علوم انسانی و علوم اجتماعی تاریخ و بیوگرافی

زندگی نامه و آثار استاد شهید مطهری

shahid_motahari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “زندگی نامه و آثار استاد شهید مطهری”

زندگی نامه و آثار استاد شهید مطهری

اسلاید 1: موضوع:متفکر شهید، استاد مطهری استاد مربوطه: استاد مهرانفر گردآورنده: قربان پور دشتکیپائیز91

اسلاید 2: مقدمهاستاد مطهری، یکی از سالکان طریق نخست و از زبدگان و نخبگان است. وی عمرگران مایه و ثمربخش خویش را در راه کسب و نشر معارف اسلامی و تعلیم و تربیت دینی نثار کرد و در این مسیر، لحظه ای درنگ نکرد و باز نایستاد و در سایه ی آن تلاش های مخلصانه، شجره ی طیبه ی تنومندی را در بوستان معارف اسلامی، کاشت که ریشه هایی استوار و شاخه هایی بلند و پر ثمر دارد و جویندگان حقیقت و دوست داران معرفت رابهره مند می سازد.

اسلاید 3: حق بزرگی که استاد مطهری بر جامعه ی اسلامی، عموما، و بر جامعه ی فرهنگی وفرهیختگان حوزه و دانشگاه، خصوصا، دارد، برهیچ خردمند منصفی پوشیده نیست. تنوع و گستردگی موضوعاتی که آن عالم فرزانه، به تبیین و بررسی آن ها پرداخته ومخاطبان گوناگونی که گفته ها و نوشته های استاد برای آنان پدید آمده است تا آن جاکه کودکان و نوجوانان و جوانان و حوزویان و دانشگاهیان و حتی مردم عادی که تحصیلات کلاسیک ندارند را شامل می شود، سبب شده است که چهره ی علمی وی برای طیف های مختلف- البته به درجات متفاوت- شناخته و محبوب خاص و عام گردد.

اسلاید 4: متفکر شهیدزادروز13بهمن 1298، فریماندرگذشت11 اردیبهشت 1358 تهرانمحل زندگیتهرانملیتایرانیپیشهاستادی دانشگاه تهراننقش‌های برجستهنظریه‌پردازی جمهوری اسلامیلقبآیت الله - استاد - معلم شهیدمذهبشیعهآثارمتعددفرزندانعلی،محمد، مجتبی، فریده، وحیده، حمیده، سعیده

اسلاید 5: زندگی نامهاستاد شهيد آيت الله مطهري در 13 بهمن 1298 هجري شمسي در فريمان  واقع در 75 کيلومتري شهر مقدس مشهد در يک خانواده اصيل روحاني چشم به جهان مي گشايد. پس از طي دوران طفوليت به مکتبخانه رفته و به فراگيري دروس ابتدايي مي پردازد. در سن دوازده سالگي به حوزه علميه مشهد عزيمت نموده و به تحصيل مقدمات علوم اسلامي اشتغال مي ورزد. در سال 1316 عليرغم مبارزه شديد رضاخان با روحانيت و عليرغم مخالفت دوستان و نزديکان، براي تکميل تحصيلات خود عازم حوزه علميه قم مي شود .

اسلاید 6: -----زندگینامهدر دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آيت الله العظمي بروجردي و حضرت امام خميني و مرحوم علامه سيد محمد حسين طباطبائي بهره مي گيرد. مولف شهيد مدتي نيز از محضر مرحوم آيت الله حاج ميرزا علي آقا شيرازي و مرحوم آيت الله سيد محمد حجت و مرحوم آيت الله سيد محمد محقق داماد ، بهره های فراوان برد. وي در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصيل علم، در امور اجتماعي و سياسي نيز مشارکت داشته و از جمله با فدائيان اسلام در ارتباط بوده است.

اسلاید 7: -----زندگینامهدر سال 1331 در حالي که از مدرسين معروف و از اميدهاي آينده حوزه به شمار مي رود به تهران مهاجرت مي کند. در تهران به تدريس در مدرسه مروي و تأليف و سخنرانيهاي تحقيقي مي پردازد.در سال 1334 اولين جلسه تفسير انجمن اسلامي دانشجويان توسط استاد مطهري تشکيل مي گردد. در همان سال تدريس خود در دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران را آغاز مي کند.

اسلاید 8: -----زندگینامهکنار امام بوده است به طوري که مي توان سازماندهي قيام 15خرداد در تهران و هماهنگي آن با رهبري امام را مرهون تلاشهاي او و يارانش دانست. پس از تشکيل هيئتهاي موتلفه اسلامي، استاد مطهري از سوي امام همراه چند تن ديگر از شخصيتهاي روحاني عهده دار رهبري اين هيئتها مي گردد. در سال 1346 به کمک چند تن از دوستان اقدام به تأسيس حسينيه ارشاد نمود ولي پس از مدتي به علت کارهاي خودسرانه و بدون مشورت يکي از اعضاي هيئت مديره و ممانعت او از اجراي طرحهاي استاد و از جمله ايجاد يک شوراي روحاني که کارهاي علمي و تبليغي حسينيه زير نظر آن شورا باشد سرانجام در سال 1349 از عضويت هيئت مديره آن موسسه استعفا داد.

اسلاید 9: -----زندگینامهاز سال 1349 تا 1351 برنامه هاي تبليغي مسجدالجواد را زير نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلي بود تا اينکه آن مسجد و به دنبال آن حسينيه ارشاد تعطيل گرديد و بار ديگر استاد مطهري دستگير و مدتي در بازداشت قرار گرفت. پس از آن استاد شهيد سخنرانيهاي خود را در مسجد جاويد و مسجد ارک و... ايراد مي کرد. بعد از مدتي مسجد جاويد نيز تعطيل گرديد. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر گرديد و اين ممنوعيت تا .........پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داشت.

اسلاید 10: -----زندگینامهتا اينکه در ساعت بيست و دو و بيست دقيقه سه شنبه يازدهم ارديبهشت ماه سال 1358 در تاريکي شب در حالي که از يکي از جلسات فکري سياسي بيرون آمده بود با گلوله گروه نادان و جنايتکار فرقان که به مغزش اصابت نمود به شهادت مي رسد و امام و امت اسلام در حالي که اميدها به آن بزرگمرد بسته بودند در ماتمي عظيم فرو مي روند.

اسلاید 11: آثارداستان راستانحکمت ها واندرزهاآزادی معنویختم نبوتو....ده گفتاراسلام و نیازهای زمانحماسه حسینیسیری در سیره نبویجاذبه و دافعه علیانسان کاملسیری در سیره ائمهخاتمیتشش مقاله

اسلاید 12: معرفی اجمالی آثار استاد شهید مطهریداستان راستاناین کتاب یک مجموعه دو جلدی است.جلد اول شامل 75 داستان برگرفته از کتب حدیث، کتب رجال ،  تراجم ، تواریخ و سـِیر است. قهرمان داستانها  ،غالباً پیشوایان بزرگ دین ، یا شخصیتهای بزرگوار علمی و فقهی می باشند. به همین دلیل این کتاب داستان راستان نام گرفته است. جلد دوم مجموعه داستان راستان شامل 50 داستان است که  مانند جلد اول غالباً از کتب حدیث و تاریخ اقتباس شده است، و همانند جلد اول، نویسنده از خود چیزی بر اصل داستان نیفزوده ولی در حدود قرائن احوال ، داستان را پرورش داده است.

اسلاید 13: ---معرفی اجمالی آثارآزادی معنوی مجموعه ای است مشتمل بر پانزده سخنرانی از استاد شهید آیت الله مطهری که در زمان ها و مکانهای مختلف ایراد شده اند و وجه مشترک همه ی آنها این است که موضوع آنها مسائل معنوی و مربوط به خود سازی و تزکیه نفس است ، اگر چه در خلال سخنرانی ها گاه به مسائل اجتماعی نیز اشاره شده است.

اسلاید 14: ---معرفی اجمالی آثارختم نبوتاين كتاب در اصل مقاله اي بوده است كه به قلم استاد شهيد در كتاب محمد (ص) خاتم پيامبران انتشار يافته و همچنين در كتاب شش مقاله نيز مورد استفاده قرار گرفته است كه عناوین بحثهای آن به شرح ذيل مي باشد: راز ختم نبوت، جبر تاريخ، نيازمنديها، مقتضيات زمان، متحرك و انعطاف، اجتهاد

اسلاید 15: ---معرفی اجمالی آثارنظام حقوق زن در اسلام این کتاب ، مجموعه مقالاتی است که وی، طی سالهای 45- 46 شمسی در مجله ی زن روز تحت عنوان «زن در حقوق اسلامی» نشر داده اند. این مقالات در پاسخ به سلسله مقالاتی نگارش یافته که در آنها پیشنهاداتی درباره تعویض قوانین مدنی مربوط به حقوق خانواده ارائه شده و مطالبی بر ضد نصوص مُسلـَّم قرآن عرضه گردیده است . وی در واقع نظام حقوق زن را در مکتب متعالی اسلام طرح و بررسی نموده ، مسائلی همچون خواستگاری، ازدواج موقت، زن و استقلال اجتماعی ،اسلام و تجدد زدگی، مقام زن در قرآن و مسائل متنوع دیگری را مورد بحث و تحقیق عالمانه قرار داده اند. 

اسلاید 16: ---معرفی اجمالی آثارجاذبه و دافعه ی علی علیه السلاماین کتاب دو بخش دارد. در بخش اول، جاذبه علی علیه السلام – که همواره دلهایی را به سوی خود کشیده و می کشد- ، و فلسفه ی آن و فایده و اثر آن، موضوع بحث است. در بخش دوم، دافعه ی نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می کرد و دور می انداخت، توضیح و تشریح شده؛ ثابت شده که علی (ع)دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد باید دو نیرویی باشد.

اسلاید 17: با تشکر از صبر و حوصله شما دوستان.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید