zendeganiye_hazrate_fatemeh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “زندگانی حضرت فاطمه (س)”

زندگانی حضرت فاطمه (س)

اسلاید 1: زندگانی حضرت فاطمه(س)

اسلاید 2: فهرست:- قبل از تولد - ولادت- اسماء فاطمه - دوران کودکی- عروسی فاطمه- فاطمه در خانه علی- فضایل حضرت فاطمه- فاطمه بعد از مرگ پدر- فاطمه در آستانه مرگ

اسلاید 3: مقدمه:شخصیتی که امروزدرموردش صحبت میکنیم حضرت فاطمه(س) است. درابتدا باید بگویم که او کسی است که: -خدایش ثنا میگویدوبه رضای اوراضی وازغضب وی خشمناک - رسول خدا از عظمت مقامش سخن می راند - امیر مومنان به دیده تعظیم و بزرگ داشت به وی می نگرد - ائمه به نظر تقدیس و احترام پاسش می دارنداز آنجا که بحث در مورد سرور زنان عالم فاطمه زهرا(س) است می توان به این دید نگریست که وی به خاطر این مقام باید در تمام ابعاد زندگی الگو برای قشر زنان باشد یعنی:

اسلاید 4: - در خانه پدر، دختری شایسته- در خانه شوهر، همسری مناسب - برای فرزندانش ، مادری دلسوزو متعهد باشدکه البته همین طور هم هست.

اسلاید 5: - قبل از تولددستور آسماني روزي رسول خدا ( ص) در « ابطح » نشسته بود ، جبرئيل نازل شد و عرض کرد : خداوند بزرگ ، بر تو سلام فرستاده و مي فرمايد : چهل شبانه روز از خديجه کناره گيري کن و به عبادت و تهجد مشغول باش . پيغمبر اکرم بر طبق دستور خداوند حکيم ، چهل رروز به خانه خديجه نرفت . و در آن مدت ، شبها به نماز و عبادت مي پرداخت و روزها روزه دار بود ...

اسلاید 6: دوران آبستني کم کم آثار آبستني در خديجه هويدا گشت . آن بانوي شريف و فداکار از آن روز، تا حدي از غم و غصه تنهايي نجات يافت و با کودکي که در شکم داشت انس گرفت . امام صادق (ع) مي فرمايد : هنگاميکه خديجه با رسول خدا ازدواج کرد زنان مکه با وي قطع رابطه نمودند ، به خانه اش نمي رفتند و سلام و عليک نمي کردند . مراقب بودند؛ کسي به خانه اش رفت و آمد نکند . بانوان اشراف ، خديجه را تنها گذاشتند و با اوانس و الفت نمي گرفتند ، و به همين جهت ناراحت و اندوهناک بود . کم کم با تنهايي خو گرفت . ولي هنگاميکه به فاطمه ( س) آبستن شد از غم تنهايي نجات يافت و با کودکي که در شکم داشت رازو نياز مي کرد و خوشنود بود .

اسلاید 7: جبرئيل براي بشارت محمد (ص) و خديجه فرود آمد و گفت : يا رسول الله ! بچه اي که در رحم خديجه مي باشد ، دختر ارجمندي است که نسل تو از وي به وجود خواهد آمد . او مادر امامان و پيشوايان دين است که بعد از انقطاع وحي جانشين تو خواهند شد . پيغمبر اکرم بشارت پروردگار جهان را به خديجه ابلاغ نمود و بدان نويد فرحبخش دلش را شاد گردانيد .

اسلاید 8: - ولادتولادت فاطمه ( س) دوران آبستني سپري شد و هنگام ولادت زهرا فرا رسيد . خديجه در پيچ و تاب درد واقع شد . کسي را نزد زنان قريش و دوستان سابقش فرستاد و پيغام داد : کينه هاي ديرينه را فراموش کنيد و در اين موقع خطرناک به فريادم برسيد و در امرزايمان مرا یاری کنيد . طولي نکشيد که فرستاده خديجه با چشم گريان برگشت و گفت : درب خانه هر کسي را کوفتم ، راهم ندادند و خواهش شما را نپذيرفتند . همه در پاسخ گفتند : به خديجه بگو : نصيحت ما را نپذيرفتي و بر خلاف صلاحديد ما با يتيم تهيدستي ازدواج کردي . از اين رو حاضر نيستيم به خانه ات بياييم و ياريت کنيم.

اسلاید 9: البته قبل از تولد فاطمه دشمنان گاهي آنحضرت را به عنوان « ابتر » يعني بي فرزند مي خواندند . هنگاميکه عبدالله وفات کرد « عاص بن وائل » به جاي آنکه محمد ( ص) را در مرگ فرزندش تسليت گويد ، در مجامع عمومي آنحضرت را ابتر و بي فرزند مي خواند و مي گفت : بعد از آنکه محمد بميرد اثري از وي باقي نخواهد ماند و بازخم زبان دل پيغمبر و خديجه را مجروح مي نمود. اما خدا به پيغمبر بشارت داد که خيرات و خوبيهاي زيادي به تو عطا خواهيم نمود . در پاسخ دشمنان سوره کوثر را فرستاد و فرمود : اي محمد ! ما کوثر را به تو داديم . پس براي خدا نماز بگزار و قرباني کن . بدرستيکه دشمن تو ابتر و بي فرزند خواهد شد نه تو.

اسلاید 10: زهرا زکیه صدیقه محدثه مبارکه فاطمه(س) بتول طاهره عذراء راضیه مرضیه - اسماء حضرت فاطمه (س)

اسلاید 11: - خواستم که بگويم: فاطمه دختر خديجه بزرگ است. ديدم که فاطمه نيست. - خواستم که بگويم: فاطمه دختر محمد (ص) است. ديدم که فاطمه نيست. - خواستم که بگويم: فاطمه همسر علــی است. ديــــدم که فاطمه نيست. - خواستم که بگويم: فاطمه مادر حسنيــن است. ديدم که فاطمه نيست. - خواستم که بگويم: فاطمه مادر زينب است. باز ديدم که فاطمه نيست. نه اينها همه است و اين هــمه فاطمه نيست؛ فاطمه، فاطمه است . (دکتر علی شریعتی)

اسلاید 12: - دوران کودکی دوران شير خوارگي و ايام کودکي زهرا (س) در محيط بسيار خطرناک و اوضاع بحراني و انقلابي صدر اسلام گذشت که بدون شک در روح حساس آن کودک تأثيرات شاياني داشته است . زيرا نزد دانشمندان اين مطلب به اثبات رسيده که محيط نشو و نماي کودک و افکار و احساسات پدر و مادر در روحيات و اثبات شخصيت او کاملا مؤثر مي باشند .

اسلاید 13: نتيجه اوضاع غير عادي و حوادث و وقايع تلخ دوران کودکي حضرت زهرا ( س) بدون ترديد آثاري در روح حساس آن حضرت گذاشت و زندگي آينده و چگونگي حرکات و افعال و روحيات و وجدانياتش تا حدودي مربوط به حوادث آن دوران بوده است و آغاز شخصيت او از همين جا سرچشمه گرفت . آثار زير را مي توان از مهمترين آنها شمرد . 1- کسيکه در يک چنين اوضاع سهمگيني رشد و نمو کند و در آغاز زندگي چنين ضربه هاي بزرگي بر روحش وارد شود ، شخصي افسرده و پژمرده و غمناک خواهد بود . به همين علت ، در احوال فاطمه ( س) نوشته اند هميشه محزون و غمناک بوده است .

اسلاید 14: 2- کسيکه در يک چنين اوضاع بحراني بزرگ شود ، حتي دوران شیر خوارگي و طفوليت خويش را در زندان بگذراند و از آن وقتيکه، خودش را شناخته در تنگناي زندان باشد و مشاهده کند که پدر و مادر و خويشانش با چه فداکاري و از خود گذشتگي از هدف خودشان دفاع مي کنند و براي رسيدن به هدف به هر سختي و فشاري تن در مي دهند ، اما حاضر نيستند از هدف خودشان دست بردارند ، چنين شخصي طبعا مبارز و سرسخت و با هدف بار مي آيد و در طريق رسيدن به هدف از زندان و شکنجه باک ندارد ، و بزودي از ميدان در نمي رود .

اسلاید 15: 3- فاطمه ( س) چون مي ديد که پدر و مادر و خويشانش در ترويج دين اسلام و بسط توحيد و خدا پرستي چه سختيها و مشقت هايي را تحمل مي کنند و براي هدايت و نجات بشريت چه فداکاريهائي مي کنند ، از مردم انتظار داشت که بعد از پدر بزرگوارش قدر زحمات او را بدانند و در تعقيب هدف مقدسش کوشش وجديت کنند ، و از راهي که برايشان تعيين کرده منحرف نشوند .

اسلاید 16: - عروسی فاطمه فاطمه زهرا ( س) دختر پيغمبر اکرم و از دوشيزگان ممتاز عصر خويش بود . پدر و مادرش از اصيل ترين و شريف ترين خانواده هاي قريش بودند از حيث جمال ظاهري و کمالات معنوي و اخلاقي از پدر و مادر شريفش ارث مي برد . به عالي ترين کمالات انساني آراسته بود . شخصيت و عظمت پيامبر اکرم روز بروز در انتظار مردم بالا مي رفت و قدرت و شوکت او زيادتر مي شد . به همين علت ، دختر عزيزش زهرا ( س ) همواره مورد توجه بزرگان قريش و رجال با شخصيت و ثروتمند قرار داشت و گاه و بيگاه از او خواستگاري مي کردند . اما پيغمبر اکرم ( ص) اصلا خوشش نمي آمد کسي در اين باره سخن بگويد و با خواستگاران طوري رفتار مي کرد که مي پنداشتند مورد غضب قرار گرفته اند . از جمله خواستگاران: ابوبکر، عمر، عبد الرحمن بن عوف و عثمان بن عفان.

اسلاید 17: پيشنهاد به علي (ع) اصحاب رسول خدا اجمالا احساس کرده بودند که پيغمبر اکرم ميل دارد فاطمه (س) را با علي کابين ببندد ، ولي از جانب علي پيشنهاد نمي شد يک روز عمر و ابوبکر و سعدبن معاذ و گروهي ديگر در مسجد انجمن داشتند و از هر دري سخن مي گفتند . در بين این سخنان ، از فاطمه (س) خواستگاري مي نمايند اما پيغمبر اکرم پيشنهاد احدي را نپذيرفته و در جوابشان مي فرمايد : تعيين همسر فاطمه با خداست . ولي علي بن ابي طالب (ع) تا حال ، در مورد خواستگاري فاطمه اقدام نکرده . گمان مي کنم علت اقدام نکردنش تهيدستي باشد .این مطلب براي من روشن است که خدا و پيغمبر ، فاطمه را براي علي (ع) نگاهداشته اند . سپس ابوبکر به « عمر » و « سعدبن معاذ » گفت : حاضريد به اتفاق هم پيش علي برويم و جريان را برايش تشريح کنيم و اگر به ازدواج مايل بود و تهيدستي مانعش بود ، کمکش کنيم . سعدبن معاذ از اين پيشنهاد استقبال نمود و ابوبکر را در اين کار تشويق کرد .

اسلاید 18: علي (ع) به خواستگاري مي رود پيشنهاد ابوبکر چنان روح علي را تکان داد و عشق دروني او را شعله ور ساخت که ديگر نتوانست بکار خويش ادامه دهد . شترش را از کار باز گرفت و به منزل آورد، بدنش را شستشو داد ، عباي تميزي بر تن کرد ، کفش هايش را پوشيد و به خدمت رسول اکرم شتافت . پيغمبر (ص) در خانه ام سلمه تشريف داشت . علي (ع) به منزل ام سلمه رفت و در زد . پيغمبر به ام سلمه فرمود : در را باز کن . کوبنده در شخصي است که خدا و رسول را دوست دارد .

اسلاید 19: بعد از توافق ، پيغمبر(ص) فرمود: يا علي تو زودتر به مسجد برو من نيز از عقب تو مي آيم ، تا درحضور مردم مراسم عقد را برگزار کنيم وخطبه بخوانيم . مهریه حضرت زهرا 1 - يک زره که به مبلغ چهار صد يا چهار صد و هشتاد يا پانصد درهم ارزش داشت . 2- يک دست لباس کتان يمني . 3- يک پوست گوسفند دباغي نشده . مراسم ازدواج در روز اول يا ششم ذي حجه ، سال دوم يا سوم هجري انجام گرفت .

اسلاید 20: جهاز حضرت زهرا (س) رسول خدا به علي فرمود : هم اکنون برخيز زره اي را که به صداق زهرا انداختي بفروش و بهايش را نزد من حاضر کن تا براي شما جهاز و اسباب خانه اي تهيه نمايم . علي بن ابي طالب ( ع) زره را به بازار برد و فروخت . در روايات مختلف ، بهاي آن بين چهار صدو چهار صد و چهار صدو هشتاد و پانصد در هم تعيين شده است . ناگفته نماند که بنا بر بعضي روايات ، زره را عثمان خريداري کرد و بعدا به علي اهدا نمود . علي (ع) پول زره را گرفت و خدمت پيغمر (ص) تقديم نمود . رسول خدا ، ابوبکر و سلمان فارسي و بلال را احضار فرمود . مقداري از پولها را به آنان داد و فرمود : به مقدار اين پولها اسباب و لوازم زندگي براي فاطمه (س ) خريداري کنيد . قدري از آن هم به اسماء داد و فرمود : براي دخترم عطر و بوي خوش تهيه کن . و بقيه را به ام سلمه سپرد

اسلاید 21: ابوبکر مي گويد : وقتي پولها را شمردم ديدم شصت و سه درهم است بوسيله آن اسباب زير را خريداري کردم: 1- يک پيراهن سفيد. 2- يک روسري بزرگ. 3- يک حله سياه خبيري. 4- يک تختخواب که از پوست خرما بافته شده بود. 5- دو عدد تشک کتاني که يکي از پشم گوسفند و ديگري ازليف خرما پرشده بود. 6- چهار عدد بالش از پوست ميش که ا زگياهي به نام ( اذخر ) پرشده بود. 7- يک قطعه حصير هجري . 8- يک عدد آسياي دستي. 9- يک کاسه مسي. 10- يک مشک چرمي براي آبکشي. 11- يک طشت لباسشوئي. 12- يک عدد کاسه براي شير. 13- يک ظرف آبخوري. 14- يک پرده پشمي. 15- يک آفتابه. 16- يک سبوي گلي. 17- يک عدد پوست براي فرش. 18- دو کوزه سفالين. 19- يک عبا.

اسلاید 22: اثاث خانه علي (ع) علي (ع) نيز اثاث زير را براي حجله عروسي تهيه کرد: 1- يک چوب براي آنکه لباسهايشان را روي آن بيندازند و مشک آب را بر آن آويزان کنند. 2- يک عدد پوست گوسفند. 3- يک عدد متکا. 4- يک عدد مشک براي آب . 5- يک عدد غربال آرد بيزي

اسلاید 23: - فاطمه در خانه علي (ع) فاطمه در خانه علي (ع) از خانه پدر به خانه شوهر منتقل شد . اما خيال نکنيد که به خانه بیگانه اي رفته باشد. زيرا اگر چه ازمرکز نبوت بيرون رفت ولي د رخانه ولايت ساکن گشت. در منزل سپهسالار اسلام ، رئيس ستاد ارتش اسلام ، وزير جنگ و مشاور مخصوص شخص اول اسلام وارد شد.دراين پايگاه تازه وظائف سنگين تري بر دوش آن بانوي نمونه افتاد و رسما داراي مسئوليت شد. در اینجا بايد به زنان اسلام عملا“ درس شوهر داري و خانه داري و بچه داري بدهد. بايد درس فداکاري و صداقت و محبت به آنان بياموزد . تا زنان جهان در آينه وجودش حقيقت و نورانيت اسلام را بنگرند.

اسلاید 24: - فضایل حضرت زهراپيغمبر (ص)فرمود:- بهترين زنان عالم چهار نفرند:مريم دختر عمران، فاطمه دختر محمد، خدیجه دخترخويلد،آسيه زن فرعون.- فاطمه (س)ازبهترين زنان بهشت است.- هنگامي كه قيامت برپا شود ،منادي حق ازعرش ندا مي کند: ای مردم چشمهايتان راببنديد تافاطمه از صراط عبوركند. - ای فاطمه خدابه واسطه غضب تو غصب مي كندوبه واسطه خشنودي تو خشنود مي گردد. - عايشه مي گويد: بعد از رسول اكرم كسي را راستگوتر از فاطمه نديده ام.- امام محمد باقر(ع) فرمود:‌به خدا سوگند فاطمه (س) را به وسيله علم ، از فساد وبدي ها باز داشت .

اسلاید 25: درادامه میتوان این موارد را هم ذکر کرد :- فاطمه زهرا(س) در آیه قربی.- فاطمه زهرا(س) در آیه مباهله.- فاطمه زهرا(س) در سوره هل اتی.- زهد و انفاق وی در راه خدا.- تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س).

اسلاید 26: - قل لا اسئلکم علیه اجرا“ الا الموده فی القربی و من یقترف حسنه نزدله فیها حسنا“ ان الله غفور شکور.(آیه قربی)- فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم وانفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله علی الکاذبین .(آیه مباهله)- در این سوره به همه نعمت های بهشتی اشاره شده جز حورالعین زیرا که سوره در حق علی و فاطمه و دو پسرش نازل گردیده است .(سوره دهر یا انسان) - گردنبند پر برکت

اسلاید 27: سير خلقت نورانى حضرت زهرا(س) در حديثى از امام صادق- عليه‏السلام- آمده است كه: جز خداهيچ نبود، پس خداوند پنج نور را از جلال و عظمت خود آفريد و براى هر يك از آن انوار، اسمى از اسماى الهى بود. خدا «حميد» است و اين اسم در محمد- صلى اللَّه عليه و آله- ظهور يافت. خدا «اعلى» است كه در اميرالمؤمنين على- عليه‏السلام- ظهور يافت. و براى خدا «اسماى حسنى» وجود دارد كه نام حسن و حسين- عليهماالسلام- از آن اسماء مشتق است. و از اسم «فاطر» او، نام زهراى اطهر، فاطمه اشتقاق پيدا كرد پس وقتى كه آن انوار را آفريد، اينها را در ميثاق قرار داد، پس در طرف راست عرش جا گرفتند. و خدا فرشتگان را از نور آفريد پس وقتى كه فرشتگان به اين انوار نظر كردند، امر و شأن اينها را بزرگ شمردند و تسبيح را (از آنها) فراگرفتند و اين مطابق با گفته‏ى فرشتگان است كه در قرآن آمده است: به حقيقت ما (در انتظار اوامر الهى در تدبير عالم) صف كشيده‏ايم.

اسلاید 28: و به راستى ما تسبيح كننده‏ايم، و آن هنگام كه آدم- عليه‏السلام- را آفريد آدم به سوى اين انوار از طرف راست عرش با دقت نظر نموده عرض كرد: اى صاحب اختيار من! آنان كيستند؟ خداى متعال در پاسخ فرمود: اى آدم! آنها برگزيدگان من و خواص من هستند، اينها را از نور عظمت و بزرگى‏ام آفريده‏ام و از اسمهاى خودم اسمى را براى اينها برگرفتم، پس عرض كرد: اى پروردگارم! به حقى كه تو بر اينها دارى اسمهاى اينها را به من بياموز، پس خداى متعال فرمود: اى آدم! اين اسمها نزد تو امانت باشد (كه) سرّ و رازى از راز من است. غير تو نبايد بر آن آگاه شود جز به اذن من، عرض كرد: پروردگارم قبول كردم. خداوند پس از گرفتن اين پيمان، اسمهاى آنها را به آدم- عليه‏السلام- تعليم داد.

اسلاید 29: و به فرشتگان عرضه كرد، هيچ كدام به آنها عالم نبودند، پس در پاسخ قول خداى متعال كه فرمود: مرا از نامهاى اينها خبر دهيد اگر راست مى‏گوييد، عرض كردند: منزهى تو! براى ما علمى نيست جز آنچه به ما آموخته‏اى. همانا تو عالم و داراى حكمتى. (آنگاه خداوند) فرمود: اى آدم! فرشتگان را به اسمهاى آن انوار خبر ده، پس وقتى كه اينها را به اسماء خبر داد، فرشتگان دانستند كه اين مطلب (در نزد آدم) به امانت گذاشته شده و آدم به سبب آگاهى از آن، فضيلت و برترى يافته است. سپس امر به سجده‏ى آدم- عليه‏السلام- شدند؛ زيرا كه سجده‏ى ملائكه، فضيلتى براى آدم و عبادت براى خداى متعال بود. چون كه سجده ملائكه، سزاوار آدم بود» 1- تفسير فرات، ص 11، ط نجف.

اسلاید 30: -فاطمه (س) بعد ازمرگ پدر پيغمبر اكرم (ص) در سال دهم هجري عموم مسلمانان را به حج دعوت نمود و براي آخرين باربه مكه مشرف شد اعمال و مراسم حج را بجا آورد هنگام مراجعت وقتي به غدير خم رسيد توقف نمود مسلمانان را جمع كرد آنگاه برفراز منبر بالا رفت و علي بن ابي طالب عليه السلام را به جانشيني و خلافت نصب كرد سپس مسلمانان با حضرت علي(ع) بيعت كردند و به بلادشان مراجعت نمودند . رسول خدا نيز به مدينه برگشت بعد از مراجعت از سفر حال آن حضرت دگرگون بود و از احوال و حركاتش معلوم مي شد كه مهياي مرگ است گاه و بيگاه و به هر مناسبت درباره اهل بيتش سفارش مي كرد گاهي به قبرستان بقيع مي رفت و براي مردگان طلب مغفرت مي نمود .

اسلاید 31: درحالي كه سرپيغمبر بردامن علي بن ابي طالب عليه السلام بود و فاطمه زهرا و حسن و حسين عليهم السلام به صورت نازنين آن حضرت نگاه مي كردند و مي گريستند چشم هاي حق بينش بسته وزبان حق گويش خاموش گشت و روحش به عالم ابدي پرواز نمود . با مرگ نا بهنگام و غيرمترقب رسول اكرم غم و اندوه هاي جهان بر حضرت فاطمه رو آور شد . فاطمه اي كه دوران عمرش را با گرفتاري و غصه به سر برده و تنها دلخوشي او وجود پدر بزرگوارش بود با پيش آمدن اين حادثه تلخ كاخ اميد و آرزوهايش يك مرتبه واژگون شد

اسلاید 32: مبارزات سه ماهه زهرا (س) ما اگر بخواهيم وارد داستان طولاني ودامنه دار سقيفه شويم سخن به طول مي انجامد واز موضوع كلام خارج مي گرديم مبارزات آنان در چند مرحله خلاصه مي شود : - مرحله اول : دعوت از مردم. - مرحله دوم : مبارزه نفي. - مرحله سوم : فدك.

اسلاید 33: - فاطمه (س) در آستانه مرگ حضرت فاطمه (س) بعد از پدر بزرگوارش چند ماهي بيشتر زندگي نكرد در همان مدت كوتاه بقدري گريه كرد كه او را يكي از بكائين زياد گريه كنندگان شمردند هيچگاه خندان ديده نشد گريه هاي زهرا علل و عوامل متعددي داشت مهمترين چيزي كه روح حساس و غيور بانوي بزرگ اسلام متعددي داشت مهمترين چيزي كه روح حساس و غيور بانوي بزرگ اسلام را ناراحت مي ساخت اين بود كه مي ديد ملت جوان اسلام از مسير حقيقي و طريق مستقيم ديانت منحرف شده در راهي افتاده كه پراكندگي و بد بختي از نتايج حتمي آنست .

اسلاید 34: بيماري زهرا در حدود چهل روز طول کشيد ولي روز به روز حالش سخت تر مي شد و کسالتش شدت می يافت . يک روز به علي گفت : پسر عموي مهربان ، آثار وعلائم مرگ را در خودم مشاهده مي نمايم. گمان مي کنم عنقريب به پدرم ملحق گردم ، مي خواهم وصيت کنم . علي در کنار بستر فاطمه نشست و اطاق را خلوت کردند . فرمود : اي دختر پيغمبر به هر چه دلت مي خواهد وصيت کن ويقين داشته باش که به وصيت تو عمل خواهم کرد . حضرت زهرا در اين مذاکره کوتاه برنامه دوران زندگي زناشويي خويش را درچند جمله مختصر خلاصه کرد : مقام صداقت ، پاکدامني و اطاعت از شوهر را به ياد همسرش آورد . علي (ع) نيز از زحمات و موقعيت علمي ، پرهيزکاري ، صداقت و درستي همسر عزيزش تقدير کرد . مهر وعلاقه بي پايانش را نسبت به او ابراز داشت .

اسلاید 35: وصيت فاطمه (س) : 1- اي پسر عمو ! مردها بدون زن نمي توانند زندگي کنند ، شما نيز ناچاريد زن بگيريد . خواهشمندم بعد از من ، با امامه دختر خواهرم ازدواج کن ، زيرا نسبت به اطفال من مهربان است . 2- فرزندانم يتيم مي شوند با آنان مدارا کن . 3- براي من تابوتي نهيه کن که در موقع حمل جنازه ، بدنم پيدا نباشد . و طرز ساختمانش چنين و چنان باشد . 4- مرا شبانه غسل بده و کفن کن و به خاک بسپار . 5- به هر يک از زنان رسول خدا دوازده وقيه بده . 6- به هريک از زنان بني هاشم دوازده وقيه بده . 7- به امامه دختر خواهرم نيز چيزي بده .

اسلاید 36: در مورد تاريخ وفات فاطمه(س) : مجلسي در کتاب بحارالانوار از فضه کنيز زهرا و از کتاب روضة الواعظين و از ابن عباس روايت نموده که گفته اند زهرا بعد از پدر چهل روز زندگي کرد . ودر همان کتاب به نقل از امام محمد باقر مي گويد: شش ماه بعد از وفات پدر زندگي کرد . امام محمد باقر مي فرمايند : نود و پنج روز بعد از مرگ پدر زندگي کرد . مجلسي در بحار قول به دو ماه و هشت ماه و صد روز حکايت کرده وقولهاي ديگري که در اين باره آمده است .

اسلاید 37:   در مورد قبر فاطمه (س): بعضي گفته اند در روضه رسول خدا مدفون است . مجلسي از ابن بابويه نقل کرده که فرمود: نزد من به صحت رسيده که فاطمه را درخانه اش دفن کرده اند . صاحب کشف الغمه مي نويسد : مشهور آنست که فاطمه را در بقيع دفن کردند . ابن جوزي مي نويسد : بعضي گفته اند که زهرا در کنار خانه عقيل مدفون شده است . در بين اين احتمالات ، احتمالات اوليه درست است .

اسلاید 38: منابع- فاطمه زهرا (س)از ولادت تا شهادتمولف:سید محمد کاظم قزوینی مترجم:دکتر حسین فریدونی- بانوی نمونه اسلاممولف:ابراهیم امینی- فاطمه، فاطمه استمولف:دکتر علی شریعتیwww.tebyan.net -www.irib.ir/tv - ( شبکه آموزش )www.google.com -

اسلاید 39: تهیه کننده : احسان زنگنه قاسم آبادیزیر نظر استاد محترم:آقای دکتر مجتبوی< تحقیق :گذری بر زندگی نامه حضرت زهرا (س) >مرکز تربیت معلم شهید بهشتیرشته ریاضیسال : 86-85

اسلاید 40: توفیق حق رفیق راهتان باد

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید