای سفالی و یا فلزی آنواع آجیلهای خشک شده BG توت
خشک - برگه خشک شده زردآلو و هلو و پختیک(پخته شده و خشک شده لبواو
عسل و سر شیر خشک شده, کلوچو, (کیک) قطاب و نان سرموکی و...
چیگذاشتند محم مرخ زنگ شده حتماً در سقرة وجود داشت. دز آين سعره عصن
چیزها فقط جنبه زیبایی داشت مانند تخم مرغ و آیینه ولی سایر چیزها برای خوردن
و پذیرایی میهمانان بودو هر زمان که تمام میشد بلافاصله صاحبخانه ظروف را
مجدد Sly میهمانان جدید پر میکرد. اما اينکه هفت چیز با نام سین باشد پدیده
جدیدی است به نظر میرسد گذاشتن هفت جزء آغازشونده با حرف سین در سفرغ
نوروزی پدیدهای است که در اواخر دوره قاجار رایج شده و پيشينة تاریخی ندارد.
بلکه توسط رسانهها فراگیر شدهاست. ضمناً مردم قبل از نوروز به حمام میرفتند
و شلوغ ترین روزهای سال گرمابهها چند روز سال نو بود گرمابه که معمولاً با چوب
و هیزم در
صفحه 17:
© (كرخانهاكاة انش خانه آبحمام را گرم میکرد
ذخیره خاص چوب و هیزم را برای روزهای نوروز ذخیره میکرد. شب
نوروز همه پلو یا چلو خورش میخوردند بسیاری از خانوادهها سالی
یکبار می توانستن چلو خورش بخورند و انهم شب نوروز بود. از
اين پلو برای فقرا, سلمانی(آرایشگر)و حمامی(مسئول آتش حمام)و
برای کدخدای هر محل هم پیشکش میبردند.
© يهن OS سفرهُ نوروزی در ایران آداب و رسوم خاصی دارد و روک
سفره اجزای دیگری بهویژه آینه, شمع, و آب نیز حضور دارند. از دیگر
اجزای سفرة امروزی میشود از ماهی و تخم مرغ رنگشده یاد کرد.
#در کایل. و شهرهاق شمالی افعاتستان. سفره هفث میوه متداول است.
در اين سفره, هفت میوه قرار میگیرد. از جمله؛ کشمش سبز و سرخ,
چارمغز, بادام, پسته, زردآلو و سنجد.چیدن سفرهای مشابه با استفاده
از میوه خشک شده, در بین شیعیان پاکستان هم مرسوم است.
© علاوه بر اين. سفره هفته شين در ميان زرتشتیان. و سفره هفت میم
در برخی نقاط واقع در استان فارس در ایران متداول است.در جمهوری
آذربایجان عدد هفت اهمیتی ندارد و بر روی سفرههای نوروزی خود,
آجیل قرار میدهند.
صفحه 18:
© يكى از متداولترین غذاهایی که به مناسبت نوروز پخته میشود, Siow
است. ان غذا با اتیتفاده ازجوانه کندم جهبه میشنود. در شير
کشورهایی که نوروز را جشن میگيرند. اين غذا طبخ میشود. در برخی
از کشورها, پختن این غذا با ایینهای خاصی همراهاست. زنان و دختران
در مناطق مختلف ایران, افغانستان. تاجیکستان, ترکمنستانو
ازبکستانسمنو را بهصورت دستهجمعی و گاه در طول شب میپزند و
درهنگام پختن آن سرودهای مخصوصی میخوانند. برای نمونه در
افغانستان در یکی از مشهورترین ترانههاء اين بیت به تکرار خوانده
میشود:سمنک در جوش ما کفچه زنیم دیگران در خواب ما دف چه زنیم
#پختن غذاهای دیگر نیز در نوروز مرسوم است. بهطور مثال در بخشهایی
از ایران؛ سبزی پلو با ماهی در شب عید., در افغانستان سبزی چلو با
ماهی, در ترکمنشتان؛ توروزيامه در قزاقنتان؛ اوشی آشار, در بخارا:
انواع سمبوسه پخته میشود. بهطور کلی پختن غذاهای نوروزی در هر
منطقهای که نوروز جشن گرفته میشود مرسوم است و هر منطقهای
غذاها و شیرینیهای مخصوص به خود را دارد.
صفحه 19:
طبیعت گردی:
*مردم ایران روز سیزدهم فروردین, به مکانهای طبیعی مانند پارکها,
باغها, جنگلها و مناطق خارج از شهر میروند. اين مراسم سیزدهبهدر
نام دارد. از کارهای رایج در اين جشن, گره زدن سبزه و گفتن دروغ
شیرد ات مراسم سزده هدر درا مناطق عربی انفانسان از حعله شهر
هرات نیز برگزار میشود. با وجودی که روز سیزدهم فروردین در کشور
افغانستان جزو تعطیلات رسمی نیست., اما مردم اين مناطق برای گردش
در طريفت. عملا کست وکا خود را تعطیل میکنند دردم این منطفه
همچنین اولین چهارشنبه سال را نیز با گردش در طبیعت سپری میکنند.
#علاوه بر اين, ساکنان کابل در افغانستان, در طول دو هفته اول سال براى
گردش به همراه خانواده به مناطقی که در آنها گل ارغوان میروید,
میروند.
#یکی دیگر از آیینهای نوروز که در آسیای میانه و کشور تاجیکستان
مرسوم است, مراسم گلگردانی و بلبلخوانی است. گل گردانها از دره
و تپه و دامن کوهها, گل چیده و اهل دهستان خود را از پایان یافتن
زمستان و فرارسیدن عروس سال و آغاز کشت و کار بهاری و آمدن
نوروز مژده میدهند.
صفحه 20:
مسمد | VU بتورور .۰
# نویسندگان و نظریه پردازانی نیز بودهاند که نوروز را inl ناپسند و
مذموم میدانستند. برخی روحانیون از انقلاب سال ۵۷ سعی در
زدودن نوروز از تقویم ایران کردند.مرتضی مطهری بزرگداشت
چهارشنبه سوری را از آن «احمقها» میدانست, و آیین نوروز را «ضد
اسلام* آیتالله ابوالغاسم خزغلی نیز گفست «امیدوارم عیدغدیر جاق
نوروز را بگیرد».پیوند مرده پیشتر از این نیز امام محمد غزالی در کیمیای
سعادت نوشته بود: «... اظهار شعار گیران حرام است بلکه نوروز و
سده باید مندرس شود و کسی نام Ul نبرد...».
* در دوران معاصر نیز برخی, مسئولین جمهوری اسلامی ایران را متهم به
تلاش در مذهبی کردن نوروز کردهاند. بطور نمونه محمود احمدی نژاد,
رئیس جمهور کنونی ایران میگوید:
نوروز روز آماده شدن برای تحقق حاکمیت الهی بر جهان است. همه ما
باید نوروز را با همه خوبیهایش و پیامهایش که خلاصه در یک sal ely
و آن پیام انتظار و استقبال از بهار بشریت و خرمی دوران یعنی حاکمیت
آخرین ولی خداء منجی موعود است را گرامی بداریم.
صفحه 21:
سس و ST
روز جهانی نوروز :
*مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴
اسفتد ۱۳۸۸ ترابر با ۲۳ قوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامهای
روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب ماده ۴۹ و
تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به
تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد, طی این اقدام که
براى نخستينبار در تاريخ اين سازمان صورت گرفت, نوروز
cally بدعنوان يك مناسيت بين المللى به رسميت شتاختة
© نخستين بار نوروز ١791 را در صحن عمومى سازمان ملل و
يونسكو به ميزبانى ايران جشن كرفتند. بان كى مون
دبيركل سازمان ملل ييامى بدين مناسبت صادر كرد
صفحه 22:
‘Oy ty
جر A ون لقان
كد لاوم ۲۵:9 8
لامرك نارك هلا
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
See خب
0 2890[ع6]
تیه WPA 1S66~ arto
ZH CUO OYA 1x7, © Soy ۲ ۵ص
(Ct) uy 0028 5[إن. © x6 ۲2 ۱۵۱۵ 0۵
TQ توص
صفحه 30:
۸۵20۲5۵۷ 06۸۵
POGCTU 1996 250m
NOVRUZ BAYRAMI
صفحه 31:
صفحه 32: