صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 2:
سازمان های بین المللی فعال در زمینه اخلاق حرفه ای
نام دانشجو:
نام استا
٩۷ بهار
صفحه 3:
* به جای مالکیت معنوی بهتر است از اصطلاح مالکیت فکری استفاده شود این واه ترجمه ی
Property .¢53 5 195 (aes & Intellectual...) Intellectual Property هم
به معنای دارلیی یا مالکیت است. ۲۵۵6۲۲۷ ۱۳۱۲6۱۱611۵1 مالکیتی است که ناشی از فکر است.
مالکیت محصولاتی که فیزیکی و ملموس هستند مثل صندلی, Physical Propertyas als
است. اینها دارلیی های محسوس و قابل لمس به شمار می روند. ولی یک موزیک, فیلم یا طرح صنعتی یا
اختراع. از جنس فکر هستند که قلبل لمس نیستند گرچه در یک شی قلبل لمس تجلی پیدا می کنند اما
چیزی که آفریده ی پدیده آورنده است یک امر غیرمحسوس است وبه لین خاطر مالکیت یا دارایی فکری
نامیده می شود.
صفحه 4:
مالکیت معنوی از دیدگاه های مختلف:
* از جمله مایکل پلاتکنی مالکیت معنوی را چنین تعریف نموده است:«خلاقیتهای فکر و ذهن بشر که
دولت در قبال آنها به پدیدآورندگان آن حق انحصاری بهرهبرداری را برای مدت معینی به منظور جلوگیری
از استفاده غیرمجاز دیگران اعطا مینماید.»
در کشور ما نیز حقوقدانان در تعریف حقوق مالکیت معنوی اتفاق نظر ندارند و تعریف جامع و مانعی را
al ندادهند.
دکتر صفایی مالکیتهای فکری را حقوقی میداند که دارای ارزش اقتصادی و داد و ستد است؛ اما موضوع
آنها شیء معین مادی نیست.موضوع این حقوق فعالیت و اثر فکری انسان است.
دکتر کاتوزیان نیز حقوق مالکیت معنوی را حقوقی میدلند که یه صاحب Gl اجازه میدهد از منافع و
شکل خاصی از فعالیت یا فکر انسان به صورت انحصاری استفاده نماید
صفحه 5:
حقوق مالکیت معنوی: چگونه از مالکیت فکری حمایت مى شود؟
صفحه 6:
بخشیده شود.یعنی خللق اثری می تولند خودش از آن استفاده کند ی از طریق فروش امتیاز یا لیسانس لز
قانون به کسی که خللق یک لثر ادبی-هنری یا مخترع است حقوق اختصاصی می دهد که بتوان از لثر یا
اختراع خود بهره برداری تجاری کند.حقوق مالکیت فکری می تواند فروخته شود. لیسانس شود و یا
آن بهره برداری کند.
|
|
1
۱
صفحه 7:
لیسانس مثل یک قرارداد اجاره و مالکیت محفوظ است ولی در مدت محدودی اجازه بهره برداری به
دیگری داده می شود. یک محصول واحد همزمان میتولند با بیش از یک یا چند مالکیت فکری حمایت
شودبه عنوان مثال در مورد یک لپ تاپ در ن ولحد انواع و اقسام حقوق مالکیت فکری حضور دار. از
لحاظ فتی و سخت افزاری بیک اختراع است. در عين حال نرم فزارهای آن به عنوان کپی رلیت.دیزلین آن
به عنوان طرح صنعتی و علامت روی لّن به عنوان علامت تجاری قلبل حملیت استبنابراین یک محصول
میتواند همزمان موضوع چندین نوع مالکیت فکری قرار بگیرد.
صفحه 8:
حقوق مالکیت فکری را قانون اجرا می کند که با توجه به قانون هر کشوری سطح حمایت از مالکیت
فکری می تولند کم یا زیاد باشدالبته به غیر از قانون های داخلی . قوانین بین المللی و موافقت نامه ها یا
عهدنامه های بین المللی وجود دارد که چند کشور عضو لن هستند و متعهد می شهند در روابط شان مز
حقوق اتباع یکدیگر در خاک یکدیگر حمایت کنند.مثلا در کنوانسیون مالکیت صنعتی پاریس (مصوب
۳ كه ايران هم در سال ۱۳۳۷ عضو ن شد.هر یک از کشورهای عضو متعهد شده اند تا از
لختراع.علامت تجاری و طرح صنعتی اتباع خود در خاک یکدیگر حمایت کنند.
صفحه 9:
اهداف نظام مالکیت فکری چیست؟
صفحه 10:
چرا باید از مالکیت فکری حملیت شود و چه کسی از آن نفع می برد؟
مخالفین مالکیت فکری معتقدند: اگر اتفاق بیافتد. ایجاد انحصار می شود و دانش. اطلاعات و صنعت در
انحصار شخص یا شرکتهای خاصی قرار می گیرد و بقیه نمی توانند از ن بهره ببرند و یا انحصار موجب
شود تا آن را گران کنند و به دست دیگران نرسانند و یا هر قیمتی به آن بدهند.
موافقین مالکیت فکری معتقدند: یکی از کارکردهای اصلی مالکیت را ایجاد انگیزه می دانند.افراد سرمایه
مادی و ذهنی خود رابه کار می برند نوآوری می کنند و اگر ببینند که از حاصل فکر آنها ۰ قانون حمایت
می کند و با ناقض قانون برخورد می کند انگیزه ای برای نوآوری و توسعه بیشتر در علم و فناوری خواهند
داشت. اگر حمایتی از طرف قانون نباشد افراد دلسرد می شهند و انگیزه کار از بین می رود. لین انگیزه نه
تنها برای فرد بلکه برای جمع مفید نیز است و توازنی بین نیازهای خللق لثر و جامعه به وجود مى أورد. لز
سوی دیگر جامعه هم به اشکال مختلفی از حمایت مالکیت فکری می تواند بهره مند شود.
صفحه 11:
اخلاق تجاری و حقوق مالکیت معنوی
صفحه 12:
احترام به حقوق مالکیت معنوی یکی از وظلیف کشورهای عضو سازمان جهانی مالکیت معتوی (۱۳0/)
و اعضای سازمان جهلنی تجارت است و بر اساس موازین و اصول پذیرفتهشده. عدم رعلیت حقوق مالکیت
معنوی مغایر با اخلاق تجاری است.
اما در سالهای اخیر تعدادی از کشورهای جهان سوم به دلايل بشر دوستانه انتقادلتى بر لين اصل مهم
لازمالرعايه در اخلاق تجارى وارد كردداند.
مهم ترين این انتقادات عبار تند از: طمعورزی و زیادهطلبی شرکتهای بزرگ فراملی است که از طريق
خریداری کردن دستاوردهای مخترعان. مکتشفان و نوآوران, به تولید کالاهای دانشپایه يا تجار ى كردن
اختراعات مبادرت میکنند اما حاضر نیستند در مواردی که زندگی میلیونها نفر از انسانها در معرض
نابودی است کمترین امتیازی برای آنها در نظر بگیرند.
صفحه 13:
احترام به حقوق مالکیت معنوی نمیتواند یک جانبه باشد. تعدادی از کشورهای در حال توسعه بارها شاهد
تقليد از طرحهاى ابتكارى خود يا به سرقت رفتن درییهای بیولوژیکی منحصربهفرد <
برای نمونه یادآور میشود که از برخی گیاهان دارویی کشورهای در حال توسعه. موادی استخراج شده
است که دارای ارزش خارق العادهای بوده و در درمان بیماریهای خاص مورد استفاده قرار گرفتهاند و پایه
و اساس برخی از لبداعات را تشکیل دادهلند. بدون آنکه حقوق ویژهای برای پرورشدهندگان لین گیاهان یا
کشورهایی که اين گیاهان در قلمروی آنان میروید در نظر گرفته شود.
د بودهاند.
صفحه 14:
تعریف رویههای تجاری
نامطلوب یا غیرمنصفانه
* رویههای تجاری نامطلوب یا غیرمنصفانه به
رفتارها یا اقداماتی گفته میشوند که در
تجارت انجام دادن آنها خلاف اخلاق بوده و
موجب بروز خسارت به طرف یا طرف:
تجاری میشود.
صفحه 15:
رویه های تجارت غیرمنصفانه یا ناعادلانه در دنیای امروز هر یک از افراد بشره صرف نظر
از آنکه تبعه چه کشوری هستند یا در کجا اقامت گزیدند عضو sts sa
محسوب میشوند و هر فعالیت خلاف عرفه غیر منطقی» نادرست و ناروایی
زند اقدامی غیراخلاقی به شمار میرود مانند:
- عدم ایفای تعهدات تجاری.
- بیتوجهی به حقوق شناختهشده مصرفکننده»
- عرضه کالاهای تقلیدی.
- تولید یا فروش کالاهای نامرغوب.
- ارائه صورتحسابهای مالی غیر واقعی یا اطلاعات نادرست به سهامداران»
- عدم رعایت استانداردهای ایمتی»
- اسراف در مصرف منابع طبیعی» آلودگی محیط زیست)
صفحه 16:
- بازلریابی برای کالاهای زیانآور؛
- عدم تطبیق کالای عرضهشده با نمونه مورد
sails
ن رویه های تجا ee
92Gb ee تا - پوشیده نگهداشتن عیب خلتی کالا از دید
امطلوب: خریدار به طور آگاهانه.
- ارزان فروشى فكارانه (داميينك):
- تبعيض در فروش كالا به مشتريان و عدم
- تبلیغات گمراهکننده
تحویل یا ارسال به موقع کالا
|
|
1
۱
صفحه 17:
موضوعلتی که در قلمروی اخلاق تجاری اهمیت پیدا میکند در هر دورهای میتواند متفاوت
باشد.
ارزان فروشی مکارانه به رغم موافقتنامههای بینالمللی ادامه حیات برخی از بنگاههای اقتصادی را تهدید
میکند.
* جرایم اینترنتی به موازات گسترش حجم مبادلات بینللمللی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات: روند
فزایندهای به خود گرفته است
* سرقت داراییهای معنوی. فروش اطلاعات فایلهای شخصی و رواج فعالیت هکرهاء نشانگر بیتوجهی به
معیارهای شناختهشده اخلاق تجاری یا حرفهای در سطح بینالمللی است.
صفحه 18:
* تبدیل مواد غذایی اساسی به سوختهای بیولوژیکی گر چه تولید سوختهای بیولوزیکی به ظاهر
اقدامی موجه لبه خاطر کاهش مصرف انرژیهای تجدیدناپفیر) تلقی میشود اما با توجه به اثرات منفی
آن در افزلیش بهای مواد غذلیی در سطح بینالمللی و افزایش خطر قحطی در کشورهای فقیر و تبدیل
شدن بخشی از جنگلها به اراضی زیر کشت فراوردههایی که از آنها اتانول استخراج میشود و يه
طورکلی تهدید امنیت غذایی دنیا اقدامی غیراخلاقی و مغایر با استاندارهای لخلاق تجاری محسوب
میشود.) بدون توجه به اثرات منفی آن در امنیت غذایی کشورهای در حال توسعه یا فقیر افزایش حجم
گازهای گلخانهای به گونهای بیسابقه و برخلاف توافقات کنوانسیون کیوتو و تشدید روند انقراض
كونههاى نباتی و حیوانی که نسل آنها در معرض خطر است بیانگر نقض آشکار اخلاق تجاری یا حرفهای
است که توسعه پایدار را ببلی تامین رفاه بشر و نسلهای آینده ضروری ساخته و به عنوان یکی لز
ارزشهای اخلاقی مورد تاکید قرار داده است.
صفحه 19:
مدیریت جهانی زیست محیطی و نظایر آنها به منظور ارتقای سطح آگاهی بنگاههای اقتصادی از مزایای
برخورداری از اخلاق تجاری و حرفهای و گسترش آن در عرصه جهانی صورت گرفته است که عبارتند از:
* * انستیتوی اخلاق تجاری اروپاه
* * مرکز اخلاق حرفهای و تجاری دانشگاه لیدز.
انستیتوی بینالمللی اخلاق تجاری»
مرکز منابع اخلاقی دوبی-
* * مرکز الکترونیکی اخلاق تجاری (دانشگاه ایالتی کلرلدور»:
* * شبکه اخلاق تجاری استرالیا؛
* * مرکز اخلاق تجاری دانشگاه بوداپست.
* انستیتوی اخلاق تجاری مالزی,
* مرکز مطالعات اخلای حرفهای (دلنشگاه ایلینویز),
* * شبکه اخلاق تجاری آلمان.
* مرکز اخلاق حرفهای بینالمللی چین
و دهها مرکزه سازمان. انستیتو و نهاد دیگری
صفحه 20:
* به منظور آگاهی جامعه تجاری ایران از اهمیت پایبند بودن به معیارهای اخلاق تجاری و بررسی
تجربیات و فطالعاتی که در سی سال اخیر در این زمیته در دنیا انجام گرفته است ضروری است که
مرکزی با عنوان مرکز مطالعات اخلاق تجاری ایرن با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران, اتاق بازرگانی
صنایع و معادن ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود.
|
|
\
۱
صفحه 21:
تاسیس رشتهای با عنوان مدیریت اخلاق تجاری در دلنشکدههای اقتصاد. بازرگانی و مدیریت برای
تدریس موضوعات و مسائل مرتبط با اخلاق تجاری ضروری به نظر میرسد. دانشکدههای دیگر نیز
میتوانند حسب ضرورت نسبت به ایجاد رشتهای با عنوان اخلاق حرفهای اقدام نمایند. بیلی روشن
شدن موضوع یادآور میشود که آگاه کردن دلنشجویان رشته مدیریت جهانگردی از اصول اخلاق جهان
گردی و آگاهی دانشجویان رشته تربیت بدنی از اخلاق در ورزش با بهرهگیری از متون, گزارشات و
تحقیقات ارزشمندی که در دست است کاملا ضروری است در سایر زمینهها (اخلاق در پزشکی: اخلاق
در قضاوت, اخلاق در پژوهش, اخلاق اینترنتی و ...) سالهاست که مطالعه و تحقیق انجام گرفته و منابع
وسیعی برای تدریس و تجزیه اندونزی در اختبار علاقمندان قرار می دهد.
صفحه 22:
پایان