صفحه 1:
Gp سازمانهای
POMS,
gi yeu Bh) OSL ١ نهيا
4
صفحه 2:
صفحه 3:
و هو الذی جعل لکم النجوم لتهتدو بها
ae طلفات البرو
البحر» قد فصلنا الايات لقوم يعلمون
اين خداوند است كه روشنايى ستا ركان را جراى راهنمايى بشس در تي مكلى
هاى شب و تاريكى هاى دريا فراهم مى نمايد واين نشانه های گستررده بای
دانايان و صاحبان فكر است.
صفحه 4:
فهرست :
- سازمان بمنزله موجود زنده و انسان معنوی اساس سازمانهای نوین
- عناصر اصلی تعیین کننده رشد سازمانی در سازمانهای نوین
Sate = ای وب ۲ سارمان های عسر صنعت
- نقش کارکنان در سازمانهای نوین
- یادگیری (۶ 1 [*/1.۳) زیر بنای اصلی سازمان های
alt از دیدگاه راهبردی به مفاهیم اساسی در سازمانهای نوین
- منابع
صفحه 5:
سازمان بمنزله موجود زنده و انسان معنوی اساس سازمانهای نوین :
در حیطه سازمانی نیز, امروزه بقایا زوال سازمانیای پیشرو به
بستكى دارد كه عملا" ديوهت برنامه ریزی شده قطعی دراز
مدت بر آنها بدليل تلاطمات و جالش هاى متعدد و الزام بر
914599195 محدوديت زمان كارسازى ندارد. بنابراين تمركز و
سرمايه كذارى دراز مدت در سازمانها بر روى رشد و توسعه
انسانها بعنوان انسان معنوى مبناى بقا و حركت آنان رادر جبار
جوب مدلباى جديد مديريت تغييركه براساس نظامياى اثر
بخش ونوين خلاقيت و نوآورى جست حضور شایسته در
باززارهاى متنوع . متلاطم و متغیر ساختار دهی و مندسی
6 رد فا و oe ee
صفحه 6:
در این راستا شالوده اصلی طراحی و استقرار سازمان های
نوین. سرمایه های انسانی ارزشمندی هستند که در قالب
گروهیای تخصصی, سامان یافته و « سازمان را بمنزله موجود
زنده» در تمامی تلاطمات یاری نموده و نه تنبا نگران تغییر
نیستند بلکه خود. مدیریت بر تغییر و ایجاد چللش های ذهنی و
فکری را عبده دار بوده و در قللب سازمانیای فراگیر نسبت به
تبادل دائمی دانش و مشار کت گسترده سازمانی و ایجاد
ارزش افزوده اقدام می نمایند.
6
صفحه 7:
عناصر اصلی تعیین گننده رشد سازمانى در سازمانهاى نوين :
اجرای نظام مهندسی مجدد سازمانی (مثال عملیاتی 13۸1۸050
(SCORECARD
6 ارتقای کرامت . قابلیت ها و توانمندیهای کارکنان
ی کا رکنان )
#۴ میزان انگیزه و تفویض اختیارات و مسئولیت ها ( رضا
# سیستم های اطلاعاتی زنده و پویا و در حال حرکت 0۳1171
Me بکارگیری های فنآوری هاى نوين و ييشرفته
صفحه 8:
در حقیقت. مفیوم فرهنگی و اجتماعی واژه جیانی شدن ؛
تجمع تمامی بشریت حول محور تغییر براساس دانایی و
استفاده از تن جیت زندگی بتر با ارتباطات زنده معنی
می شود و بر همین مبنا کلیه سازمانبای پیشرو دنیا بنیان
توسعه خود را در جبت استقرار مدیریت بر مدیریت تغییر
متمرکز نموده وبا توجه به دستاوردهای بدیع و متعدد در
حوزه فن آوریبای علمی و اطلاعاتسی. پیاده سازی مدل
توسعه نوین را برنامه ریزی نموده و پیرو آسن تغییرات
بنيادین در کلیه معیارهای ارتباطی و نقش سازمانا ایجاد
شده و یا در حال بروز می MAL
صفحه 9:
تفاوت سازمانهای نوین با سازمانهای عصر صنعت :
0 در عصر صنعت افراد را استخدام می کردند و برای یک کار کاملاً
مشخص و تعريف شده آموزش عى داهند . در سازمانها معمولاً
نخبكانى وجود داشتند كه توانايى تعريف جزئيات كارهاى تكرارى را
كه كاركنان بليد بعنوان وظيفه انجام مى دادند . داشتند .اين نخبكان
که از بین مدیران یا مهندسان برجسته انتخاب می شدند, استاندا
ردها را تعریسف نموده و روش های کنترل و اعمال نظارت و كسب
اطمینان از صحت عملکرد بر اساس استانداردها را تعریف می
نمودند . کارکنان قرار نبود. که بیشتر فکر کنند بلکه , قرار بود که
زر کار ——
9
صفحه 10:
در عصر اطلاعات این فلسفه دیگر صادق نیست .
کارهلیی که تسکراری است و شرلیط انجامش قابل
پیش بینی وبرنلمه ریزی استبه ماشین سپرده می شود و
کار اصلی انسان بعنوان یک متاع معنوی بکار گرفتن
ذهن ٠ ايجاد فکر و خلاقیت و تولید محصول از لین طریق
10
صفحه 11:
نقش کارکنان در سازمانهای نوین
9 1 وف بازار آنقدربا سرخت تغيير صى كند كة
ديكر فك ركروه اندكى از نخبكان براى باسخكويى به
نازها كلفى نيست.. همة كازكثان بليد فك ركثند و سهم
خود را نسبت به بهبود عملكرد سازمان ايفا نمايند.
انسانهای سازمانی درصف اول ارتباط با مشتریان و
فرآیندهای مربوطبه ن هستند. چه کسی بهتر از آتان می
توائد مشکلات فرآیندهای موجود را درک نموده . نطریات
00063333 لاقت تبلية و برائ يهيوة وضع موجود ارانه
By de دروف ©
صفحه 12:
eee ات بوده تا ر کنسان علیرخمالین که
مهمترین و بهترین منبع اطلاعات سازمانی هستند در
پردازش اطلاعات و استفاده مناسب از گّن جهت بهینه
سازی فرآیندها کم تجربه ویا بی تجربه هستند . آنان باید
و عمل خود را در جهت رسیدن به اهداف تنظیم کند .
12
صفحه 13:
گیری 1۳۸1۳130 زیر بنای اصلی سازمانهای نوین
استا یادگیرری پیوسته» مستص؛ زنده و در زمان واقصی
بعنوان زیس بنای اصلی اجرایسی نسمودن مسدل تسوسعه ملسی و
سازمانی تصیین و واژه سازمانهای فراگیس در حال نهادینه شدن
در اداره سازمانهای نوین می باشد که در آن مبنای حرکته سرمایه های
انسانی» دائماً در حال یادگیرری است که بخودی خود بعنوان اصلی تررین
منبسع حیاتی سازمان مهمتسم از تولید و محصول بوده و ارتقای
ارزشمندیهای اوست که سازمانها را برترری می بخشد.
صفحه 14:
2 نگاهی از دبدگاه راهبردیبه مفاهیم نمین توسعه. انسان
اجتماعی و سازمانی. مدیریت . تکنولوژی و اطلاعات و
ار تباطات در سازمانهای نوین
14
صفحه 15:
درمدلهای جدید تغییر جوامع و سازمانها بمنزله موجود زنده.
خود سازمانده . خود کنترل . خود مصحح با ساختار سلسله مراتبی
منعطف و نشات گرفته شده از تئوری نظم درآشفتگی هستند که
در آن محور اصلی انسان است .
مهمترین و مشکلترین مساله در استقرار لین مدل . تغییر رفتار از
شکل سنتی به مدیریت خلاقیت و با مدیریت بر تغییراست.
ایجاد تضاد فرهنگی مقدمه خلاقیت است. بجای فرهنگ مشترك در
گروههای تخصصی باید بینش مشترك ایجاد شود.
15
صفحه 16:
مفهوم توسعه و مدیریت در سازمانهای امروزیبا واژه های اصلی زبر
مترادف است :
لأ انسان معنوی
آلا تفکر جهانی
BE نظامهای هوش مصنوعی (که مدیریت می کنند)
للا تغییر حیطه عمل تمامی علوم از رولبط خطیبه غیر خطی و تمرکز بر
نقاط مرزی
EE _خلق ریاضیات جدید فراکتالی برای اندازه گیری واقعیات وحقایق
"أ از بین رفتن فاصله تاریخی در سیر تحول مدلهای توسعه ملی و سازمانسی
و لزوم و همت همگانی برای پرکردن فاصله موجود
( فاصله چند ساله نه چند صد ساله )
16
صفحه 17:
نظامات زنده (زبان زنده و مشترك انتقال اطلاعات ) و در حال
حرکت . بعنی از دستی به مکانیزه و از مکانیزه به زنده . در حال
سر تست 9 هوشمند
(شبیه سازی نرونهای مغز بجای 0-1 و سرمایه گذاری بر روی
UMTS با موبایل نسل سوم)
خروجیهای فراوان یا سینرژی در نظامهای جدیدر تثوری دوم
5 نبايك تغییر کوچك در ورودی خروجیهای بی شماری
حاصل خواهد شد. مثال سازمانهای دیجیتال)
17
صفحه 18:
نابودی خلاق
ایجاد عمدی چالش. « تنش خلاق » بعنوان مهمترین وظیفه مدیران
(بدور ربختن خیلی از داشته های قبلی )
از بین رفتن زمان در ترانزیت
عدم کارآیی برنامه ریزی قطعی بلند مدت
نقش دولتها در استقرار نظامهای مدیریت دانائی در توسعه جوامع
( انتشار گسترده دانلشی بصورت عادلانه . آزادلنه و مفید در سازمانها برای
استقرار نظام مشارکت همگانی در تمامی سطوح )
تکامل انسانها و حمایت و استقرار نهادهای ارتباطات زنده
سازماندهی و مهندسی مجدد سازمانی بر اساس گروههای تخصصی
18
صفحه 19:
Pr
تصمیم گیری در مدیریت سنتی علمی از طربق
فرآیندهای از قبسل برنامه ریزی شده و تحلیلی است ولی
در مدیریت چالشی نوین از طریق فرآیندهای اکتشافی ۰
عملی . درك مستقیم . استدلالبه وسیله قیاس و شبیه سازی
از تعامل پیوسته سرمایه های انسانی انجام می گردد.
مدیران موفق درسازمانهای امروزی بلید عمدابه ناپایداریها
دامن بزنند چرا که ایجاد آشفتگی منجربه خلاقیت خواهد شد
و خلاقیت مستمر نیازمند تخرییب ذهنی مستمر است. ( نابودی
خلاق)
19
صفحه 20:
بحث مهم دیگ» توجه عميقتر دنيا به منهوم مديرريت تطبيقى مى باشد. معمولاً ما دوست نداريم که از
تجربیات دیگران استفاده نمایم و علاقمندیم خودمان همه چین را تجربه کنیم اما کشورهاو
ش كتهاى بز رك دنيسا ديكس بدون كسك و مشا ركت ديكس كشورها وش كت هاى مكمل در
بازار .محصول مستقل تولید نمی کنند. موضوعی بنام روابط بین سازمانی [pal دریحث مديرريت
سازمانی بسیار پر رنگت شده است. دیگرمحصولی در عررصه جهانی عرضه نمی شود مگر اینکه چند
سازمان و شرکت بزررگ در تهیه آن مشا رکت نموده باشند.
موضوع تفكى جهانی "و واژه هایی چون :
LEARNING ORGANIZATION, LEARNING SOCIETY, LEARNING
WORLD
Sly کت عمومی دنیای پیشرو حول محور انسان و مدیرریت دانایی استه.
INTERRELATION ORGANIZATIONS -\
GLOBAL THINKING,2
صفحه 21:
سیم تحول تاریخی نگررش به انسان در مکاتب مدیرریت به ترقیب « انسان جزئی از
تولید» « انسان مهمتررین بخش تولید» و « انسان مهمتس از تولید» در مدیررست
دانائی می باشد که تبدیل انسان از کالای فیزیکی به کالای معنوی استا.
WORKFORCE ~HUMAN RESOURCE ~HUMAN CAPITAL
(ASSET)
21
صفحه 22:
۱۳۳
fry Py |
1- کتاب نظم د رآشفتگی ( 017۸05 )
نوشته : جيم زكليىك
JAMES GLEICK ( 1987 )
2- کتاب نظم بنجم
THE FIFTH DISIPINE : THE ART & PRACTCE OF THE
LEARNING ORGANIZATION
نوشته : پیتر سنج
PETER M.SENGE(1990)
3- مقاله : چالش های بهره وری
THE NEWPRODUCTIVITY CHALLENGE
نوشته : پروفسور پیتر دراکر
PETER F.DRUCKER(1991)
22
صفحه 23:
4 کتاب عدیریت بر تاشتاخته ها
MANAGING THE UNKNOWABLE
وه ۶ رالف دی انسشسی:
R.D.STACEY (1992)
7 كنات سارحانها ۶ نسیستماهانی طبیعی و غفلاتین
ORGANIZATIONS : RATIONAL , NATURAL & OPEN
SUSTEMS
توسته ربدارداستکات
W.RICHARD SCOTT (1992)
- طراحی و نثوری سازمان
ORGANIZATION THEORY AND DESIGN
نوشته * ریچارد دفت
RECHARD DAFT (1992)
23
صفحه 24:
7- کتاب جوامع بعد از سرمایه داری
POST CAPITALIST SOCIETY
نوشته : پروفسور پیتر دراکر
PETER F.DRUCKER (1992)
allao -8 : ایجاد سازمانهای یاددهنده و یادگیرنده
BUILDING A LEARNING ORGANIZATIONS
نوشقه : ديويد كاروين
DAVID GARVIN (1993)
« مقاله : آشفتگی , خودسازماندهی و روانشناسی
CHAOS , SELF ORGANIZATION , AND PSYCHOLOGY
نوشته * اسکات بارتون
SCOTT BARTON (1994)
24
صفحه 25:
10- کناب الگوهای سازمانهای یادگیرنده و یاددهنده
MODELING FOR LEARNING ORGANIZATIONS
نوشته؛ جان مورکرافت و جان استرمن
JOHN D.STERMAN & JOHN . MORECROFT (1994)
- كنات اررياين عملعرد متفاد
BALANCED SCORECARD
نوشته : پروفسور نورنون و کاپلان
NORTON & CAPLAN (1996)
2- کتاب مدیریت بر دانایی
MANAGING KNOWLEDGE
CRITICAL INVESTIGATIONS OF WORK AND LEARNING
نوشته : پریکار , هال , چومر و ویلموت
CRAIG PRICHARD, RICHARD HULL, MIKE CHUMER (2000)
AND HUGH WILLMQTT
صفحه 26:
SETS مج شی مزر از ط رو تعبیر بیش
DELIVERING THE VISION
گرد آوری : ایلین میلنر
EILEEN M.MILNER (2002)
sea eee وان بوتره نایم" دانشگاهی وكا رقتنادى و
ee eae ارو ای مه بر پرست ارف ری ایتتریت
26
صفحه 27:
he پا زا