تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۱۹ اسلاید این پاورپوینت درباره زندگی ادبی جلال آل احمد، مکتب فکری ایشان و دیدگاه ایشان درباره زنان است، که برای ارائه در مدرسه و دانشگاه مناسب است.

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
فهر ست تدكى نامه پوس ‎ae‏ خزرب لوده مكتب جلال ال احمد سای دا ترص اشفر به اسرابيل مرگ تأثبر بر ادیات فارسی ویژگی های آثار : زن ار نگاه جلال ال احمد بزرضدى كتاب مدير مدرسة wlio کج جک دج که

صفحه 4:
حلال ال احمد ۲ آذر ۱۳۰۲ وبه قرل برحی روایت‌ها ۱۱ آذر؛ ۱۳۰۲» درتهران متولد شدوی روشتفکر: دینی؛ نويسنده و مترجم ایراتی و همسر سیمین دانشور بود وی اصالت اهل شهرستان طالقان و روستای تات‌نشین اورازان بود دوران گودکی و نوجوانی جلال در نوعی رفاءاشرافی روحانیت گذشت. ای از اتمم دورن دستان پا جاكل سيا ا جملا طاقتای بداو ‎Wt Os Js baile shel‏ ‎ie Sly ald gt‏ خراست پدر تقد و لقيال به دور از نشم يدر ادر وارالقتون ادامه تحص دام سرانجام در سال ۱۳۲۲ وارد دانشسرای عالی تهران شده و در رشته زبان و ادیات فارسی فارغ تحصیل می‌شود؛ او تحصیل را در دوره دکترای ادییات فارسی نیز ادامه داد اما در آواخر تحصیل از ادامه آن صرف. تر كرد

صفحه 5:
وی و ‎eo‏ پس از پایان دبیرستان. پدر او را به نجف نزد برادر بزرگش سید محمد تقى فرستاد تا در آنجا به تحصیل در علوم دینی بپردازت ال از جود به قصد تحصیل در بیروت به اين بفر وفت: اما در نجف ماند گار شد. ایس سفر چند ماه یشتر دوام نیاورد و جلال به ایران بازگشت. انس اق بازكشت از سفر آثار شك و عزديد وى اعضادى به مذعب فر او مشاهده مو شود كد بازتابهاى منفى خاتواده را به دتبال داشت. او كه سجده بر مهر راتوعى بت برستى تلقى م ‎PS Sco ci eh ia‏ در سال ۱۳۲۳ به رب تؤده ايران بيوست و عملاً از تفکرات مذهبی دست شست. وی در 1 حزب به سرعت سلسله مراتب ترقی وا طی کرد در سال:۱۳۲۶ به رهبزی خلیل ملک و ده تن دیگر از حزب توده جذا شد: آنها از رهبری حزب و مقی آو انلقاد می کردند و نمیتواتستد ببذيرئد ‎tS‏ آلت دست کنور یگانه باشد.

صفحه 6:
مکتب فکری جلال ال و ‎yee‏ ‏قلم این توسیندة همچول معاصر دبكر جود ذكترعلى شريعتى جامعه شناس و متفكر نامى و معاصر دو نسل كذشته رابه جد می آورد و آنان را تمهد و مسئولیت اجتماعی بسیج می کند. ۲ جلال آل احمد در قالب داستانهاى بلئد و كوتاه وبا تعهد سرشار سياسى و با مقالات انتقادی اجتماعی جامعه خویش را در راه مبارزم با هرجه كه نشان دهنده بى عدالتى واسستم اسث بسيج فى كرد. اجلال آل احمد نوشتن برایش هدف نبود بلكه ارتقاى جامعه انسانى و دستيابى جامعه ايراتى به آزادى . عدالت ؛ رفع تبعيض هاى طبقاتى منظورش بود. آل احمد از سال هاى جوانی تا پایان عمر كوتاهش . همواره در يكك تكامل تدريجى فكر سير می کرد و مانند رودی جاری» شکل ثابتی نداشت.

صفحه 7:

صفحه 8:
ترا با سوس بالیس :تیهام سیاسی, افتضادی و اجتماعی ا اتب که برای ایخاه ری نم اهتماعر میعنی بر انسنخام همکانی می‌کونشد؛ ‎el es ely a ee ea‏ ی ها ذاشته باشند. هدف سوسیالیسم لغو مالکیت خصوصی بر ابزارهای تولید و برقراری مالکیت خافن بر انز هاف ولط اس أبن «مالكيي اجتماعى 4 ممكن اسب مستفيم ماشد. مالند مالکیت وإدارة ضنايع :توشط شوراهاى كاركرى: يا غير مستقيم ‎calle All shh‏ دار ‎hallo digi‏ کیبوتص (به عبری به معنای تعاون): نوعی «دهکده اشتراکی» است که ريشه در صهیونیزم و سوسیالیزم دارد. هم‌اکتون در کشور اسرائیل در ‎at‏ ‏8 كبروتص وجود دارل, در كيبوتص, هر كسى به اندازه توان خود كار مىكند و به اندازه تبازش از درآمد استقاژه ما 3 ‎come‏ امنيا ‎ee‏

صفحه 9:
جلال آل اجمد از علافه‌متدان به ایده کیبوتض بود. وی مقالاتی را دربارة «سوسیالیزم دهقانی اسرائیل» برای ایراتیان نوشت و همچنین در سفری به ‎Jabal‏ در شال 11101 ا ابن يتيده ان تروك أشنا شد, این سفر معترشان فرایانی رالشت که از آن جمله می‌نوان به مقام مفظم رهبری اشاره کرد که پیش از آن هم آثار آل احمد را خوانده بود اما به گفته خودش بيشر به يرك بقاله « ولآيت أسرائيل» ا اء أشنا فى شود و در عاشي ‎est OI os‏ مریدانه به وی قراس می‌کند.

صفحه 10:
د رکشت ی از مرک نا متكا اوذئر سرع اررق امارد بر بات شمل ارا وم مراکم شد ‎ioe lee‏ دوزلی قیس ال اتید قرب ممعد اس كه ماو کل او رابه ل ‎he ee‏ با دانشون همسر جلاله در ‎lero ors‏ سر بسا منوان ی کل كه شوهرش قزياتى لوشابه شد. أكتاب از جشم برادر ین کرده‌است.

صفحه 11:
و ملد ترا وى بر ادبيات ‎lel te et‏ که سمش ب سابقه در در خارس كد جهشي به سوى فشاى عجان عصايت و ‎ ‎1 ‎ ‏در بلي شن و تقد بكرن ار ‎eh he ee ey‏ کرش مر چا ‎ ‏نوع نگارش ادبی آل احمد شد به گوته‌ای که او به الككوبى در ميان طبف ادبى و مردمى تبديل شد. ۳-ایجاد تشکل‌های ادبی و صنفی؛ از جمله کانون نویسند گان ابران و انتشار مقالات گوناگون از دیگر حدمات جلال به ادییات معاصر است. در حقیقت در نیمه‌های دهبه ۱۳۳۰ جلال نقش "در خرانده؛ ادبیات ایران را ایغ می کرد. ‏۴- استفاده از زيان و لحن عموم مردم در محاورات در ادامه جمالزاذه. که اين نوع نوشتن و استفاده از زبان مساورهای به ‎ ‏وسيلة جلال به اوج می‌رسد و گسترش می باید, ‎

صفحه 12:
تشر آل احمد تثری است شتابزده» كو: ‎ety Ae‏ یمه رها که فا[ : ‎oo St ys ed‏ برعي از مت های اعی و فراعد دسترر زان ‎eats Lo‏ كم نظير داشت و أين (ريذكى قر تله هاى او به اوج مى رسد. ‏اغلب نوشته هایش به گونه ای است که خواننده می تواند بپندارد نوبسنده هم اکنون در برا ‎ ‎ ‎ ‏تشه و سخنان حود را ان ‏كر با نثر او آشنا نباشد و نتوائد به كسك آهتكك غبارات ؛ آغاز و انجام آنها را دریاید» سر در گم ‎ ‎ ‎inl gy 8S ‏ل‎ ‎ ‏خواهد ‎a‏ ‏أ أبن رو لا كتابان باسبكك آل اليد ‎Ny cee A i a‏ تمد بار ادن ‎

صفحه 13:
آثار جلال آل احمد رابه طور کلی می توان ور پنج مقوله طبقه بتدى كرد: الف- قصه و داستان, ب - مشاهدات و سفرنامه ج- مقالات. ۵ ترجمه, هت خاطرات و نامه ها برخي آثار: الف -داستان هاتينج داستان.غرب. زدكى: نون والقلم :مدير مدرسه .س ركشت كندوهاءزن زیادی نشینهای بل وک زهراه جزیره خاركك. خسى ادر ميقات مقالات؛ارزیابی شتایزده د “ترجمد:قمازياز, مائددهاى زمينى «نامه هاانامه هاى جلال آل احمد (جلد اول 1996) به كوشش على دهباشیء جاب شده امست که حاوی نامد هاى أو به دوستان دور و نزدیک است. قسمتی از نامه جلال ال احمد ما متوانى درس كمتر بمخوان و خودت را كمتر خسته كن و م ميتوانى يشتر يكرد و زند كي و تفريح كن ...شوهر اله وساي بو قرياتت جروا رار لشي كد اريس ‎Ps ti‏ ل لا لل اسبارراز دستشن. ومن ین ین ‎Dens‏

صفحه 14:
زن از دید گاه ال یکی از مقوله‌های اجتماعی در داسان‌های جلال آل اتويت زن به عنوان پدیده‌ای اجتماعی تقریاً همزمان با انقلاب مشروطه به ادیبات راه می‌یابد. در این دوران از یچار گی‌ها؛ محرویت‌ها و نداشتن آزادی زن دز خانواده و اجتماع سخن گنه می‌شود. ژن به عنوان فردی از اجماع؛ تحت تفر ستم‌ها: خرافهپرستی‌ها و نادنی‌های جامعه‌ای است که در آن زندگی می ‎AS‏ زن در جابعه آن زمان, فردی بود که اگرچه در اجماع زندگی می کرد آما هیچ سهمی از آن تداشت. موجودی ‎Mog Geog Nosy glee oO po aes a aE cane upg gy ee‏ ته هویتی دارند و نه هیچ حقی برای ا آنان در محيطى زندگی می‌کنند که آزادی و تساوی برای زن در عمل و نظر وجود نداره اب لاک صورتی؛ شوهر هاجر که فروشنده دورء گردی است به خاطر خريدن لا کف او زا مورد که خود را ناقص‌العقل می‌داند و نهایت آرژویش خریدن لاکی است م پرای نموته د مرت و شم قراز می‌دهد. هاجر زنی انس

صفحه 15:
«مدیرمدرسه؛ شاید به جرأت بهترین را با نظری انتفادی ارانه می کند. برسه داستانی است که با ثری روان و سبکی واقمگراینه (رالیستی» درونمابهای ایتماعی را روایت می کند که عام و همه گیر است؛ بعنی آموزش و پرورش جامعٌ ایرانی شمار فراوان شخصینهای حاضر در داستان, که هر یک نمونهاق از یک صنف؛ گروه با تيب هستند» تمایی از بك جامعه اند كة در دل يكك دبستان جا داده شدهاند ابن نمونكى» همراه با نثرى كه آمييخته به ضرب المثل ها و اصطلاح هاى عاميانه و برخوردار از نيش و كنايه فاق ساس ‎Sey‏ اس ‎Olu eect‏ كرلى وري سوا ايجاد كد اكه نويه كوائة يا بن و نوشاء تلخى و ضعف سيستم آموزشى كشور را در روزكار خود به زيبايى بازكو نمايد ی یتیاور‎

صفحه 16:
خلاصه داستان مدیر ‎ee eee ie,‏ أ ی نود گی خود ‎ ‎ ‏برد بی آنکه پذاند چه در آمده تا گوشه ای آرام ‏بی درس به مدیری دبستان رو می ‎fu‏ 0 ‎Pech ais ce eee‏ ‏دویست و سی و پنج تا شاگرده رو ‎ ‎ ‎ ‏ی شوم ‎١‏ رازبا مارا گنها ناماد جها اما در این شرایط محیطی امکان اصلاح وجود ندارد و مدیر تصمیم می‌گیرد که استعفا دهد. ‎ ‎ ‏پس همه توان خود را به کار می ‎ ‎

صفحه 17:
را می گویند قدم اول. هميشه نهم وضع از اين قرار است. موقعیتی ایجاد می ‎2S‏ ‏درتت عیابه امه نو بر ان گری يزات سكي واعيب م براشندا عن یک باد کنک بادت م ی کند وم یدید به شاخدى افاقا که گه به گله تبغ دارد. موقصتی که برایت ساخته اند ی گنارد بفهمی چه خبر است. ينا مثل حالا. ناظم مدرسه ات كلافه اسث. البته از دست مديرى مثل نو حق هم این چرخ‌ها خردش کند. همیشه هم كه نمى خواهد ناظم بماند. آخر تریعی: حق مقامی: میتی ‎ages As AL‏ بش عور و اطوار می آبی... ناظم دیگری هم که سراغ اگر هم داشتى مكر سلمان بود يا اباذر؟ عاذ عال می کی كر لمان و اباذر را فلم سای ایو جلقتههاى بى سر و زبان می‌گذاشتد فرقی می کرد؟ با ول کن و برو یا قدم اول را برداز. Aes

صفحه 18:

صفحه 19:
منابع دالشنامه ویکی پدیا دانشنامه رشد سابت انسانی مقاله پژوهشی در داستان مدیر مدرسه ی جلال آل احمد ازد کتر 0 پایان نامه یکی از دانشجويان دانشكاه تهران با موضوع نگاه جامعه شناختی به جلال ال احمد

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان