سایر

زندگینامه سیاوش پسر کیکاووس

siavash-Shahnameh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۳۲ اسلاید پاورپوینت کامل زندگینامه سیاوش پسر کیکاووس از سری داستان های مشهور و جذاب شاهنامه در ۸ بخش اماده ارائه به شما عزیزان شده است: بخش ۱ : سیاوش ؛ وجه تسمیه ، نسب و زادن او بخش۲ : دل باختن سودابه به سیاوش بخش ۳: آزمون بزرگ بخش ۴: خروج از ایران بخش ۵: ازدواج سیاووش بخش ۶: خشم گرفتن افراسیاب بر سیاوش بخش ۷: مرگ سیاوش بخش ۸ :فرود فرزند سیاوش و سخن آخر...
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1176 بازدید, 1 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “زندگینامه سیاوش پسر کیکاووس”

زندگینامه سیاوش پسر کیکاووس

اسلاید 1: زندگی نامه سیاووش تهیه کننده: محمد مهدوی

اسلاید 2: فردوسی حماسه سرای بزرگ ایران شرح جوانمردی ها و دلیری ها ومیهن پرستی مردان و زنانی را شرح می دهد که گاه برای پاسداشت آنچه که برسرزمین ومردمان این مرز و بوم پسندیده دانستند تا پای جان تلاش کردند این قهرمانان درآزمون های سخت زرنابِ وجودشان را درمحک آزمایش نهاده اند وسربلند وآزاد از آن با افتخار بیرون آمده اند. ازجمله این پهلوانان سیاووش فرزند کاووس شاه است که با خواهشهای نفسانی نامادری اش سودابه که هرچند درابتدا با ظاهری دلفریب و خیرخواه  ظاهر می شود اما پس از مدتی عشقی ناپسند را از سیاووش طلب می کند روبرو شده ودر برابرش ایستادگی می کند تا آنجا که بعد از گذشتن از آتش، حاضر به ترک وطن می شود و سرانجام جان شیرین را در غربت می بازد و خون پاکش مایه ی رویش گیاه مهر وعشق و پاکی می گردد .

اسلاید 3: بخش نخست : سیاوش ؛ وجه تسمیه ، نسب و زادن او « سیاوش به معنای دارنده ی اسب تنومند و سیاه ، شهزاده ای است که در اوستا از وی به نام کوی (شاه) یاد می شود»،داستان سیاوش از حکایتهای زیبا وخواندنی شاهنامه است اما آنچه برای شناخت یک فرد اهمیت دارد نسب و ریشه ی اوست. پس بهترآن است که ابتدا از پدر و مادر سیاوش سخن بگوییم : آنچه که در منابع از نسب سیاوش نقل شده است و تقریباً بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران ادبیات فارسی به آن اذعان دارند این است که پدرسیاوش کسی نیست جز کاووس شاه ایران زمین، پس ریشه و نسب سیاوش به شاهان سلسله کیانی می رسد و شاهزاده است اما نکته قابل توجه که در منابع بسیاری شک و تردیدی نسبت به آن وجود دارد، مادر سیاوش است. مثلاً درکتاب « حماسه سرایی درایران» اثرذبیح الله صفا درباب زادن سیاوش چنین می گویند.« درآغاز داستان سیاوش چنین می آید که مــادر او  ازدختران گرسیوزاست واین سخن تبایُن عظیمی با دشمن سخت وعجیب گرسیوز با سیاوش دارد »

اسلاید 4: اما درجایی دیگراز این کتاب به این مطلب اشاره شده است که « روزی طوس وگودرز و گیو درشکارگاهی نزدیک توران دختری یافتند از خویشاوندان گرسیوز ( دربعضی ازنسخ دخترگرسیوز) که برسر او نزاعی میان پهلوانان درگرفت، پس او را به درگاه کاووس آوردند کاووس او را به خویشتن مخصوص کرد واز او فرزندی به نام سیاوش آورد.»

اسلاید 5: اما دربعضی از منابع مادر سیاوش را دخترافراسیاب دانسته اند. چنانکه در کتاب شناخت اساطیرایران اثرجان هینلز که قبلاً شرح آن آمد ، نقل شده (( درداستان سیاوش درشاهنامه مادرسیاوش پس از آنکه به یاری پیران از چنگ افراسیاب می گریزد به تصادف با سواران کاووس روبرو می شود و به دربارایران راه می یابد.)) و چنانکه درداستان نجات مادرسیاوش از جنگل و بردنش به مشکوی کاووس از زبان آن زن پاک نهاد نقل شده او به توس و گودرز و... می گوید که ازدست پدرخویش که از روی مستی قصد آزار اورا داشت فرارکرده واگر آنچه که در بالا نقل شده صحیح باشد پدراو همان افراسیاب است.

اسلاید 6: در بعضی دیگراز آثار نیز این داستان به همین شکل نقل شده و مادر سیاوش را از نسب فریدون و خویشاوند افراسیاب می دانند تا آنکه بالاخره « داوری را به کاووس می برندو شاه نیز چالش و چند وچون را با فرستادن ماهروی به مشکوی خویش پایان می دهد واز این زن سیاوش می زاید.»

اسلاید 7: نکته ی قابل توجه دربعضی ازآثار نگاشته شده مرتبط با داستان سیاوش اشاره ی آنها به این مطلب است که سودابه همان مادر سیاوش است چنانکه جلیل دوستخواه نویسنده ی کتاب حماسه ایران درفصل مربوط به سیاوش مادر او را چنین معرفی می کند: « به گمان نگارنده درصورت کهنترداستان سودابه دخترافراسیاب و مادرسیاوش بوده که سپس عاشق پسر خود می گردد ولی چون عشق مادر به پسر را خوشایند ندانسته بودند برای سیاوش مادر تورانی دیگری از خاندان افراسیاب ساخته و درآغاز داستان افزوده اند.»

اسلاید 8: دراثری دیگر که درباب شاهنامه نگاشته شده به نسب سیاوش اینگونه اشاره شده است . « سیاوش فرزند پُرآزرم کاووس که از مکر سودابه به ستوه آمد وازپدررنجیده و به توران پناه برد و درآنجا پایگاه بلندی یافت ولی بخت ازاو برگشت و بنا به حسادت گرسیوز(برادرافراسیاب) مورد خشم پادشاه توران قرارگرفت و کشته شد.» 7 هرچه هست این نکته را نباید ازنظردور داشت که سیاوش از پدری ایرانی ومادری تورانی زاده شده که این زن (مادرسیاوش) نیز همچون پدرسیاوش از نژاد پادشاهان است اما عجیب آن است که نام وی در بسیاری از آثار ذکرنگردیده واین مسأله درهاله ای از ابهام قرار دارد. حتی درجایی نوشته شده که (( سیاوش که بعدها محبوبترین جوان ناکام شاهنامه نام می گیرد و به خوبی پیداست که مادر چنین جوان دلاور و نامدار و محبوبی که مورد توجه وعلاقه همگان است دارد))

15,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید