علوم مهندسی معماری و عمران

سازه های بتنی (دیوار برشی)

divar boreshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سازه های بتنی (دیوار برشی)”

سازه های بتنی (دیوار برشی)

اسلاید 1: سازه های بتنیدیوار برشی

اسلاید 2: دیوار برشیبا نيروهاي جانبي مؤثر بر يك سازه ( در اثر باد يا زلزله ) به طرق مختلف مقابله مي شود كه اثر زلزله بر ساختمانها از ساير اثرات وارد بر آنها كاملا متفاوت مي باشد . ويژگي اثر زلزله در اين است كه نيروهاي ناشي از آن به مراتب شديدتر و پيچيده تر از ساير نيروهاي مؤثر مي باشند . عناصر مقاوم در مقابل نيروهاي فوق شامل قاب خمشي ، ديوار برشي و يا تركيبي از آن دو مي باشند . استفاده از قاب خمشي به عنوان عنصر مقاوم در مقابل نيروهاي جانبي بخصوص اگر نيروهاي جانبي در اثر زلزله باشند احتياج به جزئيات خاصي دارد كه شكل پذيري كافي قاب را تأمين نمايد .

اسلاید 3:

اسلاید 4: اين جزئيات از لحاظ اجرايي غالبا دست و پاگير بوده و در صورتي مي توان از اجراي دقيق آنها مطمئن شد كه كيفيت اجرا و نظارت در كارگاه خيلي بالا باشد از لحاظ برتري مي توان گفت كه ديوار برشي اقتصادي تر از قاب مي باشد و تغيير مكانها را كنترل مي كند در حالي كه براي سازه هاي بلند قاب به تنهايي نمي تواند در اين زمينه جوابگو باشد . حال به ذكر چند نمونه از ديوارهاي برشي مي پردازيم:

اسلاید 5:

اسلاید 6: 1-ديوار هاي برشي فولادي : بعضي مواقع ورقهاي فولادي به عنوان ديوارهاي برشي بكار مي روند . براي جلوگيري از كمانش موضعي چنين ديوارهاي برشي فولادي لازم است از تقويت كننده هاي قائم و افقي استفاده شود. 2-ديوارهاي برشي مركب :ديوارهاي برشي مركب شامل : ورقها ي تقويت شده فولادي مدفون در بتن مسلح ، خرپاهاي ورق فولادي مدفون در داخل ديوار بتن مسلح و ديوارهاي مركب ممكن ديگر ، كه تماما با يك قاب فولادي و يا با يك قاب مركب تؤام هستند مي شود .

اسلاید 7: 3- ديوارهاي برشي مصالح بنايي : از دير زمان در ساختمانهاي مصالح بنايي از ديوارهاي مصالح بنايي توپر غير مسلح استفاده مي شده است ولي روشن شده است كه اين ديوارها از نقطه نظر مقاومت در مقابل زلزله ضعف دارند و لذا اكنون به جاي آنها از ديوارهاي برشي مسلح نظير ديوارهاي با آجر تو خالي و پر شده با دوغاب استفاده مي شود . 4-ديوارهاي برشي بتن مسلح : نوع ديگري از ديوارهاي برشي ، ديوارهاي برشي بتن مسلح است كه در اين مقاله به آن مي پردازيم. يكي از مطمئن ترين روشها براي مقابله با نيروهاي جانبي استفاده از ديوار برشي بتن مسلح است .

اسلاید 8: ديوار برشي به عنوان يك ستون طره بزرگ و مقاوم در برابر نيروهاي لرزه اي عمل مي كند و يك عضو ضروري براي سازه هاي بتن مسلح بلند و يك عضو مناسب براي سازه هاي متوسط و كوتاه مي باشد . انواع ديوار برشي بتن مسلح : دو نوع ديوار برشي بتن مسلح وجود دارد : 1-ديوار برشي در جا : در ديوار برشي در جا به منظور حفظ يكنواختي و پيوستگي ميلگرد هاي ديوار ، به قاب محيطي قلاب مي شوند.

اسلاید 9: 2-ديوار برشي پيش ساخته :در ديوار هاي برشي پيش ساخته يكنواختي و پيوستگي با تهيه كليه هاي ذوزنقه شكل در طول لبه هاي پانل و يا از طريق اتصال پانلها به قاب توسط ميخهاي فولادي صورت مي گيرد . تأثير شكل ديوار : تعبيه بال در ديوارها براي پايداري و شكل پذيري سازه بسيار مفيد مي باشد.

اسلاید 10:

اسلاید 11: نحوه اجراي ديوار برشي را مي‌توان در مراحل زير بيان كرد. الف) آرماتوربندي ب) قالب‌بندي پ) بتن‌ريزي ت) درآوردن قالب

اسلاید 12: الف) آرماتوربندي آرماتوربندي ديوار برشي شبيه آرماتوربندي ستون‌ها است براي آرماتوربندي ديوار برشي مراحل زير انجام مي‌شود: 1. خم زدن ريشه 2. جانداختن خاموت‌هاي ديوار برشي در ريشه ديوار برشي 3. بستن ميلگردهاي طولي ديوار برشي 4. بستن ميلگردهاي عرضي ديوار برشي

اسلاید 13: 1) خم زدن ريشه از يك ديد ديوار برشي دو نوعند: 1- ديوار برشي كه از روي تراز روي پي اجرا شده‌اند. 2- ديوارهاي برشي كه بر روي ديوار برشي ديگر اجرا شده‌اند. در هر دو مورد ميلگردهاي طولي ديوار برشي بايد به يك سري ميلگرد كه در مورد اول در پي نصب شده‌اند و در مورد دوم متعلق به ديوار برشي زيري هستند پيوند بخورند.

اسلاید 14: به علت حمل‌ونقل و جابه‌جايي بسيار در كارگاه اين ريشه‌ها ممكن است از راستاي اوليه و موردنظر خارج شوند وبه منظور پيوندزدن ميلگردها به اين ريشه‌ها اين ريشه را خم مي‌زنند تا در راستاي موردنظر قرار گيرد خم‌زدن ممكن است به روش‌هاي مختلفي صورت گيرد متداول‌ترين روش استفاده از آچار F است.

اسلاید 15: 2) جا انداختن خاموت‌هاي ديوار برشي در ريشه ديوار برشي: خاموت‌هاي ديوار برشي خاموت‌هايي هستند كه طول زيادي دارند يعني مستطيل شكل هستند از طرفي اين خاموت‌ها كليه ميلگردهاي طولي را دربر نمي‌گيرند در هر صورت اين خاموت‌ها در ريشه جا انداخته مي‌شوند تا بعداً به محل خود انتقال پيدا كنند.

اسلاید 16: 3) بستن ميلگردهاي طولي ديوار برشي در اين مرحله ميلگردهاي طولي كه از قبل آماده‌شده و برش خورده‌اند و به طول موردنظر درآمده‌اند به خود ريشه انتقال داده مي‌شوند و به ريشه پيوند مي‌خورند. 4‌) بستن ميلگردهاي عرضي ديوار برشي در ديوار برشي يك سري ميلگرد ديده شده است كه عمود بر ميلگردهاي سراسري نصب شده‌اند.

اسلاید 17: دیوار برشی از دو سمت به دو ستون متصل است

اسلاید 18: ب) قالب‌بندي ديوار برشي براي قالب‌بندي ديوار برشي مراحل زير اجرا مي‌شود. 1. بستن رامكاها 2. تميزكردن و روغن‌زدن قالب‌ها 3. جاانداختن قالب‌ها 4. بستن قالب‌ كناري و كوچك 5. شاقول‌كردن ديوار برشي

اسلاید 19: 1) بستن رامكاها قبل از بستن رامكاها حتماً بايد ديوار برشي شاقول شود زيرا تعداد رامكاها در ديوار برشي بسيار زياد است و در چند رديف بسته مي‌شوند. اندازه رامكاها به اندازه مقطع ديوار برشي است و به اندازه‌اي از ميلگرد بيرون مي‌آيند كه اندازه مقطع را تأمين كنند. هر جايي كه نياز است قالب بسته شود بايد در آنجا رامكا بست.

اسلاید 20:

اسلاید 21: 2) تميزكردن و روغن‌زدن قالب‌ها اگر قالب‌ها در بتن‌ريزي‌هاي قبلي استفاده شده‌اند بايد قبل از استفاده مجدد آثار بتن را بر روي آن‌ها تا حد امكان پاك كرد سپس براي راحتي جدايي قالب از بتن سخت‌شده آن‌ها را روغن زد.

اسلاید 22:

اسلاید 23: 3) جا انداختن قالب‌ها طريقه قالب‌بندي در ديوار برشي به اين ترتيب است كه ابتدا دو قالب روبرويي در مكان خود قرار مي‌گيرند اين دو قالب از طرف چهارتراش توسط سيم به هم محكم متصل مي‌شوند. سپس قالب‌هاي ديگر به همين ترتيب از يك طرف با قالب‌هاي بسته‌شده درگير مي‌شوند و از طرف ديگر به قالب روبرويي وصل مي‌شوند. نكته: در آن طرفي از ديوار برشي كه كف ندارد به وسيله پروفيل كه به ميلگرد ديوار برشي وصل است يك كف ايجاد مي‌كنند و قالب‌ها را روي پروفيل مي‌گذارند.

اسلاید 24: 4) بستن قالب‌ كناري و كوچك قالب‌هاي كناري ديوار برشي كوچك هستند و قبل از اين كه اولين قالب با قالب روبرويي و آخرين قالب با قالب روبرويي به هم وصل شوند در مكان خود گذاشته مي‌شوند و به ميلگرد ديوار برشي توسط سيم بسته مي‌شوند و همچنين به قالب ميخ مي‌شوند.

اسلاید 25: 5) شاقول‌كردن ديوار برشي در شاقول‌كردن ديوار برشي بايد بسيار دقت كرد چون ديوار برشي پهناي زيادي دارد تكان‌دادن آن پس از بتن‌ريزي كار ساده‌اي نيست بنابراين همان قبل از بتن‌ريزي بايد كار را محكم كرد به اين منظور ديوار برشي را شاقول مي‌كنند و با چند شمع چوبي آن را تراز مي‌كنند در انتها پروفيل‌هايي (قوطي) را به ديواره ديوار برشي وصل مي‌كنند تا يكنواختي سطح ديوار برشي را بيشتر تضمين كند.

اسلاید 26:

اسلاید 27: پ) بتن‌ريزي ديوار برشي براي بتن‌ريزي ديوار برشي مراحل زير انجام مي‌شود: 1. ساختن بتن 2. انتقال بتن 3. ريختن بتن داخل ديوار برشي (مرحله اول) 4. ويبره كردن (مرحله اول) 5. ريختن بتن داخل ديوار برشي (مرحله دوم) 6. ضربه زدن به ديوار برشي چكش

اسلاید 28: ساختن بتن ساختن بتن ديوار برشي با استفاده از بتونير انجام مي‌شود. 2) انتقال بتن بتن توسط بالابر به طبقات بالا انتقال پيدا مي‌كند توسط چرخ‌دستي به محل ديوار برشي مي‌رود در آن‌جا بتن بر روي يك سطح كه از قبل تميز شده است ريخته مي‌شود.

اسلاید 29: 3) ريختن بتن داخل ديوار برشي (مرحله اول) از آن‌جايي كه ديوار برشي عضو حساسي از سازه است و نيز به علت پهناي زياد آن حداكثر ارتفاع بتن‌ريزي در آن رعايت مي‌شود. به اين منظور از يك ارتفاعي كمتر از 60/1 قالب را سوراخ مي‌كنند (البته قبل از نصب اين كار را انجام مي‌دهند). چون پهناي ديوار برشي زياد است چندين سوراخ در قالب ايجاد مي‌كنند.

اسلاید 30: مي‌توان به 2 روش بتن را داخل قالب ريخت: 1- با بيل: مستقيماً بتن ريخته‌شده روي زمين را با بيل به داخل سوراخ مي‌ريزند. 2- با سطل: در سوراخ ورقي به نام زنبق قرار مي‌دهند و با سطل بتن را از طريق زنبق به داخل ديوار برشي مي‌ريزند .

اسلاید 31: 4) ويبره كردن (مرحله اول) پس از آنكه بتن به ارتفاع سوراخ‌ها البته به طور تقريبي رسيد بتن را ويبره مي‌كنند براي اين منظور يك نفر بالاي ديوار برشي مي‌رود و از بالاي ديوار برشي خرطوم را داخل بتن مي‌كند و در طول ديوار برشي اين خرطوم را حركت مي‌دهد.

اسلاید 32: 5) ريختن بتن داخل ديوار برشي (مرحله دوم) در اين مرحله بتن از بالاي ديوار برشي و از طريق سطل داخل ديوار برشي ريخته مي‌شود چند نفر در بالاي ديوار برشي مي‌ايستند چند نفر پايين ديوار برشي مي‌ايستند و سطل‌ها را پر مي‌كنند سطل ها دست‌به‌دست به بالاي ديوار برشي مي‌رسد و داخل ديوار برشي ريخته مي‌شود سطل‌هاي خالي به پايين پرتاب مي‌شوند و دوباره پر مي‌شوند.

اسلاید 33: 6) ضربه زدن به ديوار برشي چكش در حين بتن‌ريزي و ويبره كردن ديوار برشي يك يا چند نفر با چكش به بدنه ديوار ضربه مي‌زنند.

اسلاید 34: ت) درآوردن قالب ديوار برشي براي درآوردن قالب ديوار برشي مراحل زير انجام مي‌گيرد. 1. بازكردن سيم‌ها 2. گوه گذاشتن لاي درزها 3. فشاردادن با پا از بالا

اسلاید 35: 1) بازكردن سيم‌ها در اين مرحله سيم‌هايي كه براي بستن قالب‌هاي روبه‌روي هم به كار مي‌رفت باز مي‌شود تا بتوان قالب‌ها را از هم جدا كرد. 2) گوه گذاشتن لاي درزها براي جداسازي قالب‌هاي كنار هم كه در هم فرورفته‌اند در مرز مشترك بين آن‌ها گوه گذاشته مي‌شود و با چكش به گوه كوبيده مي‌شود تا اين مرز مشترك باز شود.

اسلاید 36:

اسلاید 37:

اسلاید 38:

اسلاید 39:

اسلاید 40: ارائه دهنده خدمات : طراحی معماری مدلینگ پرزانته رساله مهندس کاویانی 09137299517دپارتمان معماری ناربن

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید