علوم انسانی و علوم اجتماعی تاریخ و بیوگرافی

زندگی نامه ملک الشعرای بهار

maاekshoara

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “زندگی نامه ملک الشعرای بهار”

زندگی نامه ملک الشعرای بهار

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمسازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانمعاونت اسناد ملیاداره کل اطلاع رسانی و ارتباطات گروه ارتباطات آرشیوی ارديبهشت 1387

اسلاید 2: ملك الشعراء بهارمحمدتقي بهار فرزند محمدكاظم صبوري ملك الشعراء در سال 1266 ش. در مشهد متولد شد. پدرش ملك الشعراي آستان قدس رضوي بود. محمدتقي بهار تحصيلات مقدماتي خويش را در زادگاهش به انجام رساند. در آغاز جواني به سياست روي آورد و روزنامة نوبهار را تأسيس كرد. مدتي نيز با انتشار روزنامة تازه بهار كوشيد كه ضمن بالا بردن سطح دانش سياسي و اجتماعي مردم، وارد صحنة مبارزات شود.در جنبش مشروطه در سلك مشروطه طلبان بود و پس از توشيح فرمان مشروطيت و سپس تنفيذ قانون اساسي توسط مظفرالدين شاه در دو قصيده، خرسندي اهل علم را از برقراري حكومت عدل و قانون ابراز نمود، از اين رو او را ملك الشعراي مشروطه ناميدند. بهار در ابتداي گشايش مجلس كه در 13 مهر 1285 با نطق مظفرالدين شاه آغاز گشت، شادمانه قصيده اي سرود.

اسلاید 3: پس از مرگ مظفرالدين شاه در سال 1285، به اين اميد كه محمدعلي شاه نيز مانند پدرش با مشروطه همسو خواهد بود، قصيده اي با مضمون اندوه از رفتن پدر و از سوي ديگر خشنودي از جلوس محمدعلي ‌شاه سرود.اما محمدعلي شاه، چند ماهي پس از دستيابي به حكومت، مخالفت خود را با مشروطه و آزاديخواهان علني ساخت و روز به روز به آن شدت بخشيد؛ تا جايي كه بسياري از آزاديخواهان دچار حبس يا تبعيد شدند و حتي تني چند از آنان به قتل رسيدند. نقطة اوج اين حوادث بمباران مجلس بود. در اين شرايط استاد در يك تركيب بند مفصل به نام «آئينة عبرت»، به بيان تاريخ ايران از ابتدا تا دوره قاجار پرداخته و در آن شاه را نصيحت كرد. پس از فتح تهران و سقوط محمدعلي شاه، بهار در چند قصيده شادماني خويش را از اين امر بيان كرد. آن دوره را دورة اسكندري خواند و از مردم خواست تا از آن يادي ننمايند. اما با روي كار آمدن عضدالملك، نايب السلطنه احمدشاه، رضايت بهار جلب نشد و در قصيده اي همة رجال را مقصر ويراني كشور دانست.در سال 1288 ش. وي مصمم به انتشار نشريه اي علمي- ادبي گرديد؛ از اين رو در نامه اي از ملك الحكما خواست كه در جلب نظر مقامات مسئوول براي انتشار مجله با

اسلاید 4: وي همكاري نمايد. اما اين فعاليتها مصادف با تغيير سياست هاي روسيه و ورود آنان به مناطق شمالي و سپس مناطق مركزي ايران شد. يكي از اين لشكركشي ها به بهانة حفظ اتباع وابستة روس، به خراسان صورت گرفت.در مشهد روسها با تحريك مردم، عده اي را به طرفداري از محمدعلي شاه مخلوع فراخواندند و با دامن زدن به دو دستگي مردم، كشتار بسياري به راه انداختند. در نهايت خود وارد معركه شدند و حرم مطهر رضوي را به توپ بستند. یکی از کسانی که در اين دوره در خراسان بر ضد فشار و ظلم روسها مقالاتی می نوشت، ملك الشعراء بهار بود. پس از سرودن قصيدة «وطن من»، اختلاف ميان بهار و مقامات روس بالا گرفت. از اين رو، روزنامه هاي نوبهار و تازه بهار توقیف و بهار با نه نفر از همفكرانش به تهران تبعید شد. بهار پس از تبعيد در تهران ماند و به مناسبت تاجگذاري احمدشاه قصيده اي منتشر ساخت.

اسلاید 5: بهار از مجلس سوم به بعد وارد فعاليتهاي قانونگذاري گرديد. وي مشكلات كشور را ناشي از مداخلات دو دولت روس و انگليس و همچنين سوء سياست دربار مظفرالدين شاه مي دانست. امري كه با بی تدبیری محمدعلي شاه دو چندان شده بود. در اين شرايط او معتقد به استفاده از رقابت روس و انگليس براي اصلاح امور بود. از سوي ديگر بهار و همفكرانش تصمیم به اصلاح فعالیتهای سیاسی مجلس داشتند. اين امر منجر به قطع روابط بهار با برخي سياستمداران گرديد. با انتشار مجلّة دانشكده فعاليت جديدي را عرصه هاي ادبي- علمي بنيان نهاد و در همين زمان با خانم سودابه صفدري ازدواج كرد و چندي بعد با جلب نظر مسؤلان بار ديگر روزنامة نوبهار را منتشركرد. در فروردين 1299 كه شيخ محمد خياباني به دار آويخته شد، بهار كه به لحاظ انديشة سياسي، خود را هم مسلك وي مي دانست، برآشفت و ترجيع بندي مؤثر و زيبا در سوك او سرود.از اين زمان بــه بعد بـه علت آنکه جزء آزادیخواهان ایران بود و این امر بــا فعالیتهای

اسلاید 6: حکومت رضاشاهی مغايرت داشت، همواره تحت نظر دستگاه امنیتی بود. بارها وی رابه شهربانی احضار كردند و یا در زندان قزل قلعه محبوس ساختند؛ تا آنكه انتخابات مجلس هفتم به فرمان رضاشاه در سال 1309 برگزار شد. بهار از جریان و نحوة برگزاري انتخابات آنچنان خشمگین شد که با انتشار قصيده اي مخالفت خود را نشان داد.با تشكيل فرهنگستان، استاد بهار عضو پيوسته آن و همچنين عضو كميسيون فرهنگ فارسي و واژه گزيني و گردآوري واژه ها شد. پس از بازگشت سيد ضياءالدين طباطبايي به ايران، بهار با شناختی که از اوضاع و احوال سیاسی كشور داشت، اين امر را مثبت ارزيابي نكرد. وي تشنج غریبی را که بر کشور حاکم گردیده بود نشان حضور غیرطبیعی سید ضیاء در صحنه سیاسی کشور و از سوی دیگر بی تدبیری قوام و نفاق بين عموم طبقات، از سیاسیون گرفته تا تجار، مي دانست؛ تا جايي كه علاقة خویش را براي مهاجرت از ایران پنهان نساخت.بـا گسترش دامنة فعاليت هاي فرهنگستان، انجمن ادبي وابسته به آن، به رياست استـاد

اسلاید 7: بهار در سال 1325 تشكيل شد. از سوي ديگر بهار، با فشار قوام السلطنه، وزارت فرهنگ و معارف را پذيرفت.بيماري جانكاه در آخرين دوران زندگي به سخنور بزرگي كه به حق از بزرگترين نگهبانان زبان شيرين فارسي بود، مهلت نداد تا نتيجة كوشش و رنج چندين ساله خويش را ببينند و آن را در دسترس شيفتگان تاريخ نياكان و دوستداران زبان پارسي نهد. ديري نگذشت كه چراغ عمر استاد خاموش و ضايعة اسفناكي در جهان ادب رويداد. شاعر بزرگ عصر ما از جهان فاني رخت بربست و شمع وجودش رو به خاموشي نهاد، اما شعله هاي فروزان طبع بلند و زاده هاي انديشة تابناك او، همچون روشنايي تابنده و جاويدان بر قلمرو زبان پارسي پرتو افكن خواهد بود. استاد ملك الشعراء بهار اگر چه سياستمداري صاحب نام و شاعري چيره دست بود اما خدمات ارزنده اي ديگري چون تصحيح كتابهاي مجمل التواريخ و القصص (در دوران زندان)، تاريخ سيستان، تاريخ بلعمي و تأليف كتابهاي سبك شناسي و تاريخ احزاب سياسي را به جامعه تقديم داشت.

اسلاید 8: فهرست اسناد1- گزارش ورود ملك الشعراء بهار به مشهد.2- درخواست اجازه انتشار مجدد روزنامه نوبهار توسط ملك الشعراي بهار.3- قرارداد وزارت معارف با بهار براي تصحيح كتب مجمع التواريخ و تاريخ طبري.4- حكم انتصاب بهار به سمت عضو پيوسته فرهنگستان ايران. 5- پيام تبريك به بهار به مناسبت عضويت وي در كابينه قوام. 6- گزارش تشكيلات جمعيت ايراني هوادار صلح در تهران و فعاليت آن .7- اعلان در گذشت بهار و محل تشيع جنازه وي.

اسلاید 9: گزارش ورود ملك الشعراء بهار به مشهد. شماره سند: 290000372 تاریخ سند: 1334ق.

اسلاید 10: درخواست اجازه انتشار مجدد روزنامه نوبهار توسط ملك الشعراي بهار. شماره سند: 297037002 تاریخ سند: 1341ق

اسلاید 11: قرارداد وزارت معارف با بهار براي تصحيح كتب مجمع التواريخ و تاريخ طبري. شماره سند: 297019681 تاریخ سند: 1311ش.

اسلاید 12: حكم انتصاب بهار به سمت عضو پيوسته فرهنگستان ايران. شماره سند: 297030626 تاریخ سند: 1314ش.

اسلاید 13: پيام تبريك به بهار به مناسبت عضويت وي در كابينه قوام. شماره سند: 297037767 تاریخ سند: 1324ش.

اسلاید 14: گزارش تشكيلات جمعيت ايراني هوادار صلح در تهران و فعاليت آن . شماره سند: 290003219 تاریخ سند: 1330ش.

اسلاید 15: اعلان در گذشت بهار و محل تشيع جنازه وي. شماره سند: 297026504 تاریخ سند: 1330ش.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید