سایر

سازماندهی مواد ۱: فهرست نویسی

sazmandehiye_mavad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سازماندهی مواد ۱: فهرست نویسی”

سازماندهی مواد ۱: فهرست نویسی

اسلاید 1: سازماندهي مواد 1 : فهرست نويسيمنبع درسي :درس سازماندهي مواد 1 : فهرست نويسيمولف : دكتر موسي مجيديتهيه كننده اسلايدهادكتر هادي شريف مقدمدانشگاه پيام نورتابستان 1385

اسلاید 2: طرح درس سازماندهي مواد 1 : فهرست نويسيپس از آشنا شدن با اجزاء كتاب و نام بخش هاي مختلف هر كتاب كه در فهرست نويسي كتاب اهميت دارد اطلاعات كلي درباره نحوه فهرست نويسي ارائه مي شود . اطلاعات مربوط به فهرست نويسي شامل فهرست نويسي توصيفي و تحليلي همراه با جزئيات مربوط به هر كدام توضيح داده مي شود . ابزارهاي مورد نياز فهرست نويسي شامل سر عنوان هاي موضوعي فارسي و انگليسي و فهرست مستند مشاهير و مولفان و غيره معرفي مي شود . نحوه انتخاب موضوعات مربوط به يك كتاب و انتخاب نام مولفان به دنبال آل مي آيد . انواع و تعداد برگه هاي مورد نياز يك كتاب و نحوه انتخاب سر شناسه برگه ها توضيح داده مي شود . در پايان ابزارهاي جستجوي اطلاعات مربوط به يك كتاب مي آيد .

اسلاید 3: اهداف درس سازماندهي مواد 1 : فهرست نويسيهدف از درس سازماندهي مواد 1 : فهرست نويسي اين است كه دانشجو با نحوه سازماندهي و مرتب كردن منابع كتابخانه بر اساس نظم منطقي و روش هاي پذيرفته شده بين المللي آشنا شود و بتواند منابع را به گونه اي در قفسه ها مرتب كند كه مراجعه كننده به كتابخانه با داشتن هر يك از اطلاعات مربوط به منابع شامل ، نام مولف ، عنوان كتاب ، ناشر ، مترجم ، موضوع كتاب و غيره بتواند كتاب مورد نظر را در كمترين زمان ممكن باز يابي كند .

اسلاید 4: همچنين دانشجوي كتابداري بايستي با روش هاي منطقي و عملي سازماندهي دانش آشنا شود تا اين نظم را در بقيه بخش ها و خدمات كتابخانه به كار بندد . جايگاه درسي سازماندهي مواد 1 : فهرست نويسي در مجموعه درس هاي رشته كتابداري .بسياري از كتابداران اعتقاد دارند كه وظيفه اصلي هر گونه كتابدار متخصص در محيط كتابخانه توانايي در سازماندهي كردن منابع كتابخانه است .

اسلاید 5: بنابراين مسلط شدن به نحوه سازماندهي منابع كتابخانه در اولويت مجموعه درس هاي رشته كتابداري است . به نظر مي رسد دانشجويان رشته كتابداري در هر مقطع بايستي درس فهرست نويسي منابع را به صورت كامل آموزش ببينند تا بتوانند بعدا منابع كتابخانه را به صورت عملي منظم و مرتب كنند .

اسلاید 6: بخش اول كليات

اسلاید 7: مواد كتابخانه را مي توان به دو نوع تقسيم كرد : 1. مواد كتابي 2. مواد غير كتابي

اسلاید 8: اجزاي كتابهر كتابي را مي توان از دو جنبه متفاوت بررسي كرد : الف) ويژگيهاي ظاهري ب) ويژگيهاي داخلي فهرست نويس لازم است با اين ويژگيها كم و بيش آشنا باشد.

اسلاید 9: ويژگيهاي ظاهرياندازه يا قطع كتاب . كتاب به تناسب موضوع و گروه استفاده كننده ، در اندازه ها يا قطعهاي متفاوت ، از جيبي گرفته تا اطلسهاي بزرگ ، چاپ مي شوند .

اسلاید 10: جلد كتاب . جنس يا نوع جلد كتاب بر حسب مناسبتها و نيازهاي گوناگون ، تفاوت پيدا مي كند . كاغذ كتاب . كاغذ به موضوع و ميزان كاربرد كتاب بستگي دارد .

اسلاید 11: صحافي يا تجليد كتاب . كتابهاي كم حجم رابه سادگي و با هزينه كم صحافي مي كنند و مي دوزند .عطف يا شيرازه كتاب . حد فاصل بين روي جلد و پشت جلد كتاب ، يعني قسمت بيروني تا شده را ،عطف كتاب مي گويند .

اسلاید 12: روكش كتاب . براي بعضي از كتابها ( بيشتر براي كتابهاي ارزشمند و هنري و مرجع ... ) ، به پاس نگهداري جلد كتاب و زيبايي آن و نيز براي معرفي بيشتر كتاب ، روكش كاغذي رنگي و طرح دار تهيه مي كنند .

اسلاید 13: ب) ويژگيهاي داخلي كتابعنوان جلد كتاب . عنوان كتاب ، روي جلد كتاب چاپ يا منقوش مي شود . عنوان صحاف . عناون صحاف عنواني است كه توسط صحاف روي كتاب نقش مي بندد .

اسلاید 14: نيم عنوان نيم عنوان ، عنواني است كوتاه كه بدون ذكر نام مؤلف يا محل و تاريخ انتشار و اسم ناشر ، بر برگ پيش از صفحه عنوان چاپ شده و به نام « پيش عنوان » نيز خوانده مي شود .

اسلاید 15: عنوان مجموعه . عنوان يك رشته آثاري است كه از سوي ناشر يا انجمن و سازماني بر حسب موضوع يا شكل يا مؤلف منتشر مي شوند . به طور معمول ، روي جلد كتاب فقط عنوان كتاب و نام پديد آورنده يا پديدآورندگان آن مي آيند. .

اسلاید 16: صفحه پشت صفحه عنوان . پشت صفحه عنوان و در بخش پايين آن ( در كتابهاي فارسي ) ، شناسنامه فشرده كتاب با مشخصات زير مي آيد :عنوان كتاب ( اغلب عنواهاي اصلي و برابر ) ، نام پديدآورندگان با ذكر نقش مشخص هر كدام ، سال نشر ، محل نشر ، نوبت چاپ ، شماره ويرايش ، احيانا نام مباشر چاپ يا نام چاپخانه و تيتراژ ، نام دارنده امتياز و حقوق اثر .

اسلاید 17: عنوان جاري: عنواني كه در سراسر يك كتاب و بالاي صفحه ها تكرار مي شود ، عنوان جاري نام دارد .

اسلاید 18: صفحه اهداي كتاب . هداي كتاب كه براي اداي احترام مؤلف به شخص ديگري است ، به طور معمول در عبارتهاي كوتاه نوشته مي شود و اغلب در آغاز كتاب و پيش از پيش گفتار يا مقدمه مي آيد .

اسلاید 19: فهرست مندرجات . به استثناي بعضي از كتابها ، مانند كتابهاي داستاني و تصويري و ديگر كتابهايي كه نيازي به فهرست مندرجات ندارند ، همه كتابها به طور معمول فهرست مندرجات دارند.

اسلاید 20: پيش گفتار( سر آغاز ) . در اغلب كتابها ، نويسنده با پديد آورنده ، براي آشنايي اجمالي خواننده با هدف تدوين يا ترجمه كتاب ، با سپاسگزاري از ياري دهندگان ، شرح كوتاهي زير عنوان « پيش گفتار » يا « سر آغاز » مي آورد .

اسلاید 21: مقدمه ( يا ديباچه ): خواننده را با هدف, روش كار و خلاصه مطلب مورد نظر بيشتر آشنا مي كند . متن پس از مقدمه ,محتواي اصلي كتاب آغاز مي شود . شماره صفحه ها

اسلاید 22: حروف چيني حروف چيني خوب در زيبايي و گيرايي كتاب نقش بسيار دارد . صفحه آرايي ( لي آت ) در صفحه آرايي كتاب ، مناسب بودن جاي عنوانهاي اصلي و فرعي ، فاصله سطرها ، فاصله چهار سوي صفحه ، نظم جدولها و تصويرها و خط ها و مانند آنها ، مي تواند بر زيبايي و گيرايي كتاب بيفزايد .

اسلاید 23: نشانه گذاري يا سجاوندي به مجموعه نشانه هاي نوشتاري – مانند نقطه ، ويرگول ، نقطه ويرگول ... ، كه براي نشان دادن وقف يا درنگ يا تغيير لحن به كار مي روند ، نشانه يا علامت مي گويند .

اسلاید 24: طرح رو و پشت جلد . تصويرها تصويرها به طور عمومي براي هر نوع مطلب نمايش دهنده مانند عكس ، نقشه و نمودار به كار مي روند .

اسلاید 25: پانويس پانويس توضيحي است كه براي روشن تر شدن مطلب مورد نظر ، در زير صفحه با حرفهاي ريزتر آورده مي شود .

اسلاید 26: يادداشتها گاه به جاي پانويس ، مجموعه مطالب توضيحي مربوط به متن ، در پايان هر بخش يا فصل و يا در پايان زير عنوان « يادداشتها » آورده مي شوند .

اسلاید 27: فهرستها يا نمايه ها انواع فهرست يا نمايه به قرار زيرند : فهرست اعلام يا فهرست نام كسان ، فهرست جاها ( اماكن ) ، فهرست موضوعي ، فهرست راهنما يا فهرست عام ( شامل فهرست نام كسان و جاها و موضوعي ) ، فهرست تصويرها ، فهرست جدولها ، فهرست تاريخ شمار ( يا تقويم تاريخ به ترتيب تاريخي ) و ...

اسلاید 28: واژه نامه ها در بعضي از كتابها – به ويژه كتابهاي فني ، علمي ، فلسفي ، اجتماعي و ... ، واژه هاي آمده در كتاب را در انتهاي كتاب به ترتيب الفبايي معني مي كنند .

اسلاید 29: پيوستها ( ضميمه ها يا تعليقات ) در انتخاب بعضي از كتابها ، پيوستهايي به صورت نوشته ، نقشه ، طرح ، جدول ، تصوير ، نمودار ، و مانند آنها مي آيند .

اسلاید 30: كتابنامه ( فهرست منابع يا فهرست مآخذ ) به طور معمول در هر كتاب معتبر تحقيقي ، منابع و مآخذ مورد استفاده در پايان كتاب آورده مي شود .

اسلاید 31: بخش دوم فهرست نويسيآماده سازي و تنظيم مواد كتابخانه

اسلاید 32: فهرست نويسي چيست ؟ فهرست نويسي به معناي عام ، دامنه گسترده اي دارد و بسياري از فعاليتها و كارهاي كتابخانه مانند : اداره كار فهرست نويسي ( برنامه ريزي و تعيين مراحل كار ، برگزيدن و تهيه ابزار و مواد كار فهرست نويسي ، سرپرستي كاركنان و تعيين نوع كار آنان ، هماهنگي كار فهرست نويسي با ديگر كارهاي كتابخانه ، نگهداري فهرستها ، برگه آرايي ) ، نگهداري آمار و تهيه گزارشها ، فهرست نويسي توصيفي ، فهرست نويسي تحليلي و همانند آنها را در بر مي گيرد

اسلاید 33: فهرست نويسي به معناي ويژه ، دامنه محدودي دارد . مجموعه اطلاعاتي كه از يك كتاب يا ماده كتابخانه ي با بهره گيري از قواعد و قوانين دقيق و استاندارد ، در برگه فهرست نويسي ( به استثناي شماره و نشانه هاي رده بندي ) ، نوشته مي شود ؛ فهرست نويسي ناميده مي شود ،

اسلاید 34: فهرست نويسي برگه اي داراي دو بخش است : فهرست نويسي توصيفي ( شامل نام مؤلف ، نام كتاب ، وضعيت نشر، تعداد صفحه ها و ديگر ويژگيهاي فيزيكيفهرست نويسي تحليلي ( در بر گيرنده موضوعها و مشخصات شناسه ها با پديد آورندگان اثر و عنوان(

اسلاید 35: هدف فهرست نويسي فهرسست نويسي ، دانش يا فني است ، كه فهرست نويسان متخصص و ورزيده به كمك قوانين و قواعد آن ، به تجزيه و تحليل شكل ظاهري و محتواي يك يك كتابها ، و سندهاي كتابخانه مي پردازند و پايه كار را بر شناسايي دقيق و درست پديد آورندگان ، عنوانها ، موضوعهاي كتابها و اسناد قرار مي دهند .

اسلاید 36: هدف فهرست نويسي اين است كه ، خواننده يا پژوهشگر مراجعه كننده ، در سايه نظم به وجود آمده ، در كوتاهترين زمان ممكن بتواند : با دانستن نام مؤلف ، عنوان كتاب يا موضوع ، به كتاب مورد نظر خود ،دسترسي پيدا كند .

اسلاید 37: موضوعهاي خاص و مشابه مورد نيازخود را ، در كنار هم بيابد . به همه آثار يك مؤلف ، يك جا و زير نام او ، دسترسي يابد .

اسلاید 38: از ويژگيهاي آمده در برگه هاي كتاب ( مانند ويرايش ، چاپ ، محتوا ، كتابنامه و غيره ) ، براي رسيدن به هدف خود و تصميم گيري كمك بگيرد .

اسلاید 39: ويژگيهاي فهرست نويسفهرست نويس در امر فهرست نويسي تخصص دارد . فهرست نويس علاقمند ، شيفته دانش و اطلاع رساني است. فهرست نويس ، مردم و خواننداگان دانش پروژه را دوست مي دارد و خود را يار و ياور خادمان دانش و هنر مي داند

اسلاید 40: فهرست نويس ، از يك سو در شناخت موضوعهاي كتاب و هدفهاي نويسنده آن ، دقت و درستي به كار مي برد ، از سوي ديگر مي خواهد نياز گروههاي گوناگون خوانندگان مشتاق را بر آورد .

اسلاید 41: برگه فهرست نويسي و ويژگيهاي آنبرگه فهرست نويسي از جنس مقواي نازك و و ظريف و در اندازه 5/7 × 5/12 سانتي متر تهيه مي شود .

اسلاید 42: مجموعه اطلاعاتي كه بارعايت دقيق همه ضوابط و نشانه هاي كتاب شناختي ، ازكتاب ، روي اين برگه ثبت مي شود ، داراي دو كلي و مشخص است : فهرست نويسي توصيفي ، يا اطلاعات تحليل موضوعي . فهرست تحليلي موضوعي ، يا اطلاعات تحليلي موضوعي .

اسلاید 43: در فهرست نويسي توصيفي ، اطلاعات به شرح زير ، با نظم و ترتيب ويژه و با رعايت دقيق نشانه ها و علامتها نوشته مي شوند : پديد آورنده با اطلاعات مربوط به آن مانند : تاريخ تولد و مرگ نويسنده و نام لاتيني نويسنده خارجي ( ناحيه پديدآورنده (

اسلاید 44: عنوان و ديگر اطلاعات مربوط به آن مانند عنوان برابر ، عنوان فرعي ... ، تكرار نام پديد آورنده يا پديد آورندگان مانند نويسنده ، نقاش ، مصور ، ويراستار ، مترجم ... ( ناحيه عنوان و شرح پديد آور )

اسلاید 45: دانستنيهاي مربوط به ويرايش ( ناحيه ويرايش ) محل نشر، ناشر، تاريخ نشر( ناحيه وضعيت نشرو پخش ) مشخصات فيزيكي يا ظاهري مانند تعداد صفحه ( صفحه شمار ) ، تعداد جلد ، قطع ، نوع و چگونگي تصويرها ( ناحيه مشخصات ظاهري )

اسلاید 46: فروست يا سلسله انتشارات ( ناحيه فروست ) انواع يادداشتها ( ناحيه يادداشتها) در فهرست نويسي تحليلي به موضوع يا موضوعهاي كتاب ، و دير شناسه هاي كتاب ، يا شناسه هاي افزوده مانند همكاران و پديد آورندگان و عنوان و ... پرداخته مي شود .

اسلاید 47: نشانه هاي به كار رفته در فهرست نويسينشانه گذاري معمول برابر با قواعد فهرست نويسي استاندارد بين المللي كتابنامه نويسي به ترتيب زير است : نشانه مميز يا خط مايل ( / ) پيش از شرح پديد آورنده و درانتهاي عنوان كتاب آورده مي شود . و نيز نام ويراستار با نشانه ( / ) از ناحيه ويرايش جدا مي شود .

اسلاید 48: نشانه نقطه ( . ) در پايان هر ناحيه آورده مي شود .نشانه نقطه و خط كوتاه ( . - ) پيش از ناحيه ها مي آيد . نشانه كاما يا ويرگول( ، ) ميان نام خانوادگي و نام كوچك نويسنده ، ميان نام كوچك و تاريخ تولد نويسنده ، ميان دو پديد آورنده مشترك مانند دو نويسنده ، دو مترجم يا دو ويراستار ، ميان نام ناشر و تاريخ نشر .

اسلاید 49: نشانه نقطه كاما يا نقطه ويرگول (؛) ميان پديد آورندگان متفاوت اثر مانند نويسنده ، مترجم مي آيد و نيز بخشي از شماره هاي فروست مي آيد .

اسلاید 50: نشانه نقطه و خط كوتاه ( . - ) پيش از ناحيه ها مي آيد . نشانه دو نقطه) (: پيش از عنوان فرعي ، نام ناشر ، ويژگيهاي ظاهري اثر مي آيد .

اسلاید 51: نشانه دو هلال () اين نشانه پيش از و پس از فروست مي آيد. نشانه دو قلاب [] : دانستنيهايي را كه فهرست نويس خود در توصيف مي افزايد ، در داخل اين نشانه قرار مي گيرد .

اسلاید 52: برگه مادر يا برگه سر شناسه برگه مادر كه آن را برگه سر شناسه نيز مي گويند ، نخستين برگه است كه با رعايت دقيق قواعد تهيه مي شود و پايه ديگر برگه هاي قرار مي گيرد .

اسلاید 53: نام پديد آورنده ( مؤلف(برگه مادر به طور معمول با نام خانوادگي پديد آورنده ، يا نويسنده آغاز مي شود . نخست نام خانوادگي نويسنده از فاصله دو سانتي متري لبه راست برگه و از 5/1 سانتي متري بالاي برگه شروع مي كنيم .

اسلاید 54: كي نيا ، مهدي ، 1297 – 1374 . نيك گهر ، عبدالحسين ، 1316 . حافظ ، شمس الدين محمد ، - 792 ق . جويس ، بروس . Joyce . Bruce R . سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها ( سمت )

اسلاید 55: ناحيه عنوان ( نام كتاب ) و شرح پديد آورالف ) عنوان يا نام كتاب 1.عنوان اصلي عنوان را از فاصله سه سانتي متري لبه راست برگه ، از سطر دوم شروع مي كنيم . علم انگشت نگاري /

اسلاید 56: .عنوان فرعي يا اطلاعات اضافي عنوان عنوان فرعي يا اطلاعات مربوط به عنوان را كه در صفحه عنوان آمده باشد ، به همان شكل پس از نشانه ( : ) مي نويسيم . قدرت والدين : برنامه اي براي كمك به موفقيت تحصيلي فرزندتان /

اسلاید 57: عنوان برابر اگر كتاب غير از عنوان اصلي ، داراي عنوان برابر نيز باشد و ميان آن دو كلمه « يا » آمده باشد ، « يا » را ميان دو ويرگول ( ، يا ، ) مي گذاريم بلندي هاي بادگير ، يا ، عشق هرگز نمي ميرد /

اسلاید 58: شروع عنوان با عدد چنان كه عنوان با عدد آغاز شود يا متن عدد باشد ، پس از عدد داخل قلاب معادل حرفي آن را مي نويسيم150 [ صد و پنجاه ] اصطلاح انگليسي /

اسلاید 59: عنوان بلند در صورتي كه به اطلاعات اصلي عنوان بلند آسيبي نرسد ، مي توانيم آن را كوتاه كرده و به جاي كلمه هاي حذف شده ، نشانه ( ... ) بگذاريم . فيزيك 74 [ هفتاد و چهار ] 800 [ هشت صد ] تست به انضمام تستهاي كنكور ... /

اسلاید 60: .نشانه سه نقطه ( ... ) در آغاز عنوان : اگر به هر دليل يك يا چند كلمه اول عنوان حذف شود ، به جاي آن نشانه ( ... ) بگذاريم . ... چرا تنبيه ؟ /

اسلاید 61: تكميل عنوان : اگر كتابي فاقد منابع اصلي مربوط به عنوان باشد ، آن را از منابع ديگر به دست مي آوريم و در ميان دو قلاب مي گذاريم . ديوان خواجه شمس الدين [ با تصحيح غني – قزويني ] /

اسلاید 62: .عنوان به زبانهاي ديگر : اگر عنوان غير از زبان اصلي ، روي صفحه عنوان يا منابع ديگر اطلاعات به زبان يا خط ديگر نيز آماده باشد ، نخست عنوان به زبان فارسي ( عربي يا اردو ) را مي نويسيم و پس از استفاده از نشانه مساوي ( = ) ، عنوان به زبان يا خط ديگر را مي آوريم . مديريت توليد / Production management =

اسلاید 63: .اگر عنوان داراي حرفهاي جدا از هم ، يا حرفهاي آغازين با نقطه يا بدون نقطه باشند ، آنها را به همان شكلي كه در عنوان امده مي نويسيم . آر پي جي /

اسلاید 64: تكرار نام پديد آورپس از پايان نام عنوان ، نشانه مميز ( / ) مي گذريم . سپس نام پديد آورنده يا پديدآورندگان را به همان شكلي كه در منابع اصلي آمده مي نويسيم . اختلالات زبان و گفتار در كودكان / تاليف جان آيزنسون ؛ ترجمه محمد علي زاده . ماه و اقمار منظومه شمسي / نويسنده اريك اوبلاكر ؛ ترجمه بهروز بيضايي .

اسلاید 65: هر گاه اثر بيش از سه نويسنده يا بيش از سه تنالگان ، با وظيفه و مسئوليت مشترك داشته باشد ، برگه رابا عنوان اثر آغاز مي كنيم . بهبود اثر بخشي مديريت / نويسندگان كارناهان ... [و ديگران ] ؛ ترجمه احمد مير حسيني ، بهروز دري . كاوشي در نهج البلاغه / [ نوشته ] جمعي از محققين .

اسلاید 66: اگر پديد آورنده يا پديد آورندگان بخشها مشترك باشند ، بخشها رابا نشانه نقطه ويرگول ( ؛ ) از يكديگر جدا مي كنيم. سپس نام پديد آورنده را در ناحيه پديد آور ذكر مي كنيم .

اسلاید 67: اگر هر بخش ، نويسنده جدا داشته باشد ، هر عنوان ر ابا نام پديد آور خود تكرار مي كنيم . اين اطلاعات را با يك نقطه و يك فاصله از عنوان بخش ديگر جدا مي كنيم .

اسلاید 68: مانند : تراژديهاي ايمان ؛ سن لويي ؛ آيرت ، آن زمان فرا خواهدد رسيد / رومن رولان ؛ سيسيل / ژان آنوي .- قطاري به نام « هياوانا » / تورنتون وايلدر .- مردي كه گلي در دهان داشت / پير اندللو ؛

اسلاید 69: ناحيه ويرايش هر نوع تغييرات كمي و كيفي و صوري در اثر ، ويرايش به شمار مي آيد . از ديدگاه تهيه كنندگان كتاب شناسي ملي ايران ، تغيير در قطع ، حروفچيني ، تصوير ها ، ناشر ( تغيير نام يا تغيير بخشي از نام ) ، چاپخانه ، عنوان ، فروست ( اضافه شدن يا حذف شدن فروست و يا تغيير فروست موضوعي ) ، تعداد جلدها و غير اثر جديد ، ويرايش به شماره مي رود .

اسلاید 70: اگر ويرايش و شماره آن و نحوه ويرايش به طور مشخص در اثر ذكر شده باشد ، به همان شكل در ناحيه ويرايش ذكر مي كينم .شماره ويرايش رابه عدد مي آوريم . درغير اين صورت دانستنيها و برداشتهاي خود را داخل دو قلاب مي گذاريم . در صورتي كه ويرايش و شماره آن مورد ترديد بود ، جلوي آن نشانه پرسشي ( ؟ ) مي گذاريم .

اسلاید 71: فنون و روشهاي مشاوره / عبدالله شفيع آبادي – [ ويرايش 2 ] . مباني جامع شناسي/ تاليف و ترجمه عبدالحسين نيك گهر – [ ويرايش ؟ ] .

اسلاید 72: شرح پديد آور ويرايشهر گاه كتاب ويراستار ويژه ، غير از مؤلف داشته باشد ، نام ويراستار ( شخص ، تنالگان و غيره ) ر ا پس از نشانه مميز ( / ) به دنبال شماره ويرايش مي آوريم و ديگر توضيحات مربوط به آن ويرايش را مي نويسيم . جهاد با نفس / از حسين مظاهري . – ويرايش 2 / احمد جذبي .

اسلاید 73: ناحيه وضعيت نشر و پخش 1385هدف از وضعيت نشر و پخش تعيين دقيق محل نشر ، نام ناشر ، تاريخ نشر و ديگر دانستنيهاي مربوط به نشر و پخش است . پس از ويرايش و نشانه نقطه خط كوتاه ( .- ) ، نخست محل نشر ، پس از نشانه دو نقطه ( : ) نام ناشر و پس از نشانه ويرگول ( ، ) تاريخ نشر را مي آوريم و در پايان نقطه ريز مي گذاريم . طنز در قلمرو تعليم و تربيت / تدوين كريم جوانشير – تبريز : مفيد ، 1361 .

اسلاید 74: محل نشر و پخشاگر ناشر دربيش از يك محل دفتر داشته باشد و نام محل در اثر بيايد ، نخست نام محل اول و پس از نشانه نقطه ويرگول ( ؛ ) نام محل دوم را مي آوريم . سلمان نخسين مسلمان ايراني / نگارش داود الهامي. – قم ؛ تهران : مفيد ، 1361 .

اسلاید 75: تعداد صفحه شماره گذاري صفحه هاي اغلب كتابها از آغاز تا پايان آن يك دست شماره گذاري شده و از عدد استفاده مي شود . در اين صورت آخرين عدد پايان كتاب را ذكر كرده ، پس از آن نشانه اختصاري ( ص ) را مي نويسيم . 317 ص . نوزده ، 629 ص . ( صفحه هاي مقدماتي به عدد حرفي فارسي ، متن عدد فارسي )

اسلاید 76: هر گاه اثر ، شماره گذاري صفحه اي نداشته باشد ، از اصطلاح « بدون شماره گذاري » در داخل دو هلال استفاده مي كنيم . مانند : ( بدون شماره گذاري ) 1 ج . ( بدون شماره گذاري )

اسلاید 77: اگر آخرين صفحه از صفحه هاي مقدماتي ، متن يا پاياني كتاب بدون شماره باشد ، يا اگر صفحه هاي شماره گذاري نشده ، دربر گيرنده مطالب مهمي چون كتابنامه ، واژه نامه و غيره باشد ، آنها را مي شماريم و با صفحه هاي قبلي جمع مي كنيم و در داخل دو قلاب مي گذاريم . [ 251 ] ص .

اسلاید 78: اگر كتابي در بيش از يك جلد منتشر شود ، يا قرار باشد كه در چند جلد منتشر شود ، بايد به جاي صفحه ها ، تعداد جلدها را بنويسيم و نشانه « ج » به جاي جلد بگذاريم. 2 ج . ج .

اسلاید 79: تصوير هر گاه تصويرها از يك يا چند نوع و داراي اهميت باشند ، آنها را با واژه « مصور » نشان مي دهيم و مشخصات تصويرهاي بعدي ، يعني : جدول ، عكس ، نقشه ، نمودار ، طرح و غير را مي نويسيم .

اسلاید 80: 214 ص . : مصور ، جدول ، نمودار . 247 ص . مصور( رنگي ) ، جدول . 187 ص . : مصور ( بخشي رنگي ) ، جدول .

اسلاید 81: ماده همراه بعضي اثر ها با انواع مواد مانند كاست ، كيت و جز آنها همراه هستند . يعني مواد مزبور به پيوست اثر اصلي عرضه مي شوند . در اين حالت به صورت زير عمل مي كنيم : 450 ص . : + 5 كاست .

اسلاید 82: ناحيه فروست فروست عبارت از عنوان مشتركي است كه از سوي يك سازمان يا تنالگان و يا ناشر ، به تعدادي يا سلسله اي از تك نگاشته ها داده مي شود . 103 ص : مصور ( رنگي ) ، نمودار . – ( مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي ؛ 53 . (

اسلاید 83: ناحيه يادداشتهايادداشتها پس از فروست ، از سر سطر و از فاصله سه سانتي متري لبه راست برگه شروع مي شود . براي تهيه يادداشت ، از هر منبع لازم مي توانيم استفاده كنيم

اسلاید 84: هدف از نوشتن يادداشت اين است كه براي شناساندن هر چه بيشتر اثر خود به خواننده ، نكات و توضيحات لازم و مورد نشان وي را در اختيارش بگذاريم . ترتيب ياداشتها به قرار زير است . بها: نوشتن بهاي كتاب اختياري است . بها : 5000 ريال

اسلاید 85: زبان اثر : ترجمه ، اقتباس پس از بهاي كتاب يادداشتهاي مربوط به زبان اثر ، ترجمه يا اقتباس را مي آوريم . اقتباس از مثنوي مولوي

اسلاید 86: يادداشت در زمينه عنواناگر عنوان از منابع اصلي اطلاعات به دست نيامده باشد ،در يادداشت توضيح مي دهيم . عنوان از عطف كتاب : عنوان روي جلد

اسلاید 87: يادداشتها در زمينه ويرايشها و چاپ ها چنانكه اطلاعاتي در زمينه ويرايش و چاپ و تاريخ آنها حايز اهميت و مورد نياز خواننده باشد ، در اين بخش ،يادداشت تهيه مي كنيم : چاپ دوم : 1373 در سه جلد انجام گرفته است .

اسلاید 88: 1.يادداشت در زمينه پديد آورندگان . 2. يادداشت در زمينه ويرايش و تاريخ ويرايش . 3. يادداشت براي وضعيت نشر و پخش . 4. يادداشت در زمينه مشخصات ظاهري . 5. يادداشت براي مواد همراه يا پيوست .

اسلاید 89: 6. يادداشت براي فروست ها . 7. يادداشت براي پايان نامه هاي دانشگاهي . 8. يادداشت براي كتابهاي كودكان و نوجوانان . 9. يادداشت در زمينه واژه نامه . 10 . يادداشت در زمينه كتابنامه . 11 . يادداشت در زمينه مندرجات .

اسلاید 90: يادداشت شماره استاندراد شماره استاندارد بين اللملي كتاب ( ISBN ) رابه همان شكلي كه در منابع اصلي آمده است ذكر مي كنيم . درباره كتابهاي فارسي و عربي ، شماره استاندارد بين المللي كتاب را در ناحيه بها مي آوريم و بها را به دنبال آن مي نويسيم .

اسلاید 91: فهرست نويسي تحليليفهرست نويسي تحليلي شامل دو بخش است : موضوعشناسه هاي افزوده

اسلاید 92: 1.موضوعهدف از فهرست نويسي موضوعي يا تعيين موضوع كتاب اين است كه مضمون يا محتواي كتاب را بررسي و تحليل كرده و موضوع يا موضوعهاي اصلي كتاب را با كوتاهترين و رساترين واژه يا عبارت ، براي آگاهي و بهره گيري آسان خواننده مشخص كنيد

اسلاید 93: موضوعها را از فاصله بيش از يك سطر با عددهاي 1 ، 2 ، 3 ، ... شروع مي كنيم . يعني نخستين موضوع را از فاصله سه سانتي متري لبه راست برگه با عدد 1 و با گذاشتن نقطه اغاز مي كنيم و در پايان موضوع نقطه مي گذاريم . 1 .زبان تركي – مكالمه و جمله بندي – فارسي 2. زبان تركي – خود آموز. 3. تركيه – سير و سياحت- راهنماها .

اسلاید 94: 2.شناسه هاي افزوده از آنجا كه لازم است كتاب وسيله همه شناسه ها مانند نويسندگان و پديد آورندگان همكار اعم از نويسنده همكار ، نقاش ، ويراستار ، مترجم ، مصحح ، حاشيه نويس ، تعليقات نويس ، حتي عنوان و غيره ، براي يافتن كتاب به خواننده معرفي شوند ؛ بنابراين به تعداد مورد نياز ، شناسه هاي افزوده را به دنبال موضوع با استفاده ازحرفهاي ابجد ( الف ، ب ، ج ، د ... ) يا حرفهاي الفباي فارسي ( الف ، ب ، پ ، ت ) در برگه مي آوريم .

اسلاید 95: ترتيب نوشتن شناسه هاي افزوده به ترتيب زير است پس از آخرين موضوع كه با نقطه پايان يافته است ، دو فاصله مي گذاريم . حرف الف را مي نويسيم . پس از آن نقطه گذاشته ، نام خانوادگي شناسه را مي آوريم . پس از آن نام كوچك شناسه را نوشته به دنبال آن ويرگول مي گذاريم . تاريخ تولد را ذكر مي كنيم . پس از خط كوچك تاريخ مرگ او را ( اگر فوت كرده باشد ) مي نويسيم . پس از نشانه ويرگول نقش شناسه را مشخص مي كنيم . 1 .تاريخنويسي . الف . لطفي ، محمد حسن ، مترجم.

اسلاید 96: عنوانتعداد برگه هاي فهرست نويسي يك كتاب براي هر يك از مواد موجود كتابخانه ، يك برگه فهرست يا فهرست برگه تهيه مي شود . اين برگه همه دانستيهاي مربوط به آن مدرك يا سند را ، مطابق با قواعد فهرست نويسي انگلو – آمريكن 2 دربر مي گيرد . اين برگه شناسه اصلي يا برگه مادر ناميده مي شود .

اسلاید 97: نخستين جمله اي كه بر بالاي شناسه اصلي ، در نخستين خط نوشته مي شود ، سر شناسه ناميده مي شود . چرا كه بهترين و مناسبترين معرف مدرك است . اگر سر شناسه نام پديد آورنده باشد ، آن را سرشناسه پديد آور مي نامند . در صورتي كه سر شناسه ، عنوان مدرك باشد ، به نام سر شناسه عنوان ناميده مي شود .

اسلاید 98: با در دست داشتن برگه مادر ، تعداد فهرست برگه ها را از روي شناسه هاي افزوده موضوعي ، نويسنده ، عنوان و فروست آمده در برگه مادر تعيين و درست مي كنيم .

اسلاید 99: براي كتاب با مشخصات زير ، هشت برگه مورد نياز است1.برگه مؤلف . 2. برگه موضوع اول . 3. برگه موضوع دوم . 4. برگه موضوع سوم . 5. برگه موضوع چهارم . 6. برگه عنوان ( اصلي ) . 7. برگه عنوان ( فرعي ) . 8. رف برگه .

اسلاید 100: رجحان ، محمد صادق ، 1310 – غذا و شفا : سبزيجات ، حبوبات ، غلات ، قارجها / تأليف محمد صادق رجحان . – تهران : خيام ، 1373 . 252 ص .: مصور. عنوان روي جلد : كتاب شفا . كتابنامه : ص . [ 250 ] – 252 . 1 .رژيم غذايي درماني . 2. سبزيها - مصرف درماني . 3. ويتامين ها . 4. تغذيه . الف . عنوان . ب . عنوان : كتاب شفا

اسلاید 101: برگه موضوع بالاي برگه مادر تكثير شده ، موضوع راهما نطور كه در فهرست تحليلي نوشته شده است ، به فاصله سه سانتي متري از لبه راست برگه به رنگ قرمز مي نويسيم .

اسلاید 102: برگه عنوانبرگه عنوان برگه اي است كه عنوان يا نام كتاب به همان روش برگه موضوع ، بالاي برگه در فاصله سه سانتي متري از لبه راست برگه نوشته شود .

اسلاید 103: رف برگهرف برگه به طور كامل مانند برگه مادر است . تفاوت اين برگه با برگه مادر در كاربرد آن است . برگه مادر براي بهره گيري مراجعه كنندگان كتابخانه و در ترتيب الفبايي خود در برگه دان قرار مي گيرد . در حالي كه رف برگه به طور اختصاصي براي بهره گيري فهرست نويس ها و كتابداران و به ترتيب شماره يا حروف رده بندي در برگه دان نگهداري مي شود تا دسترسي به آن براي كاركنان ، به ويژه فهرست نويسان كتابخانه ، آسان باشد .

اسلاید 104: بخش سوم سرشناسه ها و شناسه هاي افزوده و چگونگي تشخيص و تعيين آنها

اسلاید 105: سر شناسه چيست ؟ نخستين جمله اي كه در اولين خط برگه مادر يا شناسه اصلي نوشته مي شود ، سرشناسه ناميده مي شود .

اسلاید 106: شناسه هاي افزوده كدام هاست ؟ پس از سر شناسه ، چون ديگر شاخصهاي بازيابي اطلاعات كتاب شناختي نيز مورد نياز پژوهندگان است ، به طور كلي لازم است براي ديگر پديد آورندگان و همكاران اثر مانند نويسنده همكار ، ويراستار ، مترجم ، مترجم همكار ، مصحح ، نقاش ، حاشيه نويس ، فروست ، عنوان و مانند آنها ، شناسه افزوده بسازيم.

اسلاید 107: انواع سر شناسهسر شناسه ممكن است يكي از سه حالت زير را دارا باشد : الف) مؤلف كتاب . ب) تنالگان . ج) عنوان كتاب .

اسلاید 108: الف) سرشناسه ، مؤلف كتاب و چگونگي تشخيص آنپديدآور يا شخص . اگر اثر توسط يك شخص تاليف شده باشد ، نام آن شخص ، سر شناسه قرار مي گيرد . اين شخص پديد آورنده يا آفريننده اثر ممكن است نويسنده ، نقاش ، طراح ، عكاس ، و ... باشد .

اسلاید 109: پديد آور دو يا سه شخص . اگر اثر توسط دو يا سه شخص تاليف شده باشد ، نام پديد آور اصلي يا نخستين پديدآور نام برده شده در منابع اصلي اطلاعات ( صفحه عنوان و پشت صفحه عنوان ) را سر شناسه قرارمي دهيم و براي يك يا دو شخص بعدي شناسه افزوده مي سازيم .

اسلاید 110: گردآوريها . اثر گردآوري يا برگزيده شده از آثار يك شخص را ( اعم از تاليف ، سخنراني ، كلمات ، درس و غيره ) زير نام آن شخص كه پديد آور اصلي است ، وارد مي كينم . براي گردآورنده يا برگزينننده ، شناسه افزوده مي سازيم .

اسلاید 111: ترجمه ها اثر ترجمه شده را زير سرشناسه يا پديد آور اصلي مي آوريم . براي مترجم شناسه افزود مي سازيم .

اسلاید 112: ويراستار هرگاه اثري با همكاري چند شخص و چند سازمان گوناگون به وجود امده و زير نظر يا ويراستار باشد ، اثر را زير نام ويراستار وارد مي كنيم .

اسلاید 113: تصوير اگر متني نوشته شود و نقاش يا مصور براي شرح يا تكميل آن ، تصويرهايي تهيه كند ، اثر را زير نام نويسنده وارد مي كنيم . براي نقاش يا مصور ان شناسه افزوده مي سازيم .

اسلاید 114: تفسير اگر اثر به منزله تفسير معرفي شود ، اثر را زير نام تفسير كننده مي آوريم . براي اثر اصلي شناسه افزوده نويسنده ؛ عنوان مي سازيم. به همان ترتيب تفسيرهاي مربوط به قرآن را زير نام مفسر وارد مي كنيم .

اسلاید 115: شرح اگر اثر به منزله شرح معرفي شده باشد ، اثر را زير نام شرح دهنده مي آوريم . براي اثر اصلي شناسه افزوده نويسنده ,عنوان مي سازيم . در صورت لزوم به عنوان اثر اصلي شناسه افزوده مي دهيم .

اسلاید 116: حاشيه اگر حاشيه همراه با متن باشد ، اثر را زير نويسنده اصلي وارد مي كنيم به حاشيه نويس شناسه افزوده مي دهيم . چنانچه حاشيه جداگانه منتشر شود ، اثر را زير حاشيه نويس ( محشي ) وارد مي كنيم و به اثر اصلي شناسه افزوده نويسنده ,عنوان مي دهيم .

اسلاید 117: ويرايش اگر اطلاعات آمده در منابع ، به ويرايش اثر اصلي دلالت كند و يا اگر هدف از چاپ يك اثر صحيح متن يا مقابله چند نسخه باشد و حتي اگر با شرح و توضيحات و حاشيه توام باشد ، اثر را زير نام نويسنده اصلي مي آوريم و براي مصحح يا شارح ، شناسه افزوده مي سازيم .

اسلاید 118: با بيش ازسه پديدآور-در صورتي كه اثر بيش از سه پديد آورنده ( شخص يا تنالگان ) داشته باشد . در اين حالت در بخش پديدآور تنها نام نخستين پديد آورنده را مي آوريم . پس از آن عبارت « ... [ و ديگران ] » را مي گذاريم . براي نخستين گردآورنده شناسه افزوده مي سازيم .

اسلاید 119: - در صورتي كه پديد آورنده اثر تنالگان باشد ، اما در هيچ يك از قواعد ذكر شده نگنجد و پديد آور شخصي هم نداشته باشد . با بيش از سه ويراستار . درصورتي كه اثري حاصل همكاريهاي اشخاص يا سازمان باشد ، ولي زير نظر بيش از سه ويراستار سر شناس باشد ، اثر را زير نام عنوان مي بريم . براي نخستين ويراستار شناسه افزوده مي سازيم .

اسلاید 120: با اقتباس كننده نا مشخص در صورتي كه اثري بازنويسي ، تحرير ، اقتباس ، تبديل شكلي به شكلهاي گوناگون ادبي( مانند تبديل شعر به نثر ) باشد ولي اقتباس كننده آن نام معلوم باشد ، اثر را زير نام عنوان مي بريم .

اسلاید 121: آثار مقدس كتابهاي مقدس و آثار مذهبي يا بخشي از اين آثار را كه به منزله متون مقدس پذيرفته شده اند ، مانند كتابهاي آسماني و دعاها ، زير سر شناسه يك شكل مي آوريم . براي افرادي كه در پديد آوردن دستي داشته اند ، شناسه افزوده مي سازيم .

اسلاید 122: آثار وابسته . به اثرهايي مانند : دنباله ، پيوست ، تكمله ، ذيل ، شفا لغات ، كشف الغات ، نمايه ، شماره ويژه پيايند و غيره كه به اثرهاي ديگر وابسته اند ولي جدا از آن منتشر مي شوند ؛ آثار وابسته مي گويند . سر شناسه آثار وابسته را مانند قواعدي كه درباره پديدآور شخصي ، تنالگان و عنوان ذكر شد ، تعيين مي كنيم و براي اثري كه وابسته است ، شناسه هاي افزوده نويسنده عنوان يا عنوان مي سازيم .

اسلاید 123: بخش چهارمشيوه تعيين موضوع كتاب

اسلاید 124: هدف از فهرست نويسي موضوعي يا تعيين موضوع سند اين است كه مضمون يا محتواي كتاب را بررسي و تحليل كرده و موضوع يا موضوعهاي اصلي كتاب يا سند را با كوتاهترين و رساترين و در عين حال آشناترين واژه يا عبارت ، براي آگاهي و بهره گيري آسان خواننده مشخص كنيم .

اسلاید 125: بنابراين نخستين گام براي تعيين موضوع ، تصميم گيري درباره « سر عنوان نهاي موضوعي » مورد استفاده و تهيه و تدارك دوره كامل آن براي كتابخانه است .

اسلاید 126: كيفيت و تعداد موضوعها براي تعيين دقيق و درست موضوع يا موضوعهاي مناسب و سودمند ، تصميم گيري درباره تعداد آنها ، توجه به نكته هاي زير ضرروي است : فهرست نويس بايد با كاربرد درست « سرعنوان هاي موضوعي » مورد استفاده يعني با شيوه تنظيم ، مفاهيم ، انوانع سر عنوانها ، انواع تقسيمات فرعي ، برگه آرايي سرعنوانها ، چگونگي برگه هاي مستند و ارجاعي و مانند آنها آشنا باشد .

اسلاید 127: فهرست نويس بهتر است هنگام تعيين موضوع ، هدف ، تعداد مجموعه ( حجم كتابخانه ) ، سازمان كتابخانه ( باز يا بسته بودن ) و امكانات كتابخانه را مورد توجه قرار دهد .

اسلاید 128: از دامنه و حدود مراجعه كنندگان و نياز واقعي آنها آگاه باشد . تا حد امكان خاص ترين موضوع را كه نشان دهنده محتواي اصلي كتاب باشد ، برگزيند .

اسلاید 129: سر عنوانهاي موضوعي « سر عنوانهاي موضوعي » كتابهاي مرجعي هستند كه كوتاهترين ، رساترين ، آشناترين موضوعهاي ( واژه ها و عبارتهاي ) به كار رفته دريك زبان را در بر مي گيرند.

اسلاید 130: آشنايي با سر عنوانهاي موضوعي سر عنوانهاي موضوعي فارسي سر عنوانهاي موضوعي كتابخانه كنگره سر عنوانهاي موضوعي سيرز

اسلاید 131: سر عنوانهاي انتخاب شده سر عنوانهاي اصلي و انتخاب شده با رنگ سياه و حرفهاي درشت تر در جاي الفبايي خود قرار دارند . معادل انگليسي سر عنوان انتخاب شده رو به روي هر سر عنوان انتخاب شده ، معادل انگليسي آن ، يعني عين سر عنوان پذيرفته شده كتابخانه كنگره را مي بينيد .

اسلاید 132: سر عنوان انتخاب نشده واژه ها و اصطلاحها يا عبارتها و موضوعهاي مشابه يا مترادف انتخاب نشده هم در همان فاصله از كناره سمت راست ، به ترتيب الفبايي با حرفهاي ريزتر آمده اند.

اسلاید 133: تقسيم جغرافيايي در جلوي برخي از سر عنوانها ، عبارت « تقسيم جغرافيايي » را در داخل دو هلال مي بينيد .

اسلاید 134: يادداشت دامنه درزير برخي سر عنوانها ، يادداشتهاي مختصر و مفيد مي آيند كه دامنه و نحوه كاربرد موضوعهاي انتخاب شده يا انتخاب نشده را به طور معمول ، به ياري مثال و شرح كوتاه روشن مي كنند .

اسلاید 135: مفهوم « X» ( مترادفها و متشابهات ) موضوعها يا واژه ها و اصطلاحهاي مشخص شده با « X » به طور معمول موضوعهاي مترادف ، متشابه و نزديك به هم هستند كه به دلايلي انتخاب نشده اند .

اسلاید 136: مفهوم «X X » ( اصطلاح اعم ) دارندگان نشانه « X X » سرعنوانهاي انتخاب شده اي هستند كه با حرفهاي سياه درجاي الفبايي خود آمده اند و نسبت به سرعنواني كه در زير آن قرار گرفته اند ، معني گسترده تر و كلي تري دارند .

اسلاید 137: مفهوم « ن ن » ( اصطلاح اخص ) دارندگان نشانه « ن ن » سرعنوانهاي انتخاب شده اي هستند كه با حرفهاي سياه در رديف الفبايي هم مي آيند و نسبت به سر عنواني كه زير آن قرار گرفته اند ، معني ويژه تر ، روشن تر و جزئي تري دارند.

اسلاید 138: مفهوم « نك » ( ارجاع از مترادف به اصطلاح انتخاب شده ) دارندگان نشانه « نك » سر عنوانهاي انتخاب نشده ايي هستند كه فهرست نويس را به واژه و يا اصطلاح انتخاب شده ارجاع مي دهند .

اسلاید 139: انواع سر عنوانها سر عنوان تك واژه اي . سر عنوان مقلوب يا معكوس . سر عنوان عبارتي . سر عنوان با واژه توضيحگر . سر عنوانهاي مركب . سر عنوان با تقسيم فرعي ( موضوعي يا دوره اي ) .

اسلاید 140: انواع تقسيمهاي فرعي 1.تقسيم هاي فرعي موضوعي . آموزش و پرورش – هدف و نقشها 2.تقسيمهاي فرعي شكلي . داستان نويسي – ادبيات نوجوانان . 3. تقسيم هاي فرعي زماني . ادبيات فارسي – قرن 14 ق .

اسلاید 141: تقسيمهاي فرعي مكاني . الف ) تقسيم محل زير موضوع . نفت ( تقسيم جغرافيايي ) -صنعت و تجارت ( تقسيم جغرافيايي )ب) تقسيم موضوع زير نام محل .

اسلاید 142: تقسيم جغرافيايي در مورد واحدهاي بزرگتر از كشوركشورهاي در حال رشد – اوضاع اقتصادي تقسيم جغرافيايي در مورد واحدهاي كوچكتر از كشورنفت – ايران – خوزستان

اسلاید 143: ترتيب قرار گرفتن سر عنوانها و تقسيمهاي فرعي غير از الفبايي يك دست همه شناسه ها در كل كتاب ، موضوع و تقسيمهاي فرعي آمده در زير سرعنوانهاي موضوعي به ترتيب زير دسته بندي و منظم شده اند :

اسلاید 144: الف) سر عنوانهاي تك واژه اي ب) تقسيمهاي فرعي دوره اي به ترتيب تقدم زماني و تاريخيپ ) تقسيمهاي فرعي شكلي و موضوعي به ترتيب الفبايي حرف به حرف ت ) تقسيمهاي جغرافيايي به ترتيب الفبايي حرف به حرف

اسلاید 145: ث ) تقسيمهاي جغرافياييج ) سر عنوانهاي مقلوبچ ) سر عنوان هاي همراه با واژه توضيحگرح ) شناسه با نقطه خ ) شناسه عبارتيد ) شناسه عبارتي با حرف اضافه

اسلاید 146: سر عنوانهاي كليديسر عنوانهاي كليدي موضوعهاي نمونه اي هستند كه هر كدام به جاي گروهي از سر عنوانهاي موضوعي ، با تقسيمهاي فرعي لازم آمده اند .

اسلاید 147: سر عنوانهاي نيامده در سر عنوانهاي موضوعيتعداد زيادي از سرعنوانهاي موضوعي به دليل كثرت ، در فهرست سر عنوانهاي موضوعي فارسي نيامده اند . ولي مي توانند بارعايت ضوابط ، نمونه موضوع قرار گيرند .

اسلاید 148: انواع ارجاع نك = نگاه كنيد بهUSE = Use or seeUF = used for BT = Broader Topics (Terms)SA = See AlsoRT = Related Topics (Terms)NT Narrower Topics (Terms)

اسلاید 149: بخش پنجم انتخاب نام پديد اورندگان شخصي

اسلاید 150: قاعده كليالف) در گزينش نام شخص پديد آورنده ، به طور كلي نامي را برگزيينم كه شخص به طور معمول به آن معروف و مشهور باشد . اين نام ممكن است نام واقعي شخص ، نام مستعار وي ، نام اشهر ، حروف آغازين و مانند آنها باشد .

اسلاید 151: انتخاب از ميان نامهاي گوناگوننام اشهر . اگر شخص پديد آورنده چند نام مشهور داشته باشد ، نام مشهورتر ( اشهر ) وي را انتخاب مي كنيم .

اسلاید 152: 1.نام حقيقي بر ديگر شكلها برتري دارد . 2.نامي كه دفعه هاي بيشتري در نوشته هاي شخص آمده است . 3.نامي كه دفعه هاي بيشتري در منابع مرجع آمده است . 4.نامي كه در آخرين اثر شخص آمده است .

اسلاید 153: نام مستعار . الف) اگر شخض پديد آورنده نام مستعار يا تخلص يا صورت خاصي از نام خود را برگزيند وآن را در آثار خود به كاربرد و صورت ديگري از نام وي ( نام حقيقي يا نامهاي مستعار ديگر ) ديده نشده باشد ، نام مستعار را بر مي گزينيم و از نام حقيقي به نام مستعار ارجاع مي دهيم .

اسلاید 154: املاي نامها اگر نويسنده از نظر املايي شكلهاي گوناگون داشته باشد ، از شكلهاي ديگر به شكلي كه خود نويسنده به كار برده است ارجاع مي دهيم .

اسلاید 155: بخش هفتم برگه هاي ارجاعي

اسلاید 156: فهرست مستند نام فهرست مستند تنالگان يا فهرست مستند موضوع به اين معني است كه شكل درست و پذيرفته شده نمادها ، تنالگان يا موضوعها ، به همراه شكلهاي مشابه و هم رديف و پذيرفته نشده آنها يك جا آورده مي شوند .

اسلاید 157: قاعده كلي از نام اشخاص ، تنالگان ها ، و موضوعهاي آثاري كه به منزله سرشناسه يا شناسه افزوده قرار نگرفته اند ، يعني سر شناسه و شناسه برگزيده ، نشده اند ، به شكلهاي برگزيده شده ، برگه ارجاعي تهيه مي كنيم .

اسلاید 158: ارجاع نام اشخاص اگر نامي كه شخص خود به كار مي برد يا در كتابها و مرجع ها مي آيد ، با سرشناسه يا شناسه برگزيده شد متفاوت باشد ، برگه ارجاعي تهيه مي كينم .

اسلاید 159: نيما يوشيج ، 1274 – 1338 ، مستعار × اسفند ياري ، علي برگه مستند ( نام حقيقي ) شاملو ، احمد ، 1304 –× صبح ، ا× بامداد . الف × ا . بامداد

اسلاید 160: ارجاع موضوعي تنوع و فراواني موضوعهاي از نظر تعداد و شكل و لزوم آشنايي و بازيابي آسان و سريع موضوع مورد نياز از سوي مراجعه كنندگان ، ايجاب مي كند كه تعداد ارجاع هاي موضوعي بيشتر باشد .

اسلاید 161: برگه مستند موضوع ( معكوس ) كشاورزي ، منابع × منابع كشاورزي برگه ارجاعي آن منابع كشاورزي نگاه كنيد به

اسلاید 162: بخش هشتم انواع فهرست

اسلاید 163: 1.فهرست فرهنگي يا واژه نامه اي بسياري ازكتابخانه ها از آن جمله كتابخانه هاي آموزشگاهي و عمومي كوچك در ايران ، همه فهرست برگه ها را در يك جا و در يك رديف الفبايي تنظيم مي كنند. .

اسلاید 164: 2.فهرست جداگانه يا تفكيكيبراي تنظيم فهرست جداگانه يا تفكيكي ، در كتابخانه هاي گوناگون ، بر حسب نياز خود به دو صورت عمل مي كنند.

اسلاید 165: الف) در روش نخست هر كدام از فهرستهاي پديد آورنده ، عنوان و موضوعي را به طور جداگانه ، در برگه دان هاي جدا از هم الفبايي مي كنند .

اسلاید 166: ب) درروش دوم فهرستهاي پديد آورنده و عنوان ( به همراه ارجاعهاي لازم ) با هم و فهرست موضوعي هم ( با ارجاعهاي لازم ) جدا از آن دو ، يك جا و در برگه دانهاي جدا الفبايي مي شوند .

اسلاید 167: 3.فهرست رده ايهدف از تنظيم اين فهرست آن است كه موضوعها ازكلي به جزئي يا ازعام به خاص يا بالعكس در كنار و دنبال هم قرار گيرند و در تنظيم موضوع يك نظم منطقي وجود داشته باشد و هر موضوعي در ارتباط با موضوعهاي پس و پيش جايگاه خود را بيابد .

اسلاید 168: 1.فهرست مؤلف و عنوان كه بر حسب ترتيب الفبايي نام پديد آورنده و عنوان برگه ارايي مي شوند .

اسلاید 169: 2.فهرست موضوعي در اين فهرست همه شناسه ها يا برگه هاي موضوعي بر پايه موضوع و ترتيب شماره يا نشانه رده بندي به كار رفته در كتابخانه تنظيم مي شوند .

اسلاید 170: 3. فهرست الفبايي موضوعي . چون شماره يا نشانه رده بندي براي جوينده موضوع نا مفهوم است ، ايجاد يك فهرست الفبايي موضوعي با ذكر نشانه رده بندي در برابر موضوع ضروري است .

اسلاید 171: بخش نهمآشنايي با منابع جستجو يا ابزار فهرست نويسي

اسلاید 172: ابزار و منابع فهرست نويسي فارسي 1.صورت كتابهاي فهرست شده در مركز خدمات كتابداري 2.كتاب شناسي ملي ايران4.سر عنوانهاي موضوعي فارسي5.فهرست هاي مستند مشاهير ، مؤلفان و سازمانها

اسلاید 173: 6.خلاصه رده بندي دهدهي ديويي و نمايه نسبي 7.گسترشهاي رده بندي دهدهي ديويي و رده بندي كنگره8. دايره المعارفها و فرهنگها ( به فارسي و عربي)9. سرگذشت نامه ها

اسلاید 174: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit egestas. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit egestas. Titleبرای عضویت در شبکه دانشجویان ایران عدد 1 را به شماره زیر پیامک کنید100080809090برای ورود به شبکه آموزشی دانشجویان کلیک کنیدMadsg.comلطفا آدرس ما را به خاطر داشته باشید

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید