صفحه 1:
سا لرضن الرضيم
صفحه 2:
Ledge pie yi 05) S09
Pe ee
0
ع |
صفحه 3:
زرتشت
eee eo eM Oe Se BOs sie Nt Bree ا
سالقبلاز میلا مسیح مردیزند گیم ی کرد که او را « پورشسی60 «
۷ ی Dol rE nS CPPS De
ESS Caney ie SCs MR See ae aoe tere ا
رت
زرتشتبه معنی دارنده شتر زرین ۰ پورشسب به-معنی-دارنده .اسب
. خاكسترى رنك » دغدو یعتی کسی که گاوهای سفید دوشیده پاشد
Oeste Set ee 1
صفحه 4:
زندگي زیرتشت تا زمان اظهار دعوت وي ( سنین 6 تا
وت
7 0
برخود بلرزيد بس دريافت كه كود كى زاده شده كه بنيان جاد و كرى و بت
Tee SES ۱
. پيامبر اهورامزا بست و به جنگ وی رفت
چون زرتشت پیامیر پارسیان به هفت برسید وی را نزد بز رگ دانای ایران زمین
« | SEER ا لد
Pye ل Bes Sn Ser ee EAE
esas ene SME =<0 bons is Oe onesie)
irre eer eae eens ES ce eee ا ل
صفحه 5:
جندى از بازككشت از نزد برزين نكذشته بود كه تورانيان اين دشمن هميشكى
ار سرت ارات رن رش او مالي أ انس Si ارات
ایراف راهی میدان نبرد شد تا از میهن دفاع کند و زخمی ها را شقا دهد . هنوز
ye eee Se Ee ic meeere tere cn
ETE ey eer Se A) LTD cats Ce
سر گرم این کارا پسندیده بود تا اینکه به زادگاه خود باز آمد و پدر از او
Peery arr ree Aen oe كند و همسرى ب ركزيند
Be see ere eer ere ee acs
ee OC SNe eres ee ET e rere م
را بیند و بیس همسری بر گزید و همراه پدر به کشاورزی پرداخت ولی
ee 8
صفحه 6:
این دنیا آمده است . از این رو,در کنار کشاورزی و زندگی به شفا دادت بیماران
Sea en زر زرد را بر کر سس ترا درا
I ee B eee ae Dee Ea any) ۶
بدیها و رتجها و پلیدی ها را بشکاند و آتگاه خواهد توانست تمامی مردم رایه
رستكارى و سعادت راهنمايى كند و ديكر رنجى .و يليدى در دنيا باقى تمى ماند
پس روزی به مدسرش گفت که می خواهم چند گاهی را همچون گوشه دیگران
بكذرائم همسراش كه دانسته بود وی فردی عادی نیست با تقاضای وی موافقت
ا ل ا ا ادك
رفت و تصمیم گرفت تا یافتن مسأله ای که ا نیاید
vero c cul Ieee) ۱
0
صفحه 7:
ال اد رت CONCISE Ey ey
ببس د در آن شبهنكام
خورشید در افق پایین می رفت و آسمان در برابرپیامبر رنگ یه رنگ می شد
ل اا ا ا ا
خود فرو برد . ناكهان يبامير ايران باستان از جاى برخاست . او آنجه زا كه
aed ا ee ey
ieee nea se ee IB) اا lie ee
بزرگی نام آیین زرتشتی شد . زرتشت اندیشید که-چون هر روز راروشنی
هست و تاریکی پس گیتی را هم نیکی هست و زشتی
نقطه عطف زفه گی وی در سن سی سالگی و زمانی بود که زرتشت احساس
ed 2 1 2-0 مس ا
ی
صفحه 8:
مکاشفه يك دين جهان مشمول : موعظه تاموفق ( سنین 000 تا
08 سلكي )
بر رل رت ار SES sg)
wr) ا ل لل
به موعظه و تبلیغ در مورد دینی جهان شمول و مترقی بپردازد و حتی افراد شرور
Berean Capris -omn ron) Cina mee more wer
زننده بود نکوهش می کرد و دین خداوندی بصیر را تبلیغ می کرد مردم هنوز
ا Ce ae mae
اهورامزدایی که دیده نمی شد ایمان بیاورند در عرض مدت ۱۰ سال«موعظه و
. تبليغ تنها يسر تَحْمَويش به دين زرتشت درآمد
صفحه 9:
موفقيت در دربار ايران : ترويج يرشور ايمان مذهبي ( سنين
ce) م
پسر عموی زرتشت ل 0
سا را به سوى خويش جلب كنى هوا
EPI و
برود از ایشریژاه باعتر را؛پیش گرفت و در بلخ به دربار شاهتشاه شتافت
و كرفت كه از آن كزشى به يوست دستش
. نمى رطليد "ثتاه.فرمان داد تا او را به درون دربار بياورند
زرتشت خود را در حضور پادشاه معرفی کرد و گنت آمده ا 0
ازریت های اهریمتی پاک بگرداند. و به سوی پرورد گار یکتا و خدای جاوید
bese a Uae RE Teeny SES oy ا 0
صفحه 10:
eee antsy ae ee Ne ey) See
ا ا ل م ا
للم er ا ا ا ا ا ا Eee)
پایان نشست شاهتشاه که به تمام پرسشها و پاسخها هوش سپرده بود گفت »
این مرد با سخنانش شما را در بحث شکست داد » فرستاده خدایی 3ذاناست «
دیری نگذشت کد آریایان از آنچه در کاخ گذشته بود آگاه شدند و گروه گروه
به زرتشت پیوستند و زرتشت بسیار خوشحال بود اما این شادی او زیاد دوام
علاوه بر این برادر شاه ؛ پسر وی ۰ یکی از مشاوران دربار و وزیراعظم نیز به
. دين زرتشت|كروويدند . زرتشت با دختر مشاور يادشاه ازدواج كزاد
زرتشت نیک و گاز سه همتتذاشت که es eee ار لي
صفحه 11:
0 ery ie ie
ce
يكى از دختران زرتشت نيز با وزيراعظم ازدواج كرد . سرود جشن عروسى
ا ل ل ا ااا ات اا
Poe es dene
صفحه 12:
جنكهاي مقدس » بيست سال آخر زندكي زرتشت ( سنين 0/©
تا ۳ سالگی )
EE Tete ot we ee ese eer er)
چند که این امر تدها یک بار توسط زرتشت بیانگذار این دین مطرح شده و بقیه
موارد مربوط به متون يس از زمان اوست .
اسناد تاريخى بهاروشنى نشان.مى دهند كه يادشاه ويشتاسب و برادرش كمكف
الهی را طلب کردند و در نتیجه بر هشت دشمن قوی و بی اعتقاد پیروز شدند
De) ا ۱
.به ویشتاسب کمک کرد
مرك زرتش تدر اوستا ذكر نشده اما در متون غيردينى زرتشتى««تقّل شده كه
ene ere ea ی,تورانیان احتملاًبه هنگام قتل و غارت شهر بلخ و
۱
۴ ۲
صفحه 13:
دين زرتشتي و دين كتيبه ها
كاهان و ( كاتا ) و محتواي عقيدتي آن
در چهاندو لصللشه و دریغ وجود دارد بلشه مظهر نظم و رلستی و - 1
برهي ز كارى است و دروع oon eS rer جهان بزرك
هملنند جها نک وچکو علم صنیر » ل ا م
. در هر انسانی پراهی زگاری و ناپرهیز گاری » هر دو بالقوه موجود است
» لهورلمزدا بنه معای« سرور خردمند : خدلیز بگلستو سپند مینو - 2
eet me Sees es eee er
سيند مينو و همزاد : دو موجود تؤامان ( دو قلو ) اند و اهريمن مظهر' نيستى
ارت
سید میو و لهریم بیش » گفتار و کردار دشمن ی کلیگرلند . لهورا - 3
مزدا افزون بر سيند مينو كه در رأ هفت جلوه ى بى:رك او قرار دارد كه
صفحه 14:
بارس را درو وس د دا پوس دی کت
ed سر ل ۸1 ۱
لمغريمزديولذرا آفريد از جمله آكومن خشمء بعدها ششهيو بزيك- 4
م م Opera error eles
Eee ro ercanors ee reee meer pe ae roomie ae bee
ل لان
pebble سه عست یمود سارت و تساتابوس و 5
دروغ ادامه خواهد داشت
در این برد بز رگهما عناصر هستیآزادلته حقگ زیدشواشته لند حتی- 7
۱
لهورا هزدا a rey برد لسته 8
صفحه 15:
ويذكي هاي اهورا مزدا
| ا ا 0 es
رل ا ا ا ل ا لم
ایعتی « آفریننده » است
پدر سپند هلینو و لهریمنیلستو پدر لمشاسپندانو امشاسپندانجلوم های- 3
اويند
ا ا 0
صفحه 16:
جهان
se ee ete ل ال ال ا ]|
1 ۱
ل ا ا ا ۱
ا ا ا يا
eee Ue eee] ا 0
به همین اندازه و بیشتر ارج می نهد
۳ بریین بهشتگر زمان است, 25
زرتشتی نخستین,مذهبی است که در جهان از مسئله حیات عقبی .و مسئله قيامت
: سخنى به مین می آورد
صفحه 17:
5 7 1 مر elt
بد کارا را خواهد سوزاند
A eles ا هل
رهایی انسان خواهند آمد
بر
می گویند. گناهکاران از آن عبور نتوانده کرد
صفحه 18:
تاريخجه دين زرتشت
دورلنلحيا و توسعه ملييه مدتصدسال( 9659 تا 600 - 1
بيشاز ميلد )
سرزمين ایران با ظهور ابن دین جدیهبسرعت حیاتی تازه یافت ارتش ايران
Nee eS ore ne ee er eee ee
داد كه داريؤش كبير برآن حكومت مى كرد . همجنين به سمت اروبا بيشروى
می کرد اي mS
.نمی خوردند مزداپرستی مذهب رسمی 00
صفحه 19:
درگيريبا یونانبه مدتیکصد و پنجاه سال( 00 تا - 2
S90 رل سب
تویسند گان یونانی به شدت تحت تأئیر دین هارفینی آسیایی خود قرار گرفتند
هردوت از کشور ايران دیدار کرد و به شرح آن سفر پرداخت
در رح
Li De تست مس
۱ espero re
اسکندر و سپس پارت ها قرار گرفت در این دوره دیانت زرتشتی گرایش
۱ esi ae se ne cee
ay ES eb كل
صفحه 20:
ارت رت بت رح
اردشير اول كه از طرفداران يرشور دين زرتشتى بود استقلال ايران زمين رااز
نو برقرار ساخت ۰ سرزمین مجاور ارمنستان را فتح کرد و امپراتوری ساسانیان
oan) ا ا ا ا ات
داریم اصول زیرین را بیان می کند :در آغاز تتها زروان بود . او همه هستی
و همه جوائب هلستى را در خوذ كردداشت . خوبى و بدى و ...... او زمان
درازی ( یک هزار سال ) آرزوی فرزند می کرد تا او را فرمانروای جهان
ae ERPs Mee) SESE ۱
و آنگاه از آث آرزوی مقدس او هر مزد و از آن تردید نامقدس اهرینن در
او پدید آمدند هرفرد. که از همه حقایق با خبر بود خواست پدر را به برادر
ro ee he Pe لك
صفحه 21:
می رسد راهی جر دریدن شکم ندید و چنین کرد و به حضور پدر رسید و از
لت لت رح(
ا ا 5
ا ل ا ا 0
عربها که ملت کوچکی در همسایگی ایران و تحت تأثیر دین جدید اسلام
بودند به سرزمین ایران حمله کرده و با فتح آن بیشتر زرتشتی ها را یا به
اسلام درآورده و يا از آن کشور فراری دادند . پارسیان نوین در کارهای
تجاری موفق اشتخال داشته و در سراسر دنیا پرا کنده هستند . اما اکثر آنها
در بمبئی هندوستان اقامت دارند از بهترین شهروندان هند هستند و از لحاظ
ا Note eae ا
صفحه 22:
ارب
بعد از إينكه مجاسى از كاهنان و جاذ وكران و دانشمندان در حضور كشتاسب
ا (ere Oe
گروید و دستور داد تا ۱۲ هزار گاو,را بکشند و پوستهایشان را آماده کنند و
آنها را با حلقههای زرین به یکدیگر ببندند و چوت پوستها آماده شد خطاطات
ees ie oes Cae er ony) كك
ee ease ee eee ene reer)
نام کلی این متون اوستا است که شاید به معنی ( معرفت ) . زبان این"متون نیز
PR oe ene ie Tore en eee On ay
: شده است
صفحه 23:
2 ویسپرد » به معن استطاد از « همه خدلیان» کتابکوچکیدر ادلب
ee ee Ure ne Rootes be) eee Ree ee
nes Beane n, ل ane en ene الك كيل
7 ۱ 7 0
و مهمتر اوستا ,را تشکیل می دهند
یشتهاء گنلچیت از لشعار دیم لس رلیطلبک مگو لستماد از ۲۱ - 4
تر شه تداك درن ay ey) شده اد
ل ل كل
اسسبت
صفحه 24:
yale 21111 وت که و که
و روى خود را با آب شسته قسمتى از اوستا را تلاوت مى كنند
صفحه 25:
و دغا وامناجات می خوانندٌ و سپس کفشها را از پا بیرون آورده و به اتاق
SEE Oe eS ieee eee Sere a a ene
ات آتشکده در روز وروز
خاسته بدن را شسته جامه نو بر
را به جا می آورند و
م اوقات آن روز مقدسر 1
ار
دارای معبد نبودند و عبادات ۲ #
۳۹۳
ا 7 آسمان انجام مي دادئه و در زمان ساسانيان
bEY Te ا ات تش افروختند بر آن
. شدند تا اين فروغ آسمانى را براى هميشه محفوظ نككّه دارند
صفحه 26:
صفحه 27:
كه
دخمه يا برج خاموشان جابى است كه يارسيان اجساد مردكان خويش را در آن
تلف ۳ ا تت ۱۱۳۵
نجس است و نبايد آب و خاى و اتش را بدان آلوده ساخت اجساد را درون
دخمه هایی که از سنگ ساخته شده قرار می دهند دخمه های سنگی معمولاببه
طبقه است طبقه,بالا براى اموات مرد و زيرين براى زنان و يايينتر از آن دو براى
كوذكان است3 شْش_ناقلا جتازه را حمل مى كنند و از يس آنان سو كواران با
جامه ی سفید حرکت می کنند اما برجهای خاموشان که بر فراز تپه های بلند در
فضایی گشودة محصور است جایگاهی است که اجساد را در معرض i آزاد و
دسترس عقابان و گ رگان و دیگر لاشخوار قرار می دهند و به محض آنکه ناقلاث
جسد جنازه رامین نهادند و برج را ترک کردند کر کس هاااژ جایگاه دیده
ا ا ل ا ل لك
مش ات
صفحه 28:
=
كني همين منا
: در حشتاو نشر واقيّامت
a
ود ان بي كل ae 1 BP Su
7
و لم
ae recor
ee ee
اس وت :
كيك لام سر
rer creer ee 0 بیامبرعاو شک ایند بسه
ae ty MEY
حور BP es Soe ota
چیزهایی که بّاعث شک در نبوتش شد.این که اسم زرتشت در کتابی که پیامبران الهی
٩ genre SS rk etree ee eo ea Ieee,
Ronee eye ecm rere mer pre gry Rape eer
صفحه 29:
عوامل كزانديشي و لغزش درباره كيش زرتشت
زباناوستايي-۱
کتاب دینی زرتشتیان را اوستا می خوانند که این اشتباه است بلکه زبان
آن اوستا است چه بسا نوشته هاپی هستند به زبان اوستاپی که از لحاظ
محتوا با این کتاب مقس ساز گار نباشند
زترکد.,
هنگام گسترثل آیین رتش آییهای دیگر ی از بین رفتند یا با تیبر شکل
و يا عيناً باقن مانند و بسيارى از آنها با دين زرتشتى.آميخته شده اند كه
پاره ای از آنها از کیش زرتشتی شناخته شده است
رت
ror a Se Neuen Ange eee ee) ا اك
ign al ی
فاصله دا
صفحه 30:
لس
در آغاز دوره ساسانی موبدات زرتشتی که کار گرد آوری اوستا را آغاز کردند
رم ۱
De ee
خرطوزري.ه
را
emer EC ane) ل كت
سر Nee در پرایر تررات یوم Salen
نوشته اوییپ یه 1
درباره کیش زرتشتی نوشته های بی پایه ی بسیاری هست که متأسفانه"مینای
eae" PEST 0
ع ی ل
مد
صفحه 31:
منابع
بررسیعقاید و ادیان- تالف یله مصطفینورلنی-۱
ادیانزندمه چهانت یلیرت . هیوم - ترجمه : دکتر ۲
ed
ادیان آسیلیی تن لنمهرداد بسهار - ۳
re a ie ener ead ينس
سس - ی
تا رتش تا له > 3
با از را - ترخم» ۷
خر یزان
ّ ام