صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
#مقدمه - سس 20 سس
#تعداد زیادی مطالعه درباره رشد ۳ ce وجود
دارد.برخی از اين پژوهشها با روش مقطعی انجام می
شود.اما بخاطر مک یادگیری و تغییر زبان در بین
کودکان تعداد زیادی از پژوهشها از روش
استفاده می کنند.
*اين فصل بر روی فرایند یادگیری زبان تاکید می کند.
صفحه 4:
#مراحل فراگیری زبان
*به نظر ro رسد که همه ی کودکان زبان را طی تعدادی
مرحله ياد مى بپرند.
*#سه مرحله عمده ای که تشخیص داده شده اند عبارتند
از :مرحله پیش زبانی ,مرحله تک واژه ای و شکل گیری
دستور زبان.
صفحه 5:
ها لش سس
4
*هنگام بررسی رشد زبان باید دو مساله را در نظر
بگیریم.اول انتقال از یک مرحله به مرحله بعدی تا حد
زیادی تدریجی است.دوم به دلیل تغییر در کودکانی که
زبان را یاد میگیرند,زمانهای ارائه شده برای هر کدام از
مراحل به صورت تقریبی است.
صفحه 6:
*مرحله ی پیش vil)
*#مرحله ی پیش زبانی قبل از زمانی است که کودکان
استفاده از ن< نخستين وازه هاى خود را شروع میکنند و از
تولد تا تقریبا 12 ماهگی طول می کشد.اگر جه كودكان
در این سن از زبان استفاده نمیکنند اين مرحله هم برای
فهم و هم برای تولید زبان اهمیت دارد.
صفحه 7:
#تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند که نوباوگان
نسبت به اصواتی که در گفتار ایجاد می شود حساس
زمان یک ماهگی تمایز قائل شوند.
#در ابتدا نوباوگان دامنه ی وسیعی از صداها را مورد
اننا شرا ی هت و 2 هی ای اصلی ای ده
آنها تولید می کنند, گریه کردن است.
صفحه 8:
در حدود 2 ماهگی نوباوگان نوع متفاوت از صدا را به
مجموعه ی خودشان که غان و غون کردن نامیده
میشود.اضافه می کنند.
رشد عمده در تولید صداهای گفتار در حدود 6 ماهگی
روی می دهد یعنی زمانی که نوباوگان تولید صداها را
شروع می کنند که در آن صامتها و مصوتها با هم ترکیب
می شوند.تولید اين صداها را بغبغو کردن (ورور کردن)
مى كويند و اين اصطلاح بخش بزرگی از آوا گری
نوياوكان از 6 ماهكى نا تولید وافگان را تشریح می کند.
صفحه 9:
| تسس كك
#بغبغو کردن نتیجه ی فرایندهای رسشی است نه یادگیری.
۴ویژگی دیگر بغبغو كردن در حدود 10 ماهگی این است که
نوباوگان اغلب به صورت زنجیره وار بغبغو می کنند.اين
یک ویژگی شناخته شده است كه به آن پژواک گویی می
صفحه 10:
۴شواهدی وجود دارد که نوباوگان تعداد زیادی از واژه ها را
قبل از اينكه قادر به توليد انها باشند درک
مکی 2000 این ویژگی به همه ع ا
رشد زبان مربوط است.قابلیت درک گفتار (زبان دریافتی)
مقدم بر قابلیت تولید گفتار (زبان بیانگر) است.ویژگی
دیگر مرحله ی پیش زبانی اين است که در حدود 9
ماهگی نوباوگان ,ایجاد ارتباط با استفاده از حرکت سر و
دست را شروع می کنند.
صفحه 11:
مرحله ی تک واژه ای
مرحله تک واژه ای معمولا در حدود 12 ماهگی شروع می شود.
*بعد از تولید نخستین واژه ,میزان قراگیری واژه های جدید در
ابتدا بسیار کند است.برای نمونه در مطالعه ای معلوم شده
است که بعد از نخستین واژه , 3 تا 4 ماه طول ميكشد تا بيشتر
از 10 واژه افزوده شود(نلسون,1973).اما در واقع بین 16 و
8 ماهگی کودکان فراگیری واژه های جدید را خیلی زود شروع
می کنند.هارلی(2001) این پدیده را "انفجار واژگان" می نامد و
یادآور می شود که انفجار واژگان با تعدادی از پیشرفتهای زبانی
عمده ی دیگر مانند تولید جملات دو واژه ای مطابقت دارد.
صفحه 12:
#هر چند کودکان برای برقراری ارتباط ابتدا از تک واژه ها
استفاده می کنند,آنها قادرند انواع پیامها را با هر واژه ای
انتقال دهند.
صفحه 13:
© شكل گیری دستور زبان
#در حدود 18 ماهگی ,کودکان تولید جملات دو- واژه ای را
شروع می کنند.مرحله ی دو - واژه ای شکل گیری نحو را
نشان میدهد.
گروان شناسان زبان ,برای ثبت میانگین تعداد واژه هایی
که کودکان در جملات خود به کار میبرند,از مقیاس
میانگین طول سخن استفاده می کنند
صفحه 14:
#دستور زبان در سالهای اولیه
*استفاده از دستور زبان اولیه ,که براون(1973) آن را
را و اس ارت 0 301018
ماهكى طول مى كشد.در اين مرحله جملات دو wig
عمده نشان مى دهند:كوتاه و ساده هستند. در اين مر
طول بيشتر جملات دو یا aw واژه ای است و فقط از
واژه های ضروری برای انتقال معنی د no شود.
در آنها معمولاً از مشخصه های زیان بزرگسال سا
نمیشود.این نوع گفتار به عنوان گفتار تلگرافی توصیف
شده است.
صفحه 15:
#دستور بعدی
#در حدود 30 ماهگی, کودکان استفاده از دستور زیان
پیچیده تر را آغاز می کنند و چیزی را شروع می کنند که "
IES (EO yellows ath cae JEM
جنلات تدریجا طولانی تر می شود و کودکان , هم افزودن
واژه های صرفی و هم افزودن واژه های کارکردی را
شروع مى كتند.يراون(1973) استفاده از دستور زيان
دقیق تر را "دستور مرحله ی 2 زبان نامید".
صفحه 16:
ا ات سس سس
شواهدى وجود دارد كه كودكان قواعد دستور زيان راياد
ند,نه این که صرفا كفتار بزركسالان را
یکی از منابع اين شواهد., از مطالعات مار بیش
قاعده بخشی به دست می آید.بیش قاعده بخشی زمانی
رخ می دهد که قواعد دستوری با قاعده را در مورد نمونه
های بی قاعده به کار برند.
صفحه 17:
#در کودکان پیش دبستانی زبان به تدریج پیچیده و پیچیده
تر مى شود. طول جملات افزايش مى يابد و كودكان مى
توانند عقاید خود را با استفاده از حروف ربطی نظیر "و"
اضافه کنند.
صفحه 18:
۰
معنی و کاربرد شناسی
۴دو جنبه ی مهم دیگر در یادگیری زبان وجود دارد:گسترش
درک معنی واژه و استفاده از زبان برای برقراری ارتباط
با دیگران (کاربرد شناسی).
صفحه 19:
*اونز(2001) استدلال می کند که به نظر می رسد 3 اصل
زير برای یادگیری معنی واژه اساسی اند.
#نخستین اصل,اصل ارجاع است که واژه ها به چیزها
ری
#اصل دوم اصل گسترش پذیری است که فرض میکند واژه
ها به طبقه ای از اشیا ء اشاره می کنند نه یک واژه ی
منحصر به فرد.
صفحه 20:
#اصل سوم,اصل شیء کامل است,بدین معنی که واژه ها
به شیء کامل اشاره جی کنند نه فقط به فسمتی از آن"
*اونز (2001) یادآور می شود که کودکان معنی واژه ها را
صرفا با روبرو شدن با آنها یاد نمی گیرند,بلکه برای درک
زبان بزرگسال فعالانه درگیر می شوند و تداعیهایی را بین
واژه ها و اشیاء بوجود می آورند.
*گاهی کودکان ابتدا مفهوم را یاد می گیرند بعد واژه را اما
گاهی هم واژه ها را یاد می گیرند بعدا مفهوم را
(بی,2000).
صفحه 21:
*#کاربرد شناسی
#جنبه ی مهم دیگر یادگیری زبان, استفاده از زبان برای
برقراری ارتباط با دیگران است یعنی ,کاربرد شناسی.
علاقه به این جنبه از زبان رو به افزایش است. و در مرکز
برخی نظریه های یادگیری زبان قرار دارد.